کشکول ناب حوزوی
💥 بیانات اخلاقی تأثیرگذار آیت الله سید کاظم #حائری در ابتدای دورۀ دوم درس خارج اصول به زبان عربی ف
بسم الله الرحمن الرحيم
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوء
برای حضرت آیت الله سید کاظم حائری دعا کنیم🤲
کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥خاطره ای از سفارش #امام خمینی(ره) به آیت الله #فقیه_ایمانی (ره):
🔹«... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم.
🔸خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.»، آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام(ره) سه جلدش بیرون آمد...
#تفسیر
#خاطرات_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥تفسیر قرآن به زبان روسی؛ اثری از مرحوم آیت الله سید کمال #فقیه_ایمانی
تفسیر "نورالقرآن فی تفسیر القرآن" با استفاده از هشت منبع تفسیری به زبان فارسی و با استفاده از منابع روایی شیعه و اهل سنت تدوین شده است. اين تفسير زير نظر آيت الله فقيه ايماني تهيه گرديده و به زبانهاي مختلف ترجمه ميشود.
ترجمه تفسیر نورالقرآن فی تفسیر القرآن، نخستین تفسیر ترتیبی کامل قرآن کریم به زبان روسی است که با همکاری مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین (ع) اصفهان، به انجام رسیده است. این دوره با همکاری گروهی از مترجمان متخصص در شهر سنت پترزبورگ به زبان روسی ترجمه شده است. در حال حاضر، تفسير نور القرآن تنها تفسير مفصل ترتيبي به زبان روسي است و مورد استقبال علاقمندان روس و مسلمانان واقع شده است.
مجلدات مختلف اين تفسير با مشارکت انتشارات شرقشناسي سنپترزبورگ و موسسه انتشاراتي صدرا در مسکو منتشر گرديده است.
🔻ایشان در پی سفارش #امام خمینی(ره) نخستین تفسیر قرآن بهزبان انگلیسی و روسی را با عنوان «نور القرآن فی تفسیر القرآن» به چاپ رساندند.
🎞 مشاهده و دانلود مستند آیت الله فقیه ایمانی 👉
شادی روح آیت الله فقیه ایمانی صلواتی هدیه بفرمایید🤲
#تفسیر
#مستند
#تراجم_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها!
[ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره]
🔹تقسیم بندی ابواب فقهی یکی از روش هایی است که در فقه به ما یک نگاه کلان میدهد. تقسیم بندی معروف در تبویب فقه همان چیزی است که محقق حلی در شرایع انجام داده است و شهید اول در کتاب القواعد اینگونه نقل میکند
[ و كل ذلك ينحصر في أربعة أقسام: العبادات، و العقود، و الإيقاعات و الأحكام.
و وجه الحصر: أن الحكم الشرعي إما أن تكون غايته الآخرة، أو الغرض الأهم منه الدنيا، و الأول: العبادات. و الثاني: إما أن يحتاج إلى عبارة، أو لا، و الثاني: الأحكام. و الأول: إما أن تكون العبارة من اثنين- تحقيقا أو تقديرا- أو لا، و الأول: العقود، و الثاني: الإيقاعات.] (۱)
🔸مرحوم سیدجوادعاملی صاحب مفتاح الکرامه در کتاب اجاره تقسیم بندی دیگری را طرح میکند که بین فقه و مسائل امروز ما نسبت عمیق تری برقرار میشود و فقه کارآمدتر جلوه میکند.
