eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
564 ویدیو
362 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
در دورانی که باطن کثیف رژیم جعلی صهیونیسم برای جهانیان نمایان تر از قبل شده و در خود کشورهای غربی تظاهرات های سراسری علیه جنایات وحشیانه غیر انسانی آنها انجام میشه و بسیاری از متفکرین و دانشمندان دنیا علیه اسرائیل موضع گرفته اند و حتی عبدالکریم سروش بر علیه اسرائیل سخنوری کرده، فیلسوف شکست خورده ما که سالهاست در مسئولیت های مختلف علمی و فکری بوده و هست حرف از شکست درون هم زمان اسرائیل و فلسطین می زند و هردو را جنگ طلب می خواند!! یکی نیست بگوید در کدام تفکر دفاع از خود و جان و مال و ناموس و وطن جنگ طلبی است؟! فلسطین چه بکند پیروز شده؟ دو دستی هرچه دارد تقدیم غاصبین کند؟ آن وقت صلح طلب و پیروز می شود؟! عجب! از این کلمات داوری اردکانی بر می آید که جهاد و دفاع و تجاوز غاصبانه را باهم یک کاسه کرده!! 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
در همین حوزه مروی تهران تا همین چند سال پیش، علمای برجسته متعددی درس داشتند از جمله مرحوم آیت الله س
از راست : مرحوم آیت الله سید کاظم ، مرحوم آیت الله شیخ محمدتقی شریعتمداری ، مرحوم آیت الله ضیاءآبادی ، آیت الله جعفری اراکی(حفظه الله) روزگاری نه چندان دور تهران چنین بزرگانی داشت، اگر قدر علمای ربانی حیّ را ندانیم و از وجودشان استفاده نکنیم بعد از رحلتشان حسرت خواهیم خورد اگر درک کنیم و متوجه مساله بشویم! اگر نفهمیم که هچ! اما روز قیامت همه خواهند فهمید 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺فضیلت و ثمرات علم ریاضی و هندسه ✍علامه (ره): علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است. به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد. حکما و فلاسفه بزرگ گفته‏ اند: "براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد" آرى علوم ریاضى براى حکیم به مثابت مسطره براى خطاط است، همچنانکه مسطره، مشاق را از کجى و بى‏ نظمى در کتابت حروف، و انحراف سطور، حافظ است؛ علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج و انحراف باز مى ‏دارند و به آن استقامت و اعتدال مى ‏دهند. زیرا که مسائل آن مبتنى بر قواعد خلل- ناپذیر است و هیچ مسامحه و سهل انگارى در آنها راه ندارد، با تخمین و تقریب درست نمیشود. اگر چنانچه اندک اشتباه و غفلت در اعمال قوانین آن به محاسب روى آورد از نتیجه فرسنگها دور مى‏ شود و از رسیدن به مقصود باز مى ‏ماند. لذا گفته ‏اند که عدد براى محاسب مانند دندانه ‏هاى کلید است که اگر زائد یا ناقص باشد فتح باب نمیشود و هرگز درب مطلوب به روى او باز نمى ‏گردد. لذا انسانهاى ورزیده در علوم ریاضى، صاحب رأیى صائب، و نظرى ثاقب، و کم گوى و گزیده گوى، و دیر گوى و نکوگوى مى‏ شوند. عبارات و الفاظ آنان نوعا حساب شده است. قلم آنان بسیار رصین و متین است. مى‏ بینیم که عبارات خواجه طوسى در شرح اشارات شیخ رئیس، و تحریر اصول اقلیدس، و تحریر مجسطى بطلمیوس و دیگر مصنفاتش به فارسى و عربى، چنان سخت استوار است که گویى به جاى مرکب، سرب مذاب به کار برده است. ابن فنارى که یکى از عارفان به نام است، در فصل دوم‏ فاتحه مصباح الانس، علم ریاضى را علم ایقانى بدون اختلاف معرفى نموده است. ابن خلدون در مقدمه تاریخش سخنى در فضیلت علم هندسه دارد که بپارسى ترجمه و نقل مى‏ کنیم: هندسه به خرد فروغ، و به اندیشه راستى مى ‏دهد. زیرا همه براهینش به روشى روشن و سبکى آشکار است. از همین جهت غلط در قیاس هایش راه ندارد. لذا به ممارست آن فکر از خطا دور مى‏ گردد. و بر اثر روش روشن، هوش و بینش به هندسه‏ دان دست مى ‏دهد. و گفته ‏اند بر در سراى افلاطون نوشته بود: "هر کس هندسه‏ دان نیست به منزل ما وارد نشود." و مشایخ ما گفته‏ اند: ممارست در علم هندسه براى فکر به مثابت صابون براى جامه است. چنانکه این جامه را تمیز مى‏ گرداند، آن فکر را صافى مى‏ نماید. و این از جهت حسن ترتیب و انتظامى است که در مسائل هندسى بکار رفته است. 📚هزار و یک نکته، نکته 571 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بخشی از درس خارج کلام 🎤استاد علی #ربانی_گلپایگانی 🔸با موضوع: بررسی و نقد "مسیر پیامبری" (نقد کتا
درد و دلهای استاد ربانی گلپایگانی سر درس خارج کلام.mp3
7.95M
⭐درد و دل و انتقاد شدید حضرت استاد در درس خارج کلام درباره دخالت برخی در مدیریت موسسه امام صادق(ع) و انتقاد از پرداختن برخی حوزویان به بحث‌های زائد و کم فایده به جای پرداختن به مسائل اصلی و شبهات روز جامعه! 💎بیان اهمیت شدید پرداختن به فلسفه و علم معرفت شناسی و هرمنوتیک و... ▪️عدم کارایی روش ترمی_واحدی ۲۵ آذر ۹۸ 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
🔺 یک عکس پرخاطره 🔰 تنی چند از مشاهیر حوزه‌‌های علمیه:(به ترتیب شماره های عکس از راست به چپ ) 1. علامه حسن (ره) 2. استاد شیخ علی (ره) 3. حضرت آیت الله 4. استاد داود الهامی 5. آیت الله حسن (ره) ▫️حضور علما در شهر زواره در بازدید از آثار تاریخی، ایام برگزاری کنگره بزرگداشت حکیم میرزا ابوالحسن (ره)، سال ۱۳۷۳ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🔺استفاده علمی از گعده‌ها مرحوم محقق طباطبایی، حفید صاحب عروه: «مرحوم سید در قیاس با اقران خویش، دیر (از محل تحصیل خویش: اصفهان) به نجف رفت و علت این امر هم، عدم تمکن مالی ایشان بود. نیز از سید نقل شده که میفرموده است: من از درسهای نجف، خیلی استفاده نکردم، بلکه بیشتر از مجالس نجف (یعنی از گفتگوهایی که نوعاً در مراسم ختم و گعده و امثال آن بین علمای حاضر در مجلس صورت میگرفت) بهره علمی بردم» 📚فراتر از آزمون و خطا، ص ۲۹ 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
💥خبر خوب در روبیکا برخی برنامه های شبکه جهانی ولایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی و رادیو معارف پخش زنده می شه و خود روبیکا هم معرفی میکنه و الحمدلله بازدید برنامه ها هم خوبه 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥شیخ بهاییِ عصر حضرت آیت‌ الله : آقای شیخ بهایی عصر و جامع علوم بود. البته بعدها او را شناختند. ایشان با آن جامعیت و اخلاصی كه داشت، تصدی تصحیح «جامع الرواة» را قبول كرد، با اینكه در شأن او نبود. به خاطر دارم كه مرحوم حاج میرزا حسن نوری می‌گفت: اگر او نبود، مشكل بود جامع الرواة چاپ شود؛ چون پر از رمز است؛ مثلاً كتاب شیخ و ابواب مختلف و همه كتابهای دیگر با رمز نقل كرده و رمز و غیر رمز متصل به هم ذكر شده است. مرحوم شعرانی آن كتاب را تصحیح كرد و رمزها را بین پرانتز گذاشت. 📚جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۵۹۷ 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
⭕دایره متفق در علم عروض 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
مرحوم آیت الله شیخ (فقیه سیّار) مرحوم استاد محمدی اشتهاردی 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺بنیاد حکمت اسلامی صدرا ، بنیادیه که بازدهی بسیار ضعیفی داره و معلوم نیست بودجه اختصاصی اش صرف چه می شود! یکی از وظایف این بنیاد کار تخصصی در مساله فبک(فلسفه برای کودکان) هست ولی متاسفانه این بنیاد مثل بقیه کارهایش به چاپ چندتا فصلنامه و کتاب بسنده کرده و البته خود فصلنامه اش ۲سال است که چاپ نشده!! 🎤 معظم انقلاب: یکی از رشته‌های تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشته‌اند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفی‌ای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا می‌کنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفه‌ی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم می‌تواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب. 1382/10/29یادداشتی دیگر درباره این بنیاد 👉 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
بیانات استاد شیخ جواد مروی حفظه الله درباره شهید مطهری.mp3
713.7K
🔺خاطره ی استاد شیخ جواد از استاد شهید رحمه الله 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
پارسال در چنین ایامی ، تعداد معدودی از حوزویان از جمله شیخ اسدالله بیات زنجانی(اصلاحطلب) اظهارات خلا
سلسله دروس تفسیر آیت الله سید محمد امین خراسانی در تهران چهارشنبه ها و جمعه ها بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع خاتم الانبیا(ص) تهرانپارس👉 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پرسش و پاسخی از حضرت آیت الله اسحاق #فیاض(از مراجع نجف) ❓خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَهُنّ
🔹قرآن و زن ✍استاد شهید ...قرآن در عین حال واضع یک سلسله مقررات و قوانین است چه در باب عبادات چه در باب مسائل اجتماعی كه اصطلاحا در فقه آنها را «معاملات» می گویند، در باب حقوق اجتماعی، در باب حقوق خانوادگی. مثلا همین مسئله‌ حقوق زن، چون من خودم در این مسئله‌ به نسبت بیش از سایر مسائل مطالعه دارم، پس از مطالعه کردن در همین موضوع وقتی که بَینی و بین الله قرآن را مطالعه کردم و دقیقا- تا حدودی که برایم مقدور بود- در همین زمینه حقوق زن رسیدگی کردم دیدم سطح قرآن خیلی سطح عالی عجیبی است. وقتی من همان را مقایسه کردم با روایاتی که در این زمینه آمده است- چون روایت بالاخره دست بشر [به آن‏[ رسیده؛ قرآن متواتر است یعنی کلام خداست که عین همان کلام به ما رسیده، انگار واسطه‌ای نخورده است، ولی روایات را راویان نقل کرده‌اند، احتمال اینکه یک کلمه زیادتر یا کمتر و یا همه آن را به کلی جعل کرده باشند هست- دیدم منطق روایات اسلامی در باب حقوق زن هرگز به سطح قرآن نمی‌رسد. وقتی که به فقه اسلامی مراجعه کردم دیدم چون سلیقه‏های شخصی فقها هم که متأثر از محیط و زندگی‏شان بوده خواه ناخواه در آراءشان تأثیر داشته، یک درجه پایین‏تر از اخبار و روایات است. بعد وارد عرف مسلمین که شدیم دیدیم حتی یک درجه هم از فقه اسلامی پایین‏تر است. آنگاه انسان فکر می‌کند که یک مرد امّی درس ناخوانده چقدر می‌تواند به طور عادی روشن و روشنفکر باشد که حتی دانشمندانی که سالها در مدارس تحصیل می‌کنند این طور نتوانند مطالب را روشن ببینند و درک کنند... 📚نبوت ص۲۲۲ ، مجموعه آثار ج۴ ،ص۵۴۹ 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
مرحوم آیت الله شیخ #علی_پناه_اشتهاردی(فقیه سیّار) مرحوم استاد محمدی اشتهاردی #مجالسات_علما 🌷کشکول
🔺گاهی ذکر «لااله الاالله» حکم گناه کبیره دارد! ✍آیت الله شیخ (ره) : از جملاتی که رحمه الله در همین مدرس (اشاره به مدرس زیر کتابخانه فیضیه)، قریب پنجاه و چهار سال پیش می‌فرمودند، این است: گاهی وقتها «لااله الاالله» حکم گناه کبیره را دارد؛ می‌گوید: «لااله الاالله»، اما گناه کبیره است؛ مثال میزدند: شما منزل فردی میهمان شدید. از آنجا که بیرون می‌آیید، برای کسی نقل میکنید که: دیشب منزل حاج آقا بودم. برنجش نیم دانه بود، سیب زمینی هم نپخته بود، لوبیایش را هم که چه بگویم! آن وقت می‌گویم: «لا اله الا الله». یعنی بقیة نواقص را هم خودت بفهم. این «لااله الاالله» در نامه عمل، جزء گناهان کبیره است. بله امام می‌فرمودند: «این ذکر، گناه کبیره است»، این فرمایش امام نیاز به پذیرش تعبدی ندارد که بگوییم امام رحمه الله فهمیده و دیگران نظرشان این نیست؛ نه، همه این معنا را می‌فهمند. این «لااله الاالله» توحید نیست. نمی خواهد بگوید: «لا مؤثر في الوجود الاهو»، میخواهد بگوید: چرا این قدر میزبان نانجیب بوده که غذای مناسب به ما نداده است. وضع خودمان را ببینیم که شاید ذکرمان هم گناه کبیره باشد و بعد زندگی نورانی ائمه علیهم السلام، این آیات الهی را نگاه کنیم. فکر کنیم واقعا چه باید بکنیم و چه گونه باید باشیم. 📚رسم پارسایی، درسهای اخلاق حضرت آية الله اشتهاردی (رحمة الله علیه) ، ص۱۵۰ 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ننگین است که بخشی از بدنه روشنفکران ما به خاطر خشمی که نسبت به شرایط ایران دارند از اسراییل حمایت کردند بیژن عبدالکریمی پ.ن: نفهمیدیم منظور ایشان از روشنفکران حامی اسرائیل چه کسانیست! چون عبدالکریم سروش و بسیاری از رفقایش بیانیه ای(البته به همراه لجن پراکنی علیه ایران) بر ضد جنایات اسرائیل نوشتند 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از سخنان استاد منوچهر در آیین بزرگداشت مرحوم استاد فاطمی‌نیا + نمایی از حضور مردم در مراسم 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab