📚#نقد کتاب
🔻#کرونا، شفای #معنوی و آزمون مضاعف
🔸کتاب دارالشفاء نوشته حجتالاسلام محمدحسن وکیلی، مباحثه علمی (و نه مخالفت عملی) و نقد و بررسیهای نظری ایشان درباره رفتارهای ستاد کرونا پیرامون حرمهای مطهر است.
🔸به عقیده نویسنده مرجع این تصمیمگیری فقط متخصصان بهداشت و سلامت نیستند، بلکه این تصمیم،کاری میانرشتهای است و حضور متخصصانی در #مدیریت شهری، #اقتصاد، #جامعهشناسی، #مهندسی_فرهنگی و… در تشخیص موضوع ضروری است
🔸در نهایت حکمکننده در این باب باید #فقیه باشد تا با تشخیص ضریب اهمیت شرعی، حکم به اولویت نماید.
✍️نویسنده: رضاکریمی- محمد علیبیگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#نقد کتاب
🔻#کرونا، شفای #معنوی و آزمون مضاعف
🔸مسالهای که در این کتاب بهنحو اجمالی و سربسته مطرح شده این است که چرا رهبر انقلاب خود را تابع ستاد کرونا دانستند؟
🔸 باید متوجه بود که تدبیر رهبر پذیرش نظرات ستاد کرونا و وزارت بهداشت درکنار توصیه به توسل و حتی -در یکی از بیانات- طرف مشورت قرار دادن افرادی بود که شأن و اثر #دعا و #توسل و… را میشناسند.
🔸این تدبیر نه رد شفابخشی معنوی است و نه مخالفت با مشهورات معاصر، بلکه بر اثر رعایت مراتب عقول پدید آمده است.
🔸 در عصر سیطره #پوزیتیویسم تلاش اهل دیانت برای بهره بردن از شفای معنوی باید با رعایت این نکته باشد.
🔸تمام حیثیات در «استنباط صرف از منابع» ملحوظ نیست و شرایط زمان و مکان نیز باید مدنظر باشد.
🔸البته نویسنده در جایی از کتاب اذعان دارد #جامعهشناسی و… نیز باید در این استنباط مداخلت داشته باشند و خود او نیز ضمن پرهیز از مخالفت عملی با ستاد کرونا، دعوت میکند تا در این زمینه فرهنگسازی شود و پیداست که خود او هم در این زمینه پیشقدم شده است.
🔸ولی بههرحال از لوازم فرهنگسازی در مساله شفای معنوی این است که موانع فهم و باور جامعه بیشتر مدنظر قرار گیرد و از لوازم آن، این است که در دعوت مردم به شفای معنوی همه حقایق مدنظر باشد.
✍️نویسنده: رضاکریمی- محمد علیبیگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تحقق #عدالت در «تقویت #آزادی مسئولانه»
🔹در ارزیابی از وضعیت عدالت، همهی حوزهها را باید در نظر گرفت.
🔹از اینرو ممکن است در یک حوزه از عدالت، خوب پیش رفته باشیم و در حوزه دیگر، پیشرفت خوبی نداشته باشیم.
🔹لذا اساسا صدور حکم کلی در مورد وضعیت عدالت در #جمهوری_اسلامی و عدم توجه به تک تک حوزه ها، صحیح به نظر نمی رسد.
✍️نویسنده: دکتر فرزاد جهانبین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2054
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تحقق #عدالت در «تقویت #آزادی مسئولانه»
🔹تحقق عدالت در یک حوزه به تحقق عدالت در حوزههای دیگر بسته است.
🔹توجه به یک حوزه از #عدالت و غفلت از سایر حوزهها در نهایت منجر به ناکامیابی در تحقق عدالت خواهد شد.
🔹به عنوان نمونه، اگر #عدالت_سیاسی در زمینهی گزینش سیاسی مورد توجه قرار نگیرد به خاطر فقدانِ افراد کارآمد در مناصب سیاسی، امید به اتخاذ سیاستهای درست و وضع قوانین متقن و شفاف و منسجم و نیز اجرای دقیق آنها توام با تدبیر و کفایت نمیتوان داشت.
🔹به عبارتی اگر انتصابات و به کارگیریها نه بر اساس فرآیند سازمانی و انتخاب بهترینها بلکه بر اساس شناخت شخصی باشد، موجب خواهد شد بهترینها به کار گرفته نشوند و همین بیعدالتی در حوزهی سیاسی، منجر به بیعدالتی در سایر حوزهها میگردد.
