الباب_المفتوح_إلی_ما_قيل_في_النّفس_و_الرّوح_زين_الدّين_علي_بن_يونس.pdf
5.44M
📙 رسالة الباب المفتوح إلی ما قيل في النّفس و الرّوح
✍ زين الدّين علي بن يونس البياضي النباطي العاملي
🔺آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی (ره):
...قد أورد مولانا العلّامة المجلسی تمام هذا الکتاب(الباب المفتوح إلی ما قیل فی النفس و الروح) فی المجلّد الرابع عشر مِن موسوعته «بحار الأنوار» الذی منَّ علی أهل الفضل و التشیّع بتألیفه!
منبع: ریاض الاقاحی فی ترجمة العلّامة البیاضی(ره)؛ص۶
#علم_النفس_کلامی
🌀کانال کشکول ناب🔻
❇️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جلسات شبهای ماه رمضان آیت الله مدرسی در تهران🌙 امام محمد باقر علیهالسلام: (لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ
💥شروع جلسات تفسیر آیت الله مدرسی در تهران از امشب
آدرس و ساعت 👇
https://eitaa.com/kashkolenab/2639
💥رسائل شیخ انصاری
❓سؤال: از ملاحظه رسائل چنین به نظر میرسد که مربوط به چند دوره باشد آیا این مطلب صحیح است؟
پاسخ آیت الله #شبیری_زنجانی :
🔹 آری، از نکات جالب رسائل همین است که شیخ انصاری در آن تجدید نظر زیاد میکرده است؛ چون فکرش جوال بوده است. رسائل را به میرزای شیرزای داده بود که حک و اصلاح کند که این امر علامت اعتماد بسیار شیخ به میرزاست، و شیخ دستور داده بود که این کتاب با تصحیحات میرزا چاپ شود و شاید در بعضی چاپهای دوره اول رسائل این کار انجام شده است. اصح نسخ رسائل نسخههایی است که با تصحیح میرزا چاپ شده است.
🔸 از یکی از بزرگان شنیدم که میفرمود: شیخ در باب اشتغال «ان قلت و قلت» زیادی دارد و بعضی جاها «ان قلت» با «قلت» نمیسازد. ایشان میگفت: در حاشیه اوثق، یا حاشیه آشتیانی دیدم که منشأ این ناموزونی این است که «ان قلت» مربوط به يك دروه است و «قلت» مربوط به دوره دیگر. میبایست «ان قلت» و «قلت» مربوط به دوره سابق هر دو حذف میشده و «ان قلت» و «قلت» دوره جدید جای آن قرار میگرفته؛ ولی به اشتباه «ان قلت» از يک دوره باقی مانده و «قلت» از دوره دیگر. لذا اشکال و جواب با هم نمیخواند. ایشان این مطلب را در باب اشتغال از حاشیه آشتیانی یا حاشیه اوثق به طور تردید نقل کرد. من در بحث اشتغال در هر دو حاشیه این مطلب را ندیدم؛ هنگامی که بحث انسداد را مطالعه میکردم، در حاشیه اوثق این مطلب را مشاهده کردم.
📚جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۱۴۲
#شیخ_انصاری
#اصول
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
❓«هنر» از ديدگاه اسلام چگونه است؟
✍پاسخ آیت الله نوری همدانی
قبل از بيان حكم هنر از نظر اسلام، لازم است كه به معناى «هنر» توّجه كنيم و لذا در اين مورد بايد دانست كه:
يكى از غرايز و تجليات روح انسان، غريزه زيباپرستى است كه انسان فطرتاً و ذاتاً از هر چيز زيبا و دلپذير لذت مىبرد، از آسمان نيلگون، از درخشندگى ماه در سينۀ لاجوردى آسمان، از لبخند دل انگيز صبح بر چهرۀ افق، از جنگلها و چمن زارهاى انبوه و متراكم در دامنه كوهها و سينه دشتها، از امواج آبى در درياها، از غروب خورشيد در افق غربى آسمان شامگاهى، از زمزمۀ جوىباران، از نغمۀ قنارىها و بلبلان و روى هم رفته از همه چيز زيبا كه چشم و گوش و قلب و روح او را به شادى و انبساط مىكشاند، لذت مىبرد.
انسان از اين احساس فطرى و طبيعى خويش استفاده نموده سعى مىكند آن چه را كه در طبيعت زيبا به طور طبيعى وجود دارد، به طور غيرطبيعى به وجود آورد و آن چه را كه او در طبيعت مىديده و مىشنيده ودر روح خويش احساس مىكرده، در يك تابلوى نقاشى يا در يك آهنگ و... منعكس سازد. به دنبال چنين تصميم و عملكردى «هنر» در زندگى بشر پديد آمد.
بنابراين «هنر» يعنى انعكاس و بازتاب زيبايىها و ظرافتهاى طبيعت و وسيلۀ بيان و انتقال احساس درونى انسان در فرهنگ وتمدن انسانى.
🔻هنر مفيد و هنر مضر
همچنان كه گفته شد، بشر بر اساس كشش و هدايت فطرت خويش به «كپى» كردن طبيعت، هنر را پديد آورد. ولى در اين تقليد كردن و هنر نمايى نمودن، بدون توّجه به زيان و يا فايده آن، به خلق آثار هنرى پرداخت و حال آن كه برخى از كارهاى هنرى زيانمند و از جهات گوناگون براى بشر ضرر مادى و معنوى در برداشت و قسمت ديگر از آنها مفيد و خوب بود.
بنابراين مىتوان گفت هنر ذاتاً دو نوع است:
١. هنر مفيد
٢. هنر مضر
هنر مضر مانند آهنگهاى شهوتپرور و تخديرآور و مجسمهسازى از آن جايى كه اين دو موضوع داراى زيانهايى است، دين اسلام با آنها بهمبارزه برخاسته و آنها را تحريم كرده است. و اما بسيارى ديگر از اقسام هنر مانند نقاشى از مناظر طبيعت، مينياتور، خطاطى، معمارى، تذهيب، در صورتى كه اسراف نباشد، نمايش و.. كه به خودى خود بسيار مفيدند و ذاتاً خوب مىباشند.
🔻اسلام و هنر
با توّجه به حقايق گذشته به خوبى در مىيابيم كه اسلام با هنر مضر مانند مجسمه سازى و موسيقى... مبارزه و آنها را نفى مىنمايد.
و هنر مفيد و خوب را مىپذيرد و همۀ آنها را در جهت گسترش ايدئولوژى و فرهنگ و هنر اسلامى به كار مىگيرد.
بنابراين، همه آثار هنرى به شرط آن كه ذاتاً حرام و مضر نباشد و از آغاز براى نتايج و بهرهمندىهاى مفيد و ثمربخش خلق شده باشند و به اندازۀصرف وقت و نيروى انسانى براى فرد و اجتماع نتيجهاى داشته باشد، مورد پذيرش اسلام است.
مثلاً راديو و تلويزيون اگر به منظور پيشرفت ايدئولوژى اسلامى و تربيت صحيح انسانها و پرورش فكرى و اصولى انديشههاى بشر به وجود آمده داراى برنامههايى در اين زمينهها باشد و براى نيل به اين اهداف انسانى تحت نظر افرادى دلسوز و مطلع و با ايمان كنترل شود از نظر اسلام بسيار ارزنده و قابل ستايش است.
ولى چنانچه از همه اين هنرها جز فساد و تباهى زاييده نشود اسلام با شدت هرچه تمامتر آنها را تحريم مىكند و در جهان امروز برخى از هنرمندان كه منطق و عمل خود را بر اساس ماديت و پول پرستى استوار كردهاند و همۀ مظاهر هنر را در استخدام فساد درآوردهاند اين موضوع از نظر اسلام و عقل جرمى بسيار بزرگ است.
🔻هنر بازارى و هنر متعهد
كار ابتذال هنر و مظاهر آن در اين قرن طلايى به جايى رسيده است كه گروهى از انديشمندان انسان دوست ناچار شدهاند كه هنر را به دو نوع تقسيم كنند: ١. هنر بازارى ٢. هنر متعهد. هنر بازارى كه سودا گرانه است و براى سودجويى بيشتر ساخته و تهيه مىشود، اكثريت آثار هنرى و بيشتر برنامههاى راديوها، تلويزيونها، فيلمها، نمايشنامهها و مطبوعات را تشكيل مىدهد و اينها حتى از نظر روشنفكران امروز كه به انسان و آزادى و شرف انسانى مىانديشند، با مارك و عنوان «هنر بازارى و غيرمسئول»مردود شناخته شدهاند. واما نوع دوم، «هنر متعهد» و انسانى و سازنده و مثبت و مسئول است كه فقط و فقط براى رشد فكرى، پرورش راستين فضايل بشرى و تربيت درست نسلها ساخته و خلق مىشوند، هنر مورد پذيرش اسلام، اين نوع هنر است، يعنى هنرى انسانى مثبت و انگيزه خلق آثار هنرى فقط و فقط «خدا» و نجات و تربيت «بندگان خدا»....
📚کتاب ما و مسائل روز ، آیت الله #نوری_همدانی ، ص ۱۲۸
#فقه_هنر
#فقه_تمدنی
#هنر_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺مخالفت ملاعلی کنی با خط آهن، وی معتقد بود اگر پای خارجی ها به کشور باز شود دین مردم از دست می رود.
✍آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 307.
#تراجم_علما
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
کشکول ناب حوزوی
💥حاج شيخ عبدالكريم همان شبى كه از دنيا رفت خانواده او شام نداشتند! ✍ آیت الله #نوری_همدانی : 🔹موسّ
🔺️ميرزا حسن آشتيانى و رنجهاى راه تحصيل
ميرزاى آشتيانى سه ساله بود كه پدر او از دنيا رفت و چون به سنّ تمييز رسيد مادرش او را به معلّم قرآن و معلّم خط سپرد، پس از آنكه مقدارى درس خواند و ذكاوت و هوش او مورد تمجيد واقع و شايستگى او روشن شد، در سنّ ١٣ سالگى براى تحصيل علوم به بروجرد كه در آن زمان بواسطه اشتهار و تبحّر علمى عالم بزرگوار ملاّ اسد الله بروجردى يكى از مراكز علم محسوب مىشد رفت و مدّت چهار سال در آنجا به تحصيل علوم عربى صرف و نحو، و علومفصاحت و بلاغت اشتغال داشت، و در اين ضمن با اينكه آنقدرها سنّ و سالنداشت درس نيز مىگفت، و در درس مطوّل او جمع نسبتاً زيادى كه در ميانآنها تعدادى پير مرد نيز وجود داشت شركت مىكردند، از آن پس در سنّ ١٧ سالگى در حال نهايت فقر و تهيدستى به قصد تحصيل در عتبات عاليات بهطرف عراق حركت كرد و در بين راه جانورانى كه «غريب گز» ناميده مىشد و در آن زمان در بعضى از شهرهاى سر راه عراق فراوان بود جاهاى متعددى از بدن او را گزيد و در اثر آن، جاهائى از بدن او متورّم گرديد، و لذا موقعى كهواردنجف اشرف شد و حضرت امير مومنان (ع) را زيارت كرد به آن حضرتبراى شفا از درد و ناراحتى در بدن نيز متوسّل گرديد و شفا يافت.
📚علمای بزرگ اسلام، آیت الله #نوری_همدانی ، صفحه۶۳
#سیره_علما
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
❓در زمينه مسائل اعتقادى مهم ترين كتابهايى كه شما تأييد مى فرماييد چه كتاب هايى هستند؟
✍پاسخ آیت الله #صافی_گلپایگانی(ره):
بسم الله الرحمن الرحيم- كتابهايى كه بزرگان در اين رشته تأليف كرده اند، بسيار است و از لحاظ اختصار و تفصيل و ملاحظات ديگر با هم تفاوت دارند. اجمالا از قدماء علما در زمينه اعتقادات كتاب هاى مورد اعتمادى در دست داريم كه يا مستقلا در زمينه اهم امور اعتقادى و يا در رشته خاص تأليف شده و يا در مقدّمه تأليفات خود مسايل اعتقادى را به طور مشروح يا مختصر مطرح فرموده اند. بعد از آن بزرگواران نيز تا اين زمان، تأليف در عقايد ادامه داشته و هر كدام از بزرگان، به نوبه خود به زبان عربى يا غير عربى تأليفات مفيدى داشته اند.
از جمله مشهورترين اين كتابها مى توان «تجريدالاعتقاد» خواجه طوسى و شرح علامه #حلى بر آن (كشف المراد) و ساير كتاب هاى علّامه را كه همه مفيد و سودمندند، نام برد. كتاب هاى علامه #مجلسى عليه الرحمه- نيز معتبر است. كتاب هاى فارسى در اعتقادات بسيار است؛ مانند: «كفايةالموحدين» و كتاب هاى «فخرالاسلام» مثل: «انيس الاعلام» و كتاب هاى بسيار ديگر كه به عنوان ردّ بر يهود و نصارى و صوفيّه و فِرَق باطله مثل بهايىها نوشته شده است؛ كه مى توانيد از همه آنها استفاده نماييد. والله العالم.
📚معارف دين، ج ۱، ص: ۶
#خواجه_نصیر
#کلام_اسلامی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
چه کسی عالم میشود؟.mp3
421.7K
⁉️چه کسی عالم میشود؟
🎤آیت الله احمد #عابدی
خاطره ای جالب از #علامه_طباطبایی(رحمهاللهعلیه) و مرحوم آیت الله سید محمدرضا #گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥عمرش را تلف كرده!
🎤آیت الله #جوادی_آملی:
«اگر كسی درس بخواند و نتواند مُدرِّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده برای اينكه اين علوم امانت های الهی است اين را به ما آموختند ما بايد پيشمطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم دفتر علمی داشته باشيم، بشويم استاد.»
#مشاوره_طلبگی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab
633c6c5dd000bd3ce89e14df_7863762229293548535.mp3
48.6M
💥«مهم ترین چالش های الهیاتی در کلام جدید»
🎤حجت الاسلام حق پرست
🔸چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
مرکز تخصصی علم کلام موسسه امام صادق (ع) پردیسان قم
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
نقد پندار سید کمال حیدری درباره رساله عدم سهو النبی شیخ مفید .pdf
298.4K
📕 #مقاله تازه منتشر شده
پندار خواجه
نقد پندار سید کمال حیدری درباره شیخ صدوق از دیدگاه شیخ مفید
💧چکیده
این مقاله نقدی است بر ادعای [آیت الله]سید کمال حیدری درباره انتقادهای شیخ #مفید به شیخ #صدوق. نگارنده ابتدا سخن حیدری را نقل کرده، سپس خلاصه مدعای او را بیان می دارد. آنگاه تحقیقی درباره نسبت کتاب عدم سهو النبی به شیخ مفید براساس دقت در متن کتاب و نیز براساس رجوع به کتاب های فهارس و تراجم ارائه و اثبات می کند هیچ دلیل محکمی بر انتساب کتاب به مفید وجود ندارد. وی پس از ردّ این نسبت براساس منابع فهرست نگاری و تراجم ، در نقد متن شناسانه توضیح می دهد که صدوق به اسهاء ، آن هم با شروط خاصی عقیده دارد ، نه "سهوالنبی". نیز در رساله منسوب به مفید، صدوق را شیخ مخاطب رساله می داند نه شیخ خودش. بعلاوه در چند موضع از آثار قطعی مفید، نام صدوق با تجلیل و دعای خیر یاد شده نه به صورت توهین.
🗃کتاب شیعه شماره 21/22
🔖موسسه کتاب شناسی شیعه
#نسخه_شناسی
#کتاب_شناسی
#کلام_اسلامی
#نقد_سید_کمال_حیدری
🔹 کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥پولهای حرام و برخورداریهای تبعیضآمیز سرنخ خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی
تورّمِ بالا، در چند سال پیدرپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّهای محروم میمانند، یک عدّهای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود. از هر دو طرف، ایجاد فساد خواهد شد؛ هم از طرف فقر، فسادهای فرهنگی، اجتماعی به وجود میآید؛ هم از طرف آن مجموعهای که توانستهاند از این آبهای گلآلود ماهی بگیرند، استفادهی نامشروع کنند، حرامخوری کنند، از ناحیهی آنها هم فسادهایی به وجود میآید. تورّم یک مسئلهی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی هست که اگر ما سر نخ اینها را دنبال کنیم، به همین پولهای حرام و برخورداریهای تبعیضآمیز خواهیم رسید
۱۴۰۲/۱/۱۵
🏷 رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام
#عدالت_اسلامی
#اقتصاد_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
4_5917964454233901901.pdf
4.39M
📔 أهمية مراجعة مصادر المخطوط عند التحقيق
✍صالح مهدي عباس الخضيري
📌 #مجلة الخزانة العدد الثاني، السنة الأولى، ربيع الأول 1439هـ
#نسخه_شناسی
#علوم_حدیث
#کتاب_شناسی
📌 کشکول ناب حوزوی👇
💎 @kashkolenab
💥 کلام و فلسفه در میراث شیخ انصاری
🎤 آیت الله سید احمد #مددی:
🔹 از لابلای کتابهایی که از مرحوم #شیخ_انصاری فعلا در دسترس ما هست، نمیتوان خیلی روشن حکم کرد که ایشان در مسائل کلامی دارای مکتب خاص فکری بوده اند. البته یک نکته را باید توضیح داد - و همین نکته هم از بهترین مزایای شیخ است - و آن این که ایشان در خلال نوشته های فقهی و اصولی خود، هیچ گاه تا آنجایی که ما خبر داریم از بحث اصولی خارج نشده و اصالت آن را حفظ کرده اند.
🔸 در بحث های اصولی، مناسبتهای مختلفی هست که خیلی از علما و اصولیان و فقها به اندک مناسبتی از بحث اصلی خارج شده و وارد بحثهای کلامی و یا فلسفی شده اند، در صورتی که مرحوم شیخ انصاری در کتابهای خود چه فقه و چه اصول، به کلی سعی داشته اند حتی از استعمال اصطلاحات کلامی احتراز کنند، لذا ما نمیتوانیم درست حکم کنیم که ایشان آیا در این رشته از علوم اسلامی دارای اندیشه های خاصی بوده اند یا خیر؟
🔹 #فلسفه هم در حکم همان مسائل کلامی است و ظواهر امر در اینجا مثل همان بحث، نمیتوان از خلال نوشته های ایشان مشخص کرد که ایشان در مسائل فلسفی دارای تخصص بوده اند یا خیر؟ و عرض شد که از مزایای مهم ایشان این است که بحثهای اصولی را به بحثهای فلسفی و کلامی خلط نکرده اند لیکن شواهد تاریخی در دست هست که ایشان با مسائل فلسفی آشنا بوده اند. این موارد اگر چه در شرح حالهایی که از شیخ انصاری نوشته شده کمتر منعکس شده، اما ظاهرا اصل مطلب مسلم است.
🔸 استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای #بجنوردی نقل میفرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه ای که بودیم توصیه میکردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید، و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد #نراقی میرفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی میکنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند.
🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما میگویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم میگویم.
🔸 مرحوم شیخ می فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمیگردد...
📚 خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲
#تراجم_علما
#فلسفه_اسلامی
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥مصاحبه مرحوم آیت الله #خویی در مجلة الغري ، درباره استادش مرحوم علامه شیخ محمدجواد #بلاغی (مفسر و متکلم و فقیه آگاه و دغدغه مند)
#تراجم_علما
#معرفی_کتاب
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
#معرفی_اساتید
آیت الله شیخ حسن نمازی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله شیخ علی نمازی شاهرودی
از #علمای_تهران
آیت الله نمازی در مسجد بنی هاشم اقامه نماز دارند
🕌آدرس مسجد بنی هاشم👇
https://nshn.ir/dc2bvEFYNx44pl
🟢کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
🔺️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد
🔹 شیخ #صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که: مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این أفضل است.
🔸 او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الأعمال» و نه در «کتاب مَن لا یحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «أمالی» هم از ادلّه خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم، أفضل است.
🔸پس چون حدیثی در کار نیست و شمّ الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجّت نیست. درست است که کلّیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر أفضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
☑️ گعده آیت الله #شبیری_زنجانی در شب ۲۰ رمضان ۱٤٣٧
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
💥تحصيلات فلسفی حضرت آیت الله #بروجردی در بیان شاگرد مستقیم ایشان مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی
📚کاوشهای عقل عملی. ص79
#خاطرات_علما
#فلسفه_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔘 @kashkolenab
❓نام درست کتاب معروف #خواجه_نصیر الدین طوسی چیست ؟
✍نظر دقیق مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی
#کتاب_شناسی
#کلام_اسلامی
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
اهمیت کلام و مباحث اعتقادی.mp3
2.55M
💥انتقاد از کم کاری حوزه در عرصه های مختلف و بیان اهمیت علم کلام و پاسخ به شبهات + معرفی مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین #کاشف_الغطا و مرحوم علامه #بلاغی + خاطره ای از آیت الله العظمی #گلپایگانی
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
#نقد_حوزه
#کلام_اسلامی
♻️نشر حداکثری💯
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥بنابر روایات متعدد و معتبرى كه از ائمّه طاهرین(علیهم السلام) رسیده، حقیقت لیلةالقدر به وجود فاطمه زهرا(علیها السلام) تفسیر شده است.
✍آیت الله #مصباح_یزدی ره:
🔹از آن جمله، بیان نورانى امام موسى بن جعفر(ع)(علیها السلام)در تفسیرِ آیات آغازین سوره دخان میباشد:مردى نصرانى به خدمت امام موسى كاظم(علیه السلام) شرفیاب شد و در بین سؤالات متعدّدى كه بیان میداشت تفسیر باطن این آیات را جویا شد:حم وَ الْكِتَبِ الْمُبِینِ إِنَّا اَنْزَلْنهُ فِى لَیْلَة مُّبَرَكَة إِنَّا كُنّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِیم(1)؛ حم، سوگند به این كتاب روشنگر كه ما آن را در شبى پربركت نازل كردیم، ما همواره انذار كننده بودهایم. در آن شب هر امرى بر اساس حكمت (الهى) تدبیر و جدا میگردد.امام در پاسخ فرمودند: اما «حم»، محمّد(ص) میباشد و «كتاب مبین»، على(علیه السلام) میباشد. و اما «اللّیلة»، فاطمه(علیها السلام) میباشد.(2) آرى، حقیقت لیلةالقدر، وجود یگانه زهراست. و چرا چنین نباشد؟ حال آنكه لیلةالقدر، ظرفِ نزول قرآنِ صامت است و فاطمه، ظرف نزول یازده قرآن ناطق. انسانهاى به تكامل و فعلیّت رسیده، قرآن ناطقند و این فاطمه است كه ظهور یازده كلام اللّه ناطق گردیده است:
🔸حامل سرّ مُستَسِر، حافظ غیب مستتر * دانش او احاطه بر دانش ماسوا كند
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا * صبح جمال او طلوع، از افق علا كند.(3)
🔹فاطمه، از نظر حقیقت، باطن لیلةالقدر است. وَ ما اَدْریكَ ما لَیْلَةُ القَدْر ؛ چه كس را یاراى آن خواهد بود تا لیلة القدر را درك نماید؟!
🔻پاورقی:
1. دُخان (44): 1-4.
2. تفسیر برهان، ج 4، ص 158. اصول كافى، ج 2، ص 326، «كتاب الحجّة، باب مولد النبّى»، حدیث 4.
3. دیوان کمپانی، آیت الله #غروى_اصفهانى ،ص 39.
📚جامی از زلال کوثر ، ص۱۸ و ۱۹
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از یاوران امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)
✅️متن پیام حضرت آیت الله قرهی مدظله العالی به مناسبت شبهای قدر :
سلام علیکم
إن شاءاللَّه طاعات و عبادات همه شما مومنین و مؤمنات قبول، توصیه اینجانب به همه عزیزان همان توصیه حضرت آیت الله العظمی شاه آبادی برای این شبهای با فضیلت است؛ امید است حقیر را حلال و در ادعیه این شبهای باعظمت فراموش نفرمائید .
حضرت آیتالله شاهآبادی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: برای رؤیت شب قدر؛ در شبهای نیمه شعبان، 19،21،23 و 27 ماه مبارک رمضان، دو تا دو رکعت نماز بخوانید، در هر رکعت: حمد یک مرتبه، کافرون سه مرتبه و توحید سه مرتبه. بعد از چهار رکعت، به سجده میروید و سیزده بار «استغفر الله» میگویید.
خیلی خیلی التماس دعا دارم
العبد الفقیر روح الله قرهی 🌹
📌یاوران امام مهدی (عج )
https://eitaa.com/joinchat/2242314333C294766a9ff
💥نزول قرآن
برخی نویسندگان معاصر فرضيه دو مرتبه نزول قرآن را منکر شده اند و می گویند آیات "انا انزلنا فی لیله القدر" ، "فی لیله مبارکه" ،مربوط به همان دو سوره خاص یعنی "قدر" و "دخان" می باشد یعنی این دو سوره در شب قدر نازل شده اند
ولی مختصری دقت، بطلان این عقیده را روشن می سازد وجه خاصی در این دو سوره وجود ندارد که لازم شود در شب قدر نازل شود صرف اینکه مطلبی درباره شب قدر دارد باعث این اختصاص نمی شود بلکه معمولا اهمیت یک زمان خاص را پیش از آن زمان می گویند تا افراد آماده شده استفاده نمایند
به علاوه ضمیر مذکر در "انزلناه" نمی تواند به سوره برگردد و اگر بگوئید به "بعض القرآن" برگردد می گوئیم سخنی از بعض القرآن نبوده تا مرجع ضمیر شود. سخن از کل قرآن هم نبوده لیکن اراده کل شده که امری طبیعی است
🔹به علاوه روایات اهل بیت نیز این مطلب را روشن می سازد که نزول قرآن در شب قدر بوده است به عنوان نمونه به روایت سهل بن زیاد و حفص و ابی بصیر و... و به خصوص تعبیر مثل روایت حمران که: "قرآن جز در شب قدر نازل نشده است" توجه شود که این مطلب جز با نزول دفعی قرآن معنی نمی دهد.
📚کتاب شناخت قرآن ، آیت الله محمدعلی #گرامی، ص36-37
#تفسیر
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab