مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان__.pdf
627.8K
📕 #مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان
✍استاد میثم #زنجیرزن_حسینی
✍آیت الله احمد #عابدی
💧چکیده💧
بیشک فلسفه اشراق نامی آشنا در اذهان فرهیختگان فلسفه و عرفان است. ولیکن متأسفانه دانشوران فلسفه، به حکمت اشراق آنطور که شایسته این علم است نپرداختهاند. شاید این بیمهری بهجهت قرائتی است که صدرالمتألهین از حکمت اشراق ارائه نموده است که ایشان را اصالت ماهوی معرفی نموده است. اسناد اصالت ماهیت به شیخ اشراق در منظر صدرالمتألهین از آنجهت است که صدرا، اعتباریت وجود شیخ را به معنای معقول ثانی منطقی تصور کرده است. لذا ایشان را اصالت الماهوی دانسته است و حال آنکه با قرائن متعدد در دستگاه فلسفی #شیخ_اشراق میتوان کشف کرد که مراد شیخ اشراق از اعتباریت وجود، معقول ثانی منطقی نیست تا این امر منجر به اصالت ماهوی دانستن ایشان گردد. بلکه مراد ایشان از اعتباریت، معقول ثانی فلسفی است و ایشان همانگونه که وجود را اعتباری و معقول ثانی فلسفی میداند، ماهیت را نیز اعتباری میداند. لذا اسناد اصالت ماهیت به ایشان، خبط عظیمی است که نسبت به فلسفه وی رخ داده است. این مقاله سعی دارد با قرائن داخلیه و خارجیه ثابت کند که مراد از اعتباریت در کلام شیخ اشراق، معقول ثانی فلسفی است. لذا نسبت اصالت ماهیت به ایشان، نسبت ناصحیحی میباشد
#فلسفه_اسلامی
#ملاصدرا
💥به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی💥
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اهمیت علوم تربیتی و تربیت اخلاقی در بیانات آیت الله #مصباح_یزدی ره در نشست صمیمانه با اساتید و دانش
⛔️ نظام آموزشی غربی، رمز بقاء و توسعه نظام سرمایهداری
✍شهید سید مرتضی #آوینی:
🔹هر آدم منصفی با کمی تحقیق خواهد پذیرفت که این نظام آموزش مدرسهای و دانشگاهی با این صورت و کیفیت زاییدهٔ انقلاب صنعتی است. حتی آدمی مثل الوین تافلر نیز که پاسدار تمدن غرب و مداح بیجیره و مواجب امپریالیسم آمریکاست، در کتاب «موج سوم» مینویسد:
🔺 با انتقال کار از مزارع و منازل میبایست کودکان را برای زندگی و کار در کارخانه آماده ساخت. صاحبان اولیهٔ معادن، کارخانهها و آسیابها در انگلستان در حال صنعتی شدن... دریافتند که «تقریبا تربیت افراد بالغ اعم از روستاییان یا افراد شاغل در صنایع دستی برای کار مفید در کارخانه غیرممکن است.» [بنابراین، باید به سراغ کودکان رفت و آنان را از کودکی برای کار مفید در کارخانهها آماده کرد.] آماده ساختن جوانان برای نظام صنعتی بسیاری از مشکلات بعدی این نظام را به مقدار معتنابهی حل میکرد. در نتیجه ساختار مرکزی دیگری برای جوامع موج دوم بوجود آمد که همانا آموزش و پرورش همگانی بود.
🔻هرگز نباید آموزش و پرورش را در سیستم کنونی آن بهمفهوم عام و مطلق تعلیم و تربیت قلمداد کرد. در یک تمدن فرضی دیگر، متناسب با تغییر اهداف و نیازها سیستم آموزشی از نخستین چیزهایی است که تحول خواهد پذیرفت. بررسی ماهیت علوم و تکنولوژی نیز نشان خواهد داد که همین تناسب تا حد زیادی در ادراک بشر جدید از مفهوم علم هم صادق است و فیالمثل اگر بشر یکباره میل به غلبه بر طبیعت در جهت تمتع بیشتر از نعمات آن را از دست بدهد، ارزش علوم رسمی امروز یکباره تا حد دانستنیهایی نه چندان مفید سقوط خواهد کرد.
📚 شهید آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب،(نشر واحه)، ص۱۷۲،۱۷۳،۱۷۴
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب خطوط کلی اقتصاد اسلامی ✍ آیت الله #مکارم_شیرازی در این کتاب مکتب هاى مختلف اقتصادى مورد تو
RebaVaBankdariEslami.pdf
1.18M
📚 #کتاب ربا و بانک داری اسلامی
✍ آیت الله #مکارم_شیرازی
نوشتار حاضر محصول سلسله مباحث حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى درباره احکام رباى قرضى و مسائل بانکدارى است که در تابستان سال 1376 در مشهد مقدّس ایراد کرده اند.
#فقه_تمدنی
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
آفة الانتحال.pdf
15.57M
📚 #کتاب آفة الانتحال في تراث السيد الحيدري
✍علي بن سلمان العجمي
قمتُ بتوثيق ثلاثمئة انتحال *للسيّد كمال الحيدري* من خمسة كتب من مؤلفاته التي كتبها بنفسه، ولم تكن هذه الانتحالات جميع ما وقفتُ عليه من انتحالات في هذه الكتب، فقد تَجاوزتُ عن عددٍ من الموارد رغم وقوفي على أصلها لاعتبارات شتّى.
وعلى النقيض تمامًا لما نَظَّرَ لهُ في كلامه حول الانتحال، فإنّ ما ادّعاه من أنّ منهجيّته قائمة على توثيق المصادر وعدم انتحال أفكار غيره ونسبتها إليه دعوى يكذّبها الواقع، وقد ظهر ذلك جليّاً عندما وَضعتُ عدداً من مؤلفاته تحت المجهر، فبان المستور، وأميط اللثام عن "سرقة" السيّد الحيدري للجهود العلميّة التي "صرف الآخرون عليها أعمارهم".
إنّ هذه المؤلفات التي يتكئ السيّد الحيدري عليها لإظهار "نبوغه العلمي" و"تميّزه" و"شموليّته" تُظهرُ – بعد وضعها تحت المجهر- نتيجةً معاكسةً تماماً، حيث إنّ نسبة حضور شخصيّة السيد العلميّة في هذا التراث تكادُ أن تكون معدومة. ولم أجد في حدود ما استقصيته من كُتبه قدرةً علميّة للسيّد الحيدري على البناء والتشييد ولا النقض والإبرام إلا بالاتّكاء على كتابات غيره".
✍پ.ن: انتحل الشیء: ادعاه لنفسه وهو لغیره یقال انتحل فلان هذا الشعر وهذا الرأی ومذهب کذا انتسب إلیه ودان به(المعجم الوسیط)
#نقد_سید_کمال_حیدری
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 تمدنی که نباید فراموش شود یک جایی خوانده بودیم که حدود ۱۰۰۰ سال پیش در شهر بغداد و در دوران اوج ت
❓چرا در ابتدا کانون علوم و معارف مشرق بود و اکنون مغرب است؟
📚تاریخ علوم اسلامی ، جلال الدین #همایی ، ص ۲و۳
#تمدن_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
♨️دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر
⚜ با همکاری موسسه بینالملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میگردد
💎 در 32 جلسه با اساتید مطرح حوزه و دانشگاه
🔻 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید👇
www.hikmat-ins.ir
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
شهر هزار حکيم.pdf
5.03M
📚 #کتاب شهر هزار حکيم: حوزهٔ فلسفی/عرفانیِ تهران
✍ عبّاس طارمی
#آقاعلی_مدرس #جلوه #آیت_الله_شاه_آبادی #تنکابنی #آشتیانی #فاضل_تونی #شعرانی #محمدتقی_آملی #الهی_قمشه_ای #رفیعی_قزوینی #عصار #فلسفه_اسلامی #تراجم_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥شیخ #آقا_بزرگ طهرانی درباره کتاب «فصل الخطاب» استادش محدّث نوری و منظور وی از تحریف در آن کتاب مطلب قابل توجهی ذکر می نماید:
أثبت فیه عدم التحریف بالزیادة و التغییر و التبدیل و غیرها، مما تحقق و وقع فی غیر القرآن، و لو بکلمة واحدة، لا نعلم مکانها، و اختار فی خصوص ما عدا آیات الأحکام وقوع تنقیص عن الجامعین، بحیث لا نعلم عین المنقوص المذخور عند اهله، بل یعلم إجمالا من الاخبار التی ذکرها فی الکتاب مفصلا، ثبوت النقص فقط...
🔺محدث نوری درباره منظورش از تحریف در کتابش می نویسد:
أن الاعتراض مبنی على المغالطة فی لفظ التحریف، فإنه لیس مرادی من التحریف التغییر و التبدیل، بل خصوص الإسقاط لبعض المنزل المحفوظ عند اهله، و لیس مرادی من الکتاب القرآن الموجود بین الدفتین، فإنه باق على الحالة التی وضع بین الدفتین فی عصر عثمان، لم یلحقه زیادة و لا نقصان، بل المراد الکتاب الإلهی المنزل.
🔻وی این مطلب را نیز از محدث نوری به صورت شفاهی نقل می نماید:
و سمعت عنه شفاها یقول:إنی أثبت فی هذا الکتاب أن هذا الموجود المجموع بین الدفتین کذلک باق على ما کان علیه فی أول جمعه کذلک فی عصر عثمان، و لم یطرء علیه تغییر و تبدیل کما وقع على سائر الکتب السماویة، فکان حریا بأن یسمى فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب فتسمیته بهذا الاسم الذی یحمله الناس على خلاف مرادی، خطأ فی التسمیة، لکنی لم أرد ما یحملوه علیه، بل مرادی إسقاط بعض الوحى المنزل الإلهی، و إن شئت قلت اسمه القول الفاصل فی إسقاط بعض الوحى النازل.
📚الذریعةإلىتصانیفالشیعة، ج16، ص: 231 رقم 912
#محدث_نوری
#علوم_قرآنی
#عدم_تحریف_قرآن
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔺پخش مستند آیت الله #خویی از شبکه مستند سیما
🎥 #مستند «آیت الله»، روایتی از زندگی و زمانه آیتالله سید ابوالقاسم خویی(ره)، یکشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش شد.
🎞لینک دانلود و مشاهده مستند👇
http://hawzahnews.com/xbgWf
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥توصیه مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی به خواندن کتاب مطول، در بیانات آیتالله سید عادل #علوی (ره)
#مشاوره_طلبگی
@mahvenahv
@kashkolenab
💥اگر نوآوری نباشد با دنیای خود بیگانه خواهید شد!
🔸بدانید که بدون تحقیق، بدون نو آوری، بدون ژرف یابی، انسان در هیچ مقوله ای نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند.
🔹اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و در جازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانه تر شدن، خواهد شد!!
🎤 #رهبر معظم انقلاب
1379/715
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💢هشدار هجوم عرفان های کاذب
#عرفانهای_کاذب
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab