کشکول ناب حوزوی
💥قبل از انقلاب معمولا اتوبوسها طلبه هارو سوار نمیکردن! میگفتن اتوبوس پنچر میشه و واقعا هم میشد!! 🎤آ
💥ماجرای عجیب توهین راننده اتوبوس به حاج شیخ عباس قمی
#امام خمینی(ره) در خاطرهای از سفر خود با مرحوم حاج شیخ عباس قمی چنین بیان میكند: بیابان سوزان و بیانتها در چشمهایمان رنگ میباخت و به کبودى میگرایید و از دور هم، چیزى دیده نمیشد. ناگاه ماشین ما که از مشهد عازم تهران بود از حرکت، ایستاد. راننده که مردى بلند و سیاهچرده بود با عجله پایین آمد و بعد از آنکه ماشین را براندازى کرد خیلى زود عصبانى و ناراحت به داخل ماشین برگشت و گفت: بله پنچر شد و آنگاه به صندلى ما که در وسطهای ماشین بود، آمد. به من چون سید بودم حرفى نزد؛ ولى رو کرد به حاج شیخ عباس قمى و گفت: اگر میدانستم تو را اصلاً سوار نمیکردم، نحسى قدم تو بود که ماشین ما را در وسط بیابان خشک و برهوت معطل گذاشت. یا الله برو پایین و دیگر هم حق ندارى سوار این ماشین بشوى .
مرحوم شیخ عباس بدون اینکه کوچکترین اعتراضى کند و حرفى بزند، بلند شد و وسایلش را برداشت و از ماشین پیاده شد. من هم بلند شدم که با او پیاده شوم اما او مانع شد؛ ولى من با اصرار پیاده شدم که او را تنها نگذارم اما او قبول نمیکرد که با او باشم، هر چه من پافشارى میکردم، او نهى میکرد، دست آخر گفت فلانى راضى نیستم تو اینجا بمانى. وقتى این حرف را از او شنیدم، دیدم که اگر بمانم بیشتر او را ناراحت میکنم تا خوشحال کرده باشم، برخلاف میلم از او خداحافظى کرده و سوار ماشین شدم.
بعد از مدتى که او را دیدم جریان آن روز را از او پرسیدم، گفت: وقتى شما رفتید خیلى براى ماشین معطل شدم، براى هر ماشینى دست بلند میکردم نگه نمیداشت تا اینکه یک کامیونى نگه داشت. وقتى سوار شدم، قدرى که با هم صحبت کردیم متوجه شدم که او ارمنى است و مسیرش همدان است؛ از قضا من هم میخواستم به همدان بروم، چون مدتها بود که دنبال یک سرى مطالب میگشتم و در جایی نیافته بودم؛ فقط میدانستم که در کتابخانه مرحوم آخوند همدانى در همدان میتوانم آنها را به دست آورم. راننده آدم خوب و اهل حالى بود، من هم از فرصت استفاده کردم و احادیثى که از حفظ داشتم درباره احکام نورانى اسلام، حقانیت دین مبین اسلام، مذهب تشیع و ... برایش گفتم. وقتى او را مشتاق و علاقهمند دیدم، بیشتر برایش خواندم. سعى میکردم مطالب و احادیثى بگویم که ضمیر و وجدان زنده و بیدار او را بیشتر زنده و شاداب کنم تا اینکه به نزدیکیهای همدان رسیدیم، نگاهم که به صورت راننده افتاد دیدم قطرات اشک از چشمانش سرازیر است و گریه میکند، حال او را که دیدم دیگر حرفى نزدم، سکوتى عمیق مدتى بر ما حکمفرما شد، هنوز چند لحظهای نگذشته بود که او آن سکوت سنگین را شکست و با همان چشم اشکآلود گفت: اینطور که تو میگویی و من از حرفهایت برداشت کردم، اسلام دین حق و جاودانى است و من تا به حال در اشتباه بودم. شاهد باش من همین الآن پیش تو مسلمان میشوم و به خانه که رفتم تمام خانواده و فامیلهایی که از من حرفشنوی دارند مسلمان میکنم . بعد هم به کمک من گفت: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله و اشهد ان علیا ولى الله.
