eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
342 دنبال‌کننده
740 عکس
396 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🔑8 ـ معيار تفكيك صفات ذات و فعل 🔮 خداي سبحان برخي و برخي است. 💡صفات «ذاتي» و همچون ذات، بوده، در مقابل آن ها هيچ وصف كمالي قرار ندارد؛ مانند: و و و چون مقابل هاي اين صفات (ناداني، مرگ، ناتواني) براي خداوند است، خداي سبحان به آنها متصف نمي‏ شود. 💭امّا صفات «فعل» صفاتي است كه از خداوند انتزاع مي‏ شود و در برخي موارد مقابل دارد و با داشتن مقابلْ خداوند به مقابل هاي آنها نيز متصف مي ‏شود؛ اراده، رضا، اِحياء و بسط كه مقابل هاي آن ها (كراهت، سخط، اِماته، قبض) صفات فعل خداي سبحان است. ♦️براساس همين فرق بين صفات ذات و صفات فعل، حضرت امام رضا (عليه ‏السلام) به شخصي كه در محضر ايشان گفت: خدا را حمد مي ‏كنم تا آن جا كه علم اوست(خدا): «الحمد لله منتهي علمه»، فرمودند: اين گونه تعبير نكن؛زيرا علم خدا كه عين ذات نامحدود اوست، ندارد.گوينده پرسيد: خدا را چگونه حمد كنم؟ آن حضرت فرمودند: بگو «الحمد لله منتهي رضاه....حمد می کنم خدا را تا جایی که رضای اوست». چون رضاي خدا است. او از است، ولي از كفر و كافر ناخشنود است: (ولا يرضي لعباده الكفر). در جهان آخرت نيز و نعيم آن گستره رضاي خدا و و عذاب هايش محدوده غضب اوست. 📣تذكّر: ، تنها به اوصاف كماليِ متصف خواهد شد و هرگز به اوصاف نقصيِ آن متصف نمي‏ شود؛ مثلاً اگر كاري از خداوند شد حتماً و و هيچ‏گاه ظلم و جفا نخواهد بود. پس اتصاف به دو طرف مقابل به معناي موصوف شدن ذات اقدس الهي به اوصاف نقصيِ آن نيست. 🦋9 ـ احكام فقهي نام خدا ⭐️قداست و بركت نام خدا منشاي اعتبار براي اسماي لفظي خداي سبحان شده است. برخي از اين احكام عبارت است از: الف: حرمت تنجيس و آلوده كردن آن. ب: وجوب تطهير آن، در صورت آلوده شدن. ج: حرمت هتك آن، به هر نحو. د: حرمت مسّ آن بدون طهارت. ه: ممنوع بودن جدال با آن (سوگند به صورت «لا والله» و«بَلي والله») در اِحرام عمره و حجّ. و: لزوم ذكر و تسبيح آن در ركوع و سجود نماز. ز: اشتراط ذبح و تذكيه حيوان به آن. ح: مشروط بودن حليّت صيد به ذكر آن. ط: احكام سوگند. ي: استحباب شروع كار با ذكر آن. 🔆برخي از اين احكام از معصومان (عليهم ‏السلام) و برخي از كريم استفاده مي‏ شود؛ مثلاً قرآن كريم هم ذكر نام خدا به هنگام ذبح حيوان را توصيه مي ‏كند: (فاذكروا اسم الله عليها) و هم از خوردن گوشت حيواني كه بدون ذكر نام خدا صيد يا ذَبح يا نَحْر(ذبح شتر) شده است، منع مي ‏كند: (ولا تأكلوا ممّا لم يذكر اسم الله عليه). 🖌 اثر اسماي لفظي خداي سبحان به پايه ‏اي است كه حيوان پاك و حلال، اگر ذكر نام او كشته شود، مردار، و مي‏ شود. پس نام خدا با نام هاي ديگر يكسان تا ذكر و عدم ذكرش تفاوتي نداشته باشد و يا تنها نيّت و خطور ذهني آن ها كافي و كارساز باشد. ❄️تذكّر: برخي براي فرق بين يَمين(سوگند) كه فقط به «الله» حاصل مي ‏شود و بين تيمّن(تبرک) كه به «اسم الله» تحقّق مي ‏يابد، نكته تبرك به نام خدا را ذكر كرده ‏اند؛ يعني سوگند بر اساس حكم فقه، به «الله» حاصل مي‏ شود، نه به «اسم الله»، ليكن تبرّك به «اسم الله» حاصل مي ‏شود، چه رسد به ذات «الله». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🌈بحث روايي: ( در این بخش، مطالب گذشته آورده شده بود و بخاطر طولانی نشدن، مطالب فقط بارگذاری شده است.) 🔮1 ـ معناي «بسم الله» *عن الرضا (عليه ‏السلام): «معني قول القائل بسم الله أىْ أسِمُ نفسى بسمة من سِمات الله عزّ وجلّ وهى العبادة». قال: فقلت له: ما السمة؟ قال: «العَلامة». 🖌اشاره: همان طور كه در (هستی) انسان مانند ديگر پديده ‏ها ‏ي خالق خويش است، در نظام تشريع(دین داری) نيز لازم است، انسان سالك وَسْمه و عبادت خدا را در جان خود بنهد تا روح او در عبادت آفريدگار خويش موسوم و نشاندار گردد. چنين انسان سالكي به خوبي «آية الله» خواهد بود؛ زيرا علامت معبود، يعني عبادت در جان او ظهور كرده است. ☄2ـ معارف قرآن در «بسم الله الرحمن الرحیم) ⭐️عن أميرالمؤمنين (عليه ‏السلام): «أنا تحت الباء». «إنّ كلّ ما فى القرآن فى الفاتحة وكل ما فى الفاتحة فى بسم الله الرحمن الرحيم وكل ما فيه فى الباء وكل ما فى الباء فى النقطة وأنا نقطة تحت الباء....آنچه در قرآن هست همگی در سوره حمد جمع شده و هر آنچه در سوره حمد هست در«بسم الله الرحمن الرحیم» است و همه «بسم الله» در «باء»«بسم الله» و هر آنچه در«باء» هست در «نقطه» زیر باء و «من» «نقطه» زیر باء هستم. 🌴اشاره: برخي از مفسران گفته‏ اند: «سوره مباركه حمد جامع همه معارف قرآن كريم است و معارف اين سوره نيز در آيه كريمه (بسم الله الرّحمن الرحيم) و معارف بسم الله در حرف «باء» آن جمع شده است و حضرت اميرالمؤمنين (عليه ‏السلام) باي بسم الله است». 🎁بعضي از مفسران اين سخن را و نوعي دانسته‏ اند و برخي نيز اشتمال باي بسم الله بر معارف قرآن را همانند جاي گرفتن نظام كياني با زمين و آسمان خود، در پوست تخم ‏مرغ بدون بزرگ شدن تخم‏ مرغ يا كوچك شدن كيان پنداشته ‏اند. ⌛️در پاسخ اين مفسران بايد گفت: قرآن كريم جامع همه حقايق و اسرار عالم است؛ اما اين معارف گسترده تنها از ظواهر آن استفاده نمي‏ شود، بلكه مستفاد از خواص حروف يا فراوان قرآن كريم است كه تنها در دسترس پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) وعترت طاهرين (عليهم ‏السلام) است. سخن حضرت اميرالمؤمنين (عليه ‏السلام) نيز كه فرمود: و در قرآن است و من ، اشارتي به همين واقعيّت است: «ذلك القرآن فاستنطقوه ولن ينطق ولكن أخبركم عنه. ألا إن فيه علم ما يأتى والحديث عن الماضى ودواء دائكم ونظم ما بينكم». 🍁خداي سبحان براي قرآن كريم كه تنها تنزيل و در دسترس ماست، كتاب ديگر و مقام مكنوني بيان مي‏ دارد: (إنه لقرآن كريم في كتابٍ مكنون لايمسّه إلا المطهّرون....این قرآنی است ارجمند و باارزش_در کتابی است مصون از تحریف_که جز به آن دسترسی ندارند). پس اين كتاب در است و قرآن در آن خلاصه نمي ‏شود. 🎄راه فهم اين گونه معارف روايي باز و شواهد آن نيز آشكار است و آنان كه توفيق فهم چنين اسرار و را نيافته ‏اند، نبايد به آن بپردازند، بلكه بايد علمش را به اهلش تا به ورطه نيفتند. 🏵اما داستان قرار گرفتن زمين در پوست ، چون سؤال كنندگانِ از قدرت خدا بر چنين كاري، در نبودند، پاسخ هايي كه به آنان داده شده است: در يك پاسخ، حضرت امام رضا (عليه ‏السلام) مي‏ فرمايد: خداوند آسمان و زمين را در ظرفي تر از تخم مرغ جاي مي ‏دهد و آن هنگامي است كه تو با گشودن خود آسمان و زمين را مشاهده مي ‏كني: جاء رجل إلي الرضا (عليه‏ السلام) فقال: هل يقدر ربّك أن يجعل السماوات والأرض وما بينهما فى بيضة؟ قال: «نعم وفى أصغر من البيضة وقد جعلها فى عينك وهى أقل من البيضة لأنك إذا فتحتها عاينت السماء والأرض وما بينهما ولو شاء الله لأعماك عنها». اين گونه پاسخ ها تنها براي از انسان ها نافع است. 🌙 در پاسخي ديگر، حضرت اميرالمؤمنين (عليه ‏السلام) مي ‏فرمايد: خدا نيست، اما آنچه تو پرسيدي است: قيل لأميرالمؤمنين (عليه ‏السلام): هل يقدر ربّك أن يُدخل الدنيا فى بيضة من غير أن تصغر الدنيا أو تكبر البيضة؟ قال: «إن الله تبارك وتعالي لاينسب إلي العجز والذى سألتنى لايكون».قدرت بي‏كران خداي سبحان به هر چيز (كلّ شي‏ء) تعلق مي‏ گيرد: (إن الله علي كلّ شي‏ء قدير) ، اما محالات و ممتنعات، «شي‏ء» نيست تا قدرت خدا به آن ها تعلق گيرد. 📣تذكّر: سخن منقول از حضرت اميرالمؤمنين (عليه‏ السلام) به اين كه رايج عصر نزول، خطّ كوفي بود و خطّ مزبور است، چنين پاسخ داده مي ‏شود كه بر فرض پذيرش هر دو مقدمه
ياد شده و قبول آن كه به دست خود حضرت علي (عليه ‏السلام) اِعجام و اِعراب حاصل نشد، بالاخره براي (امتیازات برخی انسان ها) از يكديگر علامت هاي ويژه ‏اي وجود داشت تا مثلاً «خَرَّ» را از «جَرَّ» و «حَرّ» امتياز دهد و براي حرف «باء» نيز علامت ‏ اي بود كه آن نشانه مخصوص در حديث مزبور بر فرض صحت آن، مراد بوده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 〽️ عدل جهاني و منجي موعود ❄️كسي كه را حق ‏مدار و عدل‏ محور مي ‏داند، ليكن حق‏ مداري را در نظام دموكراسي(حکومت مردم بر مردم) محض و مردم ‏سالاري(همان) صرف مي ‏داند بر فرض كه تمام ‏هاي آنان و تمام ‏هاي آن‏ها باشد جريان شخصي يا نوعي اصلاً درباره آنان مطرح نيست، زيرا منجي جامعه است نه شخص تا گفته شود آن شخص، معين و موعود عيني است يا نوعي (مگر آنكه مهدويتِ نوعي طوري تفسير شود كه حكومت جمعي را هم شامل شود)، زيرا از سنخ نيست، پس انتظار عدل جهاني مستلزم مهدي موعود هرچند آن باشد . 🎁 حق‏م حور و عدل‏ مدار در حكومت مهدي(عج) ⏳ كسي كه را حق ‏محور مي‏داند و حق ‏مداري را در نظام حكومت ارزيابي مي ‏كند و اساس حكومت فردي وي را مي‏ داند كه با هماهنگ است نه رأي شخصي، چنين معتقدي مي ‏تواند وجود مبارك مهدي موعود را ‏_الجمله بپذيرد هرچند در شخصي يا نوعي بودن آن بايد نمايد. 🖌 اختلاف در (راه ها) حكومت فردي و جمعي با گفت وگوي ‏_ها ارزيابي مي ‏شود. ✨ در با گفتمان متعهدان به مكتب و باور كنندگان پيام ‏هاي طمأنينه ‏بخش رهبران ديني مطرح مي‏ گردد. به هر تقدير ارائه آراي متضارب در هر دو فلات(نظر) است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🎲ستايش هر ، در برابر هر ، در حقيقت و جز او سزاوار ستايش نيست. 🌻خداي سبحان (پرورش دهنده) هر «عالَم» است و آن را به سوي كمال سوق مي‏دهد و «عالَم» چيزي است كه به وسيله آن عِلْم حاصل شود (ما يُعْلَمُ به) و چون در جهان هستي نشانه خداوند است، پس هر موجودي در يك است و با خداي سبحان به سوي كمال خود پيش مي‏ رود. 🎯 اين كريمه (الحمد لله رب العالمین) تعبير از حمد خداست و با تبيين الوهيت(شایسته پرستیدن) و ربوبيّتِ(پرورش دهنده) خداوند، مفيد اختصاص حمد به اوست؛ خدايي كه همه كمالات را دارد و پروراننده همه چيز است (ربّ العالمين)، ستايش(الوهیت) است و چون ستايش در برابر بخششِ كمال و جمال است و اين نيز در انحصار خداست، پس حمد ويژه اوست و خداوند، (ستایش شونده) است. 🔮خداي سبحان نه تنها يگانه محمود، كه يگانه (ستایش کننده) نيز هست؛ زيرا حمد حقيقي بدون شناخت و همه كمالات و نعمتهاي او ميسور نيست و غير خدا چنين ندارد. 💎💎تفسير💎💎 🌧حمد: 🌈حمد در قدح و ذمّ، و به معناي ستايش در برابر و كار اختياري[پاورقی:مراد از كمال اختياري كمالي است كه فاعل به تحصيل كرده باشد؛ مانند علم، نه ‏آنچه به اضطرار براي او حاصل است؛ مانند كمالي كه از راه به او منتقل شده است] زيباست؛ خواه اثر آن كمال به نيز برسد يا نه و در صورت وصول به غير، خواه دريافت كننده همان شخص باشد يا او(حامد) و چه از صاحبان انديشه باشد يا از ذوي العقول(بدون اندیشه). 🛍حمد خداي سبحان نيز در برابر اسماي (صفات ثبوتی:علم و حیات و قدرت) يا (صفات سلبی:جهل و جسم و شریک) اوست؛ خواه اين أسماءْ كمالاتي باشد كه اثر آن به غير نيز ، همانند خالقيّت و رازقيّت يا به غير ، مانند تجرّد از ماده و ماهيّت و چه به لحاظ كلمات (هستی) او: (الحمد لله الذى خلق السماوات والأرض...سپاس مخصوص خدایی است که آسمانها و زمین را خلق کرد) و چه به لحاظ كلمات ‏_اش(تشریعی و تکلیفی): (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب...سپاس خدایی را که بر بنده اش قرآن را نازل کرد). 🔦الفاظ «حمد»، «مدح»، «ثناء» و «شكر» گرچه از نظر معنا به هم نزديك است، ولي نيست و تفاوت دقيقي با يكديگر دارد؛ چنانكه در زبان فارسي نيز واژه «سپاس» كه معادل است با واژه «ستايش» كه معادل است، فرق دارد؛ گرچه مرادف مي‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i