🔹 و اگر همهی اینها صحیح باشد اما به عدالت در حوزهی #قضائی توجه نشود بدیهی است که #قدرتمندان #حق #ضعفاء را خواهند خورد و پایمال خواهند نمود. لذا لازم است که نگاهی جامع به عدالت داشت.
✍️نویسنده: دکتر فرزاد جهانبین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2054
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تولد دوباره انسان در اثر بهرهمندی از #حکمت
🔹یکی از راههای شناخت خداوند که در#قرآن و در #حکمت_متعالیه تأکید شده است، شناخت خداوند از راه زیبایی است.
🔹#هنر این امتیاز را دارد که عام است و در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر دارد.
🔹خانهای که انسان در آن زندگی میکند، مسجدی که نماز میخواند، شعری که میگوید، همه اینها ابداع هنری است و بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری با هنر ارتباط دارد.
🔹به همین دلیل، هنر مطمئنترین راه برای شناخت خداوند است.
✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2072
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تولد دوباره انسان در اثر بهرهمندی از #حکمت
🔹در #حکمت_متعالیه، بحثهای عمیق و دقیقی درباره #هنر وجود دارد، منتها ایشان مبادی را درس داده است.
🔹باید از این مبادی یک #حکمت_هنر_متعالی استنباط کرد. اولا جمال الهی در تمام عالم پیداست.
🔹 قرآن ما را تشویق میکند به مطالعه و تفکر و تأمل درباره جمال الهی در همه جای عالم؛ از جمله تماشای کوه و دشت و حیوان و نبات.
🔹خداوند نمونه اعلای هنر است و هنر او در کل عالم پیداست؛ یعنی خداوند، هنرمند به معنای مطلق کلمه است.
🔹در حکمت متعالیه، هنر باید تابع حکمت باشد؛ چون حکمت متعالیه جمع بین #قرآن، #عرفان و #برهان است و در هر چیز دید الهی دارد.
🔹بنابراین هنر در حکمت متعالیه نه تنها باید تابع حکمت باشد، بلکه باید تابع حکمت متعالیه باشد که این حکمت متعالیه جمع بین قرآن و عرفان و برهان است.
🔹پس روشن شد که قرآن خداوند را به عنوان #صانع_مطلق و هنرمند مطلق معرفی میکند که صنع او در همه چیز پیداست.
✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2072
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻از #کرونای #مضطرب_کننده تا #بی_تفاوتی
🔸در سال 1398 کرونا مهمان ناخواندهای بود و مردم برای حفظ جانشان #قرنطینه اختیاری را انتتخاب کرده بودند.
🔸ترسی بزرگ بر جانها افتاده بود و جامعه ایرانی که بهدلیل فشار بسیار زیاد دهه شصت ترسی طبیعی از مرگ را با خود دارد، بگونهای قابل تقدیر رعایت میکرد.
🔸اما فضاسازی عمومی و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت.
✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2019
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻از #کرونای #مضطرب_کننده تا #بی_تفاوتی
🔸فضاسازی عمومی برای کرونا و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت.
🔸سامانه ناکامل #شاد در #آموزش_و_پرورش ناتمام رها شد. #دانشگاهها نیز بگونهای غیرقابل باور ناتوانیشان را در امر آموزش و پژوهش و #مسئولیت_اجتماعی و ارتباطات بینالمللی به نمایش گذاشتند. #شبکه_بهداشت و درمان تقریباً زمینگیر شد و تحول محسوسی در عرصه #فرهنگی و اجتماعی دیده نشد.
🔸گویی در آن ایام ملتهب اجتماعی زمستان ۱۳۹۸، کرونا ویروس مرهمی بود بر درد جامعه ایرانی و پردهای برای دولت تا با آن زشتیها را بپوشاند و مطالبات عمومی و اجتماعی را به حاشیه ببرد.
🔸جدای از این دمیدن در اخبار #کرونا_ویروس و تشدید هراس عمومی و برجسته کردن تعارضهای عمومی میتوانست پردهای باشد برحوادث سهمگین و هولناک و تلخی که تا مغز استخوان جامعه ایرانی را به درد آورده بود.
🔸از اعتراضات آبان تا #شهادت_سردار_سلیمانی و سقوط هواپیما و فوت بسیاری از هموطنان در تشییع جنازه سردار در کرمان و آخرالامر مشارکتی حداقلی در انتخابات، بسیار کمتر از آنچه تصور میشد.
✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2019
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نقد روش و #معرفت_شناسی در #اقتصاد_شناختی
🔹دو نقدی که بهصورت جدی میشود به اقتصاد شناختی موجود وارد کرد.
🔹یکی بحث معرفتشناسانه و فلسفی است و دومی، بحث روششناختی و روشی است.
🔹البته توجه داشته باشید که آنچه در رابطه با روش بیان میکنیم، بهنوعی به همان معرفتشناسی باز میگردد.
🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نقد روش و #معرفت_شناسی در #اقتصاد_شناختی
🔹به لحاظ معرفتی اساتید و پژوهشگران اقتصاد شناختی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد.
🔹یک دسته بسیار #تجربه_گرا هستند و علائمی که فیزیکی هستند و متافیزیکی نیستند را روی مغز و تصمیمات بهعنوان عامل مؤثر میشناسند.
🔹 دستهای دیگر #روان_شناسانی هستند که وارد فضای اقتصاد شناختی شدند. یکی از افراد شاخص دستهی دوم «دنیل کانمن/ کهنمن» است.
🔹«#دنیل کانمن» و هماندیشان او آغازگر نگاه نسبیگرایی در اقتصاد بودند.
🔹در تاریخ اقتصاد شناختی، نحلهای داشتیم که #جزم_گرا به لحاظ معرفتشناسی بودند و به نوعی معتقدند که واقعیتی وجود دارد و دنبال کشف آن واقعیت بودند و معتقدند این است و جز این نیست. #کلاسیکها و #نئوکلاسیکها همه در این فضا بودند.
🔹اما در بازه تاریخی خاص، نگاه نسبیگرایی که برگرفته از ساختار #پست_مدرن بود، روی کلاسیکها و نئوکلاسیکها جدیتر شد.
🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻هدف اصلی #دین به #کمال رساندن یا #کشف_واکسن_کرونا
🔹آقای سیدکمال حیدری یک نوع دیدگاه #پراگماتیستی و عمل گرایانه در باب داوری ادیان و مذاهب و ایدئولوژیها دارد.
🔹دیدگاه پراگماتیستی دین را به عنوان یک ابزار تلقی میکند، که اگر توانست واکسن کرونا را کشف کند، صادق و الا کاذب است .
🔹به جای آن باید از ابزار دیگری که همان بی اعتقادی، #بودیسم، #تائوئیسم و #ایدئولوژی_کمونیستی است، استفاده نمود.
✍️نویسنده: دکتر محمد محمدرضایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2082
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#یادداشت
🔻هدف اصلی #دین به #کمال رساندن یا #کشف_واکسن_کرونا
🔹مشکل #تفکر_پراگماتیستی آن است که فرق بین دین حقیقی و دین واره ها و ادیان کاذب نمیگذارد، زیرا که به حقانیت آنها بی توجه و تأکید آن، بیشتر بر نتایج عملی آنها است.
🔹این تفکر درست مانند کسانی است که با دیدن زرق و برق دنیای غرب و نظم ظاهری آنها حکم به صحت #ایدئولوژی_مادی_گرایانه و استعماری و منفعت طلبانه آن میدهند.
🔹همان ایدئولوژی که بر اساس ظلم و غارت اموال کشورهای تحت ستم بنا شده است که بعضاً برخی از متفکران آن سامان، به آن اعتراف کرده اند.
🔹در ضمن مزیت و رسالت اولیه دین اسلام، کشف قوانین علمی نیست، بلکه خطاب دین، به تعبیر #استاد_مطهری من علوی و متعالی انسان است نه من سفلی.
🔹هرچند که دین توصیه به کشف روابط عناصر جهان خلقت و تأمل و تفکر درباره آنها و همه هستی کرده است تا از طریق آنها به خدا و دستورات سعادت آفرین او متوجه شویم و بدانیم تنها او حق است.
✍️نویسنده: دکتر محمد محمدرضایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2082
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
#یادداشت
📝#مدرنیته، پروژهای ناقص و #غیر_انسانی است
🔸 رابطه بین مدرنیته و تنهایی اهمیت دارد.
🔸مدرنیته یک روح دارد و این روح تبلورهای مختلف دارد. هر چند مدرنیته همه چیز را بیروح کرده است.
🔸معماری مدرن، #تبلور_مدرنیته است. #پول، #ماشین، #شبکه_های_مجازی و … همه تبلور این روح هستند.
✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی،
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2087
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻مدرنیته، پروژهای ناقص و غیرانسانی است
🔸یک #عقلانیت معطوف به ارزش داریم و یک عقلانیت مبتنی بر هدف.
🔸عقلانیت معطوف به ارزش یعنی انسان برای یک ارزشی تلاش میکند و میجنگد. حالا این ارزش میتواند متفاوت باشد.
🔸#وبر میگوید دوران مدرن پایان این دوره و آغاز دوره دیگری است که عقلانیت در آن مبتنی بر هدف است.
🔸در این عقلانیت، عقل ابزارهای مختلف را به کار میگیرد تا به آن هدف برسد.
🔸ممکن است کسی بگوید در عقلانیت معطوف به ارزش هم افراد ابزارهای عقلانی متعددی را به کار میبردند تا به ارزشها برسند. فرق این است که در اینجا #غایت_دنیوی مورد توجه است و عقل در خدمت این غایت است.
🔸 هر چه هست محاسبه سود و زیان است و ارزشها جایی ندارند.
عقلانیت پشت #مدرنیته_غربی کاملاً ابزاری است و غایت آن کاملاً دنیوی و افزایش سود و سرمایه است. یک وقت شما کار اقتصادی را ارزش تلقی میکنید.
🔸«الْکادُّ عَلَی عِیالِهِ کالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه». در عقلانیت مدرن غایت نهایی افزایش سود و درآمد و رفاه جسمانی است.
🔸این عقلانیت محاسبهگر و تهی از ارزش که هیچ سودایی غیر از رسیدن به سود ندارد در معماری به صورت انبوهسازی و کم کردن هزینهها و سرعت در ساخت خودش را نشان میدهد.
🔸 #زیمل روح مدرنیته را در پول توضیح میدهد.
✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2087
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
👇📝 #یادداشت
🔻ترویج #معنویت توجیهگر #سلطه
🔹تنوع مکاتب فلسفیـ اجتماعی پس از مدرنیته تأثیر زیادی در انسان غربی و مقلدان شرقی او داشته است.
🔹در مکاتب مدرن، #لیبرالیسم، #سوسیالیسم و در کنارش #نومارکسیسم و تا حد کمتری نیز مکاتب پست مدرن، تأثیرات مهمی بر پیروان خود داشتهاند.
🔹وجه مشترک مکاتب عمده، پذیرش اصولی چون #اومانیسم، #سکولاریسم، #انسان و #هستی و #معرفت تکساختی و مادی و علم ساینتیستی است.
✍️نویسنده: دکتر محمد حسین فرجنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/462
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻ترویج #معنویت توجیهگر#سلطه
🔹تنوع سازمانهای فکرساز و هنرپرور و شخصیتپرداز و شبکههای #ژورنالیسم #علم و #هنر و #رسانه که تابع دولتهای بزرگ و تمدنساز بینالمللی و فراتر از آن تابعِ جریانات ثروت و قدرت جهانی هستند .
🔹 از طریق سازمانهای #اطلاعاتیـ فرهنگی خود، در کشورهای دیگر تأثیرگذار بودهاند، کما اینکه سازمان فرهنگیـ امنیتی انگلیس، در پیدایش سینمای بالیوود و ایران نقش اساسی ایفا کرده است.
🔹سعید مستغاثی این امر را در کتاب «حکایت سینماتوگراف» به خوبی به تصویر کشیده است.
🔹همچنین کتاب «#علم_زور» نیز به خوبی وابستگی بسیاری از امور علم ارتباطات و رسانه و شبکههای ژورنالیسم علمی ارتباطات و رسانه به سرویسهای امنیتی #آمریکا و #انگلیس را بازگویی کرده است.
✍️نویسنده: دکتر محمد حسین فرجنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/462
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#یادداشت
🔻#حرم ها پیوندهای #تمدن_ساز
🔹حرم باعث تشکیل نهادهای مختلفی ذیل خود بوده است که آنها نیز در #تحولات_سیاسی_و_اجتماعی مختلف در تاریخ اثرگذار بودهاند.
🔹یکی از نهادهایی که ذیل حرم در تاریخ تشیع تشکیل شده است، #حوزههای_علمیه است.
🔹این مدارس علمیه بهعنوان جایگاهی برای #اشاعه_فرهنگ_شیعه و همچنین اقدام علیه سلاطین جبار بودهاند.
✍️نویسنده: دکتر محمدهادی همایون
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2093
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻#حرم_ها پیوندهای #تمدن_ساز
🔹این ایده که حرم را بهعنوان یک #نهاد_اجتماعی ببینیم بهنظرم میتواند امکانهای جدیدی را در تحلیل و بهویژه سیاستگذاری پیشروی ما قرار دهد.
🔹اما اگر این امر به این معنا باشد که ما حرم را فقط و فقط بهعنوان یک نهاد اجتماعی ببینیم و فارغ از حقیقتی که در حرم وجود دارد، صرفا کارکرد اجتماعی آن را مورد اشاره قرار دهیم و بر این اساس برایش برنامهریزی داشته باشیم، فکر میکنم [در این صورت] بعدا یکسری نواقص در این نوع تحلیل ایجاد خواهد شد.
🔹پدیدهای بهنام #زیارت، حقیقتی دارد که آن حقیقت به محضر امام رسیدن، امام را شفیع قرار دادن و به امام پیوستن و یکی شدن با امام است.
🔹وقتی روی این زیارت، یک ساختار و ساختمان و سازمان بنا میشود و یک محیط جغرافیایی از این منسکی که وجود دارد حمایت میکند، درواقع جنبههای اجتماعی را برای ما تامین میکند وگرنه هر کسی میتواند زیارت را در گوشه خانه خود هم انجام دهد.
🔹اما وقتی ما حرمی داریم که مراقد شریف ائمه معصومین و اولیای الهی است، جایی را بهلحاظ ساختار و سازههای تمدنی تعبیه کردهایم که انسانها بتوانند دور هم جمع شوند.
✍️نویسنده: دکتر محمدهادی همایون
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2093
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻جریان شناسی دو قوم #منتظر (شماره ۱)
🔸مردم #کوفه و حتی #قاتلین_سید_الشهدا به طور کامل نسب و شخصیت #امام_حسین(ع) را می شناختند اما اینکه می گوییم امام زمانشان را نمی شناختند.
🔸به دو جهت است: اول اینکه امام و به طور کلی دین را صرفا معطوف به امور معنوی و درونی توصیف کرده.
🔸دوم اینکه آنها هیچگاه فلسفه ی وجودی امام را درنیافتند.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2090
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻جریان شناسی دو قوم منتظر (شماره ۱)
🔸برخلاف #مردم_کوفه ما هیچکدام حتی آشنایی اجمالی با امام زمان خود نداشته و اصل و نسب او را نمی دانیم.
🔸ما او را هیچگاه از نزدیک حس نکرده و از هویت زن و فرزندش خبر نداریم. #نشانه_های_ظهوری که برای او نقل شده همچون معمایی لاینحل در ذهن تمام ما جولان می دهد و هیچگاه پاسخ روشنی برای آنها پیدا نکرده ایم.
🔸اینها همه نشان می دهد که برخلاف کوفیان، ما حتی آشنایی ابتدایی نسبت به امام زمان خود نداریم.
🔸ثانیا امام زمان در نظر ما مربوط به مراسم #مناجات و #شفاعت آخرت و #دستورات_دینی است. ما هیچگاه در چینش #سبک_زندگی خود به امام زمان رجوع نمی کنیم. هیچگاه برای تعامل با #بانک و دیگر مقوله های اجتماعی، نظر امام را طلب نمی کنیم. هیچگاه برای انتخاب پوشش خود و یا انتخاب نام فرزندانمان به سراغ امام نمی رویم.
🔸اینها همه نشان می دهد که ما نیز همچون کوفیان امام را صرفا امام آن دنیایی تصور کرده و در امور روزمره ی دنیایی ایشان را وارد نمی کنیم.
🔸توجیهمان هم این است که شان ایشان بالاتر از این امور پیش پا افتاده است در حالی که خود ائمه از ما خواسته اند تا حتی امور جزئی زندگی خود مثل نحوه ی غذا خوردن را نیز با آنها در میان گذاشته و کسب اجازه کنیم.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2090
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#گزارش
🔻با #جو_زدگی نمیتوان با #فساد مبارزه کرد
🔹در هر جامعهای #هدیه_دادن به #کارگزاران و #کارمندان و #مدیران_دولتی و حکومتی نمادی از #فسادهای_اداری تلقی میشود.
🔹«تصرف باطل در اموال مردم» را از دیگر مصادیق فساد که بارها مورد نهی خداوند قرار گرفته است، عنوان کرد .
🔹شاید بتوان گفت از مصادیق تصرف باطل در اموال مردم در زمان حاضر #اختلاس، #فساد_ارضی، امتیاز ناشی از #رانت و سوءاستفاده شخصی از قدرت باشد.
✍️نویسنده: آیتالله عباس کعبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2097
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #گزارش
🔻با#جو_زدگی نمیتوان با #فساد_مبارزه کرد
🔹#راحت_طلبی و #تجمل_گرایی، #ظلم، #فسق، #توجه_نکردن_به_نصیحت_رهبران_الهی و بزرگان دین را ذات نظام پادشاهی و عدم تدبر و تامل عنوان کرد.
🔹وی #تربیت و #ارتقای_سطح_فرهنگی، #اقناع_افکار_عمومی، #مبارزه_با_فساد همراه با شفافیت، ترویج #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، برخورد با فساد با #تدبیر و #عقلانیت، تدریجی و نظاممند بودن مبارزه با فساد، عدم القای #فساد_سیستمی، عدممماشات با مفسدان و تداوم در مبارزه با فساد را از لوازم مبارزه صحیح با فساد برشمرد و گفت: خداوند متعال برای انبیای الهی، ائمه و بزرگان دین شرط طهارت را قرار داده که بالاترین مرحله آن عصمت است.
🔹نازل منزله #عصمت نیز #عدالت و #تقواست است که باید در کارگزاران نظام اسلامی متناسب با مقام و جایگاهشان وجود داشته باشد. به فرمایش مقام معظم رهبری «با دستمال کثیف نمیشود شیشه را تمیز کرد. ا
🔹گر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد. دست پاک، دامن پاک، زبان پاک و چشم پاک خواهد توانست همه چیز را پاک کند.»
✍️نویسنده: آیتالله عباس کعبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2097
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻جدایی یک #دولت از #ملت
🔹وصف موقعیت#28ـمرداد ۳۲ میتواند نمایانگر یک سوژه آوانگارد در فضایی لازمان و لامکان باشد.
🔹به شکلی که پس از #شهریو_۲۰ و آغاز سلطنت #پهلوی دوم، به خاطر فقدان قدرت مرکزی مؤثر، فضای نسبتا آزادی را در عرصه سیاست تجربه میکرد.
🔹با بازگشت نهاد سلطنت بر مرکز ثقل قدرت و تثبیت جایگاه #شاه جوان روبهرو شد.
✍️نویسنده: صادق فرامرزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2105
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻جدایی یک #دولت از #ملت
🔹واقعیت این بود که در یک جامعه که فرآیند نهادسازی در آن هنوز به بلوغ نرسیده بود، عمده مردم حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند.
🔹گفتمان #سیاسی اصیلی شکل نگرفته بود و هویت قومی در بسیاری از مناطق بر دلبستگیهای ملی چیره بود، به یکباره نهضتی برای ملی کردن صنعت نفت شکل گرفته بود و با پشتیبانی حداکثری مردم باعث یک شکست حیثیتی برای کشور بیگانه (انگلیس) شده بود.
🔹پس از آن در سایه مطالبه نخستوزیر برای به دست گرفتن ابزار رهبری ارتش و امتناع پادشاه، با تظاهرات عمومی ۳۰ تیر این هدف نیز محقق شده بود و درست در لحظهای که خیلیها اساسا بازگشت #استبداد داخلی و #استعمار خارجی را به وهمی بعید توصیف میکردند.
🔹خیابانهای #تهران عرصه میدانداری جمعیتی قلیل از جمعیتی بدوی و اوباشصفت شد و بدون هیچ مقاومتی به شکست تمام نهضت منتهی شد.
🔹سقوط این عمارت به اندازه باشکوه بودنش برای مدفونان زیر آن نیز سنگین بود و برداشتن این بار براحتی قابل تحقق نبود.
✍️نویسنده: صادق فرامرزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2105
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نقد روش و #معرفتشناسی در #اقتصاد شناختی (بخش سوم)
🔸مردم عادی خودشان اقتصاد را تحلیل نمیکنند، یکسری آدمها هستند که به #قشر_خاکستری تحلیل میدهند.
🔸در واقع کسانی هستند که به آنها اطمینان دارند یا حرفهای این فرد را میپسندند.
🔸 این فرد است که برای ما چارچوب اطلاعاتی ایجاد میکند و یکسری قواعد را میچیند.
🎤گفت وگو با: سیدعلی سبحانی ثابت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2109
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net