محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔺️امام زمان (علیه السلام) تکتک طلبهها را برای طلبگی به نام انتخاب میکند. 🔺️حضرت زهرا (سلام الله
✅ دوست غیر طلبه و البته بسیار خیرخواهی را میشناسم که نزدیک به دوازده سیزده نونهال و نوجوان را با سخندرمانی وارد طلبگی کرد، اما هیچ کدام -دقیقاً هیچ کدام- از آنها در طلبگی نماندند و جملگی از حوزه خارج شدند...
🔳 پرسش مهمّ دوست عزیز و گرامی آقای ابوالفضل صوفی 🔳
❓❔❓❔❓ به چه دلیل فحص در شبهات موضوعیه واجب نیست؟ ادلهی آن چیست؟
📚 پاسخ:
در مورد جریان #برائت در شبهات موضوعیه قبل از فحص اختلاف نظر وجود دارد، اما برای روشنشدن جوانب مساله کلمات مرحوم #محقق_میرزای_نائينى در کتاب #فوائد_الأصول را در پیامی ذکر خواهیم کرد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔳 پرسش مهمّ دوست عزیز و گرامی آقای ابوالفضل صوفی 🔳 ❓❔❓❔❓ به چه دلیل فحص در شبهات موضوعیه واجب نیست؟
✅ پاسخ به پرسش بالا 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائينى
#فیما_یعتبر_في_العمل_بالبراءة
✅ ۵- #محقق_ميرزاى_نائينى در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۲۷۷) ابتدا در توضیح نظریهی مرحوم #شیخ_انصاری میفرماید: ایشان معتقد است #برائت (عدم احتیاط) در #شبهات_موضوعیه بدون فحص جاری میشود، البته نه به اطلاقی که مرحوم #شیخ_انصاری معتقد است، و خود معتقد به تفصیلاتی در این باب است.
✅ ایشان در ادامه (ج۴/ص۳۰۱) میفرماید: شبهات موضوعیه دو گونه است:
🔶️ ۱- شبههی موضوعیهی تحریمیه:
مرحوم #شیخ_انصاری معتقد است -بنا بر اجماع- #فحص لازم نیست، اما اطلاق معقد اجماع قابل منع است، مانند برخی شبهات موضوعیهی تحریمیه در نکاح.
🔶️۲- شبههی موضوعیهی وجوبیه:
ظاهر این است که جریان #برائت منوط به #فحص نیست، مگر در جایی که غالباً تکلیف جز با فحص قابل امتثال نیست، مانند علم به حصول استطاعت و نصاب زکات که غالباً جز با فحص و حسابگری و دقّت در دخل و خرج معلوم نمیشود؛ اگر #فحص در این موارد واجب نباشد مستلزم این است که این گونه تکالیف غالباً انجام نشود که این تالی فاسدی است.
🔷️🔹️🔹️ ایشان در ادامه دو نکتهی دیگر را نیز بیان میکند:
🔷️ ۱- نکتهی اول: به طور کلی -و با قطع نظر از تحریمیه یا وجوبیهبودن شبهه- اگر مقدماتِ حصولِ علم (یعنی مقدماتِ علمپیداکردن به مصداقِ خارجیِ حکم) به هیچ چیز جز تنبّه و نظر به آن مقدّمات نیاز نداشته باشد #فحص واجب است، مانند جایی که علم به آب یا خمربودنِ مایع یک ظرف تنها نیاز به نگاه به داخل ظرف داشته باشد.
📌 البته ایشان نظر به این مقدمات را #فحص نمیداند.
🔷️۲- نکتهی دوم: بعید نیست در خصوص باب طهارت و نجاست همین مقدار نظر به مقدّماتِ حصولِ علم نیز لازم نباشد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔺️امام زمان (علیه السلام) تکتک طلبهها را برای طلبگی به نام انتخاب میکند. 🔺️حضرت زهرا (سلام الله
#هویّت_طلبگی
#زیّ_طلبگی
#رسالت_طلبگی
✅ به نظر میرسد به جای همهی این تعبیرات و ذوقیّات بیمبنا، خوابآلود و فریبنده باید #هویّت_طلبگی، #زیّ_طلبگی و #رسالت_طلبگی بازتولید و بازشناسی شود و با روشهای گوناگون و توسّط بزرگان علمی و معنوی حوزه و البته اساتید و مُدرِّسان که بیشترین ارتباط ظاهری و معنوی را با طلّاب دارند برای آنان -به ویژه طلّاب سطوح پایین- تببین و تشریح شود.
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ سعی میکنیم انشالله در کنار بیان مباحث بیع کتاب گرانسنگ #مصباح_الفقاهة مرحوم #محقق_خویی، از امروز مباحث کتاب #محاضرات_فی_أصول_الفقه ایشان را نیز -که به قلم شاگرد ایشان حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیّاض تقریر شده است- به آرامی از ابتدای علم اصول شرح، تبیین و بارگذاری کنیم.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔺️امام زمان (علیه السلام) تکتک طلبهها را برای طلبگی به نام انتخاب میکند. 🔺️حضرت زهرا (سلام الله
پیام برخی طلّاب عزیز و دغدغهمند...
#محاضرات_فی_أصول_الفقه
#محقق_خویی
#اصول
#تمهید
📚 ۱- تمهید (ج۱/ص۵):
🔶️ در شریعت اسلام -بیشک- قوانین واجب و حرامی وجود دارد که به حکم عقل باید از عهدهی آنها بیرون آمد.
🔶️ از آن جهت که بیشتر این احکام ضروری نبوده و نیاز به اثبات نظری و برهان دارد اثبات و استدلال بر احکام شرعی از منابع شرع جز با شناسایی و بهکارگیری قواعد و مبادیای -که نتیجهاش شناخت و تشخیص وظیفهی فعلیّ است- ممکن نخواهد بود.
🔶️ علمی که به این قواعد -که خود از مبادی تصدیقی علم #فقه است- میپردازد و آنها را برای استنباط فقهی آماده و ساماندهی میکند علم #اصول است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#محاضرات_فی_أصول_الفقه #محقق_خویی #اصول #تمهید 📚 ۱- تمهید (ج۱/ص۵): 🔶️ در شریعت اسلام -بیشک- قوا
✅ شروع نوشتههای #محاضرات_فی_أصول_الفقه از شمارهی ۱ از ابتدای علم اصول...
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#حقيقة_البيع
📚 ۱۰- قوله (ج۳، ص١۵): کان بیعاً... .
(مرحوم #شیخ_انصاری میفرماید حقیقت تملیک، بیع است و "ملّکتُک" یعنی بیع)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در نقد فرمایش ایشان میفرماید: "ملّکتُک" تنها زمانی دلالت بر بیع دارد که صلح یا هبهی معوّضه اراده نشده باشد.
🔶️ حال اگر به وقوع عقود با الفاظ غیر صریح نیز معتقد باشیم "ملّکتُک" به خودی خود میتواند مفید #صلح و #هبه نیز باشد، زیرا اگر عقود با الفاظ غیر صریح واقع نشود "ملّکتُک" نه به خودی خود ظهور در بیع خواهد داشت زیرا -بنا بر این فرض- بیع مقصود نیست (به خاطر عدم صراحتش در تملیک بیعی)، و نه مُفید #هبه و #صلح است، زیرا صراحتی در این دو ندارد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
همسر گرامی مرحوم علامهی طهرانی (رضوان الله علیه) در مورد اهتمام ایشان به درس و تحصیل میگویند:
"ایشان علاوه بر این که تمام روز را مشغول درس بودند شبها نیز به اطاق بالا رفته و در را میبستند و تا نیمههای شب مشغول مطالعه و نوشتن درسهایی بودند که روزها در آن شرکت میکردند."
(نور مُجرَّد؛ ج۱/ص۷۶)
✴️@fegh_osoul_rafiee