eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔺️امام زمان (علیه السلام) تک‌تک طلبه‌ها را برای طلبگی به نام انتخاب می‌کند. 🔺️حضرت زهرا (سلام الله
دوست غیر طلبه و البته بسیار خیرخواهی را می‌شناسم که نزدیک به دوازده سیزده نونهال و نوجوان را با سخن‌درمانی وارد طلبگی کرد، اما هیچ کدام -دقیقاً هیچ کدام- از آن‌ها در طلبگی نماندند و جملگی از حوزه خارج شدند...
🔳 پرسش مهمّ دوست عزیز و گرامی آقای ابوالفضل صوفی 🔳 ❓❔❓❔❓ به چه دلیل فحص در شبهات موضوعیه واجب نیست؟ ادله‌ی آن چیست؟ 📚 پاسخ: در مورد جریان در شبهات موضوعیه قبل از فحص اختلاف نظر وجود دارد، اما برای روشن‌شدن جوانب مساله کلمات مرحوم در کتاب را در پیامی ذکر خواهیم کرد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
۵- در (ج۴/ص۲۷۷) ابتدا در توضیح نظریه‌ی مرحوم می‌فرماید: ایشان معتقد است (عدم احتیاط) در بدون فحص جاری می‌شود، البته نه به اطلاقی که مرحوم معتقد است، و خود معتقد به تفصیلاتی در این باب است. ایشان در ادامه (ج۴/ص۳۰۱) می‌فرماید: شبهات موضوعیه دو گونه است: 🔶️ ۱- شبهه‌ی موضوعیه‌ی تحریمیه: مرحوم معتقد است -بنا بر اجماع- لازم نیست، اما اطلاق معقد اجماع قابل منع است، مانند برخی شبهات موضوعیه‌ی تحریمیه‌ در نکاح. 🔶️۲- شبهه‌ی موضوعیه‌ی وجوبیه: ظاهر این است که جریان منوط به نیست، مگر در جایی که غالباً تکلیف جز با فحص قابل امتثال نیست، مانند علم به حصول استطاعت و نصاب زکات که غالباً جز با فحص و حساب‌گری و دقّت در دخل و خرج معلوم نمی‌شود؛ اگر در این موارد واجب نباشد مستلزم این است که این گونه تکالیف غالباً انجام نشود که این تالی فاسدی است. 🔷️🔹️🔹️ ایشان در ادامه دو نکته‌ی دیگر را نیز بیان می‌کند: 🔷️ ۱- نکته‌ی اول: به طور کلی -و با قطع نظر از تحریمیه یا وجوبیه‌بودن شبهه- اگر مقدماتِ حصولِ علم (یعنی مقدماتِ علم‌پیداکردن به مصداقِ خارجیِ حکم) به هیچ چیز جز تنبّه و نظر به آن مقدّمات نیاز نداشته باشد واجب است، مانند جایی که علم به آب یا خمر‌بودنِ مایع یک ظرف تنها نیاز به نگاه به داخل ظرف داشته باشد. 📌 البته ایشان نظر به این مقدمات را نمی‌داند. 🔷️۲- نکته‌ی دوم: بعید نیست در خصوص باب طهارت و نجاست همین مقدار نظر به مقدّماتِ حصولِ علم نیز لازم نباشد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔺️امام زمان (علیه السلام) تک‌تک طلبه‌ها را برای طلبگی به نام انتخاب می‌کند. 🔺️حضرت زهرا (سلام الله
به نظر می‌رسد به جای همه‌ی این تعبیرات و ذوقیّات بی‌مبنا، خواب‌آلود و فریبنده باید ، و بازتولید و بازشناسی شود و با روش‌های گوناگون و توسّط بزرگان علمی و معنوی حوزه و البته اساتید و مُدرِّسان که بیشترین ارتباط ظاهری و معنوی را با طلّاب دارند برای آنان -به ویژه طلّاب سطوح پایین- تببین و تشریح شود. ✴️@fegh_osoul_rafiee
سعی می‌کنیم انشالله در کنار بیان مباحث بیع کتاب گرانسنگ مرحوم ، از امروز مباحث کتاب ایشان را نیز -که به قلم شاگرد ایشان حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیّاض تقریر شده است- به آرامی از ابتدای علم اصول شرح، تبیین و بارگذاری کنیم. ✴️@fegh_osoul_rafiee
نکته‌ای از یکی از دوستان عزیز...
📚 ۱- تمهید (ج۱/ص۵): 🔶️ در شریعت اسلام -بی‌شک- قوانین واجب و حرامی وجود دارد که به حکم عقل باید از عهده‌ی آن‌ها بیرون آمد. 🔶️ از آن جهت که بیشتر این احکام ضروری نبوده و نیاز به اثبات نظری و برهان دارد اثبات و استدلال بر احکام شرعی از منابع شرع جز با شناسایی و به‌کارگیری قواعد و مبادی‌ای -که نتیجه‌اش شناخت و تشخیص وظیفه‌ی فعلیّ است- ممکن نخواهد بود. 🔶️ علمی که به این قواعد -که خود از مبادی تصدیقی علم است- می‌پردازد و آن‌ها را برای استنباط فقهی آماده و سامان‌دهی می‌کند علم است. ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۱۰- قوله (ج۳، ص١۵): کان بیعاً... . (مرحوم می‌فرماید حقیقت تملیک، بیع است و "ملّکتُک" یعنی بیع) ✅ مرحوم در نقد فرمایش ایشان می‌فرماید: "ملّکتُک" تنها زمانی دلالت بر بیع دارد که صلح یا هبه‌‌ی معوّضه اراده نشده باشد. 🔶️ حال اگر به وقوع عقود با الفاظ غیر صریح نیز معتقد باشیم "ملّکتُک" به خودی خود می‌تواند مفید و نیز باشد، زیرا اگر عقود با الفاظ غیر صریح واقع نشود "ملّکتُک" نه به خودی خود ظهور در بیع خواهد داشت زیرا -بنا بر این فرض- بیع مقصود نیست (به خاطر عدم صراحتش در تملیک بیعی)، و نه مُفید و است، زیرا صراحتی در این دو ندارد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
همسر گرامی مرحوم علامه‌ی طهرانی (رضوان الله علیه) در مورد اهتمام ایشان به درس و تحصیل می‌گویند: "ایشان علاوه بر این که تمام روز را مشغول درس بودند شب‌ها نیز به اطاق بالا رفته و در را می‌بستند و تا نیمه‌های شب مشغول مطالعه و نوشتن درس‌هایی بودند که روزها در آن شرکت می‌کردند." (نور مُجرَّد؛ ج۱/ص۷۶) ✴️@fegh_osoul_rafiee