📘چهار قاعده فقهی در روابط با بیگانگان (۱)
1️⃣بر مبنای قاعده دارالاسلام:
🗒اصل بر احکام شریعت اسلامی است و اگر بر مبنای شریعت اسلامی قراردادی اجرا شود اشکالی به وجود نمیآید. بر مبنای همین قاعده، قاعده "بازار مسلمین" نیز به وجود میآید که نوع قراردادها با کفار ذمی در آنها هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.
🗒همچنین بر مبنای این قاعده کلان قاعدههای خاص و خرد تشکیل میشود. همچون قاعده حفظ و گسترش قدرت در دارالاسلام و همچنین قواعد دیگری که همه در راستای دارالاسلام هستند.
2️⃣بر مبنای قاعده دارالکفر:
🗒خرید و فروش و معاهده در دارالحرب یا دارالکفر اگر موجبات ضرر به مسلمانان شود اشکال دارد و باید مسلمین به جامعه دارالاسلام کوچ (مهاجرت) کنند.
✍️محمد حسین علیجانزاده روشن| #شماره_36
#معارف
#قاعده_فقهی_ارتباط_با_بیگانگان
🆔 @farhang_puya
📘چهار قاعده فقهی در روابط با بیگانگان (۲)
3️⃣بر مبنای قاعده نفیسبیل:
🗒رابطه با کفار و قرارداد با آنها مبنی بر استیلا نیافتن آنها و مسلط نشدنشان و رعایت منافع جامعه اسلامی اشکالی ندارد.
4️⃣بر مبنای قاعده اختلال نظام:
🗒بر مبنای حفظ نظام و عدماخلال در بازار مسلمین و دیگر عرصهها هنگام احتیاج مسلمین میتوان با کفار قرارداد بست.
🗒به این شرط که مهیا کردن آن احتیاج در بلاد اسلامی مقدور نبوده باشد اما بر فرض مقدور شدن این قرارداد شاید خودش موجبات اختلال در نظام باشد.
✍️محمد حسین علیجانزاده روشن| #شماره_36
#معارف
#قاعده_فقهی_ارتباط_با_بیگانگان
🆔 @farhang_puya
🌐نقش رسانه در ترویج هژمونی
🔵سینما به دلیل شفافیتی که درباره منافع طبقاتی گروه مسلط دارد، آنها را به عنوان {پدیدههای} "طبیعی" و در نتیجه غیر قابل پرسش، و خواستنی، نشان میدهد.
🔵با مروری بر تاریخ غرب چه در دوران باستان، چه در قرون وسطی و چه در عصر رنسانس و حتی در قرن کنونی خواهیم فهمید غرب به دنبال حقنه کردن همه آنچه غربی نامیده میشود بر ملل شرقی و یا به عبارت رایج جهان سومی است.
🔵تحقق این بردگی و بندگی زمانی با زور اسلحه وتجاوز امکانپذیر بود اما در حال حاضر غرب به روشهای کمهزینهتر و مؤثرتر دست یافته است تا بتواند دیگر ملتها را به تسلیم و بردگی و بندگی در همه ابعاد انسانی آن راضی کند و انسان ناهمگون و نامتجانس با سلطه جهانی هژمونی غربی با میل و اراده خود، قوانین دنیای جدید و حاکمان جدید و آیین و فرهنگ جدید را بپذیرد.
✍️مهدی ابراهیمی| #شماره_34
#هنر
#رسانه
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
📍 اولین شماره از نشریه فرهنگ پویا که منتشر شد
#پیش_شماره_1
📌 شماره 40 نشریه فرهنگ پویا حالا در راه است ...
◾️ علاقمندان به گرفتن اشتراک با شماره 09907644439 تماس بگیرند
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
◾️ اولین تجربه در ساواک
🔹 در اتاق کنار، بازجومرا به سوال گرفت: بالای منبر چه گفتی؟ چرا چنین گفتی؟ مقصودت از فلان مطلب چه بود؟این ها نشان میداد همه ی آنچه در بالای منبر گفتهام، به آنها رسیده. وقتی بازجویی پایان یافت، مرا به جای دیگری بردند.
