eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۲۲۲ 🌍#نخودک 🌸#نخودکی 📝نخودک نام قدیمی یکی از روستاهای #مشهد است که هم‌اکنون در داخل
📗 : 🔆حاج شيخ حسنعلى نخودكى اصفهانى 📌يك كسى به حضرت زهرا سلام اللّه عليها توهين مى كند، آشيخ حسن على نخودكى اصفهانى او را به دَرَك واصل مى كند، بعد هراسان مى شود كه كجا برود. در همين حال يكى از اولياء خدا، يا ائمه اطهار عليهم السلام يادم رفته پيدا مى شود و ميفرمايد آشيخ حسن على چه مى خواهى ؟ 👇 آشيخ فرموده بود، رزق حلال ميخواهم و دوست دارم درنجف باشم . آن بزرگوار فرموده بود نمى خواهد به نجف بروى.👈 برو آنجا هم مثل نجف است و بيا اين پول حلال را هم بگير برو نخودك . فلان باغ را بخر و در همان جا باش . 👇 📌آشيخ به نخودك مى آيد و آن باغ را میخرد و توى باغ درخت هاى مو و انگور مى كارد. در اوقاتى كه فصل انگور ميشود نان وانگور و بقيه سال را با كشمش ، و هيچ چيز از بيرون استفاده نمى كرد. 🌸ايشان فرمودند: يك رفيق داشتم خدا بيامرزدش به نام شيخ زين العابدين رضوان اللّه تعالى عليه كه توى صحن اسماعيل طلائى آن بالا يك حجره داشت . كه با شيخ حسنعلى خيلى در ارتباط بودند و حاج شيخ حسنعلى كتابهاى قديمى به دست مى آورد و شيخ زين العابدين براى ايشان صحافى مى كرد. 👇👇 يك روز شيخ دو كتاب خيلى مهم مى آورد و به ايشان مى دهد تا صحافى كند، مى فرمايد به يك شرط صحافى مى كنم كه يك روز ناهار تشريف بياوريد منزل ما. 📌آشيخ حسنعلى فرموده بودند: باشد مى آيم . روزها مى گذشت و آشيخ زين العابدين مى گفت : پس آقا چه شد؟! مى فرمود: مى آيم . 📌 تا يك روز در زمان رضاشاه ملعون كه گفتند بيست و چهار ساعت كسى از خانه ها حق بيرون آمدن ندارد، آن روز شيخ با يك طَبق نان و چيزى آوردند، و از منزل ما چيزى نخوردند و ايشان خانه هر كس كه ميرفت حتى يك آب جوش هم نمى خورد. 📚داستانهايى از مردان خدا، قاسم مير خلف زاده 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2700 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿۱﴾ آنگاه كه خورشيدبه هم درپيچد ✨وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ ﴿۲﴾ وآنگه كه ستارگان همى‏ تيره شوند ✨وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ﴿۳﴾ و آنگاه كه كوهها به رفتارآيند ✨وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ﴿۴﴾ وقتى شتران ماده وانهاده شوند ✨وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ﴿۵﴾ و آنگه كه وحوش را همى‏ گرد آرند ✨وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ﴿۶﴾ درياها آنگه كه جوشان گردند ✨وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿۷﴾ و آنگاه كه جانها به هم درپيوندند ✨وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿۸﴾ پرسندچو زان دخترك زنده به‏ گور ✨بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿۹﴾ به كدامين گناه كشته شده است ✨وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿۱۰﴾ وآنگاه كه نامه ‏ها زهم بگشايند ✨وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ ﴿۱۱﴾ وآنگاه كه آسمان زجا كنده شود ✨وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿۱۲﴾ وآنگه كه جحيم را برافروزانند ✨وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾ وآنگه كه بهشت را فرا پيش آرند ✨عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ ﴿۱۴﴾ هرنفس بداندچه فراهم ديده ✨فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿۱۵﴾ نه نه سوگندبه اختران گردان ✨الْجَوَارِ الْكُنَّسِ ﴿۱۶﴾ [كز ديده] نهان شوند واز نو آيند ✨وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿۱۷﴾ سوگندبه شب چون پشت گرداند ✨وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿۱۸﴾ سوگندبه صبح چون دميدن گيرد ✨إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿۱۹﴾ كه [قرآن]سخن فرشته بزرگوارى است ✨ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ﴿۲۰﴾ نيرومند [كه] پيش خداوند عرش بلندپايگاه است @edmolavand 🌸💥🌸
🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/215 💠حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی: برای مقابله با شبهات و رسيدن به يقين، غير از مطالعه و ، چه راه هايی وجود دارد؟ 👇
📝پاسخ: و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقی، به عمل انسان وابسته است؛ يعنی انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. 📌 كسی است كه از نظر علمی عميقاً تحقيق كرده و مطالب را برای خود حل كرده است؛ ولی كسی است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل می كند. 📌اگر كسی عالم محض بود و حرفهای متقن و محكم داشت؛ ولی به آن ايمان نداشت يا به علم خود بی باور بود و به حقايقی كه برايش مكشوف شده، عمل نكرد، كم كم دُچار شك و شبهه می شود. ✨خداوند در با تعبيری لطيف درباره فرعون فرموده است: (وَجَحدُوا بِها وَ اسْتيقنتها أنفُسُهُمْ ظُلماً وَ عُلُوّاً).[سوره نمل آیه ١۴]  🌸موسی كليم (سلام الله علیه) هم طبق آيات قرآن به فرعون فرمود: (لَقَدْ علمتَ ما أنزلَ هؤلاءِ إلاّربُّ السَّمواتِ و الأرض)[سوره اسراء آیه ۱۰۲] ؛ تو خود می دانی كه اينها را كسی جز خدای آسمانها و زمين نفرستاده است. با اين همه فرعون به اين علم خود باور نداشت.  📌فهم و باور، دو چيز متفاوت است: در اختيار ما نيست؛ ولی در اختيار ماست. با فكر كردن، مطالعه يا تحصيل، علمی برای ما حاصل می شود و پس از آن ديگر نمی توانيم بگوييم كه من نمی خواهم بفهمم. در فهم انسان اراده دخيل نيست؛ امّا در باور اراده دخيل است؛ يعنی انسان پس از آنكه چيزی را فهميد، می تواند به آن باور داشته يا نداشته باشد. در بحث ميان دو نفر، گاهی با اينكه يكی مسئله حق را برای ديگری روشن می كند، ديگری زير بار نمی رود؛ يعنی نفس به قدری شرور است كه می تواند در برابر ۴=٢×۲ بايستد و بگويد: من باور نمی كنم، با اينكه فهميده است.  برای اينكه به ويروس درونی «شك و شبهه» مبتلا نشويم، 👈بايد به آنچه فهميده ايم، داشته باشيم و به آن كنيم. تا عمل در كار نباشد، يقين حاصل نمی شود. بهترين راه برای نجات از گزند شبهه اين است كه به آنچه فهميديم، عمل كنيم. 📗نسیم اندیشه دفتر یکم، ص ۱۵۶،۱۵۷ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/952 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 💠 کالسنگ ترکیبی از کال/کِل(کوچک) و سنگ و وسیله ای برای پرتاب سنگ های کوچک است. کالسنگ در دهه ۴۰ و ۵چ در روستاها بسیار پرکاربرد بود، چوپانان، کشاورزان، دشتِ بانها و شب پاها به اقتضای شغل شان از آن استفاده میکردند و در گذشته دور، از آن برای جنگ و مبارزه با دشمن از راه دور بکار میگرفتند و سابقه بسیار دراز دامن و ده ها هزار سال قدمت دارد. 📌کالسنگ دو دسته و یک سنگدان دارد و سنگدانش میتواند از چرم، پارچه و نخ باشد و بسته به سلایق افراد، آن را در شکل های مختلف رنگی و غیر آن میساختند. 📌چوپانان گاهی آن را برای رماندن و برگرداندن گوسفندان و دشت بانان برای رماندن حیوانات و ترساندن دزدها و شب پاها برای رماندن خوک و گراز در شالیزارها و گندم زاران از آن بهره میگرفتند، زمانی جوان ترها در صحرا، برای چیدن گردو هم از کالسنگ استفاده میکردند. 📌شایان ذکر است ما بچه ها در دهه ۴۰ و ۵۰ از کالسنگ برای تفریح و نوعی سرگرمی و بازی استفاده میکردیم و گاه‌گاهی در مکان خاصی مثل 👈سر چِکل، کوه، تپه یا چمنی جمع میشدیم و جایی یا نشانه ای را معین میکردیم و سنگ را از کالسنگ به هدف مشترک پرت و بُرد آن را مشخص میکردیم و سنگ هر پرتاب کننده ای، اگر از مبدأ تا به مقصد، بیشتر و دیرتر میرفت آن را بعنوان برنده انتخاب میکردیم، پرتاب بیشتر بستگی به قدرت بازو افراد داشت، کالسنگ را بالای سرمان چند بار میچرخاندیم و بعد با رها کردن یکی از دسته هایش، سنگ به جاهای دور پرتاب میشد. 📌در فارسی آن را میگویند که در نوشته ها و اشعار شاعران بسیار دیده می شود. ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 💥 @edmolavand
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۳۹۹۱۲۲۹۱۱۴۹ 📌فَلاخَن به معنای ابزار پرتاب سنگ ، ساخته شده از دو ریسمان و قلاب سنگ می‌باشد. 📌فلاخن یک جنگ‌افزار کهن است که خاستگاهش به درستی آشکار نیست ولی می‌نماید که در دورهٔ نوسنگی در حوزهٔ مدیترانه بیشتر کاربرد داشته‌است.  📌فلاخن در متن‌های پارسی به گونهٔ فلاخان، فلخمان، پلخمان، فلماخن، بلخم، دستاسنگ، دست سنگ، قلباسنگ، فلماسنگ، کلاسنگ و کلماسنگ نیز نوشته‌شده‌است. 📌در برخی از شعرهای پارسی نیز به کار رفته‌است: گر کس بودی که زی تواَم بفکندی خویشتن اندر نهادمی به فلاخن . رودکی بالخاصه کنون کز قبل راندن درویش بر بام شود هر کس با سنگ و فلاخن . خسروانی . بنات النعش گرد او همی گشت چو اندر دست مرد چپ فلاخن . منوچهری . مردم غوری ... به فلاخن سنگ می انداختند. (تاریخ بیهقی ). به سند انداخت گاهم ، گه به مغرب چنین هرگز ندیدستم فلاخن . ناصرخسرو. راست چگونه شَوَدْت کار چو گردون راست نهاده ست بر تو سنگ فلاخن . ناصرخسرو. گفت به چه سلاح با من جنگ کنی ،فلاخنی داشت از میان برداشت . (قصص الانبیاء). دشمن گر آستین گل افشاندت به روی از تیر چرخ و سنگ فلاخن بتر بود. سعدی هومر[شاعر و داستان سرای] و بسیاری از نویسندگان یونانی به این جنگ‌افزار اشاره کرده‌اند. در ۴۰۱ (پیش از میلاد) یونانیان👈 در جنگ با اردشیر دوم هخامنشی از سپاه او بسیار آسیب دیدند و به ستوه آمدند. ✍محمد حسین نعمت پور از کهگیلویه: (فلاخن در گویش لُری نامیده میشود.کیوار ؛تکه پارچه ای نواری شکل است که سنگ در ان میگذارند و پرتاب میکنند.) ✍ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/360 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ✍قبرستان های قدیم عبارتند از: ۱/ پشت شرکت پاستوریزه فعلی ۲/بالای تپه مرتع صد متری منزل [خانه سرای] خورشیدی ۳/مرتع جنگلی بالای تپه ۴/بغل تپه مرتع ۵/قبرستان مسیحیان ۶/قبرستان ؛ سید مرعشی ۷/قبرستان امامزاده یحیی ۸/قبرستان اطفال ادملا موسوم به ۹/[در برخی از حفاریها جهت ساخت و ساز در مرتع و استخوانهای انسانی گزارش شده است. به نظر می رسد حدفاصل بین دو محل تدفبن امامزاده گان در زمان های دور بوده باشد که این رویه حتی تا مرتع ولّیم و نیز ادامه داشته است🔚محسن داداش پور باکر] 📌تمامی قبرستان ها، قبر ها افرادهای که قبلا گبری بودن و بعدا به دین ایمان آوردند که در پشت باغ جور سره دفن شدند. وقتی اسلام آمد قبرستان امام زاده یحیی پایین محله و قبرستان پاشا علی مدفون شدند ۰۰۰ علی یارت. ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ 🌐http://edmollah.blogfa.com/post/213 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
💌با سلام و احترام خدمت همه سروران گرامی؛ 📝ضمن سپاس و قدردانی از همه عزیزانی که دغدغه ی حراست و نگاهبانی از محیط زیست و حفظ پاکیزگی محیط اطراف به ویژه فضای سبز و را دارند، خواستم با ذکر خاطره‌ای به اهمیت این موضوع بپردازم. 👈بنده دو سال در کشور و شهر زندگی کردم و بلااستثنا شنبه یا یکشنبه هر هفته که تعطیل رسمی آن کشور بود، به پیاده روی و جنگل نوردی می‌رفتم. و تقریبا با یک ربع پیاده‌روی به جنگل می‌رسیدم آن هم در پایتخت مجارستان. 👇 📌چیزی که توجه ی مرا به خود جلب کرد و برایم حائز اهمیت بود و بیان آن خالی از لطف و توجه نیست،نکات زیر می‌باشد: ۱- احترام خاص و ویژه ی مردم و مسئولان [مجارستان] به محیط زیست و جنگل به طوری که فاصله جنگل تا مرکز شهر کمتر از نیم ساعت بود. ۲- حساسیت خاص در رعایت نظافت و پاکیزگی محیط به طوری که در طول این مدت حتی یک بار به کوچک‌ترین مورد بی‌نظافتی و عدم رعایت پاکیزگی رو به رو نشدم. 🔻 ۳- ممنوعیت و عدم ورود خودرو و موتورسیکلت به داخل جنگل با وجود جاده‌های خوب و مناسب. 🔻 ۴- عدم اتراق و زدن چادر و بیتوته مردم در داخل جنگل و ممنوعیت روشن کردن آتش. 🔻 ۵- پرهیز از پهن کردن بساط و خوردن غذا و... ۶- گسترش فرهنگ ورزش همگانی و پیاده‌روی و حضور افراد گوناگون از سنین مختلف در این امر. 🔻 ۷- احترام ویژه به فضای سبز به طوری که حتی یک مورد قطع درخت یا حتی شکستن شاخه درخت دیده نشد. 🔶در ادامه عادت پیاده‌روی و جنگل نوردی با حضور در جنگل‌های اطراف ساری از جمله ارتفاعات مهدشت، جنگل‌های مسیر زرین‌آباد، خارکش، گلورد و جاهای دیگر متاسفانه به فراوانی شاهد👈 قطع درخت و 👈دست‌اندازی به جنگل، 👈روشن کردن آتش و 👈بریدن شاخه‌های درخت،👈 ریختن زباله در دل جنگل و موارد بسیار دیگر هستیم. 🖊امید است با همت همه ی دلسوزان و دوستداران محیط زیست و متولیان امر، جلوی این گونه رفتارهای دور از شأن گرفته و برای ترویج فرهنگ دوست داشتن محیط زیست و جنگل اقدامات شایسته و بایسته صورت پذیرد. اردیبهشت ۱۴۰۳ ✍️مصطفی برزگر ولیک‌چالی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2704 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📊: ۱۴۲۶۸ دنبال کننده 📊: ۲۳۱۴ دنبال کننده 📊: ۱۸۵۶ دنبال کننده 📊: ۷۸۴۰ دنبال کننده 📊 در ایتا: ۳۲۴ دنبال کننده ⏰تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 📚ادملاوند کتابخانه اسناد منتشر نشده بدون خدمات عمومی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2674 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۸۱۳۴۴ 🇮🇷با اقدام هوشمندانه و مقتدرانه ی سپاه الله؛ سپاه پاسداران که منجر به حقارت گردید، امروز جهان بیدار شد. صدور اهداف و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی ایران به جهان با رویکرد جدیدی مواجهه شده است که هیچ رسانه ای نمیتواند آن را کتمان کند. ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ ✍ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2705 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✨خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون»؛ سوره توبه،آیه ۱۰۵ 📝ترجمه: «و بگو عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می‌بینند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشکار، بازگردانده می‌شوید و شما را به آنچه عمل می‌کردید، خبر می‌دهد» 🟡این قصه را حتما بخوانید👇 ♻️قصه ی آن شب...... 📜هارون بن رئاب میگویدکه : من برادری غیرمسلمان داشتم. روزی بر امام علیه السلام واردشدم حضرت احوال او را پرسیدند؛ عرض کردم : او نزد همه پسندیده است و هیچ عیبی ندارد.مگر آنکه به شما اقرار ندارد. 🟢حضرت فرمودند:👈 چه چیزی اورا ازپذیرش ما باز داشته است ⁉️ ■عرض کردم : ورع و ِاو !!! 🟢حضرت فرمودند:👇👇 {🔴خداترسی ِ او درشب ِ نهرِ کجا رفته بود؟؟؟؟؟...... 📌پس از آن،من به سراغ برادرم رفتم و به او گفتم مادرت به عزایت بنشیند! [چه کردی که امام اینگونه گفتند؟؟!!] 👈قصه ی شب نهربلخ چه بوده است ⁉️ و حکایت را برای او گفتم. 📍برادرم حیرت زده گفت : 👇 🔰شهادت میدهم که [امام ] جعفر بن محمد خدا هستند. 📌قضیه از این قرار بود که شبی از کنار نهر بلخ میامدم و با مردی رفیق شدم که او نیز کنیزی آوازه خوان به همراه داشت‌. 👈پس آن مردگفت : تو کنار اموال بمان تامن بروم و آتشی پیدا کنم. 👈پس در غیاب آن مرد بین من و کنیز او صورت گرفت که نه من و نه آن کنیز هرگز آن را فاش نکردیم و کسی جُز خداوند از آن خبر نداشت. 👇👇 📌پس برادرم به خدمت حضرت رسید و ولایت ایشان را پذیرفت. 📙منبع: منتهی الامال ج ۲. خرآیج و جرائح ج۲ ص ۶۱۷ 🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/216 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۳۱۸ 🟢سادات: ✍سادات جمع سَیِّد و در لغت عربی در اصل سَیوِد (قبل از اِعلال) بوده و به معنی آقا،سرور و مِهتران است. 📌بنابر تعریف فقهی، سیادت عنوانی است برای کسانی که نسب‌شان به حضرت هاشم بن عبد مناف  [جدّ رسول الله (ص) ] می‌رسد. یا به عبارتی از قبیله بنی هاشم باشد.  📗عروة الوثقی، ج ۲، کتاب الخمس، فصل ۲، مسئله ۳. 📌البته در عرف مردم، سیادت بیشتر با نسل حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) پیوند خورده است و مشهورترین شاخه‌های سادات نسل‌شان به امامان شیعه می‌رسد. 📌سادات دارای شاخه‌های مختلفی هستند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها عبارتند از: ●هاشمی، ●محمدی، ●حسنی، ●حسینی، ●موسوی و ●رضوی. 🟢القابی که مردم ایران به سادات مرد و زن می‌گویند، هر چند از طبقات پایین باشند،عبارتند از: ❤️برای آقایان سید: سید، شریف، میر، علوی، کیا، امیر، میرزا، بیگ، شاه، آقا، آقاعمو، آقاسید، میرزا 💖برای خانم‌های سیده: سیده، شریفه، علویه، سادات، میر، بی بی، میرزایه، بیگم، 📌به کسی که مادرش از سادات است "میرزا" گفته می‌شود. 📌برخی از سادات با "میر" صدا می‌زنند و این با میرزا تفاوت دارد. 📘حسینی اشکوری، سید صادق. القاب السّادة. قم، مجمع الذخائر الإسلامیه، ۱۴۱۹ هـ.ق. 📌به دختران یک فرد سید، سیده، علویه، بی‌بی، بیگم، سادات یا شریفه اطلاق می‌شود. 📌فردی که دارای مادر سید و پدر غیر سید باشد، معمولاً میرزا (برای پسران) و میرزایه (برای دختران) نامیده می‌شوند.  👈عده‌ای از اهل سنت «سَیِّد» را با نام "" می‌شناسند. 💠القابی که به سیدها داده می‌شود بر دو دسته است: انتسابی و احترامی 🔘القاب انتسابی برای بیان نَسَب شخص و انتساب وی به طایفه یا قبیله معینی به کار می‌روند، مانند امامی، حسینی، حسنی. القاب انتسابی برای گرامیداشت منتسبان به خاندان محمد به آنان اطلاق می‌شود. 🌸لقب میرزا: معمولاً در بین سادات رسم است که نسبت سیدی از پدر به فرزند برسد. روی همین اصل کسانی که از مادر یا مادر بزرگ سید هستند 👈اصطلاحاً یا یا و ، و حالت مؤنث می‌گویند. 📜در دورهٔ اصطلاحاً به شاهزادگان قاجاری میرزا می‌گفتند و باید گفت که بعضی از وزیران و شاهزادگان این فامیل را دارند و نام خانوادگی را از خود شاه یا شاهزادگان هدیه گرفتند. در دوران پیشتر، میرزا به کسی گفته می‌شد که در کار نوشتن و حساب و کتاب دیوان سالاری‌های دولتی بود و عملاً قشر مرفه و سطح بالای جامعه را تشکیل می‌داد و به صورت عام با سوادان دوران گذشته بودند. از همین رو به سادات تحصیل کرده، میرزا نیز اطلاق می‌شده‌است. 🌸اصطلاح شریف: در عصر حاضر ایرانیان لقب را برای عموم بنی هاشم به کار می‌برند. 👈ولی در  برای ممتاز ساختن فرزندان امام حسن(ع) آنها را و فرزندان امام حسین(ع) را می‌خوانند. 📔جامع الانساب، ۵-۳۴. 📓 المعقبون، ج۱، ص۲۱. 🌐https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2706 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2707 ✍پژوهش: ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۳۱۸ 📜تاریخچه اصطلاح سید: ✍زمان دقیق کاربرد واژه بر نوادگان پیامبر(ص) مشخص نیست، اما اسنادی موجود است که در قرن ششم قمری رواج کامل داشته است. در این عصر قبل از نام علمایی که از اولاد پیامبر بودند، کلمه سید آورده می‌شد. 📌اما شیخ طوسی (متوفی ۴۶۰ق) و نجاشی (متوفی ۴۵۰ق)، همه جا از کلمه ی استفاده کرده‌اند و اگر در جایی از آنها لفظ سید دیده شده، به تنهایی ذکر نشده بلکه به صورت "السیدالشریف" میباشد. 📘جامع الانساب، ص۵-۳۴. 📌در حجاز نیز اهل سنت به کسانی که به پیامبر اکرم نسب می‌رسانند، (جمع: شرفا) می‌گفته‌اند. 📌در کتاب تاریخ بیهق که در قرن ششم نگاشته شده است، فصلی به عنوان سادات بیهق تدوین شده است، و به نسل پیامبر(ص) که بدان نواحی سفر کرده‌اند پرداخته است. 📗تاریخ بیهق، متن، ص۵۴. 📌قبل از آن نیز در تاریخ قم از نسل پیامبر(ص) با واژه یا یاد شده است. 📙تاریخ قم، ص: ۲۰۸و ۲۰۹ 📌ابن حوقل نیز که در عصر نویسنده کتاب تاریخ قم می‌زیسته از واژه ی "سادات"برای آل ابی طالب علیهم السلام استفاده نموده است. 📕صورة الارض، ج۱، ص۲۴۰ 📌با وجود این مستندات می‌توان گفت که واژه ی "سادات" در قرن چهارم برای اولاد پیامبر(ص) کاربرد داشته است. 🌐https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2706 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2707 ✍پژوهش: ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۳۱۸ 📚منابع تحقیق و پژوهش در خصوص سادات: 📜ابن‌حوقل، ابو القاسم محمد بن حوقل النصیبی ۳۶۷، صورة الارض،‌دار صادر، افست لیدن، بیروت، ۱۹۳۸ م. 📜ابن‌خلکان، وفیات الاعیان، قم، منشورات الرضی. 📜ابن‌طباطبای علوی اصفهانی، ابراهیم بن ناصر، منتقلة الطالبیة، محقق:خرسان محمد مهدی، ناشرالمکتبه الحیدریه، محل نشرقم سال نشر ۱۳۷۷. 📜ابن‌عنبه، احمد بن علی، عمده‌الطالب، انصاریان، قم.  📜ابن‌فندق، علی بن زید البیهقی ۵۶۵، تاریخ بیهق، کتابفروشی فروغی، بی‌جا، ۱۳۶۱ ش، چاپ سوم. 📜ابن‌منظور، لسان العرب، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، ۱۴۰۸ق 📜امینی، عبدالحسین احمد، الغدیر فی الکتاب و السنة و الآداب، ج۳، ص۲۹۳-۲۹۰، چاپ سوم، بیروت، دارالکتاب العربی، ۱۳۸۷ ق. 📜حقی، اسماعیل جارشلی، اشراف مکة المکرمه و امرائها فی العهد العثمانی، به کوشش خلیل علی مراد، بیروت، الدار العربیة للموسوعات، ۱۴۲۴ق. 📜خوئی، معجم رجال الحدیث، مرکز نشر الثقافه الاسلامیه، قم، ۱۳۷۲ ش، ج۱۷، ص۲۴. 📜رجایی، سید مهدی، المعقبون من آل ابی طالب، موسسه عاشورا، قم، ۱۳۸۵ش. 📜صدوق، محمد بن علی، عیون اخبارالرضا، تحقیق و تصحیح: حسین اعلمی، بیروت، منشورات موسسه اعلمی. 📜طوسی، محمد، تهذیب الاحکام، به کوشش حسن موسوی خراسان، تهران، ۱۳۶۴ش. 📜فقیهی، علی اصغر، تاریخ جامعه قم، انتشارات اسماعیلیان، قم. 📜قاشانی، عبدالله بن محمد، تاریخ اولجایتو، مهین همبلی، تهران, علمی و فرهنگی، ۱۳۸۴ش. 📜قرشی، علی‌اکبر، خاندان وحی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۸۶ش. 📜قمی، حسن بن محمد بن حسن ۳۷۸، تاریخ قم، توس، تهران، ۱۳۶۱ ش. 📜نجفی، محمدحسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت، ۱۹۸۱. 📜عروة الوثقی، ج۲، کتاب الخمس فصل ۲، مسئله ۳. 📜جامع الانساب، ص۵-۳۴. 📜تاریخ بیهق، متن، ص۵۴. 📜تاریخ قم، ص: ۲۰۸ و ۲۰۹ 📜صورة الارض، ج۱، ص۲۴۰ 📜المعقبون، ج۱، ص۲۱ 📜تاریخ الخلفاء، ص۲۴، ۲۵؛ وفیات الاعیان، ج۴، ص۱۳۷ 📜عیون اخبار الرضا، موسسه اعلمی بیروت، ج۱، صص۱۱۰ - ۱۱۱، باب ۹، ح ۱.. 📜مقاتل الطالبیین، ص۳۲۰.. 📜تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، ص۱۹۸. 📜قرشی، خاندان وحی، ۱۳۸۶ش، ص۵۸۵-۵۸۶. 📜الذریعه ج۱۶، ص۵۸ 📜المجدی، ص۱۷۱ 📜الفخری، ص۴۱ 📜منتقله الطالبیه، ص۳ 📜عبدالجلیل قزوینی، کتاب نقض، بی‌تا، بی‌جا، ص۶۲۹ 📜تاریخ الخمیس فی أحوال أنفس النفیس، ج۱، ص:۱۸۵ 📜الأنوار فی مولد النبی، ص۳۴۱ 📜الطبقات الکبری، ج۱، ص:۳۵۰ 📜بحار، ج۴۴، ص:۲۴۶ 📜ترجمه تاریخ طبری، ج۱۳، ص:۵۶۶۰ 📜اشراف مکه، ص۲۶ 📜وسائل الشیعه ج۳ ص۳۷۹ ح ۱۰ باب ۳۰ 📜وسائل الشیعه ج۳، ص۳۷۸ ح ۹ 📜سیر اعلام النبلاء ج۱، ص۳۷۲ 📜سیره ابن کثیر، ج۴، ص۷۸ 📜تاریخ مذهبی قم علی اصغر فقیهی ۱۱۵ 📜ابن عنبه، عمدالطالب، ج۱، ۱۸۸-۱۸۹ 📜الغدیر، ج۳، ص۲۹۳ 📜معجم رجال الحدیث، ج۱۷، ص۲۴ 📜نجفی، ج۱۵، ص۴۰۶۴۱۵، ج۱۶، ص۱۰۴ 📜طوسی، تهذیب الاحکام، ج۴، ص۵۷ به بعد 📜لغت نامه دهخدا، مادّه 📜وفیات الاعیان، ج۳، ص۲۴۰-۲۴۱ 📜القاشانی، تاریخ اولجایتو، ص۱۳۱-۱۳۲ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2706 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
{{طلبه‌ی جهادگر، طلبه‌ی تلاشگر، طلبه‌ی بسیجی، طلبه‌ای که آماده است تا در میدان های خطر حضور پیدا کند.}} 💠امام خامنه ای حفظه الله ۱۳۷۰/۱۲/۰۱ 🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/220 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
article_52736_6a71fdd035e45fcb0ab8bf57442f1890.pdf
362.4K
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🗓تحقیق ۱۳۷۵ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2706 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2707 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۳۱۹ 🔎بررسی ارتباط سیادت با سن یائسگی: سؤال: چرا زنان سيده ۶۰ سالگي يائسه مي شوند؟ جواب: اين موضوع مربوط به يك مسأله نژادي است، زيرا سادات از نظر نسب، از يك نژاد خاص هستند (قرشي). شارع نيز براي اين گروه خاص، حكم مخصوص جعل نموده است (البته سن يائسگي سادات و غيرسادات، بين فقها اختلافي است). 📝حکم خاص سادات: یکی از احکامی که می‌تواند از اختصاصات سادات در فقه باشد موضوع یائسگی زنان سید وتفاوتشان با غیر سادات است. 📌در فقه اسلامی سن یائسگی، پنجاه سال تمام قمری (برابر با ۴۸ سال و ۱۷۹ روز خورشیدی) است البته کثیری از فقها سن یائسگی را برای زنانِ سیّده، استثنائاً شصت سال قمری (برابر با ۵۸ سال و ۷۸ روز خورشیدی) می‌دانند. 💝یائِسگی: رسیدن زنان به سنی که در آن به طور طبیعی خون حیض ندیده و حامله نمی‌شوند.  ✨قرآن، در آیه ی ۶۰ سوره نور و آیه ی چهارم سوره طلاق به یائسگی زنان اشاره کرده است. ﴿وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ ۚ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ ۚ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا﴾ ترجمه: {اگر در ترديد هستيد، از ميان زنانتان آنهايى كه از حيض مأيوس شده‌اند و آنهايى كه هنوز حيض نشده‌اند عِدّه‌شان سه ماه است. و عِدّه زنان آبستن همان وضع حمل است. و هر كه از خدا بترسد، خدا كارش را آسان خواهد كرد.} سوره طلاق آیه ۴ 📌درباره سن یائسگی، چند نظریه وجود دارد؛ بسیاری از فقیهان معتقدند زنان سیده در ۶۰ سالگی و بقیه زنان در ۵۰ سالگی یائسه می‌شوند. 📌در فقه شیعه، زنان یائسه عده طلاق ندارند و بلافاصله پس از طلاق، می‌توانند ازدواج کنند. زنانی که از جوانی حیض نمی‌شوند، احکام متفاوتی دارند. 📚مشکینی، مصطلحات الفقه و اصطلاحات الاصول، ۱۴۳۱ق، ص۳۵۷ 👇👇 📑مقاله: {بررسی ارتباط سیادت با سن یائسگی} 📝نویسندگان:  سرافراز ناهید|باقری اعظم|کفایی محبوبه  🗂کلیدواژه: ■یائسگیQ2 ■سیدQ3 ■عوامل موثرQ3 ■زنانQ2 📗چکیده: 🔘مقدمه: بررسی عوامل موثر بر سن یائسگی همانند سایر مشکلات  زنان  می تواند بر ارایه بهتر خدمات بهداشتی درمانی به جامعه زنان موثر باشد. 📌پژوهش حاضر به بررسی تاثیر (سید بودن) بر سن یائسگی  می پردازد. ⚙روش کار: در این مطالعه تحلیلی ۲۸۰ زن یائسه در دو گروه مساوی  (مورد) و غیرسیده (شاهد) مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع در دسترس بود. معیار ورود به مطالعه زنان ۶۰-۳۶ سال با سابقه دوره های طبیعی قاعدگی و حداقل یکسال فقدان قاعدگی بود. 📌معیارهای خروج از مطالعه شامل سابقه بیماری های مزمن سیستمیک قبل از منوپوز مثل فشارخون بالا, نارسایی کلیه, دیابت, سیگاری بودن, انجام ورزش به صورت حرفه ای, هیسترکتومی یا اووفورکتومی دو طرفه بود و دو گروه از نظر تعداد زایمان, مدت شیردهی, مصرف قرصهای ضد بارداری و سن یائسگی مادر همسان سازی شدند. 📌اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشگران در پرسنامه ای حاوی سوالات لازم ثبت شد. سپس اطلاعات بدست آمده طبقه بندی و به صورت جداول فراوانی تنظیم شد. همچنین با استفاده از تست T رابطه سیادت با سن یائسگی مورد بررسی قرار گرفت. 💌نتایج: در مطالعه حاضر سن یائسگی به طور متوسط در مجموع دو گروه 50.8 سال بدست آمد. 22% آنان زیر ۴۵ سال, 44% بین ۴۵ تا ۵۰ سال و 33% پس از ۵۰ سالگی یائسگی را تجربه کردند. سن متوسط یائسگی در بین ۱۴۰ تخم غیر سیده 3.62±49.9 و در بین ۱۴۰ خانم که👈 پدر آنها سید بود 4.79±51.7 سال بود. آزمون t و X2 تفاوت این دو میانگین را معنی دار نشان می دهد (P=0). 👇 📌طبق نتایج این مطالعه بین تعداد زایمان (P=0.7), طول مدت مصرف قرص های ضد بارداری (P=0.6), طول سال های شیردهی (P=0.4), سطح تحصیلات (P=0.8), وزن (P=0.7) و سیادت مادر (P=0.8) با سن یائسگی  ارتباط معنی داری به دست نیامد. 👇👇 📌اما بین سن یائسگی با سن منوپوز مادر (P=0.0), سن منوپوز خواهر (P=0.0) و 👈سیادت پدر (P=0.0) رابطه معنی دار وجود داشت. 💌نتیجه گیری: بر اساس نتایج این آزمون سن متوسط یائسگی بین خانم هایی که 👈پدر آنها  است بیش از جامعه عادی است. این آزمون همچنین نشان می دهد که سن یائسگی همچون مادر از طریق پدر هم به ارث می رسد. 🌐https://www.sid.ir/paper/444664/fa 🌐https://elmnet.ir/doc/10021980-8501 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2706 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2707 ✍پژوهش: ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜اسناد بارفروش 📄عوائد سه دانگ موقوفه کاروانسرای سیدفضل الله 📝متن سند: وزارت معارف و اوقاف. اداره معارف و اوقاف بارفروش. مبلغ یک تومان و دو هزار و پانصد دینار حق النظاره ایت ئیل [ایت ئیل: سال سگ] عوائد سه دانگ موقوفه کاروانسرای واقعه در که وقفی مرحوم آقا سید فضل الله می باشد توسط جناب آقای سیدعبدالله به اداره اوقاف واصل گردید. مورخه ۲۸ برج سنبله [شهریور] ایت ئیل[سال سگ] ۱۳۰۱. [سجع مهر]: اداره معارف و اوقاف بارفروش. 📩ارسالی از: استاد حامد ابراهیم زاده بازگیر 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2708 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔶 بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت روز «ایران‌شناسی» برگزار می‌کند: 💠 آیین «گرامیداشت روز ایران‌شناسی» به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ایران‌شناسی، معاونت پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی از پایان نامه‌ها و رساله‌های برتر رشته ایران‌شناسی در آیین «گرامیداشت روز ایران‌شناسی» تقدیر می کند. بنیاد ایران‌شناسی، به‌منظور ایجاد بسترهای مناسب در جهت ارتقای پژوهش‌های حوزه ایران‌شناسی در سطح ملی و بین‌المللی و بهره‌گیری از توان و ظرفیت بالقوه دانشگاه‌ها تصمیم دارد، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر ایران‌شناسی را شناسایی و منتشر نماید. آثاری که حداکثر سه سال از تاریخ دفاع آنها می‌گذرد، در این رویداد شرکت داده می شوند. همچنین، آثار منتخب، ٣١ اردیبهشت ١۴٠٣، مقارن با روز ایران‌شناسی، معرفی و تقدیر خواهند شد. 🔴 مهلت شرکت در فراخوان: تا ٢٠ اردیبهشت 📌 نشانی ارسال آثار برای شرکت در فرایند ارزیابی: publish.iranology@gmail.com ☎️ شماره تماس: ٠٢١٨٨۶٠٨٩٢٩ ⭕ روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی 🇮🇷
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۹۰۶۲۰ 📜اسناد لاسم 📌مفاد اسناد تاریخی و با ارزش ییلاق《لاسم》عبارتند از: عقد نکاح [مریم ....{ماننه جواهر منظوم..} با حیدرعلی فرزند طهماسب که در حاشیه ی سمت راست با عباراتی چون طلا، مس دست ساخته، اَفتوبه، رختِ خواب، ماده گاو، گوسفند و نقره به مهریه و جهاز زوجین اشاره داشته و در متن سند نیز بر اساس فتحعلی شاهی سکه ارزش سنجی شده است]، معاملاات املاکی، حل دعاوی و محاسبه و پرداخت وجوهات شرعیه ؛ خمس و زکات. 📌در این اسناد به《لاسمی محله بالا》اشاره شده که در به اجرت حمام به مبلغ بیست تومان صراحت دارد. از بابت اجرت حمام لاسمی محله بالا مبلغ بیست تومان عبارت از ... بتوسط جناب آقای کربلایی ابوالقاسم لاسمی عاید و واصل این جانبان ذوالفقار و علی اکبر حمامی لاسم گردید.....۱۳۳۵ 📌در سند مبایعه نامه سال ۱۳۴۸ نام اشخاص زیر نشهود است: کربلایی نوروزعلی فرزند کربلایی جهانگیر لاسمی با همشیره ی خود سکینه و خدیجه _بکرنسا _شهربانو = دو لِتکا موروثی =تحدیدحدود: شرقیا ورثه به سامان علینقی لاسمی و نهر ، غربیا به سامان سبزعلی لاسمی ، جنوبا به سامان ورثه مرحوم حاجی محمد و شمالا به سامان ورثه ملا جمعلی؟ و نهر ....عالیحضرات آقاجونی و صادقعلی ولدان کربلایی عباس لاسمی...بمبلغ هفت تومان به وجه رایج سلطانی صاحب قرانی... ✍خوانش اسناد: ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ 📩ارسالی اسناد: آقای از روستای باصفای لاسم آمل 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2709 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─