eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
564 ویدیو
362 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
احیای دین و فلسفه در جهان غرب.mp3
46.11M
🔺 نشست «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر» 🎙 پرفسور مهدی 🗓 ۱ آذر ۱۴۰۲ بنیاد علوم‌ انسانی‌ اسلامی آیت‌ الله‌ حائری شیرازی(ره) حوزه های علمیه استان فارس 📸تصاویر جلسه 🔆بسیار مهم و مفید🔅 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
⚠️نسخه کلی نپیچیم! یکی از مشکلات طلاب در طلبگی این است که استعداد و علاقه خود را در طلبگی پیدا نمی کنند لذا در حیران باقی می مانند! این وسط یکی میاد میگه فلسفه و عرفان بخون، یکی میگه برو مجتهد بشو و فقه و اصول را رها نکن! یکی میگه برو تبلیغ و دیگری می گوید برو دانشگاه تبلیغ کن و... حال که خود حوزه برنامه چندانی برای استعداد سنجی طلاب ندارد ، هر طلبه ای باید سعی کند استعداد و علاقه خود را تشخیص دهد، ببیند به کدوم حرفه و علم در عالم طلبگی تمایل بیشتری دارد و می تواند در آن وقت زیادی بگذارد و در آن موفق تر است. برخی ذهن جوال قویی دارند برای مباحث عقلی ، برخی حافظه قویی دارند ولی مباحث عقلی را سخت متوجه می شوند اما به راحتی می توانند آیات و روایات و... را حفظ و بکار ببندند و... لذا توصیه می شود کسی نسخه کلی برای طلاب نپیچد
کشکول ناب حوزوی
💥این پیامها رو که دیدم یاد یک مطلبی افتادم که قبلا تو کانال حوزه توئیت دیده بودم!👇 👓همه دارن سالها
درد و دل پرفسور گلشنی از بی محلی برخی مسئولین.mp3
2.73M
🔺آقای خاموشی و فتاح هیچ محل نگذاشتن به مطالبه ما!! باید غیرت دینی تقویت شود. در دوران تمدن اسلامی بزرگترین کارهای علمی با حمایت اوقاف انجام شد ، دانشگاه کمبریج و آکسفورد بیشترین درآمدشان را از اوقاف دارند 🎤پرفسور مهدی ✂️برشی از نشست «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر»👉 📝چرا تأسیس انجمن علم و دین ضروری است؟👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کانال رسمی آیت الله العظمی کریمی جهرمی 🔸بیانات 🔸معرفی کتاب 🔸 اخبار 🔸 احکام و مسائل شرعی لینک کانال🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/3095593137Cf1948778ba
4_5825617993035417916.pdf
7.53M
📚 «سرگذشت کتاب شهید جاوید» به ضمیمه دو رساله در علم امام از (ره) ✍️آیت الله رضا ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥ان شاء الله به کسی برنخورد! تشریفات و تنبلی و ادعا، از عوامل کاهش نشاط علمی حوزه شده! 🎙استاد سید احمد حسینی : متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان ، ، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند. دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم. مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند. سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟! می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است. من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم. یک چیزی را در آخر اضافه کنم؛ اینکه ما عصر ادعا هستیم و هرکسی ادعایی می کند. چون من خیلی معاشر هستم. آقای شیخ خیلی جوانی که شاید 25 سال سن داشت، پیش من آمد که او را نمی شناختم. گفت من الآن چند سال است طلبه حوزه نجف هستم. گفت من گلستان سعدی و دیوان حافظ را درس خوانده ام و درس داده ام. گفتم خیلی خوب شد که به شما برخورد کردم، چند سؤال برای من گیر است، چون من نه درس خوانده ام و نه درس داده ام. گفتم چرا اول گلستان سعدی می گوید «منّت خدای را عزوجل» و نمی گوید منت خدای را تعالی؟ گفت نمی دانم. گفتم منت ذلت دارد؛ می خواهد بگوید من منت را به کسی می برم که عزیزترین همه است. چند سؤال این طوری از گلستان کردم و بعد گفتم در دیوان حافظ می گوید «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» چرا گفته «اگر آن ترک شیرازی» و نگفته آن ترک تبریزی؟ حال اینکه حروف شیرازی با حروف تبریزی یکی است و وزن شعری به هم نمی خورد؛ شیراز ترک ندارد و تبریز دارد. کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم ترک در اصطلاح عرفا به جوانان زیبا و دارای قد رسا می گویند و شیراز هم شهر گل و بلبل است. آن وقت «به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» به چه معنا است؟ کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم هندوهای هند یک چیزی مثل خال قرمز بر پیشانی خودشان می کشند و این خیلی خوشگل می شود. گفتم آشیخ برو درس بخوان؛ این حرف های مزخرف چیست؟! منبع ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️«طــرح فــروش فـــوق الــعــاده "دشــداشــه"»✳️ 🔘فروشگاه «ثــیــاب»🔘 🔹دشداشه کویتی اصل(با رنگ بندی) 🔸دوخت و پارچه بسیار مرغوب 🔹کمیاب در بازار قم 💢فروش ویژه برای طلاب:💢 (با 50 درصد تخفیف!!) ‼️فقط و فقط 445/000 تومان‼️ 🛑قیمت برای عموم: 890/000 تومان!! ✴️ زمان محدود ✴️ 🔵 حتما با قیمت بازار مقایسه کنید!🔵 🌇 آدرس: حریم میدان روح الله(ره)،نبش کوچه 15 (جنب کتاب سرای طیّب) موقعیت فروشگاه در برنامه «نشان»: https://nshn.ir/7bs-_yVxQ3d- 🗓 هر روز حتی جمعه ها از 8 صبح الی 21 شب(یک سره!) 🔰عضویت در کانال فروشگاه «ثیاب» (کانال تازه تأسیس هست)🔰 https://eitaa.com/joinchat/275579500C95330aa023
استاد قرائتی ن.mp3
19.11M
🔺نشست صمیمی بیان توصیه ها و تجربیات با طلاب 🎤استاد پر از نکات ارزنده و مفید 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
هدایت شده از حکمـت و تمدن
نیز همانند اگر راکد بماند فاسد می‌شود. حکما یکی از بدترین انواع هوا را هوای محبوس میان دو دیوار بلند می‌دانند که به دلیل راکد ماندن، فاسد می‌گردد. تمدن مدرن متأسفانه به اسم پیشرفت، با سدسازی‌های بی‌مبنا، آب جاری زلال را تبدیل به آب متعفن نمود و با ایجاد آپارتمان‌ها و آسمان‌خراش‌های بلند، مانع حرکت روان هوا در شهرها و موجب رکود و تعفن آن گردید. موسسه "حـکـمــت و تـمـدن" 🔗https://eitaa.com/joinchat/808452306Ca285bdd9cd
کشکول ناب حوزوی
❓مراتب اهلبیت علیهم السلام چگونه است و این مراتب فضیلت چگونه با روایت "کلهم نور واحد" سازگار است؟ آی
روى الصدوق بالأسانيد القوية، عن عبد السلام بن صالح الهروي، عن علي بن موسى الرضا عليه السلام عن أبيه، عن آبائه، عن علي بن أبي طالب صلوات الله عليهم قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: ما خلق الله خلقا أفضل مني و لا أكرم عليه مني قال علي عليه السلام: فقلت يا رسول الله فأنت أفضل أو جبرئيل؟ فقال صلى الله عليه و آله و سلم يا علي إن الله تبارك و تعالى فضل أنبياءه المرسلين على ملائكته المقربين و فضلني على جميع النبيين و المرسلين و الفضل بعدي لك يا علي و للأئمة من بعدك فإن الملائكة لخدامنا و خدام محبينا. 📚روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج‏5، ص: 456 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥زنده نگه داشتن مساجد و هیئات واجب است! مساجد باید جاذبه داشته باشند! متاسفانه مساجد کلا چند دقیقه ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اهمیت ادبیات گفتاری در مساله تبلیغ دین ✂️برشی از مستند "کدام مسجد؟" 👉 این مستند به آسیب شناسی و بررسی علل جوان گریزی از مساجد می پردازد. ❓نظر شما چیه؟ به ما بفرستید @Kashkoolenab 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⚠️نسخه کلی نپیچیم! یکی از مشکلات طلاب در طلبگی این است که استعداد و علاقه خود را در طلبگی پیدا نمی ک
⚠️اکتفا به کتب حوزه نباید کرد یکی از مشکلات بزرگ برخی طلاب این است که اطلاع کمی از کتب غیر درسی دارند از بزرگان علما فقط شهید اول و ثانی و شیخ انصاری و آخوند خراسانی و... را می شناسند آنهم فقط همان کتابی که درس می گیرند اولا کتب حوزه را با توجه به مساله استعداد سنجی باید خوب خواند، اما نباید به آنها اکتفا کرد ، باید با زندگینامه علما، تاریخ علوم و تاریخ حوزه ها آشنا شد ثانیا وقتی یک نظر علمی را در یک کتاب دیدیم نباید بگیم صد در صد نظر آن مولف همان است، ممکن است در کتاب بعدیش نظرش تغییر کرده باشد. در مورد شهید اول مشهور است که "له آراء بعدد کتبه" پس با دیدن لمعه نباید گفت نظر شهید این است و تمام، باید کتاب الدروس و... را هم دید لذا شهید ثانی در شرح لمعه این کار را کرده و به کتب دیگر شهید اول مراجعه کرده...
آیت الله سعادت مصطفوی - بحث از وجه تسمیه فلسفه و علت اختلافات در فلسفه.mp3
13.07M
💥وجه تسمیه فلسفه به فلسفه اولی و حکمت + جواب به برخی اشکالات مخالفین فلسفه + بیان علل اختلافات در بین فلاسفه 🎤آیت الله سیدحسن سعادت (ره) ✂️برشی از درس الاهیات شفا ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
معرفی برخی از اساتید فلسفه و عرفان حاضر در دیدار اخیر با #رهبر انقلاب(۱) 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashk
🔺معرفی برخی از اساتید فلسفه و عرفان حاضر در دیدار اخیر با انقلاب(۲) حضرت استاد علی زمانی قمشه ای از شاگردان مبرز مرحوم علامه حسن زاده آملی هستند، در فیضیه اسفار تدریس می کنند و در برخی مراکز "تحریر اصول اقلیدس" و "نجوم و هیئت" تدریس می فرمایند. 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
عکسی از حضرت استاد شیخ جواد از اساتید درس خارج قم به همراه دوستان و شاگردان 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺 نشست «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر» 🎙 پرفسور مهدی #گلشنی 🗓 ۱ آذر ۱۴۰۲ بنیاد عل
توجه به دوران تمدن اسلامی - ابن هیثم و رازی و...- دکتر گلشنی.mp3
2.39M
🔺بیان ماجرای کتاب ابن هیثم در ردّ نظریه نور بطلمیوس + بیان اهمیت توجه به دوران درخشان تمدن اسلامی 🎤پرفسور مهدی ✂️برشی از نشست «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر» ⚠️تا به حال اسم "ابن هیثم" به گوش خیلی ها نخورده! متاسفانه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
2023_02_21_18_58_56_128kbs_Default_1677004032.mp3
28.28M
🔺نشست علمی «علوم شناختی و دین» 🎤 استاد علیرضا قائمی نیا 🔸سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ مرکز تخصصی علم کلام 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥چند روز پیش مصاحبه ای از طرف ایکنا با استاد انجام شد و حواشی زیادی پدید آورد لذا استاد دیروز در مصاحبه ای توضیحاتی دادند👉 🔻توضیحات استاد: اینکه گفته‌ام «فلسفه برای من تمام شده است» از باب بی‌اعتقادی به فلسفه و پشت کردن به آن نبوده. امسال دو کتاب فلسفی تمام می‌شد و می‌خواستم به جای آن دو، قرآن و حدیث قرار دهم. از آنچه در اراده داشتم خبر دادم و غرض اصلا اظهار بدبینی نبود. «موضوع تنفر» از شفا در واقع تنفر از عبارات شفا بود نه خود آن. سختی عبارات و گذراندن وقت بسیار برای حل آنها و حاکم بودن فلسفه اطراف من آنقدر خسته‌ام کرده که گفته‌ام تنفر پیدا کرده‌ام. «بدبین» شدن به شفا هم نیز به همین موضوع اشاره دارد و نه مطالب آن. امسال از مشهد که برگشتم تدریس شفا برایم سنگین‌تر شد به طوری که مشکل پیدا شد و سابقا اینطور نبود. به طلبه‌ها گفتم موافقت کنید درس را تعطیل کنم. در چنین حالتی در زمان مصاحبه فقط از عبارات ناراحت بودم، نه از فلسفه نه از ابن سینا و نه از معانی، فقط از عبارات. در کل اظهار ناراحتی من به هر لفظی که بوده از عبارات بوده وگرنه کتاب شفا دایره‌المعارف فلسفه است و مسلما قابل تمجید. اینکه گفته‌ام «اگر الان کسی از من فلسفه بخواهد به او می‌گویم برو فقه بخوان» درست است اما در مورد بعضی از افراد اصرار دارم که علاوه بر فقه و قرآن و حدیث، فلسفه هم بخوانند.  ✂️بخشی دیگر از مصاحبه جدید: کتاب‌های بدایه الحکمه، نهایه الحکمه و المیزان همگی به نظرم خوب و مغتنمند. علامه به نظر جزو کسانی است که در دوران حیات خود تنها بوده‌اند. ایشان فراتر از بقیه بودند... @kashkolenab 🌹