بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
📌در بعضي از آيات نيز تنها به #رحمت_مطلق اشاره شده است؛ مانند:
1⃣(أ أتّخذ من دونه آلهةً إنْ يردن #الرّحمن بِضُرٍّ لا تغن عنّي شفاعتهم شيئاً ولا ينقذون...آیا غیر خدا را به خدایی میگیرید در حالی که اگر خدای #رحمان ضرری را برای شما بخواهد هیچ چیزی شفیع او نیست و نمی توانند نجاتش دهند). با اين كه در اين آيه سخن از عذاب است از خداي #رحمان ياد شده است، نه از خداي قهار و منتقم؛ زيرا #رحمت_رحمانيّه خداوند شامل #عذاب نيز هست.
2⃣ (الرّحمن علّم القرآن...خدای رحمن قرآن را تعلیم داد). در سوره مباركه «الرّحمن» پس از ذكر نام شريف «الرّحمن»، در شمار نعمتها و رحمتهاي الهي، همانند: تعليم قرآن و نعيم بهشتي، از جهنّم ياد كرده، مي فرمايد: (هذه #جهنّم التي يكذب بها المجرمون يطوفون بينها وبين حميم ءآن فبأيّ آلاء ربّكما تكذبان...این همان #جهنمی است که مجرمان آن را انکار می کردند، آنان در میان آتش و آب جوشان رفت و آمد می کنند، پس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می کنید؟) #جهنّم #كمالي_وجودي و در #رديف #بهشت و ساير آلاء خداي سبحان، #زيرِ_پوشش رحمت مطلق اوست.
3⃣(فإن كذّبوك فقل ربّكم #ذو_رحمة_واسعة ولا يُرَدّ بأسه عن القوم المجرمين...پس اگر تو را تکذیب کردند بگو پروردگارمان صاحب #رحمت گسترده است ولی #عذاب او نیز از مجرمان برداشته نخواهد شد) #رحمتي كه در كنار #تكذيبِ كافران و تعذيبِ مجرمان ذكر شده است، #رحمت_مطلقه است.
🔍در برخي از آيات نيز هر دو قسم رحمت آمده است؛ مانند: (واكتب لنا في هذه #الدنيا حسنة وفي #الآخرة إنّا هُدنا اليك قال عذابي أُصيب به من أشاء و #رحمتي وسعت كلّ شيء فسأكتبها للذين يتقون ويؤتون الزكاة والذين هم بآياتنا يؤمنون... برای ما در دنیا و در آخرت حسنه بنویس که ما به سوی تو بازگشته ایم. خداوند: #عذابم به هر کس که بخواهم می فرستم در حالی که #رحمتم همه چیز را فراگرفته پس آن را برای کسانی مینویسم که تقوا پیشه کنند، زکات بدهند و به آیات من ایمان داشته باشند ).
🎯خداي سبحان در پاسخ حضرت موساي كليم (عليهالسلام) كه تثبيت حسنه (رحمت خاص) را در دنيا و آخرت مسئلت مي كند، اصول #سه_گانه زير را تبيين مي كند:
1 ـ عذاب الهي بر اساس #مشيّت حكيمانه اش بر افرادي #خاصّ نازل ميشود (عذاب خاصّ).
2 ـ گستره #رحمت فراگير الهي همه چيز (حتي عذاب) را شامل ميشود (رحمت مطلق).
3 ـ در عين فراگيريِ #رحمت، آن را به مؤمنان #پرهيز_كار عطا ميكند (رحمت خاص).
🔑رحمتي كه تنها بهره پرهيزكاران است، #رحمت_خاص (رحيميّه) است، نه رحمت عام و مطلق (رحمانيّه) كه هم پرهيزكار و هم تبهكار را زير پوشش دارد.
💎تذكّر: بحث در #تفاوت و امكان تفكيك #رحمان_و_رحيم، فرع بر آن است كه هر كدام تعيّن خاص و وصف مخصوص را دربرداشته باشد؛ اما بنابر اين كه مجموع هر دو، اسم خاص باشد مانند بعلبك و رامهرمز، چنانكه برخي از بزرگان اهل معرفت برآنند.
🔮 نتيجه اين است كه #پرورش_نظام-هستي امكاني بر محور تلفيق و #جمع رحمت #عام و #خاص است و براي تفكيك مجالي نيست.
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
🌧لطايف و اشارات
1 ـ ادب الهي در شروع كار
❄️سوره مباركه #حمد كه اولين سوره كتاب خداست، با آيه كريمه (بسم الله الرّحمن الرحيم) كه حاوي #اسم_ذات و برخي اسماي صفات الهي است، آغاز مي شود. بنابراين، «بسم الله» همدر #طليعه سوره و هم در #آغاز كتاب الهي آمده است و اين گونه، خداي سبحان #ادب_دينيِ ورود به #كار و شروع عمل را به ما مي آموزد.
🕊پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز در مقام تبيين همين ادب ديني فرمودند: هر كاري كه با نام خدا آغاز نگردد #ابتر است: «كلّ أمر ذى بال لم يُبداي فيه باسم الله فهو أبتر». ابتر به معناي «منقطع الآخر» و #بي_فرجام است و چون فاعل با پايان يافتن كار به هدف خود مي رسد، كاري كه به #هدف_نرسد، ابتر است و از اين رو به زيركي و هوشي كه در #راه_حق به كار نيايد، چون به هدف اصيل خويش نرسيده است، «فطانت بَتراء» (زيركي بي فرجام) گفته مي شود.
💢آغاز كردن كار با نام خدا و ابتداي به اسم «الله» اشارتي لطيف و رمزگونه به لزوم #حق_بودن_فعل و #پاك_بودن_فاعل، يعني جمع بين «حُسن فعلي*کار خوب» و «حُسن فاعلي*از قلب پاک» دارد. بنابراين، كاري را ميتوان با نام خدا آغاز كرد كه هم حسن فعلي داشته باشد و هم حسن فاعلي؛ يعني هم #کار حق باشد و هم از #قلب_پاك و نيّت خالص فاعل برخاسته باشد و اگر عملي #فاقد هر دو حسن يا يكي از آن دو باشد، قابل #شروع با نام خدا نيست و به #مقصد نيز نمي رسد؛ زيرا كار باطل به باطل ختم ميشود.
☸پس براي #منتهي شدن كار به #مقصد اصيل خود كه حق است و مصونيّت از نافرجامي كه آفت فعل است، بايد كار را با #نام_خدا و به حق آغاز كرد و از اين رو خداي سبحان مسئلتِ ورود صادقانه به كار و خروج پيروزمندانه از آن را به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي آموزد: (وقل ربّ أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق.....و بگو خدایا مرا به کار خوب داخل و از کار خوب خارج کن).
⛱انساني كه با نام خدا وارد كاري شد و در #حدوث و #بقا آن نام را حفظ كرد، هرگز در بين راه نمي ماند: (ومن يتّق الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب...هر کس که تقوای الهی پیشه کند راه خروج را برای او قرار می دهیم و روزی اش را از کجایی که گمان آنرا نمی برد می فرستیم). خداي سبحان در اين سوره به ما مي آموزد كه حتي حمد و عبادت او نيز اگر با «اسم الله» آغاز نگردد، گرچه حسن فعلي دارد، ولي چون #فاقد (حسن فاعلي*از قلب پاک بیرون نیامده) است، اَبْتر است.
🗼در فرهنگ ديني، «ابتر» بودن و نافرجامي هم به #فعل اسناد داده شده است؛ مانند آنچه در حديث پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) گذشت، و هم به #فاعل؛ مانند: (إنّ شانئك هو الأبتر...قطعا که دشمن تو ابتر است).
⌛️انسان #آلودهاي كه كار باطل مي كند، يعني هم «قُبح فعلي» دارد و هم «قُبح فاعلي»، ابتر است و هرگز به مقصد #نمي_رسد.
🔮مراد از ابتر بودن فاعل، تنها #انقطاع_نسل نيست. فاجعه #دردبار آن است كه انسان به مقصد و مقصود اصيل #آفرينش خود دست #نيابد وگرنه #عقيم_شدن و انقطاع نسل فاجعه بار #نيست؛ به ويژه در جهان آخرت كه سخني از روابط #نَسَبي(قوم و خویشی) نيست: (فلا #أنساب بينهم يومئدٍ...) و هر كس #مهمان عقايد، اخلاق و كارهاي خويش است.
🔊حاصل آن كه، خداي سبحان با آغاز كردن كتاب وحي به نام خود، #ادبِ_ ديني در آغاز كردن كارها را به ما مي آموزد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
☄تذكّر:
🖋الف: #ادب_دينيِ شروع كار با نام خدا، تنها ره آورد پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيست، بلكه از طليعه نامه #حضرت_سليمان (عليه السلام) به ملكه سباي بر مي آيد كه ساير پيامبران نيز كارها و مكتوبات خود را با كلمه طيّبه (بسم الله الرّحمن الرحيم) آغاز مي كردند: (قالت يا أيّها الملأ إِنّي ألقي إليّ كتاب كريم إنّه من سليمان وإنه بسم الله الرّحمن الرحيم....ملکه سبا: ای سران به سوی من نامه ای نیکو افکنده شده،یقینا این نامه از سلیمان است و سرآغازش به نام خدای رحمن است ).
🛍 و از روايات اهلبيت (عليهم السلام) استفاده مي شود كه همه #كتب_آسماني با مضمون اين كريمه آغاز شده است: «ما أنزل الله من السماء كتاباً إلاّ وفاتحته بسم الله الرحمن الرحيم...هیچ کتابی از آسمان نازل نشد مگر اینکه طلیعه آن با بسم الله آغاز می شد » و اين سيره مشترك #همه_پيامبران الهي بوده است؛ زيرا #مهم ترين خط حاكم بر رسالت همه مرسلان الهي، دعوت به «الله» بوده است و در نامه كريمانه حضرت سليمان (عليهالسلام) نيز پس از نام خدا، دعوت به پذيرش #توحيد مطرح شده است: (ألّا تعلوا عليّ وأتوني مسلمين....بر من برتری نجویید و همه با حالت تسلیم نزد من آیید).
🔮 نبايد پنداشت كه در اين نامه #توحيدي، سليمان پيامبرْ #نام_خود را بر نام #خدا #مقدّم_داشته است: (إنّه من سليمان وإنه بسم الله...)؛ زيرا جمله (إنه من سليمان...) ادامه #سخن_گزارشگر (ملكه سباي) است، نه طليعه نامه حضرت سليمان.
🚨ب: سرّ #نافرجامي كاري كه با نام خداي سبحان آغاز نگردد و جامع حسن فعلي و فاعلي نباشد آن است كه #بقا، تنها از آنِ وجه خداست: (كلّ من عليها فانٍ ويبقي وجه ربّك ذوالجلال والإكرام...همه چیز فانی است و وجه پروردگارت باقی است)، (كلّ شيء هالك إلاّ وجهه) و اگر كاري براي «وجه خدا» نبود و از بقا #سهمي ندارد.
〽️وجه خدا همان #فيض اوست كه در #همه_عوالم هستي ظهور دارد و بدون آن نه فاعل از بقا #سهمي دارد و نه فعل او.
⏳قرآن كريم با تبيين انحصار بقا در «وجه الله»، هم راز #حيات جاودانه كار نيك و هم رمز #هلاكت و فناي كار باطل را بيان مي كند. هلاكت و فناي ماسواي وجه الله تنها مربوط به آينده نيست، بلكه #هم_اكنون، جز وجه خدا همه چيز هالك و فاني است.
📣بنابراين، در جهان هستي تنها «وجه الله» و آنچه به نام او و براي وجه اوست #باقي است و آنچه به نام او و براي او نيست، هم اكنون #هالك_و_فاني است و چنين نيست كه جز «وجه الله» حقيقت مستقل ديگري به نام «آسمان»، «زمين» و... نيز باشد؛ زيرا آنچه از هستي بهره اي دارد وجه و آيت اِلهي است: (أينما تولّوا فثَمّ وجه الله...هر کجا رو کنی وجه خدا را می یابی).
🔊بنابراين، اگر آيت و «وجه الله» بودن از چيزي گرفته شود، آن چيز ديگر «باقي» نيست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
🌴قرآن كريم، #هلاكت ماسواي «وجه الله» را با #چند_مَثَل_گويا ترسيم كرده است.
🔆1 ـ (والذين كفروا أعمالهم #كسراب بقيعة يحسبه الظَمْآن ماءً حتي إذا جاءه لم يجده شيئاً و #وجد_الله عنده فَوَفّاه حسابه والله سريع الحساب). رهگذر تشنه در بيابان، #سراب را آب مي پندارد و براي دستيابي به آن #مي_شتابد، ولي هر چه پيش مي رود به #مقصود خود نمي رسد. كافران كه همواره در پي #سرابِ باطلند، در هنگام مرگْ در مي يابند كه كارشان #از_آغاز #هدر بوده است، نه اين كه كارهاي آنان #سهمي از بقا داشته باشد، ولي در آن هنگام كارشان را #نابود كنند.
🍁2 ـ (وقدمنا إلي ما عملوا من عمل فجعلناه #هباءً_منثوراً ....و ما به بررسی آنچه فرستاده اند می پردازیم، پس همه ی آنها را #غباری_پراکنده می سازیم). از اعمال تبهكاران در اين آيه كريمه به «هباء منثور» (ذرّات پراكنده در هوا) ياد شده است؛ زيرا پراكنده شدن ذرات هر چيزي در هوا، مايه #زوال صورت آن چيز است در حالي كه خصوصيت هر چيزي به صورت طبيعي آن است.
🌙3 ـ (يا أيّها الذين آمنوا لاتبطلوا صدقاتكم بالمنّ والأذي كالّذي ينفق ماله رئاء الناس ولا يؤمن بالله واليوم الآخر فمثله #كمثل صفوان عليه تراب فأصابه وابل فتركه صلداً لايقدرون علي شيء ممّا كسبوا والله لايهدي القوم الكافرين). اعمال #رياكارانِ منكر مبداي و معاد، همانند تخته سنگ لغزاني است كه قشري از خاك آن را پوشانده باشد و باراني درشت قطره بر آن ببارد و در لحظه اي آن را شسته، به صورت سنگي روشن درآورد.
💥كسي كه #ابتر بودن كار خود را در دنيا #نمي بيند، همانند تيراندازي است كه در تاريكي شب هدفي را نشانه مي گيرد و به #گمان_اصابت، شادمان است؛ اما همين كه روز برآمد، مي بيند تير او به هدف و كارش به مقصد #نرسيده است. در قيامت كه ظرف ظهور حقايق است، نافرجامي #كارهاي_باطل ظهور مي كند.
🍥 #حاصل اين كه، آنچه با «وجه الله» #پيوندي ندارد #هم_اكنون ابتر، فاني و هالك است و آنچه براي #خداست تا ابد از گزند مرگ مصون است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i