10-مصباح الفقاهة-اقسام حقوق-رفيعى-۱۴۰۲۱۰۰۸.mp3
11.26M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة"
📖 کتاب البیع
✏️ آیت الله خویی (رحمه الله)
📱درس مجازی هفتهای
#مصباح_الفقاهة
📌 بیان دو احتمال برای قسم اول از حقوق توسط محقق خویی؛ توضیح عدم وجود مصداق برای احتمال اول، و عدمِ حقّبودن احتمال دوم.
📌 توضیح استحالهی ثبوت ملکیّت اعتباری در موردی که ملکیّت تکوینی ثابت است.
📌 عدم استحالهی اجتماع دو امر متضایف در یک محل؛ تنها در مواردی که دو امر متضایف به خودی خود تغایر وجودی داشته باشند محال است، مانند نسبت بین علت و معلول.
📌 بیان توقف ملکیّت #کلی_در_ذمّه بر وجود مملوکٌ عليه.
❎ جلسه ۱۰
📆 ۸ دی ۱۴۰۲
@fegh_osoul_rafiee
#محقق_خویی
#مصباح_الفقاهة
#كتاب_البيع
#چکیدهی_مباحث
📖 ۵- المبيع و اختصاصه بالأعيان:
✅ مرحوم #محقق_خویی برای اثبات اختصاصداشتن مبیع به عین میفرماید:
🔸️ در حال حاضر بنا بر مرتکزات عرفیه شکی نیست که مبیع در بیع باید لزوماً عین باشد، نه منافع؛ پس بیع یعنی تملیک عین.
🔸️ این که در عصر شارع نیز مفهوم بیع همین معنای امروزیِ آن بوده است با #استصحاب_قهقری اثبات میشود.
📌 #استصحاب_قهقری تنها در موردی حجّت است که بخواهیم اثبات کنیم مفهوم و معنایی که در حال حاضر برای یک لفظ ثابت است در زمانهای گذشته نیز همین معنایِ امروزی ثابت بوده است؛ دلیل اين حجیت نیز بنای عقلاء و سيرهی علماء است که اگر چنین استصحابی حجّت نباشد باب اجتهاد بسته، و فهم نصوص و متون دینی به کلی ناممکن خواهد شد.
🔸️ فرق بیع و اجاره به طور دقیق همین است؛ #بیع یعنی تملیک اعیان و #اجاره یعنی تملیک منافع.
@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#معاطات
📚 ٣۳- قوله (ج۳، ص۶۳): أو باعتبار محلّه و غير محلّه... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانی در کنار کلام مرحوم #شیخ_انصاری تفسیر دیگری از کلیشهی مذکور در روایت "خالد بن نجیح" ارائه میکند؛ آن تفسیر این است که بگوییم: "کلام (صیغه) است که هر کدام از ثمن و مثمن را بر منتقلٌ إليه حلال، و بر منتقلٌ عنه حرام میکند".
🔶️ در این حال، غرض از کلیشهی مذکور در روایت این میشود: "مقاوله و گفتگو اگر بدون انشاء صیغه باشد مصداق #بیع_ما_لیس_عنده ای که حرام و باطل است نیست، زیرا مقاوله مُحرِّم و مُحلِّل نیست و بیع نیست، یعنی بیتاثیر است".
🔶️ بنا بر این، اگر در روایت از صیغه و انشاء بيع تعبير به "کلام" شده است، از این جهت که کلام حاوی لفظ و معناست نیست، زیرا مقاوله نیز در قالب الفاظ و سخن است؛ يعنى آن معنا بايد انشاء باشد، نه مجرّد لفظ و گفتگو و مقاوله.
✅ بر اساس این احتمال، حصر "إنما" در روایت به نسبت با خصوص مقاوله (گفتگوی بدون صیغه و انشاء) است، نه به نسبت با جمیع مُحلِّلات و مُحرِّمات در شریعت یا به نسبت با آنچه در بیع میتواند محلِّل و محرِّم باشد؛ يعنی امام میخواهد بفرماید: "فقط انشاء بیع است که مُحرِّم و مُحلِّل است، نه مقاوله و گفتگوی بر بیع و معامله".
📌 نتیجهی این برداشت مرحوم #آخوند_خراسانی این است که روایت نمیتواند دلیل بر عدم لزوم معاطات باشد.
@fegh_osoul_rafiee
جلسهی آخر کلاس "رسائل" و "حلقهی ثالثه" در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
ترم بسیار خوبی بود، اما اگر قصور یا تقصیری در بنده بود بنده رو حلال کنید.
یاعلی
⬛ خون مظلوم و بیگناه بر زمین ریخته میشود، اما به آسمان میرود...