#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#معاطات
📚 ٣۶- قوله (ج۳، ص۶۷): و حیث إن المناسب لهذا القول التمسّك... .
(مرحوم #شیخ_انصاری برای صحّت #اباحهی_عوضیّه در هنگام شکّ در اعتبار یک شرط در آن، به #حدیث_تسلیط تمسّک میکند)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانی میفرماید: ما بارها -بر خلاف مرحوم شیخ- توضیح دادیم که #حدیث_تسلیط دلالتی بر مشروعیّت معامله و صحّت انواع گوناگون سلطنت ندارد، و تنها بر اصلِ سلطنتِ مالک و محجورنبودن و ممنوعنبودن او دلالت دارد.
🔷️🔹️ بنا بر این، اگر اصلِ مشروعیّتِ #اباحهی_عوضیّه یا اعتبار یک شرط در آن، محلّ بحث باشد با #حدیث_تسلیط قابل اثبات نیست.
🔶️🔸️ البته روشن است که حلّیّتِ تصرّفاتِ غیرِ متوقف بر ملکیّت و مالکیّت با امثال #حدیث_طیب_نفس قابل اثبات است حتی اگر در قالب معاطات و معامله نیز نباشد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام، مردی الهی که تکیه بر قدرت الهی را به هر آزادهای آموخت...
امام خامنه ای (دام ظله الوارف) در آغاز درس خارج فقه در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۷۰:
«در حوزه ها اساس، فقاهت است؛... فقه به معنای عام -که آگاهی از دین است- در اینجا فعلاً مورد بحث ما نیست؛ فقه به معنای خاص، یعنی آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعه ی متون دینی، که خیلی مهمّ است».
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنه ای (دام ظله الوارف) در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۷۴:
"استنباط از دین، یک روش علمی دارد و کار عامیانهای نیست؛ هر کس از هر جا رسید نمیتواند از قرآن و سنّت استنباط کند. دانش اصلی روحانیت "فقاهت" است؛ البته فلسفه و عرفان اسلامی نیز هست که هر دو به معنای وسیعِ فقاهت داخل در فقاهتاند. اگر روش فقاهت را از میان بردارند دیگر چیزی از دین باقی نمیماند؛ عدهای... دین را با تفکّر مارکسیستی تفسیر میکردند؛ وقتی کتاب آنها را در مقابل کتابهای فکری و نوشتههای ایدئولوژیک حزب توده و گروههای کمونیستی میگذاشتیم با هم مو نمیزدند!... وقتی دین، مفسّر و متصدّی و متولّی رسمی نداشته باشد کار به اینجا میرسد."
✴️@fegh_osoul_rafiee
و هُو الذی یُنزِّل الغیث من بَعد ما قنَطُوا و ینشُرُ رحمتَه و هو الولیُّ الحَمیدُ...
15-مصباح الفقاهة- تعريف انشاء-١۴۰۲۱۱۱۳.mp3
8.36M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة"
📖 کتاب البیع
✏️ آیت الله خویی (رحمه الله)
📱درس مجازی هفتهای
#مصباح_الفقاهة
📌 تعریف معروف انشاء در کلمات علماء و ردّ آن.
📌 حقیقت انشاء در نگاه مرحوم #محقق_خویی.
📌 بیان فرق بین جملات انشائیات و اخباریات.
❎ جلسه ۱۵
📆 ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در دیدار با طلّاب و روحانیون اصفهان در تاریخ ۸ آبان ۱۳۸۰:
"طلبههای جوان فراموش نکنند؛ باید درس بخوانند. در دوران مبارزات، طلبههای جوانی که با ما مرتبط و محشور بودند، گاهی به من میگفتند با این حرفهایی که شما میزنید ما دیگر چرا درس بخوانیم؟! مثلاً خواندن مکاسب و رسائل و کفایه و مطوّل چه فایدهای دارد؟! من به آنها میگفتم: بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید؛ اگر بخواهید در این نهضت یک گوشهى کار را بگیرید و مؤثر باشید باید عالم و دانا باشید. اگر بخواهید در مقابل کسی که تحت عنوان قرائتهای مختلف دینی هر رَطْب و یابِسی که به زبانش میآید به دین نسبت میدهد حرف دین را بزنید، باید سفسطهی او را بشناسید تا سفسطه و مغالطه را باز کنید. واردشدن به وادی تفکّرات دینی مثل هر چیز دیگر به علم و سواد این کار احتیاج است."
#روش_شناسی_فقه
#روش_فقه_شیخ
#شیخ_انصاری
✏️ #نوشتهی_شمارهی۶
✅ #شیخ_انصاری و کیفیت به دستآوردن #ظهورات_عرفیه و #مراد_متکلم:
بدیهی است #شیخ_انصاری در کتاب رسائل مانند دیگر اصولیان معتقد به حجّیتِ #ظهورات_عرفیه است، اما اهمّ و مهمّ، راه و روشی است که ایشان برای فهم و کشف #مراد_متکلم طیّ میکند.
🔶🔶🔸🔸 ۲- بحث دوم: عدم اعتنای به انظار و برداشتهای تفسیریِ مُفسِّران شيعه و سنّى در استظهار از آیات
🔸️ ایشان در بسیاری از موارد روایاتی را از تفاسیر رواییای مانند تفسیر علی بن ابراهیم قمی (ج۱/ص۱۵۷؛ ج۴/ص۱۶؛ ج۵/ص۱۷) و تفسیر عیاشی (ج۱/ص۳۲۴؛ ج۲/ص۵۸؛ ج۳/ص۵۶؛ ج۴/ص۱۶) نقل میکند که از محلّ بحث ما خارج است.
🔸️ آن چه از فقه القرآن راوندی (ج۲/ص۷۲؛ ج۴/ص۴۷؛ ج۵/ص۳۳۵) و کنز العرفان فاضل مقداد (ج۳/ص۱۲۹ و ص۱۳۵ و ص۲۷۵ و ص۵۸۲؛ ج۴/ص۱۲۶ و ص۱۴۳ و ص۱۴۷ و ص۱۴۸) نیز نقل میکند تنها معطوف به ذکر اقوال فقهاء و نقل اجماعات است.
🔸️ هم ایشان در ذیل آیهی بیع و ربا (ج۶/ص۲۲۲) کلام ابن عباس را از مجمع البیان مرحوم طبرسی در مورد شأن نزولِ آیه ذکر کرده، و همو در ذیل آیهی أكل باطل (ج۳/ص۳۶۵) نيز کلامی را از مجمع البیان ذکر میکند که مربوط به بحثهای فقهی و تایید یک احتمال است.
🔷️🔹️ اما ایشان در موارد اندکی نیز در فهم و برداشت از آیات، برداشتِ مُفسِّران را به میان آورده و مورد بحث قرار میدهد.
🔹️ ایشان در ذیل آیهی "إنَّمَا الحَیَاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ و لَهْو.ٌ... " (ج۲/ص۴۸) بدون آن که نامی از تفسیر و مُفسِّری ببرد برداشتِ برخی مُفسِّران را با عبارت "ذکر غیر واحد... " ذکر میکند.
🔹️ در مورد آیهی أكل باطل نیز با عبارت "صريح المحكيّ عن جماعة" (ج۳/ص۳۶۴) استثنای در آیه را منقطع میداند.
🔹️ همچنین در ذیل آیهی تعاوُن و حدیث اِعانه (ج۱/ص۱۳۵ تا ۱۳۷) بحثی لغوی-تفسیری را از آیات الأحکام (زبدة البیان) مرحوم محقّق اردبیلی ذکر میکند.
✅ نتیجه، آن که مرحوم #شیخ_انصاری در برداشت از آیات، اِعتنای چندانی به انظار و برداشتهای تفسیریِ مُفسِّران ندارد.
✴️@fegh_osoul_rafiee