eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
564 ویدیو
362 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
کشکول ناب حوزوی
💥نقد را کاملاً استقبال کنید ، محترم بشمارید و لو ناقد قصد خوبی نداشته باشد!... خواجه نصیر به نقدها ت
چهار ویراستِ غیر انتقادی از مکاتبات فلسفیِ طوسی و کاتِبی.pdf
3.39M
📔 چهار ویراستِ غیر انتقادی از مکاتبات فلسفیِ طوسی و کاتبی 💧چکیده: بخشی از میراث علمی ارزشمند بازمانده از الدّین طوسی (د: 672 ه‍.ق.)، حکیم شهیر شیعیِ امامی، مکاتبات علمی وی در زمینه‌های گوناگون با دانشمندان مذاهب مختلف است. از جملۀ این مکاتبات، رساله‌هایی است که نصیرالدّین طوسی و نجم‌الدّین کاتبی دربارۀ تقریری از برهان صدّیقین برای اثبات وجود خدا به یکدیگر نوشته‌اند و در آنها بر سر اعتبار این نوع تقریر از برهان صدّیقین و نیز ادلّۀ اقامه‌شده بر استحالۀ تسلسل گفت‌وگو کرده‌اند. از این مکاتبات فلسفی دو تحریر، یکی اصلی و دیگری تلفیقی، برجامانده است که از تحریر اصلی آن تاکنون سه ویراست و از تحریر تلفیقی آن یک ویراست ارائه شده است. در نوشتار حاضر نخست مضمون و مسائل اصلی مطرح در این مکاتبات گزارش شده است و سپس دو تحریر اصلی و تلفیقی بازمانده از آنها با تکیه بر مهمترین نسخه‌های شناخته‌شده از این مکاتبات معرّفی گردیده. همچُنین، چهار ویراستِ ارائه‌شده از مکاتبات طوسی و کاتبی شناسانده و جداگانه ارزیابی شده است. این بررسی و ارزیابی نشان می‌دهد که هر چهار تصحیح تاکنون به‌طبع رسیده از این مکاتبات ویراست‌هایی مغلوط و غیر انتقادی و نامعتبر است و بنابراین ضرورت دارد مکاتبات مزبور بر اساس دست‌نوشت‌های کهن موجود بار دیگر از نو با اسلوب علمی و انتقادی تصحیح و منتشر شود. منبع 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🚨وظیفه بر زمین مانده حوزه های علمیه در قبال کودکان! 🎤 #رهبر معظم انقلاب یکی از رشته‌های تألیف و کا
📚 فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ✍پدیدآورندگان: (حجج اسلام : محمود فتحعلی ، دکتر مجتبی مصباح ، دکتر حسن یوسفیان ) 👓زیر نظر : آیت الله (ره) 📄تعداد صفحات 540 🗃ناشر : موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) ♦️آشنایی با کتاب: در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم افزاری و تولید و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، به عنوان پیش نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش ، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابه ی یکی از پیش نیازهای هرگونه سیاست گذاری ، برنامه ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور ، در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیه ی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی ، با رهنمود آیت الله مصباح یزدی ره تهیه ی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید . در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها ، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث ارائه شده است . 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
صدر حديثا... 📰مجلة الاستغراب العدد 21 الاستغراب : مجلة فصلية تعنى بعلم "معرفة الغرب" من خلال التعرف على مناهجه و ابنيته الفكرية و الثقافية و الايديولوجية و انشاء...👇
کشکول ناب حوزوی
صدر حديثا... 📰مجلة الاستغراب العدد 21 #مجلة الاستغراب : مجلة فصلية تعنى بعلم "معرفة الغرب" من خلال
مجلة الاستغراب العدد 21.pdf
3.27M
📰مجلة العدد 21 🔹مسالة الشر عند الأفلاطون 🔻مغالطة في جمهورية الافلاطون 🔸نقد فكرة الالوهية في العصر الذهبي للفلسفة اليونانية 🔹الفن الفاضل عند الافلاطون 🔺معظلة افلاطون تكمن في الفصل بين عالم الواقع و عالم المثل و... ✅ کشکول ناب حوزوی👇 🌀 @kashkolenab
📚معرفی کتب مرحوم استاد حجت الاسلام سید عباس موسویان ، فقیه اقتصاددان، محقق و نظریه پرداز و نظریه‌پرداز 👆 📜 آشنایی با کتب ایشان 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
📌فراخوان مقاله ششمین بین‌المللی - صدرا (۱۴۰۰) ✅محورهای میان‌رشته‌ای: 🔸 و علوم انسانی اسلامی 🔸 تحول 🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔸قرآن و علوم انسانی 🔸 عمومی و حکمرانی اسلامی   ✅محورهای رشته‌ای: 🔸اقتصاد اسلامی 🔸تعلیم و تربیت اسلامی 🔸ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی 🔸روان‌شناسی اسلامی 🔸علوم سیاسی اسلامی 🔸فقه و حقوق اسلامی 🔸 اسلامی 🔸شهرسازی و معماری اسلامی 🔸هنر اسلامی   ☑️تذکرات مهم: 🔹ـ تلاش دبیرخانه کنگره آن است که مقالات پذیرفته شده، قبل از انتشار در مجموعه مقالات کنگره، در مجلات علمی ـ پژوهشی شود. 🔹ـ در طول دوره‌ی فراخوان، مقالات ارسالی حداکثر تا ماه تعیین تکلیف می‌شوند و بلافاصله به مقالات پذیرفته شده گواهی اعطا خواهد شد. 🔰مهلت ارسال مقاله: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ (۲۰۲۱-۰۶-۲۱) 🔰مهلت ارسال مقاله: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ (۲۰۲۱-۰۸-۲۲) 💠اطلاعات بیشتر در سایت کنگره: 🌐 www.icih.ir 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
ولایت فقیه در قرآن - کانال طلاب پاسخگو .pdf
1.05M
📚 ولایت فقیه از منظر عقل و قرآن ✍ 🗃منبع: حکومت اسلامی سال پانزدهم بهار ۱۳۸۹ شماره ۱ 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
‼️ خطر نیمچه‌ عالمان از خطر جاهلان بیشتر است! ✍ استاد شهید : 🔸من خیلی اوقات فکر کرده‌ام مقاله‌ای تحت عنوان «نیم‌ها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است. می‌گویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است: «هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است. 🔹آدمی که هیچ عالم نیست، چون می‌داند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. مثل کسی که طبیب نیست و می‌داند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره می‌برد. ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب می‌داند تسلیم یک طبیب نیست، می‌خواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان می‌برد. 🔸 از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیمچه روشنفکرها و نیمهای دیگر، اینهایی که یک چیزکی می دانند...ُ چیزکی می‌دانند و چیزها نمی‌دانند! 🔹اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است. چهارتا شعار می‌شنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ می‌بینید این چهار تا شعار اینها را از جا حرکت می دهد 📚 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۱۲. 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
متاسفانه خبر دار شدیم حضرت آیت الله ضیاء آبادی به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می باشند. از کلیه اعضای کانال استدعا داریم برای سلامتی این عالم جلیل القدر دعا بفرمایند. «اللهم اشف مرضانا ومرضى المسلمين» . لطفا به همین منظور پنج مرتبه ذکر آیه شریفه اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ فراموش نشود. 🌐منبع 🔵کشکول ناب حوزوی🔻 ✴️ @kashkolenab
200125_001-jadeed-1.mp3
17.93M
🔺 آشنایی با دانش نسخه شناسی و تصحیح متن روایات 🎤استاد محمد باقر 🔵کشکول ناب حوزوی🔻 ✴️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #كتاب تخطیط المدن فی الاسلام ✍العلامة السيد جعفر مرتضي العاملي👇 http://ito.lib.eshia.ir/81420/1/0
1_353848293.pdf
707.4K
📔 نقش خدامحوری در شکل‌دهی به ساختار، اجزا و عملکردهای ایران 🕌 ✍نویسندگان: شریف شهیدی و محمدرضا بمانیان 🗃منبع: کتاب ماه هنر ۱۳۸۸ شماره ۱۲۷ 💥توصیه مطالعه💥 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
توانگری نه به مالست پيش اهل كمال كه مال تا لب گورست و بعد از آن اعمال من آنچه شرط بلاغست با تو می گويم تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال ✍ ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🔸شوخی حاج آقا رضا همدانی با آخوند خراسانی 📚آیت الله ، جرعه ای از دریا، جلد 1، ص525. ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
♨️ این‌ها دیگر که هستند که در ادله معاد هم مناقشه می‌کنند؟! یادم هست مباحثه‌ای داشتیم، دو نفر از مسجد جامعی‌های تهران آمده بودند و در جلسه بحث نشسته بودند. مباحثه هم داخل مسجد بود، خواستیم این‌ها نباشند. حاج آقا مصطفی گفت: چکار کنیم که اینها بروند؟ گفتم: تو یک فکری بکن. پذیرفت. نقشه‌ای ریخت و رو به من کرد و گفت: شما ادله رجعت را دیده‌ای و با دقت مطالعه کرده‌ای؟ گفتم: بله آقا! ادله رجعت را به دقّت مطالعه کرده‌ام از ادله معاد سست‌ترند. آن آقایان وقتی این سخن را از من شنیدند با ناراحتی برخاستند که مجلس را ترک کنند و در همان حال گفتند: «این‌ها کی هستند که در ادله معاد هم مناقشه می‌کنند؟!» این موضوع در قم پیچیده و همه جا مشهور شد. 🗃 از مصاحبه مجله حوزه با مرحوم استاد سید درباره حاج آقا ✅کشکول ناب حوزوی🔻 🇮🇷 @kashkolenab
صوت نشست فقه اکبر، فقه نظام ساز استاد احمد علی یوسفی
روش_شناسی_بحار_الانوار_سیداحمد_مددی_سال_1379.pdf
666.4K
📔 روش شناسی ✍آیت الله سید احمد 📌 ما الان یک مشکلی که اصولا در حوزه معارف دینی داریم ... [گویی] اینطور احساس می‌کنیم که نمی‌توانیم در حوزه معارف دینی، با کندوکاو عقلی به نتیجه برسیم و بیشتر همین جنبه‌های احساساتی و عاطفی را می‌توانیم جمع کنیم. ... یک تصوری را ایجاد نکنیم که تحلیل، کندوکاو و تلاش برای دست‌یابی به شواهد عینی‌تر، در حوزه معارف دینی (در حدیث، فقه، تفسیر و اصول) موجب می‌شود با کمبود روبه‌رو شویم و به اصطلاح چیزی ته آن نماند و مجبور خواهیم بود که به همین ظاهرسازی‌ها و جنبه‌های عاطفی و احساسی و کارهای عوامانه بسنده کنیم. تحلیل مصادر فکری طایفه و میراثهای ما یکی از کارهای اساسی باشد [است] و [باید] بتوانیم با نظر آزاد وارد شویم و شجاعانه با شجاعت ادبی موارد نقص، کمبود، زیاده و نقصان را تذکر دهیم و مواردی که می‌توانیم با شواهد کافی، درست و اثبات کنیم، آنها را هم ابراز کنیم. ... یکی از اساسی‌ترین کارهایی که باید در مجموعه حدیثی انجام دهیم (که کاری است بسیار با ارزش)، این است که مجموعه میراث‌های حدیثی خودمان را مورد تحلیل و نقد قرار دهیم. 📚کتاب ماه دین، مرداد 1379 شماره 34 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔖اولین واکنش آیت‌الله به ماجرای دیدار فرح در سال 1357 + سند 🔹دیدار غیرمترقبه آیت‌الله خوئی و فرح در 28 آبان ماه 1357 که با 18 ذی‌الحجه و عید غدیر مصادف شده بود، واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری از محافل و شخصیت‌ها را برانگیخت. شایعه انگشتر اهدائی زعیم حوزه نجف به محمدرضا پهلوی نیز از همین ماجرا رواج پیدا کرد. 💥 آیت‌الله خوئی در واکنش به این انتقادها مواضع قابل تأملی داشت. به روایت شیخ حسین « در آن زمان نامه‌ای به خط خود مرحوم آیت‌الله خویی دیدم که به شاگرد محترمش آیت‌الله سید محمدمهدی نوشته بودند: مسئله انگشتر را قیامت در پیشگاه مادرم فاطمه(سلام‌الله علیها) حل خواهم کرد.» 🔹اما این تنها موضع‌گیری آیت‌الله خوئی در این زمینه نبود. وی در تماس تلفنی با آیت‌الله به صراحت به این شایعات واکنش نشان می‌دهد و پس از آن گفته‌های زعیم حوزه نجف بطور رسمی طی اعلامیه‌ای از سوی آیت‌الله آشتیانی منتشر می‌شود. به زعم برخی از محققین شاید صریح‌ترین واکنشی که آقای خویی نشان داد در مکالمه تلفنی ایشان با آیت‌الله آشتیانی بود. 🌐 مرکز اسناد انقلاب اسلامی 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥تدریس مبحث انسداد حرام است!! 🔷عالم وارسته و مخلص مرحوم آیت الله احمدی در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد کوچک بسیار با صفایی که منبر می رفت، بر منبر می گفت: 🔷 روزی به اتفاق برخی دوستان از محضر مرحوم صاحب المیزان خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: «تدریس آن و صرف عمر در راه آن را تضییع عمر و حرام میدانم! چون ثمره ای بر آن مترتب نیست.» 📚جمع پریشان؛ ج1؛ ص167 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥فقه هنر! 🎤 انقلاب: فقه متکفّل همه‌ى امور زندگى بشر است؛ ادّعاى فقه این است. فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همه‌ى امورى است که مورد ابتلاء انسان است در زندگى فردى و اجتماعى‌اش. خب، هنر یکى از همین امور است؛ بایست فقه به این بپردازد. بله، ما دیر به این فکر افتادیم، دیر شروع کردیم؛ این کارها خیلى قبلها باید انجام میگرفت... امّا اینکه حالا آیا افراد حوزه وارد مقوله‌هاى هنرى بشوند یا نه -مثلاً فرض کنید سینما یا تئاتر یا بقیّه‌ى [رشته‌ها]- این البتّه یک حرف دیگر است. 🔺بدیهى است که یک نفر طلبه‌اى که وارد حوزه‌ى علمیّه میشود، براى یک مقصودى وارد میشود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنان‌که معنایش تجارت نیست؛ همچنان‌که معنایش معمارى نیست؛ بدیهى است و این لزومى ندارد، امّا منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگر چنانچه ذوقش اقتضا کرد، برود وارد یک مقوله‌اى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینه‌ى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقوله‌ى هنر آشنایى داشته باشد؛ اگر با این مقوله آشنایى [نداشته باشد] و نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقوله‌ى هنرى چه حدّومرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، بعید است که بتواند درست حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، شناخت موضوع است؛ موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بدرستى به دست نمى‌آید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است؛ هم راجع به خود هنر و فلسفه‌ى فقه هنر ... بعد هم با ورود در مسائل فقهى هنر، حدّومرزهاى هنر را مشخّص کردن و نظر اسلام را گفتن. ✅اگر درباره‌ى اصل هنر بخواهیم نظر اسلام را بدانیم، به نظر میرسد که اسلام هنر را نه‌فقط قبول کرده بلکه تشویق کرده. 🗓۹۴/۱۰/۲۳ 📜 متن کامل 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
دوستان گرامی 🔅درس های حضرت استاد ربانی گلپایگانی را از طریق کانال زیر دنبال کنید. @kharejkalam 🔺🔺🔺🔺🔺
💥 اگر پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد ... 🎤آیت الله : 🔹 خروجی حوزه های علمیه باید جامعه را روشن کند، در حالی که هم اکنون خروجی حوزه های ما به عابد و زاهد بودن نزیکترند تا به عالم بودن. 🔸 قرآن که اساس دین ماست، بین علما و کسانی که می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند نیز فرق می گذارد و می فرماید «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون»، یعنی هر کسی نمی تواند در جامعه تاثیرگذار باشد بلکه اینکار تنها از قوم عالم و قوم عادل ساخته است؛ مراد از قوم در «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون»، یعنی قائم به علم و قائم به عدل بودن. 🔻 حوزه ها، عابد و زاهد تربیت می کند در حالی که قائم به عقل، نیاز جامعه را رفع و آن را اداره می کند. آن شهری که حوزه علمیه اش بیشترین کتاب در باب طهارت تولید کرده است، نباید کوچه ها و خیابان های آلوده و کثیف داشته باشد، خروجی حوزه ها باید در جامعه تاثیر بگذارد، آن را به حرکت وا دارد و جامعه را از سکون خارج کند، چرا که قرآن کریم اصلاح جامعه را مدنظر دارد و قائم به عقل و قائم به عدل بودن را از ما می خواهد و جامعه نیز این انتظار را از حوزه ها دارد. ✳️ جامعه به برکت انقلاب اسلامی آمادگی پذیرش معارف دین و اهل بیت علیهم السلام را دارد، حوزه های ما باید با تکیه بر نورانیت قرآن و اهل بیت علیهم السلام که هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد، بتواند قائم به علم و عقل باشد، و اساس علوم حوزوی نیز علومی است که باید در متن زندگی مردم حضور داشته باشد، اگر حوزه پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد بین حوزه و جامعه و بازار، فاصله ایجاد خواهد شد، لذا لازم است حوزه سؤالات و نیازهای جامعه و بازار را شناسایی و برای آنها راه حل های مختلف ارائه کند. 🗓دیدار جمعی از مسؤولان طرح ملی ملکوت ۹۵/۱۱/۲۵ 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
متاسفانه خبر دار شدیم حضرت آیت الله ضیاء آبادی به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می باش
🏴🏴《 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 》🏴🏴 با نهایت تاسف ، به اطلاع کلیه محبان اهل بیت علیهما السلام می رساند، روح ملکوتی استاد اخلاق، مفسر قرآن، عالم بزرگ، ▪️حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی▪️ ساعتی پیش به لقا الله پیوست.😔 شادی روحشان صلواتی ختم بفرمایید 🔵کشکول ناب حوزوی🔻 ✴️ @kashkolenab