eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
#واژگان #اصطلاحات تبری مازندران مرسوم در بندپی و لفور لازم به ذکر اینکه محاوره تبری، منطقه به منطق
🖊نویسنده: لیثی حبیبی - م. تلگر  چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۴۳ 📩با سلام مجدد [mohsen baker 💌سلام مهربان. سپاس از حضورتان] ✍حال که نوشتم، بگذار واژه ای غیر ایرانی نیز که در میان آن واژگان هست را ریشه یافته، معنی کنم. = سماور (برگرفته از متن شما) 📌اصل این واژه ی روسی Самовар (سَمَوَر) است - در روسی اُوی کوتاه، گاه صدای اَ نیز می دهد. سَمَوَر، از دو واژه ی سَم = خود، و وَر = جُوش، ساخته شده. پس سَمَوَر = خودجوش؛ واژه ای ست مانند خودنویس ایرانی. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3576 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 🔎 📩شناسه۱۴٠۳٠۸٠۳۱۱۵۸ {{عرض نمود جان نثار مشهدی نصرالله باکر ولد رفعت پناه علیمردان باکر که حمام اده ملا به علت خرابی هذه السنه که حسب الرقم جناب جلالت مآب اکرم شاه بابا باکر دام اجل العالی به قوته الاقرار مثال صدر سابق به تاریخ شهر رجب سنه ۱٠۹۳ به صفرعلی باکر ولدان ذکور او مقرر شده که نهر چارشمین را ساخته و موالاتهم عن چادرکا جاری کرده و حاصل و مداخل...[ناخوانا] حمام مزبوره از آن سرکار باکر است. پیت قبرستان از سخن و صلاح جماعت باکر محفوظ است که لااله الا الله الحق المببن. اعزاز بالطریق الشرعیه بجای آورند و در این باب اهتمام لازم دانسته و بتنظیف و لوازم حمام و رواج و رونق و تعمیر آن اقدام نموده و تأخیر جایز نیست. بیاض}} [سجع مهر:] ملا محمدحسن باکر [سجع مهر:] شهد بما فیه العبدالاقل تیمور باکر [سجع مهر:] ملا محمدعلی باکر [سجع مهر:] عبده ملا حیدر باکر 🖊خوانش و روخوانی: ۱۴۰۳/۰۸/۰۳ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3577 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 💠 🔵 ✍سلام و عرض ادب محاوره در استان مازندران تحت عنوان گویش تبری، وجوه مشترک متعددی دارد ولی در شهرستان به شهرستان از تفاوت هایی نیز برخوردار هست در سطور زیر به تفاوتی می پردازم که محصول برداشت مردم هر منطقه از نگاه و آداب محل زندگی خویش برای نام نهادن به اماکن و اشیاء مناطق دیگر استفاده می کنند. 🌱شاید گیاه یا در همه جای کوهستانی شهرستان مرکزی مازندران در نزد ساکنین آن، از عنوان مشترک زرشک یا اوجی برخوردار باشد ولی تقریبا در همه این شهرستان ها، رودهای کوچک در نزد افراد غیر بومی، نامی برگرفته از عنوان محلی خود بکار می برند. 🔷، ، و را می گویم ؛ رودهای کوچکی که به رود هراز می پیوند شاید در نزد آملی ها هراز باشد ولی ساروی ها وقتی به حوالی هراز بروند به رودهای کوچک آنجا به جای عنوان هراز، بدانها تجن می گویند و قائمشهری ها بدان تلار و بابلی به آن بابِل [ یا روآر] می گویند و باره مشاهده شده است که مثلا به رودخانه (اسبه او) شیرگاه که به رود تلار می پیوندد در نزد یک آملی مراجعه کننده به آنجا چون اسم محلی آنرا نمی داند می گوید هراز و یک بابلی می گوید بابل و ساروی به آن می گوید تجن. 📌از مشاهدات عینی ام بود که به رود که به می ریزد این رود در نزد ساروی تجن هست و در نزد یک زیرآبی تلار می باشد و نام این رود نزد یک آملی هراز می باشد (مثلا یک آملی که ماشینش را در آب ازرو شسته بود به ما گفت: داشتم می آمدم وقتی دیدم ماشینم زیاد گلی شد بعد پل، کنار هراز، توقف کردم و ماشینم را شستم ) ما وقتی نام محلی رودی را نمی دانیم بهتر است بگوییم یا ، یا 🖌 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3578 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️رونمایی مجموعه نمایش نامه تئاتر درسی "میوه هنر" در 🔹مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به رونمایی از کتاب مجموعه نمایش نامه تئاتر درسی میوه هنر: این نمایش نامه تئاتر به آموزش پایه پنجم و ششم ابتدایی دانش آموزان مازندرانی اضافه خواهد شد. 🔹استفاده از ابزار هنر با توجه به علاقمندی بیشتر دانش آموزان به این بخش، در یادگیری آنها در آموزش و کتاب های درسی اثرگذاری زیادی دارد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴۰۳/۰۸/۰۴ 🌨بارش‌های پاییزی 📹 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 روز پاییزیتون قشنگ این ویدئو برای آذر ماه سال ۱۴۰۱ هست که از گرفتم، یه روز پاییزی خاص و متفاوت🤗🤗 تقدیم نگاه‌های قشنگتون🥰 به نظرتون این روزا کرازمین چه‌جوریه؟؟؟ من که حسابی حال و هوای ییلاق زده بسرم و دلم می‌خواست الان اونجا باشم😌 شما چه‌طور؟ ✍ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️ بارش برف بامدادی در ارتفاعات بابل روستای ییلاقی فیلم: حسین امانی ۱۴۰۳/۰۸/۰۴ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️ بارش برف در روستای ییلاقی بابل فیلم: مجتبی یعقوبی ۴ ۱۴۰۳ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«پسر» ✍پسر = پع سَر = مانند پدر = مذکر. واژه ی مرکبِ «پسَر»، واژه ای ست مانند «هَمسَر». پع (تالشی) = پدر. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579 🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط - م. تلنگر | ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«گاوخونی» ✍«گاو خونی» (آبگاه مشهوری که بین استان یزد و اصفهان واقع است) - در طول سد سال اخیر تا همین چندی پیش در باب آن واژه ی مرکب فراوان نوشته شده که حتی یکی از آن تحلیل ها هم درست نیست.خوب است که این را نیز اضافه کنم که در باب اکثر واژه های ایرانی همین بر خورد غم انگیز و انشا نویسی بوده و متأسفانه آن انشا نویسان بخاطر امکانات اجتماعی و دولتی و مالی ای که داشتند بسیاری از این غلط ها را وارد فرهنگ میهن ما کردند چنان، که حالا زدودن آنها براستی دشوار است. گاه خیلی ها حتی به غلط های جا افتاده در فرهنگ و جامعه تعصب بیجا می ورزند بی آنکه بدانند روی غلط پافشاری می کنند! آری، عجیب است؛ ولی متأسفانه این تلخ حقیقت دارد. گا خونی = گاو خُونی یا گاو هُونی = خونی بزرگ(فارسی) = آبگاه یا چشمه ی بزرگ. اول دلیل این است که آن واژه ها و یا بخشی از آن واژه های مرکب دیگر برای غیر تالش مفهوم نیست. دوم دلیل دیرینه نشان بودن این زبان شگرف و رازدار تاریخ است. به همین خاطر «گاو خونی» دیگر برای غیر تالش و غیر سمنانی واژه ای نیمه بیگانه است. ولی از آنجایی که «خونی» در تالش به معنی چشمه ی بزرگ یا آبگاه هنوز بکار می رود، ریشه یابی آن ممکن است. هنوز در تالش زمین به بسیاری از چشمه های پر آب خُونی می گویند. مثلِ گرمَه خونی، مُوسلَه خونی، لارَه خُونی، هَفتَه خُونی (در آلیند تالش و استان سمنان). https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579 🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط - م. تلنگر | ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«آیینَه» ✍«آیینَه» (فارسی دری) - اصل آن در پهلوی «آوینَک» است، ولی در واژه نامه ها «آیینک» ثبت شده. و همین ثبت غلط برای همیشه محقق غیر تالش را از شناسایی ریشه ی آن دور ساخته. خوشبختانه این واژه نه فقط در تالشی شکل اصیلِ خود را حفظ کرده، بلکه بُندار یا مصدرِ آن «آویندِن» = نشان دادن، نیز در زبان تالشی حفظ شده. به همین خاطر تالش زبان تنها فرد ایرانی و کشور های فارسی زبان است که آن را تُوتی وار بیان نمی کند. یعنی وقتی تالش به کودک خود می گوید، برو آوینا یا آوینَه را بیاور، در اصل یعنی برو نشان دهنده را بیاور. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579 🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط - م. تلنگر | ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«سیمرغ» ✍«سیمرغ» - در باب این واژه، قبل از شکافتن آن با فرمول ریاضی گونه ی زبان رازدار تالشی، فراوان نوشته شده و همه ی آن تفاسیر بدون حتی یک استثنا غلط می باشد. این تفاسیر غلط در بابِ ده ها واژه ی دیگر همچون «اردبیل» و ... نیز صورت گرفته. متأسفانه بخاطر داشتن امکانات اجتماعی، مالی و گاه دولتی بسیاری از این تفاسیر غلط در جامعه ی ایرانیان جا افتاده و مردم بخاطر باور به دانشمندان، آن غلط ها را بجای درست پذیرفته اند و حالا شده بخشی از فرهنگ جامعه ی ما؛ و این بسیار غم انگیز است. «سیمرغ» = سیَ مرغ = مرغی که می سوزد = عنقا(عربی) = ققنوس(یونانی معرب شده) = هوماک(پهلوی) = هوما(تالشی). در ضمن در پهلوی تلفظ این واژه ی کهن سی یِن مورف یا سی یِن مورو(فِ ی دوم که در فارسی نیز وجود دارد، ولی حرفی برایش ساخته نشده. مثل فِ ی آفتاب(آفتاو). صدای این حرف در تالشی نیز فراوان وجود دارد و من هنگام تنظیم حروف تالشی به دلایلی از آن صرف نظر کردم. ولی در زبان های اسلاویان شرق، آلمانی و کوردی حرف مخصوص آن درست شده.) «سی یِن مورغ، یعنی مرغ سوختنی، مرغی که می سوزد. این واژه در بُندار «سی یِن»(تالشی) = سوختن، بُن دارد. یکی از شگرفی های زبان رازدار تالشی این است که مصدر یا بُندارِ واژه های کهن که معنی شان دیگر گُم است و ریشه یابی آنها بسیار دشوار می باشد، در زبان تالشی هنوز حفظ شده. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579 🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط - م. تلنگر | ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ارومیه ✍«ارومیه» = آروم میه = دریای آرام - دریایی که نمک فراوان دارد و آدمی در آن غرق نمی شود، و دارای موج های خیلی بلند نیز نیست؛ آرام است. اصل واژه ی «میه» = دریا، Meer است، در آلمانی هنوز به همین شکل نوشته می شود، ولی مانند تالشی شمالی هنگام تلفظ، حرف ارِ آن خورده و در نتیجه Meer میه تلفظ می گردد. 🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط - م. تلنگر | https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«فیل» = پیل = بزرگ. ✍بُن این واژه را نیز فقط محقق تالش می تواند آشکار نماید. «فیل» یعنی بزرگ؛ و به همین خاطر نام آن حیوان عظیم الجُثَّه را فیل گذشاته اند. حتی بسیاری از دانشمندان ایرانی به اشتباه فکر می کنند که فیل، معرب شده ی پیل است، که نیست. این واژه مانند خُور و هُور، خُونی و هُونی و ... دارای دو تلفظ و در نتیجه دو شکل است. تلفظ «پیل» هنوز در زبان نا خواهری تالشی و زبان های ایرانی یعنی آلمانی به همان شکل فیل حفظ شده و این در حالی است که عرب بر فرهنگ آلمانی غلبه نداشته. مثال: Vilen Dank («ف» ی دوم که در فارسی و دیگر زبان های ایرانی نیز وجود دارد ولی حرفی برایش ساخته نشده.) - فیلن دَنک - = تشکر بزرگ. 🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط - م. تلنگر | https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«آخوند» «ملا» ✍در طول شبانه روز شاید میلیون ها ایرانی (مُعَمَّم و غیر مُعَمَّم)، واژه ی «» را بکار می برند؛ و این در حالی است که هیچ یک از آنها معنی آن را نمی دانند. از دانش آموز گرفته تا پروفسور زبان و ادبیات، هیچ کسی بجز محقق تالش نمی داند معنی دقیقِ «آخُوند» یا «آخُون» چیست. آخُوند یا آخُون، در واقع همان مرثیه خوان و یا نوحه خوان است؛ با این تفاوت که مرثیه و نوحه عربی است، ولی آخوند یا آخون واژه ای تالشی و ایرانی می باشد. «خون» یا «خوند» در اینجا مثل «خون» است در «خَندوخونِ» تالشی. 📌همانطور که پیشتر نوشتم در بعضی زبان های ایرانی مانند کوردی و تالشی و ... «ها»ی ملفوظ وجود ندارد. یعنی کلاه، کلا، کوه، کو؛ گاه، گا؛ آه، آ؛ است و ... واژه ی مرکب «آخوند» عبارت است از آ + خون یا خوند(تالشی) = آه + خوان = آهنامه خوان = نوحه خوان، مرثیه خوان. «آ» مخفف آه است. و خُوند یا خُون، در بُندارِ تالشی «خُوندِن» = خواندن، بُن دارد. مصادر یا بُندار های تالشی همچون آلمانی به «اِن» ختم می شود - «خُوندِن»، «ژَندِن»، «گِتِن»، «واتِن» «لَکِن»(legen آلمانی)، و ... 📌حال این سوال پیش می آید که چرا من «آخوند» را برابر مرثیه خوان و نوحه خوان، دانستم، ولی از ملا و روضه خوان سخنی به میان نیاوردم؟ برای اینکه این دو واژه در اصل معنی دیگری دارند. «» در واژه ی مَولی = آقا، بُن دارد. «روضه خوان» نیز مربوط است به کتاب «روضة الشهداء» = گلزارِ شهداء، تألیف ملا حسین کاشفی از وعاظ دوره ی تیموریان که در سال ۹۰۸ ه. ق. نوشته شده. معنی واژه ی «روضه» هیچ ربطی به مرثیه و سخنرانی مذهبی ندارد؛ بلکه از آن کتابِ نامبرده گرفته شده؛ «روضه» یعنی باغ و گلستان، گلزار، سبزه زار، مرغزار. روضه ی رضوان = باغ بهشت. 🖋+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 2:57 توسط - م. تلنگر | https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3579 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💙ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﭘﻮﻟﺪﺍﺭ ﺷﻮﻧﺪ،💙 ♥️ﻭﻟﯽ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ "ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ "ﺷﻮﻧﺪ؛♥️ 🌸ﭘﻮﻟﺪﺍﺭﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﻭ ﺑﺨﺸﻨﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ!🌸 💮ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ،💮 🌺ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ " ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ " ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ؛🌺 🌹ﺑﺎﺳﻮﺍﺩﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﺍﻣﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ!🌹 🌷ﻫﻤﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ،🌷 🌳ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛🌳 ⭐ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻋﺎﺩﺗﻪ ﺍﻣﺎ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ يك ﻓﻀﯿﻠﺖ.⭐ 💎سلام روزتون پر فضیلت. جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳. 🖊 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3580 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از میرمریم
Aron Afshar - Bezar Hame Donya Bedoone.mp3
3.4M
💞بزار همه دنیا بدونه ᴮᵉˢᵗ ᴹᵘˢⁱᶜ ᴿᵉᶠᵉʳᵉⁿᶜᵉ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 🔺️چرا سه گانه برای ایران حکم طلا را دارد؟ 🔹سه جزیره کوچک اما پر اهمیت؛ شاید کمتر کسی بداند که چرا ایران روی این جزایر حساسیت ویژه‌ای دارد. 🔹اگر بگوییم که این جزایر سلاح ماست شاید بی‌راه نگفته باشیم، همانطور که در این ویدئو می بینید. 🔹00:26 چند جزیره خلیج فارس مال ماست؟ 🔹01:00 جزایر سه‌گانه برای ایران مهم است چون ... 🔹01:41 ویژگی منحصر به فرد تنگه هرمز 🔹01:56 این نقطه سپر دفاعی ایران است 🔹02:24 ریشه حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه 🔹جالبه که بدونید عمر خود کشور امارات ۵۳ سال بیشتر نیست. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3549 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺در این ویدیو ادعا شده است 📹ویدیوی بسیار جالب و تامل‌برانگیز؛ 📌نام خلیج همیشه فارس برروی نقشه های سنگی روم باستان در کنارِ آمفی‌تئاتر معروف کلوسنو با قدمتی بیش از دو هزار سال.. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3549 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─