📌 اگر نمی توانی #کربلا بروی؛ دلت را با کربلاییان همراه کن...
🔰هنگامی که #امیرالمومنین علیه السلام از #جنگ_جمل مراجعت می نمود، شخصی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان آمد و عرض کرد : یا امیرالمؤمنین دوست داشتم برادرم هم در این جنگ می بود و به فیض درک رکاب شما نایل میشد .
🔰حضرت در جواب وی فرمود : بگو نیّت او چیست ؟ آیا برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید و در جنگ شرکت کند؟ یا نه، بدون هیچ عذری از شرکت در جنگ خودداری کرد و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامده ؛ بهتر همان که نیامد و اگر عذری داشته است و نتوانسته بیاید ، ولی دلش و میلش با ما بوده و تصمیم داشته که با ما باشد پس با ما بوده است .
🔰آن مرد عرض کرد : بله یا امیرالمؤمنین اینطور بوده یعنی نیّتش این بود که با ما باشد ، حضرت فرمود :
💠 نه تنها برادر تو با ما بود ، بلکه با ما بوده اند کسانی که هنوز در رحم های مادرانند و افرادی که هنوز درصُلبِ پدرانند و تا دامنه #قیامت ، اگر افرادی یافت شوند که واقعاً از صمیم قلب نیّت وآرزویشان این باشد که«ای کاش #علی را درک می کردیم و در رکاب او می جنگیدیم» ما آن ها را جزو اصحاب خود می شماریم .
📚 گفتار های معنوی – شهید مطهری ص 236
#اربعین
🆔 @islam_history
☀️ امر ما از آفتاب، روشن تر است...
✏️ مفضّل بن عمر جعفى كه می گوید:
✅ شنيدم شيخ- يعنى ابا عبد اللَّه (#امام_صادق)- عليه السّلام میفرمود: بخدا قسم حتما مدّتى از روزگارتان را پنهان خواهد بود و از يادها خواهد رفت تا آنكه گفته شود: او مُرد؟ هلاك شد؟ كدام بيابان را پيمود!
✨ چشمهاى مؤمنين بر او اشكها خواهد ريخت و همچون زير و رو شدن كشتى در ميان امواج دريا زير و رو خواهند شد و نجات نخواهد يافت مگر آن كس كه خداوند از او پيمان گرفته باشد و ايمان را در دلش نوشته و او را به روحى كه از جانب او است تأييد كرده باشد و حتما دوازده پرچم نامعلوم برافراشته شود كه مشخّص نباشد كدام از كدام است!
😭 مفضل گويد: من گريستم و سپس عرض كردم: ما چه بكنيم؟
👈 فرمود: اى ابا عبد اللَّه و سپس به آفتابى كه به سكّوى خانه تابيده بود نگاه كرد و فرمود: اين آفتاب را مى بينى؟
عرض كردم: آرى، فرمود امر ما از اين آفتاب روشن تر است!
📚 غیبه النعمانی، باب۱۰.
#ظهور
#جمعه
🆔 @islam_history
📌 #روايت شده #امام_صادق علیه السلام به مسمع کِردین فرمود: اي مسمع! تو از اهل عراقي، آيا به #زيارت قبر #امام_حسین علیه السلام ميروي؟
🔰عرض کرد: نه، چون من مردي معروف و در بين اهل بصره مشهورم، و نزد ما جماعتي هستند که تابع خليفه اند، و از قبايل عرب و ناصبيان و غير ايشان، دشمنان بسيار داريم، و من ايمن نيستم که احوال مرا به والي خبر ندهند، به طور قطع گزارش ميدهند، و از ايشان به من ضررها خواهد رسيد.
💠 حضرت فرمود: آيا مصائب آن حضرت با به خاطر مي آوري؟ عرض کرد: آري. فرمود: آيا بر آن حضرت جزع ميکني؟
💠 عرض کرد: آري، به خدا سوگند که بي تابي ميکنم و ميگريم بر آن بزرگوار تا آن که اهل خانه من، اثر اندوه در من مي يابند، و حتي از غذا خوردن امتناع ميکنم تا از حال من، آثار مصيبت ظاهر ميشود.
🔰حضرت فرمود: خدا رحم کند بر گريه تو، به درستي که تو شمرده ميشوي از کساني که جزع ميکنند براي ما، و شاد ميشوند براي شادي ما، و اندوهناک ميشوند براي اندوه ما، و خائف ميگردند براي خوف ما، و ايمن ميگردند براي ايمني ما، و زود باشد که ببيني، در وقت مرگ خود، که پدران من حاضر شوند نزد تو، و سفارش کنند به ملک الموت درباره تو، و بشارت دهند تو را که ديده ات روشن گردد، وشاد شوي؛ و ملک الموت بر تو مهربانتر باشد از مادري مهربان نسبت به فرزند خويش.
پس حضرت گريست و مسمع نيز گريست...
📚 کامل الزيارات، باب 32، ص 101.
#اربعین
🆔 @islam_history
📌 اولین زائران کربلا
✍ طبری شیعی با سند خود از عطیه عوفی نقل می کند که گفت:
💠 [در روز #اربعین] من با جابر بن عبدالله انصاری به قصد #زیارت قبر #حسین_بن_علی بن ابی طالب بیرون آمدیم. زمانی که به #کربلا رسیدیم، جابر نزدیک ساحل فرات شد و غسل کرد و یک ردا و یک ازار پوشید (همانند افراد مُحرم)، سپس کیسه ای را باز کرد که در آن سدر بود و آن را به بدن خود زد و خود را با آن خوشبو کرد. هر قدم که برمی داشت، ذکر خدای متعال را می گفت؛ تا این که به قبر مطهر حضرت نزدیک شد.
💠 وقتی رسید گفت: دست مرا روی قبر بگذار. من این کار را انجام دادم؛ پس او خود را روی قبر انداخت، در حالی که از هوش رفت. پس من به روی او آب ریختم تا به هوش آمد. سه مرتبه صدا زد یا #حسین و گفت: آیا دوست جواب دوست را نمی دهد؟! و خودش پاسخ داد: چگونه جواب بدهی در حالی که رگ های خونین تو در بالای شانه ات نمایان شده و بین بدن و سر مقدس تو جدایی افتاده است؟!
💠 پس من #شهادت می دهم که تو فرزند خاتم پیامبران و فرزند آقای مؤمنان و فرزند هم قسم تقوا و سلاله هدایت و خامس اصحاب کسا و پسر آقای پاکیزگان و فرزند سرور زنان هستی، و چرا تو چنین نباشی، در حالی که دست آقا و سرور پیامبران به تو غذا داده و در دامن پرهیزکاران تربیت یافته ای و از دستان ایمان شیر خوردی و با اسلام سیراب شدی! پس زندگی و مرگ پاک و زیبا داشتی؛ ولی دل های مؤمنان از فراق تو ناخوش است و کسی را تردیدی در اختیار تو نیست! پس سلام خدا و خشنودی او بر تو باد و شهادت می دهم که تو از دنیا درگذشتی، همان گونه که برادر #یحیی بن #زکریا درگذشت و به فیض شهادت رسید.
💠 سپس نگاهی به اطراف قبر مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام کرد و گفت: سلام بر شما ای ارواحی که در راه حسین علیه السلام فدا شدید و شهادت می دهم که شما #نماز را به پا داشتید و زکات را پرداختید و امر به معروف و نهی از منکر نمودید و با ملحدان جهاد کردید و خدا را آن قدر عبادت کردید تا به مرحله یقین رسیدید، و قسم به کسی که حضرت #محمد صلی الله علیه و اله را به نبوّت و حق مبعوث کرد، ما در آنچه شما وارد شدید و عمل کردید، شریک هستیم.
🔰عطیه می گوید: به جابر گفتم: ما چگونه در ثواب آنها شریک هستیم، در حالی که ما نه به وادی فرود آمدیم و نه از کوهی بالا رفتیم و نه شمشیر زدیم، ولی ا ین گروه میان سر و بدن های شان جدایی افتاده و فرزندانشان یتیم شده اند و همسرانشان بیوه گشته اند؟!
💠 جابر گفت: ای عطیه! از حبیب خود #رسول_خدا صلی الله علیه و اله شنیدم که فرمود: اگر کسی گروهی را دوست داشته باشد، با آن گروه محشور خواهد شد و کسی که کار گروهی را دوست بدارد، با آنان در کار آنان شریک خواهد شد، و قسم به آن کس که محمد را به پیامبری مبعوث کرد، نیّت من و نیّت یاران بر آن چیزی است که #امام_حسین علیه السلام و اصحاب او بر آن گذشته و رفته اند.
💠 سپس گفت: دست مرا بگیر و به طرف خانه های #کوفه ببر. جابر در بین راه گفت: ای عطیه! آیا می خواهی تو را وصیت کنم؟ زیرا گمان نمی کنم پس از این سفر، دیگر تو را ملاقات کنم. ای عطیه! دوست بدار دوستدار آل محمد را مادامی که او آنها را دوست دارد و دشمن بدار دشمن آل محمد را مادامی آنان را دشمن می دارد؛ اگرچه روزها #روزه دار باشد و شب ها را به زنده داری بگذراند، و با محبّ آل محمد مدارا و نرمی داشته باش؛ زیرا اگر قدم آنها به سبب زیادی گناه بلغزد، قدم دیگر آنان به سبب محبّت آنها ثابت و استوار خواهد ماند. همانا دوستداران آنان به سوی بهشت بازمی گردند و دشمنان ایشان به طرف آتش خواهند رفت.
📚 عمادالدین قاسم طبری آملي، بشارة المصطفی، ص 125، حدیث 72.
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 ماجرای عنایت #امام_حسين علیه السلام به شاعر ناصبی
✍🏻 علامه امینی(ره) در کتاب «الغدیر» این داستان را چنین نقل میکند:
📝 قاضى شوشترى در کتاب «مجالس المؤمنین» گفته است و سید ما زنوزى در روضه اول «ریاض الجنة» گوید: مادر ابوالحسن خلعی (که ناصبی بود) نذر کرد که اگر خدا به او پسرى روزى نماید او را به راهزنی کاروانهای حسینی و کشتن افراد آنها گسیل دارد! هنگامی که این بچه به دنیا آمد و به حد رشد رسید او را براى اداء نذرش فرستاد و چون او به نواحى مسیّب که در نزدیکى #کربلا است رسید، در کمین زوّار نشست، اما خواب بر او غلبه کرد و قافله و کاروان زوّار گذشتند و گرد و غبارشان بر سر و روی او ریخت.
👈 در همان هنگام این راهزن در خواب دید که #قیامت برپا شده و فرمان آمده که او را به آتش اندازند، ولی آتش او را براى آن غبار پاکى که بر او رسیده نمیسوزاند، از خواب بیدار شد، در حالیکه از آن قصد بدش برگشته و همانجا #توبه کرد و محبّت و ولایت خاندان پاک #پیامبر را به دل گرفت و ترسناک به کربلا و حایر شریف حسینى آمد. میگویند در آن وقت دو بیتى سرود که آنرا شاعر مبتکر حاج مهدى فلوجى (متوفاى 1357ق) تخمیس نمود و آن دو بیت با تخمیسش این است:
أراک بحیرةٍ ملأتکَ رَیناً
و شتَّتک الهوى بیناً فبیناً
میبینم تو را سرگردان و حیران که تو را شک پُر کرده و هوا و هوس تو را پراکنده و پریشان نمود و تو بین بین قرار گرفتهاى.
فطب نفساً و قر باللَّه عیناً
إذا شئت النجاة فزر حسیناً
پس دلت را پاک کن و چشمت را به استعانت از خدا روشن نما و اگر نجات و رستگارى میخواهى پس #زیارت کن #حسین را. [تا آنکه خدا را با روشنى چشم دیدار کنى].
إذا علم الملائکُ منک عزماً
تروم مزارَه کتبوک رسماً
هرگاه فرشتگان اراده جدی تو را برای زیارت او بدانند، نام تو را خواهند نگاشت.
و حُرِّمتِ الجحیمُ علیک حتماً
فإنَّ النارَ لیس تمسُّ جسماً
و آتش دوزخ حتماً بر تو حرام شود؛ زیرا که آتش لمس نمیکند و نمیسوزاند جسمى را [که بر او غبار زائرین #حسین باشد
وى خوى خود را در دوستى خاندان رسالت پاک و خالص کرد تا به عنایت و الطاف خاصه از طرف اهل بیت عصمت و طهارت رسید.
📙 الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب، ج 6، ص 23.
🆔 @islam_history
📌 آذوقه بر ندارید...
✏️ #امام_باقر علیه السلام فرمود:
✅ هنگامى كه #قائم علیه السلام #ظهور كند با پرچم #رسول_خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم و انگشترى #سليمان و سنگ و عصاى #موسى ظهور ميكند.
🔰 سپس به جارچى اش دستور ميدهد كه جار بزند: توجّه كنيد هيچ مردى از شما نبايد خوردنى و آشاميدنى و علوفه همراه خود بر دارد پس يارانش ميگويند او ميخواهد ما را و چهار پايان ما را از گرسنگى و تشنگى بكشد.
💠 پس آن حضرت به راه مى افتد در نخستين منزل كه فرود مى آيند (عصا را) بر آن سنگ ميزند پس غذا و آب و علوفه از آن بيرون ميريزد پس ياران و چهار پايانشان ميخورند و مى آشامند تا آنكه به #نجف در پشت #كوفه فرود مى آيند.
📚 نعمانی، الغیبه، باب۱۳.
🆔 @islam_history
📝نظر استاد مطهری درباره نسبت کثرت طلاق به حضرت مجتبی علیه السلام
🔹در برخی از روایات، حضرت مجتبی علیه السلام مطلاق (کسی که زیاد طلاق میدهد) عنوان شده است. به عنوان نمونه در کتاب #کافی جلد6 صفحه56 دو روایت درباره کثرت #طلاق حضرت #مجتبی علیه السلام نقل شده با این مضمون که #امام_علی علیه السلام در بالای منبر فرمودند که "دخترتان را به ازدواج فرزندم #حسن درنیاورید چون که او زیاد طلاق میدهد."
🔸این نقل با نصوص متعدد دیگر در مذمت طلاق و خصوصا شخص مطلاق سازگاری ندارد. در حاشیه کتاب کافی چاپ دار الحدیث جلد11 صفحه468 نظرات مختلفی را پیرامون این روایت جمع آوری کردهاند که یکی از آنها جعلی بودن این روایات است. استاد مطهری از جمله کسانی است که توضیحات نسبتا مبسوطی را در راستای جعلی بودن این اتهام دادهاند. آنچه در ادامه ذکر میشود توضیحات ایشان پیرامون این نسبت در کتاب "فقه و حقوق" است.
💬لازم است به يك شايعۀ بىاساس كه دست جنايتكار خلفاى عباسى آن را به وجود آورده و در ميان عموم مردم شهرت يافته، اشارۀ مختصر بكنم. در ميان عموم مردم شهرت يافته و در بسيارى از كتابها نوشته شده كه امام مجتبى فرزند برومند #اميرالمؤمنين عليه السلام از كسانى بوده كه زياد زن مىگرفته و طلاق مىداده است.
💬چون ريشۀ اين شايعه تقريباً از يك قرن بعد از وفات #امام بوده است به همه جا پخش شده است و دوستان آن حضرت نيز [آن را پذيرفتهاند] بدون تحقيق در اصل مطلب و بدون توجه به اينكه اين كار از نظر #اسلام يك كار مبغوض و منفورى است و شايستۀ مردم عياش و غافل است نه شايستۀ مردى كه يكى از كارهايش اين بود كه پياده به حج مىرفت، متجاوز از بيست بار تمام ثروت و دارايى خود را با فقرا تقسيم كرد و نيمى را خود برداشت و نيم ديگر را به فقرا و بيچارگان بخشيد، تا چه رسد به مقام اقدس امامت و طهارت آن حضرت.
💬چنانكه مىدانيم در گردش #خلافت از امويان به عباسيان، بنى الحسن يعنى فرزندزادگان #امام_حسن با بنى العباس همكارى داشتند، اما بنى الحسين يعنى فرزندزادگان #امام_حسين - كه در رأس آنها در آن وقت #امام_صادق بود- از همكارى با بنى العباس خوددارى كردند. بنى العباس با اينكه در ابتدا خود را تسليم و خاضع نسبت به بنى الحسن نشان مىدادند و آنها را از خود شايستهتر مىخواندند، در پايان كار به آنها خيانت كردند و اكثر آنها را با قتل و حبس از ميان بردند.
💬بنى العباس براى پيشبرد #سياست خود شروع كردند به تبليغ عليه بنى الحسن. از جمله تبليغات نارواى آنها اين بود كه گفتند #ابوطالب - كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- #مسلمان نبود و #كافر از دنيا رفت و اما #عباس كه عموى ديگر پيغمبر است و جد اعلاى ماست مسلمان شد و مسلمان از دنيا رفت. پس ما كه اولاد عموى مسلمان پيغمبريم از بنى الحسن كه اولاد عموى كافر پيغمبرند براى خلافت شايسته تريم. در اين راه پولها خرج كردند و قصهها جعل كردند.
💬موضوع دومى كه بنى العباس عليه بنى الحسن عنوان كردند اين بود كه گفتند نياى بنى الحسن بعد از پدرش #على به خلافت رسيد و اما چون مرد عياشى بود و به زنان سرگرم بود و كارش زن گرفتن و زن طلاق دادن بود از عهده برنيامد؛ از #معاويه كه رقيب سرسختش بود پول گرفت و سرگرم عياشى و زن گرفتن و طلاق دادن شد و خلافت را به معاويه واگذار كرد.
💬خوشبختانه محققان با ارزش عصر اخير در اين زمينه تحقيقاتى كرده و ريشۀ اين دروغ را پيدا كردهاند. ظاهراً اول كسى كه اين سخن از او شنيده شده است قاضى انتصابى منصور دوانيقى بوده كه به امر منصور مأمور بوده اين شايعه را بپراكند. به قول يكى از مورخان: اگر امام حسن اينهمه زن گرفته است، پس فرزندانش كجا هستند؟! چرا عدد فرزندان امام اين قدر كم بوده است؟ امام كه عقيم نبوده و از طرفى رسم جلوگيرى يا سقط جنين هم كه معمول نبوده است.
💬من از سادهدلى بعضى از ناقلان حديث شيعى مذهب تعجب مىكنم كه از طرفى از پيغمبر اكرم و ائمۀ اطهار اخبار و احاديث بسيار زيادى روايت مىكنند كه خداوند دشمن مىدارد يا لعنت مىكند مردمان بسيار طلاق را، پشت سرش مىنويسند: امام حسن مرد بسيار طلاقى بوده.
💬اين اشخاص فكر نكردهاند كه يكى از سه راه را بايد انتخاب كنند: يا بگويند طلاق عيب ندارد و خداوند مرد بسيار طلاق را دشمن نمىدارد، يا بگويند امام حسن مرد بسيار طلاق نبوده است، يا بگويند- العياذ باللّٰه- امام حسن پابند دستورهاى اسلام نبوده است. اما اين آقايان محترم از يك طرف احاديث مبغوضيت طلاق را صحيح و معتبر مىدانند و از طرف ديگر نسبت به مقام قدس امام حسن خضوع و تواضع مىكنند و از طرف ديگر نسبت بسيار طلاقى را براى امام حسن نقل مىكنند و بدون اينكه انتقاد كنند از آن مىگذرند.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری، ج19، ص255.
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 شب اول ربیع الاول، لیله المبیت
✍ #رسول_الله صلی الله علیه و آله فرمود:
💠 خداوند به #جبرئیل و #میکائیل وحی نمود که من بین شما پیوند برادری ایجاد نمودم و عمر یکی از شما را طولانی تر از عمر دیگری قرار دادم.
🔰پس کدام یک از شما برادرش را بر خود ترجیح میدهد؟ هر دو آنها از مرگ بیزار بودند.
💠 پس خداوند به آن دو وحی نمود: آیا (نمی خواهید) مثل ولی من #علی_بن_ابی_طالب باشید که میان او و #محمد، پیامبرم عقد اخوت بستم و #علی، جان #پیامبر را بر خود ترجیح داد و در بستر او خوابید تا با فدا کردن جان خود، از جان پیامبر صلی الله علیه و آله محافظت کند؟
🔰هر دو به زمین فرود آیید و از او در مقابل دشمنش محافظت کنید. جبرئیل فرودآمده و در کنار سر حضرت نشست و میکائیل در کنار پاهای حضرت قرار گرفت و جبرئیل شروع به تکرار این جمله کرد: آفرین! آفرین! به انسانی همچون تو یا بن ابی طالب! به خدا سوگند فرشتگان به تو افتخار میکنند! و خداوند این آیه را نازل کرد: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَه ابتغاءَ مرضاتِ الله»
📚 مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۶۴.
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 تعدد ازواج حضرت #سکینه_بنت_الحسین سلاماللهعلیها، آری یا خیر؟
🔰از اتهاماتی که به سکینه بنت الحسین علیها السلام نسبت داده شده است ازدواجهای مکرر ایشان است و عجیبتر اینکه در میان این ازدواجها نام افرادی هم به چشم میخورد که سابقه عناد و دشمنی با او و اهل بیتش را داشته و از دشمنان درجه اول آنان و شیعیانشان محسوب میشدند.
🔰در روایات اهل سنت آمده که #سکینه دختر #امام_حسین علیه السلام پس از واقعه تلخ #عاشورا و بازگشت به مدینه با #مصعب_بن_زبیر #ازدواج کرد و برای او فرزندی به نام "فاطمه" به دنیا آورد و پس از کشته شدن مصعب با عبدالله بن #عثمان بن عبدالله بن حکیم بن حزام بن خویلد ازدواج کرد و پسری بنام "عثمان" برای او به دنیا آورد پس از عبدالله سکینه با زید بن عمرو بن عثمان بن عفان و بعد با ابراهیم بن عبدالرحمان بن عوف ازدواج کرد اما به واسطه نامه هشام بن عبدالملک والی مدینه از او جدا شد و بعد با اصبغ بن عبدالعزیز بن مروان ازدواج کرد و سپس دوباره با ابراهیم بن عبدالرحمن بن عوف ازدواج کرد. (۱)
🔰با توجه به اینکه بر اساس روایات شیعی، سکینه بعد از ازدواجش با #عبدالله_بن_حسن علیه السلام تا زمان وفات با کسی ازدواج نکرده بود، بی تردید موضوع تعدد ازواج که برای سکینه نقل کرده اند اسائه ادب دیگری است که دشمنان برای تقرب بین آل علی علیهم السلام و دشمنانشان به #اهل_بیت علیهم السلام بسته و در راستای تلاش برای رفع عداوت تقلیدی بین آنها و بین مخالفان اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته است.(۲)
🔰بر روایات ازدواجهای مکرر سکینه بنت الحسین علیه السلام اشکالات بسیاری وارد است که از مهمترین آن میتوان به این دو مورد اشاره کرد:
🔸اولاً: از طریق تاریخ نویسان #شیعه نام هیچ همسر یا فرزندی برای این بانو به ثبت نرسیده است، هرچه هست روایاتی است که از طریق #ابوالفرج_اصفهانی و امثال او به ما رسیده است. آن بانویی که #امام علیه السلام در توصیف او میفرمایند «و اما السکینه فغالب علیها الاستغراق مع الله فلا تصلح لرجل؛ سکینه غالباً غرق در ذات الهی است از این رو شایسته امور زناشویی نیست» چگونه ممکن است آن طور باشد که ابوالفرج میگوید.
🔸ثانیاً: این ازدواج ها و بخصوص ازدواج سکینه با مصعب بن زبیر به جهت دشمنی شدید آل زبیر با اهل بیت علیهم السلام و عدم توافق آنان با هم، امری محال است و برخی مقتضیات دینی و اجتماعی نیز این ازدواج را منع میکند چگونه ممکن است سکینه با مصعبی ازدواج کند که با آل علی علیهم السلام دشمنی شدید داشته است و شیعیان او را از دم شمشیر میگذرانده است.(۳)
ادامه دارد...
📚 منابع
۱. ابوالفرج الاصفهانی، اغانی، ج۱۶، ص۳۶۶؛ ابن سعد؛ الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۰، ج۸، ص۳۴۷.
۲. الحلو، محمدعلی السید یحیی، ص۱۴۵.
۳. همان ۹۹-۱۴۶.
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
📌 تغزُّل و شعرگویی حضرت #سکینه سلاماللهعلیها؟
🔰تغزل و شعرگویی و تشکیل مجامع شعر و شاعری و عرضه نتایج طبع توسط مشاهیر اهل سخن و شعرای بزرگ آن عصر خدمت #سکینه_بنت_الحسین علیها السلام و قانع شدن به داوری و نظرات آن بانو،(۱) از اتهامات و اکاذیبی است که برخی مورخان و سیره نگاران معلوم الحال به آن بانوی ارجمند نسبت دادهاند.
🔰اجتماع شاعران نزد سکینه و حکمیت او میان آنها و دیگر اموری که با شأن زنان با شرم و حیای نبوت و بانوان گرامی خاندان عصمت منافات دارد، نمیتواند با حقیقت منطبق باشد.
🔰از این روایات جعلی و بیپایه و اساس که بر اساس مصالح دولت اموی و جهت تأمین مطامع زبیری انجام پذیرفته است و در منابع و آثار شیعی هم هیچ اثری از آن دیده نمیشود تنها از سوی #ابوالفرج_اصفهانی و امثال او، سخن به میان آمده است.
🔰ابوالفرج این روایت را از #زبیر_بن_بکار که دشمن #آل_علی علیهم السلام بوده، بلکه با دیگر #بنی_هاشم هم عدوات داشته، نقل کرده است.
🔰کسی که این دروغها را برای مردان و زنان #اهل_بیت علیهم السلام میساخت تا جایی که میخواستند او را از بین ببرند از این رو در زمان #متوکل از #مکه گریخت و در بغداد ساکن شد.(۲) بعلاوه در سلسله سندهای این روایات، عمر بن ابیبکر المؤملی وجود دارد که روایات او در مستندات خود تا به آن حد ضعیف و بیاساسند که نه تنها در نظر برخی از علمای #اهل_سنت روایات او مخدوش و ضعیف تلقی گردیده است،(۳) بلکه او را آفتی از آفات معرفی کردهاند.(۴)
🔰گذشته از اسقاط و ضعف سند روایت مجالست سکینه با شعرا، ضعف دیگری که برای این روایات برشمردهاند این است که این زمان، زمان حزن اهل بیت علیهم السلام و عزاداری آنها برای سرور و سالار شهیدان علیه السلام بوده و در حالی که #مدینه یکپارچه سیاهپوش این ماتم بوده چگونه ممکن است سکینه دختر #امام_حسین علیه السلام در مجالس بزم حاضر شده باشد و با دیگر شاعران بساط تغزل و اشعار عاشقانه گسترانده باشد و اصلاً آیا این کار از فردی چون سکینه که امام حسین علیه السلام درباره مقام معنویاش فرمود: «سکینه فغالب علیها الاستغراق مع الله؛ سکینه غرق در ذات الهی است»(۵) پذیرفته هست؟
🔰بعلاوه بسیاری از اشعاری را که به سکینه بنت الحسین علیها السلام نسبت داده شده متعلق به آن بانو نیست، بلکه این اشعار متعلق به سکینه بنت خالد بن مصعب زبیری است که ملاقاتها و اجتماعاتش با عمر بن ابیربیعه شاعر و مغازلاتش با او معروف و مشهور است.
🔰تشابه اسمی سکینه بنت الحسین علیه السلام با سکینه بنت خالد بن مصعب همسر عمر بن ابیربیعه و اختلاط گاه به عمد این دو اسامی موجب اختراع قصههای آن چنانی بوده است بسیاری دیگر از این اشعار و اجتماعات منسوب به سکینه دختر امام حسین علیه السلام هم، در حقیقت اشعار و اجتماعاتی است به سرپرستی عائشة بنت طلحة بن عبیدالله همسر #مصعب_بن_زبیر که با عمر بن ابیربیعه به تغزل و اشعار شاعرانه اشتغال و اشتهار داشت.
🔰ابوالفرج نیز خود در کتابش به این امر اعتراف داشته است که «نظیر اجتماعی که به سکینه بنت الحسین علیها السلام منسوب گردیده به سرپرستی زنی اموی برپا شده است و من تا زمانی که زندهام اسمش را برای احدی باز نخواهم گفت.»(۶) آری چنین مجالسی را باید از امثال زنانی چون عائشه دختر طلحة بن عبیدالله همسر مصعب بن زبیر و سُعدی بنت عبدالرحمن بن عوف و امالبنین بنت عبدالعزیز بن مروان همسر ولید بن عبدالملک و دیگر زنان اموی و مروانی که سیره و رفتارشان مجالست با شعرای عصر خود و معاشقه با آنان بوده است سراغ گرفت نه از اهل بیتی که این امور از ساحت مقدس آنان به دور است.(۷)
📚 منابع
۱. الاصفهانی، ابوالفرج؛ الاغانی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، ۱۴۱۵، ج۲، ص۵۷۰ و صص۵۷۷-۵۸۸ و ج۱۶، صص۳۷۹-۳۸۰ و صص۳۷۴-۳۷۵ و...
۲. الحلو، محمد علی السید یحیی؛ عقیله قریش آمنه بنت الحسین الملقبه بسکینه، قم، مؤسسه السبطین العالمیه، چاپ دوم، ۱۳۸۲ش،صص۵۳-۵۵ به نقل از وفیات الاعیان.
۳. ابنحجر؛ تهذیب التهذیب، بیروت-لبنان، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ اول، ۱۹۸۴، ج۹، ص۱۰۲ و ابنعساکر؛ تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۴۳، ص۵۵۲.
۴. ابنعساکر، پیشین، ص۵۵۲.
۵. الموسوی المقرم، عبد الرزاق؛ مقتل الحسین علیه السلام، بیروت، دارالکتاب الاسلامیه، چاپ پنجم، ص۳۴۹.
۶. ابوالفرج الاصفهانی، پیشین، ج۱، صص۲۸۱-۲۸۲.
۷. الحلو، پیشین،صص۵۳-۶۶.
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 صحبت های قابل تامل آیت الله غیب غلامی در مورد نسبت های ناروا به حضرت #سکینه سلام الله علیها توسط برخی مورخین
🆔 @islam_history
📌 خانه های مکه و مدینه، درب داشته اند!
#شبهه
فرقه ضاله #وهابیت، برای سرپوش گذاشتن به قضیه یورش به خانه وحی و حمله به خانه #حضرت_زهرا سلام الله علیها، شبهه ای را مطرح کرده و می گویند که خانه های حجاز در صدر اسلام، درب نداشته اند که درب خانه حضرت صدیقه سوزانده شده باشد! اخیرا آقای دهباشی نیز این شبهه را مطرح کرده اند.
#پاسخ
✅ در قرآن
اَوْ ما مَلَکْتُمْ مَفاتِحَهُ اَوْ صَدیقِکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ اَنْ تَاْکُلُوا جَمیعاً اَوْ اَشْتاتاً
خانهای که کلیدش در اختیار شماست، یا خانههای دوستانتان، بر شما گناهی نیست که به طور دسته جمعی یا جداگانه غذا بخورید.»
📚 سوره نور، آیه ۶۱
✅ در روایات
1⃣ دُکَین بن سعید مزنی نقل میکند: خدمت #پیامبر رفتیم و تقاضای غذا کردیم، به #عمر فرمود: برو و به آنان غذا بده. عمر ما را به اتاق بالا برد، سپس کلید را از کمربندش بیرون آورد و در را باز کرد.»
📚 سنن ابی داود، ج۴، ص۳۶۰، ح۵۲۳۸.
2⃣ ابوحمید میگوید: #پیامبر به ما امر کرد که شبها ظروف آب را در گوشهای قرار دهیم و نیز دستور داد که شب هنگام درها را ببندیم.»
📚 صحیح مسلم، ج۳، ح۲۰۱۰
3⃣ پیامبر اکرم؛ #علی بن ابیطالب، #فاطمه، #حسن و #حسین (علیهمالسّلام) را جمع کرد و درب را بر روی آنها بست و فرمود: ای خانواده من که پیوستگان خدائید، پروردگار به شما سلام میرساند....»
📚 بحار الانوار، ج۲۴، ص۲۱۹.
4⃣ #سلمان میگوید: به خانه فاطمه رفتم، در را کوبیدم و اجازه ورود گرفتم، به من اجازه داد تا وارد شوم. هنگامی که وارد شدم دیدم نشسته است.»
در این حدیث سلمان میگوید: دَر را کوبیدم، آیا کوبیدن دَر مفهومی غیر از معنای رایج آن دارد؟
📚 دلائل الامامه، ص۱۰۷
5⃣ عمر گفت: ما را نزد وی ببر، #ابوبکر و عمر و #عثمان وخالد بن ولید و مغیرة بن شعبه و ابوعبیده جراح وسالم مولی ابوحذیفه و قنفذ حرکت کردند و من نیز با آنان به راه افتادم. هنگامی که به خانه رسیدیم، فاطمه آنها را دید، در را بر روی آنان بست، فاطمه شک نداشت که آنان بدون اجازه وی داخل نخواهند شد؛ اما عمر با لگد در را که از چوب درخت خرما بود، شکست.»
📚 بحارالانوار، ج۲۸، ص۲۲۷
6⃣ عمر وگروهی همراه وی به خانه فاطمه رسیدند، دقّ الباب کردند، فاطمه هنگامی که صدای آنان را شنید، فریاد زد: ای پدر بزرگوارم، ای رسول خدا! پس از تو از دست پسر خطاب (عمر) و ابوقحافه (ابوبکر) چه رنجها که ندیدم.»
📚 الامامه و السیاسه، ج۱، ص۱۶
#فاطمیه_خط_مقدم_شیعه
🆔 @islam_history
⭕️ وقاحت معاویه
✍ مطرف بن مغيره بن شعبه ثقفي ميگويد:
🔰 پدرم - #مغيره بن شعبه - گاهی نزد معاویه میرفت و از خردمندی او برایم تعریف میکرد،روزی بعد از جلسه با #معاویه پدرم را ناراحت دیدم.
❓به همين جهت از او پرسيدم: چه شده كه امشب غمگيني؟
🔻گفت: پسر جان من از نزد ناپاك ترين آدمها ميآيم.
❓پرسيدم: چطور؟
🔻گفت: در حالي كه با معاويه جلسه خصوصي و محرمانه داشتيم به او گفتم: تو اي #اميرالمومنين اكنون بهاين مقام بلندرسيدهاي. چه ميشد اگر دادگري ميكردي و دائره احسانت را وسعت ميدادي، زيرا تو ديگر پير شدهاي. چه ميشد اگر به برادران هاشميات- #بنی_هاشم - نظر لطف مينمودي و حق خويشاونديشان را بجا ميآوردي. بخدا امروز ديگر چيزي ندارند كه تو را به هراس اندازد.
⛔️ در جوابم گفت: هيهات محال است چنين كاري بكنم آن تيمي- #ابوبكر - به حكومت رسيد و داد گسترانيد و آن كارها را كرد، اما تا مُرد نامش هم از ميان رفت، مگر گاهي يكي بگويد: ابوبكر؛ بعد آن عدیای- #عمر - به حكومت رسيد و ده سال كوشش كرد و تلاش نمود، اما تا مُرد نامش هم از ميان رفت، مگر گاهي يكي بگويد: عمر؛ آنگاه هم قبيله ما #عثمان به حكومت رسيد كه هيچكس نسبي به والائي او ندارد و آن كارها را كرد و با او آن طور رفتار شد، تا مُرد نام او و ياد هر چه كرده بود نابود گشت.
🕋 لكن آن هاشمي- #پيامبر اكرم صلیالله علیه و آله - هر روز پنج بار نامش را به بانگ بلند ميبرند و ميگويند:
📢 اشهد اَنَّ محمداً رسولُ الله. با اين حال اي بي مادر چه كاري جاويدان خواهد ماند مگر اينكه آن را به گور بسپاريم و نامش را نابود گردانيم؟
📚 ترجمه #الغدیر، ج۲۰، ص۱۳۰.
🆔 @islam_history
📌 ۲۳ ربیع الاول، سالروز ورود حضرت فاطمه #معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم
🍃 در چنین روزی در سال ۲۰۱ ھ۔ق کریمه #اهل_بیت حضرت #فاطمه معصومه علیها السلام به قم تشریف فرما شدند که ۱۷ روز قبل از وفات آن حضرت است.(۱)
🌺 آن حضرت با قدوم مبارک خود این شهر را متبرک گردانیدند ؛
و به درخواست جناب "موسی بن خزرج" پسر سعد اشعری که از بزرگان قم بود، منزل او را منور نموده و در آنجا نزول اجلال فرمودند؛
👈 در همان مکان تشریف داشتند و بانوان قم مخصوصاً علویات به خدمت آن حضرت می رسیدند و از وجود ایشان استفاده می کردند تا بعد از ۱۷ روز از دنیا رحلت فرمودند؛
👌 عبادتگاه حضرت #معصومه سلام الله علیها معروف به "ستّیه" در میدان میر قم معروف است.(۲)
📚 منابع
1⃣ نظر به اینکه #شهادت ایشان در ۱۰ ربیع الثانی است و طبق تصریح کتاب #تاریخ #قم ، تالیف سال ۳۷۸ هجری قمری و کتب دیگر ، آن حضرت ۱۷ روز در قم اقامت گزیده اند ، لذا ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود ایشان به قم است.
2⃣ #بحارالانوار، ج۴۸، ص۲۹۰.
🆔 @islam_history
📌 ترحم بر پلنگ تیزدندان
ستمکاری بود بر گوسفندان
✏️ نظر #شهید مطهری راجع به #انتقام_سخت :
✅ ... اینجا جایی است که نفوس ضعیف که مصالح عالیه اجتماع را در نظر نمیگیرند، چه بسا وقتی ببینند دو انسان دارند اعدام میشوند عواطفشان تحریک شود و بگویند: چه خوب است به اینها رحم کنید و این کار را نکنید. #قرآن میگوید: وَ لا تَأْخُذْکمْ بِهِما رَأْفَةٌ فی دینِ اللهِ اینجا موقع مجازات الهی است و قانون الهی بر اساس مصالح عالی و کلی بشریت تنظیم شده است و جای رأفت و دلرحمی نیست. این رأفت، قساوت نسبت به اجتماع است.
👈 عین همین مطلب، امروز خیلی مطرح است که بسیاری از افراد پیدا میشوند و میگویند: مجازات #اعدام یعنی چه؟ مجازات اعدام، غیرانسانی است؛ یعنی جانی هر جنایتی را مرتکب شد، نباید اعدام شود. اینها سخن خود را چگونه توجیه میکنند و چه تحلیلی میکنند؟ میگویند: جانی را باید اصلاح کرد.
عجب مغالطه بزرگی! شکی نیست که انسانها را باید اصلاح کرد، ولی قبل از آنکه مرتکب جنایت شوند باید اصلاح کرد و نگذاشت که از آنها جنایتی سر بزند. اما در جامعه یا تربیت به قدر کافی وجود ندارد و نه تنها عوامل اصلاح وجود ندارد بلکه عوامل فساد و افساد وجود دارد، و یا فرضاً عوامل اصلاح به قدر کافی وجود دارد ولی همیشه عناصر منحرفی هستند که علی رغم عوامل اصلاحی دست به جنایت میزنند؛ برای اینها چه فکری باید کرد؟
👌... ما امروز به بهانه اینکه جانی را باید اصلاح کرد، به این معنا که بگذار جانی جنایت کند و بعد که جنایت کرد برویم او را اصلاح کنیم، داریم به همه جانیهای بالقوّه چراغ سبز میدهیم و بلکه این کار ما تشویق جانی به جنایت است. جانی پیش خود میگوید: جامعه تا به حال به فکر اصلاح من نبود و من بچه که بودم پدرم مرا تربیت و اصلاح نکرد، بعد هم که بزرگ شدم کسی مرا اصلاح نکرد؛ برویم جنایت کنیم تا ما را زندان ببرند، بلکه در زندان ما را تربیت و اصلاح کنند و در آنجا آدم بشویم؛ پس یک جنایتی بکنیم تا مقدمه اصلاح کردنمان باشد!
📚 انسان کامل، ۲۴۶-۲۴۸
🆔 @islam_history
📌 رضایت امام یا قضاوت مردم...
✅ #امام_رضا علیه السلام به یونس بن عبدالرحمن فرمودند:
💠 «يَا يُونُسُ فَمَا عَلَيْكَ مِمَّا يَقُولُونَ إِذَا كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً...يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ الْيُمْنَى دُرَّةٌ ثُمَّ قَالَ النَّاسُ بَعْرَةٌ أَوْ بَعْرَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ هَلْ يَنْفَعُكَ شَيْئاً فَقُلْتُ لَا فَقَالَ هَكَذَا أَنْتَ يَا يُونُسُ إِذَا كُنْتَ عَلَى الصَّوَابِ وَ كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً لَمْ يَضُرَّكَ مَا قَالَ النَّاسُ»
🔸ای یونس! وقتی #امام تو از تو راضی باشد، تو را چه باک که مردم درباره تو چه می گویند...
🔸ای یونس! اگر در دست تو طلا باشد و مردم تصور کنند که کلوخ ـ و سنگ و خاک و پشکل ـ است، آيا قضاوت مردم، ارزش طلا را مى کاهد؟
🔹گفت: خير.
🔸حضرت فرمود: اگر در دست تو، کلوخی باشد و مردم بگويند که در دست تو طلا است، آيا داوري مردم به آنچه که در دست توست، قيمت ميدهد؟
🔹گفت: خير.
🔸فرمود: يونس! اگر امام زمانت از تو راضى بود و تمام دنيا با تو بد باشد، نبايد تأثيری در روحيه تو بگذارد. چون قضاوت مردم، قيمت و ارزش تو را پايين نمى آورد.
📘 بحارالأنوار(ط -بیروت)؛ ج2، ص 66، ح5
🆔 @islam_history
📌 رشید هجری
✍ #رُشَید هَجَری، از یاران برجسته #اميرالمومنين علیه السلام و #امام_حسن علیه السلام است. رشید صاحب سرّ امیرالمومنین بود از این رو علم منایا و بلایا را نزد حضرت آموخت. شیخ طوسی از وی در شمار اصحاب #امام_حسین علیه السلام و #امام_سجاد علیه السلام نیز یاد کرده است. او سرانجام به دست زیاد بن ابیه یا فرزندش (ابن زیاد)، همانگونه که امام علی علیه السلام خبر داده بود، #شهید گشت.
🔸#امام_کاظم علیه السلام نیز در جواب کسی که حدود علم امام را نمی دانست فرمودند:
قَدْ كَانَ رُشَيْدٌ الْهَجَرِيُّ يَعْلَمُ عِلْمَ الْمَنَايَا وَ الْبَلَا؛
رشید هجری از حوادث و وقایع عالم، حیات و مرگ افراد باخبر بود.[امام که به مراتب از رشید بالاتر است]
🔸طبق نقل شیخ مفید، #ابن_زیاد دستور داد دست، پا و زبان رشید را قطع کردند و سپس او را به دار آویختند. از رشید هجری دختری به نام قنوا یاد شده است که خبر #شهادت پدرش را نقل کرده است.
🔸آرامگاه رشید در شهر کفل #عراق قرار دارد.
📚 منابع
۱. رجال طوسی، ص۶۳.
۲. یعقوبی، ج۲، ص۱۴۰.
۳. رجال طوسی، ص۹۴.
۴. رجال طوسی، ص۱۰۰.
۵. رجال طوسی، ص۱۱۳.
۶. #کافی، ج۱، ص۴۸۴.
🆔 @islam_history
📌 علوم در زمان ظهور
✍ #امام_صادق عليه السلام مى فرمايد:
🔹العلم سبعة وعشرون حرفاً فجميع ما جاءَت به الرسل حرفان، فلم يعرف الناس حتّى اليوم غير الحرفين، فإذا قام قائمنا عليه السلام أخرج الخمسة والعشرين حرفاً فبثّها في الناس، وضمّ إليها الحرفين حتّى يبثّها سبعة وعشرين حرفاً.
🔸علم و دانش بيست و هفت حرف است، آنچه تاكنون همه پيامبران آورده اند، دو جزء بيشتر نبوده، مردم تا امروز، جز دو حرف از علم آگاهى ندارند، وقتى #قائم عليه السلام قيام نمايد بيست و پنج حرف ديگر را آشكار مى نمايد و در ميان مردم پخش مى كند و آن دو حرف را نيز به آن ضميمه نموده و بيست و هفت حرف در ميان مردم پخش و نشر مى گردد.
📚 الخرائج، ج۲، ص۸۴۱.
📚 #بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
#روز_دانشجو
🆔 @islam_history
📌 درخواست حضرت موسی علیه السلام از خداوند
✅ حضرت ابو جعفر محمد بن علی الباقر علیهما السّلام فرمودند: #موسی بن عمران در سفر اول تورات نگران شد به آن چه که به قائم آل محمد علیه السّلام عطا کرده شود.
💠 سپس موسی عرض کرد: ای پروردگار من! مرا #قائم آل محمد قرار ده. خطاب رسید:
به درستی که او از ذریّه #احمد است و دیگری را این دولت در کنار نیاید.
آن گاه در سفر ثانی نظر کرد و یافت از جلال و جبروتی که خدا به حضرت قائم- عجّل اللّه فرجه- عطا میفرماید مثل آن چه که در سفر اوّل یافته بود، باز همان تمنّا نموده، همان جواب شنید.
آن گاه در سفر سوّم نظر فرمود و دید مانند آن چه را که در آن دو سفر دیده بود. باز همان استدعا کرده، همان جواب شنید.
📚 الغیبة نعمانی، ص ۲۴.
🆔 @islam_history
◾️شِکوه به رسول خدا صلی الله علیه و آله...
✏️ امام حسین عليه السلام می فرمایند:
👈 چون [مادرم] #فاطمه عليها السلام #وفات كرد، #اميرالمومنين علیه السلام او را پنهان بخاك سپرد و جاى قبرش را ناپديد كرد، سپس برخاست و رو بجانب قبر #رسول_خدا صلى اللَّه عليه و آله كرد و گفت:
✨سلام بر تو اى رسول خدا از جانب من و از جانب دخترت و ديداركننده ات و آنكه در خاك رفته و از من جدا شده و در بقعه تو آمده و خدا زود رسيدن او را نزد تو برايش برگزيده.
🔰اى رسول خدا! شكيبائيم از فراق محبوبه ات كم شده و خود داريم از سرور زنان جهان نابود گشته، جز اينكه براى من در پيروى از سنت تو كه در فراقت كشيدم جاى دلدارى باقى است، زيرا من سر تو را در لحد آرامگاهت نهادم و جان مقدس تو از ميان گلو و سينه من خارج شد (يعنى هنگام جان دادن سرت بسينه من چسبيده بود) آرى، در كتاب خدا براى من بهترين پذيرش (و صبر بر اين مصيبت) است، إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ، همانا امانت پس گرفته شد و گروگان دريافت گشت و #زهرا از دستم ربوده شد.
💠 اى رسول خدا ديگر چه اندازه اين آسمان نيلگون و زمين تيره در نظرم زشت جلوه ميكند، اندوهم هميشگى
باشد و شبم در بيخوابى گذرد و غمم پيوسته در دلست، تا خدا خانه اى را كه تو در آن اقامت دارى برايم برگزيند، (بميرم و بتو ملحق شوم) غصه اى دارم دل خون كن و اندوهى دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدائى افتاد، تنها بسوى خدا شكوه ميبرم.
🔰به همين زودى دخترت از همدست شدن امتت بر ربودن حقش بتو گزارش خواهد داد، همه سرگذشت را از او بپرس و گزارش را از او بخواه، زيرا چه بسا درد دل هائى داشت كه چون آتش در سينه اش مى جوشيد و در دنيا راهى براى گفتن و شرح دادن آن نيافت، ولى اكنون مى گويد و خدا هم داورى ميفرمايد و او بهترين داورانست.
💠 سلام بر شما سلام كننده اى كه نه خشمگين است و نه دلتنگ، زيرا اگر از اينجا برگردم، بواسطه دلتنگيم نيست و اگر بمانم بواسطه بدگمانى ب آنچه خدا به صابران وعده فرموده نباشد.
واى، واى باز هم بردبارى مباركتر و خوشنماتر است اگر چيرگى دشمنان زورگو نبود (كه مرا سرزنش كنند يا قبر فاطمه را بشناسند و نبش كنند) اقامت و درنگ در اينجا را چون معتكفان ملازمت مى نمودم و مانند زن بچه مرده بر اين مصيبت بزرگ شيون مىكردم، در برابر نظر خدا دخترت پنهان بخاك سپرده شد و حقش پايمال گشت و از ارثش جلوگيرى شد، با آنكه دير زمانى نگذشته و ياد تو كهنه نگشته بود، اى رسول خدا! شكايت من تنها بسوى خداست و بهترين دلدارى از جانب تو است اى رسول خدا! (چون در مرگ تو صبر كردم يا براى گفتار تو در باره صبر)، درود خدا بر تو و سلام و رضوانش بر فاطمه باد!
📚 كافي، ج 1، ص 458- 459
🆔 @islam_history
◾️لحظه شنیدن خبر #شهادت #حضرت_زهرا سلام الله علیها توسط #امیرالمومنین علیه السلام
💠 ...حسنين عليهما السّلام از خانه خارج و به سوى مسجد روانه شدند، هنگامى كه نزديك #مسجد رسيدند صدا به گريه بلند كردند. گروهى از صحابه به حضور ايشان آمدند و گفتند: براى چه گريانيد؟! خدا چشم شما را نگرياند! شايد نظر شما به جاى جدّتان #رسول_خدا افتاد و از كثرت علاقه اى كه به او داريد گريان شديد؟ فرمودند:
◾️ نه، مادر ما از دنيا رحلت كرده است. حضرت امير عليه السّلام پس از شنيدن اين خبر جانگداز با صورت به زمین درافتاد و فرمود: اى دختر حضرت محمّد! من غم و اندوه خود را بعد از تو به كه بگويم؟ من درد دلهاى خود را براى تو مى گفتم، اكنون براى چه كسى درد دل كنم؟
📚 بحار الأنوار، ج43، ص 186-187
🆔 @islam_history
📌 از آخرین دعا های #حضرت_زهرا سلام الله علیها
💠 إلهی وَ سَیِّدی، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فی مُفارِقَتی أنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتی، وَشیعَةِ ذُرّیتَی.
✅ خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آنها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران #شیعیان و پیروان ما را ببخشی.
📚 کوکب الدّری، ج 1،ص 254
🆔 @islam_history
📜 مصحف فاطمه سلام الله علیها
✅ مصْحَف #فاطمه سلام الله علیها نام کتابی که فرشته الهی مطالب آن را برای حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان کرده و #امیرالمومنین سلام الله علیه آنها را نوشته است. مطالب این کتاب، شامل جایگاه #پیامبر صلی الله علیه و آله در #بهشت و اخبار و رویدادهای آینده است. این کتاب نزد امامان #شیعه بوده و بین آنان دست به دست میشده است و دیگران بدین کتاب دسترسی نداشته و ندارند. این کتاب اکنون در دست #امام_زمان علیه السلام است. برخی از #اهل_سنت مدعی شدهاند که شیعیان #قرآن دیگری به نام مصحف فاطمه دارند اما امامان شیعه همواره بر این امر تاکید کردهاند که این مصحف، کتابی غیر از قرآن است و شیعیان همان قرآن رایج در بین مسلمانان را قبول دارند.
📚 الصفار، بصائر الدرجات، ص 152-157.
📚 علامه عسکری، معالم المدرستین، ج۲، ص۳۴.
📚 کلینی، اصول الکافی، ج۱، ص۲۳۸.
🆔 @islam_history
📌 مذاهب چهارگانه #اهل_سنت
👈 زمخشری از اعلام مذهب خود ابا داشته...
✅ اذا سألوا عن مذهبی لم ابح به
و أکتمه کتمانه لی اسلم
فان حنفیّا قلت قالوا بأنّنی
ابیح الطّلا و هو الشّراب المحرّم
و ان مالکیّا قلت قالوا بأنّنی
ابیح لهم اکل الکلاب و هم هم
و ان شافعیّا قلت قالوا بأنّنی
ابیح نکاح البنت و البنت تحرم
و ان حنبلیا قلت قالوا بأنّنی
ثقیل حلولی یفیض مجسم
وان قلت من اهل الحدیث و حزبه
یقولون تیس لیس یدری و یفهم
تعجبت من هذا الزمان و اهله
فما احد من السن الناس یسلم
و اخّرنی دهری و قدم معشرا
علی انهم لا یعلمون و اعلم
و مذ افلح الجهال ایقنت انّنی
انا المیم و الایام افلح اعلم
اگر از من سؤال نمایند از مذهبم، فاش نخواهم نمود تا سالم بمانم؛ زیرا اگر بگویم #حنفی هستم، میگویند: شرابِ حرام را حلال میدانی! و اگر بگویم #مالکی هستم، میگویند گوشت سگ را مباح میدانی! و اگر بگویم #شافعی هستم، میگویند نکاح دختر را (که حرام است) حلال میشماری و اگر بگویم #حنبلی هستم، میگویند حلولی مذهب و مجسِّمه هستی و اگر بگویم اهل حدیث هستم، میگویند گوساله است و نمی فهمد (یعنی اینها فتاوای فقهای مذاهب اربعه میباشد، بلکه نمونه ای از آنها میباشد)
📚 تفسیر کشاف، ج۳، ص۳۰۱.
🆔 @islam_history
🔰سیّد بن طاووس از علی بن اسباط از #امام_رضا علیه السلام #روایت کرده که مردی از برمکیها به علی بن موسی الرضا علیهماالسلام عرض کرد: دربارهی #ابوبکر چه میفرمایید؟
💠 حضرت پاسخ داد: سبحان الله و الحمدالله و الاله الا الله و الله اکبر، پرسشگر، پافشاری کرد تا امام پاسخ دهد آن حضرت فرمود: مادر درستکار و صالحی داشتیم. او در حالی درگذشت که بر آن دو تن ـ ابوبکر و #عمرـ، خشمگین بود و پس از مرگ آن حضرت، خبری به ما نرسیده که از آن دو، خشنود شده باشد.
📚 الطرائف، ۲۵۲
🆔 @islam_history