May 11
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۲۱۱۲۸۱۷۳۱ #سفیدتور #کشیرمحله 🌍روستای #کشیرمحله به " سفیدتور " تغییر نام پیدا می کند. بر ا
👆
۱۸.➕تور:
در داستانهای شاهنامه نام پسر میانه ((فریدون)) که ((تورج)) هم گفته اند. به معنی دلیر و پهلوان هم گفته شده (فرهنگ فارسی خرد)
📌سفید تور: محل اجتماع پهلوانان و دلیران زمان بود.
➕تور: به فتح تا و واو به معنی تیر (فرهنگ فارسی خرد)
📌بپذیریم که نام روستا سپیدتَوَر بوده که معنای آن می شود: تیر سفید
✅سفیدتَوَر:
روستایی که در آن مردمان تنومندبوده که در ساخت اسلحه ی جنگی مهارت داشتند و تیر کمانشان سپید بوده است. و البته ممکن است آنان همانند عصر حجر تیرهایشان را از نوعی سنگ سفید می ساختند.
✅مردی سپید با تیر [یَل روزگار] که در خُلق و خوی متفاوت بوده و محبوب همگان باشد.
📚منابع این نوشتار [سفیدتور]
۱.تحقیقات میدانی
۲.یافته های شفاهی
۳.کتاب میراث ماندگار، مهدی زاده آری
۴.کتاب بندپی سرزمین،تاریخ،فرهنگ_ یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی
۵.یادداشت های چاپ نشده و کتاب خطی اشاداد محسن داداش پور باکر
۶.ملگونف،سفرنامه ملگونف به سواحل نواحی جنوبی دریای خزر
۷.مرعشی، میرظهیرالدین، طبرستان و رویان و مازندران
۸.رابینو،ه.ل.مازندران و استرآباد، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی
۹.سایرمنابع
📩شناسه۱۴۰۲۱۱۲۸۱۷۳۱
🟡با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه کتاب معرفت، تاریخچه مدارس روستای پهندر دودانگه ساری
📝به قلم دوستعلی صالحی هیکویی
🗓سال انتشار ۱۴۰۰
📄دارای ۱۴۸ برگ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸خانه سرای مرحوم جلیل کامیاب نژاد
📌به یاد داشته باشید که بدلیل تغییر سبک زندگی این سبک خانه های بومی در آستانه ی حذف، تخریب و فراموشی هستند.
💌کاش بشود کاری کرد......
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🕌ساختمان جدید #سیدنظام_الدین؛ #سیدصاعدمرعشی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🕌ساختمان جدید #سیدنظام_الدین؛ #سیدصاعدمرعشی 📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ #پژوهش_اِدمُلّاوَند @edmolavand #آوات
🕌کتیبه الصاق شده در بقعه ی سید صاعد مرعشی [سیدنظام الدین]
📌این کتیبه در ضلع غربی بقعه قرار گرفته است.
📜متن کتیبه:
((السلطان اعظم اعدل سلطان نظام الدین صاعد ابن سلطان المرحوم سعید صاعد حسینی))
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📖صفحه ۲۱۹
📕کتاب کرکنار در گذر روزگار
🖍به قلم علی اصغر قلی پور باریکی
📜شجره خاندان قاسم زاده پریجایی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📖صفحات ۲۲۰/۲۲۱/۲۲
📕کتاب کرکنار در گذر روزگار
🖍به قلم علی اصغر قلی پور باریکی
📜شجره خاندان قاسم زاده پریجایی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
امامزاده ناصرالحق در کلام آیت الله العلظمی خویی (1413 ه.ق) ... معجم رجال الحدیث.pdf
525.1K
#اننخابات
#رسالت_ملی
#تکلیف_شرعی
🌸رهبرمعظم انقلاب،امام خامنه ای مدظله العالی:
✍همه کسانیکه مخاطبانی دارندوظیفه دارندمردم رابه انتخابات دعوت کنند.
👇👇
📌علمای اعلام،اساتید دانشگاه ،اساتید حوزه ، صدا و سیما،مطبوعاتی ها، جوان ها،افراد در داخل خانواده ،اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند.
📌مردم را ،مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند ، انتخابات آن وقت انتخابات پرشوری خواهد شد.
#انتخابات
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11
📝نوشتار در خصوص قریه ی مردمان سختکوش و هنرمند ((لمسوکلا)) بزودی منتشر خواهد شد.
💌متقاضیان محترم شکیبا بوده و در این مسیر ما را یاری نمائید.
✍شما عزیزان می توانید با هر یک از گزینه های
#پیشنهاد
#انتقاد
#تحریریه
#اسناد_مکتوب
#یافته_های_شفاهی
#تحقیقات_میدانی
📌با درج نام و هویت شما در پژوهش ادملاوند، به محتوا و مضامین مولفه ها و فهرست عناوین مشارکت نمائید.
✍با احترام محسن داداش پور باکر
💌امام علی علیه السلام
💥سَلُونی قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُونی
🟢بپرسید از من قبل از اینکه مرا از دست بدهید.
👇👇
📌اَمّا جماعت نادان؛ ناکثین، مارقین، قاسطین، حاسدان، نام خواهان، منافقان، کج اندیشان و......انسان نماها و مقدس مآب ها، بجای آنکه در دست آقا #قلم بسپارند بدستش #بیل دادند!!!
نفرین .....
وای.......
🟡#نام_خواهی #ترک_فعل
⏰سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ
➕عمروعاص گوزَنگو سیریت بزودی خلع سِمَت میشود!
📍خبرها در راه است....⏳
ان شاالله تعالی
یا منتقم؛ اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه آیتالله العظمی سید ابوالقاسم دهکردی (ره)
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌امامزاده علی فریم
🌍بخش دودانگه ساری
📸 سلمان محمدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚معرفی کتاب📚
👇مدعیان مهدویت: از صدر اسلام تا عصر حاضر
📎حاوی تاریخچه پیدایش باب و بهاء
📝پدیدآور:
احمد سروش، تهران، نشر افشین
📌قبل از صفحه عنوان، صفحه تقديم قرار دارد که مولف اثر حاضر را به آيت الله العظمي بروجردي هديه کرده است.
🔎مشاهده نسخه بدون نیاز به گذرواژه:
https://ils.blib.ir/Media/Pdf/?productId=65cbb442d50aa217f8a4b050&contentId=65471a696d60443f134113e2&contentDetailId=&isDefaultSamplePages=false
📝چِش و دِل
♥️دلِ مِن آی دِلِ آی دِلِ مِن
🟠بِرو بِرا بِشنو حرفِ دِلِ مِن
⚙سَرِجنگ داشته چِش با این دِلِ مِن
➕که آخِر خاک بونِه مِنزِلِ مِن
♥️دل گِنه مردِمونِ یاری هاکِن
▫️چِش گِنه ترک از این غم خواری هاکِن
♥️دل گِنه اِنار داره کاله بَواش
◻️چِش گِنه با می وپیاله دَواش
♥️دِل گِنه وقتِ کاره خوار کار هاکِن
▫️چِش گِنه خواره تَنِّ نِخار هاکِن
❤️دل گِنه بِرو تا یَکدونه بَوویم
◽️چِش گِنه عاشق میخونه بَوویم
♥️دل گِنه بی زِوونِ هم زِوون باش
◻️چِش گِنه وِل هاکِن فکرِ شِه نون باش
♥️دِل گِنه مردمِ ناموسِّ نَووین
▫️چِش گِنه بِر بوریم عاروسِّ بَووین
♥️دِل گِنه فکرِ وِشنای غِذا باش
◻️چِش گِنه نا نَکِن فکرِ شِه جا باش
♥️دل گِنه بِرو باهم یار بَوویم
▫️چِش گِنه بِیتِّره دیار نَوویم
♥️دل گِنه نِماز بَخون روزه بَهیر
◽️چِش گِنه یَک لب از فیروزه بَهیر
♥️دل گِنه بَهیر تِه دَستِ خِلایِق
◽️چِش گِنه نا خِلایِق هرچی لایِق
♥️دِل گِنه یتیمِ سَرِه بَکِش دست
◻️چِش گِنه سعی هاکِن دائم باشی مست
♥️دل گِنه ای خِدا بَرِس بِدادِم
◽️چِش گِنه ای خِدا هادِه مِرادِم
♥️خِدایا مِه چِشِّ با مِه دل هاکِن
▫️خِداوندا مِه چِشِّ عاقِل هاکِن
⏰اون زمون که مه چِش بَیِه با مِه دل
📍چه خِش هَسِّه هادی بوری زیرِ گِل
✍هادی_اکبری_وسطی_کلایی
۱۳۸۸/۰۴/۲۸
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
#باکرهای_مقیم_آمل
✍باکرهای مهاجر از روستای ادملا بخش بندپی شرقی بابل به شهرستان آمل
۱.خاندان #باکری مقیم #کمدره دشت سر
۲. خاندان #یزدانی [باکر] روستای نوده عطایان دشت سر
۳.خاندان $ایزدی [باکر] روستای #نوده_عطایان و غیر متمرکز در بخش #دابودشت که البته اصالتشان باکر است.
