eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
325 دنبال‌کننده
343 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
و هُو الذی یُنزِّل الغیث من بَعد ما قنَطُوا و ینشُرُ رحمتَه و هو الولیُّ الحَمیدُ
✅ هیچ شکی در اهمیت و ضرورت مانند رشته‌های بسیار مهمّ تفسیر، فلسفه، کلام، علوم قرآن، علوم حدیث و تبلیغ نیست؛ وجود چنین رشته‌هایی یک ضرورت انکارناشدنی‌ و پرداختن به آن، وظیفه‌ی حوزه‌های علمیه است. ❌❌❌ اما گرایش به می‌تواند دو آسیب بسیار بزرگ داشته باشد: ⛔ ۱- رشته‌ها و گرایش‌هایی که پرداختن به آن وظیفه‌ی حوزه‌های علمیه، عالِمان و طلّاب حوزه نیست. (حتی اگر به زور پسوند《اسلامی》را بر آن‌ها بگذاریم) ⛔ ۲- مزاحمت تحصیل و مطالعه‌ در اين رشته‌ها بر سر راه آموختن اصول و فقه. 📌 نیم‌نگاهی به زندگانی عالِمان و سرآمدان رشته‌های حوزوی بیندازید؛ کدام‌یک از آن بزرگان، بی‌اطّلاع از اصول و فقه بوده ‌اند؟! در حالی‌که همه‌ی آنان مجتهد اصولی و فقهی بوده‌اند.امام خمینی، علامه طباطبایی، علامه‌ی شهید مطهری، علامه‌ی حسن‌زاده آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله جوادی آملی و... . @fegh_osoul_rafiee
📚 ۲- قوله (ج۳، ص۸): و أما عمل الحرّ، فإن قلنا إنه قبل المعاوضة... . (مرحوم بر اساس تعریف بیع در المصباح المنیرِ فیّومی در مورد عمل حرّ می‌نویسد: اگر معتقد باشیم عمل حرّ -مانند خیاطت- قبل از آن که مورد معاوضه قرار گیرد مالیّت ندارد، نمی‌توان عمل حرّ را به عنوان ثمنِ بیع قرار داد) ✅ مرحوم می‌فرماید: عمل حرّ -مانند عمل عبد- بدون شک مالیّت دارد؛ زیرا عمل حرّ مورد رغبت عقلاء است و عقلاء به ازای آن حاضرند مال بپردازند، حتى اگر قبل از معاوضه مملوک و مورد ملکیّت نباشد. 🔸️ البته تفاوت عمل حرّ و عمل عبد این است که خود عبد و اعمال او مملوک مولای اوست، اما عمل حرّ قبل از معاوضه ملک کسی نیست. البته این نکته تاثیری در صحّت بیع ندارد، زیرا مملوک‌بودنِ مبیع یا ثمن شرط صحّت بیع نیست، مانند بیع کلی که قبل از معامله مملوکِ صاحبِ ذمّه نیست. 🔹️ ایشان در ادامه می‌فرماید: مالیّت و ملکیّت از اعتبارات عقلائی‌ای است که هر کدام منشا انتزاعی دارد، و بین این دو نیز نسبت عموم من وجه برقرار است. ✴️ بنا بر این، عمل حرّ می‌تواند به عنوان ثمنِ بیع قرار گیرد، حتی اگر قبل از معاوضه مالیّت نداشته باشد. @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #حقيقة_البيع 📚 ۲- قوله (ج۳، ص۸): و أما عمل الح
📌 با توجه به مبانیِ مرحوم که در ضمن تدریس کتاب بیان کردیم روشن می‌شود که برخی نکاتِ ایشان، ماخوذ از مبانی و کلمات مرحوم است، و همچنین ملاحظاتِ ایشان بر برخی کلمات مرحوم آخوند نیز تبیین می‌شود.
12-مصباح_الفقاهة-قسم ثالث حقوق-رفيعى-۱۴۰۲۱۰۱۸.mp3
12.07M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة" 📖 کتاب البیع ✏️ آیت الله خویی (رحمه الله) 📱درس مجازی هفته‌ای. 📌 ردّ فرمایش مرحوم شیخ انصاری در مورد عدم مالیّت قسم ثالث از حقوق. 📌 بیان دو اشکال فنّی از جانب مرحوم محقق خویی در مورد عدم امکان تحقّق حقیقت بیع و تبدیل، بنا بر فرض ثمن‌بودن حقّ در بیع. ❎ جلسه ۱۲ 📆 ۱۸ دی ۱۴۰۲ ✴️ @fegh_osoul_rafiee
🔳 پاسخ به پرسش برادر عزیز و گرامی آقای محمد صادق مدنی 🔳 ❓مراد مرحوم شیخ انصاری در متن زیر چیست؟ مرحوم شیخ انصاری در کتاب رسائل (ج۲، ص۲۴۴) می‌فرماید: "و لو كان ملاقاة شيء لأحد المشتبهين قبل العلم الإجمالي... . ... عن صاحب الملاقى، و لا يخفى وجهه، فتأمّل جيداً" 📚 پاسخ: مرحوم شیخ انصاری دو فرض را در پایان تنبیه رابع بحث اشتغال بیان می‌فرماید: ✅✅ ۱- فرض اول: ملاقات (ملاقات یک شیء با ظرف ١) ⬅️ فقد مُلاقَا (ظرف ۱) ⬅️ علم اجمالی (بین ظرف ۱ و ۲): در این صورت، اجتناب از ملاقِی و ظرف ۲ واجب است. 📌 در این فرض، در هنگام به وجود آمدن علم اجمالی، ملاقا مفقود بوده است و اصلی هم در مورد او جاری نبوده و نيست، زیرا ملاقا در حال حاضر غیر مبتلاست و مجرای هیچ حکم و قانونی نیست. اما ظرف ملاقِی جانشین ظرف ملاقایی می‌شود که مفقود شده است. ✅✅ ۲- فرض دوم: علم اجمالی (بین ظرف ۱ و ۲) ⬅️ ملاقات ⬅️ فقد ملاقا (ظرف ۱): در این فرض، اجتناب از ظرف ۲ واجب است و ملاقا با اصل طهارت طاهر است. 📌 در این فرض، در هنگام حدوث علم اجمالی هر دو ظرف داخل در علم اجمالی‌اند و به محض علم اجمالی دو اصل طهارت در آن‌ها تعارض و تساقط می‌کند و اجتناب از هر دو واجب می‌شود، و به خاطر عدم وجود اصل سببی اصل طهارت در ملاقِی جاری است. تا این‌جا کار تمام شده است و اگر ملاقا مفقود شود تاثیری در اصل‌های ساقط‌شده ندارد؛ از این رو، اگر ملاقا مفقود شود ظرف ۲ واجب الاجتناب خواهد ماند و ملاقا نیز طاهر خواهد بود. ✴️ @fegh_osoul_rafiee
✅✅ اسلامی -غیر از ضرورت ذاتی و مستقلّی که به خودیِ خود و برای خود دارد- زبانِ رسای عقل و منطقِ قویمِ دین است در برابر بی‌دینی و بی‌دینان و خداناباوران. ✅✅ و فیلسوفان اسلامی زبانِ بُرنده و گویای حوزه در برابر مبانی و فلسفه‌های مادّی و الحادیِ علوم انسانی، طبیعی و تجربی دانشگاهی است. ✅✅ پل ارتباطی بین تمام عُقلاست؛ برای ایجاد یا حتی دو سویه بین و راهی جز زبانِ فلسفه و عقل وجود ندارد. 🔴 و فقیهان، و مفسِّران، و مُحدِّثان، و و متکلّمان، بدون تسلّح به زبان مشترک بین عقل و عقلاء راهی برای گفتگو و تفهیم و تفهّم با جهانِ بیرون از حوزه نخواهند یافت. 🔴 بی‌دینی و بی‌دینان و خداناباوران نه زبانِ تعبّد شرعی می‌دانند، و نه قرآن را معجزه، و نه حدیث را صاف و بی‌غش می‌پندارند، و عقاید دینی را سراسر مشحون از تعصّبات کورکورانه و جاهلانه می‌پندارند... با اینان با چه زبانی باید سخن گفت جز زبانِ همه‌فهمِ عقل و فلسفه؟!؟! 🔴 شبهاتِ فراوانی که همه جا را پر کرده است با چه زبانی باید پاسخ داده شود؟؟؟ با قرآن؟!؟! با حدیث؟!؟! با فقه و تعبّد به وجوب و حرمت شرعی؟!؟! با مسلّمات عقایدی؟!؟! ✴️ @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#فلسفه‌ی_اسلامی #عقل #زبان_گویا #منطق_قویم ✅✅ #فلسفه‌ی اسلامی -غیر از ضرورت ذاتی و مستقلّی که به خ
🔷️ دوستانِ بزرگوارم در رشته‌ی -چه در حوزه‌ی علمیه و چه در دانشگاه رضوی و چه هر دانشگاه دیگری با رنگ و بوی دینی- امروز یکی از نیازهای اساسی دین در مواجهه‌ی با نواندیشان و دگراندیشان فلسفه‌ای است که شما می‌خوانید و می‌اندیشید... 🔶️ زبانِ گویایِ دین باشید؛ راه علم را بپیمایید و سربازِ دین باشید... نیاز حوزه در این امر، بسیار حیاتی و ضروری است در حدّی که جای هیچ مجامله، تأمّل و تعلّلی را باقی نمی‌گذارد... ✴️ @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#فلسفه‌ی_اسلامی #زبان_گویا #منطق_قویم 🔷️ دوستانِ بزرگوارم در رشته‌ی #فلسفه‌ی_اسلامی -چه در حوزه‌ی
📌 پاورقی: کسی که قرار است و دین باشد از سویی باید زبان عقل و عقلاء را بداند، و از سویی زبان دین را؛ زبان دین یعنی زبان قرآن و سنت؛ زبان قرآن و سنت جز با دو دانش و که ستون فقرات حوزه‌های علوم اسلامی است به دست نمی‌آید. ✅✅ این است راه و رازِ فقیه‌بودنِ فلاسفه‌ی بزرگ اسلامی؛ ملاصدرای شیرازی، حاجی سبزواری، امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله انصاری شیرازی و... (رضوان الله علیهم). ✴️ @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#فلسفه‌ی_اسلامی #زبان_گویا #منطق_قویم 📌 پاورقی: کسی که قرار است #زبان_گویا و #منطق_قویم دین باشد
❌❌❌❌ همه‌ی ما گاهی اوقات دیده و شنیده‌ایم حتی برخی روشنفکران و نواندیشان مسلمان دانشگاهی و فلسفه‌دانان متجدّد دانشگاهی با شجاعت و قوّت اظهار می‌کنند که نه تنها به متکلّمان و فقیهان و مفسّران، تعبّدی ندارند، بلکه ایشان را مرتجع و به دور از فکر و تعقّل درست و کافی می‌دانند و البته پر از تعصّب‌های کورکورانه... .
🔳 پرسش برادر عزیز و گرامی آقای محمد عسگری 🔳 ❓ لطفاً دو اشکال "حجیت خبر مع الواسطه" و جواب به آن را توضیح دهید. 📚 پاسخ: دو اشکال مطرح‌شده در حجّیت "خبر مع الواسطه" بر اساس قاعده‌ی تقدّم "موضوعِ حکم بر حکم"، و تقدّم "شرطِ حکم بر حکم" است. (الحلقة الثالثة/ص١٧٣/چاپ جامعه‌ی مدرّسین) و اما: 🔷️ ۱- اشکال اول: در خبر با واسطه -که خبری را یونس از زراره، و زراره از امام (علیه السلام) برای ما نقل کند- اصلِ خبر زراره تنها زمانی ثابت می‌شود که خبر یونس برای ما حجّت باشد. و این یعنی تقدّم حکم (حجّیت خبر یونس) بر موضوع (اصلِ خبر زراره). 🔷️ ۲- اشکال دوم: هر خبری تا اثر شرعی نداشته باشد حجّیت به او تعلّق نخواهد گرفت؛ در فرض مذکور تا خبر یونس اثر شرعی‌ای نداشته باشد حجّت نخواهد شد، و تنها اثر شرعی خبر یونس، خودِ خبر زراره است که آن هم هیچ اثر شرعی ندارد مگر همان حجّیتی که -در فرض حجّیت خبر یونس- از خبر یونس می‌گیرد. و این یعنی حکم (حجیت خبر یونس) اثر شرعی‌ِ خودش را به وجود آورده است و این خلاف قاعده‌ی تقدّم حکم بر شرط است. 🔶️ و اما جواب : در جواب می‌فرماید: حجیّت خبر زراره و حجّیت خبر یونس دو حکم جدا از هم و متفاوت‌اند و موضوع و شرطِ خاصّ به خود را دارند؛ بنا بر این، هیچ اشکالی ندارد که حجّیت خبر یونس، اصلِ خبر زراره را ثابت کند، همان طور که اشکالی ندارد حجّیت خبر زراره (اثر شرعی خبر زراره)، شرط حجّیت خبر یونس از زراره باشد. ✴️ @fegh_osoul_rafiee