eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ۳۰- قوله (ج۳، ص۵۳): فإن مقتضى السلطنة أن لا یخرج... . (مرحوم عموم حدیث تسلّط را به عنوان دلیل دوم از ادله‌ی لزوم معاطات ذکر می‌کند، و همان‌طور که در صفحه‌ی ۴۱ نیز در مورد مفاد این حدیث بیان می‌کند، ایشان این حدیث را اثبات‌کننده‌ی انواع سلطنت برای مالک می‌داند؛ یعنی معتقد است مالک می‌تواند هر نوع تصرّفی را نسبت به مال خود انجام دهد. و در صفحه‌ی ۵۳ نیز مقتضای سلطنت مالک را این می‌داند که مال به دون رضایت و اختیار او از جیب او خارج نشود، و جایز و متزلزل‌بودن عقد را خلاف سلطنت مالک می‌داند) ✅ مرحوم -همان‌طوری که در حاشیه‌ی شماره‌ی ۲۶ فرمودند- بر خلاف مرحوم شیخ انصاری معتقدند حدیث تسلّط چنین مُفادی ندارد، و تنها بیان‌گر این است که مالک حقّ تصرّف دارد و محجور و ممنوع نیست، و هیچ دلالتی بر ثبوت انواع تصرّفات ندارد. ✴️ از این رو، دلالتی بر لزوم عقد و معاطات ندارد؛ پس این‌گونه نیست که جواز رجوع و ردّ با اطلاق حدیث منافات داشته باشد. @fegh_osoul_rafiee
📚 ۳۱- قوله (ج۳، ص۵٨): فالقول بالملک اللّازم قولٌ ثالثٌ، فتأمّل! (مرحوم می‌فرماید فقهای ما اجماع مرکب دارند بر قول به ملکیّت جائز، و قول به اباحه؛ بر این اساس، قول به ملکیّت لازم، قول ثالث و خلاف اجماع مرکّب است) ✅ مرحوم در مورد این سخن می‌گوید: اعتقاد به قول ثالث در این‌جا اشکالی ندارد و اجماع مذکور آن را نفی نمی‌کند، زیرا مُجمِعین با فتوای خود بر یکی از دو قول ذکرشده، قول ثالث را نفی نکرده‌اند. و همان طور که روشن است اجماع مرکّب تا همراه با تصریح بر نفی قول ثالث نباشد دالّ بر عدم صحّت قول ثالث نمی‌شود، همان طور که اعتقاد به قول ثالث در هر مساله‌ای اینچنین است‌. ✴️ ظاهراً مرحوم بر اساس همین سخن، در انتهای کلام خود امر به تامّل می‌کند. @fegh_osoul_rafiee
عوام‌زدگی و عوام‌فریبی در مورد نظام آموزشی حوزه اگر سوال بود:👇👇👇👇👇👇👇 ❓❔❓❔ چرا از خودِ طلبه‌ها سوال نمی‌کنید که آیا خواندن اصول و فقه را می‌خواهند یا نه؟! ❓❔❓❔چرا از خود طلبه‌ها نمی‌پرسید که آیا کفایه می‌خواهند یا حلقات؟! ❓❔❓❔ مگر نه این که این طلبه است که قرار است درس بخواند؟! ❓❔❓❔ پس چرا از طلبه سوال نمی‌کنید؟! ⚠️ گفتن چنین سوالاتِ از سر تا پا مغلطه‌ای، نشان از متوجّه‌نشدن مساله‌ی آموزش در حوزه است. ✅ نظام آموزشی حوزه مانند هر نظام آموزشی وظایف راهبردی و اهداف بالادستی دارد، و باید با توجه به همان وظایف و اهداف، برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان آموزشی را ارائه و تنظیم کند. 🔶️ آن کسی که باید تصمیم‌گیر باشد عقلِ عملیِ کارشناسیِ اهلِ تجربه و علم است که باید با نگاه به طالب علم، و قدرت و فهم او، و برای نیل به اهداف و برآورده‌کردن وظایفِ حوزوی برنامه‌ریزی‌های مشخصی را به هدف تربیت افراد و طلبه‌ها تنظیم کند. ❌❌ دقیقاً چیزی که نباید مهم باشد دوست‌داشتن یا نداشتن طلبه‌ها یا حتی دوست‌داشتن یا نداشتن مدیر و معاون است؛ کار حتما و حتما باید به دست عقل عملی کارشناسی باشد. (این که هم‌اکنون تا چه اندازه کار به دست عقل عملی کارشناسی است خدا می‌داند...) ✅ دروس و علوم عمومی‌، پایه‌ای و ضروری در حوزه (مانند و و تفسیر و کلام) باید در برنامه‌ی آمورشی حوزه‌های علمیه با و و کارشناسیِ گذشته گنجانده شود، حتی اگر برخی از طلبه‌ها یا مدیران دوست نداشته باشند. ❌❌❌❌ البته این که نظام آموزشی حوزه همه‌ی ما طلبه‌ها را با یک متر و معیار می‌سنجد و همه‌ی ما را مجتهدانی بالقوه خیال می‌کند، و از صرف و نحو تا درس خارج برای همه یک برنامه و هدف را دنبال می‌کند نیز واقعاً خلاف و ساده‌انگاری و عدم توجّه به اهداف و وظایف خودِ حوزه است؛ در حالی که نیازهای حوزه بسیار گوناگون و مختلف‌اند. @fegh_osoul_rafiee
📚 ۳۲- قوله (ج۳، ص۶۰): بل یمکن دعوی السیرة... . (مرحوم در استدلال بر تزلزل معاطات ادّعا می‌کند سیره‌ی جاری در میان عقلاء این‌ است که آن‌ها در بیوع خطیر و گران‌قیمت -مانند خانه و ماشین- که می‌خواهند بیعشان قطعی و غیر قابل برگشت باشد به مجرّدِ تراضی فعلی اکتفا نمی‌کنند و حتما بیع را با صیغه انجام می‌دهند تا معامله مُحکم و قُرص باشد؛ همین نکته دلیل بر عدم لزوم معاطات است) ✅ مرحوم در تایید سخن شیخ انصاری می‌فرماید: این سیره‌ای که شیخ انصاری نقل می‌کند سیره‌‌ای است که رضایت معصوم (علیه السلام) را کشف می‌کند. 🔶️ و در ادامه نیز یک مطلب فنّی و اصولی را بر این مساله تطبیق کرده می‌فرماید: حتی اگر کسی منع از رجوع را انکار کرده و چنین سیره‌ای را نپذیرد نیز نتیجه‌ی انکارش، اثبات جواز شرعی رجوع و عدم لزوم نیست؛ زیرا معلوم نیست این بنای عملی بر منع از رجوع به معنای عدم جواز رجوع باشد. 🔸️شرح و تبیین مطلب ایشان: ایشان در دلیل سخن خود نکته‌ی فنّی‌ای را در باب تحلیل سیره‌ و بنائات عملی عرفی مطرح می‌کند که توضیحش این است: این که بنای عملی عقلاء و سيره‌ی‌شان بر این است که آن‌ها در صورت رجوع، مبیع یا ثمن را بر‌می‌گردانند نمی‌تواند جواز عرفی رجوع را نزد آنان اثبات کند، زیرا سیره و بنائات عقلاء در حقیقت یک فعل و سلوک است و گنگ است و زبان ندارد تا روشن باشد عقلاء به چه جهتی آن گونه عمل می‌کنند؛ از این رو، سیره‌ی بر رجوع نمی‌تواند جواز عرفی رجوع را اثبات کند. و در ادامه می‌فرماید: احتمال دارد قبول رجوع و پس‌گرفتن جنس در عرف بازار عقلاء به خاطر حُسن اقاله و پس‌گرفتن مبیع باشد، و پس‌نگرفتن آن را از رسم جوانمردی و مروّت در کاسبی و معامله می‌دانند؛ در این نکته فرقی بین بیع صیغه‌ای و معاطات نیست. @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #معاطات 📚 ۳۲- قوله (ج۳، ص۶۰): بل یمکن دعوی ال
در این حاشیه‌ی شماره‌ی ۳۲ مرحوم نکته‌ی اصولی و فنّی‌ای را می‌فرمایند که بیش از این مجال توضیح نبود.
10-مصباح الفقاهة-اقسام حقوق-رفيعى-۱۴۰۲۱۰۰۸.mp3
11.26M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة" 📖 کتاب البیع ✏️ آیت الله خویی (رحمه الله) 📱درس مجازی هفته‌ای 📌 بیان دو احتمال برای قسم اول از حقوق توسط محقق خویی؛ توضیح عدم وجود مصداق برای احتمال اول، و عدمِ حقّ‌بودن احتمال دوم. 📌 توضیح استحاله‌ی ثبوت ملکیّت اعتباری در موردی که ملکیّت تکوینی ثابت است. 📌 عدم استحاله‌ی اجتماع دو امر متضایف در یک محل؛ تنها در مواردی که دو امر متضایف به خودی خود تغایر وجودی داشته باشند محال است، مانند نسبت بین علت و معلول. 📌 بیان توقف ملکیّت بر وجود مملوکٌ عليه. ❎ جلسه ۱۰ 📆 ۸ دی ۱۴۰۲ @fegh_osoul_rafiee
📖 ۵- المبيع و اختصاصه بالأعيان: ✅ مرحوم برای اثبات اختصاص‌داشتن مبیع به عین می‌فرماید: 🔸️ در حال حاضر بنا بر مرتکزات عرفیه شکی نیست که مبیع در بیع باید لزوماً عین باشد، نه منافع؛ پس بیع یعنی تملیک عین. 🔸️ این که در عصر شارع نیز مفهوم بیع همین معنای امروزیِ آن بوده است با اثبات می‌شود. 📌 تنها در موردی حجّت است که بخواهیم اثبات کنیم مفهوم و معنایی که در حال حاضر برای یک لفظ ثابت است در زمان‌های گذشته نیز همین معنایِ امروزی ثابت بوده است؛ دلیل اين حجیت نیز بنای عقلاء و سيره‌ی علماء است که اگر چنین استصحابی حجّت نباشد باب اجتهاد بسته، و فهم نصوص و متون دینی به کلی ناممکن خواهد شد. 🔸️ فرق بیع و اجاره به طور دقیق همین است؛ یعنی تملیک اعیان و یعنی تملیک منافع. @fegh_osoul_rafiee
امروز ۱۸ جمادیِ ثانیه سالروز رحلت خاتم الفقهاء و المجتهدین، عالِم نامدار تشیّع، زعیم فقیهان و اصولیان، حضرت شیخ اعظم مرتضی انصاری (رضوان الله تعالی علیه)، صاحب دو کتاب گرانسنگ "الرسائل" و "المکاسب المحرّمة"
۱۲ دی سالروز درگذشت علّامه‌ی فهّامه، فیلسوف و اندیشمند بزرگ اسلامی، مدافع اسلام و مذهب حضرت آیت الله شیخ محمد تقی مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه و نفعنا الله من برکات علومه)