۴.خاندان داداش پور [باکر] مقیم #بربری_خیل کوی شهید اکبری شهر آمل
۵.خاندان داداش پور باکر مقیم کوچه ی #جهانبخش خیابان امام رضا علیه السلام
۶.خاندان #داداش_پور_باکر مقیم پلک از مسیر لاله ۵۸ شهر آمل
۷.خاندان #حاجی_آقازاده_باکر لاله ۲۸ آمل؛ محله ی چلاوی ها
۸.خاندان #رضایی_باکر مقیم بلوار بسبج و سمت پمپ بنزین ایمانی شهر آمل
۹.خاندان #حاج_رضا_آقا_باکری مقیم ملت آباد شهر آمل
۱۰.خاندان #ملامحمدرضاباکر با نام خانوادگی #خسروی مقیم روستای هلی کتی آمل
۱۱.خاندان #آقا_علی_باکر مقیم روستای #هلومسر آمل
۱۲.خاندان #غلامی_باکر مقیم امت اباد [دبّاغ چال] آمل که عمدتا به تعزیه خوانی شهرت دارند.
۱۳.خاندان #غلامعلی_زاده_باکر مقیم پایین بازار آمل
۱۴.باکرهای مقیم شاه محله [اسلام محله] شهر آمل از نسل #زوبیده بنت الهوردی داداش باکر
۱۵.باکرهای مقیم #اوجی_آباد آمل
۱۶. باکرهای مهاجر و مدفون در روستای #شیخ_آباد آمل
۱۷.خاندان #گلعلی_زاده_باکر مقیم شهر آمل
۱۸.باکرهای مقیم #اسکومحله آمل
۱۹.خاندان #داداش_پور_باکر روستای #سیاه_لِش بخش مرکزی آمل
۲۰.خاندان #قنبرزاده_باکر #سنگچال آمل
۲۱.و.....
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۴۰
#خاندان_های_مقیم_هلی_کتی_آمل
۱.خاندان#خسروی_باکر مهاجر از #ادملا و #تهمتن_کلا_بندپی شرقی بایل
۲.خاندان#باباجانژاد مهاجر از روستای تهمتن کلا بابل [این طایفه دارای محله ی قدیمی به نام #تَم_تَم_سَر در روستای لمسوکلا بندپی شرقی می باشند.]
۳.خاندان#عموزاده_خراط مهاجر از خراط کلای دهستان #گتو [گتاب] جنوبی بابل
۴.سادات #مرعشیان_سرایی مهاجر از روستای #اطاقسرا بابل
۵.خاندان#عباسی_نتاج مهاجر از گتو [گتاب] بابل
۶.خاندان #فضلی مهاجر از #آلاشت سوادکوه
۷.خاندان #گلپور مهاجر از #آلاشت سوادکوه
۸.خاندان #عسگری مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل [سراکلا، میان محله، کبود کلا، درکا پشت و کاله پایین محله]
۹.خاندان #اژدریان مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل
۱۰.خاندان#اسدی مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل
۱۱.خاندان #رمضانی مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل
۱۲.خاندان#بزرگنیاء مهاجر از #گتو [گتاب] و حومه آن
۱۳.خاندان #مهدوی که مهاجر از #نور و برخی دیگر نیز از آبگرم لاریجان آمل می باشند.
