eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
10-مصباح الفقاهة-اقسام حقوق-رفيعى-۱۴۰۲۱۰۰۸.mp3
11.26M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة" 📖 کتاب البیع ✏️ آیت الله خویی (رحمه الله) 📱درس مجازی هفته‌ای 📌 بیان دو احتمال برای قسم اول از حقوق توسط محقق خویی؛ توضیح عدم وجود مصداق برای احتمال اول، و عدمِ حقّ‌بودن احتمال دوم. 📌 توضیح استحاله‌ی ثبوت ملکیّت اعتباری در موردی که ملکیّت تکوینی ثابت است. 📌 عدم استحاله‌ی اجتماع دو امر متضایف در یک محل؛ تنها در مواردی که دو امر متضایف به خودی خود تغایر وجودی داشته باشند محال است، مانند نسبت بین علت و معلول. 📌 بیان توقف ملکیّت بر وجود مملوکٌ عليه. ❎ جلسه ۱۰ 📆 ۸ دی ۱۴۰۲ @fegh_osoul_rafiee
📖 ۵- المبيع و اختصاصه بالأعيان: ✅ مرحوم برای اثبات اختصاص‌داشتن مبیع به عین می‌فرماید: 🔸️ در حال حاضر بنا بر مرتکزات عرفیه شکی نیست که مبیع در بیع باید لزوماً عین باشد، نه منافع؛ پس بیع یعنی تملیک عین. 🔸️ این که در عصر شارع نیز مفهوم بیع همین معنای امروزیِ آن بوده است با اثبات می‌شود. 📌 تنها در موردی حجّت است که بخواهیم اثبات کنیم مفهوم و معنایی که در حال حاضر برای یک لفظ ثابت است در زمان‌های گذشته نیز همین معنایِ امروزی ثابت بوده است؛ دلیل اين حجیت نیز بنای عقلاء و سيره‌ی علماء است که اگر چنین استصحابی حجّت نباشد باب اجتهاد بسته، و فهم نصوص و متون دینی به کلی ناممکن خواهد شد. 🔸️ فرق بیع و اجاره به طور دقیق همین است؛ یعنی تملیک اعیان و یعنی تملیک منافع. @fegh_osoul_rafiee
امروز ۱۸ جمادیِ ثانیه سالروز رحلت خاتم الفقهاء و المجتهدین، عالِم نامدار تشیّع، زعیم فقیهان و اصولیان، حضرت شیخ اعظم مرتضی انصاری (رضوان الله تعالی علیه)، صاحب دو کتاب گرانسنگ "الرسائل" و "المکاسب المحرّمة"
۱۲ دی سالروز درگذشت علّامه‌ی فهّامه، فیلسوف و اندیشمند بزرگ اسلامی، مدافع اسلام و مذهب حضرت آیت الله شیخ محمد تقی مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه و نفعنا الله من برکات علومه)
📚 ٣۳- قوله (ج۳، ص۶۳): أو باعتبار محلّه و غير محلّه... . ✅ مرحوم در کنار کلام مرحوم تفسیر دیگری از کلیشه‌ی مذکور در روایت "خالد بن نجیح" ارائه می‌کند؛ آن تفسیر این است که بگوییم: "کلام (صیغه) است که هر کدام از ثمن و مثمن را بر منتقلٌ إليه حلال، و بر منتقلٌ عنه حرام می‌کند". 🔶️ در این حال، غرض از کلیشه‌ی مذکور در روایت این می‌شود: "مقاوله و گفتگو اگر بدون انشاء صیغه باشد مصداق ای که حرام و باطل است نیست، زیرا مقاوله مُحرِّم و مُحلِّل نیست و بیع نیست، یعنی بی‌تاثیر است". 🔶️ بنا بر این، اگر در روایت از صیغه و انشاء بيع تعبير به "کلام" شده است، از این جهت که کلام حاوی لفظ و معناست نیست، زیرا مقاوله نیز در قالب الفاظ و سخن است؛ يعنى آن معنا بايد انشاء باشد، نه مجرّد لفظ و گفتگو و مقاوله. ✅ بر اساس این احتمال، حصر "إنما" در روایت به نسبت با خصوص مقاوله (گفتگوی بدون صیغه و انشاء) است، نه به نسبت با جمیع مُحلِّلات و مُحرِّمات در شریعت یا به نسبت با آن‌چه در بیع می‌تواند محلِّل و محرِّم باشد؛ يعنی امام می‌خواهد بفرماید: "فقط انشاء بیع است که مُحرِّم و مُحلِّل است، نه مقاوله و گفتگوی بر بیع و معامله". 📌 نتیجه‌ی این برداشت مرحوم این است که روایت نمی‌تواند دلیل بر عدم لزوم معاطات باشد. @fegh_osoul_rafiee
جلسه‌ی آخر کلاس "رسائل" و "حلقه‌ی ثالثه" در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! ترم بسیار خوبی بود، اما اگر قصور یا تقصیری در بنده بود بنده رو حلال کنید. یاعلی
خون مظلوم و بی‌گناه بر زمین ریخته می‌شود، اما به آسمان می‌رود...