#کوکاکولا
#صهیونیسم
#تحریم
اولاً: هر کسی میتواند با احتیاطاتِ شخصی و به هر دلیلی چیزی را بخورد با نخورد.
ثانیاً: ظاهراً هیچ کدام از نهادهای امنیتِ اقتصادی مانند وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه یا حتی سازمان بازرسی کشور تایید نکردهاند که شرکتِ #خوشگوار با کمپانی کوکاکولای بین المللی داد و ستد اقتصادی دارد.
از این رو، نهیِ دیگران از نوشیدنِ نوشابههای خوشگوار وجهی ندارد، مگر احتیاطاً، پس چنین نهیی قطعاً واجب یا حتی مستحبّ هم نیست.
ثالثاً: اگر فرض کنیم داد و ستدِ اقتصادی شرکتِ #خوشگوار با کمپانی کوکاکولای بین المللی نیز واقعاً درست باشد نسبت به گردشِ مالیِ بسیار عظیمِ کمپانیِ بزرگِ کوکاکولا دقیقاً هیچ و بیارزش است و قطعِ آن نیز حتی خمی به اَبروی کمپانیِ #کوکاکولا نمیآورد. (البته روشن است که اگر گناهی واقعاً ثابت باشد کم و زیاد ندارد)
رابعاً: اگر فرض کنیم داد و ستدِ اقتصادی #خوشگوار با کمپانیِ #کوکاکولا درست باشد در وضعیتِ کنونی تحریمِ کارخانهجاتِ داخلی (تحریمِ کوکاکولا، پپسی، فانتا، میرندا، کانادادرای و سپرایت در داخل) هیچ فایدهای جز ضربهزدن به تولیدِ داخل و کارگرِ ایرانیِ بیچاره نداشته و از حیث اقتصادی ابداً معقول نیست.
خامساً: اگر قرار بر این باشد که ضرورتها و اهمّ و مهمّها را کنار بگذاریم قطعاً باید همهی تبلتها، لپتاپها و گوشیهای همراه و هوشمند را کنار گذاشت چون قطعاتی در این دستگاهها وجود دارد که تنها و تنها تولیدِ کمپانیهای بزرگ بین المللی است که قطعاً و بدون شکّ بسیاری از سهامدارانشان یهودی صهیونیست هستند.
سادساً: تنزّلدادنِ سطحِ درخواستِ رهبری ((دام ظله) -مبنی بر قطعِ شریانهای اقتصادیِ اسرائیل که درخواستی بین المللی است- به سطحِ تعطیلکردنِ شرکتِ #خوشگوار در ایران و بیکارکردنِ کارگرِ بیچارهی ایرانی واقعاً عقلایی و عقلانی نبوده و ضربه به داخل و گُل به خودی است.
البته اگر بخواهیم مبارزهی اقتصادی با صهیونیسم و اسرائیل را در منظومهی فکریِ رهبری (دام ظله) به ترتیب لیست کنیم قطعاً تعطیلکردنِ این کارخانجات در آخرِ لیست هم بعید است قرار بگیرد.
حتی در سخنانِ ایشان یک کنایه در مورد کارخانجاتِ داخلیِ تولیدِ نوشابه وجود ندارد، حتی یک کنایه در لفّافه، بر عکس کنایات چندبارهی ایشان به صنعت خودرو و ورود ایشان برای قطعِ وارداتِ لوازمِ خانگی.
سابعاً: من و شمای مذهبی باید ابتدا نگاهی به لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، جهیزیهی دختر و پسرمان، سیسمونی بچهیمان، جنس پارچهی چادر و لباسهایمان و... بیندازیم تا ببینیم مطالبهی اَکید و موکَّد و دهها بارهی رهبری (دام ظله) در مورد تولیدِ داخلی در کجای زندگیِمان است...
باید نگاهی به سفرهای مکه و کربلا و سفرهای خارجیِمان بینداریم که رهبری (دام ظله) صریحا و بیپرده به حاجیان گفتند سوقاتی از مکه نخرید و از داخلِ کشور تهیه کنید.
🔺️ اگر قرار بر انجامِ مطالباتِ رهبری است آن چه صریح و قطعی و نصِّ مواضعِ ایشان است این است، نه آن که با خبرهای ضدّ و نقیض بر سرِ هر سفرهای که مینشینیم ابتدا کنایه و طعنهای به نوشابهی موجود بر سرِ سفره بیندازیم...
ممنونم از سوالتون.
یاعلی
✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله منتظری در خاطراتِ شفاهیِ خود نقل کرده است که مرحوم امام خمینی (رضوان الله علیه) بعد از اقامتِ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله علیه) در موردِ درسِ ایشان فرموده بود:
"آقای بروجردی بیست سال دیر به قُم آمد؛ درسِ ایشان جوری است که طلبهها غیر مستقیم بدونِ این که بفهمند [کم کم] میبینند مجتهد شدهاند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
⬛⬛ ولَایَت فَقِیه، بین اِطْلَاق و تَقْیِید ⬛⬛
🔴 تدریسِ تحلیلیِ بخشِ #ولايت_فقيه کتابِ #مکاسبِ مرحوم #شیخ_انصاری
📅 چهارشنبهها
⏰ ساعت ۱۲:۳۰
🕌 مدرسهی علمیهی عباسقلیخان
✴️@fegh_osoul_rafiee
#مکاسب
#شیخ_انصاری
#ولایت_فقیه
#نوشته_اول
✅ چکیدهی برخی نکاتِ مطرحشده در جلسهی بحث #ولایت_فقیه:
📚 مرحوم #شیخ_انصاری در ادامهی بیان اصلِ اوّلیِ عدمِ ولایت میفرماید: "... خرجنا عن هذا الأصل في خصوص النبي و الأئمة (عليهم السلام) بالأدلّة الأربعة..." (ج۳/ص۵۴۶).
دو نکته در این جا باید بیان شود:
🔵🔶️ نکتهی اول:
در جلساتِ گذشته توضیح دادیم آن اصلی که در کلام #شیخ_انصاری آمده است غیر از آن اصلی است که آیت الله منتظری در دراسات بیان کرده است؛ از این رو، اصلِ اوّلیِ مذکور بنا بر کلامِ #شیخ_انصاری استصحابِ موضوعیِ عدمی است، و چون #استصحاب یک #اصل_شرعی است تقدُّمِ ادلّهی اربعه بر آن از بابِ #حکومت است؛ رجوع کنید به رسائل (ج۲/ص۱۳ و ج۴/ص۴۲۱).
🔵🔶️ نکتهی دوم:
روایاتی که در بابِ ولایتِ تشریعیِ ائمه (علیهم السلام) و وجوبِ اطاعتِشان (حتی نسبت به اوامرِ شخصیِشان) وارد شده است -همان طور که #شیخ_انصاری نیز فرموده است- بسیار زیاد است، اما چند نکته در موردِ این روایات و فرقِ آن با #روایات_فقهی باید موردِ دقّت قرار گیرد:
🔸️ #روایات_فقهی عمومی بوده و در بسیاری موارد بر سرِ زبانِ عمومِ شیعیان میگشته است، در حالی که #روایات_کلامی (غیر فقهی) -که قرار است مقامات، فضائل و حدودِ ولایت و امامتِ تشریعی و تکوینیِ پیامبر و امامانِ معصوم (علیهم السلام) را بیان کند- روایاتی خصوصی و برای خواصِّ اصحابِ ایشان بوده است.
🔹️ از این رو، #تقیّه -اگر چه در موردِ #روایات_فقهی نیز وجود داشته است- اما
روشن است که در مسائلِ عقیدتی و کلامی بسیار شدیدتر بوده است.
🔸️ همین نکته باعث میشده است بسیاری از رجال و راویانِ #روایات_کلامی -برای رجالیّونِ و اهلِ #تراجم- گمنام و مجهول یا کمترشناختهشده باشند، تا جایی که برخی از آنان چون از فضای #فقه و #روایات_فقهی دور بودند موردِ طعن فقهای جلیل القدری چون زراره و محمد بن مسلم قرار میگرفتند؛ رجوع کنید به رجال کشّی (ص۳۹۲/ش۵۹۲).
🔹️ از این رو، تحقیقاتِ حدیثی و رجالی و البته تطبیقاتِ محتواییِ چنین روایاتی بر محکمات کتاب و سنّت سهم بسیار بزرگی در اعتبارسنجیِ این روایات دارد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامهی شرح و تبیینِ کتاب #فوائد_الأصول مرحوم #محقّق_ميرزاى_نائينى 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
#تعادل_و_تراجيح
#دلالت_تصوّرى
#دلالت_تصديقى
✅ مرحوم #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۷۱۶) در توضیحِ اقسامِ #دلالت میآورد: هر کلامی که از متکلّمی صادر میشود #دلالت_تصوّری و #دلالت_تصدیقی دارد:
🔵🔶️ #دلالت_تصوّری:
دلالتِ مفرداتِ کلام بر معنای لغوی، که با شنیدنِ سامع به ذهنِ او خطور میکند.
🔵🔶️ #دلالت_تصدیقی دو معنا یا دو مرحله دارد:
🔸️معنای اول (به تعبیر #شهید_صدر: دلالت تصدیقیهی اُولی):
دلالتِ همهی کلام بر معنای عرفیای که اهل محاوره و زبان آن را میفهمند.
این دلالت و ظهور تنها زمانی شکل میگیرد که متکلّم کلامش را به انتها رسانده باشد و همهی غرضش را بیان کرده باشد، که البته بنا بر غرضش گاه در کلامش قرائنی بر خلافِ معنای لغوی (تصوّری) ذکر میکند و گاه ذکر نمیکند.
🔸️ معنای دوم (به تعبیر #شهید_صدر: دلالتِ تصدیقیهی ثانیه):
دلالتِ کلام بر این که متکلّم واقعاً همان معنای عرفیِ کلامش را قصد و اراده کرده است و غرضِ واقعیاش همان بوده است.
📌 در این مرحله اگر بدانیم متکلّمِ ما عادتاً برای رساندنِ پیام و غرضش به قرائنِ منفصل اعتماد نمیکند همان معنای ظاهریِ کلامش را میتوان به عنوانِ مراد و مقصودِ جدّی و واقعیاش در نظر گرفت، اگر چه احتمالِ وجودِ قرینهی منفصل نیز به خودیِ خود وجود داشته باشد.
اما اگر بدانیم متکلّم در رساندنِ تمام پیامش عادتاً به قرائنِ منفصل اعتماد میکند -مانند ائمه (علیهم السلام)- نمیتوان به مجرَّدِ شنیدن و پایانیافتنِ کلامش، همان را مراد و مقصودِ واقعیاش دانست. از این رو، در بسیاری از موارد عامّ و مطلق در کلامِ امامی وارد شده در حالی که خاصّ و مقیّد در کلامِ امامِ دیگری بیان شده است که حتی با یکدیگر فاصلهی زمانیِ زیادی نیز دارند.
✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله موسوی کرمانی یکی از شاگردانِ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله علیه) در مورد شوق و علاقهی ایشان به درس و مطالعه نقل میکند:
"روزی ساعت ۷ صبح بنده و چند نفر از اهلِ علم در خدمتِ ایشان بودیم و بحثِ علمی را شروع کردیم... ناگهان به ساعت نگاه کردم و دیدم ساعت ۱۰ شده است؛ به ایشان گفتم: حضرتعالی خسته شدید.
تبسّمی کردند و فرمودند: خودت خسته شدی! من اگر بیست و چهار ساعته مشغولِ درس و مطالعه باشم خسته نمیشوم؛ من وقتی از درس و بحث دور میشوم و میروم در اُتاقِ بیرونی و با مردم صحبت میکنم خسته میشوم، و [بعد از آن] برای رفعِ خستگی بر میگردم به کتابخانه و دو ساعت مطالعه میکنم."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#محقق_خویی
#مصباح_الفقاهة
#کتاب_البیع
#چکیدهی_مباحث
#ولایت_فقيه
#ولایت_نبیّ
#ولایت_امام
✅ مرحوم #محقّق_خویی در #مصباح_الفقاهة (ج٣/ص۲۳۰) دربارهی ولایتِ پیامبر و ائمه (علیهم السلام) میفرماید: ولایتِ ایشان (علیهم السلام) چهار جهت دارد:
🔵🔶️ جهت اوّل: #ولایت_تکوینی
شکّی نیست که ایشان #ولایت_تکوینی بر همهی مخلوقات دارند، همان طور که در روایات و اخبار آمده است که ایشان واسطهی در ایجاد و خلق و اِفاضه به مخلوقات هستند.
🔵🔶️ جهت دوّم: #ولایت_تشریعی
🔸️ نسبت به معنای اولِ #ولایت_تشریعی (استقلالِ پیامبر و امام در تصرّف) هیچ اختلاف و اشکالی نیست در این که ایشان ولیّ و صاحباختیار در تصرّف بر اموال و انفس مردم هستند، همان طور که آیات و روایات فراوانی دلالت بر این نکته دارد، مانند "النبيّ أولَى بالمؤمنين من أنفُسهم" و "إنما وليّكُم اللهُ و رسولُه و الّذين ءامَنوا".
📌 البته این که پیامبر و ائمه (علیهم السلام) در زندگیِشان در اموال و اَنفُسِ دیگران به صورتهای غیرِ متعارف و غیرِ عُرفی تصرّف نمیکردند دلیل بر عدمِ ولایتشان نیست.
🔸️ نسبت به معنای دومِ #ولایت_تشریعی (توقّفِ تصرّفِ دیگران بر اذنِ پیامبر و امام) نیز اگر در جایی دلیلی بر آن نباشد اصل، عدمِ اشتراط است.
🔵🔶️ جهت سوّم: وجوب #تبعیّت از ایشان در #تبلیغ احکامِ شریعت
به روشنی چنین جهتی برای ایشان (علیهم السلام) ثابت است، زیرا وقتی میدانیم احکامِ شرعی به واسطهی ایشان به ما میرسد قطعاً اطاعت از ایشان در تبلیغِ احکام واجب است.
🔵🔶️ جهت چهارم: وجوبِ #اطاعت از ایشان در #اوامرِ_شخصی
آیات و روایاتِ بسیار فراوانی که بیانگرِ وجوبِ اطاعتِ از ایشان (علیهم السلام) است اِطلاق داشته و همهی اوامر و نواهیِشان را شامل است، حتی آن چه ارتباطی با احکامِ شرعی نداشته و مربوط به مسائل شخصیِشان باشد.
📌 البته دلیلِ عقلیِ مستقلّ و غیر مستقلّی که در مساله وجود دارد دلالتِ تامّ و تمامی بر مطلب ندارد، اما آیات و روایات کافی است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول و طلبگی
✅ ادامهی تصحیح، شرح و تبیینِ #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