۱۴.خاندان #مقدم برخی مهاجر از نور و برخی دیگر نیز #آبگرم_لاریجان آمل
۱۵.خاندان #کوچکزاده که از تبار #تنکابنی هستند.
۱۶.خاندان #اکبری که مهاجر از #وسطی_کلا و برخی دیگر نیز از #آمل هستند.
۱۷.خاندان #ملاری مهاجر از روستای ییلاقی #مَلار لاریجان آمل
۱۸.خاندان #اسدپور مهاجر از روستای ییلاقی #مَلار لاریجان آمل
۱۹.خاندان #نوروزی مهاجر از روستای ییلاقی #مَلار لاریجان آمل
۲۰.خاندان #فامیلی ها از روستای #گزانه لاریجان
۲۱.سایرین (اسماعیلی، حسین پور، رضاپور، دلپسند، اسدی، غلامی، ابراهیمی و...)
📩با تشکر از جناب فضلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2310
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۵۵
🌍لمسوکلا بندپی شرقی
#لَمسوکلا
#نمدمال_محله
۱.این روستای جنگلی در دهستان پریجا [فیروزجا] بخش بندپی شرقی بابل واقع شده است.
📌در سند مبایعه نامه سال ۱۲۳۵ قمری نام این روستا ((نَمدمال محله)) قید شده است.
۲.رودخانه ی #خِجرو که از کوه #سیاه_پل سرچشمه میگیرد، در لمسوکلا به #سِجرو متصل میشوند.
۳.چشمه های لمسوکلا: دِماغه_آقاچشمه_سیوچشمه_ کیجاچشمه_مارجان چشمه
زَرچال او_ غازی چشمه_
پِه سرچشمه_ تَلی چشمه[پری چشمه]
۴.کوه#سیه_پِل در ۴ کیلومتری لمسوکلا قراردارد.
۵.محلات قدیم لمسوکلا:
قلعه کتی، خرابه، تهمتن سر، خواخر قبر سر، متون کلا، فلیج، قلعه ارشین، قلعه کتی، کرات کتی، ریکو، آیش ارشین شاه، اسپیارملک، چاک کلا، غاز درّه، الاشخامن، پیازباغ، مین مَله، خرابه، میرتالارسر
و...
۶.قطعات زمین مزروعی لمسوکلا:
خرابه، بن کیله، ممرز بِن، خراط، اسپیاربن، پنج خویز، چهار خویز، گت دشت، وقفی کاله، تسکا لپار، و....
📌چند زمین مزروعی #وقفی در این روستا گزارش شده است که از جمله ی آن وقف زمین برای #امیرالمومنین_علی علیه السلام است.
📌زمین های کشاورزی این روستا بصورت پلکانی میباشد.
۷.قلعه ی فریدون (تپه فریدون) در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است.
۸.بنای قدیمی ((شاهنشیر)) نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است.
۹.#تم_تم_سر که محل اسکان بسیار قدیمی اهالی تهمتنن کلا فعلی[سه تیره: پایین سری، نوچایی و آقاجان دسته]
بندپی بوده، که این محل در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است.
📌#تم_تم_سَر دارای قبرستان خیلی قدیمی بوده که مورد تجاوز قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت.
#تم_تم
۱۰.این روستای دارای پنج قبرستان باستانی، قبرستان فعلی[مین مله و ضلع شرقی] و یک مزار شهدا میباشد.
🌷برادران شهید حسن و ابراهیم بزرگپورسماکوش و شهید عرب
چراغ همیشه روشن لمسوکلا هستند.
۱۱.🕌ابنیه ی مذهبی:
سقانفارچوبی با طراحی سنتی، تکیه، زینبیه و پایگاه بسیج در مین مله واقع شده اند.
۱۲.این محل دارای دهیاری، شوارای اسلامی، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و حمام عمومی میباشد.
📌خانم لیلا بزرگپورسماکوش دختر کبلی آقا اولین #بهورز این روستاست که به خدمتگذاری شهرت دارد.
۱۳.🕌در پایین دست زمین موسوم به غازدره و الاشخامن لمسوکلا؛ در ضلع شرقی این روستا مزار#سیدشریف واقع شده است که اهالی تا دهه ۱۳۷۰ همه ساله در روز عاشورا طی مراسم دسته روی بدان جا مراسم ((سلام آقا)) را اجرا میکردند.
📌 به مرور بدلیل سنگ چین بودن این بقعه ی متبرک دچار خدشه، تخریب و حتی بی حرمتی واقع شد و دیگر آن مراسم و عرض ارادت تا این زمان مقال صورت نمیگیرد.
۱۴.خواخِرقبرسَر:
زنی به نام ((ریکومهر)) قبل از دوره ی زندیان حاکم این روستا بود که در صلابت حکومت میکرد و نامی نیک آوازه داشت.
📌وی خواهر ارشین شاه بود.
احشام وی در #چاک_کلا مورد سرقت یاغیان قرار گرفت و این امر موجب شد که وی آنان را تحت تعقیب قرار دهد.
📌 وی ملازم و تاج نشین تپه فریدون بود که به خیانت یکی از خدمه اش به نام((خرّاط)) کشته شد.
او را در محل فعلی؛مرتع موسوم به #خواخرقبرسر دفن کردند.
📍فاقدمنبع
۱۵. روستای لمسوکلا جنگلی و از خاک سفید ممتازی برخوردار است.
۱۶.در نمودار کوچ ییلاق بندپی این روستا نیز مورد توجه بوده است.
۱۷.خاندان های مقیم لمسوکلا:
#لمسوسماکوش#هرودسته#حاتمی#باکر#سادات#اسماعیل_دسته#رضایی_دسته#بزرگپور#سایرمهاجرین
۱۸.مادرشهیدان بزرگپور برای نخستین بار توسط پژوهش ادملاوند عنوان #مارلمسوکلا [مادرلمسوکلا] لقب گرفت.
۱۹.نامداران لمسوکلا:
استادعلیرضا، ملاابراهیم، کبلی جان محمد، ملاطهماسب، کبلی آقاجان، ابوطالب، ملامحسن، مشهدی بابا، کبلی اقا، آقابزرگ، جمعلی، ملاخیران، شیخ محمد،یاورش داش و...
📌آقای یاور لمسو سماکوش در خوانش و بیان #منظومه_معصومه_باکر استعداد درخشانی دارد که با همکاری ایشان نام وی در فهرست #پژوهش_ادملاوند ثبت گردید.
۲۰.نام خانوادگی:
بزرگپور، بزرگنیا، محسنی فر، لمونیا، لمسوتبار، اسماعیلی، ابراهیمی، خدادی باکر، رضایی، حاتمی، محسنی نژاد، درویش نسب، قلیپور، محسن زاده، جانعلی پور، طهماسبی، عظیمی، سادات، میروژن، عرب، ادبی، کریم تبار، داداش پور، چاوشی و...
۲۱. خانم #شاهجهان لمسوسماکوش از جمله ی زنان سختکوش و عفیفه ی این روستا بوده که در تاریخ ۱۴٠٠/٠۳/۱۳ آسمانی شد.
📌آقای جواد بزرگنیاسماکوشی؛ لحاف دوز، هنرمند لَلِه وا و خواننده ی مشهور مازندران، فرزند همین مادر است.
۲۲.سادات، دروایش و روحانیون این روستا طی مهاجرت فصلی در خارج از روستا نیز فعالیت مینمودند.
۲۳.سایر مطالب...
📝اینجانب با افتخار از مادر متعلق به این روستا و از طایفه ی سخت کوش #سماکوش هستم.
