📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🏷(شماره 15 و 16 )
🔻اربعین حسینی
🔸محرم، اربعین و قدرت تمدنسازی شیعی
🔸کارکرد تمدنی پیادهروی اربعین
🔸تحلیل جامعهشناختی اربعین
🔸نظم معنوی اربعین؛ فراتر از نظم هابزی و اخلاقی
🔸ریشه بزرگداشت اربعین امام حسین(ع)
🔸اربعین ۹۹ ؛ عرصه رقابت جریانهای شیعی
🔸عبور از ظاهر به باطن پیادهروی اربعین
🔻رخداد اجتماعی: فوت استاد شجریان
🔸جایگاه استاد محمدرضا شجریان در فرهنگ ایران
🔸شجریان ارتباطی » و «شجریان رسانهای
🔸شجريان نماد موسيقی فاخر و هنر مستقل
🔸شجریان، جامعه و قدرت
🔸راز مانایی شجریان
🔸هنرمند ملی، هنر ملی
🔸شجریان و دامگاه سیاست
🔸شجریان و منطق سیاست روزمره
🔹امروزه اما با توسعه فناور یها و ظهور شبک ههای اجتماعی، تغییرات در عرصه ژورنالیسم نیز دستخوش تغییراتی شده است و ما شاهد ظهور «روشنفکران ژورنالیستی » هستیم که خود در کانا لها و پی جهای شخص یشان، کن شگران تولید اندیشه در عرصه عمومی شد هاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیده_بان_اندیشه
#نشریه
#اندیشه
#انقلاب
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
15-16.pdf
11.71M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🏷(شماره 15 و 16 )
🔻اربعین حسینی
🔸محرم، اربعین و قدرت تمدنسازی شیعی
🔸کارکرد تمدنی پیادهروی اربعین
🔸تحلیل جامعهشناختی اربعین
🔸نظم معنوی اربعین؛ فراتر از نظم هابزی و اخلاقی
🔸ریشه بزرگداشت اربعین امام حسین(ع)
🔸اربعین ۹۹ ؛ عرصه رقابت جریانهای شیعی
🔸عبور از ظاهر به باطن پیادهروی اربعین
🔻رخداد اجتماعی: فوت استاد شجریان
🔸جایگاه استاد محمدرضا شجریان در فرهنگ ایران
🔸شجریان ارتباطی » و «شجریان رسانهای
🔸شجريان نماد موسيقی فاخر و هنر مستقل
🔸شجریان، جامعه و قدرت
🔸راز مانایی شجریان
🔸هنرمند ملی، هنر ملی
🔸شجریان و دامگاه سیاست
🔸شجریان و منطق سیاست روزمره
🔹امروزه اما با توسعه فناور یها و ظهور شبک ههای اجتماعی، تغییرات در عرصه ژورنالیسم نیز دستخوش تغییراتی شده است و ما شاهد ظهور «روشنفکران ژورنالیستی » هستیم که خود در کانا لها و پی جهای شخص یشان، کن شگران تولید اندیشه در عرصه عمومی شد هاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیده_بان_اندیشه
#نشریه
#اندیشه
#انقلاب
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_n
📋#یادداشت
🔻سه میراث دارِ ویتگنشتاین
✍️محمد سعید عبداللهی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ویتگنشتاین
#علم
#فلسفه
#آنسکوم
#عقلانیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4065
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سه میراث دارِ ویتگنشتاین
✍️محمد سعید عبداللهی
🔸الیزابت آنسکوم فیلسوفی تحلیلی است که بیشتر نوشتههایش در مورد فلسفه ذهن و زبان است.
🔸 به باور بسیاری، او برجستهترین فیلسوف انگلیسی زبان سده بیستم است.آنسکوم که در دانشگاه آکسفورد درس خوانده و به مقام استادی رسیده بود با آمدن ویتگنشتاین به کمبریج، به آنجا رفت، شاگرد ویتگنشتاین شد و برخی نوشتههای ویتگنشتاین را به زبان انگلیسی برگردانند و در شناساندن او به جهان انگلیسی زبان نقشی فراوان داشت.
🔸 آنسکوم به آثار ویتگنشتاین متاخر درباره فلسفه ذهن پرداخت و در همین زمینه کتاب قصد( intention ) را نوشت که بحثهای گوناگونی در میان فیلسوفان در باب عقلانیت علمی و نظریه کنش به راه انداخت.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ویتگنشتاین
#علم
#فلسفه
#آنسکوم
#عقلانیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4065
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻موانع گفتمانی تحقق عدالت؛ عدالت هراسی و تباهی هایش (بخش دوم)
✍️محمدرضا معتضدیان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#ایدئولوژیها
#فلسفه
#انسانیت
#عدالت_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4062
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻موانع گفتمانی تحقق عدالت؛ عدالت هراسی و تباهی هایش (بخش دوم)
✍️محمدرضا معتضدیان
🔸نفسانیت را میتوان ساحت مقابل عدالت تصور و به این عبارت اعتنا کرد که وجود یکی از آنها نافی دیگری خواهد بود.
🔸جایی که نفسانیت و اصالت بشر محور تمدن سازی و فرهنگ آوری شده باشد چگونه میتوان انتظار تحقق عملی اندیشهی عدالت اجتماعی را داشت، اگرچه که فلسفهها و ایدئولوژیها ی بسیاری با نام و شعار عدالت خود را معرفی نمایند.
🔸داوری معتقد است: «نفسانیت و اصالت بشر، امر عارضی نیست و نباید در حکم ایدئولوژی در میان دیگر ایدئولوژیها قلمداد شود، این بشرانگاری جزء ذات همه ی فلسفهها، ایدئولوژیها و خلاصه مبنا و – به اصطلاح امروز – استروکتور تمدن است.»
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#ایدئولوژیها
#فلسفه
#انسانیت
#عدالت_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4062
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐هماهنگی عرفان با عقل و دین
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔺 شاید بتوان گفت: بزرگ ترین مشکلی که فرهیختگان غرب را به ستوه آورده، آن است که بین عرفان _راه دل_ و فلسه_راه عقل_و دین_راه وحی_ نه تنها هماهنگی نمی بینند، بلکه تضاد و مخالفت را احساس می کنند، اما در فرهنگ اسلامی نه تنها بین این سه حوزه تضادی قایل نیست، بلکه احساس خوش هماهنگی و همگرایی مشام جان ها را می پروراند و ذایقه را شیرین می کند و این احساس در درجۀ نخست مرهون شریعت سامیۀ اسلام و در درجۀ دوم، مدیون زحمات حکما و عرفای اسلامی است.
🔘 علل نقد عارفان بر عقل گرایی
🔺 اولاً: نقد عرفان، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که «عقل مشایی» بود، مورد اعتراض و انکار ایشان و البته تا حدودی نیز، حق با ایشان است.
🔺ثانیاً: عرفا عقل آغشته به وهم را که با وهم ها و تخیل ها در هم آمیخته است، قبول نداشته و نقد می کنند. والّا عقل سلیم و عقل منوّر که با نورانیت قلب، نورانی شده است، مورد تأیید و قبول ایشان است.
🔺 و ثالثاً: در عرفان نظری، عارفان در پی معرفت برتر می باشند و در مقایسۀ معرفت های حضوری و شهودی با معرفت های حصولی و ذهنی، هرگز معارف عقلی و ذهنی به درجۀ معارف شهودی نمی رسد.
1️⃣ راه وحی و دین
2️⃣ راه مکاشفه و شهود
3️⃣راه عقل، برهان واستدلال
🔺فرهیختگان مسلمان هر سه را مصیب به واقع می شمارند و معتقدند که از طریق هر یک می توان به واقعیت دست یافت، اما از آنجایی که واقعیت یکی است، این سه راه معرفت، ما را به سه چیز مختلف، متضاد و متناقض نمی رسانند.
🔺پرواضح است که از جهت معرفتی و ادراکی _از آن جهت که خود انسان دریابد_ هیچ یک از این دو به دیدار مستقیم و شناخت شهودی نمی رسد.
🔺 اگر اطمینان در تطابق با واقع و دوری از آسیب های ادراکی ، ملاک و میزان سنجش قرار گیرد، به تأکید و تصریح عارفان، در درجۀ نخست معارف وحیانی و پس از آن معارف کشفی و در پی آن معارف عقلی قرار دارد؛ زیرا عرفا وحی را کشف برتر و وحیِ ختمی را کشف اتمّ می دانند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 64_67
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #گزارش
🔻حاکمیت قانون در فضای مجازی به معنای نفی آزادی بیان نیست
✍️زهیر اصفهانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حاکمیت
#قانون
#فضای_مجازی
#جامعه
#فکرت
#کرونا
#جریمه
#پاپ
#ایران
#آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4071
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #گزارش 🔻حاکمیت قانون در فضای مجازی به معنای نفی آزادی بیان نیست ✍️زهیر اصفهانی 👇ادامه مطلب در
📋 #گزارش
🔻حاکمیت قانون در فضای مجازی به معنای نفی آزادی بیان نیست
✍️زهیر اصفهانی
🔸آزادی بیان با ولنگاری رفتاری متفاوت است، قانون باید بر تمام ارکان جامعه حاکم باشد اگر برخی دائماً ایران را با جامعه غرب مقایسه میکنند، مطلوب است که در مواردی که غرب واقعاً وضعیت بهتری دارد، این برآورد انجام شود، مانند حاکمیت قانون بر زندگی مردم، برای مثال اگر یک شهروند کانادایی با علم بر بیماری کرونای خود، منزل را ترک کند با جریمه ۴هزار دلاری مواجه میشود یا اگر شخصی به واسطه تعامل با او بیمار شود و از دنیا برود، جریمه ۸۰ هزار دلاری انتظارش را خواهد کشید!
🔸هزینه بیاخلاقی در فضای مجازی باید بالا برود، مخاطب هوشمند باید بیاموزد که در فضای مجازی نسبت به هر چیزی شکاک باشد، وی باید نسبت اعتبارسنجی مطالب فضای مجازی حساس باشد، در خارج از کشور حساسیت نسبت به فضای مجازی تا حدی است که مخاطبان حتی نسبت به «پسندیده شدن پست خوانندهای» توسط صفحه پاپ فرانسیس که توسط ادمین اداره میشود، واکنشی منفی نشان میدهند ولی در ایران چنین اتفاقی نمیافند که جای تأسف است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حاکمیت
#قانون
#فضای_مجازی
#جامعه
#فکرت
#کرونا
#جریمه
#پاپ
#ایران
#آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4071
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #گزارش
🔻آسیب شناسی اجتماعی زنان
✍️دکتر بتول امینجعفری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آسیب_شناسی
#زنان
#مطالعه
#دختران
#رسانه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4074
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #گزارش 🔻آسیب شناسی اجتماعی زنان ✍️دکتر بتول امینجعفری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈
📋 #گزارش
🔻آسیب شناسی اجتماعی زنان
✍️دکتر بتول امینجعفری
🔸بسیاری از زنان و دختران ما محصول دستگاههای آموزشی و رسانههایی هستند که درک درستی از مقام و منزلت زنان واقعی ندارند و خود به خود آنها به عنوان یک سری عرضه کنندههای در واقع نیازهایی برای جنس مخالف خودشان و یا سرویس دهندگانی بیش درنیامدند و غرق یک سری ظواهرات و متاب و آرایشها و غیره شدند و نگاهشان به خودشان در این حوزه خلاصه میشود.
🔸از طرفی رویکردها و قوانینی که در یک جامعه وجود دارد، خود آنها هم به گونهای میتوانند در این راستا تاثیرگذار باشند و آن جایگاه و شان زن یا تصویری که از زن ارائه میشه را در جامعه ما ترسیم کنند یا کمک به ترسیم آن داشته باشند و به نوعی در شکلگیری این اتفاق، که من چه تصویری میتوانم از خودم داشته باشم، تاثیرگذار بوده و هستند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آسیب_شناسی
#زنان
#مطالعه
#دختران
#رسانه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4074
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 تأثیر عرفان عملی بر عرفان نظری
🔺 عرفان نظری نتیجه و محصول عرفان عملی است؛ زیرا سالکِ راه حقیقت، پس از آنکه در وادی طریقت قدم بر می دارد و به مجاهده و ریاضت دست می برد و راه سیر و سلوک الی الله تعالی را قدم به قدم طی می کند، به تدریج به شهوداتی دست می یابد، و به ویژه در منزل فنا و در پی آن مقام بقای پس از فنا، کلیت نظام هستی، چینش عوالم و حقیقت اشیا را با دیده به مشاهده می نشیند و در پی آن ، معرفتی از سر حضور و شهود به وی روی می آورد که همانا حقیقت عرفان نظری است.
🔘تأثیر عرفان نظری بر عرفان عملی
1️⃣ حقیقت عرفان نظری علت غایی عرفان عملی
🔺سر تکوّن و شکل گیری عرفان عملی، حقیقت عرفان نظری، یعنی معرفت شهودی است؛ زیرا آنچه شخص را وا می دارد تا به سلوک دست یازد و آنچه انگیزۀ ورود به عرفان عملی و وادی طریقت می شود، رسیدن به معارف شهودی است و به اصطلاح فلسفی، حقیقت عرفان نظری علت غایی سلوک و عرفان عملی است و با رسیدن به این هدف، زمینۀ پیدایش عرفان نظری فراهم می شود.
2️⃣ رسیدن به تحلیل های دقیق از منازل و مقامات عرفان عملی و با توجه به عرفان نظری
🔺 کسی که پس از مجاهدات فراوان و پیمودن منازل، به حقایق عرفان نظری می رسد و به کلیت نظام هستی معرفت می یابد، در پی آن می تواند به تحلیل دقیق هستی شناسانه از همان منازل و مقامات پیموده شده بپردازد و به درستی جایگاه هریک را مشخص کند و از همه مهم تر، اهداف سلوک و به ویژه هدف نهایی را نشان دهد.
🔺 از همین جهت علم عرفان عملی پس از دورۀ شکوفایی عرفان نظری که در قرن هفتم روی داده است، یک بار دیگر موضوع کار عرفا قرار گرفت و تبیین منازل و مقامات با نگرش هستی شناسانه به عرصۀ ظهور درآمد و مرحلۀ دیگر از تکامل در عرفان عملی صورت تحقق پذیرفت.
🔺 این اثرگذاری هرچند در ابتدا برای آن عارفانی که به وصول رسیدند، نتیجۀ سلوکی و عملی نداشته است، اما برای سالکان بعدی و تربیت نفوس بشری، فوق العاده دارای اهمیت است و از بسیاری رهزنی ها و آسیب ها جلوگیری می کند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 67_70
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net