فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آگاهی_بخشی
#فارسی_را_پاس_بداریم
🔎ریشه این کلمات فارسی رو میدونستید!!!
✍چقدر دانستن ریشهی کلمات فارسی لذت بخشه!
اصلا چقدر کلمات اصلی قشنگتر از کلمات امروزی هستن که به مرور تغییر کردن!
مثلا همین کلمه پیراهن وقتی میفهمی ریشهاش چیه کلمهی قشنگتری میشه تو ذهنت!
✍️ مجید میرزایی | حواس پرت
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آگاهی_بخشی
#ادیان
🟡حرمت بیحجابی، خوردن شراب و گوشت خوک در کتابهای یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان بسیار شدیدتر و تندتر از قرآن است.
#استاد_پورازغدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🖨انتشار برای نخستین بار
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۱۱۲۸۱۴۳۲
🌍#بندپی #کِردمحله
📜گزارش ملا نورعلی کرد بن ملامحمد از روستای کردمحله بندپی:
{{...[ناخوانا] مقصود که #چفت_سر ۱ که آسایش عباد کِرد۲ به موافق خان #ویشه ۳ موجب شمول کمال مراحم آن والا شد ...[ناخوانا] رخت عزا #محرم تمامت احدی کراهت نباشد که #خان_احمدکِرد مرحوم۴ چنین توصیه۵ کرد. ...[ناخوانا] عرش نشین #آخوندملامحمدباقرکِرد ۶ ...[ناخوانا] یا ابا عبدالله الحسین ...[ناخوانا] چون #بِرمِه_گلی ۷ باران شد. #مختارکِرد ۸ با جمعی به هتک آشوب کَرد و بر سبیل جهل قدم نهاد که تباهی خاطرش معلوم خاص و عام گشت. فوراً روانه #بارفروش ۹ شد و بالجمله آتش فتنه ...[ناخوانا] در #اغوزرجی ۱۰ از گرفتاری به #چالِک ۱۱ گریخت و در #چاکه ۱۲ با استغراق وقت۱۳ در تدبیر و توفیقات حاصله از #جماعت_کِردون ۱۴ #بن_پی ۱۵ به افاضات #امیرخان_کِرد ۱۶ ، #ذوالفقارکِرد ۱۷ ، #ملاحسن_کِرد ۱۸ ، #حاجی_علی_رضاکِرد ۱۹ و #درویش_بابجان_کِرد ۲۰ گوی سبقت از اغیار بُرد. ...[ناخوانا] و رجا واثق وفقهم الله تعالی بر ادای وظایف شرعیه و اعلا کلمه حق به سلامت خدّام الشریعه کهف الحاج #میرزاقلی_کِرد ۲۱ با اعیال در پرتو بزرگی تبار به #اصفهان روی آورد و فضلا آن شهر چون نگین در دورش حلقه بستند و در حکمت اُنس. الیوم فواضل نصاب؛ حجج الاسلام #حسینعلی_رئیس ۲۲ و #محمدتقی_کالی ۲۳ و #محمدکاظم_عالمی ۲۴ دامت برکاتهم العالی عن #اهالی_دارالتاریخ_لفور ۲۵ به مساوات امر به حرمت و تثبیت تعزیه داری حضرت سیدالشهدا ابی عبدالله الحسین علیه السلام و سایر ائمه معصومین سلام الله علیهم و شهدا فائزین رضوان الله علیهم به روش متعارف فرقه ناجیه اثنا عشریه کثرهم الله کتابت نمودند. چندی از #عقلای_کِردون مناصب شمردند تا اسباب نیاز اطعمه و اشربه به مقتضی بر شان #طایفه فراهم باشد. مدت مدید #روار ۲۶ به خیالات خصم اعتنا و اعتبار نیفتد. "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا"}}
📝پانویس:
۱/ویشه: ازمحلات قدیم کردمحله بندپی
۲/عبادِکرد: جماعت کِرد | تبار کِرد طایفه ای از ایل #پریجا در بندپی هستند | و یا شاخه ای از #کُرد در ایران
۳/ویشه: مکانی قدیمی در کردمحله بندپی
۴/خان احمدکردمرحوم: به نظر می رسد وی از واقفین روستا بوده است.
۵/توصیه: وصیت
۶/آخوندملامحمدباقرکرد: روحانی | هویت نامشخص
۷/بِرمِه گلی: اصطلاح مازنی | بغض خاموش و غم انگیز
۸/مختارکِرد: مخالف با اکثریت | یا مخالف با اجرای نامناسب موقوفه مزبور| هویت نامشخص | نیاز به تحقیق
۹/بارفروش: بابل
۱۰/اغوزرجی: از مکانهای قدیمی روستا
۱۱/چالِک: همان👆
۱۲/چاکه: #سجرو | حوالی رودخانه سجرو
۱۳/استغراق وقت: زمان زیاد و مفید
۱۴/جماعت کِردون: طایفه کرد بندپی یا روستای کِردمحله
۱۵/بن پی: بندپی
۱۶/امیرخان کِرد: از بزرگان طایفه
۱۷/ذوالفقارکِرد: همان👆
۱۸/ملاحسن کِرد: همان👆
۱۹/حاجی علی رضا کِرد: همان👆
۲۰/درویش بابجان کِرد: همان👆
۲۱/میرزاقلی کِرد: از علمای مُتقن تبار کِرد. | نیاز به تحقیق
۲۲/ملاحسینعلی رئیس: رییس کلای لفور | نیاز به تحقیق
۲۳/ملامحمدتقی کالی: کالی کلای لفور | نیاز به تحقیق
۲۴/ملامحمدکاظم عالمی: عالم کلای لفور | نیاز به تحقیق
۲۵/دارالتاریخ لفور: لفور سرزمین تاریخ، وقایع و اتفاقات در عصر قارن، مازیار و... بوده است.
۲۶/روار: رودخانه |نهری در روستا
🖊#خوانش: #محسن_داداش_پور_باکر
۱۴٠۳/۱۱/۲۸
📚منبع:
کتاب خطی التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی
📝به قلم #ملانورعلی_کرد
🗓۱۳۴۱ قمری برابر با سال ۱۳٠۱ خورشیدی
🟨نکته: به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4121
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
PTT-20210624-WA0000.opus
359.7K
💠#فرهنگ_عامه
🎼#نوای_بومی
✨ اجرای تیتراژ پایانی سریال «عمه خانم» با نوازندگی کمانچه استاد رضا خسروی نوازندگان دوتار استاد علی اصفهانی، #حسین_اصفهانی و فاطمه اصفهانی و با خوانندگی حسین اصفهانی، هم خوان زینب اصفهانی، فاطمه اصفهانی، هستی فندرسکی، زهرا صالح آلوستانی و نوازنده سازه کوبه ای علی حاجی آبادی👆
📩ارسالی هنرمند حسین اصفهانی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🖨انتشار برای نخستین بار ﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۱۲۸۱۴۳۲ 🌍#بندپی #کِردمحله 📜گزارش ملا
📩#علی_حسین_صادقی:
سلام
محمد کاظم عالمی در عالم کلا نداشتیم.
ممکنه عالمی های درونکلا باشند و حسینعلی ریس احتمالا از خاندان رییس بودند که در لفور و رئیس کلای بابلکنار به دنبال چراگاه مهاجرت می کردند و هم عصر شیر زاد بیجن و تیمور ریس بودند...
📚منبع تاریخ طبرستان و رویان. ابن اسفندیار
Mohsen Baker:
درود و سپاس فراوان از توجه شما به موضوعات و محتوای مستندات
در کتابت ملانورعلی کرد به صراحت آمده است:
{{...حجج الاسلام.....عن #اهالی_دارالتاریخ_لفور...}}
یعنی هر سه تن را مقیم لفور دانسته است.
📌فاصله ی مکانی عالمکلای لفور تا عالمی های درونکلا، قابل تامل هست و از طرفی همین مطلب بر رییس کلای بابلکنار و رئیس کلای لفور نیز متصور هست.
چرا که نگارنده همگی را اهل لفور معرفی کرده است و این در حالی است که محدوده ی جغرافیایی لفور در متون تاریخی و روایی غالبا مشخص و معین بوده است.
ارادت
📩#علی_حسین_صادقی:
ضمنا ریس کلا بابلکنار از مناطق حاکمیت مازیار و خاندان ریس بوده که در زمستان در رئیس کلا بابل و پاییز در رئیس کلای لفور و در تابستان ییلاق قرای چهارگانه و غیره بودند و اکثر مراتع از آن لفور بوده و زمان قاجاریه برعکس لفور حوزه بابلرود جزو حوزه شش ثبتی بابل بوده بعضی دست نوشته خطی وجود دارد که از دسترسی به آن عاجزم.
📩مجد:
سلام
اگر کتاب تاریخ طبرستان رویان ومازندران میر ظهیر الدین مر عشی در اختیار دارید، مطالب در رابطه با لفور را به اشتراک بگذارید
A.22💌:
سلام
قطعا و عالیه.
اتفاقا نشر این کتاب و مشابه ی آن در دستور کار جناب داداش پور باکر و تیم پژوهش قرار دارد.
منتهی تاکید مکرر ایشون بیشتر و بیشتر روی اسناد، کتابت و انجامه های منتشر نشده است تا مردم و بویژه پژوهشگران در حالت بهتری از منابع جدید، اما بسیار قدیمی و خاک خورده و اِی چه بسا در حال اِمحا و نابودی استفاده نمایند.
سپاس از توجه ی شما
روابط عمومی پژوهش ادملاوند
📩#محمد_عابدی
سلام و عرض ادب
🏛در تصویر روبرو که قله اول اسارون و قله دوم وسو هست.
سوال اینجاست که به نظر شما نقطه تصویر برداری از کجاست؟
منظورم نام روستا نیست بلکه کدام آبادی آن روستا هست؟
📩#سیدقاسم_صیادمنش
نظر من از تِسّه کلا نزدیک آنّون عکس گرفته شده
گروه لَلِوه خیابون
🕌#امامزاده_عبدالله
#آمل
🟡ﻫﻴﭽﻮﻗﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﻴﭻ آدمى ﻧﺸﻮ ﻭ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺭﻭﺵ نکن،
حتى ﻋﺰﻳﺰﺗﺮﻳﻨﺖ !
ﺯﻳﺒﺎﺗﺮﻳﻦ ﺑﺎﻏﭽﻪ ﻫﻢ که ﺑﻴﻞ ﺑﺰنى ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻳﻪ کرم ﺗﻮﺵ ﭘﻴﺪﺍ میکنی🪱
📍اینجا ایستگاه خاطرات است.
➺𝄠✿♥#نگارخانه_ادملا📻
@EDMOLLA1400
📜تاریخچه #کردون #کِرد
✍قسمت اول تهيه كننده آقاي #چنگيز_سلطانزاده
✍#کردمحله نام روستایی است در بخش بندپی شرقی از شهرستان بابل ( بارفروش ، قدیمی تر مامطیر) یکی از شهرهای مهم و تاریخی استان مازندران ( ماز + اندرون – اشاره به کوه درونی همان دماوند است ) یا همان طبرستان قدیم است .
در زبان شناسی نام کردمحله ، کلمه ای مرکب است از کُرد + محل = به معنای محل کردها ( کِردون ) ، بنیان اوليه این محله (روستا) بوسیله چند نفری بوده که دارای پیشینه نژادی کرد هستند . کُردهای ساکن مناطق جنگلی البرز به کردون (kerdon) معروفند .
تبارشناسی و شجره نامه برای من (چنگیز) و دیگر دوستانم رحمت اله و همت بسیار جالب است و تلاش بنده اين بوده تا با تحقیقاتی شفاهی (میدانی) و کتابخانه ای (مدارک و اسناد) تا حد امکان ، بانیان روستایمان را ردیابی کرده تا نشان دهیم به کجای تاریخ این مرز بوم (ایران) وصل هستیم . من و دوستانم به موضوع فوق خیلی علاقمندیم . همت در جمع آوری اطلاعات به من یاری داد . پدرم (جانعلی) و نیز پدر همت (علی مدد) در تهیه و تنظیم اطلاعات میدانی فوق ، مطالب کلیدی و ارزشمندی به من ارائه نمودند بعلاوه افراد و دوستان دیگری هم در این زمینه به بنده یاری رساندند که از همه تقدیر نموده و سپاسگزارم .
مطابق تحقیقات ، اولین فردی که پا به روستای ما گذاشته ، شخصی به نام «کبلی باهو» نامی بود ،زمان تقریبی او حدود ۱۱۰۰ ه . ش است . فرزندش « کبلی نور علی» (حدود ۱۱۴۰ خورشیدی) و نوه اش «کبلی گِل علی» (حدود ۱۱۷۰ خورشیدی) بوده و همین شخص است که به همراه سه نفر دیگر «حسن کرد ، ذوالفقار کرد و امیرخان» بانیان نخستین این روستا نام گرفتند . این رویداد همزمان است با آغاز سلطنت قاجار در ایران . ( آقا محمد خان در سال ۱۱۷۴ هو. ش در تهران تاجگذاری کرد) ما از نسل فرزند گل علی کرد یعنی « کبلی بابجانی » هستیم . روایتی دیگری هست که ورود کردون به روستای ما و اطراف آن را حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ ه ش میدانند که مربوط به دوره حکوت سلسله صفویان در ایران است . (در سال ۸۷۲ ه ش شاه اسماعیل صفوی در تبریز سلسله صفویان را بنیان گذارد)
📌بنابراین قبل از اینکه بنیان و تاریخچه محلمان را از جد دوم مادریم و جد سوم پدریم و نیز جد دوم رحمت اله و همت «کبلی بابجانی» پی بگیریم ، ابتدا در مقدمه ای پیرامون اقوام کرد ایرانی و چگونگی مهاجرتشان در دوره صفویه به اختصار می پردازم.
🌿 آغاز مهاجرت کردها از غرب کشور و یا پراکندگی آنان از منطقه کردستان را می توان به دوره شاه عباس یکم نزدیکتر دید . با سیاست خاص شاه عباس مبنی بر جابجایی اقوام و قبایل کُرد و به دلایل امنیتی ، جنگهای مکرر با عثمانیها که در مرزهای غربی ایران ساکن بودند ، بسیاری از اقوام کرد ، دست به مهاجرتهای اجباری و تحمیلی زدند . حرکت آنان به سمت جنگلهای البرز و سواحل دریای مازندران عمدتاً به دلیل امنیت و امکانات طبیعی آن بوده است . در بیشتر مناطق استان مازندران و بخصوص در اطراف قله دماوند هم اکنون ساکنین آن ، مخلوطی از کردان سابق هستند . نقل است که سکونت کِردون در محل فیروزجاه و #شیخ_موسی کنونی – حواشی گلوگاه بندپی پررنگتر و بارزتر است ، و از آنجاها حرکتشان برای سکونت دائمی به سمت شمالی تر تا به سمت سواحل دریا شکل می گیرد . در شمالی ترین منطقه بندپی شرقی کنونی ، روستای صورت را پایه گذاری کردند . سپس احمدکلاه را بنیان گذاشتند ، به همین دلیل روستای کرد محله حدود پنجاه سال قبل به پائین احمدکلاه معروف بوده است . حرکت مهاجرین از مناطق جنگلی که دارای امنیت بیشتری بود ، آرام آرام به سمت سواحل دریای مازندران امتداد پیدا کرد . به همین ترتیب ردپای کردون را می توان در نواحی مختلف فیروزکوه ، قائمشهر ، بهشهر ، گنبد ، تنکابن ، کردکوی و غرب مازندران کنونی ، ردیابی کرد .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4125
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