eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
573 ویدیو
364 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
346.2K
🔺سخنان حضرت آیت الله درباره احوالات خود این چند روز، قبل از شروع درس خارج ۱۴۰۲/۰۳/۰۵ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥عالم ذر از نظر بزرگان ما ✍حضرت آیت الله #مظاهری : 🔹شيخ‌الرئيس در شعر «هماميه‌»‌اش روح را در بدن،
💥نظریه علامه طباطبایی درباره آیه را به گونه دیگری تفسیر کرده و نظر خاصی را برگزیده اند که فهم عمق آن نیاز به توضیح دارد. اینک توضیح نظریه وی: ۱. زمان، پدیده تدریجی است که تمام اجزای آن در یک جا جمع نمی شود. این ویژگی نه تنها از آنِ زمان است، که در آن تدریج و تقطیع نهفته است، بلکه هر حادثه ای که در بستر زمان قرار گیرد، واقعیت تجزی و تدریج به خود می‌گیرد ۲. شکی نیست که حوادث جهان در نزد ما به رویدادهای دیروز و امروز و فرداتقسیم می‌شود و هر رویدادی برای خود زمان و مکان ویژه ای را اختصاص می‌دهد و برای انسانی که در محدوده‌های زمان زندگی می‌کند، امکان ندارد همه حوادث را یک جا مشاهده کند و همگی نزد او حضور داشته باشند. ولی اگر بیننده حوادث در افقی برتر از زمان و مکان قرار گیرد و به مجموع اجزای زمان به عنوان یک پدیده بنگرد، دیگر برای او دیروز و امروز و فردا مفهومی نخواهد داشت. از باب تقریب، نظر شما را به مثال‌هایی که می‌تواند حقیقت را به ذهن نزدیک کند جلب می‌کنیم: الف. فرض کنید انسانی در اتاقی نشسته و از منفذ بسیار ریز و تنگ آن به بیرون می‌نگرد و در همین لحظه قطار شتری از برابر آن عبور می‌کند. به طور مسلم آن بیننده در هر لحظه یک شتر بیش تر نمی بیند، ولی انسانی که در همان لحظه در پشت بام آن اتاق قرار گرفته و بیرون را می‌نگرد، در یک لحظه تمام شترها را یک جا مشاهده می‌کند. مَثَل انسانی که در زندان زمان قرار گرفته است، بسان همان انسانی است که می‌خواهد از منفذ تنگ و باریک به خارج بنگرد; ولی آن کس که در مقام والاتر از زمان قرار دارد، بسان انسانی است که از پشت بام، حوادث بیرون را بررسی می‌کند. ب. مورچه ای روی قالی رنگارنگ راه می‌رود و در هر لحظه یک نوع نقش و رنگ بیش تر مشاهده نمی کند، ولی انسانی که دید گسترده ای دارد همه نقش‌ها و رنگ‌ها یک جا در نظر او قرار می‌گیرد. ج. در کنار رود نیل نشسته اید و به آب و چین و شکن آن نظاره می‌کنید، برای شما فقط یک قسمت از مسیر و امواج کوبنده رود قابل رؤیت است. ولی انسانی که با هواپیما از فراز آسمان بر رود نیل می‌نگرد، قسمت اعظم امواج و مسیر آب را مشاهده می‌کند و هم چنین است موارد دیگر. از این بیان روشن می‌گردد که دوری و نزدیکی حوادث در افرادی صادق است که در دل زمان قرار گیرند و گذشت زمان آنان را با رویدادهای جهان، دور یا نزدیک می‌سازد ولی موجودی که در مقامی والاتر از زمان و مکان قرار دارد، فاصله زمانی یا مکانی درباره او مفهومی ندارد. ۳. انسان و تمام اجزای جهان که در بستر زمان قرار دارند، وجود دو رویه دارند; رویی به سوی خدا و رویی به سوی زمان و به عبارت دیگر دارای دو نسبت و دو رابطه اند. از آن نظر که با خدا ارتباط دارد و خدا بر آن‌ها محیط است، هیچ جزئی از جزء دیگر غایب نیست; نه خدا از آن‌ها غایب است و نه آن‌ها از محضر خدا غایب هستند، بلکه تمام موجودات جهان (بی آن که در آن گذشته و آینده ای باشد) در حضور او قرار دارند. چگونه می‌تواند غیر این باشد، در حالی که جهان کار اوست و هیچ کاری، از آن نظر که با صاحب کار