🔻منبع:
از بیانات امام خمینى(ره) بهنقل از آیت اللّه #شیخ_علی_پناه اشتهاردى در درس اخلاقشان در مدرسه فیضیه
📚کتاب عاقبت به خیران عالم، جلد۲ ،علىمحمّد عبداللّهى
#خاطرات_علما
#شیخ_عباس_قمی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
روایتی از حضور در یک هنرستان پسرانه دولتی
چندی قبل دوستی زنگ زد و گفت برای سخنرانی در جمع تعدادی از دانش آموزان دبیرستانی حاضر می شوی؟ پرسیدم چه تیپی هستند؟ گفت یک دبیرستان دولتی که دانش آموزانش همه مدل هستند. از مذهبی تا غیر مذهبی. پذیرفتم چون دقیقا دوست داشتم در چنین جمعی حاضر شوم و با فضای ذهنی این تیپ بچه ها بیشتر آشنا شوم.
روز مقرر در جمع شان حاضر شدم. حدود سی نفر دانش آموز متولد نیمه دهه 80 بودند که همه تیپی در بین شان بود. از موافق تا مخالف.
بحث را شروع کردم و مقدمه ای گفتم که چرا ایران کشور مهمی است و اگر به جای جمهوری اسلامی هر نظام سیاسی دیگری هم وجود داشت بازهم ایران یک کشور مهم بود و دشمنان زیادی داشت. چون به لحاظ نفت و گاز و انرژی و ژئوپلتیک و ... خاص هستیم، چون با 15 کشور دنیا همسایه هستیم، چون به لحاظ جغرافیایی جای مهمی از دنیا قرار گرفته ایم، چون به لحاظ تاریخی و تمدنی کشور مهمی هستیم و حتی 70 سال قبل در زمانی که شاه سلطنت می کرد و نخست وزیرش یک پیرمرد کراواتی ِسکولارِ تحصیل کرده سوییس بود که نه آخوند بود و نه بسیجی، همان را هم امریکایی ها و انگلیسی ها تحمل نکردند و علیه او کودتا کردند. همانجا پرسیدم از محمد مصدق حرف می زنم، می شناسید؟ پاسخ ناامید کننده ای گرفتم! جز چهار پنج نفر، هیچ کس او را نمی شناخت...
جلوتر رفتم و درباره چند مساله دیگر که فکر می کردم جزو شبهات بچه ها باشد حرف زدم. از اینکه در دنیای امروز هیچ چیز جدای از سیاست وجود ندارد، حتی ورزش. و این فقط به ایران ربطی ندارد و در تمام جهان همینطور است. برای مثال به «مسعود اوزیل» ستاره ترک تبار فوتبال آلمان اشاره کردم که علیرغم درخشش در فوتبال آلمان، چه طور به خاطر برخوردهای نژاد پرستانه آلمانی ها و حتی اهانت های مکرر ژرمن ها به او به خاطر مسلمان بودنش، نهایتا قید آلمان را زد و به ترکیه برگشت. اما برایم جالب بود، تعدادی از بچه ها حتی مسعود اوزیل را هم نمی شناختند...
بحث جلوتر رفت و کمی چالشی شد. بچه ها سوالاتشان را پرسیدند. یکی بپرسید: چرا در اوین 350 نفر کشته شدند؟ تعجبی همراه با خنده وجودم را فرا گرفت. گفتم چرا می گویی 350 تا؟ گفت پس چندتا؟ گفتم 3500 تا! تعجب کرد، توضیح دادم اگر قرار بر گفتن یک عدد و رقم روی هوا باشد، هر چیزی را می شود گفت و بعد ماجرای اوین را کامل توضیح دادم که اصلا چه اتفاقی افتاده بود.
یکی دیگر از بچه ها گفت چرا نیکا شاکرمی را کشتند؟ گفتم فیلمش هست که وارد یک خانه می شود و کسی هم همراهش نیست. بر چه اساسی می گویی کسی او را کشته؟ چطور اینقدر با اطمینان می گویی؟ گفت 90 درصد مطمئنم. گفتم چرا 95 درصد مطمئن نیستی؟ چرا 80 درصد مطمئن نیستی؟ این اطمینان از کجا آمده؟ چطور قبل از اطمینان از یک اتفاق، اینقدر راحت درباره اش حکم صادر می کنید؟
جالب اینکه دو سه نفرشان خیلی جدی (تاکید می کنم جدی) می گفتند این اتفاقات یک انقلاب است که بعد از پیروزی نهایی، علی کریمی و علی دایی کشور را اداره خواهند کرد. وقتی دیدم واقعا جدی چنین حرفی می زنند پرسیدم: «صدف بیوتی» چی؟ به نظرتان او هم می تواند کشور را اداره کند؟ شوک همراه با خنده شان، مطمئنم کرد کمی به حرفی که زده اند فکر خواهند کرد.
البته برخی شان هم حرفهای حسابی و انتقادات درستی داشتند. تناقضات آشکار برخی مسئولان و سیاست های کشور را خوب می فهمیدند و به درستی انتقاد می کردند. در خیلی از انتقادات همراهی شان کردم چون حرف شان منطقی بود و این مسئولین هستند که باید حرف و عمل شان را یکی کنند.
در پایان هم با برخی شان بیشتر حرف زدم و کمی رفیق شدیم اما متاسفانه فرصت کم بود و طبیعتا می شد ساعتها با این بچه ها حرف زد و سخن شان را شنید.
جمع بندی ام این است که چقدر این نسل لازم دارد که با افراد مختلف «حرف» بزنند. مظلومیت این نسل در این است که به معنی واقعی کلمه رها شده اند و نه تنها کتاب نمی خوانند، بلکه در بمباران هر روز اخبار فیک و زرد، اطلاعاتشان از همه چیز «اینستاگرامی» است. احساسی و زودباور هستند و از هر چیزی در حد یک استوری اینستاگرام یا یک توییت اطلاعات دارند و متاسفانه بر اساس همان اطلاعات هم تحلیل می کنند.
در مقابل باید چه کرد؟ تداوم همین کارهای ساده و همین حرف زدن ها، سوالات و ابهامات زیادی از آنها را جواب می دهد و چقدر مسئولان و نخبگان ما از چنین فضاهایی دور هستند.
کاش هر دانشجوی انقلابی که اهمیت صحبت کردن با این بچه ها را درک می کند، هر هفته یکبار در یکی از مدارس نزدیک محل سکونتش حاضر شود و با آنها حرف بزند، نمی گویم این کار معجزه می کند و همه مشکلات را حل خواهد کرد اما حتما از جایی که امروز هستیم، چند قدم جلوتر خواهیم رفت.
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
قاسم_پورحسن_بنیان_های_فکری_طالبان_.mp3
13.08M
💥بنیان های فکری طالبان
نشست مجازی با عنوان " بررسی تحولات افغانستان(چیستی و چرایی)
🎤دکتر قاسم پورحسن
📆۴ شهریور ۱۴۰۰
#طالبان
#اهل_سنت
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
40.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتما ببینید
⁉️آیا ناآرامی های اخیر ایران زیر سر حجاریان است؟
🔅وقتی مرزهای مرزبندی توسط حجاریان جابجا میشود!
آیا از مواضع حجاریان چند ماه قبل از ناآرامی های اخیر اطلاع دارید؟
آیا از مواضع حجاریان در حین ناآرامی ها اطلاع دارید؟
با قرار دادن این مواضع در کنار هم، به نظر میرسد دست این افراد در ناآرامی ها وجود دارد.
🔹حجاریان: ما اصلاحطلبا نباشیم ، جنگ و نا امنی ایجاد می شود!
🔸حجاریان: ما حرفمان را از طریق سلبریتی ها به مردم می رسانیم!
✍پ.ن:در این قضایا ارتباط حرکتهای مشکوک اصلاحطلبهای حوزوی مجمع محققین با امثال حجاریان و مولوی عبدالحمید و اسرائیل و آل سعود تقریبا واضح داره میشه!
00000_merged (4).mp3
8.81M
💥تبیین وضعیت دههی هشتادیها
❓با خودمحوری، استقلالخواهی، هویتیابی و بحران تردید نوجوانان و جوانان چه باید کرد؟
🎤حجتالاسلام دکتر ابراهیم اخوی
1401/8/16
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥تفسیر #خواجه_نصیر الدین طوسی از سوره عصر
بسم الله الرحمن الرحیم
و العصر انّ الانسان لفی خسر ، بالاشتغال بالامور الطبیعیة و الاستغراق بالنفوس البهیمیة
الا الذین امنوا ، ای الکاملین فی القوة النظریة
و عملوا الصالحات ، ای الکاملین فی القوة العملیة
و تواصوا بالحق ، الذین یکملون عقول الخلایق بالمعارف النظریة
و تواصوا بالصبر ، الذین یکملون اخلاق الخلایق و یهذبونها! انتهی
#نسخه_خطی
#تفسیر
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از دین و تمدن
استاد عابدی ● تفسیر ثعلبی و وهابیت.mp3
528.1K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 #تفسیر_ثعلبی و #وهابیت
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#قرآن_پژوهی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
KhodaBavari.mp3
21.12M
♦️نشست علمی بررسی و نقد انتقادات داوکینز بر خداباوری
🎙با حضور:
استاد حمیدرضا #شاکرین
دکتر میثم توکلی بینا
سیدفخرالدین طباطبایی
حامد ساجدی
⏰ یکشنبه هفتم آذر ماه ۱۴۰۰
#جریان_آتئیسم
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥داستان چگونه امام جماعت شدن در حرم مطهر رضوی مرحوم آقاسید جعفر طباطبایی
▪️به مناسبت درگذشت آیتالله حاج سیدجعفر طباطبایی
🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم💯
🔘کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله ای درباره اندیشه های میرزای #جلوه میرزای جلوه از فیلسوفان برجسته حوزه علمیه فلسفی تهران بو
تأملی در نقض و ابرام های برجستگان مکتب تهران بر بقاء موضوع در حرکت جوهری .pdf
275.8K
📕 #مقاله تأملی در نقض و ابرام های برجستگان مکتب تهران بر بقاء موضوع در حرکت جوهری
💧چکیده💧
آقا علی مدرس و حکیم میرزا ابوالحسن #جلوه از برجستگان مکتب فلسفی تهران، در دو جبهه متقابل، آراء صدرا را بازخوانی نمودهاند. #آقاعلی_مدرس ضمن التزام به مبانی حکمت متعالیه در بسیاری از آراء #ملاصدرا مدعی نقص است و تلاش میکند آنها را تکمیل نماید و یا با تقریری نو از آن رفع ابهام کند. از طرف دیگر حکیم جلوه بر مشی شیخ الرئیس است و نقد حکمت متعالیه را در سر می پروراند. این مقاله از میان تمام مسائلی که در میدان بحث و جدال این دو فیلسوف هم عصر (در یک حوزه) مطرح است، مسأله بقاء موضوع در حرکت جوهری را طرح نموده و در صدد است تا از یک سو مدعای آقا علی را در تقریر نو از حرکت جوهری صدرا طرح و تحلیل نماید و از سوی دیگر تقریر تازه مرحوم جلوه از نفی حرکت جوهری را تبیین ، تحلیل و نقد کند. از جمله نتایجی که پس از تحلیل و نقد آراء این دو دانشمند به دست آمده است این است که آقا علی مدرس توانسته است با ارائهی تقریری تازه از موضوع حرکت جوهری، تناقض ظاهری و ابهام رأی صدرا در این موضوع را رفع کند، اما حکیم جلوه در تلاش برای تضعیف رأی صدرا و تثبیت قول #ابن_سینا، دچار خلط مبانی این دو فیلسوف شده است.
#فلسفه_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥سخنی از مرحوم آیت الله سید محمد #محقق_داماد درباره سختی های طلبگی
📚آموزگار فقاهت ، ص۹۲
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💠 @kashkolenab
رسالت زمانه علمای علم کلام.mp3
21.49M
💥نشست فرهنگی رسالت امروز طلاب و اساتید کلام اسلامی در جهاد تبیین+بحث از جنگ شناختی اخیر
🎙سخنران: استاد #خسروپناه
🏢مرکز تخصصی کلام ، موسسه امام صادق(ع) پردیسان
@kalamcenter
#کلام_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥اتمام حجت #امام خمینی (ره) برای تمام حوزویان و علما!
✍پ.ن:خون تمام شهدا خصوصا شهدای اخیر بر گردن خیلی از ما حوزویان خواهد بود! ای کاش بدانیم که مدیون خون شهدا هستیم و روز قیامت باید جواب بدهیم اگر کم کاری کنیم
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
مزاج تدوین شده.mp3
19.29M
💥نشست علمی "تاثیر مزاج ها و طبایع افراد در روند تحصیلی"
جلسه دوم
🎤حجت الاسلام کریم خانی
🕌حوزه علمیه مروی تهران
#مشاوره_طلبگی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥چه عجب یکنفر در مجلس این مطالبه حق را انجام داد!
نماينده مردم قاينات وزيركوه در صحن علني مجلس:
🔻مدیران ناکارآمد از گذشته تا امروز در اغتشاشات اخیر نقش دارند!
⁉️چرا یک بار مسئولان آن کارخانه را که محصولاتش را گران کرد، در وسط شهر شلاق نزدید؟!
❗️چرا یک بار نیامدید بگویید انتقام بیکفایتی خودروسازان را که داغ جوانان را به سینه گذاشته است، می گیریم؟!
#عدالتخواهی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥البرزخ عند بعض اهل السنة
✍آیت الله #سبحانی:
...الظاهر من أكثر أهل السنّة المعتمدين في العقائد على الأخبار و الآثار، أنّ هنا جسداً علی صورة الطير تتعلّق به الروح، و قد استدلّ له بما أخرجه عبد الرزاق، عن عبد اللَّه بن كعب بن مالك قال: قال رسول اللَّه: «إنّ أرواح الشهداء في
صور طير خضر معلّقة في قناديل الجنة حتى يرجعها اللَّه تعالى إلى يوم القيامة».
و في بعض الروايات: «أنّ أرواح الشهداء في أجواف طير خضر تعلّق من ثمر الجنة أو شجر الجنة».
أخرج مسلم فيصحيحه عن ابن مسعود: مرفوعاً: «أن أرواح الشهداء عند اللَّه في حواصل طيور خضر تسرح في أنهار الجنة حيث شاءت ثمّ تأوى إلى قناديل تحت العرش» [۱].
و يبدو أنّ الروايات إسرائيليات، و قد رُدّ مضمون هذه الروايات في روايات أئمة أهل البيت، فعالجوا مشكلة الحياة البرزخية بشكل قريب إلى الأذهان، و هو خلق جسد آخر علی صور أبدانهم في الدنيا بحيث لو رأى الرائي أحدهم لقال «رأيت فلاناً».
🔹روى الشيخ أبو جعفر الطوسي في تهذيب الأحكام مسنداً إلى علي بن مهزيار، عن القاسم بن محمّد، عن الحسين بن أحمد، عن يونس بن ظبيان قال:
كنت عند أبي عبد اللَّه (الإمام الصادق) عليه السلام جالساً فقال: «ما يقول الناس في أرواح المؤمنين؟ » قلت: يقولون: في حواصل طير خضر في قناديل تحت العرش، فقال أبو عبد اللَّه: «سبحان اللَّه، المؤمن أكرم على اللَّه أن يجعل روحه في حوصلة طائر أخضر، يا يونس المؤمن إذا قبضه اللَّه تعالي صيّر روحه في قالب كقالبه في الدنيا فيأكلون و يشربون، فإذا قدم عليهم القادم عرفوه بتلك الصورة التي كانت في الدنيا».
🔸روى ابن أبي عمير، عن حماد، عن أبي بصير قال: سألت أبا عبد اللَّه عليه السلام عن أرواح المؤمنين؟ فقال: «في الجنة علي صور أبدانهم لو رأيته لقلت: فلان» [۲].
----------
[۱]: آلوسی ، روح المعاني ۲: ۲۱
[۲]: مجمع البيان ۱: ۲۳۶ ط صيدا لاحظ الكافي ۳: ۲۴۵ و بما أنّ الشيخ الطبرسي نقل الرواية عن الكافي، ذكرنا موضع الرواية منه.
📚في ضلال التوحيد ، ص٤٥٢
🌐 اطلاعات بیشتر 👉
#کلام_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دوره ی آخرالزمان
🔸واعظ شهیر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ #احمد_کافی:
🔹رفقا خیلی برای فرج امام زمان دعا کنیم
🌺حداقل هرروز بعد از نمازهامون برا فرج مهدی فاطمه عجل الله دعا کنیم
🔰میزمعارف
@mizemaaref
۸ ضرورت گنجاندن دشمن شناسی در آموزش ها.mp3
3.39M
💥ضرورت دشمنشناسی و بازگشت از شیوهی تربیت بنیامیهای به شیوهی تربیت اهل بیت علیهمالسلام+ استشراق یا استغراب؟!
🎤استاد کیوانی
#غرب_شناسی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
استاد ربانی بیرجندی +.mp3
29.35M
💥نشست علمی "سیر تطور کتب کلامی و اعتقادات شیعه"
🎤استاد محمدحسن #ربانی_بیرجندی
🏢موسسه علمی پژوهشی کلامُنا - مشهد
#تاریخ_کلام
#کتابشناسی
#کلام_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓غلو در حق ائمه اطهار كه از نظر فقهى شيعى جايز نيست و غلات طبق فتاوى همه فقها خارج از دين و كافر و ن
💥برائت از غلو و تفویض
حضرت امام رضا علیه السلام از کسانی که در حق اهل بیت علیهم السلام غلو کرده اند برائت جسته اند:
🔹وَ كَانَ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ فِي دُعَائِهِ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ، فَلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ
🔸خداوندا من به درگاه تو اعلام می کنم که از خود نیرو و قوه ای ندارم، و هر نیرو و توانی هست به واسطه توست
🔹اللَّهُمَّ مَنْ زَعَمَ أَنَّنَا أَرْبَابٌ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ برَاءٌ، وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ إِلَيْنَا الْخَلْقَ وَ عَلَيْنَا الرِّزْقَ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ برَاءٌ كَبَرَاءَةِ عِيسَى- عَلَيْهِ السَّلَامُ- مِنَ النَّصَارَى
🔸خداوندا هر کس به خدایی ما قائل شود از او بیزاریم، و هر که مدعی گردد آفرینش و روزی به دست ماست، از او به درگاه تو اعلام برائت می کنیم. چنانکه عیسی علیه السلام از نصارا برائت جست.
📚 الاعتقادات للصدوق ، ص320.
ط موسسة الامام الهادی علیه السلام
#غلو
#کلام_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مستندی کوتاه و شنیدنی از تاریخ زندگانی و آثار علمی دانشمند کم نظیر ابن سینا
#ابن_سینا
#مستند
#تراجم_علما
#فلسفه_اسلامی
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
برنامه رادیویی سوفیا برگزار میکند:
بررسی جوانب مختلف مکتب فلسفی علامه طباطبایی
⏰سه شنبه 1401/08/24 ساعت 22
📻رادیو گفتگو
🎥فیلم برنامه های گذشته(بررسی اندیشه های فیلسوفان اسلامی)👇
https://www.aparat.com/Dr.adabi
💥ان شاء الله به کسی برنخورد! تشریفات و تنبلی و ادعا، از عوامل کاهش نشاط علمی حوزه شده!
🎙استاد سید احمد حسینی #اشکوری:
متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان #حکیم، #خویی، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند. دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم.
مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند.
سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟!
می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است.
من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم.
یک چیزی را در آخر اضافه کنم؛ اینکه ما عصر ادعا هستیم و هرکسی ادعایی می کند. چون من خیلی معاشر هستم. آقای شیخ خیلی جوانی که شاید 25 سال سن داشت، پیش من آمد که او را نمی شناختم. گفت من الآن چند سال است طلبه حوزه نجف هستم. گفت من گلستان سعدی و دیوان حافظ را درس خوانده ام و درس داده ام. گفتم خیلی خوب شد که به شما برخورد کردم، چند سؤال برای من گیر است، چون من نه درس خوانده ام و نه درس داده ام. گفتم چرا اول گلستان سعدی می گوید «منّت خدای را عزوجل» و نمی گوید منت خدای را تعالی؟ گفت نمی دانم. گفتم منت ذلت دارد؛ می خواهد بگوید من منت را به کسی می برم که عزیزترین همه است.
چند سؤال این طوری از گلستان کردم و بعد گفتم در دیوان حافظ می گوید «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» چرا گفته «اگر آن ترک شیرازی» و نگفته آن ترک تبریزی؟ حال اینکه حروف شیرازی با حروف تبریزی یکی است و وزن شعری به هم نمی خورد؛ شیراز ترک ندارد و تبریز دارد. کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم ترک در اصطلاح عرفا به جوانان زیبا و دارای قد رسا می گویند و شیراز هم شهر گل و بلبل است. آن وقت «به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» به چه معنا است؟ کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم هندوهای هند یک چیزی مثل خال قرمز بر پیشانی خودشان می کشند و این خیلی خوشگل می شود. گفتم آشیخ برو درس بخوان؛ این حرف های مزخرف چیست؟!
منبع
#نقد_حوزه
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
ضرورتها_و_بایستههای_اعتبارسنجی_احادیث_و_اهمیت_جایگاه_راویان_اکبری.mp3
17.08M
💥ضرورتها و بایستههای اعتبارسنجی احادیث
🎤عمیدرضا اکبری
🔹محورهای مهم در مباحث اعتبارسنجی روایات
🔻ابزارهای بررسی سندی
(مباحث جرح و تعدیل، طبقاتشناسی، روششناسی روایتگری راویان، تحلیل فهرستی، نمودار اسناد و جریانشناسی راویان)
🔻ابزارهای اصالتسنجی منابع
🔻ابزارهای بررسی متنی
(تبارشناسی متون و مطالعات پیمایشی، زبانشناسی تاریخی)
🔻ابزارهای بررسی مضمونی
(گفتمانشناسی تاریخی، جریانشناسی انگارهها، عرضه بر کتاب و سنت و تجربه)
🔻زمینههای اختلاف در میزان اعتبار اخبار
فرایند شکلگیری اخبار و اهمیت توجه به نقش راویان در اموری چون:
- نقل به معنا در طبقات نخستین، و رویکردهای مختلف
- تجمیع روایات مرسل و بحث ادراج
- تکمیل اسناد و پدیده تسری
- نقش تبویب اخبار و گزینش مؤلفان در فهم اخبار
- تصحیف
- جعل
1400/3/5
#علوم_حدیث
#فقه_الحدیث
#رجال
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab