🔵 سواد عاطفی (۴)
چالشهای افزایش سواد عاطفی
ما با سواد عاطفی متولد نشدهایم؛ آن را باید در طول زندگی کسب کنیم.
البته اگر آن را در دوران جوانی افزایش ندهیم، این خطر وجود دارد که هرگز بهاندازه کافی افزایش نیابد.
به همین دلیل است که چنین تمرکزی روی افزایش سواد احساسی در کودکی وجود دارد.
متأسفانه عوامل متعددی ممکن است از افزایش سواد احساسی جلوگیری کنند.
۱. عوامل زیستی (بیولوژیکی)
برخی از کودکان خودکنترلی کمی دارند که دروننگری و تنظیم احساسات را برای آنها دشوار میکند.
و برخی دیگر از کودکان، مانند آنهایی که دچار ناتوانیهای رشدی هستند، نیز توان کافی برای کسب سواد عاطفی را ندارند.
۲. عوامل محیطی
آیا اعضای خانواده شما را به شناسایی احساسات خود و بیان آنها تشویق میکنند؟
بسیاری از خانوادهها به این مسئله بیتفاوتاند و در نشاندادن احساسات خود مشکل دارند.
بعضی خانوادهها در تنظیم احساسات خود مشکل دارند و مشاجرههای مکرر یا مشکلات مدیریت خشم دارند.
🔸هنگامی که اطرافیان فرد سواد احساسی نداشته باشند، کسب آن برای فرد، بسیار سختتر میشود.
این مسئله باعث میشود آنچه خارج از خانه اتفاق میافتد، اهمیت بیشتری پیدا کند. همچنین کودکان بیشتر وقت خود را بیرون از خانه و در مدرسه میگذرانند، بنابراین این سؤال پیش میآید که آیا معلمان سواد عاطفی را رواج میدهند یا خیر؟
البته برخی از معلمان و مسئولان آموزشی کودکان میدانند سواد عاطفی چیست، به این مسئله بهاندازه برخی دیگر از جنبههای رشد توجه نشده است.
در هر حال ممکن است آنقدر که برای جبران کمبودهای زندگی خانوادگی کودکان لازم است، به آنها توجه نشود.
۳. عوامل اجتماعی
مشکل دیگر ماهیت تعامل اجتماعی امروزی است.
در دنیای امروز، ما در گوشیها و تبلتها و رایانههایمان دفن شدهایم و بیش از اینکه زمان خود را صرف تعامل با افرادی کنیم که با آنها در یک اتاقیم، آن را صرف ارسال پیام و فضای مجازی میکنیم.
درنتیجه فرصت کمتری برای تعاملات معنادار رودررو با دیگران نصیبمان میشود.
علاوه بر این، انتظارات والدین و معلمان از پسران و دختران بهدلیل هنجارهای جنسیتی اجتماعی،متفاوت است.
مثلا این باور وجود دارد که پسران و مردان نباید احساسات خود را ابراز کنند. از این رو پسران فرصت کمتری برای کسب سواد عاطفی دارند و فرصت درک احساسات و همدلی بیشتر به دختران داده میشود.
ادامه دارد...
@ertebatmoaserdini
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#مواسات
#مهربانی
#همدلی
#آرامش
.
.
🔵 سواد عاطفی (۵)
چگونه سواد عاطفی داشته باشیم؟
گاهی ممکن است ابراز احساسات عمدا انجام شود (یعنی شما آگاهانه آن را ابراز کنید)
و گاهی هم غیرعمدی (مثل وقتی که توجه ندارید زبان بدن یا حالت چهره شما به دیگران نشان میدهد که عصبانی هستید).
درست مثل یادگیری درس ریاضی یا ورزش اسکیت و یا هر دانش و مهارت دیگر، تقویت سواد عاطفی نیز به زمان نیاز دارد.
🔹بااینحال مهارتی نیست که لزوما در خانه، مدرسه یا محل کار به ما معرفی و آموزش داده شود.
سواد احساسی نیازی است که در بزرگسالی ضورت آن را درمییابیم وخود را به یادگیری آن متعهد کنیم.
اولین قدم تمرینِ توجه و شناسایی احساسات خود است.
قبل از آنکه ابراز احساسات و عواطف دیگران را درک کنیم، لازم است با دقت ویژگی های خود را بشناسیم.
همچنین با نحوه ابراز احساسات مختلف در روح و بدن خود آشنا شوید.
مثلا برخی از اولین علائم ناراحتی، شادی، شگفتی یا عصبانیت شما چیست؟
هرچه بیشتر چنین تمرینی را انجام دهید، نامگذاری و شناسایی احساسات آسانتر میشود.
هنگامی که متوجه میشوید احساسی درون شما شکل گرفته است و آن را نامگذاری میکنید، بلافاصله خود را در لحظه حال مستقر میکنید و جلوی واکنش ناخودآگاه ناشی از آن احساس را میگیرید. این کار به شما فرصتی میدهد تا خودتنظیمی کنید، مکث کنید، محیط خود و اطرافیانتان را در نظر بگیرید و سپس مناسبترین راه برای ابراز احساسات را تعیین کنید.
پس از آن و به مرور سعی کنید با مطالعه و دقت و حتی استفاده از کلاس و کارگاه توانمندی شناساییی احساسات افراد را به دست آورید.
@ertebatmoaserdini
#خود_شناسی
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#مواسات
#مهربانی
#همدلی
#آرامش
.
📚برشی از کتاب
🔻بسیاری از اصول و استانداردهای کلی ما در زندگی، در نگاه خودمان، به مثابه حکمهای اخلاقی هستند، نظیر اینکه: «باید همیشه در اوج باشم» و «باید همیشه موفق باشم».
هنگامی که این بایدها بهعنوان احکام اخلاقی پذیرفته شوند، به نوعی معیار قضاوت دربارهی ارزشمندی و اعتبار خویشتن یا دیگران تبدیل می شوند.
مثلاً، جملهی «همیشه باید در اوج باشم»، دلالت بر این موضوع دارد که «اگر در اوج نباشم، فرد بیارزشی هستم» و یا اینکه «اگر بهترین شرایط زندگی را نداشتم، مستحق خوشبختی نیستم».
احکام به ظاهر اخلاقیِ بایددار باعث انتقاد از خود، احساس گناه و حالت شرمندگی میشوند.
حتی اگر در واقع یک معیار دینی و یا قانونی و اخلاقی را نیز زیر پا نگذاشته باشیم، احساس گناه برای خود فراهم می کنیم.
🔻اِلیس (۱۹۹۴) به این نکته اشاره کرده است که اکثر این «بایدها»، شامل ایدههای غیرمنطقی، بیش از حد تعمیمدادهشده و ناکارآمد هستند.
📚 کتاب: فنون شناختدرمانی
🖊 ترجمه: دکتر لادن فتی، و همکاران
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#عزت_نفس
#تحریف_ذهنی
#منفی_نگری
#گفتگوی_درونی
.
📋 اولویتبندی در کارها و برنامهها
🔹توانایی اولویت بندی، یکی از مهمترین مهارتهای مدیریت زمان است.
اولویت بندی باعث می شود حداکثر بهرهبرداری بیشتری را از فعالیتها و تلاش خود و همکاران ببرید.
اگر بتوانید انرژی و تلاش خود را روی مسائل و فعالیتهایی که واقعا اهمیت دارد، متمرکز کنید، می توانید استرس را کاهش داده و زندگی آرامتری داشته باشید.
با اولویت بندی دیگر کار ضروری و پراهمیتی وجود ندارد، که به تعویق افتادن آن موجب اضطراب طاقت فرسا شود.
@ertebatmoaserdini
#برنامه_ریزی
#موفقیت
#مهارت_آموزی
#اولویت_بندی
#اضطراب
.
هدایت شده از ریحانه
🔰 عظمت مادری
🔺رهبرانقلاباسلامی: روز ولادت فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) را روز زن و روز مادر نامگذاری کردهاند؛ میشد گفت روز رهبر یا روز والاترین انسان، اشکالی نداشت؛ امّا امروز نیاز جامعهی ما به این است که بداند مادری یعنی چه؟ زنِ خانه بودن و کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمهی زهرا با آن مقام و عظمت، یک خانم خانهدار است؛ یکی از شئون همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانهداری کردن.
فایل باکیفیت این لوح(پوستر):
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=39160
🗓۱۳۹۵/۱۲/۲۹
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
خونِ شهیدِ عشقیم بر خاکِ ره چکیده
پامال اگر توان کرد، نتوان ستُرد ما را
شعر:محمد قهرمان
پن:حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان
@ertebatmoaserdini
#ایران_تسلیت
#شهداء
تو مهتابی و من مرداب، خوشحالم که امشب هم
مرا از دور میبینی، تو را از دور میبوسم
شعر: دکتر فاضل نظری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیکر دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی
شهیده ریحانه سلطانی نژاد
کوچکترین شهید حادثه تروریستی کرمان - دی ماه ۱۴۰۲
@ertebatmoaserdini
#ایران_تسلیت
#شهداء
.
🔅در حوزه کارآفرینی و کسب کارها، به قدری شناخت مشتری و کاربر مهم است که بدون آن نمی توان در مورد کیفیت یک محصول اظهار نظر کرد.
ابتدا باید بدانند که کاربر کیست و چه نیازی به محصول دارد؟
آنگاه در مورد کیفیت محصول می توان داوری کرد.
❓در پیام ها و هر گونه محصول فرهنگی که به صورت فردی، جمعی و یا سازمانی تولید می کنیم، تا چه حدی به شناخت کاربر و نیاز و مسئله مخاطب(مشتری و استفاده کننده) توجه داریم؟
با چه هدفی محصول فرهنگی تولید می کنیم؟
📌محصولات فرهنگی شامل طیف گستردهای از تعاملات و تولیدات است از توصیههای ساده فرهنگی و اجتماعی تا هر نوع امر به معروف و نهی از منکر و یا محصولاتی مانند سخنرانی و کلاس و کتاب و نرم افزار و...
@ertebatmoaserdini
#شناخت_مخاطب
#مسئله_شناسی
#ارتباط_موثر
#مسئولیت_پذیری
#مهارت_آموزی
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
.
🔹نادانی و اندوه
افسردگی به انسان فرصت اندیشیدن نمیدهد.
بنابرین برای نادان نگهداشتن انسان باید اندوهگیناش کرد.
@ertebatmoaserdini
#شادی
#اندوه
#آرامش
#افسردگی
#گشاده_رویی
#اخلاق_معاشرت
.
افراد موفق با درس گرفتن از گذشته، آینده بهتری را برای خود رقم میزنند.
در حالی که دیگران درگیر اشتباهات گذشته خود بوده و افکار منفی کنترل زندگیشان را در دست گرفتهاند.
افراد موفق با تغییر در عملکرد خود، در تلاش برای رقم زدن آیندهای بهتر هستند.
@ertebatmoaserdini
#انتخاب
#موفقیت
#منفی_نگری
#تصمیم_گیری
#مدیریت_ذهن
.
💟 کارگردان زندگی مادر است. او هرگز بیکار نیست.
🇮🇳 اثر هنری بالا را «آجونات»، دانشآموز کلاس نهم از هند، کشیده است.
او از شنیدن اینکه مادرش شاغل نیست و خانهدار است، به ستوه آمده بود؛ چرا که کارهای گوناگون مادر را میدید. از همین رو تصمیم گرفت حرفش را با رنگ و بوم به گوش همگان برساند.
🎨 عنوان نقاشی او «مادرم و مادران، در همسایگی ما» است. وی نقاشی را به معلمش نشان داد. معلم نیز آن را به دفتر ایالتی فرستاد و اکنون این نقاشی طرح روی جلد «سند بودجه جنسیتی» سال ۲۱ - ۲۰ شده است.
🕊 آجونات میگوید صحبت کردن برایم سخت است؛ اما در عوض قلم موهایم صحبت میکنند:
«وظایف متعددی را که مادرم و سایر زنان در طول روز انجام می دهند مشاهده کردم. بیشتر آنها شناخته نشده است. بنابراین تصمیم گرفتم آن را روی بوم بیاورم.»
نقل از کانال یادگیرنده مادام العمر
@ertebatmoaserdini
#ادب
#خلاقیت
#قدرشناسی
#عزت_نفس
#مثبت_نگری
.