🔹 درآنجا با چهره عبوسی روبه رو شدم وفهمیدم اینجا ساواک است. رئیس ساواک زاهدان درآن زمان از اشراف معروف بود. او قبلا همین مقام را در مشهد داشت وبعد به زاهدان منتقل شد؛ از آنجا هم به کرمان رفت وجنایات وحشتناکی مرتکب شد. او پس از شعله ور شدن انقلاب از کرمان گریخت.
📝 خون دلی که لعل شد (4)، صفحه 109 و 110
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
✳️ امام صادق(ع) دوست دارد جوان را اینگونه ببیند
🔻امام صادق علیهالسلام:
لَستُ اُحِبُّ أن أری الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادیا فی حالَینِ : إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما، فإن لَم یَفعَلْ فَرَّطَ، فإن فَرَّطَ ضَیَّعَ، و إنْ ضَیَّعَ أثِمَ، و إن أثِمَ سَکَنَ النارَ و الذی بَعَثَ مُحمّدا بِالحَقِّ.
🔻دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببینم:
🔹دانشمند یا دانش آموز؛
زیرا اگر چنین نباشد کوتاهی کرده و چون کوتاهی کند، ضایع گشته و چون ضایع گردد، گنهکار باشد و چون گنهکار باشد، سوگند به آن که محمّد را بحقّ برانگیخت، در آتش جای گیرد.
📚 الأمالی للطوسی، ۳۰۳/۶۰۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰انقلاب اسلامی و تحقق آرمان پیامبران
💠به جرأت میتوان گفت که در هیچ برهه و مقطع زمانی، حقیقت تفکر ولایت الهی و دینی و حاکمیت فقه و فقاهت در گستره اجتماع، به اندازه دوران انقلاب اسلامی گسترش و ظهور و بروز پیدا نکرده است.
💠در پیدایش حکومت اسلامی نگاه هر یک از یاران راستین امام(ره) مبتنی بر همان خطمشی اصولی و بنیادین بود که عالمان دین، اعم از شیعه و سنی بر آن تأکید داشتهاند.
💠مجموعه این خطوط و اصول عقلی و دینی، برخواسته از نگاه توحیدی صاحبان این تفکر به زندگی بشر است.
💠حضرت امام(ره) به عنوان بهترین و صلاحیتدار ترین مرجع روزگار، توانست اصل ولایت فقیه را علاوه بر اثبات و تبیین به بهترین شکل در برابر دید همه دیدگان بشر قرار دهد.
💠قدرت عمل و رهبری ویژه و فوق العاده حضرت ایشان در این زمینه تا آنجا درخشید، شیوه حاکمیت فقهی امام(ره) در میان همه معتقدان به ادیان توحیدی و اندیشههای سیاسی، به عنوان یکی از برجستهترین انواع حکومتهای دینی پذیرفته شد و در زمان سیطره حکومتهای غیر الهی و مادی، حاکمیت دین در جامعه، زنده و احیا گشت.
✍️حسن طاهری| #شماره_2
#انقلاب_اسلامی
#تمدن_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔴دیدگاههای رهبر انقلاب به اصل لزوم تعامل با دنیا (۱)
🔻تعامل گسترده با دنیا؛ توصیه همیشگی
🔸تعامل گسترده با دنیا... توصیه همیشگی ما است که این درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمنان ما و سلطهگران عالم دنبالش هستند.
🔸ما میتوانیم با دنیا ارتباطات وسیع و گستردهای داشته باشیم، هم به ملّتها و دولتهای دیگر کمک کنیم، هم از کمک آنها بهرهمند بشویم؛ حیات اجتماعی بشریّت اینجور پیش میرود: همکاری، همدلی، همراهی، تعامل با دنیا؛ اقلیم ما، جغرافیای ما، امکانات فراوان ما، این را برای ما آسان میکند.