🗓۱۴۰۰/۱٠/۰۹
✍محسن داداش پور باکر
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/1019
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍ادامه 👇👇
👆👆
📚منابع پژوهشی [#لمسوکلا]
۱.تحقیقات میدانی
۲.یافته های شفاهی
۳.کتاب میراث ماندگار، #مهدی_زاده_آری
۴.کتاب بندپی سرزمین،تاریخ،فرهنگ_ #یوسف_الهی و #شهرام_قلی_پور_گودرزی
۵.یادداشت های چاپ نشده و کتاب خطی اشاداد #محسن_داداش_پور_باکر
۶.#ملگونف،سفرنامه ملگونف به سواحل نواحی جنوبی دریای خزر
۷.#مرعشی، میرظهیرالدین، طبرستان و #رویان و #مازندران
۸.#رابینو،ه.ل.مازندران و استرآباد، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی
۹.کتاب #نسب_شناسی #سماکوش
نویسنده حجةالاسلام شفیع تبار سماکوش
۱۰.سایر منابع
👇👇
📝فهرست و مشخصات دقیق از علما و روحانیون دلسوز و مردمی روستای لمسوکلا بندپی شرقی در دستور کار است. لطفا شکیبا باشید.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ایرج_افشار
زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۰۴ تهران
درگذشتهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ تهران
📌 پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایرانشناس، کتابشناس، نسخهپژوه، نویسنده و استاد دانشگاه در ایران
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2316
#ایرج_افشار
📝زندگی نامه استاد ایرج افشار
💥افشار \afšār\، ایرج (۱۳۰۴- ۱۳۸۹ ش) ، ایران شناس، کتابشناس و از اعضای شورای عالی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
✍او از پراثرترین پژوهشگران معاصر ایران است و گسترۀ پهناوری از فعالیتها، از جمله سردبیری چند نشریه فرهنگی و همکاری با آنها، کتابداری، فهرستنگاری، نسخهشناسی، تدریس دانشگاهی در داخل و گاه در خارج، مطالعات ایرانشناسی، قاجارپژوهی، همکاری در سطوح مختلف با نهادهای متعدد پژوهشی و ایرانشناسی و کتابخانهها و مراکز نسخههای خطی، از عرصه های تکاپوی فرهنگی ـ پژوهشی اوست. سلامت جسمی و روحی، جدیت و مداومت خستگیناپذیر در کار، سادهزیستی و پرهیز جدّی از اتلاف وقت، موجب شده است که حاصل عمر او تا این زمان، آثاری پرشمار اعم از کتاب، مقاله، تصحیح متون، انواع فهرستها، کتابشناسیها، نطقها و خطابهها، یادداشتها و نوشتههای دیگر باشد.
📌ایرج افشار در #تهران و در خانوادهای #یزدی و با فرهنگ زاده شد. پدرش محمود افشار یزدی از شخصیتهای فرهنگی و ایراندوست زمان خود بود. ایرج در مدرسههای شاهپور و فیروز بهرام در تهران تحصیل کرد و در ۱۳۲۸ ش از دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران در رشتۀ قضایی فارغالتحصیل شد. از ۱۹ سالگی در ادارۀ امور مختلف مجلۀ آینده دستیار پدرش بود و نخستین تجربههای اداره و انتشار نشریهای فرهنگی را از این راه و با کار عملی آموخت. در دورۀ دانشجویی با مجلۀ جهان نو همکاری کرد. در ۱۳۲۹ ش در دبیرستانهای تهران به تدریس پرداخت و در ۱۳۳۰ ش به دانشگاه تهران منتقل، و در کتابخانۀ دانشکدۀ حقوق، که بزرگترین کتابخانۀ دانشکدهای ایران در آن سالها بود، به کتابداری مشغول شد و فنون کتابداری را از طریق عملی و تجربی آموخت.
📌جدا از این وظیفه، مدتی سردبیری مجلۀ مهر را به عهده گرفت (۱۳۳۱ ش) و با همکاری و همفکری تنی چند از دوستان نزدیکش، که جملگی به شخصیتهای فرهنگی برجستهای در حوزههای تخصصی خود تبدیل شدند: محمدتقی دانشپژوه؛ عباس زریابخویی؛ منوچهر ستوده و مصطفى مقربی، مجلۀ فرهنگ ایران زمین را در 1331ش تأسیس کرد که انتشار آن تا سال ادامه یافته و از نشریههای معتبر در زمینۀ مطالعات ایرانی است.
📌ایرج افشار در ۱۳۳۳ش، زمانی که با کتابخانۀ ملی ایران همکاری داشت، نخستین دفتر کتابهای ایران را انتشار داد. این دفتر، سرآغاز تدوین و انتشار کتابشناسی ملی بود، اثری که باید بازنمای رسمی کتابهای انتشار یافته در کشور باشد و تا آن زمان هیچ نهاد دولتی به نشر آن اقدام نکرده بود. افشار، انتشار این فهرست سالانه را تقریباً به همان صورت تا ۱۳۴۵ ش به مدت ۱۲ سال ادامه داد. به موازات این فعالیتها، مدتی (۱۳۳۳- ۱۳۳۵ ش) سردبیر مجلۀ سخن و مدت طولانیتری هم (۱۳۳۴- ۱۳۴۰ ش) مدیر مجلۀ کتابهای ماه بود. در ۱۳۳۵ ش، زمینۀ دیگری از فعالیتهای ایرج افشار آغاز شد. احسان یارشاطر، مدیر بنگاه ترجمه و نشر کتاب که به سبب اشتغالات علمی ناگزیر بود بیشتر ایام سال را خارج از کشور به سر برد، سمت قائممقامی این بنگاه انتشاراتی نوبنیاد را به افشار سپرد و او نزدیک به ۷ سال ادارۀ آن بنگاه را در غیاب مدیر آن برعهده داشت. افشار در ۱۳۳۵ ش به فرانسه سفر کرد و در دورهای آموزشی، که یونسکو بانی آن بود، با فن کتابداری جدید و موازین نوین و مبانی نظری علم کتابشناسی آشنا شد. گذراندن این دوره و تحولات نگرشی حاصل از آشنایی با دستاوردهای تازۀ کتابداری و کتابشناسی، به شاخهای از فعالیتهای افشار شکل داد.
📌او حدود ۷ سال، تا ۱۳۴۲ ش، به چند کار مختلف، اما مرتبط دست زد: تدریس کتابداری جدید در دانشسرای عالی، مدیری و سردبیری مجلۀ راهنمای کتاب تأسیس باشگاه کتاب با همکاری یارشاطر، که با نام انجمن کتاب معروف است، و ارائه کردن خدماتی نو به دوستداران و خوانندگان کتاب، انتشار نشریۀ نسخههای خطی با همکاری محمدتقی دانشپژوه (۱۳۵۷ – ۱۳۴۰ش)، مدیریت کتابخانۀ ملی برای مدتی و آغاز کردن فعالیتهای جدیدی در آن کتابخانه در زمینۀ سازماندهی نسخههای چاپی و خطی، مدیریت مرکز تحقیقات کتابشناسی دانشگاه تهران و چند کار دیگر مرتبط با این فعالیتها که در ادامۀ مقاله به آنها اشاره خواهد شد. جلد نخست فهرست مقالات فارسی، حاوی دادههای کتابشناختی ۶۰۰۰ مقاله به زبان فارسی در نشریههای ایرانشناسی و فرهنگی ایران و خارج که افشار اندیشۀ تدوین آن را از سالها پیش از آن در سرداشت، در ۱۳۴۰ش انتشار یافت. این منبع مقاله شناخت نخستین ابزار مقالهشناختی فارسی بود که در اختیار پژوهندگان مطالعات ایرانی قرار گرفت و از جملة ابتکارهای ایرج افشار بود که گرچه قدر آن در آغاز کار در جامعۀ پژوهشی ایران درست شناخته نشد، اما با گذشت زمان، جایگاه خود را در مطالعات ایرانپژوهشی تثبیت کرد. ایرج افشار در ۱۳۴۳ ش مدیریت انتشارات دانشگاه تهران را به عهده گرفت و حدود ۷ سال در این سمت خدمت کرد.
ادامه👇👇