eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول و طلبگی
352 دنبال‌کننده
709 عکس
108 ویدیو
168 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❔❓پرسش‌ِ یکی از طلّابِ عزیز و گرامی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 سلام علیکم! نظر شما در موردِ تحریمِ و نوشابه‌های شرکتِ چیست؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
و اما پاسخ... 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اولاً: هر کسی می‌تواند با احتیاطاتِ شخصی و به هر دلیلی چیزی را بخورد با نخورد. ثانیاً: ظاهراً هیچ کدام از نهادهای امنیتِ اقتصادی مانند وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه یا حتی سازمان بازرسی کشور تایید نکرده‌اند که شرکتِ با کمپانی کوکاکولای بین المللی داد و ستد اقتصادی دارد. از این رو، نهیِ دیگران از نوشیدنِ نوشابه‌های خوشگوار وجهی ندارد، مگر احتیاطاً، پس چنین نهیی قطعاً واجب یا حتی مستحبّ هم نیست. ثالثاً: اگر فرض کنیم داد و ستدِ اقتصادی شرکتِ با کمپانی کوکاکولای بین المللی نیز واقعاً درست باشد نسبت به گردشِ مالیِ بسیار عظیمِ کمپانیِ بزرگِ کوکاکولا دقیقاً هیچ و بی‌ارزش است و قطعِ آن نیز حتی خمی به اَبروی کمپانیِ نمی‌آورد. (البته روشن است که اگر گناهی واقعاً ثابت باشد کم و زیاد ندارد) رابعاً: اگر فرض کنیم داد و ستدِ اقتصادی با کمپانیِ درست باشد در وضعیتِ کنونی تحریمِ کارخانه‌جاتِ داخلی (تحریمِ کوکاکولا، پپسی، فانتا، میرندا، کانادادرای و سپرایت در داخل) هیچ فایده‌‌ای جز ضربه‌زدن به تولیدِ داخل و کارگرِ ایرانیِ بیچاره نداشته و از حیث اقتصادی ابداً معقول نیست. خامساً: اگر قرار بر این باشد که ضرورت‌ها و اهمّ و مهمّ‌ها را کنار بگذاریم قطعاً باید همه‌ی تب‌لت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های همراه و هوشمند را کنار گذاشت چون قطعاتی در این دستگاه‌ها وجود دارد که تنها و تنها تولیدِ کمپانی‌های بزرگ بین المللی است که قطعاً و بدون شکّ بسیاری از سهام‌دارانشان یهودی صهیونیست هستند. سادساً: تنزّل‌دادنِ سطحِ درخواستِ رهبری ((دام ظله) -مبنی بر قطعِ شریان‌های اقتصادیِ اسرائیل که درخواستی بین المللی است- به سطحِ تعطیل‌کردنِ شرکتِ در ایران و بی‌کارکردنِ کارگرِ بیچاره‌ی ایرانی واقعاً عقلایی و عقلانی نبوده و ضربه به داخل و گُل به خودی است. البته اگر بخواهیم مبارزه‌ی اقتصادی با صهیونیسم و اسرائیل را در منظومه‌ی فکریِ رهبری (دام ظله) به ترتیب لیست کنیم قطعاً تعطیل‌کردنِ این کارخانجات در آخرِ لیست هم بعید است قرار بگیرد. حتی در سخنانِ ایشان یک کنایه در مورد کارخانجاتِ داخلیِ تولیدِ نوشابه وجود ندارد، حتی یک کنایه در لفّافه، بر عکس کنایات چندباره‌ی ایشان به صنعت خودرو و ورود ایشان برای قطعِ وارداتِ لوازمِ خانگی. سابعاً: من و شمای مذهبی باید ابتدا نگاهی به لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، جهیزیه‌‌ی دختر و پسرمان، سیسمونی بچه‌ی‌مان، جنس پارچه‌ی چادر و لباس‌هایمان و... بیندازیم تا ببینیم مطالبه‌ی اَکید و موکَّد و ده‌ها باره‌ی رهبری (دام ظله) در مورد تولیدِ داخلی در کجای زندگی‌ِمان است... باید نگاهی به سفرهای مکه و کربلا و سفرهای خارجیِ‌مان بینداریم که رهبری (دام ظله) صریحا و بی‌پرده به حاجیان گفتند سوقاتی از مکه نخرید و از داخلِ کشور تهیه کنید. 🔺️ اگر قرار بر انجامِ مطالباتِ رهبری است آن چه صریح و قطعی و نصِّ مواضعِ ایشان است این است، نه آن که با خبرهای ضدّ و نقیض بر سرِ هر سفره‌ای که می‌نشینیم ابتدا کنایه و طعنه‌ای به نوشابه‌ی موجود بر سرِ سفره بیندازیم... ممنونم از سوالتون. یاعلی ✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۳ شوّال سالروز وفات فقیهِ سِتُرگ، مرجعِ بزرگ و زعیم عظیمِ حوزه‌های علمیه حضرت آیت الله العظمی حاج سید حسین طباطبایی بروجردی (رضوان الله علیه).
آیت الله منتظری در خاطراتِ شفاهیِ خود نقل کرده است که مرحوم امام خمینی (رضوان الله علیه) بعد از اقامتِ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله علیه) در موردِ درسِ ایشان فرموده بود: "آقای بروجردی بیست سال دیر به قُم آمد؛ درسِ ایشان جوری است که طلبه‌ها غیر مستقیم بدونِ این که بفهمند [کم کم] می‌بینند مجتهد شده‌اند." ✴️@fegh_osoul_rafiee
⬛⬛ ولَایَت فَقِیه، بین اِطْلَاق و تَقْیِید ⬛⬛ 🔴 تدریسِ تحلیلیِ بخشِ کتابِ مرحوم 📅 چهارشنبه‌ها ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ 🕌 مدرسه‌ی علمیه‌ی عباسقلیخان ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ چکیده‌ی برخی نکاتِ مطرح‌شده در جلسه‌ی بحث : 📚 مرحوم در ادامه‌ی بیان اصلِ اوّلیِ عدمِ ولایت می‌فرماید: "... خرجنا عن هذا الأصل في خصوص النبي و الأئمة (عليهم السلام) بالأدلّة الأربعة..." (ج۳/ص۵۴۶). دو نکته در این جا باید بیان شود: 🔵🔶️ نکته‌ی اول: در جلساتِ گذشته توضیح دادیم آن اصلی که در کلام آمده است غیر از آن اصلی است که آیت الله منتظری در دراسات بیان کرده است؛ از این رو، اصلِ اوّلیِ مذکور بنا بر کلامِ استصحابِ موضوعیِ عدمی است، و چون یک است تقدُّمِ ادلّه‌ی اربعه بر آن از بابِ است؛ رجوع کنید به رسائل (ج۲/ص۱۳ و ج۴/ص۴۲۱). 🔵🔶️ نکته‌ی دوم: روایاتی که در بابِ ولایتِ تشریعیِ ائمه (علیهم السلام) و وجوبِ اطاعتِشان (حتی نسبت به اوامرِ شخصیِ‌شان) وارد شده است -همان طور که نیز فرموده است- بسیار زیاد است، اما چند نکته در موردِ این روایات و فرقِ آن با باید موردِ دقّت قرار گیرد: 🔸️ عمومی بوده و در بسیاری موارد بر سرِ زبانِ عمومِ شیعیان می‌گشته است، در حالی که (غیر فقهی) -که قرار است مقامات، فضائل و حدودِ ولایت و امامتِ تشریعی و تکوینیِ پیامبر و امامانِ معصوم (علیهم السلام) را بیان کند- روایاتی خصوصی و برای خواصِّ اصحابِ ایشان بوده است. 🔹️ از این رو، -اگر چه در موردِ نیز وجود داشته است- اما روشن است که در مسائلِ عقیدتی و کلامی بسیار شدیدتر بوده است. 🔸️ همین نکته باعث می‌شده است بسیاری از رجال و راویانِ -برای رجالیّونِ و اهلِ - گمنام‌ و مجهول یا کمترشناخته‌شده باشند، تا جایی که برخی از آنان چون از فضای و دور بودند موردِ طعن فقهای جلیل القدری چون زراره و محمد بن مسلم قرار می‌گرفتند؛ رجوع کنید به رجال کشّی (ص۳۹۲/ش۵۹۲). 🔹️ از این رو، تحقیقاتِ حدیثی و رجالی و البته تطبیقاتِ محتواییِ چنین روایاتی بر محکمات کتاب و سنّت سهم بسیار بزرگی در اعتبارسنجیِ این روایات دارد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
ادامه‌ی شرح و تبیینِ کتاب مرحوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ مرحوم در (ج۴/ص۷۱۶) در توضیحِ اقسامِ می‌آورد: هر کلامی که از متکلّمی صادر می‌شود و دارد: 🔵🔶️ : دلالتِ مفرداتِ کلام بر معنای لغوی، که با شنیدنِ سامع به ذهنِ او خطور می‌کند. 🔵🔶️ دو معنا یا دو مرحله دارد: 🔸️معنای اول (به تعبیر : دلالت تصدیقیه‌ی اُولی): دلالتِ همه‌ی کلام بر معنای عرفی‌ای که اهل محاوره و زبان آن را می‌فهمند. این دلالت و ظهور تنها زمانی شکل می‌گیرد که متکلّم کلامش را به انتها رسانده باشد و همه‌ی غرضش را بیان کرده باشد، که البته بنا بر غرضش گاه در کلامش قرائنی بر خلافِ معنای لغوی (تصوّری) ذکر می‌کند و گاه ذکر نمی‌کند. 🔸️ معنای دوم (به تعبیر : دلالتِ تصدیقیه‌ی ثانیه): دلالتِ کلام بر این که متکلّم واقعاً همان معنای عرفیِ کلامش را قصد و اراده کرده است و غرضِ واقعی‌اش همان بوده است. 📌 در این مرحله اگر بدانیم متکلّمِ ما عادتاً برای رساندنِ پیام و غرضش به قرائنِ منفصل اعتماد نمی‌کند همان معنای ظاهریِ کلامش را می‌توان به عنوانِ مراد و مقصودِ جدّی و واقعی‌اش در نظر گرفت، اگر چه احتمالِ وجودِ قرینه‌ی منفصل نیز به خودیِ خود وجود داشته باشد. اما اگر بدانیم متکلّم در رساندنِ تمام پیامش عادتاً به قرائنِ منفصل اعتماد می‌کند -مانند ائمه (علیهم السلام)- نمی‌توان به مجرَّدِ شنیدن و پایان‌یافتنِ کلامش، همان را مراد و مقصودِ واقعی‌اش دانست. از این رو، در بسیاری از موارد عامّ و مطلق در کلامِ امامی وارد شده در حالی که خاصّ و مقیّد در کلامِ امامِ دیگری بیان شده است که حتی با یکدیگر فاصله‌ی زمانیِ زیادی نیز دارند. ✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله موسوی کرمانی یکی از شاگردانِ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله علیه) در مورد شوق و علاقه‌ی ایشان به درس و مطالعه نقل می‌کند: "روزی ساعت ۷ صبح بنده و چند نفر از اهلِ علم در خدمتِ ایشان بودیم و بحثِ علمی را شروع کردیم... ناگهان به ساعت نگاه کردم و دیدم ساعت ۱۰ شده است؛ به ایشان گفتم: حضرتعالی خسته شدید. تبسّمی کردند و فرمودند: خودت خسته شدی! من اگر بیست و چهار ساعته مشغولِ درس و مطالعه باشم خسته نمی‌شوم؛ من وقتی از درس و بحث دور می‌شوم و می‌روم در اُتاقِ بیرونی و با مردم صحبت می‌کنم خسته می‌شوم، و [بعد از آن] برای رفعِ خستگی بر می‌گردم به کتابخانه و دو ساعت مطالعه می‌کنم." ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ مرحوم در (ج٣/ص۲۳۰) درباره‌ی ولایتِ پیامبر و ائمه (علیهم السلام) می‌فرماید: ولایتِ ایشان (علیهم السلام) چهار جهت دارد: 🔵🔶️ جهت اوّل: شکّی نیست که ایشان بر همه‌ی مخلوقات دارند، همان طور که در روایات و اخبار آمده است که ایشان واسطه‌ی در ایجاد و خلق و اِفاضه به مخلوقات هستند. 🔵🔶️ جهت دوّم: 🔸️ نسبت به معنای اولِ (استقلالِ پیامبر و امام در تصرّف) هیچ اختلاف و اشکالی نیست در این که ایشان ولیّ و صاحب‌اختیار در تصرّف بر اموال و انفس مردم هستند، همان طور که آیات و روایات فراوانی دلالت بر این نکته دارد، مانند "النبيّ أولَى بالمؤمنين من أنفُسهم" و "إنما وليّكُم اللهُ و رسولُه و الّذين ءامَنوا". 📌 البته این که پیامبر و ائمه (علیهم السلام) در زندگیِ‌شان در اموال و اَنفُسِ دیگران به صورت‌های غیرِ متعارف و غیرِ عُرفی تصرّف نمی‌کردند دلیل بر عدمِ ولایتشان نیست. 🔸️ نسبت به معنای دومِ (توقّفِ تصرّفِ دیگران بر اذنِ پیامبر و امام) نیز اگر در جایی دلیلی بر آن نباشد اصل، عدمِ اشتراط است. 🔵🔶️ جهت سوّم: وجوب از ایشان در احکامِ شریعت به روشنی چنین جهتی برای ایشان (علیهم السلام) ثابت است، زیرا وقتی می‌دانیم احکامِ شرعی به واسطه‌ی ایشان به ما می‌رسد قطعاً اطاعت از ایشان در تبلیغِ احکام واجب است. 🔵🔶️ جهت چهارم: وجوبِ از ایشان در آیات و روایاتِ بسیار فراوانی که بیان‌گرِ وجوبِ اطاعتِ از ایشان (علیهم السلام) است اِطلاق داشته و همه‌ی اوامر و نواهیِ‌شان را شامل است، حتی آن چه ارتباطی با احکامِ شرعی نداشته و مربوط به مسائل شخصیِ‌شان باشد. 📌 البته دلیلِ عقلیِ مستقلّ و غیر مستقلّی که در مساله وجود دارد دلالتِ تامّ و تمامی بر مطلب ندارد، اما آیات و روایات کافی است. ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامه‌ی تصحیح، شرح و تبیینِ مرحوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