eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
625 عکس
73 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
جنگ مذهبی، جنگ مذهب یا پیروان مذاهب؟ 🔹یکی از زمینه‌های سکولاریزاسیون، نزاع دینی و جنگ مذهبی است. 🔸در واقع تلخی جنگ موجب نفرت از دین و مذهب شده است. 🔺به همین دلیل برخی جامعه‌شناسان، سیاستمداران از منتقدان می‌باشند. ▪️امروزه حتی نیز به این موضوع دامن می‌زند تا آرام آرام فرایند سکولاریزاسیون را به الحاد نزدیک کند. ⁉️ ولی آیا به راستی، جنگ‌های مذهبی مثل جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های مسلمانان و... جنگ مذهب است یا جنگ پیروان مذاهب؟ ⁉️به عبارت دیگر آیا آیا می‌توان رفتارهای نادرست و گاه جنایات منتسبان به مذهب (مثل داعش و...) را به حساب ادیان گذاشت؟! 📌حداقل نسبت به اسلام شاید بتوان میان رفتار مسلمانان و اسلام تفکیک کرد. چه بسا افرادی خود را منتسب به اسلام کنند ولی رویکرد آن‌ها برخاسته از دین نباشد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
بر این اساس است که برخی متفکران معتقدند رویکرد کلی اسلام در آموزه‌های نظامی خود، رویکرد دفاعی است نه تهاجمی. بر این اساس، تهاجم‌هایی که در طول تاریخ به اسلام منتسب شده است، را بیشتر باید رفتار نادرست برخی مسلمان‌نما (منتسبان به اسلام) دانست نه اسلام! رفتار پیشوایان دینی در اسلام، معمولا در راستای دفاع بوده است.
هدایت شده از اندیشه رضوان
از جمله کسانی است که جنگ و خشونت را به ادیان نسبت می‌دهد تا از آن طریق دینداران را بنیادگرا و جزم‌گرایان فاقد اندیشه نشان دهد و ادیان را نیز عاملی برای نزاع اجتماعی معرفی کند تا در پرتو آن به برجسته‌سازی اقدام کند. به جز او نیز این رویکرد در و مدافعان آن نیز یافت می‌شود.
هدایت شده از اندیشه رضوان
جنگ ابتدایی؛ دفاع یا تهاجم؟ 🔹جدا از اینکه جنگ ابتدایی در زمان غیبت معصوم (ع) جایز است یا نه، باید دانست: 🔺از نگاه برخی متفکران 🔸جنگ ابتدایی، تهاجم افسارگسیخته نیست! 🔸جنگ ابتدایی ابزاری برای منفعت‌گرایی نیست! 📌جنگ ابتدایی، جنگی است که برای دفاع از ارزش‌ها، یا دفاع از مظلومانی است که در مکانی دیگر حضور دارند ▪️در واقع جنگ دفاعی در مقابل جنگ ابتدایی نیست بلکه در مقابل تهاجم است! 📌از اینرو جنگ ابتدایی می‌تواند خودش گونه‌ای از دفاع می‌تواند باشد. برای مطالعه بیشتر: ر.ک. مطهری، مرتضی، جهاد، ص 82 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
در واقع حملات پیش‌دستانه نیز گونه‌ای دیگر از دفاع است! اگرچه واژه حمله برای آن به کار می‌رود ولی رویکرد آن دفاعی است.
سنخ‌شناسی چالش‌های الهیات 🔹بخشی از پرسش‌ها و چالش‌های دینی معمولا از سنخ تصور هستند تا تصدیق 🔸به این معنا که تصور دقیقی از مفهوم مربوطه برای افراد شکل نگرفته؛ در نتیجه در باور و اذعان به آن دچار مشکل هستند 🔹از اینرو برخی متفکران همچون شهید مطهری معتقدند مشکلات اعتقادی، بیشتر ناشی از ابهام افراد در تصور است و الا اگر تصور افراد از مفهوم‌ مورد نظر درست باشد، خودبخود آن را تایید میکند. 📚امدادهای غیبی ص ۴۷ -۴۸ 🔺نمونه بارز این امر در است. 📌چون تصور برخی به‌ویژه آتئیست‌ها از خدا، موجودی فیزیکال و زمان‌مند است، نمی‌توانند آن را در جهان مادی و کهکشان‌ها پیدا نکنند؛ در نتیجه انکارش میکنند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
تصورات استیون هاوکینگ از خداشناسی 🔹 از جمله افرادی است که برای جهان، وجود خدا را ضروری نمی‌داند بلکه پس از مدتی خدا را انکار می‌کند. 🔸دلیل این امر آن است که تصویر وی از خدا، امری فیزیکال و مادی است 🔺به همین دلیل وی اعلام می‌دارد که در مباحث خود از روش‌های متافیزیکی و فلسفی که به فراطبیعت می‌پردازند، استفاده نمی‌کند. 🔸در واقع او تحلیل‌های عقلی و فلسفی را نادرست می‌داند و در بررسی وجود خدا، روش علمی، فیزیکال و تجربی را دنبال می‌کند. 📍او در «تاریخچه زمان» می‌نویسد: دایره فلسفه در قرن نوزدهم و بیستم آن قدر کاسته شده که ویتگنشتاین می‌گوید: تنها وظیفه‌ای که برای فلسفه باقی می‌ماند تحلیل زبان است. 📚تاریخچه زمان، ترجمه محمدرضا محجوب، ص 215 📌این در حالی است که اساساً ادیانی مثل اسلام و فیلسوفان مسلمان، به هیچ وجه از خدای فیزیکال سخن نمی‌گویند. آن‌ها همواره خدا را موجودی متافیزیکی قلمداد می‌کنند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
مسئله خدا مسئله علمی نیست! 🔹 خدا یک موضوع علمی (به معنای آنچه حسی، فیزیکی و تجربی است) نیست. 🔸از نگاه خداباوران، خدایی که مادی و حسی باشد، محدودیت دارد و اساساً خدا نیست 🔺به همین دلیل خدا موجودی ی است نه فیزیکی 📌بر این اساس به هیچ وجه نمی‌توان با روش تجربی به خدا رسید (هرچند می‌توان اثرات و نشانه‌هایش را در علم تجربی پیدا کرد) ❗️چیزی هم که با تجربه قابل اثبات نباشد، با تجربه قابل انکار هم نیست 🔸به همین دلیل است که گفته می‌شود علم تجربی نمی‌تواند خدا را انکار کند! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
خدا در محدوده علم یا الهیات؟! 🔹 معتقد است اگر بحث از خدا و آفرینش از حیطه علم خارج باشد، از حیطه الهیات هم خارج است! او همچنین می‌گوید: الهیدانان چه مهارتی دارند که دانشمندان ندارند؟ 📌لکن بر خلاف آنچه که داوکینز گمان برده است، اینجا سخن از مهارت یا مقام و منصب اجتماعی نیست. بلکه سخن از طریق و روش بحث است که باید متناسب با موضوع باشد! 🔸یک دانشمند تجربی هم اگر بخواهد در این حوزه با روش عقلی بحث کند مانعی وجود ندارد و از آن طرف اگر یک الهی‌دان بخواهد تجربی بحث کند به خطا رفته است. بحث بر سر طریق بحث است نه الهی‌دان بودن یا نبودن! 📚 برشی از مقاله کاستی‌های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه الهیات 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
چرا تجربه به تحلیل‌های عقلی (غیرتجربی) نیاز دارد؟ 🔹اگر تحلیل‌های عقلی را نامعتبر بدانیم، گزاره‌های علمی (تجربی) نیز نامعتبر خواهد بود. 🔸تجربه از مشاهده و مطالعه عینی نمونه‌ها شروع می‌شود ولی به واسطه تحلیل عقل به گزاره کلی تبدیل می‌شود. 🔺گزاره‌ای که برای زمان‌ گذشته و آینده هم کارآمد باشد ▪️به عنوان مثال جوشش آب در دمای خاص، از مطالعه چند نمونه شروع می‌شود ولی تحلیل عقلی باعث می‌شود که این گزاره به صورت کلی صادر شود و حتی نمونه‌های مشاهده نشده را نیز شامل شود. 📌بر این اساس، اگر عقل فاقد اعتبار باشد، تجربه نیز فاقد اعتبار خواهد شد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
جامعه شناسی دین و پدیده‌های اجتماعی دین؛ نقدی بر نگاه محسن حسام مظاهری به عاشورا درکِ مضیق جامعه‌شناسی دین از واقعۀ عاشورا باعث می‌شود که نه تنها این حقیقت باطنی را که در طول تاریخ بشر حضور داشته، به‌درستی در نیابیم، بلکه برای توضیح تکثرِ آن، میان حقیقت دین و ظهورات آن، گسست و تفکّیک ایجاد کنیم و البته در نهایت، امکان تعامل میانِ اسلام و تشیع با دیگر فرهنگ‌های بشری را به قلمرویی جعلی و ساختگی به‌نام جامعه یا فرهنگِ فاقد اسلام و تشیع یا حتی دیگر ادیان الهی، یعنی قلمرو سکولار جامعه و فرهنگ بسپاریم. ✍️ دکتر محمدرضا قائمی نیک ✅ مطالعه یادداشت در پایگاه اینترنتی اندیشه رضوان 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official