#اسناد #سند #بارفروش
#کتابخانه
🔲نسخه ی خطی کتابخانه ی روحانی بابل
هو
هذه الحاشیه من جمله تصانیف الفاضل المحقق و النحریر المدقق، افضل المتأخرین و اکمل المتبحرین، صاحب الذهن القویم و الطبع المستقیم، میر سید شریف؛ من متعلقات ...المطول للتخلیص؛ من متملکات العبد الاقل ابن محمدشریف؛ محمدکاظم ، وفّقه الله لاتمامه و مطالعته و مذاکرته و مباحثته .... بحرمه الائمه المعصومین علیهم صلوات الله اجمعین الی یوم الدین.
*
حاشیۀ میر سید شریف –قدس سرّه و طیب مرقده-بر مطوّل
*
محمد صفی
📝منبع: یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی)
پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی
#سادات
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3108
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#سند #طالقان
📜مدرکی از اسکان محمد صفی در طالقان در آن سال
📝منبع:
یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی)
پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی
#سادات
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3108
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایی از محل #طالقان و شاهرودش که پردسر یا همان پرده سر که مدتی محل زندگی محمد صفی نوه کاظم #بیک بود.
📝منبع: یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی)
پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی
#سادات
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3108
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#طالقان #اسناد #سند
📌در یادداشت های محمد صفی طالقانی در سطح کشور به علوم غریبه و علایمش هم بر خوردم.
📝منبع:
یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی)
پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی
#سادات
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3108
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد #سند
👈علوم غریبه در یادداشت های کاظم #بیک هم نقش پررنگی دارد و متاسفانه آثار بسیارش در سطح کشور، جمع آوری و منتشر نشده است.
📌این دست خط کاظم بیک نشان دهنده اهمیت گله داری در نزد اوست.
📝منبع:
یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی)
پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی
#سادات
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3108
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد #سند
💌السلام علیکم یا رجال الغیب
دستخط کاظم #بیک ۱۰۹۵ قمری
رجال الغیب، حلقه خاص یاران #امام_زمان عج هستند که از طرف ایشان امور مردم را انجام می دهند.
ذکر السلام علیکم یا رجال الغیب، ذکر افراد بسیار خاصی است که با طلب کردن رجال الغیب از نظرات امام زمان مطلع می شوند یا موکل داشته و در رتبه ی بالای عرفانی سیر می کنند، این ذکر سنگین را که کمتر کسی می گوید در آثار کاظم بیک مشاهده می شود.
📝منبع:
یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی)
پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی
#سادات
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3108
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟦#آبشارچادرکا
🔵#چادرکا
🌍#بندپی
🌍#ادملا
🔹#رودخانه_چادرکا
📖واژه شناسی
محسن داداش پور
١٦:٣٩ - ١٤٠٠/٠٩/٢٩
✍چادرکا نام رودخانه ای شگفت انگیز و جذاب در روستای کهن ادملا واقع در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در استان مازندران می باشد.
📌این رودخانه از ارتفاعات جنوبی روستا شروع و در نهایت به رودخانه کلارود بخش بندپی غربی می پیوندد.
🔵#آبشار_چادرکا:
وجود چند آبشار بر روی این رودخانه ی زلال و شفاف در بالادست، بویژه در مراتع جنگلی #کیمون موجب جذب توریست و زمینه ی حضور گردشگران از راههای دور و نزدیک شده است.
👈چادرکا از دو کلمه ی ((چادر)) و ((کا)) تشکیل می شود.
چادر: به معنی خیمه، کیمه، سرپناه و سایبان است.
کا: به معنی بازی و همچنین نام امیری به نام کا بوده است که روزگاری در ادملا بخش بندپی شرقی زندگی می کرده است.
همچنین متصور لست که " چادرکا " از دو واژهی "چا" و "درکا" ساخته شده:
"چا" به معنی "سرد"
"درکا" به معنی "چشمه" یا "رودخانهی کوچک"
و در کل "چادرکا" یعنی "رودخانهی سرد" و چون آب این رودخانه همواره خنک هست، مخصوصا که امروزه در بالادست این حالت مشهود است.
📜بر اساس یافته های شفاهی ، تحقیقات میدانی و اقتباس از کتاب سفرنامه رابینو، امیرکابن و ورداسف یکی از حکام غیرمستقل طبرستان ( ۳۱۲ هَ . ق . / ۹۲۵ م ) . || ابن امیر کا معاصر قابوس بن وشمگیر بوده است . ( مازندران و استرآباد تألیف رابینو ص ۱۴۶ ) .
📝منبع: شجره نامه اشاداد جلد دوم محسن داداش پور باکر
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3318
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مازندران_شناسی
#ثژیر #ابوالحسن_کلا
📜#تُرَنجِه شهری گمشده در نگاه
🌍جغرافیای تاریخی مازندران شهر تُرَنجِه
📌بنا بر ادعای برخی از مورخان و همچنین شواهدی که باستانشناسان ارائه میدهند، شهر تاریخی «ترنجه» که کهنترین شهر #طبرستان بود، در مکان کنونی روستای ابوالحسن کلای #بابل جای داشت. نخستین پژوهش باستانشناسی در تپههای پیرامونی این روستا، در دههٔ پنجاه خورشیدی و به دست «موسی درویش روحانی» انجام گرفت. پژوهشگرانی در سال ۱۳۸۹ این محوطه را از نو 👈 بررسی کردند و به آجرها و تکهٔ سفالهای مربوط به زمانهای گوناگون تاریخی دست یافتند. در این #پژوهش، دو محوطهٔ باستانی به نامهای «قلعهٔ کُتی» و «عروسوداماد» بررسی شد.
📌بر اساس منابع مکتوب تاریخی و جغرافیایی، یکی از شهرهای مهم قرون اولیه اسلامی در طبرستان، شهر ترنجه بوده است.
👈این شهر که در متون به نام های گوناگونی نظیر بُرجی، تُرَنجی، تُرجی، تَریجی، تورانجیر و #تژیر اشاره شده، مابین شهرهای #مامَطیر (بابل کنونی) در جنوب، میله (آمل) در غرب و #سارویه (ساری) در بخش شرقی در منطقه جلگه ای قرار داشته است.
📜کهن ترین ماخذی که به نام ترنجه به عنوان شهری در طبرستان اشاره می کند #نویسنده اعلاق النفیسه (تالیف ۲۹۰ ه.ق) است (ابن رسته، ۱۳۶۵: ۱۷۶).
📌این شهر در متون و منابع کهن با املاهای متفاوتی چون 👈تُرَنجِه (ابن رسته، ۱۷۶؛ ابن فقیه، ۱۳۴۹: ۱۴۷؛ یاقوت، ۱۳۸۳: ۲۷)، 👈تُرَنجی (مقدسی، ۱۳۶۱: ۷۳)، 👈بُرجی (اصطخری، ۱۳۴۰: ۱۷۰-۱۷۵؛ لسترنج، ۱۳۳۷: ۴۰۰)، 👈تَریجی (ابن حوقل، ۱۳۶۶: ۱۲۰)، 👈تَرجی (حدود العالم، ۱۳۶۲: ۱۴۵؛ جیهانی، ۱۳۶۸: ۱۴۶؛ اولیاء الله آملی، ۱۳۴۸: ۹۰-۱۲۶)،
👈تریچه، 👈توجی و 👈توران چی (رابینو، ۱۳۸۲: ۲۰۱-۲۰۰) و به صورت های 👈تَریجه، 👈تَریجی، 👈تَرجه و 👈تُرجی،[تورانجیر](ابن اسفندیار، ۱۳۶۶ :۷۴، ۱۸۰، ۲۳۱- ۲۳۹) آورده شده است.
📌اصطخری (۳۴۰ق) به عنوان پیشگام تهیه نقشه های تصویری، در ذیل #نقشه طبرستان، مکان تقریبی شهر را در بین شهرهای طبرستان مشخص ساخته است.
📌نویسنده حدودالعالم (تالیف۳۷۲ق.) در ذکر 👈ترنجه آن را 👈ترجی خوانده و در این باره نوشته است: “شهرکیست آبادان و قدیمترین شهریست اندرطبرستان” .
📕حدودالعالم، ۱۳۶۲: ۱۴۵.
📌ابن فقیه همدانی نیز درباره فاصله این شهر تا #مامطیر (بابل کنونی)، فاصله آن را شش فرسخ (۳۶ کیلومتر) دانسته است. وی همچنین از این مکان به عنوان👈 شهرک نام برده که به نظر می رسد در آن زمان از بزرگی و آبادانی برخوردار نبوده است.
📓ابن فقیه، ۱۳۴۹: ۱۴۷
📌ابن حوقل نیز در قرن چهارم ق. نام این شهر را 👈 تریجی ذکر کرده و مکان آن را بین بندر عین الهم (محمود آباد) و #میله دانسته است. وی در ادامه، فاصله شهر میله تا ترنجه را سه فرسخ (۱۸ کیلومتر) تخمین زده است. 📘ابن حوقل، ۱۳۶۶: ۱۲۶
📌بر اساس #تاریخ طبرستان تالیف ابن اسفندیار (۶۱۳ هـ..ق.) از ۲۷ شهر مازندران در قرون اولیه اسلامی ، ۱۶ شهر در منطقه جلگه ای قرار داشتند. از جمله این شهرها که در منطقه جلگه ای قرار داشته، 👈ترنجه است که مابین شهرهای میله در غرب، مامطیر در جنوب و سارویه در شرق قرار داشت.
📗ابن اسفندیار، ۱۳۶۶: ۷۵-۷۴
✍مجتبی صفری عضو هئیت علمی گروه باستان شناسی موسسه آموزش عالی نیما است.
✍عابد تقوی عضو هئیت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه مازندران است.
✍بازنگری #محسن_داداش_پور_باکر محقق، پژوهشگر
۱۳۹۲/۰۱/۲۵
۱۳۹۴/۰۴/۱۱
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3111
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