قائم است، نمی تواند از او پنهان باشد. ولی از آن نظر که موجودات در دل زمان قرار دارند و با آن آمیخته اند، به صورت حوادث متفرق و رویدادهای گوناگون که با یکدیگر فاصله‌های گوناگونی دارند، جلوه می‌کنند. این عوامل او را از حضور در نزد خدا بی خبر کرده، حجابی میان دیده قلبی او و خدا پدید می‌آورد. این دو محاسبه در نظر حضرت استاد به گونه ای است که جهان را به دونشأت باطن و ظاهر یا درون و برون تقسیم می‌کند. و وجود جمعی جهان، باطن این وجود متفرق است. حضرت استاد وجود این دو نشأت را از آیاتی استفاده کرده و می‌گوید: جمله (کُنْ فَیَکُون) اشاره به این دو نشأت جمعی و تدریجی دارد. لفظ «کن» اشاره به وجود جمعی است. بالأخص اگر این آیه را به آیه دیگر ضمیمه کنیم (آیه ۵۰ سوره قمر) که می‌فرماید: (وَما أَمْرُنا إِلاّ واحدةٌ کَلَمْح بِالْبَصَرِ). «امر و فرمان ما فقط یکی است مانند یک چشم به هم زدن». یکی بودن امر جز این نمی تواند باشد که با فرمان «کن» همه حوادث، بدون تفرق و تدریج یک جا وجود داشته باشد و همه اشیا با خطاب «کن» پدید آیند وجمله «فیکون» که حاکی از تدریج است، اشاره به رویه دیگر این جهان است که تدریجی می‌باشد. از این بیان نتیجه می‌گیرند که آیه، ناظر به وجود جمعی انسان‌ها در حضور خداست; حضوری که غیبت در آن متصور نیست گویی همه فرزندان آدم یک جا از پشت پدران گرفته شده گرد هم جمع آمده اند و در برابر خدا حضور دارند. در این حالت هر انسانی آفریدگار خود را حضوراً می‌یابد و یافته اش گواهی روشن بر وجود خدا و خداوندگاری او است، ولی قرار گرفتن انسان در گردونه زمان و تحولات و تطورات جهان، آدمی را آن چنان مشغول و از خود بی خود می‌کند که از علم حضوری به آفریدگار غافل گردد 📚منشور جاوید ج۱، ص۷۶ 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنان استاد محمدتقی شهیدی در ابتدای درس خارج درباره حادثه شهادت رییس جمهور و همراهانش 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
OstadAbedi_ShahadatReisJomhor_14030305.mp3
2.45M
🔺 بیانات آیت الله احمد درباره شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه 🔹 مردان متخلق به اخلاق 🔸 شهید امیرعبداللهیان _وزیر امورخارجه_ تجربه موفق جمع بین تدین، اخلاق و سیاستمداران بود 🔹 تخلق به اخلاق رئیس جمهور و عدم استفده از اختیارات، اطلاعات و موقعیت 🔸مردمداری امام جمعه تبریز (شهید حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم) شنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۳، حرم مطهر حضرت معصومه سلام ﷲ علیها 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر خوش آمدید! آیا به دنبال یک مرجع فقهی و حقوقی برای پاسخ به سوالات خود پیرامون مسائل مستحدثه هستید؟ در پژوهشگاه فقه معاصر با شرکت در نشست های مختلف به کاوش در پاسخ پرسشهای خود بپردازید. اگر به دنبال حل مسائل فقهی و حقوقی مستحدثه خود هستید، فضای مجازی ما را دنبال کنید و از امکانات متعدد علمی ما بهره مند شوید. پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، جوابگوی نیازهای فقهی و حقوقی شماست. 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
GoftogoElmi-14021220-Moassese-Thaqalain_IR.mp3
40.81M
🔺نشست علمی «بررسی میزان و نحوه تأثیر علم رجال در فرایند استنباط» 🎤استاد حمید وحیدی 🎤استاد سید مصطفی حسینی‌ نسب 🎞فیلم جلسه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نظریه علامه طباطبایی درباره #عالم_ذر #علامه_طباطبایی آیه را به گونه دیگری تفسیر کرده و نظر خاصی را
💥بررسی نظریه درباره ✍حضرت آیت الله : پرسش‌هایی پیرامون این نظریه وجود دارد که تا پاسخی قطعی به آن‌ها داده نشود، نمی توان به آن اعتماد نمود. اینک برخی از آن ها: ۱. شکی نیست که جهان، بر فردِ محیط بر زمان و مکان طوری تجلی می‌کند و بر فرد محاط و غرق در دل زمان و مکان جور دیگر; به عبارت دیگر جهان را از دو دریچه می‌توان نگریست: الف. از دریچه یک فرد محیط بر زمان و مکان. در این صورت تمام اجزای آن، جمع بوده و تفرق و تشتتی در آن راه نخواهد داشت. ب. از دریچه فردِ محاط در زمان. در این صورت تمام پدیده‌ها به صورت پراکنده وجود خواهند داشت. ولی آیا این اختلاف مربوط به وسعت و یا ضیق بیننده است که یکی قدرتِ دید گسترده ای دارد و دیگری فاقد چنین دید و توانی است یا مربوط به خود حوادث و پدیده‌ها است؟! شکی نیست که این اختلاف مربوط به ذات جهان و خود حوادث و پدیده‌ها نیست. این دوگانگی مربوط به دیدِ وسیعِ فردِ محیط است که به او امکان می‌بخشد همه نقش و نگار قالی یا چین و شکن دریا یا مجموعه واگن‌های قطار را یک جا مشاهده کند، در حالی که آن فرد محاط بر اثر کمی توان دید، در هر لحظه ای فقط یک حادثه و یک چین و شکن، بیش مشاهده نمی کند. روی این بیان روشن می‌گردد که برای جهان، دو نشأتی بیشتر وجود ندارد: نشأتی به نام باطن و درون جهان و نشأتی به نام ظاهر و برون عالم; به عبارت دیگر برای پدیده‌های جهان دو وجود متصور نیست: وجود جمعی و وجود تدریجی، بلکه برای پدیده‌ها یک تحقق و یا یک وجود بیش نیست که گاهی به صورت مجتمع و احیاناً به صورت متفرق دیده می‌شوند. اگر اختلاف وجود دارد مربوط به پرتوان و کم توانی بیننده است، نه خود حوادث وپدیده ها. ۲. حضور حادثه‌ها و پدیده‌ها نزد خداوند، دلیل بر علم خدا بر تمام حوادث و رویدادهاست، زیرا حقیقت علم، جز حضور معلوم نزد عالم چیز دیگری نیست و موجودات جهان از این که فعل خداست، قهراً قائم با او و حاضر نزد او است; به عبارت دیگر حضور موجودات، نزد خدا مایه علم خدا به موجودات است، نه سبب علم موجودات به خدا. خلاصه، ملاک علم خدا بر موجودات احاطه قیومی او بر تمام جهان است و چون احاطه از یک جانب است و تنها خدا محیط است و غیر او محاط می‌باشد، قهراً آگاهی منحصر به آن کس خواهد بود که محیط است و فرد محاط از علم سهمی نخواهد داشت. و نتیجه چنین حضوری، جز علم خدا بر اشیا چیز دیگری نیست و از آن علم موجودات به خالق یکتا فهمیده نمی شود. به عبارت دیگر هدف آیه این است که خداوند از انسان به ربوبیت خود اعتراف گیرد و بندگان به آن گواهی دهند، ولی نتیجه حضور پدیده‌های جهان نزد خدا، اثبات علم خدا نسبت به حوادث و جریان هاست; نه آگاهی موجودات از خدا. ممکن است تصور شود همان طور که حضور اشیا نزد خدا، سبب علم خدا بر آن‌ها است هم چنین سبب می‌شود که اشیا نیز به خدا آگاهی داشته باشند. ولی این مطلب تصوری بیش نیست، زیرا حضور از آن نظر موجب علم می‌گردد که همراه با قیام شیئی با خدا و در نتیجه احاطه خدا بر آن شیء است و چنین صفت و ملاکی فقط در خدا موجود است. او قیوم و محیط بر جهان است در حالی که در دیگر موجودات چنین ملاک و خصوصیتی نیست. آن‌ها محاطند و قائم به خدا. ۳. این تفسیر از اذهان همگان بسیار دور است و هرگز نمی توان نام آن را تفسیر نهاد، بلکه به تأویل نزدیک تر است. نهایت چیزی که می‌توان گفت این است که این نظر، بُعدی از ابعاد معنای آیه است، نه بعد منحصر. گذشته از این، الفاظ آیه از قبیل (وَأَشْهَدَهُم عَلی أنْفُسِهِم) و نظایر آن، که به معنای گواهی گیری است، با این تفسیر ناسازگار است. 📚تفسیر موضوعی منشور جاوید ج۱، ص ۷۷ 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال آثار و اشعار علی مقدم صوت سخنرانی ها پادکست های کوتاه یادداشت ها متن اشعار کلیپ های صوتی و تصویری شعرخوانی مطالب مربوط به آموزش و نقد شعر برش هایی از صوت جلسات مثنوی خوانی اعلام جلسات لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3757244420C1143bd604a
کوتاه_و_شنیدنی_ضرورت_پرداختن_به.mp3
3.38M
💥نیاز به پرداختن به فروع اعتقادی همانند فروع فقهی و عملی به روش اصولی 🎤حجت الاسلام دکتر سید علی طالقانی 🔹 اگر کلام مشتمل بر استنباط «ما یصح الاعتقاد به» است، می‌توان آن را به دو بخش استنباط «ما یجب الاعتقاد به» و «ما لا یجب الاعتقاد به» تقسیم کرد. 🔸 بخش دوم علی‌رغم مهم بودن توسط متکلمین بررسی نشده است. 🔻 متکلم باید اولاً فقیه اصولی (مستنبط) و ثانیاً فیلسوف باشد. 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
_. __سیر تکامل متون درسی و مدارس فقهی__.pdf
542.2K
📚 سیر تکامل متون درسی و مدارس فقهی ✍استاد سید احمد حسینی خراسانی 🗃منبع: فصلنامه فقه تابستان ۱۳۸۷ ، شماره ۵۶ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بیانیه آیت الله العظمی #سبحانی درباره مساله تعطیلی شنبه ها بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نماین
استفتائی از محضر حضرت آیت الله درباره تعطیلی شنبه ها ❓با عرض سلام و احترام؛ چندی پیش طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طی آن ساعات کاری اصلاح شده و عملاً به غیر از جمعه روز شنبه نیز به تعطیلات اضافه گردید، با توجه به مباحث پیش آمده از محضر جناب‌عالی درخواست داریم نظر شریفتان را در مورد تعطیلی روز شنبه و مغایرت یا عدم مغایرت آن با شرع مقدس بیان فرمایید. ✅پاسخ: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره اندیشی شود. دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام پیروزمند در گفتگو با صدای حوزه درباره "مسأله " مطرح کرد؛ 📽 دیگر نگویید چرا شیخ انصاری از این حوزه بیرون نمی آید؟! / ما باید طاقت متوسط مردم را در نظر بگیریم! مسئول مرکز تحقیقات فرهنگستان علوم اسلامی و مدیر گروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی: ▫️وضعیت معیشت طلاب اصلا خوب نیست و استمرار این وضعیت ضربه های سهمگینی به روحانیت خواهد زد! 🔹 نمی شود گفت خودتان را با این وضع سازگار کنید و عیب از شمای طلبه هست که دنیازده شدی! 🔸 زی طلبگی ارزش است و اگر این ارزش را از دست بدهیم قافیه را باخته ایم، اما این نباید باعث شود به شئونات زندگی و آبروی او بی تفاوت باشیم! ➕ وجه جمع اراده عمومی و اراده ولی جامعه ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
کشکول ناب حوزوی
تصاویری از دوران تدریس شهید رئیسی در حوزه علمیه مروی تهران 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺تغییر فتوای رهبر معظم انقلاب در مساله اجرت برای نماز جماعت ❌فتوای گذشته: س ۵۶۸: آيا جايز است امام
🔺تغییر فتوای رهبر معظم انقلاب در مساله اجرت گرفتن در واجبات س ۱۱۱۲. آموزش مسائل شرعی چه حکمی دارد؟ آیا جایز است روحانیون دربرابر یاددادن مسائل شرعی به مردم، اجرت بگیرند؟ ✅فتوای فعلی: ج: آموزش مسائل حلال و حرام واجب است و اجرت گرفتن در برابر آن اشکال ندارد. ❌فتوای سابق: هر چند اجمالا آموزش مسائل حلال و حرام في‏نفسه واجب است و اجرت گرفتن در برابر آن جايز نيست ولی گرفتن اجرت براي مقدماتي که اصل آموزش احکام متوقف بر آنها نيست و شرعا هم بر انسان واجب نيستند مانند حضور در مکان خاص، اشکال ندارد. منبع 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
قاعده فقه در عدالت شیعه علی اکبریان.mp3
41.83M
💥قاعده عدالت در فقه شیعه 🎤استاد علی اکبریان گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوتاه و دیدنی از دیدار مرحوم استاد فاطمی نیا با حضرت آیت الله (ره) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
از سمت راست: مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدعلی ناصری/مرحوم آیت الله حاج شیخ مجتبی بهشتی/ معظم انقلاب/مرحوم آیت الله سید کمال فقیه ایمانی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
جلیلی با بیشترین محبوبیت و کمترین حس منفی در بین افراد مطرح برای نامزدی انتخابات نکته جالب اینه که از نظر محبوبیت مهرعلیزاده از همه پایین تر و بیشترین حس منفی رو به خودش اختصاص داده منبع: رصدخانه افکارسنجی دیتاک 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
آیت الله شیخ مرتضی قائنی از امام جماعت مسجد مهدیه واقع در میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام 🎥 فیلم مصاحبه 👉 🎥 فیلم مصاحبه با تسنیم👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
استفتائی از محضر حضرت آیت الله #مکارم_شیرازی درباره تعطیلی شنبه ها ❓با عرض سلام و احترام؛ چندی پیش
استفتائی از محضر حضرت آیت الله درباره ها در عراق مربوط به ۱۹سال پیش ۱۰صفر ۱۴۲۶ مطابق با یک فروردین ۱۳۸۴ نشانی استفتاء در وبگاه رسمی دفتر 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی در اندیشه شهید بهشتی.pdf
468.7K
📚 جزوه: ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی در اندیشه شهید 📍ارائه در موسسه دین و اقتصاد ✍استاد محسن 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab
n970721.mp3
916.9K
وضعيت پيروان ديگر مذاهب و ادیان و... در قیامت چگونه خواهد بود؟ 🎤پاسخ حضرت استاد : 👥 افرادي که در جوامع مختلف زندگي مي کنند نسبت به انتخاب راه و مذهب حق سه گونه هستند: 1. يا نسبت به راه و مذهب حق غافل اند. اينان مادامي که غافل هستند تکليف نداشته و مذمتي نيز متوجه آنها نيست. 2. توجه دارند که عقايد و مذاهب ديگري نيز هست، اما به راهي که برگزيده اند يقين و جزم دارند. اينان به جهت يقيني که دارند مورد مواخذه قرار نمي گيرد هر چند مسير نادرستي را طي کرده باشد. اين دو گروه هر چند ثبوتا تکليف دارند اما قلم مواخذه در مورد آنها برداشته شده زيرا عقاب آنها، عقاب بلابيان خواهد بود و اين امر از مولاي حکيم صادر نمي شود . 3. گروه ديگر کساني هستند که احتمال خلاف مذهب خود را مي دهد اما بي اعتنا به آن هستند. اين گروه مورد مواخذه قرار مي گيرد. در مورد اينکه آيا دو گروه اول ثواب مي برند يا نه، مساله مبناي است. عمل اين دو گروه از آنجا که عمل نيکي نيست مستحق ثواب نيست اما اينکه آيا نيت آنها ثواب دارد يا نه، پاسخ در گرو آن است که معتقد باشيم آيا ثواب به عمل همراه با نيت داده مي شود يا ثواب متوجه نيت است. اگر عمل ملاک ثواب باشد، عمل اين دو گروه باطل است اما اگر نيت آنها نيز ملاک ثواب باشد از اين جهت مستحق ثواب و پاداش هستند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab