📜#اسناد_بندپی
🔎#روخوانی_سند #باکر #ادملا
📩شناسه۱۴٠۳٠۸٠۳۱۱۵۸
{{عرض نمود جان نثار مشهدی نصرالله باکر ولد رفعت پناه علیمردان باکر که حمام اده ملا به علت خرابی هذه السنه که حسب الرقم جناب جلالت مآب اکرم شاه بابا باکر دام اجل العالی به قوته الاقرار مثال صدر سابق به تاریخ شهر رجب سنه ۱٠۹۳ به صفرعلی باکر ولدان ذکور او مقرر شده که نهر چارشمین را ساخته و موالاتهم عن چادرکا جاری کرده و حاصل و مداخل...[ناخوانا] حمام مزبوره از آن سرکار باکر است.
پیت قبرستان از سخن و صلاح جماعت باکر محفوظ است که لااله الا الله الحق المببن.
اعزاز بالطریق الشرعیه بجای آورند و در این باب اهتمام لازم دانسته و بتنظیف و لوازم حمام و رواج و رونق و تعمیر آن اقدام نموده و تأخیر جایز نیست. بیاض}}
[سجع مهر:] ملا محمدحسن باکر
[سجع مهر:] شهد بما فیه العبدالاقل تیمور باکر
[سجع مهر:] ملا محمدعلی باکر
[سجع مهر:] عبده ملا حیدر باکر
🖊خوانش و روخوانی:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۸/۰۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3577
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#فرهنگ_عامه
💠#واژگان #اصطلاحات #مازنی
🔵#آب #روخنه #رودخانه #روآر
✍سلام و عرض ادب
محاوره در استان مازندران تحت عنوان گویش تبری، وجوه مشترک متعددی دارد ولی در شهرستان به شهرستان از تفاوت هایی نیز برخوردار هست در سطور زیر به تفاوتی می پردازم که محصول برداشت مردم هر منطقه از نگاه و آداب محل زندگی خویش برای نام نهادن به اماکن و اشیاء مناطق دیگر استفاده می کنند.
🌱شاید گیاه #زرشک یا #اوجی در همه جای کوهستانی شهرستان مرکزی مازندران در نزد ساکنین آن، از عنوان مشترک زرشک یا اوجی برخوردار باشد ولی تقریبا در همه این شهرستان ها، رودهای کوچک در نزد افراد غیر بومی، نامی برگرفته از عنوان محلی خود بکار می برند.
🔷#هراز، #بابل، #تلار و #تجن را می گویم ؛ رودهای کوچکی که به رود هراز می پیوند شاید در نزد آملی ها هراز باشد ولی ساروی ها وقتی به حوالی هراز بروند به رودهای کوچک آنجا به جای عنوان هراز، بدانها تجن می گویند و قائمشهری ها بدان تلار و بابلی به آن بابِل [ یا روآر] می گویند و باره مشاهده شده است که مثلا به رودخانه #کسلیان (اسبه او) شیرگاه که به رود تلار می پیوندد در نزد یک آملی مراجعه کننده به آنجا چون اسم محلی آنرا نمی داند می گوید هراز و یک بابلی می گوید بابل و ساروی به آن می گوید تجن.
📌از مشاهدات عینی ام بود که به رود #ازرو که به #بابلکرود می ریزد این رود در نزد ساروی تجن هست و در نزد یک زیرآبی تلار می باشد و نام این رود نزد یک آملی هراز می باشد (مثلا یک آملی که ماشینش را در آب ازرو شسته بود به ما گفت: داشتم می آمدم وقتی دیدم ماشینم زیاد گلی شد بعد پل، کنار هراز، توقف کردم و ماشینم را شستم )
ما وقتی نام محلی رودی را نمی دانیم بهتر است بگوییم #روخنه یا #رودخانه، یا #روآر
🖌#محمد_عابدی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3578
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⭕️رونمایی #کتاب مجموعه نمایش نامه تئاتر درسی "میوه هنر" در #آمل
🔹مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به رونمایی از کتاب مجموعه نمایش نامه تئاتر درسی میوه هنر: این نمایش نامه تئاتر به آموزش پایه پنجم و ششم ابتدایی دانش آموزان مازندرانی اضافه خواهد شد.
🔹استفاده از ابزار هنر با توجه به علاقمندی بیشتر دانش آموزان به این بخش، در یادگیری آنها در آموزش و کتاب های درسی اثرگذاری زیادی دارد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ادملا
۱۴۰۳/۰۸/۰۴
🌨بارشهای پاییزی
📹#سیده_بنفشه_حسینی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍#کرازمین
روز پاییزیتون قشنگ
این ویدئو برای آذر ماه سال ۱۴۰۱ هست که از #روستای_ییلاقی_کرازمین گرفتم، یه روز پاییزی خاص و متفاوت🤗🤗
تقدیم نگاههای قشنگتون🥰
به نظرتون این روزا کرازمین چهجوریه؟؟؟
من که حسابی حال و هوای ییلاق زده بسرم و دلم میخواست الان اونجا باشم😌
شما چهطور؟
✍#سیده_بنفشه_حسینی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️ بارش برف بامدادی در ارتفاعات بابل روستای ییلاقی #شالدرکا
فیلم: حسین امانی #صلحدار
۱۴۰۳/۰۸/۰۴
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❄️ بارش برف در روستای ییلاقی #فیلبند بابل
فیلم: مجتبی یعقوبی #ملکشاه
۴ #آبان ۱۴۰۳
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#واژگان #اصطلاحات
«پسر»
✍پسر = پع سَر = مانند پدر = مذکر. واژه ی مرکبِ «پسَر»، واژه ای ست مانند «هَمسَر». پع (تالشی) = پدر.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579
🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط #لیثی_حبیبی - م. تلنگر |
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#واژگان #اصطلاحات
«گاوخونی»
✍«گاو خونی» (آبگاه مشهوری که بین استان یزد و اصفهان واقع است) - در طول سد سال اخیر تا همین چندی پیش در باب آن واژه ی مرکب فراوان نوشته شده که حتی یکی از آن تحلیل ها هم درست نیست.خوب است که این را نیز اضافه کنم که در باب اکثر واژه های ایرانی همین بر خورد غم انگیز و انشا نویسی بوده و متأسفانه آن انشا نویسان بخاطر امکانات اجتماعی و دولتی و مالی ای که داشتند بسیاری از این غلط ها را وارد فرهنگ میهن ما کردند چنان، که حالا زدودن آنها براستی دشوار است. گاه خیلی ها حتی به غلط های جا افتاده در فرهنگ و جامعه تعصب بیجا می ورزند بی آنکه بدانند روی غلط پافشاری می کنند! آری، عجیب است؛ ولی متأسفانه این تلخ حقیقت دارد.
گا خونی = گاو خُونی یا گاو هُونی = خونی بزرگ(فارسی) = آبگاه یا چشمه ی بزرگ.
اول دلیل این است که آن واژه ها و یا بخشی از آن واژه های مرکب دیگر برای غیر تالش مفهوم نیست. دوم دلیل دیرینه نشان بودن این زبان شگرف و رازدار تاریخ است.
به همین خاطر «گاو خونی» دیگر برای غیر تالش و غیر سمنانی واژه ای نیمه بیگانه است. ولی از آنجایی که «خونی» در تالش به معنی چشمه ی بزرگ یا آبگاه هنوز بکار می رود، ریشه یابی آن ممکن است. هنوز در تالش زمین به بسیاری از چشمه های پر آب خُونی می گویند. مثلِ گرمَه خونی، مُوسلَه خونی، لارَه خُونی، هَفتَه خُونی (در آلیند تالش و استان سمنان).
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579
🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط #لیثی_حبیبی - م. تلنگر |
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─