003_kalam014.mp3
7.81M
🔺درآمدی بر علم کلام
(برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت)
🎤 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
موضوع: در آمدی بر علم کلام
▫️ روش مطالعه در مباحث علم کلام
▫️ مرحله اول: متن محوری
▫️ منابع متن محوری
🔻جلسه سوم
اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
▪️کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
فیلمی از تشرف آیت الله شیخ عباس محفوظی به حرم حضرت امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) #محفوظی 💎ک
حضرت آیت الله شیخ عباس #محفوظی در یکی از بیمارستانهای قم بستری و تحت درمان قرار گرفتند.
🤲 برای شفای عاجل ایشان دعا و حمد شفایی قرائت کنیم🤲
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾ @kashkolenab
🍀آشنایی با علمای گمنام شیعه معاصر
۱: آیت الله حاج شیخ ضیاءالدین برهانی (حفظه الله)
متولد ۱۳۱۱ ش روستای آهوبم شهرستان بردسکن
از علمای شهر کاشمر و امام جماعت مسجد جامع شهر کاشمر
مدرس حوزه و مولف کتاب هایی چون تفسیر الانوار در ۱۷ جلد
از شاگردان حضرات آیات بروجردی و گلپایگانی و علامه طباطبایی و...
ایشان به مدت 10سال امام جمعه موقت کاشمر بوده اند و همچنین در جهاد و سپاه کاشمر و بردسکن و خلیل آباد خدمات شایانی انجام داده اند.
✍محقق: محمدمهدی اسکندری
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾ @kashkolenab
🔺التقية في روايات الامام الرضا و الائمة(ع)
✍️آیت الله سيد محمدهاشم چهارسوقی خوانساری(ره):
ان المسائل المتكثّرة الّتي صدرت عنه عليه السلام في أرض خراسان والعراق ممّا لا ينبغي حملها على التقيّة ، وهي من أبعد احتمالاتها ،
بخلاف ما صدر عن سائر الأئمّة عليهم السلام في عصر دولة الاُمويّة وجملة من أعصار العبّاسية ، كالأخبار الصادرة عن الحسنين والسجّاد وسيّدنا أبي جعفر وموسى بن جعفر عليهم السلام ؛
فإنّ الأصل في احتمالات تلك الأخبار احتمال التقيّة ، وهي مِن أظهر وجوهها .
📕از رسالة في تحقيق حال كتاب فقه الرضا (ع)
💎 مطالعه این رساله 👉
#علوم_حدیث
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺التقية في روايات الامام الرضا و الائمة(ع) ✍️آیت الله سيد محمدهاشم چهارسوقی خوانساری(ره): ان المسا
🔺توضيحى درباره روايات فقه الرضا عليه السلام
🎙حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی :
🔹درباره فقه رضوى بحثى طولانى وجود دارد كه قصد ورود در آن را نداريم و فقط مختصراً اشاره مىكنيم كه: اينكه مىگويند مرحوم #صدوق و والدش كتاب را مربوط به حضرت رضا عليه السلام مىدانستند و به همين جهت اگر مدركى نبود بر طبق آن فتوا دادهاند، بسيار مستبعد است، زيرا صدوق در هيچ كدام از كتابهاى خود به اين مطلب اشاره نكرده است كه چنين كتابى از حضرت رضا عليه السلام موجود است، با اين كه در «عيون اخبار الرضا» رواياتى را كه از حضرت رضا(ع) روايت شده نقل مىكند و حتى مشتبهات را نيز در عيون آورده است، مثلاً روايتى هست كه بزنطى «عن أبى الحسنعليه السلام» آورده و با توجه به اين كه بزنطى هم از امام موسى كاظم عليه السلام و هم امام رضا عليه السلام (كه كنيه هر دو بزرگوار ابى الحسن مىباشد) روايت دارد. صدوق اين روايت را به احتمال اينكه مراد حضرت رضا عليه السلام باشد نقل مىكند، ولى هيچ اشارهاى به اينكه امام رضا عليه السلام كتابى به نام «فقه الرضا» دارد نمىكند.
🔸بلا اشكال اگر فتاواى صدوق مطابق با اين كتاب باشد، ممكن است كتاب شلمغانى يا ديگرى باشد كه بر طبق اخبار فتوا داده و اجتهاد در نقل روايت نيست ولو اسناد ساقط شده است؛ ولى متونى است كه مثلاً آنها را روايات معصوم تشخيص داده، حالا كتاب از هر كسى باشد و اين طور نيست كه مرحوم صدوق و والدش اين كتاب را از حضرت رضا عليه السلام مىدانستند كه قهراً هيچ جاى شبههاى در آن نباشد. ما نيز اين كتاب را فقط براى تأييد خوب مىدانيم...
📕کتاب النکاح،ج7،ص631
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جایگاه "عقل" در مباحث توحیدی شیعه 🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان یَا هِشَامُ مَا قُسِمَ بَیْنَ الْعِبَ
بخشی از سخنرانی آیت الله شیخ عباس اخوان شب ششم ماه رمضان 1402.mp3
4.74M
🔺اهمیت عقلانیت در کنار عبادت + بیان و نقل خاطراتی جالب از مسجد حوزه علمیه معیّر الممالک تهران
🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان
بخشی از جلسه "جایگاه عقل در مباحث توحیدی"
پ.ن: مسجد و حوزه معیّر بحمدلله بعد از مدتها با تلاشهای بسیار تعمیر شد و حد المقدور سعی شده تغییری در سبک معماری مسجد و حوزه داده نشود.
پ.ن۲: استاد محمدباقر تحریری جمعه صبح ها در این مسجد جلسه درس اخلاق دارند.
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾ @kashkolenab
💥شب اول ربیع الاول مصادف با لیله المبیت گرامی باد
🖼نگاره " لیله المبیت " ، احسن الکبار ، 837 هجري
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
1_3.pdf
322.9K
❓تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س) و شهادت حضرت محسن(ع) چه زمانی بود!؟
📒نوشتاری از استاد شیخ محمدهادی #یوسفی_غروی (مدرس درس خارج تاریخ اسلام)
🔺نتیجه این #مقاله:
از بررسي مجموع حوادث و از كنار هم نهادن آنها، به ويژه حضور بريده در سپاه اسامه و خودداري وي از بيعت با ابيبكر، پس از بازگشت از مؤته، ميتوان نتيجه گرفت كه حمله و هجوم به خانه علي(ع) و فاطمه(س) كه در پي آن، بيعت اجباري از علي(ع) صورت گرفت، حدود، 50 روز يا 75 روزپس از رحلت حضرت رسولاكرم(ص) بوده است، و اين نشان ميدهد كه اميرمؤمنان(ع) در اين مدت، مقاومت كرده و در نهايت، بيعت او با تأخير و اكراه صورت گرفته است.
#تاریخ_اسلام
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
🔺برنامه دروس استاد میثمی تهرانی در سال جدید تحصیلی:
🔹اصول 1 و 2 : سطح 3 - کفایه پایه 9 - هر روز ساعت 8 الی 9 - حوزه علمیه امام کاظم ع تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) - ساختمان امام جواد ع - طبقه 3 - مدرس 306
🔸تمهیدی فقه معاصر 4 : سطح 4 - نظام اقتصادی اسلام - البنک اللاربوی فی الاسلام (بانکداری بدون ربا در اسلام) شهید صدر - پایه 9 و ۱۰ و خارج - معادل یک سال درس خارج فقه - شنبه تا سه شنبه ساعت 9 الی 10 - حوزه علمیه امام کاظم ع - ساختمان امام جواد ع - طبقه 3 - مدرس 306
🔸 مبانی اقتصاد اسلامی (اصول اقتصاد مقاومتی) : چهارشنبه ها ساعت 9 الی 10 - حوزه علمیه امام کاظم ع - ساختمان امام جواد ع - طبقه 3 - مدرس 306
🔹 درس اصول : ادامه بحث سال قبل - روزهای تعطیل - یک ساعت به اذان ظهر
🔸 درس عرفان : شرح فصوص الحکم - چهارشنبه ها - ساعت 10 الی 11
🔹 درس اخلاق : شرح بحارالانوار - چهارشنبه ها - ساعت 11 الی 12
کانال درسی 👉
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
14.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 از نجف و شهید صدر تا قم و امام روح الله
آیت الله سید منذر حکیم در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسا از دوران تلمذ خود در محضر بزرگانی همچون حضرت #امام خمینی (ره) و #شهید_صدر و نیز ویژگیهای حوزه قم و نجف و دیدگاه علمای این حوزه درباره امام و انقلاب اسلامی خاطرات شنیدنی بیان می کند.
@seyedmonzerhakim
متن مصاحبه 👉
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از ستاد امر به معروف کشور
✅ واکنش ستاد امر به معروف به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج/ حکم این پرونده مطالبهگران را ناامید میکند
💢 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با صدور بیانیهای نسبت به حکم محکومیت حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف خوزستان واکنش نشان داد و از مقامات قضایی و دادگاه ویژه روحانیت خواستار بررسی زوایای مختلف این پرونده با دقت نظر و حساسیت بالا شد.
🌐 متن کامل در: https://setad-abm.ir/fa/14865
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
کشکول ناب حوزوی
🔺 از نجف و شهید صدر تا قم و امام روح الله آیت الله سید منذر حکیم در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسا
🔺مدرک گرایی بد است ولی مدرک خوب است! / هزار طلبه زیر منبر یک استاد که هیچ ارتباطی با استاد ندارند و استاد هم هیچ ارتباطی با آنها ندارد!
🎙آیت الله سید منذر حکیم:
🔹اگر کسی پژوهشگر در آمد به خاطر تلاش خود است؛ نه ینکه این نظام آموزشی ما این را تولید میکند؛ همیشه هم گفتهام که اگر شهید صدر در حوزههای ما یا شهید مطهری یا بهشتی یا علامه طباطبایی یا جوادی آملی به جایی رسیدند، اینها تلاش خودشان بوده است؛ بله استاد به او انگیزه داده است.
🔸خدمت آیتالله مرتضوی[شاهرودی] بودم، بحث مدرک و مدرکگرایی پیش آمد، من عمداً یک بحث چالشی مطرح کردم که مدرک خوب است و مدرکگرایی بد است، و بزرگان و علمای ما باید مانند قدما یک اجازه به این طلبه بدهند و رتبه علمی او را مشخص کنند و گواهی بدهند؛ چون طلبه نمیتواند برود و بگوید که من مجتهد هستم؛ برای خودش ادعای اجتهاد دارد؛ اما دیگران نمیدانند؛ این دور است که بگوید که من مجتهد هستم؛ باید اجتهاد او را قبول کنند؛ پس استادی که مسلم الاجتهاد است باید اجتهاد او را تأیید کند.
🔻در آن جلسه مسألهای پیش آمد و من ناراحت شدم با یکی سر جریانی بگو مگو پیدا شد و بعد آیتالله مرتضوی فرمودند که ناراحت نشو، من خدمت شما هستم، کمک میکنم که مشکل حل شود؛ گفتم که حاج آقا من همین را میخواهم، این عنایتی که شما در نجف به ما داشتید و الان هم دارید، این طلبه را تربیت میکند، هزار طلبه زیر منبر یک استاد که هیچ ارتباطی با استاد ندارند و استاد هم هیچ ارتباطی با آنها ندارد، فقط چند مطلب علمی برای آنها میدهد، تربیت نمیشوند، فوقش اینها حداکثر مقرر خوبی باشند؛ این معضل فعلی ما در حوزه است.
🔸حالا نجف هم کمابیش، این مشکل را ما نمیگوییم که در نجف اینطور نیست؛ اما در نجف به لحاظ اینکه با یک نفر هم کلاس تشکیل میشود در حالیکه الان در جامعه المصطفی این مشکل را داریم، شاید در حوزه هم همین مشکل را داریم؛ نصاب تشکیل کلاس چقدر است؟ در نجف برای یک نفر آیتالله مرتضوی در مسجد هندی مکاسب میگفتند، ما تازه مقدمات را شروع کرده بودیم، طوری درس میدادند که من فکر میکردم که هزار نفر پای منبر ایشان نشسته است، در حالی که یک نفر نشسته بود، صدای ایشان در مسجد هندی طنین انداز شده بود و ما تازه باب حادی عشر میخواندیم.
🔹اینقدر جالب و رسا فقط با یک نفر. از ایشان میپرسیدم که شما چه کار میکنید؟ فرمودند که من یک ساعت مطالعه میکنم و یک ساعت روش القاء و روش مطرح کردن را کار میکنم؛ برای درس دو ساعت میگذارد، یک ساعت مطالعه، گاهی از ته صفحه رسائل مطلب را برای گفتن شروع میکرد، نه از سر مطلب و بعد جمعبندی میکرد و به جایی میرسید که احساس میکردید که نیاز به تطبیق ندارید، اینقدر روان و اینقدر زیبا گفته است که ترجمه هم نیاز نداشته باشد؛ چون مطلب را خوب فهمیدهاید، و به عبارت دیگر در مشت شما آمده است؛ این استاد خوب و این روش خوب...
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
#مرتضوی_شاهرودی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab