eitaa logo
فلسفه نظری
2هزار دنبال‌کننده
429 عکس
70 ویدیو
52 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ الفلاكة و المفلوكون‌ از جمله مسائلی که در وادی شعر وادبیات بسیار مطرح میباشد اشاره شاعران ونویسندگان مختلف به مساله ناامیدی بشر و شکاکیت وبیان غم ودرد هجران وسرودن ونوشتن درباره فلاکت وبدبختی انسان میباشد.از جمله آثار قابل توجه دراین باره کتاب (الفلاكة و المفلوكون‌) است. کتابی که نویسنده آن باهدف پرداختن به این سوال که چرا بدبختی وفلاکت برنوع انسان و مخصوصا فرهیختگان و دانش آموختگان غلبه دارد به نگارش درآورده است. این کتاب توسط شهاب الدین الدَلجی‌ فیلسوف ودانشمند قرن نهم هجری، به نگارش درآمده . وی در تعریف مفلوک میگوید: این لفظ رااز فضلای ایرانی شنیدم(بین عرب رواج ندارد) ومرادشان شخصی است محروم وبی نصیب که به سبب گرسنگی ونداری مورد بی اعتنایی مردم بوده باشد. البته میتوان گفت مفلوک وفلاکت از لغت فلک (جسم محیط برعالم) گرفته شده ومجازا به فردی اطلاق میشود که عالم وفلک جلویی کامیابی وموفقیتهای اورا گرفته‌اند. این اصطلاح نشان دهنده آن است که قدما به تاثیر احکام نجومی وتقدیر فلکی که عبارت است از تاثیر چرخش افلاک وآسمان وکواکب بر زندگی انسان قائل بودند. نویسنده به بررسی عوامل مختلف که سبب وقوع مشکلات ونامرادیهای گوناگون در زندگی بشر میشود پرداخته ودر قسمتی از کتاب میگوید (ممکن است بگویید بدبختی وفلاکت نتیجه نادانی است. حال به سراغ دانایان میرویم اتفاقا اهل علم به فلاکت نزدیکترند..زیرا علماء سعادت اصلی بشر را رسیدن به کمالات روحی ومعنوی وعقلی دانسته و مال ومکنت دنیا را بی مقدار وبی‌ارزش میدانند.لذا عمر خود راصرف کسب علم وفضیلت میکنند واز کار وفعالیت عملی بازمیمانند که همین سبب محرومیت آنها میشود. وانگهی دانشمندان چون فکرشان به پرداختن به کلیات عادت کرده از محاسبه جزئیات عملی(که عوام خوب میفهمند) عاجزند وبه محتملات دور ودراز میپردازند واز آنچه نزدیک است غافل می‌مانند) شهاب الدین بعد توضیح وبررسی مفصل عوامل بدبختی وفلاکت در زندگی فردی واجتماعی انسان به احوال برخی از علماء ودانشمندان هر رشته اشاره میکند که باوجود فضل وعلم بسیار در فقر وتنگدستی روزگار خود را سپری کرده‌اند: *ابن مالک آندلسی: صاحب کتاب مشهور الفیه به تعبیر یکی از شارحان الفیه: (خَرَجَ منَ الدنیا وهو والفلاکه عبارتان عن معنی واحد....از دنیا رفت درحالی که او وفلاکت دو عبارت بودند به یک معنا) *نضربن شمیل نحوی: بصره را از گرسنگی ترک کرد درحالی که سه هزار مرد وشاگردانش او رابدرقه کردند ومیگفت اگر روزی یک پیمانه غذا بدست می‌آوردم نمیرفتم! وهیچکس او را یاری نکرد!! *خلیل بن احمد: کسی که بنیانگذار علم عروض بود ونخستین کتاب لغت عربی را نوشت درخانه‌ای محقر زندگی میکرد و روزها چیزی نمیخورد حال آنکه برخی از شاگردانش از آنچه وی تعلیمشان کرده بود کسب اموال کردند. *علی بن سلیمان: مشهور به اخفش صغیر ازشدت فقروفاقه غذایش منحصر به شلغم‌ بود وبراثر عارضه قلبی مرد. *ابوجعفر ترمذی: پیشوای شافعی در زمان خود بود و میتوانست تنها روزی یک عدد ترب بخورد، در نهایت از شدت فقر دچار اختلال حواس گردید ومرد. * ابوالعباس ابیوردی: فقیه معروف وبرجسته، دو زمستان را بدون لباس وجبه گذرانید وخانه نشین بود. *ابوسهل صعلوکی: عارف وفقیه وادیب مشهوری بود که لباسش رابه فقیری بخشید وچون قدرت خرید لباس نداشت ناچار در مجلس تدریس با لباس زنانه حاضر میشد !! *ابن ظفر: از نخستین شارحان مقامات حریری، از شدت فقر وگرسنگی دختر خود را به آدم نامناسبی شوهر داد واو دختر را در شهر دیگری به عنوان کنیز فروخت!!! 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری @falsafeh_nazari
2.19M
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅─ 🔻 : یکی از مباحثی که مطرح میشه این است که از خودش هیچ چیزی نداره هر چه هست از اخذ شده اگه را از فلسفه اسلامی بگیرید هیچ مبحثی از خودش ندارد. همچنین این ادعا مطرح میشود که ما هیچ فیلسوفی در ایران نداریم 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری @falsafeh_nazari
2.08M
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅─ 🔻 : از جمله مسائلی که درباره مطرح میشود این است که، به معنای آزاداندیشی وعقلانیت است ودین به معنای تعبد وایمان است، لذا فلسفه اسلامی بیش از آنکه مرهون عقلانیت باشد، تحت تاثیر گرایش‌های دینی ومذهبی بوده وجهت دار میباشد، لذا فلسفه اسلامی درمعنای واقعی کلمه فلسفه نیست بلکه بیشتر شبیه علم است که میخواهد از عقاید دینی ومذهبی دفاع کند 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری @falsafeh_nazari
4_6015040761052008314.ogg
20.93M
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅─ 🔻 : سلام  وقت بخیر آیا اهل بیت(ع) افراد عادی مثل بقیه انسانها بودند؟؟ یا ویژگیهایی در وجود آنها بود که از انسانهای عادی متمایزشون میکرد؟؟ چنانچه قائل باشیم عصمت و مقام ومنزلت آنها اکتسابی نبوده بلکه خداوند به آنها افاضه کرده، آیا خلاف عدالت خداوند نمیباشد؟؟ واینکه مقام ومنزلت آنها جبری است یاخیر؟؟ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ فلسفه نظری @falsafeh_nazari
✅صلوات شیخ اکبر محی الدین ابن عربی(رضوان الله تعالی) بر سید اهل شباب، ابوالمجاهدین, سلطان کربلا, حضرت سید الشهدا امام حسین(ع) و عَلی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحة کِتابِ الشهادة ، والی وِلایة السِیادة ، الاحدیة الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامةِ ، صاحِبِ العَلامةِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، ُلغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه 🔸مناقب_شیخ اکبر محی الدین ابن عربی(رضوان الله تعالی) 🌹ولادت حضرت وصی الله, امام حسین(ع) مبارک باد. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ فلسفه نظری @falsafeh_nazari
4_6028349451658072552.ogg
23.91M
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅─ 🔻 : عرض سلام واحترام ممکن است درباره نظریه عقل فعال ونسبت آن باعلم ودانش بشری توضیح دهید؟؟ واینکه معنای مشاهده عقل فعال واتصال به آن چیست؟؟ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری @falsafeh_nazari
شیخ اشراق ، در کتاب المطارحات خود اشاره دارد که در هر ملت و مذهبی ، سالکان راه حق ، این گونه اصوات را شنیده‌اند و از آنها اطلاع داشته اند، همان‌گونه که برخی از حکمای اسلامی در مورد فیثاغورس حکیم آورده‌اند که او با قدرت روحانی خویش ، به عالم علوی راه یافته و نغمات افلاک و صدای حرکت ستارگان را با گوش جان شنیده و پس از اینکه حالت عروج او پایان یافته و به کالبد عنصری خود باز گشته است ، نغماتی را که شنیده بود ، مرتب نموده و به ترتیب علم موسیقی پرداخته است. 🔻سهروردی، مجموعه مصنفات ، جلد ۲ ، صفحه ۲۴۲ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری @falsafeh_nazari
بعضى از مشايخ ما (آیت الله سید محمد حسن الهی طباطبایی) از حال و كار خود برايم حكايت فرموده و چنين گفت كه من مايل بودم علم الحان و را بدانم معلم ثانى ابونصر فارابى را احضار كردم و با وى در ميان نهادم در جواب گفت: شما مشغول بشويد من شما را كمک مى‌‏كنم. علامه حسن زاده آملی 📖هزار و یک نکته، نكته ۸۷۸ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری @falsafeh_nazari
علامه طباطبایی (ره): برادر ما (آيت الله سيد محمدحسن الهی طباطبايی) راجع به تأثير صدا و كيفيت آهنگ‏ها و تأثير آن در روح، و تأثير لالائى براى كودكان كه آنها را بخواب میبرد، و بطور كلى از اسرار علم ، و روابط معنوى روح با صداها و طنين‏‌هاى وارده در گوش، كتابى نوشتند كه انصافاً رساله نفيسى بود، و تا بحال در دنياى امروز بى نظير و از هر جهت بديع و بى سابقه بود. ليكن بعد از اتمام رساله، خوف آنرا پيدا كرد كه بدست نااهل از ابناء زمان و حكّام جائر بيفتد، و از آن، حكومت‏هاى غير مشروع دنياى امروز استفاده و بهره بردارى كنند لذا آن را به کلی مفقود کردند. 📚 مهرتابان، ص۴۰ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری @falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ لوییس فراخان (Louis Farrakhan) رهبر سیاه پوستان آمریکا: ۹۰ میلیون ایرانی اعتقاد دارند مهدی(عج) می آید و حاضرند برایش جان دهند. مردم جذابی هستند نه ؟ دلتان نمی خواهد مثل آنها باشید؟ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
🔻سید عبدالله انوار در ۹۸ سالگی درگذشت 🔹او از دانشمندان و مترجمان ایرانی، ریاضی‌دان، منطق‌دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوق‌دان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس و متخصص متون‌کهن بود. 🔹تدوین یکی از حروف لغت‌نامه دهخدا، تدوین ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی و تصحیح بسیاری از متون مشهور مانند جهانگشای نادری از فعالیت‌های انوار است. او به ۳ زبان عربی، فرانسوی و انگلیسی هم تسلط داشت. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
◀️ نقد و بررسی ۶ انگاره غلط در باره مهدویت ✍مهدی نصیری تحریف پاره ای از عقاید دینی از جمله آموزه های مهدوی به نفع قدرت از کارکردهای جمهوری اسلامی بوده که متاسفانه یا با استقبال رهبران مواجه شده و یا در قبال آن سکوت شده است. در زیر به ۶ ایده غلط در باب مهدویت می پردازم: ۱. انقلاب اسلامی متصل به ظهور می شود و پرچم را به دست امام مهدی ع می دهد. نقد: تاریخ و زمان ظهور برای هیچ کس جز خداوند معلوم نبوده و هر گونه تعیین وقت و بازه مشخص زمانی برای آن، مصداق توقیت است که در روایت مشهوری تعیین وقت کنندگان برای ظهور دروغگو قلمداد شده اند. (کافی ج ۱ ص ۳۶۸) ۲. آقای خامنه ای سید خراسانی است که در روایات گفته شده است هنگام ظهور از مشرق به یاری حضرت می رود. نقد: تعیین فردی خاص که گفته شود حتما ظهور را درک می کند، از مصادیق تعیین وقت و زمان برای ظهور است که باید تکذیب شود. ضمنا در روایت از خراسانی سخن رفته و نه سید خراسانی. ۳. باید برای ظهور زمینه سازی کرد و جمهوری اسلامی در حال زمینه سازی است. نقد: در هیچ روایت معتبری از ضرورت زمینه سازی و یا لزوم وجود حکومتی دینی به عنوان مقدمه ظهور، سخنی گفته نشده است. بلکه بر عکس بر اساس دو روایت در کتاب غیبت نعمانی و طوسی همه اصناف و اقشار قبل از ظهور به قدرت می رسند و در وعده تحقق عدالت شکست می خورند و وقتی که امام مهدی ظهور می کند، نمی توانند مدعی شوند که اگر ما هم به حکومت رسیده بودیم، عدالت را محقق می کردیم. (غیبت طوسی، ص۴۲۷/غیبت نعمانی، ص۲۷۴)  ۴. ولی فقیه و رهبری نائب امام مهدی ع است. نقد: نائب امام زمان، بر هر فقیه و مرجع عادل و عالمی در عصر غیبت اطلاق می شود که احکام شریعت را برای مردم بیان می کند و این امکان برای هر فردی وجود دارد که با رسیدن به درجه اجتهاد به مقام نیابت در فهم تکالیف دینی اش برسد و اختصاص به یک فقیه و مرجع ندارد. آیت الله سید احمد خوانساری که تشکیل حکومت دینی را در عصر غیبت حرام می دانست به همان میزان نائب امام زمان بود که آیت الله خمینی. بر اساس نظریه تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت (که اندکی از فقها قائل به آن هستند) اگر فقیهی در راس حکومت قرار بگیرد و البته به عدل و داد رفتار کند، او نیز تنها یکی از نائبان امام زمان است که صاحب قدرت شده و این عنوان را از دیگر فقها سلب نمی کند. ضمنا عنوان نیابت امام زمان هیچ تقدس و مزیت معنوی و مادی برای فقها ایجاد نمی کند و بلکه مسئولیت آنان را در قبال دین و مردم بسیار سنگین می کند. به شیعیان توصیه شده است هر گاه فقها دنیاپرست و دوستدار قدرت و سلطنت شوند، بابت دینتان از آنان برحذر باشید. (کافی، ج ۱ ص ۴۶) ۵. گوش رهبری به دهان امام زمان است. نقد: هیچ فقیه و یا غیر فقیهی در عصر غیبت کبری نمی تواند مدعی ارتباط با امام زمان و گرفتن دستور و راهنمایی از وی شده و علم و عقاید و رفتار خود را منتسب به امام زمان کند و برای خود مقام عصمت و یا شبه عصمت قائل شود. به عبارت دیگر امام مهدی، هیچ باب، واسطه و نائب و نماینده خاصی ندارد. ۶. برخی روایات مهدوی در مورد جمهوری اسلامی است. نقد: در مورد هیچ روایتی که در باره مهدویت و نشانه های ظهور است، نمی توان به نحو قطعی مدعی شد که له یا علیه جمهوری اسلامی یا هر نظام سیاسی مشخص دیگری است. عده ای نیز روایاتی را که از حکومت بنی عباس دوم (غیبت نعمانی، ص ۲۵۸)،  و یا روایتی که در باره حاکمانی از بنی هاشم و سادات سخن گفته (غیبت نعمانی، ص ۳۰۷) که سبب نفرت مردم از دین در قبل از ظهور می شوند، در باره جمهوری اسلامی می دانند که اساسا با فرض معتبر بودن این روایات، چنین تطبیقهای قطعی، نادرست است. اعتقاد به مهدویت و ظهور یک منجی در آخرالزمان که در ادیان مختلف از آن سخن رفته است، می تواند مایه امید به نجات بشریت از یوغ حکومتهای استبدادی و ظالمانه در پایان تاریخ باشد که ایرادی ندارد مومنان به وقوع آن در هر زمانی امیدوار باشند اما هرگز نباید این امر منجر به تعیین وقت و یا برنامه ریزی در زندگی شخصی و یا عرصه سیاسی و حکومتی بر اساس ظهور در زمانی مشخص شود. در مقاطع مختلف تاریخی کسانی برای ظهور وقت تعیین کرده و از نشانه های قطعی آن سخن گفتند که همگی به خطا رفتند. ١٤٠١/١٢/١٦ ✅ درباره متن بالا چند نکته نقادانه خدمت سروران گرامی عرض میکنم... 🔻🔻
بخش اول.ogg
22.56M
✅ نقد سخنان 🔸 قسمت اول 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
2.ogg
3.26M
✅ نقد سخنان 🔸 قسمت دوم 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠اشراق @bahrami_eshragh
۲۰.m4a
28.89M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_ اصالت وجود واعتباریت ماهیت 【قسمت چهارم: تصویر مدعا_محل نزاع اصالت وجود】   ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
۲۲.m4a
30.85M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_ اصالت وجود واعتباریت ماهیت 【پیشینه تاریخی اصالت وجود_ آثار ونتایج اصالت وجود】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
یکی از قوی‌ترین استدلالها در اثبات وجود خداوند است. برهان علیت میگوید: هر ممکن الوجودی نیازمند به است...وخداوند علت تامه ممکنات است. البته این را برخی اشتباه تقریر کرده ومیگویند: هر موجودی نیازمند به خالق است. آیا خدا، موجود نیست؟ قاعدتا هست...پیش‌تر گفتیم...هرموجودی نیازمند خالق است...براین اساس خداوند هم به عنوان یک موجود، نیازمند خالق است...اگر خدا خالق ندارد ومیتواند از قانون علیت مستثنی باشد پس سایرموجودات هم میتوانند مستثنی باشند. درحالی که اگر قانون علیت، به نحو صحیح تقریر وبیان شود، اِشکال فوق مطرح نمیشود. واما بیان دقیق قانون علیت این است که: هر ممکن‌الوجودی نیازمند به علت، موجِد وخالق میباشد.نه این هر موجودی نیازمند به علت است. توضیح آنکه: موجودی است که و برایش ضرورت ندارد، به تعبیری وجود وعدم در تعریفش اخذ نشده وذاتی آن نیست. در تعریف انسان میگوییم: جسمِ جوهری نامی حیوانِ ناطق در این تعریف وجود وعدم جزء مقومات وذاتیات تعریف انسان نیست، این بدان معنا است که وجود وعدم جزء ذاتیات واجزاء تشکیل دهنده ماهیت بشر نمی‌باشد. لذا چنین ماهیتی بین وجود وعدم سرگردان است. به خودی خود، نه ضرورتی بروجودش است ونه ضرورتی برعدمش. این حالت را میگویند وچنین موجودی را ممکن الوجود میخوانند. حال اگر ممکن الوجودی، موجود شود وبوجود آید، نشانه آن است که کسی او را به سمت وجود حرکت داده، زیرا خودش به تنهایی حائز وجود نیست پس به تنهایی نمیتواند موجود شود. آیا تصور صندلی که در ذهن من است به تنهایی وخودبخود میتواند از ذهن من خارج شود وموجود بشود؟ قاعدتا خیر...پس هیچ ممکن الوجودی نمیتواند به تنهایی موجود شود. لذا هرگاه ممکنی را موجود دیدیم بدان معناست که علت ایجاد کننده داشته که وجود رابه او افاضه کرده است. علت یک ممکن الوجود، یا خودش ممکن الوجود است یا ممکن نیست. اگر ممکن باشد، آن علت هم برای وجودش نیاز به علت دیگر داشته واین سلسله (وابستگی ممکن فعلی به علت مقدم) ادامه پیدا میکند... ( وجود یک سلسله‌ بهم وابسته که ابتدا ومبدا ندارند) عقلا محال است...این سلسله باید مبدائی داشته باشد، آن مبدا نباید یک موجود ممکن الوجود باشد، چون دوباره نیاز به موجِد وعلت پیدا میکنند وتسلسل ادامه می‌یابد، آن مبدا باید باشد، یعنی وجود ذاتی اوباشد وازکسی به عاریت نگرفته باشد.موجودی که وجود ذاتیش است در موجود بودنش به علت مقدمی متکی نیست، خداوند میباشد. پس هر ممکن الوجودی برای رهایی از سرگردانی بین وجود وعدم نیاز به علت دارد، خداوند ممکن الوجود نیست بلکه واجب الوجود است، یعنی بین وجود وعدم سرگردان نیست، پس نیازمند به علت وخالق دیگری ندارد. ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari