♦️ #فکرت محلی برای اندیشیدن
💠 نگاهی عمیق به:
#فرهنگ و هنر
#اقتصاد و اجتماع
#سبکزندگی
#تاریخ و فلسفه
📎یادداشت، تحلیل، گفتگو، کتاب، درسگفتار، پادکست و کلیپ...
📌 #کانال_فکرت
🆔eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی
🔻(بخش اول)
🔹️در هر جامعهای #نخبگان همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم #مردم هستند. مردم نیز در تلاشاند تصمیمات خود را با توجه به #آراء آنان عملیاتی کنند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی
🔻(بخش اول)
🔹️در هر جامعهای #نخبگان همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم #مردم هستند. مردم نیز در تلاشاند تصمیمات خود را با توجه به #آراء آنان عملیاتی کنند.
🔹️در واقع نخبگان یک #جامعه نه تنها مرجع و محل رجوع محسوب شده، بلکه میتوانند افکار و نظرات عموم جامعه را به سوی یک مرجع فکری و نظری قابل اعتماد و درست هدایت کنند.
🔹️ چیزی همانند #انقلاب_اسلامی که قشر #نخبه جامعه آن زمان، تمام تلاش خود را نمودند تا افکار و آراء جامعه را متوجه #امام_خمینی (ره) و #انقلاب_دینی او نمایند.
🔹️در حقیقت وقوع یک رخداد بزرگ #اجتماعی در همه #جهان، با قشر #نخبه و #اندیشمند آن جامعه گره خورده است. در تحقق #انقلاب_اسلامی نیز بعد از #رهبری امام خمینی (ره)، حاصل تلاش شبانه روزی نخبگان و روشن فکران #دینی و #سیاسی، اعم از روحانی و دانشگاهی بود.
🔶️بستر سازی برای #انقلاب
🔹️برخی از نخبگان دینی نظیر آیت الله #حائری و #بروجردی (رحمة الله علیهما) در زمان خود، محوریت امور را تقویت و گسترش #حوزه_علمیه از جهت علمی و معرفتی قرار داده و توجه خود را به تربیت #جوانان معطوف داشتند.
🔹️این امر سبب شد تا جای پای #روحانیت #شیعه در #ایران محکم شود. وجود آیت الله بروجردی و مرکزیت علمی قم نیز خود تأثیرات قابل توجهای در پرورش قشر نخبه و گسترش انقلاب اسلامی داشت.
🔹️نشر کتب دینی جدید، نزدیکی #قم به پایتخت و شهرهای بزرگ مرکزی کشور، زمینه برای مطرح کردن #اندیشه و دروس دینی توسط #نخبگان_دینی، فرستادن مبلغین دینی به کشورهای مختلف و.... همگی منجر به پرورش قشری از نخبگان برای انقلاب اسلامی شد.
✍ نویسنده: #میلاد_پور_عسگری
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔷️مفهوم
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
🔸️البته این مسئله ربطی به وجود یا عدم وجود تکنیک ندارد؛ بلکه مسئله این است که: آیا تکنیک اصالت دارد یا ندارد؟ یعنی آیا تکنیک بایستی به رویکرد ما جهت بدهد؟ یا اصول و ارزشها و مبانی ما هستند که تکنیک را به خدمت میگیرند؟
🔸️لازم به توجه است که #تکنوکراسی #لیبرالی، که در واقع نوعی تکنوکراسی است که با انگارههای لیبرالی ادغام شده و پذیرفته است که مسیر حرکت جهان مسیری مطلوب است، مورد نقد قرار میگیرد.
🔷️ تاریخچه
🔸️در فضای #سیاسی ادبیاتی وجود دارد که بر مبنای آن دولتها به دو دسته #ایدئولوژیگ و #تکنوکرات تقسیم میشوند.
🔸️تکنوکراسی به نوعی در تضاد با #ایدئولوژی تعریف میشود؛ به این مفهوم که آیا: نگاه مسئولانِ #دولت، تکنوکراتیک است و ارزشها را در مدیریت دخالت نمیدهند و یافتههای بشری را تنها برای خود حجت قرار میدهند؟ یا اینکه ارزشها و اصول اعتقادی را #حاکم کردهاند.
🔸️ #جمهوری_اسلامی، نظامی ایدئولوژیگ و مبتنی بر #اسلام_سیاسی فقاهتی است. روشن است که نگاه این جریان نسبت به حوزههای مختلف دانش، فنآوری و یافتههای بشری این است که بایستی این موارد را در اختیار گرفت و از آنان در خدمت آرمانها بهره برد.
🔸️تکنوکراتها معتقدند کشور را بایستی به کمک مدلهای تجویز شده جهانی توسعه داد. علت اینکه در جمهوری اسلامی بحثی وجود دارد که: از واژه توسعه استفاده کنیم یا عبارت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را به کار ببریم؟
🔸️این است که «#توسعه» در چارچوبی تعریف شده و این نظریه قابل انطباق کامل با تفکر ما نیست.
🔸️قبل از #پیروزی_انقلاب_اسلامی، تکنوکراتها توسعه کشور را رقم زدند. حدوداً 60 سال پیش، سازمان برنامه و بودجه توسط آمریکاییها در کشور تأسیس شد. لذا طبقهای تحصیلکرده روی کار آمدند که قصد داشتند مدلهای ثابت را در کشور اعمال کنند تا مظاهر پیشرفت در ایران آشکار شود.
🔸️اما با پیروزی انقلاب اسلامی، طبقهای جدید از #مدیران که نسلی #انقلابی و تحصیلکرده بودند، روی کار آمدند. در این دوران، دستگاهها باقی ماندند، اما مدیران آنها تغییر کردند. به عبارت دیگر، نرمافزار اداره کشور تغییر نکرد، اما گفتمانی به وجود آمد که سعی دارد به این نرمافزار جهت بدهد.
🔸️اما در دهه دوم #انقلاب، طبقه اولی که به حاشیه رفته بودند، به بهانههای مختلف مجدداً روی کار آمدند. همین چرخش مدیریتی در شکلگیری گفتمان تکنوکراسی تأثیرگذاشت.
📖مدرس: استاد محمدجواد اخوان
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
Technocracy-P1.mp3
13.03M
🎙 #فایل_صوتی
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
✍ نوشتهای از: حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
🔷️ استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و #فلسفه #ایران
🔻(بخش اول)
🔸️باغبانان اواخر زمستان و اوایل بهار با مشاهده میزان شکوفههای درختان میتوانند حدس بزنند، در صورتی که آفت یا مشکل خاصی نباشد، درختانشان چه میزان در تابستان ثمر خواهند داشت. هر قدر شکوفهها بیشتر و بهتر باشد، امیدشان به ثمره تابستان افزون است.
🔸️ماه رجب شکوفههای جان انسان برای برداشت ثمرات در ماه رمضان نمایان میشوند. آنان که شوق بهره برداری در لیالی قدر دارند، نسبت به شکوفههای ماه رجب اهتمام میورزند.
🔸️فاصله زمانی ابتدای ماه رجب تا لیالی قدر، دو #اربعین است که هر کدام گرانسنگ و تکرار نشدنی است.
🔸️با وجود آنکه تقربیا تمامی #ادیان و #مذاهب به وجود #منجی معتقدند، #شیعه به منجی حیّ و موعود موجود باورمند است. کسی که بر افعال و رفتارشان شاهد و در لحظه لحظه زندگی ایشان حاضر است. آنها را می بیند و کلامشان را میشنود و دعایشان را اجابت میکند. این ویژگی امید #شیعیان را افزایش داده و هیچ بن بستی برایشان باقی نمیگذارد.
🔸️ویژگی برجسته #شیعه در این اعتقاد، باور به امام حیّ است که در بین ایشان زندگی میکند و از احوال آنها باخبر است و در مشکلات دستگیرشان.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
🔻(بخش دوم)
🔶️اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن #موعود چه تأثیری دارد؟
🔹️ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینههای الحاد بخش عظیمی از #اروپا در قرون اخیر سوال میکند.
🔹️او نظریه #نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود #خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
✍نوشتهای از :حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
🔶️استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و #فلسفه #ایران
🔻(بخش دوم)
🔰 اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن #موعود چه تأثیری دارد؟
🔹️ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینههای الحاد بخش عظیمی از #اروپا در قرون اخیر سوال میکند.
🔹️او نظریه #نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود #خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد.
🔹️خدایی بازنشسته که تدبیری در #جهان ندارد. ساعت سازی لاهوتی که تماشاگر صرف است. ایمان مردم با چنین خدایی تقویت نمیشود بلکه مردم خدایی را میپرستند که از احوالشان با خبر باشد، دعایشان را بشنوند و از ایشان دستگیری کند.
🔹️اکنون با این مقدمه آثار اعتقاد به منجی حیّ یا موعود موجود را در سخنان #رهبر_انقلاب دنبال میکنیم:
1️⃣ امید: #شیعیان با #اعتقاد به اینکه #امام_مهدی در بین مردم زنده بوده و دردهای ایشان را احساس میکند از سطح امید به یک آرزوی موهوم فاصله گرفته و در انتظار واقعیتی عینی هستند.(بیانات در سالروز میلاد #امام_زمان(عج) ۱۳۸۷/۵/۲۷).
2️⃣ تقویت معنویت: انسان معتقد به امام زمان (عج) چون با مرکز تفضّلات الهی و کانون شعاعِ رحمت حق، رابطهای روحی برقرار میکند، توفیق بیشتری برای برخورداری از وسایل عروج معنوی و تقرب الیاللَّه دارد. به همین دلیل اهل معنا در توسّلات معنوی خود، امام زمان (عج) را مورد توجّه دائمی قرار داده و به آن حضرت توسّل میجویند. نفس پیوند قلبی با ایشان انسان را عروج و رشد میدهد.(بیانات در سالروز میلاد امام زمان(عج) ۱۳۷۴/۱۰/۱۷)
3️⃣ تقویت روحیه مبارزه و نفی بی تفاوتی: اعتقاد به امام حاضر در میان مردم مانع تسلیم شدن و بی تفاوتی ایشان است.
🔹️(همان) آری، نه #توحید از #امامت گسسته است و نه #ایمان و مبارزه، مستقل از مبانی تئوریک؛ و این است پرتوی از منظومه فکری #اسلام به حمل شایع.
🔹️ابتلائات اخیر امتحاناتی است که #شیعیان، از آن بهترین بهره برداری را برای کمال و رشد خویش خواهند کرد. در کنار دستورات عقلایی بهداشتی و علمی، تضرع به درگاه پروردگار و انس با حقیقت عالم که حیّ و شاهد است، فراموش نمیشود. تقارن این ابتلائات با ماه رجب نیز حکایت از فرصتی مضاعف برای انس و درک حضوری نسبت به فقر وجودیمان است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ با توکل زانوی اشتر ببند!
🔰«هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه #سوره_حمد را قرائت کنید»
🔹️این توصیهای بود که یکی از #مراجع_تقلید برای مقابله با #بیماری_کرونا به #مردم کرد.دو مرجع دیگر هم نکات مشابهی گفتند و مردم را به دعا و توسل فراخواندند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ با توکل زانوی اشتر ببند!
🔰«هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه #سوره_حمد را قرائت کنید»
🔹️این توصیهای بود که یکی از #مراجع_تقلید برای مقابله با #بیماری_کرونا به #مردم کرد.دو مرجع دیگر هم نکات مشابهی گفتند و مردم را به دعا و توسل فراخواندند.
🔹️بعد از انتشار این اخبار، موجی از تمسخر و انکار در #فضای_مجازی به راه افتاد. شماری از توییتنویسان، عالمان #دین را به خرافهگستری و ضدیت با علم و فناوری متهم کردند. اما آیا واقعا دعا کردن برای دفع بلا و #شفای_بیمار با دانش پزشکی مغایرت دارد؟
🔶️نکات زیر شاید بتواند این گره را بگشاید:
1⃣ در نظام خلقت، هر معلولی علتی دارد. قاعده علت یکی از زیربناییترین قواعدی است که در این عالم جریان دارد. برگ، بیدلیل از درخت نمیافتد و آتش بیهوده کاغذ را نمیسوزاند. هر پدیدهای معلول علتی است و از قانون خاص خود پیروی میکند. «#کرونا» هم پدیدهای پزشکی است که سلامتی مردم در سراسر #جهان را تحت الشعاع قرار داده و طبعا باید به شکل علمی با آن مقابله کرد. همچنان که مراجع تقلید هم در کنار دعا، رعایت نکات بهداشتی پزشکان و متخصصان را لازم برشمردهاند.
2⃣ همان خدایی که جهان را آفرید و آن را بر اساس نظام علت و معلول استوار ساخت خود، دعا را یکی از ابزارهای در اختیار بشر دانست که انسان میتواند با آن حتی سرنوشت حتمی خویش را عوض کند! #امام_رضا علیهالسلام در حدیثی قضای حتمی خداوند را با کوچکترین دعا قابل تغییر میداند! وقتی قضای حتمی خداوند با کوچکترین دعا قابل رفع است آیا کنترل یک #ویروس با دعا غیر ممکن است؟
3⃣ همچنان که در بند نخست هم اشاره شد اعتقاد به دعا منافاتی با کار علمی و شبانهروزی ندارد. اتفاقا در احادیث #شیعه، کسی که دعا میکند ولی تلاشی انجام نمیدهد نکوهش شده است. در حدیث دیگری نیز خداوند، پروردگاری معرفی شده است که دوست ندارد کارها را انجام دهد مگر از طریق وسیله و اسباب خودشان. بنابراین تداوم تلاش علمی پزشکان و پرستاران با دعای #مومنان منافاتی ندارد.
4⃣ گاهی دعا اثرگذاری یک فرآیند را تسریع میکند. مثلا دارویی شفابخش به بیمار خورانده شده است اما دعا باعث میشود دارو در بدنش بهتر و سریعتر عمل کند و مشکل را برطرف سازد.
5⃣ سخن را با حدیثی از #پیامبر به پایان میبرم. در زمان رسول خدا شخصی شترش را باز گذاشته و پیش پیامبر آمده بود. رسول خدا به او فرمود: چرا شترت را باز گذاشتهای؟ جواب داد: به خدا توکل کردم. حضرت فرمود: «شتر را ببند و سپس به خدا توکل کن.»
✍نویسنده:علی بهاری، دانش آموخته ارشد از دانشگاه باقرالعلوم
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش اول)
🔰«ترس آن بیخی است که خرافات از آن برمیجوشد، میپاید و تغذیه میشود.» (اسپینوزا، رساله الهی #سیاسی)
🔹️فضا بوی #مرگ نمیدهد، بوی ترس میدهد. وحشت از بیماری را میشود در همه جا احساس کرد. از گسترش روزافزون ماسکها گرفته تا خلوت شدن تدریجیِ معابر و لغو شدن اجتماعاتِ «غیرضروری»!
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش اول)
🔰«ترس آن بیخی است که خرافات از آن برمیجوشد، میپاید و تغذیه میشود.» (اسپینوزا، رساله الهی #سیاسی)
🔹️فضا بوی #مرگ نمیدهد، بوی ترس میدهد. وحشت از بیماری را میشود در همه جا احساس کرد. از گسترش روزافزون ماسکها گرفته تا خلوت شدن تدریجیِ معابر و لغو شدن اجتماعاتِ «غیرضروری»!
🔹️در میان بیاعتمادی کامل به یک سیستم ناصادق و ناکارآمد و نیز فروپاشی اعتماد #اجتماعی، انسانها خود را تنها حامی خودشان میپندارند. اینجا اصالت با فردیت و اصل بقاست: تجربهای شبیه «وضع طبیعیِ» هابز. هر انسان به دیگری به مثابه تهدید مینگرد. امروز در ایران، ایده «انسان گرگ انسان» به وضوح قابل مشاهده است.
🔹️آنها که چند روزی است از خانه بیرون نیامدهاند. آنها که در خانه نیز #ماسک بر صورت میزنند. آنها که از فرط استعمال الکل و ضدعفونیکننده پوستشان را زخم کردهاند. آنها که همه چیز را میسابند. آنها که با کوچکترین سرفهای در جمع به یکدیگر حمله میکنند. آنها که همیشه به دنبال بهانهای برای تعطیلیاند. آنها که داروخانهها را متمدنانه غارت کردهاند. آنها که دو یا سه ماسک را روی هم میگذارند. آنها که از ترسِ #مرگ #خودکشی کردهاند. آنها که تمام تمهیداتشان بیهوده است. آنها که با خودکارِ شخصی خود رای دادهاند. آنها که فراموش میکنند. آنها که روابط عاطفیِ انسانی را، بوسه و مصافحه و آغوش را، شرّ معرفی میکنند. آنها که به فوبیا معتادند. آنها که خورهی اخبار و شایعاتند. آنها که فرصتی برای ارضای وسواسهای ذهنیشان یافتهاند. آنها که فقط میکوشند زنده بمانند اما تاکنون به این فکر نکردهاند که چرا؟
🔹️آنها ماییم.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد #فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔷️ فرداروزی ماجرای #کرونا هم تمام میشود.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔷️ فرداروزی ماجرای #کرونا هم تمام میشود.
🔸️ طبیعت قدرتش را به رخ ما انسانهای از خود مطمئن میکشد و دقیقاً از مجاریِ ارتباطات انسانی، غربالگریاش را انجام میدهد. پیرها و ضعفا را حذف میکند و زمین کمی خلوتتر میشود. و همه چیز به روالِ «طبیعی!»
بازمیگردد. طبیعت نفسی میکشد و ماجرایی دیگر آغاز میشود. آن روز روسیاهی به زغال نمیماند و فراموشی همه چیزِ ما را میشوید: ما بیچرا زندگان. آن روز تا چه حد میشود بازهم به لبخندها و بوسهها و آغوشها اعتماد کرد؟ آیا هر تجربهای از این دست، باعث نمیشود ما بازهم، از تمدن، از بشریت، بیشتر قطع امید کنیم؟
🔸️بی تردید مقصر اصلی شیوع کرونا در ایران، کم کاری #دولت و عدم واکنش به موقع در بستن راههای ارتباطی با چین (احتمالا به دلایل #سیاسی و #اقتصادی) و سهل انگاری در انجام اقدامات موثر بوده است. این تقصیر تا همین لحظه نیز با عدم صداقت و نیز ناکارآمدی ادامه یافته است.
🔸️این امر البته فقط به خواست یک #وزارتخانه یا کارکرد یک #مدیر مربوط نیست، بلکه ریشه در بحران ناکارآمدی و بحران مشروعیت سیستم و ناتوانی در تصمیم گیری درست و حتی تضمین اجرای تصمیمات دارد، لذا من در یادداشت خود البته با اشاره ای کوتاه، همین «ناکارآمدی و عدم صداقت» را پیش فرض گرفتم و به دلیل محدودیت های یک یادداشت و ماهیت تک سویۀ آن لزومی به تبیین موضع خود در این خصوص ندیدم که همین امر نیز به سوءتفاهم هایی یک سویه دامن زد. روشن است که هر نهادی که واجد قدرت بیشتری باشد، دارای مسئولیت بیشتری است و نقد من به عملکرد مردم نافی نقد اصلی نیست.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش اول)
🔶️ گاهی شیوع یک #بیماری ما را به خودآگاهیای میرساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمیآمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویتها و توانمندیهای خودمان.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش اول)
🔶️ گاهی شیوع یک #بیماری ما را به خودآگاهیای میرساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمیآمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویتها و توانمندیهای خودمان.
🔹️گاهی یک #ویروسی که به چشم نمی آید دنیا را به هم میریزد و ما را از #وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت رهنمون میکند.
🔹️#کرونا دلهای پراکندهای را یک دل کرده و به خط کرده برای نجات هموطنان. کرونا سبب شده از حال و روز همدیگر بیشتر مطلع شویم. این یعنی حرکت از کثرت به وحدت. در مقابل کرونا، بی مروتی طیفی را به نمایش گذاشته طیفی که از درد و رنج و نگرانی مردم سوء استفاده کرده و در حال احتکار و گرانفروشی #ماسک و اقلام مورد نیاز #مردم در مقابله با این #ویروس هستند و همین طور دیگر امور ضد انسانی که کرونا توانسته آنها را به نمایش بگذارد و اینها یعنی حرکت از وحدت به کثرت.
🔹️گاهی یک #بیماری ما را متوجه این می کند که #جهان ذاتا بیقرار است و ما در ذهن خود جهانی کوچک و آرام ساختیم با سقفی کوتاه، اما هر از گاهی این جهان بی قرار خودی نشان میدهد و می گوید باطن این جهان، سرکش است و پر از تزاحم و کشمکش.
✍🏻 نویسنده:دکتر عبدالله صلواتی،معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔹️آدمی غالبا تلاش می کند کلبه کوچکی از آسایش را برای خویش و خانواده اش بسازد. اما مدام حوادث طبیعی و فراطبیعی فضای آرام این کلبه را دچار تلاطم میکندو این تلاطم، آدمی را دچار پریشانی و اضطراب میکند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔹️آدمی غالبا تلاش می کند کلبه کوچکی از آسایش را برای خویش و خانواده اش بسازد. اما مدام حوادث طبیعی و فراطبیعی فضای آرام این کلبه را دچار تلاطم میکندو این تلاطم، آدمی را دچار پریشانی و اضطراب میکند.
🔹️مراقبت ذهنی این امکان را به ما می دهد تا نرم نرمک از این کلبه بیرون آییم و خود را با همان واقعیت سرکش رو در رو کنیم با این تفاوت که این بار نه ترسی وجود ما را فرا می گیرد نه حزن و اضطرابی به سراغمان می آید.
گاهی یک #ویروس وجود را به سلامتی می کاهد و جنبه های دیگر وجود و خود وجود به دست فراموشی سپرده میشود.
🔹️شاید چیزی را که از آن می گریزیم داریم مقدمات رفتن به سویش را فراهم می کنیم و همچنین مقدمات تقلیل وجود به ترس به اضطراب به میل سلامتی را فراهم می کنیم.
🔹️سعی می کنیم از #کرونا بگریزیم تا در سلامتی پناه گیریم یا به ابقای سلامتی خود مدد رسانیم اما غافل از اینکه با این کار خویش را از وجود دور می کنیم یعنی وجود را به جنبهای فرو میکاهیم و تمنای وصال آن جنبه را داریم.
🔹️ در مقابل این تقلیل وجود به سلامتی، انکار سلامتی یا رعایت نکردن پیشگیریها و درمانهای پزشکی و بهداشتی قرار ندارد، بلکه در مقابل این تقلیل گفته میشود وجود مظاهر زیبای دیگری هم دارد همانند معنویت همانند قدرت همانند اخلاق همانند زیبایی و...
🔹️گاهی ترس از چیزی کشندهتر از خود آن چیز است مثل ترس از #مرگ که از مرگ تلختر و مهلکتر است. پس میتوان گفت: یک ویروسی است که در #جهان عینی شروع به تکثیر کرده است و یک ویروسی است که در جهان ذهن من شکل گرفته است.
🔹️بسته به اینکه #ویروس در جهان ذهن چه باشد ضریب تخریب او شکل میگیرد. حال اگر ویروس در عین قوی باشد و این قوت همراه شود با ویروس تقویت شده در جهان ذهن، شاید امیدی به بهبود فرد مبتلا نباشد، اما به نظر میرسد پیش از مراقبت پزشکی و بیش از آن باید به مراقبت ذهنی در این فقره اهتمام داشت.
✍🏻 نویسنده: دکتر عبدالله صلواتی،معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ نقش #نخبگان در تحقق #انقلاب_اسلامی
🔻(بخش دوم)
🔷️ فعالیت #نخبگان_انقلابی
🔸️از آنجایی که #انقلاب_اسلامی، جریانی برآمده از #حوزه و تفکرات #امام_خمینی است، بسیاری از #نخبگان_دینی و روحانی نیز از شاگردان او و یا افرادی هستند که از جهت فکری با حضرت امام همراه بودهاند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ نقش #نخبگان در تحقق #انقلاب_اسلامی
🔻(بخش دوم)
🔷️ فعالیت #نخبگان_انقلابی
🔸️از آنجایی که #انقلاب_اسلامی، جریانی برآمده از #حوزه و تفکرات #امام_خمینی است، بسیاری از #نخبگان_دینی و روحانی نیز از شاگردان او و یا افرادی هستند که از جهت فکری با حضرت امام همراه بودهاند.
🔸️با توجه به پیشرفتهای #جامعه_غربی و گرایشات مادی گرایانه و اومانیستی آن و هجوم #اندیشه و #فرهنگ_غربی به #ایران، برخی شبه #روشنفکران که خود باخته #غرب بودند #دین_اسلام را در تعارض با الگوی پیشرفت کشور میدانستند.
🔸️ #مردم نیز با توجه به تبلیغات ضد دینی #رژیم_شاه و مشاهده رشد صنعتی جامعه غربی در هویت اسلامی و ایرانی خود دچار تزلزل شده بودند.
🔸️در این بین برخی #روشن_فکران و انسانهای متعهد و وطن دوست مثل #جلال_آل_احمد و دکتر #علی_شریعتی اگر چه دغدغه دفاع از سنتهای مذهبی را داشتند و در نقد از فرهنگ غربی، از بازگشت به خویشتن حرف میزدند و تلاش میکردند تا هویت دینی و #ملی #ایران را احیا نمایند، اما روش فکری و مبارزاتی آنان با #شهید_مطهری و حضرت امام (ره) متفاوت بود.
🔸️ #نظام_سیاسی که توسط حضرت امام (ره) ارائه شد دارای درون مایه اعتقادی و عرفانی بود. با این باور که با توجه به هویت غنی اسلامی، میتوان از انحرافات در عرصههای #سیاسی، #اقتصادی، #نظامی و #اجتماعی مانع شد. شهید مطهری به ارائه اسلام و آموزههای دینی با رویکردی تازه، قابل قبول و متناسب با مقتضیات #جامعه میپرداخت. او و همراهانش چون #شهید_بهشتی، با#هنر، #مفتح و....برداشتها و تعابیر جدیدی از مفاهیم #حکومت، #آزادی، #جهاد، #عدالت، #امر_به_معروف، دعا، توسل و.... به مخاطبان خود ارائه میدادند.
🔸️حضرت امام و شاگردانش با حل شبهات فلسفی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و مبارزه با انحرافات فکری و خرافات تلاش نمودند تا یک نسخه دینی برای حل مشکلات انسان مدرن ارائه دهند.
🔸️در واقع مذهب و دینی که شبه روشن فکران و دستگاه حاکمیتی تلاش در ناکارآمد نشان دادن آن داشتند، با نگاه حضرت امام و شاگردانش و امثال دکتر شریعتیها متحول شد.
🔸️اما تفاوتها در این جاست که شهید مطهری ذیل #فلسفه_اسلامی میاندیشید و از آن دفاع میکرد ولی شریعتی با اینکه فیلسوف نیست ولی اندیشه او داری مشرب فلسفی مدرن است.
🔸️ #مطهری معرفت و #ایمان را مقدم بر عمل میداند ولی شریعتی معتقد بود عمل ملاک است و اعتقاد فرع آن است. هر دو پروژه اصلاح دینی را دنبال میکنند ولی دین شناسی شریعیت انسان مدارانه است یعنی از نگاه او #دین برای انسان است.
🔸️تفاوت در ارائه نوع #اسلام، دین شناسی، تعلق اجتماعی و طبقاتی و تعلقات فکری و زیستی از جمله موارد است که میتوان به وسیله آنها میان دو #اندیشه امثال مطهری و امثال دکتر شریعتی تمایز و فرق قائل شد.
✍🏻 نویسنده: #میلاد_پورعسگری
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ ما و #کرونا
🔻(بخش سوم)
🔹️دست کم از نظر من اصلاً بحرانِ حاصل از #کرونا بحران کوچکی نیست و صرفاً نمی توان آن را شایعه دانست.
🔹️همچنین باید تا آنجا که می شود از انتشار و اشاعۀ این #ویروس جلوگیری کرد و به ویژه در یک ماه آینده ملاحظات منطقی و متناسبِ بهداشتی را رعایت کرد.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ ما و #کرونا
🔻(بخش سوم)
🔹️دست کم از نظر من اصلاً بحرانِ حاصل از #کرونا بحران کوچکی نیست و صرفاً نمی توان آن را شایعه دانست.
🔹️همچنین باید تا آنجا که می شود از انتشار و اشاعۀ این #ویروس جلوگیری کرد و به ویژه در یک ماه آینده ملاحظات منطقی و متناسبِ بهداشتی را رعایت کرد.
🔹️نقد واکنش عصبی و ترس خورده مردم، که خودم در دو روز اخیر نمونه های ترسناکی از آن را در شهر تهران (ازداروخانه تا مترو) شاهد بودهام، ابداً به معنای جدی نگرفتن یا کوچک پنداشتن بحران یا افتادن در دام بازیهای رسانه ای نیست.
🔹️من این وضعیت را با «وضع طبیعی هابز» مقایسه کردم و کسانی که می دانند این اصطلاح به چه معناست، از اوج شدت خشونت و تنشِ پیشاتمدنیِ نهفته در آن آگاهند. اتفاقا به نظر من ما هنوز با ابعاد ترسناك این فاجعه مواجه نشده ایم و چه بسا تا آخر سال، آماری چندهزار نفری از هموطنان قربانی کرونا را شاهد باشیم. همچنین نیازی به تذکر ندارد که اشاره به از بین رفتن ضعفا و پیرها را نیز باید فارغ از مباحث اخلاقیِ عرفی درك کرد.
🔹️در این یادداشت صرفاً به سازوکار طبیعت اشاره شده است و طبیعت نیز هم چنان که روشن است، کاری با اخلاق انسانی ندارد و بی رحمانه قدرت و #قانون خود را اعمال می کند. از سوی دیگر نگاه من به #مرگ اصلا رمانتیک یا سانتی مانتال نیست.
🔹️ما موجودات روبه مرگیم و زندگی چیزی نیست جز انتظار مرگ. اگر بناست زندگیِ ما معنایی داشته باشد، مسئله بر سر کیفیت و شدت آن است، نه کمیت و امتداد آن. زندگی کردن صرفاً برای زنده بودن، دستکم برای من، اصلاً واجد ارزش زیستن نیست.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش چهارم)
🔶️درباره سوءتفاهم سوم، حقیقتاً بیشتر آن را ناشی از سهل انگاری یا عدم دقت مخاطبان می دانم.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش چهارم)
🔶️درباره سوءتفاهم سوم، حقیقتاً بیشتر آن را ناشی از سهل انگاری یا عدم دقت مخاطبان می دانم.
🔹️در طول یادداشت همواره از ضمیر «ما» استفاده شده است، البته نه به نحوی صوری یا نمایشی، بلکه عملا باور دارم که من هم بخشی از همان مردمیام که توصیفشان کردم و حتی دقیقاً واجد برخی از صفاتی هستم که نقدشان کردهام.
🔹️نقد من از موضع یک فرد مطلقاً جدا افتاده و منزه خطاب به #مردم نیست، بلکه نقدی درونیِ ماست.
🔹️در یک وضعیت #آلوده و منحط، ما همه آلودهایم و در نتیجه نقدی اگر هست بر همۀ ما وارد است. در این معنا نقد مردم در حقیقت، همواره باید به شکلی از فاصله گذاری «ما»ی در نقد «من» غایتی جز دفاع از مردم ندارد.
🔹️درست است که هر میان سوژه و ابژه دست بزند، اما این فاصله گذاری باید به درونی بودنِ نقد نیز آگاه و معترف باشد.
🔹️امروز که شکاف #دولت/ #ملت در اوج خود است، بدیهی است که از سوی #مردم نخستین مخاطب هر انتقادی #حاکمیت و دولت است.
🔹️اما سوال این است که پس آیا اصلاً نباید مردم را نقد کرد؟ آیا هر شکلی از نقد مردم ضدمردمی است؟ آیا خود این موضع به نوعی فاشیسم پوپولیستی منجر نمیشود؟ آیا خود مردم توان سرکوبگری ندارند؟ آیا خود سرکوبگری دولت، به نحو غیرمستقیم محصول اراده عمومی نیست؟
🔹️همه می دانیم که خود مردم بزرگترین قربانیان وضعیتاند و رفتار غیرمنطقیشان یا فوبیای عمومی در مواجهه با یک #بیماری، ناشی از سالها فشار فرهنگی و بحران اقتصادی و عدم #امنیت_روانی است.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net