eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهش‌های فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 🔻 شرایط: - اتمام حداقل سطح 2 - سکونت در قم - حداکثر سن 35 سال 🔻 اولویت ها: - تأهل - داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط 🔻مزایا: - شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر - رزومه و سابقه پژوهش ⬅️ لینک ثبت نام: https://b2n.ir/s19470 ===================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️شرایط تحقق اعانه بر اثم/ تبادر عرفی وجود قصد برای انجام گناه را شرط می‌داند ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ بر اساس آیه تعاون، اعانه بر اثم فی‌الجمله حرام است. همه مردم عادل نیستند افرادی که عدالت ندارند، نیاز خود را از همین فروشگاه‌ها تأمین می‌کنند و صاحب فروشگاه هم برخی از این‌ها را می‌شناسد. آیا معاملات این افراد جایز است؟ ⬅️ اگر بگوییم اعانه بر اثم حرام و فروش کالا به این افراد اعانه بر گناه است؛ پس باید این افراد ممنوع المعامله باشند. در این صورت فروشنده برای فروش کالای خود باید به دنبال انسان عادل باشد. در حالی که هرج رخ می‌دهد و کسی قائل به آن نمی‌شود؛ بنابراین برای اعانه بر اثم، شرایطی را بیان کرده‌اند که در صورت وجود آن شرایط، اعانه بر اثم محرم محقق می‌شود. ⬅️ اولین قصد می‌باشد. قصد یعنی نانوا با این قصد نان را به فاسق بدهد که قدرت گناه کردن پیدا کند. میوه‌فروش، انگور را به فاسق می‌فروشد تا شراب درست کند. ⬅️ شرط دوم تحقق گناه می‌باشد؛ مثلا خریدار انگور، شراب را درست کند و مصرف شود. اگر گناه در خارج محقق شود، اعانه بر آن هم حرام است. اما اگر گناه محقق نشد مثلا انگور را به مهمان خود داد و به ساخت شراب نرسید، اعانه بر اثم تحقق نمی‌یابد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h38794 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (8) ⬅️ استاد: آیت الله سید ابو الحسن مهدوی ⬅️ موضوع: فقه سیاسی ⬅️فایلهای صوتی این درس در سایت https://eitaa.com/doroos_mahdavi بارگذاری شده است. ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مباحث مقدماتی آدم ربایی/ لفظ آدم ربایی در لغت عرب، اختطاف الناس است ✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «آدم ربایی» بیان داشت: ⬅️ یکی از مهم ترین مسايل مستحدثه در فقه معاصر مساله آدم ربایی است که میتواند دارای اقسامی و احکامی داشته باشد. لفظ آدم ربایی در لغت عرب تعبیر به اختطاف الناس می‌شود. ⬅️ اختطاف الناس دارای اقسام و احکامی است. به عنوان نمونه اگر کسی آدم ربایی را حرفه خود قرار دهد با کسی که این کار را یکبار انجام می‌دهد، چه تفاوتی دارند؟ اگر در حین آدم ربایی صدمه‌ای به فرد ربایش شده وارد شود،آیا مختطف ضامن است؟ آیا این اقدام، حق الناس محض است یا حاکم نیز می‌تواند رباینده را ببخشد؟ ⬅️ برای شروع عنوان محارب را انتخاب کردیم؛ زیرا این عنوان چند ضابطه در خود دارد. نصوص و کلماتی که اصحاب برای تعریف محارب استفاده کرده‌اند، این اطمینان را حاصل می‌کند که اختطاف داخل در یکی از این تعاریف است. ⬅️ علامه حلی در نهایه از شیخ طوسی نقل می‌کند: «المحارب هو الذی یجرد السلاح و یکون من اهل الریبه فی مصر او غیر مصر فی بلاد شرک کان او فی بلاد اسلام لیلا کان او نهارا و متی فعل ذلک کان محاربا». 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h41038 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ بررسی صحت یا بطلان شرط ضمان در عقد مضاربه ✅ آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ در حال حاضر بانک به وسیله عقد مضاربه، بخشی از سرمایه مردم را در اختیار تاجر و عامل قرار می‌دهد تا با آن تجارت و مبلغ معيّنی از سود آن را به بانک پرداخت کند. خواه تاجر در تجارت خود سود کرده باشد یا خیر. حتی در صورت ضرر هم تاجر در ضمن قرارداد بانکی، متعهّد می‌شود مقدار معيّن از بهره را به بانک پرداخت کند. ⬅️ از مجموع ادلّه استفاده می‌شود که شرط ضمان عامل در عقد مضاربه صحیح است. زیرا شرط ضمان مخالف با مقتضای عقد و مقتضای إطلاق عقد نیست بلکه ضمان نسبت به عامل بدون اقتضا است. ⬅️ در حرمت ربایی که به منزله حرب مِنِ اللّه و رسولِه است، رضایت طرفین در پرداخت و دریافت زیادی اثری ندارد؛ چرا که همه معاملات ربوی با رضایت و توافق طرفین انجام می‌پذیرد. ⬅️ بر اساس روایات، شرط ضمان در صورت ضرر و یا عدم منفعت بر خلاف مقتضای عقد مضاربه نیست. با این بیان شرط ضمان هیچ منع و محذوری ندارد و بانک در ضمن عقد مضاربه با وکالت از طرف صاحب سرمایه می‌تواند سرمایه را در اختیار تاجر قرار بدهد. ادامه مطلب: https://b2n.ir/x26323 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ولایت عالمان عادل و عاقل، تعیین کننده چارچوب انتخاب مردم ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ نباید چنین تلقی شود که با وجود امربه معروف و نهی از منکر یا نصیحت لائمه المسلمین، نیازی به نهاد نظارت نیست. مراد ما از نظارت، نظارت نهادینه است در حالی که امر به معروف یا نصیحت لائمه المسلمین که شامل امام مسلمین و ولی فقیه می‌شود، از محل بحث خارج است. ⬅️ از نتایج مهم نظریه تحقیق، قائل شدن به کارکردهای متنوع انتخابات در سطوح مختلف است تا جایی که ماهیت این پدیده را متنوع می‌کند. ⬅️ در حکومت دینی شبه‌ای که در این صورت رخ می‌نماید گزاره‌ای «ولایت عالمان عاقل و عادل» است. به این نحو که این گزاره در فرض فوق چه جایگاهی دارد. اگر ولایت عالمان عادل و عاقل را بپذیریم، جایگاه انتخابات مردم چیست؟ ⬅️ ولایت عالمان عادل و عاقل، تعیین کننده چارچوب انتخاب مردم است. یعنی مردم باید در امور الناس به شخصی عاقل و عادل رأی بدهند. به این دلیل که انتخابات به گونه‌ای است که اکثریت باید از جانب اقلیت نیز تصمیم بگیرند و جواز این کار صرفا از طریق تزاحم به تصویر کشیده شده است؛ لذا مجرای انقباض است نه انبساط. ⬅️ این سخن صحیح است که ولایت برای عالمان عادل عاقل می‌باشد اما قرارگیری آنها در این منصب به دست مردم است. ادامه مطلب: https://b2n.ir/g20745 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
Khordad-tir 1401.pdf
18.01M
📘 نسخۀ الکترونیک شمارۀ ششم نشریه رویش اندیشه ⬅️ با موضوع: حکمرانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی 🌐متن کامل: https://b2n.ir/h35753 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
♦️ تاکید همه روایات به آزاد گذاشتن کودک در هفت سال نخست ✅ آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ یکی از وظائف ترجیحی و مؤکد در باب تربیت، عنوان تأدیب است. اخباری که در این خصوص وجود دارد به چند طائفه تقسیم می‌شوند. اخباری که تأدیب را حق اولاد دانسته‌اند، اخباری که تأدیب را وظیفه والدین معرفی کرده‌اند و اخباری که تأدیب را به عنوان یکی از مراحل تربیت دانسته‌اند. ⬅️ تعابیری که در هفت سال اول آمده چند تعبیر می‌باشد، بعضی می‌گویند «دع ابنک» آزادش بگذار. بعضی می‌گویند «أَمْهِلْ صَبِيَّك‏» و بعض دیگر می‌گویند «يُرَبَّى‏ الصَّبِيُ‏ سَبْعا» یعنی به او رسیدگی و نیازهایش تأمین گردد. تعبیر دیگر سید و سیادت است یعنی در آن مرحله آقا است. ⬅️ با بررسی مجموعه روایات چنین به دست می‌آید که در هفت سال نخست باید اموری مانند رسیدگی جسمانی، توجه معنوی، اخلاقی و روحی همراه با آزادی عمل بدون سختگیری و نظم و انظباط انجام شود. ⬅️ مرحله سوم که در برخی از روایات اشاره شده به مرحله بعد از تکلیف اشاره می‌کند که در این مرحله باید یادگیری احکام انجام شود. مراد از احکام آموزش‌های دینی به معنای خاص است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w08170 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️عدم ولایت احدی بر احدی/ آمریکایی‌ها با منطق برتری نژادی، مردم بومی را قتل عام کردند ✅ آیت‌الله علی‌اكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد: ⬅️ ادله‌ای که ممکن است برای اثباتا قاعدع عدم ولایت احدی بر احدی اقامه شود عبارت‌اند از ادله فطری، عقلی، نقلی و شرعی. ⬅️ انسان فطرتاً در تقابل با إعمال ولایت غیر است و همواره می‌خواهد از قید غیر آزاد باشد. اقتضای فطرت به مقتضای اینکه شریعت ما با فطرت دست در آغوش هم دارند و انسان فطرت‌مند و شریعت فطرت‌نمون است، این جهت باید رعایت شود. ⬅️ همه انسانها آزاد خلق شده‌اند و تبعاً باید به همان طبع اولی بمانند. در واقع انسان آزاد و حرّ است. در کلمات امیرالمومنین علیه السلام تعابیر و عبارات بسیار زیبایی در این خصوص وجود دارد. از جمله بیانی است که در نامه‌ای به امام حسن علیه السلام مشاهده می‌شود. ⬅️ خدای متعال آحاد انسانی را خلق و در خلقت، هیچ کسی بر دیگری مزیت قرار نداده و همه با هم مساوی هستند. خداوند انسانها را از نظر مرتبه و رتبه مساوی آفرید. ذاتاً یکی رئیس و دیگری مرئوس خلق نشده؛ از این جهت همه در کنار هم برابر هستند و کسی نمی تواند إعمال قدرت، اقتدار و سلطه و سیطره کند. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/g20284 ================================== 🔎@fiqhenezam_com
✅ نقص از قوانین اسلامی نیست، از مدیرانی است که قوانین را به صورت دقیق انجام نمی‌دهند 🔻 آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ سپرده در بانکداری اسلامی نیز پذیرفته شده است. محوریت سپرده در بانکداری غربی، ربا می‌باشد که بر اساس آیه شریفه «حَرَّمَ الرِّبَا» حرام است. اما محوریت سپرده در بانکداری اسلامی، ماهیت قرض می‌باشد. در قرض به ظاهر سودی به سپرده‌گذار تعلق نمی‌گیرد اما از وامی که می‌گیرد می‌تواند منتفع شود. ⬅️ هر چند بانکداری مسأله جدیدی می‌باشد اما عناوینی مانند امانت، قرنها قدمت دارند. شرایط جدیدی که عقود مختلفه‌ بر اساس آن شکل می‌گیرد، در گذشته وجود نداشته؛ از این رو بسیاری از نظامات بانکداری باید تحت عنوان مسائل مستحدثه بیان شود. ⬅️ یکی از روان‌ترن و بهترین اقدامات بانک‌ها، قرض‌الحسنة‌هامی‌باشد. موانع موجود در قرض الحسنه نباید به گونه‌ای باشد که دسترسی به آن را محال یا سخت کند؛ به عبارت بهتر کارمزدها نباید سنگین باشد که با سودهای دیگر بانک‌ها برابر یا بیشتر باشد. نباید در ظاهر به نام قرض الحسنه باشد، ولی در واقع قرض الحسنه نباشد. ⬅️ سود و بهره‌ در بانکداری اسلامی به معنی شناور بودن انتفاع آن است؛ یعنی به دلخواه مشتری، یا بدهکار و بستانکار انجام می‌شود. از این رو بانکداری اسلامی، بانکداری به‌روز است؛ چرا که قراردادهایش به‌روز است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d87789 ======================== @fiqhenezam_com🔎
✅ عناصر تحقق بخشیدن به امنیت در جامعه/ از نگاه اسلام مردم باید قانون پذیر باشند 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» بیان کرد؛ ⬅️ نخستین عنصر، حاکمیت قانون در جامعه است. جامعه‌ای که قانونمند نباشد، به دلیل اینکه هر نوع کاری در آن انجام می‌شود، امنیت نخواهد داشت. اما جامعه‌ای که قانونمند باشد، امنیت نیز بر آن حاکم خواهد بود. ⬅️ جامعه باید به گونه‌ای باشد که افراد به خود اجازه ارتکاب جرمی مانند دزدی، اختلاس و رشوه را ندهند. ⬅️ اگر بخواهیم امنیت به لحاظ کیفری و حقوقی در جامعه تحقق پیدا کند، باید جامعه قانونمد باشد.پذیرش قانونمندی در اسلام به میزانی واضح است که شخص را از رجوع به آیات و روایات بی‌نیاز می‌کند. ⬅️ اساس اسلام بر قانون است و قانون اسلام در فقه تجلی کرده است. اینکه در فقه گفته می‌شود هر فعل اختیاری خارج از احکام پنجگانه واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح نیست، بیانگر این نکته است که قانون در همه امور از منظر اسلامی، سرایت دارد. ⬅️ اگر مشاهده می‌شود که روحیه مردم درجوامع اسلامی، قانون گریزی است، نشان دهنده این نکته است که ما در معرفی و تطبیق اسلام، اشکال داشته‌ایم. ایراد در اسلام نبوده بلکه اسلام می‌خواهد مردم را قانون پذیر بار بیاورد نه قانونگریز. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/g47451 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
❇️ سنت انتظار دهمین اصل از اصول باورهای دستگاه حکومتی در نظام اسلامی 🔻 آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ سنت انتظار یکی از بزرگترین سنتهای اجتماعی خداوند است. در جهان آفرینش سه انتظار بزرگ وجود دارد. ⬅️ نخستین انتظار، انتظار ظهور حضرت آدم بود. از روایات و از خود آیات کریمه استفاده می‌شود که مدتها شاید هزاران سال قبل از خلقت آدم خدای متعال خبر آفرینش چنین موجودی را به ملائک داده بود ⬅️ انتظار دوم پیدایش پیامبرخاتم صل الله علیه واله بود. این آغاز مرحله جدیدی بود که تمام انبیا و پیروان آنها منتظر آن بودند؛ بر این اساس همه انبیا مبشر به رسول اکرم بودند. . ⬅️ علت مهاجرت تعداد زیاد یهودیان ار فلسطین به جزیره العرب این بود که می‌دانستند از این سرزمین، رسول خاتم برخواهد خواست. آنها اعتقاد داشتند که رسول خاتم باید از میان ما باشد؛ از این رو وظیفه خود دانستند که به جزیره العرب آن هم مدینه بروند. ⬅️ انتظار خواه و ناخوواه لوازم و مقارناتی دارد. یکی از مهمترین آنها فراهم کردن زمینه اجتماعی ظهر آن حضرت است. فراهم کردن زمینه اجتماعی به این معنا است که زمینه برای اطاعت و نصرت آن حضرت مهیا شود. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x70312 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
✅ راه عملی تشخیص چگونگی رعایت کرامت، میزان قرار دادن خود است 🔻آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛ ⬅️ آیا قاعده طلایی، قاعده اصیل با مضمون و محتوای مستقل است یا انتزاعی از قواعد دیگر است و اصالتی ندارد؟ ⬅️ اگر بگوییم این قاعده به امر جامع اخلاقی مهم اشاره می‌کند و ذیل آن قواعدی قرار می‌گیرد، این قاعده حقیقی است با بار مستقل و مضمون مستقل. ⬅️ اگر بگوییم این قاعده بار مستقل ندارد بلکه برآمده از احبب لغیرک ما تحب لنفسک است، در این صورت تلقی اول این است که خود قاعده، اصل است. ⬅️ به نظر می‌رسد باید تلقی اول را معیار قرار دهیم. اما در تعبیر ادق هر دو تعبیر نقص دارند و باید تلقی سومی بیان شود. ⬅️ شخصیت واحده‌ انسان، ملاک است. لکن قاعده مورد بحث برای آن شاخص گذاشته است. پس اگر بخواهیم قاعده را بازکنیم که قواعد دیگر از آن منشعب می‌شود، این است که کرامت شما و دیگران یکسان است و باید پاس داشته شود. حال چگونه حقوق دیگران را تشخیص دهم؟ می‌گوید همانی را که برای خود می‌خواهی برای دیگران نیز بخواه. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n20519 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ تفاوت اجاره محاباتی به شرط قرض با اجاره به شرط قرض 🔻آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد: ⬅️ صاحبخانه‌ای اجاره محاباتی به شرط قرض می‌کند ولی قصد او از قرض، انتفاع نیست بلکه وثیقه است. یعنی بخشی از پول را از مستأجر به عنوان وثیقه می‌گیرد که اگر یک روز اجاره نداد یا ضربه ای به خانه زد بتواند از آن پول بردارد. فرض مذکور اشکالی ندارد. زیرا وثیقه گرفتن دلیلی بر منع ندارد. ⬅️ اما نوع اجاره به شرط قرض این گونه نیست. نوعا اجاره را کم می‌کنند برای اینکه بتوانند از مستأجر قرض الحسنه بگیرند. از این رو متعارف از اجاره به شرط قرض که غالب فقهاء مثل امام و آیت الله زنجانی و آیت الله وحید جایز می دانند، آیت الله سیستانی و آیت الله هاشمی شاهرودی جایز نمی دانند. ⬅️ فردی به مدت یک سال خانه‌ای که یک میلیارد قیمت داشت را به قیمت صد میلیون و به بیع الخیار بفروش. این کار به اهداف مختلف می تواند انجام پذیرد: 1️⃣ گاهی برای این است که شخص مقابل می‌خواهد رهن کامل کند. همه بزرگان رهن کامل را حرام می‌دانند. توجیه این معاملات این است که اجاره مختصری گرفته شود و اجاره محاباتیه به شرط قرض شود که مشهور آن را بی اشکال می دانند. 2️⃣ گاهی نیز هدف از بیع الخیار این است که شخص نیاز به پول دارد و از سوی دیگر قصد تهیه مسکن هم ندارد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s03445 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ روش استنباط گزارهای فقه امنیت در بیع سلاح به دشمنان دین 🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه امنیت» بیان کرد: ⬅️ بحث از بیع سلاح به دشمنان، برای نشان دادن اختلاف دو روش ذکر شده در استنباط گزاره‌های امنیت می‌باشد. همچنین یکی از مصادیق امنیت نیز محسوب می‌شود. ⬅️ بازگشت مسئله به صدر اسلام است. در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام مسلمانان در مواقعی قصد ارسال سلاح به اهل شام برای مقابله با روم را داشنتند. برای اصحاب سوال بود که آیا می‌توان به حکومت بنی امیه سلاح ارسال کرد با اینکه دشمن دین و مذهب هستند؟ ⬅️ در این خصوص روایات سه گروه هستند. برخی از روایات فروش سلاح به دشمنان دین را مطلقا جایز می‌دانند. در مقابل برخی از روایات این کار را مطلقا جایز نداسته‌اند. دسته‌ای دیگر از روایات فروش صلاح در زمان صلح را جایز و در زمان جنگ را جایز نمی‌دانند. ⬅️ شیخ انصاری در برخورد با این روایات از اصول فقهی استفاده می‌کند که در موضوعات دیگر استفاده می‌شود. از این جهت مشخص است که دغدغه شیخ مسئله نیست بلکه روش است. ⬅️ اشکال به مطالب شیخ انصاری، بر روش ایشان در برخورد با ادله بیع سلاح است. اگر اصولی مانند «لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا»، «الاسلام یعلو و لا یعلا علیه»، «تعاونوا علی البر و التقوا و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» وجود دارد، باید از آنها در مباحث خود استفاده کنیم. باید در یک نظام حلقوی در کنار همدیگر یا نظام هرمی در طول همدیگر قرار بدهیم و سپس مقتضای همه ادله را نگاه کرد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p66963 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ عبادات، اطاعت پیامبر و اولو الامر، حدود و وقف بر مصالح عامه از زیر مجموعه حق الله هستند 🔻آیت الله سید احمد خاتمی در درس خارج «حقوق معنوی» بیان کرد: ⬅️ از جمله مصادیق حقوق معنوی را می‌توان مواردی مانند حق تالیف، حق چاپ و نشر، حق ابتکار و اختراع دانست. ⬅️ برخی از فقهاء مانند امام خمینی (ره) جایگاهی برای حق معنوی قائل نیستند. اما برخی دیگر از فقهاء برخلاف امام خمینی این گونه حقوق را دارای جایگاه می‌دانند. ⬅️ برای حق می‌توان سه نوع تقسیم بندی متصور شد. تقسیم اول: حق قابل اسقاط و حق غیر قابل اسقاط. تقسیم دوم: حق قابل نقل و حق غیر قابل نقل و تقسیم سوم حق مالی و حق غیر مالی. تقسیم حق به حق الله و حق الناس و حق مشترک بین الله و الناس را نیز می‌توان برای حق متصور شود. ⬅️ امام سجاد علیه السلام در رسالة الحقوق، پنجاه حق را ذکر کرده است. ⬅️ رساله حقوق را به جز امام معصوم علیه السلام کسی نمی‌تواند بیان کرده باشد؛ لذا نیازی به بررسی سند امثال کتاب تحف العقول نیست تا اشکال شود مولف این کتاب بر این باور است که چون روایات کتاب، اخلاقی هستند نیازی به سند ندارند. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u66867 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ اعتبار آزمایشات و نتائج پزشکی و جایگاه آن در ایجاد علم یقینی 🔻آیت الله محمد محمدی قایینی در درس خارج « فقه احکام پزشکی» بیان کرد: ⬅️ بحث در اعتبار انواع آزمایش‌های پزشکی و مسائل مرتبط با کارشناسی‌هایی که در رابطه با تشخیص آسیب‌ها و هویتها انجام می‌شود، در دو مقطع مهم قابل پیگیری است. برای اینکه موضوع بحث روشن شود و حوزه بحث متناسب با مسائل پزشکی از غیر پزشکی جداسازی شود. ⬅️ مرحله اول اعتبار این آزمایشها در راستای تحصیل علم و جزم و یقین است. به واسطه این آزمایش‌ها برای اشخاص حقیقی و شخصیت‌های حقوقی مانند قضات، علم حاصل می‌شود. از این رو جایگاه این بحث در فقه پزشکی نیست بلکه مرتبط با کتاب قضا و اعتبار علم قاضی است. ⬅️ مرحله دیگر از بحث این است که اگر برای قاضی به وسیله وسائل پزشکی علم حاصل نشود، آیا می‌توان به کارشناسی‌های پزشکی اعتناء کرد. ⬅️ اگر آزمایش‌های صورت گرفته مفید علم باشند، تأثیر آنها از قبیل امور حسی محسوب می‌شوند و اگر خبر کارشناس در اینگونه موارد بر پایه خبر حسی باشد، ارزش و اعتبار پیدا می‌کند. از کلمات متخصصین استفاده می‌شود که احتمال خلاف در آزمایشهای پزشکی مانند دی ان ای، خون و ... در حد صفر است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s17216 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ نمی‌توان حرمت اعانه بر اثم در جامعه را مقید به امر قلبی کرد/ ملاک عرف است 🔻آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ مصادیق زیادی در این مسئله وجود دارد که علما قائل بر حرمت آن‌ها نیستند. مانند قصابی، نانوایی و ... که افراد فاسق و فاجر هم از آن‌ها خرید می‌کنند،‌ تقویت می‌شوند و گناه مرتکب می‌شوند ولی کسی قائل به حرمت خرید و فروش نیست. ⬅️برخی از علما گفته‌اند در حرمت این مسئله، قصد لازم است؛ یعنی شخص قصد داشته باشد که گناه را محقق کنند. نانوا نان را می‌فروشد به این قصد که فاسق تقویت شود تا بتواند گناه کند. در این صورت اعانه بر اثم صدق می‌کند. اما اگر قصد او این نیست که فاسق تقویت شود و گناه کند، اعانه بر اثم صدق نمی‌کند. ⬅️ طرفداران لزوم قصد در صدق اعانه بر اثم، به «تبادر» استدلال می‌کنند. معنای تبادر در اینجا چنین است که در صورت به کار بردن لفظ اعانه بر اثم، یعنی این شخص قصد دارد به فسق کمک کند. در این مورد در مواقعی «علی سبیل الانفراد» و در مواقعی نیز «علی سبیل الاشتراک» است. 🌐ادامه مطلب: https://b2n.ir/z47908 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ شرایط انطباق عنوان محاربه بر اسیدپاشی، راهزنی و آدم ربایی 🔻 آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «آدم ربایی» بیان داشت: ⬅️ به این که به وسیله اسلحه، شخصی را برباید. اگر اسلحه نداشته باشد کسی از او نمی‌ترسد و تسلیم او نمی‌شود. غالباً و به حسب وقوع خارجی، آدم ربائی با سلاح است. از این جهت تا زمانی که سلاح خود را بیرون نیاورد و تهدید نکند، طرف مقابل تسلیم او نمی‌شود. پس یکی از مصادیق محارب (شَهَرَ سلاحه بقصد الإخافه)، مختتف الناس است ⬅️ اهل ریبه به اهل فساد، اهل کشتار و اهل جرح و ضرب اطلاق می‌شود. اگر بدانیم شخصی از این قبیل نیست، عنوان محارب برای او صدق نمی‌کند. ⬅️ سه عنصر در عنوان محارب شرط است: اول شهر السلاح و تجریده، دوم اخافه ناس و سوم قصد اخافه. یعنی ممکن است سلاح ایشان بعث رعب مردم شود اما همان مردم اگر بدانند که او قصد اخافه ندارد، عنوان محارب صادق نیست. ⬅️ در نصوص از سلاح چنین تعریف شده است «من شهر سلاحه و سیفه» و امثال آن. لفظ سلاح در باب محارب نیز مشاهده می‌شود. این لفظ حقیقت عرفیه دارد؛ پس باید معنای لغوی آن را بررسی کنیم. ⬅️ با توجه به اینکه سلاح عنوان عرفی است، در هر عرفی که عنوان سلاح صادق باشد کافی است. لذا فرقی ندارد که سلاح از مواد شیمیایی باشد یا نباشد، یک شی تیز باشد یا نباشد، تفنگ باشد، تانک باشد، یک ماده منفجره باشد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h04348 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ با متد سنتی می‌تون مسئله غنا را حل کرد/ بر اساس اجتهاد جواهری زمان و مکان در شناخت موضوع دخالت دارد 🔻 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه غناء» بیان داشت: ⬅️ چگونه می ‌شود یک صورت با یک لحن در ایران حلال اما در کشور فاسق، حرام باشد؟ مدعای آیت الله خامنه‌ای بر این است که حل مسئله غنا از سوی امام خمینی بر اساس مدل فقه جواهری اتفاق افتاده است. این بیان بدین معنا است که با همان متد سنتی می‌تون مسئله غنا را حل کرد. ⬅️ خواننده غنایی شعر واحد، گاهی از جهت اینکه گمراه کننده باشد یا نباشد بر حسب شرایط حاکم بر مردم و جامعه متفاوت است. اما اگر شرایطه به گونه‌ای باشد که مردم را به غیر راه حق و صلاح، سوق دهد و راه‌های ضلالت و فروپاشی اخلاقی برای جامعه همورا باشد، در این صورت همان آواز لهوی و گمراه کننده از راه خدا مصداق غنای حرام خواهد بود ⬅️ مدعی آیت الله خامنه‌ای چنین است که امام خمینی در بحث غنا بر این باور بود که غنای لهوی گمراه کننده موضوع غنا می‌باشد و زمان و مکان نیز در آن تأثیر گذار است. از این جهت است که یک شعر در ایران یک حکم را دارد و در کشور عربستان یک حکم دیگری. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/z26586 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ تربيت جسمي و مادي فرزندان / امر رضاع نسبت به مادر مستحب مؤكد است 🔻 آیت الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان داشت: ⬅️ تربيت جسمي و مادي فرزندان يعني رسيدگي‌ و سرپرستي نسبت به رشد جسماني و نيازهاي طبيعي. در اين بحث در پی دست یابی به قلمرو مسئوليت خانواده در قبال رشد جسمي و تأمین نيازهاي مادي فرزندان اعم از بحث هاي تغذیه‌ای، پوشاك و ... هستیم. ⬅️ هر چه كه موجب ضرر و زيان كودك در جسم، تغذيه و شرايط روحي می‌شود حرام است. پدر و مادر بايد كاري كنند كه به كودك آسيب نرسد و نيازهاي جسمي و مادي او را تأمین شود. ⬅️ آن چه كه از ادله در مورد شیر دادن مادر اثبات و به دست می‌آید این است که شیر دادن در حد استحباب مؤكد می‌باشد. رواياتي كه در بحث رضاع وجود دارد و خود اين آيه، بيش از استحباب را نمی‌رسانند ولو اين كه جمله خبريه در مقام انشاء ظهور در امر پيدا می‌کند. ⬅️ وظيفه پدر اين است كه غذاي متناسب با نوزاد را به او برساند. لازم نيست كه حتماً شير مادر را به او بدهد بلكه می‌تواند شير مادرش را به او بدهد و اجرت را به مادر پرداخت كند يا اينكه اجير بگيرد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w11064 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آثار نپذیرفتن شخصيت حقوقى مستقل شركت در فقه 🔻حجه الاسلام حمید دراتی در «درس خارج فقه» بیان داشت: ⬅️ در صورت عدم پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمال اقتراض و هبة معوّضة در شركت هاى تعاونى منتقى خواهد بود؛ زيرا هردو احتمال مستلزم تمليك اموال به هيأت مديره يا مدير عامل است. ⬅️ از سوی دیگر قدر متيقن از صحت مضاربة، اعطاء اموال نقد به عامل است. در حالى كه سهام اعضاء در شرکت تعاونى مى‌توانست به صورت كالا تسليم شود. همچنین خسارت‌هاى ناشى از تجارت در مضاربة على القاعده متوجه مالك خواهد بود نه عامل. ⬅️ به نظر مى‌رسد بنابر پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمالات وكالت، اجاره و هبة معوّضة منتفى نباشد. هرچند كه بنابر اين سه تحليل فقهى، عمده مختصات شركت تعاونى بايد با شرط ضمن عقد تصحيح شود. اما احتمال اقتراض با درنظر گرفتن اختصاص سود سالانه به سهام، ناتمام خواهد بود و منجر به قرض ربوى مى‌گردد. ⬅️ به نظر ما شخصيت حقوقى مستقل، اعتبار شرعى دارد و تحليل فقهى صحيح شركت تعاونى نيز ملكيت طولية مى‌باشد كه بدين تفصيل است : نخست اینکه اجتماع و اختلاط اموال اعضاء موجب بوجود آمدن شركت مدنى و فقهى مى‌شود. دوم اینکه با تصميم و توافق اعضاء و يا به انضمام تأييد ركن قانونى، شخصيت حقوقى مستقلى براى شركت تعاونى شكل خواهد گرفت كه موضوع حقوق و تكاليف قرار مى‌گیرد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/y85032 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com