#شماره_36
#امامین_انقلاب
#تعامل_با_دنیا
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من ندارم ادعائی که حرم حق من است
مرحمت کن که به غیر تو ندارم هیچکس
#الحسین_یجمعنا
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴دیدگاههای رهبر انقلاب به اصل لزوم تعامل با دنیا (۱) 🔻تعامل گسترده با دنیا؛ توصیه همیشگی 🔸تعامل گ
🔴دیدگاههای رهبر انقلاب به اصل لزوم تعامل با دنیا (۲)
🔻قائل به حصار کشیدن دور کشور نیستیم
🔸بعضیها برای اینکه این سیاست الهی را بکوبند، به دروغ میگویند: «انقلابیّون میگویند با دنیا قطع رابطه کنید»؛ نه، ما قائل به قطع رابطه با دنیا نیستیم، قائل به حصار کشیدن دُور کشور هم نیستیم؛ رفتوآمد بکنند، رابطه داشته باشند، مبادله بکنند، دادوستد بکنند، اما هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ این حرف ما است: «وَ أنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مؤمنین» ۹۵/۳/۳
🔻در تعامل با دنیا با هیچ کسی مشکل نداریم
🔸ما که ملت ایران باشیم، ابتدائا با هیچکس دشمنی نکردهایم. کشورهای زیادی در دنیا هستند که در مرز و ایدئولوژی و افکار و منطقه جغرافیایی، با ما اشتراک ندارند؛ ولی ما با آنها رفتوآمد و معامله و روابط دوجانبه بینالمللی داریم. ۶۸/۶/۲۲
🔻اهداف کلان در تعامل با دیگران
🔸هدف ما، هدف و راهی است که اسلام معیّن کرده، نه در آن ظلم است و نه تجاوز به حقوق انسان، و نه بیاعتنایی به تجاوزهایی که مردم ظالم نسبت به مردم مظلوم انجام میدهند. حقوق انسان در آن، در حداکثر میسور و ممکن رعایت شده است. راه ما این است. تا حالا هم بحمدا... این هدفها را تعقیب کردهایم. ۷۷/۷/۲
#شماره_36
#امامین_انقلاب
#تعامل_با_دنیا
🆔 @farhang_puya
📌 شعله فروزان
❇️ نواب نشسته بود. هم اکنون آن صحنه با تمام جزئیاتش را به یاد دارم. نواب بر جایی ایستاده که بر ایوان و حیاط مدرسه اشراف داشت. من در برابر او و جلوی پایش نشسته بودم و مجذوب یکایک کلمات و حرکات او شدم.
❇️ به یاد دارم طلاب را وعظ می کرد و از آنها می خواست به ورع و تقوا پایبند باشند. هنوز این صدا در گوشم طنین انداز است که میخوانند: «یَابْن َآدَمَ! أكْثِرْ مِنَ الزّادِ، فَإِنَّ الطَّریقَ بَعیدٌ بَعیدٌ. وَجَدِّدِ السَّفیْنَةَ، فَإِنَّ الْبَحْرَ عَمیقٌ عمیقٌ.» ای آدمیزاد توشه بیندوز که راه دوراست دور کشتی از نوبساز که دریا ژرفناک است ژرفناک.
📝 خون دلی که لعل شد (5)، صفحه 53-54
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
❇️ اینگونه دعایمان را مستجاب کنیم
🔻پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله:
مَنْ أَدَّى لِلَّهِ مَكْتُوبَةً فَلَهُ فِی أَثَرِهَا دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ
🔸هر کس نماز واجبی را برای #خدا بهجا آورد، پس از آن دعای مستجابی خواهد داشت.
📚 کافی، ج ۳، ص ۳۷۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⛓پرورده دامان شکنجه ساواک (۱)
📰لحن تند و تکاندهنده مأمور دولت، ساختمان شهربانی را به سکوت واداشت: «عبدالصمد رجایی به دلیل اهانت به مأموران به دوماه حبس محکوم و کالاهایش توقیف خواهد شد». کربلایی در برابر باجخواهی مأمورها ایستاده و سرخم نکرده بود.
📰در آن پاییز طافتفرسا که برای خرید کالاهای مغازهاش به سفر رفته بود و در ورودی قزوین، به اتهامی واهی، به وسیله رژیم دستگیر شد. دو ماه حبس به پایان رسید؛ ولی آثار شکنجههای وحشتناک ساواک، هنوز جسم کربلایی را میرنجانید و بستر بیماری، اسارتگاه دومش شد.
✍محبوبه ابراهیمی| #شماره_6
#سیاست
#شهید_رجایی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⛓پرورده دامان شکنجه ساواک (۱) 📰لحن تند و تکاندهنده مأمور دولت، ساختمان شهربانی را به سکوت واداشت:
⛓پرورده دامان شکنجه ساواک (۲)
📰دکتر از معالجهاش قطع امید کرده بود و محیط آلوده زندان و معالجه نشدن به موقع را مانع درمان میدانست. محمد علی ۴ساله بود که با دستان رنج کشیده پدر برای همیشه وداع کرد. این بار دستان پرمهر مادر، مأمور بود تا با شکستن گردو و بادام برای بازار، پاک کردن پنبه و... مسیر پرورش کودکانش را هموار کند.
📰«تمام دارایی قابل ملاحظه ما یک منزل کوچک بود که زیرزمین داشت. مادرم با تلاش پیگیر در آن زیرزمین اقدام به پاک کردن پنبه و هسته کردن بادام و گردو میکرد... و زندگیمان را به طرز آبرومندانهای اداره مینمود.
📰اغلب اوقات سرانگشتانش ترک داشت. وقتی علت را میپرسیدند اظهار میکرد در اثر شستن ظروف و لباس و کارهای منزل چنین شده است»/یاران امام به روایت اسناد ساواک، شهید محمد علی رجایی، صفحه۱۲
✍️محبوبه ابراهیمی| #شماره_6
#سیاست
#شهید_رجایی
🆔 @farhang_puya
📍 تصویر پیش شماره 3 پویا
#پیش_شماره_3
📌 شماره 40 نشریه فرهنگ پویا در راه است ...
◾️ علاقمندان به گرفتن اشتراک با شماره 09907644439 تماس بگیرند
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
⭕️ انقلاب چگونه آغاز شد
🔴 حرکت امام در پاییز 1341، با اقدام ایشان در محکوم ساختن مصوبه دولت مبنی بر تبدیل «سوگند به قرآن» به «سوگند به کتاب های آسمانی»، و مصوباتی ازاین قبیل- که هدف آن تضعیف عظمت اسلام در ایران و تعرض به علمای دین بود-آغاز شد. دو ماه بعد، در برابر سرصدایی که در کشور بر پا شد، دولت از موضع خود در مورد این مصوبه عقب نشینی کرد؛ اما نقشه دیگری ریخت. یک ماه پس ازعقب نشینی، شاه شش لایحه در رابطه با موضوعاتی مختلف به اسم انقلاب سفید ارائه داد.
📝 خون دلی که لعل شد (6)، صفحه 65
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
➖ اینگونه بدی را از سینه دیگران بیرون کنیم
🔻امام علی علیهالسلام:
اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ
💡 با ريشهكنكردن بدى از سينه خود، بدى را از سينه ديگران بيرون كن!
📚 نهجالبلاغه، ح ۱۶۹، ص ۱۱۷۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🌐دو مسئله مطرح در اینترنت
↙️اصولا مسائلی که در این رسانه(اینترنت) مطرح میشود بر دو گونه است:
1️⃣گاهی فکری را مطرح مینماید که صددرصد جنبه علمی دارد و با سلوک انسانها و اندیشههای دینی آن پیوندی ندارد. مسلماً طرح چنین فکری بلامانع است. این، مخاطبان آن اندیشهاند که درباره درستی و نادرستی آن، داوری مینمایند.
2️⃣گاهی اندیشهای را مطرح مینماید که ارزشهای اخلاقی و اعتقادی را متزلزل میسازد و با مبانی فکری میلیاردها انسان، صددرصد در تعارض میباشد. این نوع نظریهپردازی فقط باید در میان نخبگان و محافل علمی مطرح گردد تا شایستگان به تحلیل و نقد آن بپردازند، نه در رسانههای همگانی. و چون نخبگان در برابر این شبهات مصونیت دارند، طبعاً اثرگذار نخواهد بود.
🎙آیتالله سبحانی| #شماره_29
#جامعه
#اینترنت
#رسانه
🆔 @farhang_puya
⚫️عصر روشنگری در اروپا
◼️در اوایل قرن ۱۴میلادی که نخستین جرقههای رنسانس یا دورهی نوزایش در شمال ایتالیا زده شد و تا قرن هفدهم به سراسر اروپا و در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی سیاسی و اقتصادی تحت عنوان «عصر روشنگری» گسترش یافت، یک انتخاب بد و یا یک انحراف بزرگ در انتخاب صورت گرفت.
◼️عصر روشنگری واکنشی بود در برابر «عصر تاریکی» که به دورهای معروف به قرون وسطی (قرن ۵ تا ۱۵ میلادی) در اروپا گفته میشود. در این دوران، مسیحیت تحریف شده در قالب نهادی به نام کلیسا بر تمام جامعه مسلط شده و نوعی اقتدار همهجانبه بر حوزههایی همچون سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ اعمال کرده و افراد را تحت کنترل شدید خود داشت.
✍نصرالله انصاری| #شماره_37
#تاریخی
#روشنگری
#رنسانس
🆔 @farhang_puya
❇️ احترامی که هم ردیف احترام به پیامبر (ص) است
🔻پيامبر صلياللهعليهوآله:
إنّ مِن إجلالي تَوقيرَ الشَّيخِ مِن اُمَّتي
🌸احترام به فرد سالخورده از امّت من، احترام به من است.
📚 ميزان الحكمه: ح ۹۹۲۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 پدری که استاد بود
◀️ پدرم ما را عادت داده بود هیچ فرصتی را از دست ندهیم و هیچ روزی را بدون بهره گیری از درس و مباحثه نگذاریم
◀️ ایشان از فرصت تحصیل درس حوزه در ایام ماه محرم و همچنین ماهای تابستان هم بهره میگرفت. در هفت روز اول ماه محرم برای من درس میگفت و سه روز بعد از آن به مجالس روضه امام حسین(ع) میرفت.
📝 خون دلی که لعل شد (8)، صفحه 25-26
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
✴️ظرفیتهای مسلط به معارف اسلامی و زبان خارجه
🔆نظر به شکلگیری مراکزی علمی همچون جامعةالمصطفی العالمیه و تربیت اساتید ایرانی و خارجی مسلط به چند زبان، میتوان با یک مدیریت صحیح و کاستن از هزینههای هنگفت رایزنیهای فرهنگی در برگزاری نشستها و کنسرتهای بیمحتوا، کرسیهای نظریهپردازی و مناظره را در دانشگاهها و مراکز فرهنگی و علمی در کشورهای اروپایی ترتیب داد.
✍سیداحسان رئیسالساداتی| #شماره_30
#حوزه_علمیه
#تبلیغ
🆔 @farhang_puya
🔵لیبرالیسم رسانهای
💠طبق نظریه نویسندگان کتاب «چهار تئوری مطبوعات» چهار الگوی رسانهای در دنیا حضور دارند که در این میان الگوی رسانه لیبرال گوی سبقت را از همردیفانش ربوده و در دو قرن اخیر به گفتمان اول رسانهای تبدیل شده است.
⬅️چهار الگوی مزبور:
1⃣اقتدارگرا (توتالیتاریسم) یا یکهتاز که قدیمیترین الگوی رسانهای و مطبوعاتی به شمار میآید.
2⃣الگوی لیبرال یا همان آزادمنش (لیبرالیسم)
3⃣الگوی رسانه با مسئولیت اجتماعی
4⃣الگوی رسانه کمونیسم و سوسیالیسم
🔷در این میان تئوری و الگوی سوم (رسانه با مسئولیت اجتماعی) در حقیقت همان رسانه لیبرال است که مورد بازبینی قرار گرفته است.
✍سید یاسین هاشمی| #شماره_8و9
#سیاست
#رسانه
#لیبرالیسم
🆔 @farhang_puya
💎 سلمان فارسی از زبان رئیس مکتب تشییع
🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ يُوسُفَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ بُزُرْجَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا أَكْثَرَ مِنْكَ سَيِّدِي ذِكْرَ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ فَقَالَ لاَ تَقُلْ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِيُّ وَ لَكِنْ قُلْ سَلْمَانُ اَلْمُحَمَّدِيُّ أَ تَدْرِي مَا كَثْرَةُ ذِكْرِي لَهُ؟ قُلْتُ لاَ قَالَ لِثَلاَثٍ أَحَدُهَا إِيثَارُهُ هَوَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ وَ اَلثَّانِيَةُ حُبُّهُ اَلْفُقَرَاءَ وَ اِخْتِيَارُهُ لَهُمْ عَلَى أَهْلِ اَلثَّرْوَةِ وَ اَلْعُدَدِ وَ اَلثَّالِثَةُ حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ اَلْعُلَمَاءِ إِنَّ سَلْمَانَ كَانَ عَبْداً صَالِحاً حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ اَلْمُشْرِكِينَ .
🔸یکی از یاران امام صادق (ع) از ایشان پرسید:
چقدر از شما میشنوم که سلمان فارسی را نام میبرید؟
حضرت فرمود: نگو سلمان فارسی، بگو سلمان محمدی. میدانی چرا زیاد نام سلمان را می بریم؟
عرض کردم: نه نمی دانم.
🔻فرمود: به خاطر سه ویژگی.
۱. خواسته امیرالمؤمنین را بر خواسته خود مقدم می داشت.
۲. محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح میداد.
۳. علم و عالمان را گرامی می داشت.
سلمان، عبد صالح خدا، حقگرا و مسلمان بود و از مشرکین نبود.
📚 بشارةالمصطفی لشیعةالمرتضی، جلد ۱، صفحه ۲۶۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🎨هنر + محتوای انقلابی
🎬رشد رهای هنر بدون برخورداری از محتوای اصیل، محصول کمتوجهی عالمان به مقوله هنر است.
⏱هر چند که در دایرةالمعارف هنر، هنر به «هرگونه فعالیتی که هم خودانگیخته و هم مهار شده باشد» اطلاق شده است.درواقع شاید بتوان گفت که اطلاق هنر به این فعالیتها جز نوعی مسامحه نیست.
🎞با این وصف، طولی نمیکشد که سینما، رمان، موسیقی و حتی در برخی از موارد شعر، پیشبرد اهداف انقلاب، به عواملی دقیقا فراوری نظام اسلامی مبدل شده و حتی بسیاری از این هنرها و به طور پررنگتر، سینما در افقی دور از اهداف اصیل انقلاب مشغول فعالیت میشوند.
✍محمدرضا اسدی| #شماره_17
#هنر
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
توصیهای از حضرت عیسی (ع)
🔻حضرت عیسی علیهالسلام:
لا تَتَّخِذُوا الدُّنيا رَبّا فَتَتَّخِذَكُم عَبيدا؛
🔹دنيا را خداوندگار خويش مگيريد كه شما را به بندگى میگيرد.
📚 تنبيه الخواطر: ج ۱، ص ۱۲۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya