eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
590 ویدیو
367 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺التقية في روايات الامام الرضا و الائمة(ع) ✍️آیت الله سيد محمدهاشم چهارسوقی خوانساری(ره): ان المسائل المتكثّرة الّتي صدرت عنه عليه السلام في أرض خراسان والعراق ممّا لا ينبغي حملها على التقيّة ، وهي من أبعد احتمالاتها ، بخلاف ما صدر عن سائر الأئمّة عليهم السلام في عصر دولة الاُمويّة وجملة من أعصار العبّاسية ، كالأخبار الصادرة عن الحسنين والسجّاد وسيّدنا أبي جعفر وموسى بن جعفر عليهم السلام ؛ فإنّ الأصل في احتمالات تلك الأخبار احتمال التقيّة ، وهي مِن أظهر وجوهها . 📕از رسالة في تحقيق حال كتاب فقه الرضا (ع) 💎 مطالعه این رساله 👉 💎کشکول ناب حوزوی 🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺التقية في روايات الامام الرضا و الائمة(ع) ✍️آیت الله سيد محمدهاشم چهارسوقی خوانساری(ره): ان المسا
🔺توضيحى درباره روايات فقه الرضا عليه السلام 🎙حضرت آیت الله : 🔹درباره فقه رضوى بحثى طولانى وجود دارد كه قصد ورود در آن را نداريم و فقط مختصراً اشاره مى‌كنيم كه: اينكه مى‌گويند مرحوم و والدش كتاب را مربوط به حضرت رضا عليه السلام مى‌دانستند و به همين جهت اگر مدركى نبود بر طبق آن فتوا داده‌اند، بسيار مستبعد است، زيرا صدوق در هيچ كدام از كتاب‌هاى خود به اين مطلب اشاره نكرده است كه چنين كتابى از حضرت رضا عليه السلام موجود است، با اين كه در «عيون اخبار الرضا» رواياتى را كه از حضرت رضا(ع) روايت شده نقل مى‌كند و حتى مشتبهات را نيز در عيون آورده است، مثلاً روايتى هست كه بزنطى «عن أبى الحسن‌عليه السلام» آورده و با توجه به اين كه بزنطى هم از امام موسى كاظم‌ عليه السلام و هم امام رضا عليه السلام (كه كنيه هر دو بزرگوار ابى الحسن مى‌باشد) روايت دارد. صدوق اين روايت را به احتمال اينكه مراد حضرت رضا عليه السلام باشد نقل مى‌كند، ولى هيچ اشاره‌اى به اينكه امام رضا عليه السلام كتابى به نام «فقه الرضا» دارد نمى‌كند. 🔸بلا اشكال اگر فتاواى صدوق مطابق با اين كتاب باشد، ممكن است كتاب شلمغانى يا ديگرى باشد كه بر طبق اخبار فتوا داده و اجتهاد در نقل روايت نيست ولو اسناد ساقط شده است؛ ولى متونى است كه مثلاً آنها را روايات معصوم تشخيص داده، حالا كتاب از هر كسى باشد و اين طور نيست كه مرحوم صدوق و والدش اين كتاب را از حضرت رضا عليه السلام مى‌دانستند كه قهراً هيچ جاى شبهه‌اى در آن نباشد. ما نيز اين كتاب را فقط براى تأييد خوب مى‌دانيم... 📕کتاب النکاح،ج7،ص631 💎کشکول ناب حوزوی 🔻 ◾ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جایگاه "عقل" در مباحث توحیدی شیعه 🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان یَا هِشَامُ مَا قُسِمَ بَیْنَ الْعِبَ
بخشی از سخنرانی آیت الله شیخ عباس اخوان شب ششم ماه رمضان 1402.mp3
4.74M
🔺اهمیت عقلانیت در کنار عبادت + بیان و نقل خاطراتی جالب از مسجد حوزه علمیه معیّر الممالک تهران 🎤آیت الله شیخ عباس بخشی از جلسه "جایگاه عقل در مباحث توحیدی" پ.ن: مسجد و حوزه معیّر بحمدلله بعد از مدتها با تلاش‌های بسیار تعمیر شد و حد المقدور سعی شده تغییری در سبک معماری مسجد و حوزه داده نشود. پ.ن۲: استاد محمدباقر تحریری جمعه صبح ها در این مسجد جلسه درس اخلاق دارند. 💎کشکول ناب حوزوی 🔻 ◾ @kashkolenab
💥شب اول ربیع الاول مصادف با لیله المبیت گرامی باد 🖼نگاره " لیله المبیت " ، احسن الکبار ، 837 هجري 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
1_3.pdf
322.9K
❓تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س) و شهادت حضرت محسن(ع) چه زمانی بود!؟ 📒نوشتاری از استاد شیخ محمدهادی (مدرس درس خارج تاریخ اسلام) 🔺نتیجه این : از بررسي مجموع حوادث و از كنار هم نهادن آنها، به ويژه حضور بريده در سپاه اسامه و خودداري وي از بيعت با ابي‌بكر، پس از بازگشت از مؤته، مي‌توان نتيجه گرفت كه حمله و هجوم به خانه علي(ع) و فاطمه(س) كه در پي آن، بيعت اجباري از علي(ع) صورت گرفت، حدود، 50 روز يا 75 روزپس از رحلت حضرت رسول‌اكرم(ص) بوده است، و اين نشان مي‌دهد كه اميرمؤمنان(ع) در اين مدت، مقاومت كرده و در نهايت، بيعت او با تأخير و اكراه صورت گرفته است. 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
🔺برنامه دروس استاد میثمی تهرانی در سال جدید تحصیلی: 🔹اصول 1 و 2 : سطح 3 - کفایه پایه 9 - هر روز ساعت 8 الی 9 - حوزه علمیه امام کاظم ع تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) - ساختمان امام جواد ع - طبقه 3 - مدرس 306 🔸تمهیدی فقه معاصر 4 : سطح 4 - نظام اقتصادی اسلام - البنک اللاربوی فی الاسلام (بانکداری بدون ربا در اسلام) شهید صدر - پایه 9 و ۱۰ و خارج - معادل یک سال درس خارج فقه - شنبه تا سه شنبه ساعت 9 الی 10 - حوزه علمیه امام کاظم ع - ساختمان امام جواد ع - طبقه 3 - مدرس 306 🔸 مبانی اقتصاد اسلامی (اصول اقتصاد مقاومتی) : چهارشنبه ها ساعت 9 الی 10 - حوزه علمیه امام کاظم ع - ساختمان امام جواد ع - طبقه 3 - مدرس 306 🔹 درس اصول : ادامه بحث سال قبل - روزهای تعطیل - یک ساعت به اذان ظهر 🔸 درس عرفان : شرح فصوص الحکم - چهارشنبه ها - ساعت 10 الی 11 🔹 درس اخلاق : شرح بحارالانوار - چهارشنبه ها - ساعت 11 الی 12 کانال درسی 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 از نجف و شهید صدر تا قم و امام روح الله آیت الله سید منذر حکیم در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسا از دوران تلمذ خود در محضر بزرگانی همچون حضرت خمینی (ره) و و نیز ویژگی‌های حوزه قم و نجف و دیدگاه علمای این حوزه درباره امام و انقلاب اسلامی خاطرات شنیدنی بیان می کند. @seyedmonzerhakim متن مصاحبه 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
✅ واکنش ستاد امر به معروف به پرونده حجت‌الاسلام ریسمان‌سنج/ حکم این پرونده مطالبه‌گران را ناامید می‌کند 💢 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به حکم محکومیت حجت‌الاسلام ریسمان‌سنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف خوزستان واکنش نشان داد و از مقامات قضایی و دادگاه ویژه روحانیت خواستار بررسی زوایای مختلف این پرونده با دقت نظر و حساسیت بالا شد. 🌐 متن کامل در: https://setad-abm.ir/fa/14865 💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر: 🆔 @Setadeabm
کشکول ناب حوزوی
🔺 از نجف و شهید صدر تا قم و امام روح الله آیت الله سید منذر حکیم در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسا
🔺مدرک گرایی بد است ولی مدرک خوب است! / هزار طلبه زیر منبر یک استاد که هیچ ارتباطی با استاد ندارند و استاد هم هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارد! 🎙آیت الله سید منذر حکیم: 🔹اگر کسی پژوهشگر در آمد به خاطر تلاش خود است؛ نه ینکه این نظام آموزشی ما این را تولید می‌کند؛ همیشه هم گفته‌ام که اگر شهید صدر در حوزه‌های ما یا شهید مطهری یا بهشتی یا علامه طباطبایی یا جوادی آملی به جایی رسیدند، این‌ها تلاش خودشان بوده است؛ بله استاد به او انگیزه داده است. 🔸خدمت آیت‌الله مرتضوی[شاهرودی] بودم، بحث مدرک و مدرک‌گرایی پیش آمد، من عمداً یک بحث چالشی مطرح کردم که مدرک خوب است و مدرک‌گرایی بد است، و بزرگان و علمای ما باید مانند قدما یک اجازه به این طلبه بدهند و رتبه علمی او را مشخص کنند و گواهی بدهند؛ چون طلبه نمی‌تواند برود و بگوید که من مجتهد هستم؛ برای خودش ادعای اجتهاد دارد؛ اما دیگران نمی‌دانند؛ این دور است که بگوید که من مجتهد هستم؛ باید اجتهاد او را قبول کنند؛ پس استادی که مسلم الاجتهاد است باید اجتهاد او را تأیید کند. 🔻در آن جلسه مسأله‌ای پیش آمد و من ناراحت شدم با یکی سر جریانی بگو مگو پیدا شد و بعد آیت‌الله مرتضوی فرمودند که ناراحت نشو، من خدمت شما هستم، کمک می‌کنم که مشکل حل شود؛ گفتم که حاج آقا من همین را می‌خواهم، این عنایتی که شما در نجف به ما داشتید و الان هم دارید، این طلبه را تربیت می‌کند، هزار طلبه زیر منبر یک استاد که هیچ ارتباطی با استاد ندارند و استاد هم هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارد، فقط چند مطلب علمی برای آن‌ها می‌دهد، تربیت نمی‌شوند، فوقش این‌ها حداکثر مقرر خوبی باشند؛ این معضل فعلی ما در حوزه است. 🔸حالا نجف هم کمابیش، این مشکل را ما نمی‌گوییم که در نجف اینطور نیست؛ اما در نجف به لحاظ اینکه با یک نفر هم کلاس تشکیل میشود در حالیکه الان در جامعه المصطفی این مشکل را داریم، شاید در حوزه هم همین مشکل را داریم؛ نصاب تشکیل کلاس چقدر است؟ در نجف برای یک نفر آیت‌الله مرتضوی در مسجد هندی مکاسب می‌گفتند، ما تازه مقدمات را شروع کرده بودیم، طوری درس می‌دادند که من فکر می‌کردم که هزار نفر پای منبر ایشان نشسته است، در حالی که یک نفر نشسته بود، صدای ایشان در مسجد هندی طنین انداز شده بود و ما تازه باب حادی عشر می‌خواندیم. 🔹اینقدر جالب و رسا فقط با یک نفر. از ایشان می‌پرسیدم که شما چه کار می‌کنید؟ فرمودند که من یک ساعت مطالعه می‌کنم و یک ساعت روش القاء و روش مطرح کردن را کار می‌کنم؛ برای درس دو ساعت می‌گذارد، یک ساعت مطالعه، گاهی از ته صفحه رسائل مطلب را برای گفتن شروع می‌کرد، نه از سر مطلب و بعد جمع‌بندی می‌کرد و به جایی می‌رسید که احساس می‌کردید که نیاز به تطبیق ندارید، اینقدر روان و اینقدر زیبا گفته است که ترجمه هم نیاز نداشته باشد؛ چون مطلب را خوب فهمیده‌اید، و به عبارت دیگر در مشت شما آمده است؛ این استاد خوب و این روش خوب... 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🌺مدرسه علمیه مجدالدوله 🌺 ✅با استعانت از خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) مدرسه علمیه مجدالدوله در سال تحصیلی جدید از بین واجدین شرایط پذیرش می نماید. : ▫️بهرمندی از اساتید توانمند و ممتاز حوزه علمیه ▫️برگزاری کلاس های مشاوره علمی در راستای تکمیل مسیر آموزش ▫️امکانات رفاهی و خوابگاهی ▫️دارای سالن کتابخانه پذیرش: •اتمام سطح یک با معدل ۱۷ •قبولی در مصاحبه ورودی •تعهد شرعی و اخلاقی بر التزام و رعایت قوانین و مقررات آموزشی و انضباطی مدرسه •تاییدیه اخلاقی از مدرسه مبداء یا دوتن از اساتید کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام👇🏻 🆔 ‌@p_majdodoleh ➖تهران خیابان امام خمینی(ره)، جنب بیمارستان سینا ☎️۰۲۱۶۶۷۲۶۷۷۸ 📱۰۹۱۰۶۷۹۸۴۸۹ "مدرسه علمیه مجدالدوله"
عکسهایی از مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد #تبریزی در حال مطالعه و پژوهش در منزل #سیره_علما 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺 از نجف و شهید صدر تا قم و امام روح الله آیت الله سید منذر حکیم در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسا
🔺مشکل روشی داریم/طلبه روش تحقيق نخوانده! /طلبه باید بداند که چکار کند 🎙آیت الله سید منذر حکیم: پایان‌نامه‌ای هفته پیش داشتم، اصلاً هیچ نو آوری در این پایان‌نامه سطح چهار نبود، وقتی استاد راهنما می‌گوید که بخش اول آن نوآوری ندارد، ولی بخش دوم نوآوری دارد، می‌گویم چیست؟ می‌گوید چون دادگاه‌های ما به بحث لاضرر و لاحرج نیاز دارند، می‌گویم خب این که خروج موضوعی از عنوان این پایان‌نامه دارد، می‌گوید که این نوآوری است دیگر، البته ما حاضر نشدیم حتی یک نمره به او بدهیم؛ پایان‌نامه سطح چهار حوزه علمیه قم که صاحبش روش تحقیق نخوانده است و نمی‌داند که چطور تحقیق کند؛ طلبه سطح سه حوزه آمده است و می‌گوید که من می‌خواهم بنویسم، می‌گویم روش تحقیق خوانده‌ای؟ می‌گوید نه نیازی ندارم، رفته‌ام پایان‌نامه‌ها را دیده‌ام و یاد گرفته‌ام؛ گفتم از کجا شروع می‌کنی؟ می گوید اول مقدمه را می‌نویسم، گفتم اولین اشتباه تو همین است، مقدمه را آخر می‌نویسند، پس تو روش تدوین را نمی دانی . درس خارج می‌رود، اما نمی‌داند چطور درس بخواند؛ سطوح را چطور بخواند؟ نمی‌داند؛ یعنی با زیاد کردن ساعات دروس و تنوع دروس مشکل ما حل نمی‌شود، ما مشکل روشی داریم متن کامل 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
مکاتبه منظوم ملا مهدی نراقی(ره) با سید بحرالعلوم(ره) ✍حجت الاسلام 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
سوال: سلام علیکم و رحمه‌الله بنده یک طلبه هستم که امسال مشرف به درس خارج می شوم از حضرتعالی درخواست بنده رو راهنمایی بفرمایید که کتب و روشی را که باید اتخاذ کنم برای رسیدن هرچه سریعتر به ملکه اجتهاد چیست؟ درس استاد وقتی حضور پیدا میکنیم نگاهمان به نظریات استاد چگونه باشد؟ پاسخ حضرتعالی موجب انگیزه و اتخاذ راه صحیح در این مسیر دشوار است. خداوند به حضرتعالی سلامتی بدهد ✍پاسخ آیت الله سید محمد امین خراسانی: سلام علیکم ۱- چند جلسه در درس چند نفر شرکت کنید. ببینید کدامیک در تبیین مطالب و روش تدریس مناسب تر است. انتخاب استاد مورد علاقه بسیار موثر است. ۲- قبل از حضور در جلسه حداقل به یک کتاب استدلالی مشتمل بر اقوال مثل جواهر الکلام و کشف اللثام و مفتاح الکرامه مراجعه و مطالعه نمایید. ۳- بعد از درس استاد با دو نفر از افراد مستعد مباحثه کنید. ۴- مطالب استاد و آنچه به ذهن میرسد یادداشت کنید. از تقریر درس استاد غفلت نورزید. ۵- قبل از درس سلام و توسل به امام زمان داشته باشید و نیت خود را خالص کنید. ۶- از اساتید با سابقه بیش از 20 سال استفاده کنید. ۷- اگر در قم هستید در صورت صلاحدید میتوانید شرکت کنید. موفق باشید. کانال استفتائات و مشاوره از آیت الله امین کانال دروس خارج آیت الله امین سایت رسمی ارسال سوال و مشاوره ◾کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⁉️ آیا شهید بهشتی اقتصاد مارکسیستی را ترویج کرد؟! اقتصاد تعاونی یعنی چه؟ در مناظره غنی نژاد چه حقایق
سخنان وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در این چند وقت ، در اهمیت عدالت ، اقتصاد تعاونی ، اهمیت محله و خانواده ، عدالت آموزشی و پزشکی و اهمیت توجه بیشتر به قشر کارگر ، سخنان به حق و درستیه، بسیاری از هم حزبی های ایشون مخالف سرسخت این چیزها هستن و در عمل هم تا تونستند تبعیضهای آموزشی و پزشکی زیادی پدید آوردن و مخالف سرسخت اقتصاد تعاونی بوده و آن را کمونیستی خطاب می کردن. ان شاء الله ایشان بتونه به این حرفها عمل کنه و فضای گفتمانی درستی در دولت ایجاد کنه و ان شاء الله از شر نیلی ها و غنی نژاد ها و الحسینی ها در امان بمونه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
دکتر شاکرین مصاحبه3.mp3
8.2M
🔺رسالت حوزویان، دانشگاهیان و... در مواجهه با الحاد جدید 🎙حجت‌الاسلام استاد حمیدرضا 🗓مدرسه علم و دین ۱۴۰۱ - مشهد ⚡️مهم و مفید⚡️ 💎کشکول ناب حوزوی 🔻 ✅ @kashkolenab
⚠️ شخصیت‌سازی برای نوجوانان 🎤 آیت الله (ره) : ⁉️ امروز فکر افراد جامعه ما، به ویژه نوجوان ها با چه چیزی ساخته می‌شود؟ آیا با سخنان امام، و دیدن صحنه هایی از شهداء و دفاع مقدس؟ نوجوان ما دین، فکر، شخصیت و هویت خود را از معلم، استاد، رسانه‌ها و فیلم‌ها می‌گیرد؛ ما برای این‌ها چه کار کرده‌ایم؟ چه توقعی داریم که این‌ها مثل فلان شهید و فلان شخصیت شوند و حاضر باشند همه چیز خود را برای خدا، دین، مصلحت مردم و کمک به مستضعفین فداکنند؟ چه چیزی به آن‌ها داده‌ایم که توقع داریم این‌گونه شوند؟ ⭕️ می‌گویند ما به برکت تعالیم امام، هفت سال دفاع مقدس و به برکت هزاران عواملی که در انقلاب مؤثر بودند این‌گونه شدیم؛ پس شما هم مثل ما باشید. شما آن‌ها را داشتید و این‌گونه شدید. این نوجوان‌ها چه چیزی دارند که آن‌گونه شوند؟ آیا توقع دارید فقط با دستور شما این‌گونه شوند؟ عزیزان من! این کار معلول صدها عامل است؛ چند مورد از آن عوامل الان وجود دارد؟ پس ما باید فکری کنیم تا عواملی به وجود آوریم که زمینه را فراهم سازد تا نسل بعد لااقل در این حد بمانند. 📰نشریه فرهنگ پویا ، شماره ۳۷ ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 ✴️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔹 @kashkolenab
استاد رهنما.mp3
14.77M
🔺راهکارها و روش های تحصیل موفق با تاکید بر دوره سطح 🎤حجت الاسلام رهنما 💎کشکول ناب حوزوی 🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا