7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پژوهشگر #نویسنده
💝با آرزوی سلامتی و بهبودی هر چه سریعتر دکتر #حسین_اسلامی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩#پرسش_و_پاسخ
✍سلام خدا اجرتون بده
پسرم ۹ سالشه
میپرسه سید یعنی چی؟ به کیا میگن؟
نمیدونم چجوری بهش جواب بدم براش جا بیافته
ممنون از شما
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
سلام. وقت بخیر.
در کتاب مطالعات اجتماعی دانش اموزان با مفهوم درخت خانوادگی (شبیه #شجره_نامه) آشنا می شوند.
شما می توانید این چنین توضیح دهید که کسانی که سید هستند اگر درخت خانوادگی آنها را با شاخه های بیشتری بکشیم، پیامبر و امامان در درخت خانوادگی جزو پدران پدران... آنها قرار می گیرند.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11
📜#سیدمحمدعلی_داعیالاسلام
🗓متولد #آمل|مدفون دکن هندوستان
✍از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در روزگار #قاجار و پهلوی بود که هنوز به درستی شناخته نشده است.
📌ایشان سراینده، #نویسنده، پژوهنده و سرپرست صفاخانه (اداره دعوت اسلامی) در اصفهان بود
و با مبلغان مسیحی مناظره میکرد.
همچنین سرپرست نخستین مجله دینی ایران به نام «الاسلام» بود.
📌وی در هندوستان پس از آشنایی با زبان انگلیسی و فرهنگهای این زبان و زبانهای باستانی (پهلوی، اوستایی، سنسکریت، عبری، گجراتی و #مازندرانی) به خوبی پی برده بود که در زبان فارسی فرهنگ جامعی مانند آنچه برای زبانهای اروپایی نوشته شد، نیست و بر آن شد که این نقص را رفع کند و برای همین فرهنگ نظام را نوشت که پنج جلد است.
👈تخلص ایشان «داعی» بود و لقبشان «#داعیالاسلام».
📚#کتاب های داعی:
۱.اقبال و شعر فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش)
۲.ترجمه تاریخ نادرشاه و ستاره اثر مارتیمو دیوراند خاورشناس انگلیسی (حیدرآباد، ۱۲۹۱ ش)
۳.خط آسان برای تعلیم عمومی؛ خط داعی (حیدرآباد، ۱۳۱۷ ش)
۴.خط لاتین برای فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۷ ش)
۵.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲ ش)
۶.شعر و شاعری عرفی (حیدرآباد، ۱۲۹۴ ش)
۷.شعر و شاعری عصر جدید ایران (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش)
۸.فارسی جدید (حیدرآباد، ۱۲۹۰ ش)
۹.فرهنگ نظام به نام نظام دکن در پنج جلد (حیدرآباد، ۱۳۰۶ ش)
۱۰.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲)
۱۱.شریعت زردشت و اوستا
👈 معرفی #مشاهیر #آمل
#امامزاده #ناصرالحق
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3524
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸#علما
📜#داعیالاسلام
✍سید محمدعلی داعیالاسلام [بن سید فضل الله] در سال ۱۲۵۴ ش در روستای #نیاک از توابع لاریجان #آمل چشم به جهان گشود و به سال ۱۳۳۰ ش در #حیدرآباد_دکن هندوستان بدرود حیات گفت.
📌این چهره ی شاخص #مازنی در پنج سالگی در آمل به مکتب رفت و به فراگیری قرآن کریم و خوشنویسی پرداخت و نصاب الصبیان را در همان مکتب فراگرفت. سپس به تحصیل صرف و نحو عربی، فقه، اصول و حکمت روی آورد.
📌پس از آن در مدرسه سپهسالار #تهران، ریاضی و ادبیات فارسی خواند. سپس در سال ۱۳۱۶ ق به اصفهان رفت و در خدمت استادانی چون ملا محمد کاشانی و جهانگیر خان قشقایی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و در محافل ادبی رکن الملک شیرازی شرکت میکرد.
📌در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی، «ویلیام کلر تیزدال»، معاون کلیسای انگلستان، کتابی ضد اسلامی در #اصفهان چاپ کرد. علمای بزرگ شیعه نیز مرکز «صفاخانه» اصفهان را برای دفاع از اسلام تأسیس کردند تا به شبهات تیزدال انگلیسی، جوابهای مستدل داده شود. سید محمدعلی، #روحانی و #پژوهشگر ادیان در سال ۱۲۸۱ه .ش، مناظرات حضوری با تیزدال داشت که در قالب یک مجله ماهیانه با عنوان «الاسلام» منتشر و به سراسر ایران ارسال میشد. پس از نشر مجله و مباحثه جدی و پیگیری سید محمدعلی و تأثیر مطلوب آن بر مردم، «رکنالملک» به واسطه «ظلالسلطان»، حاکم اصفهان، از «#مظفرالدین_شاه_قاجار» یک جبه ترمه و لقب «#داعی_الاسلام» برای سید محمدعلی درخواست نمود و او به این نام ملقب شد.
📌او در سال ۱۲۸۳ش به سفر حج رفت و در راه برگشت از مکه از طریق مصر به #هندوستان سفر کرد. وی به دعوت ایرانیان مقیم «بمبئی» که از مباحثاتش با مسیحیان آگاه شده بودند، دو سال در آنجا ماند و به مناظره با میسیونرهای مسیحی ادامه داد. در همین زمان، زبان «اردو» را فرا گرفت و با کمک و راهنمایی «آقا میرزا محمد امینالتجاره» که مایل به تأسیس انجمن «دعوهالاسلام» و برای مقابله با تبلیغات ضد اسلامی میسیونرهای مسیحی بود، جلسهای با حضور مسلمانان علاقهمند تشکیل داد. پنج نفر از بزرگان حاضر در آن جلسه، عضویت در انجمن را پذیرفتند و این شورای پنج نفره مسئولیت اداره «دعوهالاسلام» و گردآوری کمکهای مردم را بر عهده گرفت.
📌همچنین مجله «دعوهالاسلام» به مدیریت داعیالاسلام به شیوه مجله الاسلام اصفهان چاپ شد که اغلب مندرجات آن، مباحثات داعیالاسلام با دیگران در دفتر مجله بود.
📜#مجله_دعوهالاسلام
اولین شماره مجله دعوهالاسلام به دو زبان فارسی و اردو منتشر شد و از همان ابتدا توجه مسلمانان هند و سایر ممالک اسلامی را جلب کرد و حکمی از جانب مراجع بزرگ شیعه در عراق و «آخوند خراسانی»، مبنی بر تشویق مسلمانان به کمک کردن به مجله و نیز تشکر از داعیالاسلام صادر شد و وی شهرتی بسزا یافت.
🟡داعیالاسلام در هندوستان متوجه تغییر تاکتیک مسیحیت تبشیری شد و مطابق با تبشیر مسیحیت، روش دفاع از اسلام را تغییر داد. بههمین خاطر میتوان وی را «پدر تبلیغ نوین اسلامی» نامید.
📌سیدمحمد سپس برای همیشه به حیدرآباد دکن کوچ کرد و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه عثمانیه این شهر شد.
📌داعیالاسلام در این ایام به فراگیری زبانهای پهلوی، اوستایی، گجراتی، بهاشا و سنسکریت سرگرم شد، چندان که در رشتهٔ زبانشناسی شرق دانش گسترده به دست آورد.
📌داعیالاسلام #آملی که سالها سمت استادی دانشگاه عثمانیه را به عهده داشت، در سایه ی حمایت مالی و معنوی حکومت نظام حیدرآباد، اثر مهم فرهنگ نظام را به دوستداران زبان و ادبیات فارسی عرضه کرد. پس از آن به درخواست دولت دکن به بررسی ریشهٔ لغات #فارسی پرداخت و واژهنامهای فارسی به فارسی در پنج جلد به نام فرهنگ نظام در هند تألیف کرد و در سال ۱۳۰۵ ش آن را در هند چاپ و منتشر کرد.
📌مرحوم محمدعلى دریافت که ایرانیان مقیم هند به فرهنگ جامعی با زبان فارسی نیاز دارند و برای برآوردن این نیاز تلاش کرد، به دستوره «عثمان علیشاه» پادشاه مسلمان «دکن» -که به زبان فارسی هم علاقهمند بود- اداره فرهنگ نظام، به ریاست داعیالاسلام تأسیس شد. در سال ۱۳۰۸ ه ش که وی به تهران آمد، جلد اول فرهنگ نظام را با خود بههمراه آورد.
📌او گاهی نیز شعر میسرود و در شعر از سبک هندی پیروی میکرد.
📌سید محمد داعی الاسلام در ایام جنگ جهانی دوم براى مدتى اندك به #ایران بازگشت و مجددا به هندوستان مراجعت كرد و در همان جا وفات یافت.
📚منابع:
۱.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۱، ص۲۴۱.
۲.نیکوهمت، احمد، بررسی تحلیلی زندگی، آثار و افکار داعیالاسلام، ص ۴۳۸
۳.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۲، ص۲۹۱
۴.همان، ۲۹۱
۵.دستگردی، وحید، «داعیالاسلام»، صص۳۹۹- ۴۰۰
🖊بازبینی #محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3528
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ
پژوهش اِدمُلّاوَند
💠#علما
📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹
📑#اسنادبندپی |#اسنادحاجی_شیخ_موسی
📜گزارش #ملانجف در سنه ۱۱۲۱ قمری
📌برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی
🟡هویت دقیق ملانجف تا کنون برای گروه پژوهشی ادملاوند بصورت دقیق مشخص نشد اما دو احتمال وجود دارد که وی باید از تبار #سماکوش و یا از خاندان #عابدی_پریجایی باشد.
دارندگان نوشتجات این عالم گمنام #بندپی در حال حاضر از طایفه سمکوش معرفی شدند.
🔎پژوهش ادامه دارد...
📑در بخشی از نوشته های وی آمده است:
{{...در وصف #دوزاغبن طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب #موسی بن...[ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف #بن_پی [بندپی] که...... بَر ورزیان [ییلاق ورزنه]....که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری. زمین را به شریعت گسترد و پریجان [#پریجایی] را همت ز #بن_پی جان روحانی امر کرد...[ناخوانا] بسم الله الرحمن الرحیم الله القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمین یا.....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] #پرمی [پرمینا] #اونی [اون کنار] #سیجی [سیجج] #درکلوم [درکامیان] اقریب #چاچی [چاچلل] #خمن [سبزه خامن] #کلارزین [کلارزمین=کرازمین #باکر] #ویطاق [ویتله] #سرجی [سرجیکلا] #شاه_پی [شال درکا] که هزار سال به سنگ ،،، اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا] خمسه قرار تیول محمدعلی #پریجان ولد ابراهیم باشلق [#باشلق شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر #لتی [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}}
📌نکته ۱:
نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است.
📌نکته ۲:
... منظور از این نقطه ها عباراتی هستند که بدلیل ضیق وقت از سوی نگارنده ی پژوهش ادملاوند و بنا به مصلحت فعلا منتشر نمیشوند.
🔎#خوانش و #روخوانی
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3529
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11