[ قد قسموه إلی أقسام أربعة عبادات و عقود و إیقاعات و أحکام «و إن شئت قلت عبادات و عادات و معاملات و سیاسات» أن المقصود إما انتظام أحوال النشأة الأولی أو الأخری أو کلیهما فإن کان الثانی فهو الأول أو الأول فإما أن یتعلق الغرض ببقاء الشخص أو النوع و هو الثانی أو المصالح المالیة و هو الثالث أو الثالث فالرابع]
《مى توان این اقسام چهارگانه را به صورت دیگرى مطرح کرد: اوّل عبادات، دوم عادات، سوم معاملات و چهارم سیاسات؛ زیرا مقصود از احکام فقهى یا نظم نشأه اُولى (دنیا) است و یا نشأه اخرى و یا هر دو است. اگر تنها مقصود نشأه آخرت باشد عبادات را تشکیل مى دهد و اگر مقصود نشأه اُولى باشد، اگر هدف آن بقاى شخص یا نوع است عادات را تشکیل مى دهد و اگر مصالح مالى باشد معاملات است و اگر هر دو باشد سیاسات است》 (۲)
🔹اگر چه به تعبیر شهید مطهری تبویب در فقه در غیر از عبادات که ماهیت و طبیعت آن در نظر گرفته شده در سایر ابواب رعایت نشده(۳) لذا جامعیت دین را محقق نمیکند. همین تبویب صاحب مفتاح الکرامه را میشود به گونه ای دیگر در سه گانه مشهور اقتصاد، سیاست، فرهنگ تطبیق داد. نکته مهم این است در همه این تقسیم بندی ها این است بر اساس تقسیم مفتاح الکرامه از ۵۱ کتاب فقهی ۴۶ کتاب مربوط به امور دنیا که ۲۶ کتاب آن مربوط به معمالات( امور اقتصادی) است. بر اساس تقسیم بندی لمعه و شرایع در سه گانه فرهنگ، سیاست و اقتصاد از ۵۱ باب ۳۲ باب بیش از نصف آن مربوط به مسائل اقتصادی است! البته واضح است امور اجتماعی با هم تنیدگی دارند و به طور کامل نمیتوان از هم جدا کرد اما حدودا مساله همین است.
🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه مینویسند:
مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. (۴)
🔻مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است. علی رغم اینکه در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و قتصاد خرد و کلان هستیم. حتی مطالعه و تدریس مبانی اقتصادی که متفکرینی چون شهید صدر، شهید بهشتی، مطهری و...مکتوب کردند نیز در حوزه مرسوم نیست! البته اخیرا طرح هایی شروع شده است. شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.(۵)
🔻متاسفانه آن نگاه شهید بهشتی، شهیدصدر و...در حکمرانی اقتصادی جلو نرفت یکی از دلایل جدی آن این بود که اقتصادخوانی در حوزه جدی گرفته نشد و این موجب شد بدنه کارشناسی که غالبا نگاه های سرمایه داری داشت از این خلا استفاده کرد و در سیستم ورود کرد و نتیجه اش را امروز شاهد هستیم. تاکید بر اقتصادخوانی به معنای کم اهمیتی امور فرهنگی نیست لذا حوزه باید آموزش اطلاعات اقتصادی به صورت منسجم را در سطوح مختلف فراهم کند البته طبیعتا یک عده تخصصی ورود خواهند کرد.
✍ #محمدامین_رضایی
۱:القواعد و الفوائد ج۱،ص ۳۰
lib.eshia.ir/71530/1/30
۲:مفتاح الکرامه ج ۴ص:۲
lib.eshia.ir/10240/4/2
۳:مجموعه آثار شهید مطهری، ج20، ص: 123
b2n.ir/r7845
۴:منشور روحانیت۳/۱۲/۶۷
۵:اسلام راهبر زندگی،شهید صدر فصل۲،۳
🔻@m_amin_rezai
💥در مسائل معنوی به بالاتر از خود، و در مسائل مادی به پایینتر از خود نگاه کنید!
آیت الله #شبیری_زنجانی میفرمودند:
یکی از خادمان مرحوم پدرم(آیت الله سید احمد زنجانی) بسیار متعبد و در عین حال خیلی فقیر بود و چیزی از مال دنیا نداشت.
از مرحوم پدرم نقل شده که فرموده بودند:
من ایشان را نزد خود نگاه داشته بودم، تا به او نگاه کنم، چون در خوبی و فضایل از من بالاتر، و در مسائل مادی از من پایینتر بود.
در روایت وارد شده در مسائل معنوی به بالاتر از خود و در مسائل مالی به پایینتر از خود نگاه کنید!
📚روزنههایی از عالم غیب، ص۳۸۱، آیت الله سید محسن #خرازی، نشر مسجد مقدس جمکران.
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما از سمت راست: آیت الله ابن الرضا خوانساری(ره) استاد سیدعبدالستار حسنی(ره) آیت الله سید
💥دیدار استاد سید محمود مرعشی نجفی از استاد سید احمد حسینی #اشکوری
#مجالسات_علما
📆۴اسفند ۱۴۰۱
خداوند به هر دو استاد که زحمات بسیاری برای میراث نسخ خطی اسلام و ایران کشیده اند، سلامتی و طول عمر با عزت عطا فرماید ان شاء الله
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
#معرفی_کتاب «ماهیت سرمایه داری مدرن»
✍ دکتر شهریار #زرشناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗃ناشر: نشر معارف
این کتاب در سه فصل تنظیم و نگاشته شده است: «ماهیت و مختصات سرمایه داری مدرن»، «مولفه های بنیادین نظام سرمایه داری مدرن» و «سرمایه داری مدرن و یهودیت».
✂️بخشی از کتاب «نظام سرمایهداری، تجسم و ظهور اقتصادی اجتماعی عالم مدرن است. مدرنیته نفس مُدَبِّر غرب مدرن است و برجستهترین ویژگی آن، اومانیسم است. سرمایه و سرمایهداری در ذیل مدرنیته و عالم مدرن است که فعلیت و تحقق پیدا میکند و از این رو جان و جوهری اومانیستی دارد. اومانیسم همانا تجسم ولایت نفس اماره است و ماهیتی ضد اسلامی دارد، سرمایهداری مدرن نیز به تبع جوهر اومانیستیاش، جانمایه ضد اسلامی دارد. نظام سرمایهداری تجسم اقتصادی اجتماعی استکبار مدرن است و در تقابل ماهوی با اسلام و دین و دیانت قرار دارد.»
«اسلام هیچ نظام و مناسبات بهرهکشانه و ظالمانه و ناعادلانه و مبتنی بر تکاثری را نمیپذیرد و سرمایهداری مدرن همۀ این مولفهها را داراست. نظام سرمایهداری در مبادی و غایاتش در تقابل و ستیز با اسلام و ولایت الهی و جهتگیری توحیدی قرار دارد و از این رو نظامی نامشروع است... سلطۀ نظام سرمایهداری مانع اجرای عدالت است و خصیصۀ بهرهکشانۀ این نظام ریشه در ماهیت استکباری آن دارد. اگر مکانیسم عمل و کارکرد نظام سرمایهداری، بهرهکشانه و ظالمانه نبود هرگز فقر و فاصله طبقاتی وحشتناکی که در اجتماعات سرمایهداری مدرن دیده میشود، پدید نمیآمد...»
🛍خرید
📱نسخه الکترونیکی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥حقیقت لا اله الا الله + خاطره ای از مرحوم شیخ غلامحسین دارابی
🎤بیان شیرین آیت الله اسماعیل پور قمشه ای(ره)
#خاطرات_علما
#گعده_علمی
#درس_اخلاق
💯حتما ببینید💯
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
💥شما بخوانید، إشکالش را پیدا کنید!
🎤 #رهبر معظم انقلاب:
مطالب مرحوم آقای #مطهری را یاد بگیرید. به عقیده من یکی از واجبات هر طلبه ای این است که کتاب های آقای مطهّری را یک دور از اوّل تا آخر با دقت بخواند و مباحثه کند...نمیخواهم بگویم فرمایش های آقای مطهّری در این کتاب ها صد در صد بی إشکال است؛ نه، شما بخوانید، إشکالش را پیدا کنید...
📅در دیدار با علماء و روحانیّون قزوین، 1382/09/25
📚سیمای آرمانی طلبه، ص 110
#مشاوره_طلبگی
#نقد_حوزه
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
هدایت شده از دفتر حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
💠 دروس استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
🏷 دروس خارج اصول، فقه و تفسیر قرآن کریم
🗓 سال تحصیلی 1401-1402
💠💠💠
💢 درس خارج اصول: شنبه تا چهارشنبه /ساعت 8 صبح/ مدرسه آیت الله گلپایگانی/مدرس 10
💠💠💠
💢درس خارج فقه: زمان و مکان متعاقبا اعلام خواهد گردید
💠💠💠
💢درس تفسیر: پنجشنبه ها/یک ساعت به ظهر/دفتر معظم له:صفائیه،کوچه آمار،پلاک29
💠💠💠
🏷 ادرس سایت: http://farsi.dibajiesfahani.ir/ /
.....................................................................................................
👈لینک عضویت کانال ایتا:
https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani
👈آپارات:
https://www.aparat.com/mansouriaraki
✍ #علامه_طباطبایی (ره):
و اعلم أن أصناف الملائكة كلّهم معصومون بنص القرآن و تواتر الأخبار غير ما في بعض أخبار قصة هاروت و ماروت و قد ردّه أخبار أخر و ما في خبر واحد عامّي من قصة دردائيل و في آخر من قصة فطرس و هي على أنّها آحاد مجملة.
📚الرسائل التوحيدية، ص: 141
و بايد دانست كه تمام گروههاى فرشتگان به تصريح قرآن و روايات متواتر، معصوماند؛ تنها درپارهاى از روايات مربوط به قصه هاروت و ماروت، خلاف آن بيان شده كه روايات ديگر آن را ردّ كرده است، و نيز در روايتى كه از طريق اهل سنّت در مورد قصه دردائيل نقل شده است و روايت ديگرى كه قصه فطرس را بيان مىكند، خلاف اين معنا بيان شده است؛ اين روايات علاوه بر آنكه خبر واحدند، خالى از ابهام نيز نيستند.
📚رسائل توحيدى، ص: 220
#فطرس
#ملائکه
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
✍استاد شهید #مطهری (ره):
[در مورد اینکه آیا] برای ملائکه امکان کار خوب هست و امکان کار بد نیست، [در جواب باید گفت] ملائکه مختلفند؛ بعضی از ملائکه ملائکه مقرّب هستند و به اصطلاح فلسفی آنها را مجرّد میدانند، اینها همینطورند. البته میدانید که ما اینها را باید از منابع نقلی بگیریم و دلیل عقلی و فلسفی ندارد. مثلا حضرت علی علیه السلام میفرمایند ملائکهای هستند که: سُجودٌ لایرْکعونَ وَ رُکوعٌ لاینْتَصِبونَ، اینها از اوّلی که خداوند آنها را آفریده است نمیدانند که غیر از خودشان هم مخلوقی هست یا نیست و به طوری غرق در خداوند هستند که غافلند از ماسوای پروردگار. ولی همه ملائکه این طور نیستند. بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث ملائکه زمینی میگویند؛ موجوداتی هستند نامرئی اما شاید خیلی به انسان شبیهاند، یعنی تکلیف میپذیرند و احیانا تمرّد میکنند (حقیقت اینها بر ما روشن نیست) و لهذا در بعضی اخبار راجع به بعضی از ملائکه دارد که تمرّد کرد و بعد مغضوب واقع شد.
پس درباره ملائکه نمیشود به طور کلی گفت که امکان تمرّد ندارند. حتی در اخبار آمده است که بعضی از ملائکه را از عنصرهای این عالم آفریدهاند.
📚توحید، ص ۳۰۹
داستان فُطْرُس ملک، رمزی است از برکت وجود سیدالشهداء که بال شکستهها با تماس به او صاحب بال و پر میشوند ، افراد و ملتها اگر به راستی خود را به گهواره حسین بمالند از جزایر دورافتاده رهایی مییابند و آزاد میشوند.
📚حماسه حسینی، ج 2، ص148
#فطرس
#ملائکه
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
#مجالسات_علما
استاد شیخ رضا رضوانی زاده و حاج آقا باقر خسروشاهی(تولیت حوزه شیخ عبدالحسین)
حضرت استاد رضوانی زاده از علمای تهران هستند که سالها در حوزه مرحوم مجتهدی تدریس داشتند و الان در حوزه شیخ عبدالحسین تهران ، درس خارج اصول تدریس دارند و در امامزاده سیدولی(ع) پامنار امام جماعت هستند. معظم له چندسال تدریس عصرانه باب حادی عشر در مدرسه مجتهدی داشتند. خوبه حوزه مجتهدی از ایشان که از شاگردان قدیمی مرحوم مجتهدی هستند استفاده بیشتری کنند.
#علمای_تهران
#معرفی_اساتید
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💠 دروس استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی 🏷 دروس خارج اصول، فقه و تفسیر قرآن کریم 🗓 سال تحصیلی
📚معرفی تالیفات آیت الله سید محمدتقی دیباجی اصفهانی
کتاب توضیح الکفایه در ۶ جلد
الأنبياء اولوالعزم (ع)
الإمام زين العابدين و رسالة الحقوق
تفسير القرآن الكريم
تفسير بشری (سوره مبارکه اسراء و کهف)
ترجمه و تفسیر مختصر قرآن کریم
اطلاعات بیشتر در مورد معظم له👉
🎥💥فیلم جلسات درس تفسیر و اخلاق و خارج👉
#معرفی_اساتید
#معرفی_کتاب
#تفسیر #اصول
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
♨️حکایتی شنیدنی :
🔺مرحوم صاحب روضات در شرح حال #خواجه_نصیر الدین طوسی (ره) می نویسد :
روزى به ملاقات استاد خود حجة الاسلام مولف مطالع الانوار (سید #شفتی) رفتم ؛ وی که در اطاق خصوصی خود بود، از هر در سخن به میان آورد وداد تحقيقات فقيهانه واستادانه سر داد.
او در ضمن بيانات خود به حديث مقبول : (علماء امتى كانبياء بنى اسرائيل) توجه كرده و سخنان بسيارى در اطراف آن ايراد نمود، سپس فرمود:
🔸مدتها بود در اطراف حركت خواجه نصیر الدین همراه با هولاكو و قبولى وزارت او و قتل عام بغداد انديشه می كردم و بالاخره به اين نتيجه رسيدم که :
مسلما مرحوم خواجه مصداق واقعى : (علماء امتى) است و با اين وظيفه دشوارى كه متحمل شده، خواسته بعد از ائمه طاهرين -صلوات الله عليهم- مانند انبياء بنی اسرائيل در اعلاء كلمه حق بكوشد، در زمانی كه ظلمت همه جا را فرا گرفته بود.
خواجه طوسی در زمان خود بدون تقيه و بی پروا از حزب ستمگران، توانست امر به معروف ونهى از منكر نمايد و حدود خداوند را اجرا فرمايد و نیز جمعه و جماعت واقعى كه بايد زیر نظر انسان شايسته اى خوانده شود، بر پا بدارد؛ هر چند ائمه ما پس از شهادت حضرت سيد الشهداء ع مکلف به قيام نبودند و وظيفه خود را به روزگار ظهور امام زمان -عجل الله تعالى فرجه- مقرر داشتند.
🔹سپس مرحوم حجة الاسلام فرمود :
بالاخره بر اعلام و علمای هر عصرى كه مسند مرجعيت شيعه را به عهده دارند وخود را از مصاديق حديث مزبور می دانند، لازم است مانند خواجه طوسی به وظائف خود كاملا قيام و به نشر شریعت مطهره آنچنانكه بايد بپردازند
📚روضات الجنات، ج۶ ، ۳۰۱
#خاطرات_علما
#تراجم_علما
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نقد ریچارد داوکینز
🎤استاد حمیدرضا #شاکرین
داوکینز(مروج آتئیسم) حِسگراست بخاطر همین به فرا حسی بودن برخی حقایق عالم که فقط با عقل درک میشوند مانند وجود و حقیقت خداوند متعال توجه ندارد.
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
#داوکینز
💠کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
🔺دو بیت در توصیف صحیفهٔ سجّادیّه
فی شرحِ الصّحیفة للسّیّدِ الأجلّ السّیّد علیخان
إِنَّ الصّحیفة َ حِرزُ آلِ محمّدِ
هی لِلنَّجاةِ مِنَ الهَلاکِ مِلاکُ
إِنْ لَم تَکُنْ نَزَلَتْ بهِ الأَملاکُ عَنْ
وحیٍ فقَدْ صَعِدَتْ به الأملاکُ
🔹ترجمه :
در شرح صحیفهٔ #سید_علیخان مدنی آمده است :
همانا صحیفه حرز آل محمّد است که ملاکِ نجات از هلاکت است.
اگر فرشتگان وحی آن را نازل نکرده اند همانا فرشتگان آن را بالا بردند .
#نسخه_خطی
#اهمیت_صحیفه_سجادیه
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
💥پاسخ به هشت اشكال رايج به #فلسفه
✍توسط دکتر فنائی اشكوری(عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی ره)
#فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
46.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه کارآمد
🔷شهید صدر در اولین جلسه درس خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که "امروز تمام آمال و آرزوهای انبیا محقق شد" این بیان شامل نگاه حداکثری به فقه است اما نقش امام خمینی(ره) در ایجاد نگاه حداکثری به فقه چیست و این نگاه چه خصوصیاتی دارد؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#فقه
#کالک
#دانشگاه
#فقه_سیاسی
#حمید_رضا_میررکنی
#تشکل_های_دانشجویی
#سید_محمد_صادق_میرحسینی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
از بهترین چاپهای موجود از #نهج_البلاغه ، که استاد ادیب دکتر شیخ قیس العطار بر اساس چهار نسخه کهن متن کتاب را ارائه نموده است.
بجای رجوع به نهج البلاغه چاپ صبحی صالح و چاپ محمد عبده ، به این چاپ مراجعه کنید.
✍حجت الاسلام ابوالفضل #حافظیان بابلی
🗃نشر دار زین العابدین (ع)
۷۴۴صفحه
💠کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
💥جزو اذان نیست اما شعار شیعه است
آية الله شیخ مرتضی انصاری در دفاع از عقاید شیعه پافشاری میکرد. یکبار والی بغداد بخشنامه کرد که مؤذنهای مساجد شیعیان نباید در اذان «اشهد ان علي ولي الله» را بگویند. بمحض خبر به شیخ رسید به طلبهها فرمود: «وسایل سفر را آماده کنید تا به جایی برویم که بتوانیم اعمال مذهبی خود را آزادانه انجام دهیم.
همین که خبر مهاجرت شیخ انصاری از نجف به گوش مردم شهر رسید. همگی دست از کار کشیدند و گفتند: «ما هم با شیخ از عراق بیرون خواهیم رفت، این جریان هنگامه ای در نجف برپا کرد. سلطان عثمانی از کار حاکم بغداد ناراحت گردید و او را احضار و از کار برکنار کرد. بدین ترتیب، اوضاع شهر نجف آرام شد. وقتی به شیخ گفتند: شهادت بر ولایت امیرالمؤمنین جزو اذان نیست، چرا جناب عالی در این موضوع این گونه پافشاری کردید؟ فرمودند: اگر در این مسأله ساکت میماندم، ممکن بود فرمانروایان دولت عثمانی، سخت گیریهای دیگری نیز بر ما روا دارند که سرانجام بدی
داشته باشد. [۱]
[۱]: استاد الفقهاء ص ۱۴۴
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۵۵
#شیخ_انصاری
#تراجم_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥
✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب.
🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم میتوانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایدههای خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند.
🔰در پایان از ایدههای برگزیده تقدیر خواهد شد.
💢 طرحهای خود را به لینک زیر ارسال فرمایید:
📮https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
💥طرز تفكر فلسفى در بيانات پيشوايان شيعه
🎤 #علامه_طباطبایی :
🔹چنانكه براى آنان كه در جوامع حديث تتبّعى دارند روشن است، بياناتى كه در اين زمينه وارد شده است، بسيار بوده و هر متتبّعى به صدها حديث از اين قبيل مىتواند دست يابد، ولى ما از هر باب به عنوان نمونه، يكى دو حديث يا خطبه، انتخاب نموده و به عنوان «مختار» وارد مىكنيم، و اجمالًا به مورد نظر، يعنى به اينكه كلام منقول، مربوط به كدام مسئله از مسائل ماوراءالطبيعه است، اشاره مىكنيم. بديهى است كه استيفاى بحث در مقاصد اين بيانات و توضيح كامل آنها بحثهاى طولانى كه در صدها صفحه نمىگنجد، لازم داشته، و از ياراى گفتوگو در اين چند صفحه بيرون است.
🔻تنها چيزى كه بايد در اين بيانات، به سوى آن كاملًا عطف توجه نمود؛ سه چيز است:
1. تنظيم استدلالى سخن، و ترتيب قياس و نتيجه كه در بيانات مذكوره مشهود است.
2. يك رشته اصطلاحاتى كه در لسان عربى سابقه نداشته و مخصوصاً وقتى به وجود آمدهاند كه هنوز اصطلاحات فلسفى گذشتگان در ميان عربها شيوع و انتشار نيافته بود.
3. اين بيانات در فلسفه الهى، يك رشته مطالب و مسائلى را حل مىكند كه علاوه بر اينكه در ميان مسلمين مطرح نشده بوده، و در ميان اعراب مفهوم نبوده، اساساً در ميان كلمات فلاسفه قبل از اسلام، كه كتبشان به عربى نقل شده، عنوانى ندارد، و در آثار حكماى اسلام كه از عرب و عجم پيدا شده، و آثارى از خود گذاشتهاند، يافت نمىشود. اين مسائل، همان طور در حال ابهام مانده، و هر يك از شراح و باحثين به حسب گمان خود تفسيرى مىكردند، تا تدريجاً راه آنها تا حدى روشن و در قرن يازده هجرى حل شده، و مفهوم گرديد. مانند مسئله وحدت حقه در واجب و مسئله اينكه ثبوت وجود واجبى، همان ثبوت وحدت اوست، و مسئله اينكه واجب معلوم بالذات است و مسئله اينكه واجب خود به خود و بلاواسطه شناخته مىشود، و همه چيز با واجب شناخته مىشود، نه به عكس، و نظاير اين مسائل ... اينها يك سلسله مسائلى هستند كه با گذشتن قرنهاى زيادى از صدر اسلام، حل نشده سهل است، حتى در كلمات و آثار فضلاى امّت از طبقات مختلفه صحابه و تابعين، و فقها و متكلّمين و محدّثين و حكماى اسلام، نمونهاى هم از آنها در دست نيست. اينك روايات مورد بحث[۲۰نمونه]: ...
☀️6. از كلام پيشواى اول:
أوّل الدين معرفته، و كمال معرفته التصديق به، و كمال التصديق به توحيده، و كمال توحيده الإخلاص له، و كمال الإخلاص له، نفي الصفات عنه، لشهادة كلّ صفة أنّها غيرالموصوف و شهادة كلّ موصوف أنّه غير الصفة، فمَن وصف اللَّه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، ومن جزّأه فقد جهله، و من جهله فقد أشار إليه و من أشار إليه فقد حدّه، و من حدّه فقد عدّه...[خطبه۱ نهج البلاغه]
⚡️...ماحصل سخن اينكه: اول دين اين است كه انسان خدايى را اثبات كرده، و مورد اعتقاد قرار دهد، چنين كسى خدا را به خدايى شناخته و به آن معرفت پيدا كرده است، و معرفت فىنفسه، مختلف و متفاوت مىباشد، و كمال آن اين است كه آثارى بر او مترتب شده، و كشف از تحقّق وى نمايد.
پس معرفت خدا به خدايى، وقتى كامل مىشود كه انسان نسبت به وى، در مقام خضوع برآمده، و داخلًا و خارجاً براى او كرنش كند.
🔹و اين تصديق عملى، وقتى كامل خواهد شد كه خدا را در خدايى خود يگانه قرار دهد، وگرنه تعدد و اشتراك پيدا كرده و تصديق مزبور، به حسب تعدد خدايان مفروض (تبعّض) پيدا خواهد كرد.
و توحيد وقتى كامل خواهد شد، كه او را در يگانگى خود خالص قرار دهيم، به نحوى كه هيچگونه شائبه كثرت، و عارضه تركّب و تعدّد، روا نداشته باشيم. وگرنه خدايى كه مبدأ هر آفرينش و رفع كننده هر نياز و حاجتى فرض شده، خود نيازمند و محتاج به اجزاى مفروضه خود خواهد بود.
و اخلاص توحيد، وقتى كامل خواهد شد كه صفاتى جز ذات، در وى اثبات نكنيم، زيرا هر يك از صفت و موصوف، بىترديد، دلالت بر مغايرت با ديگرى دارد؛ و لازم اين مغايرت، تركّب و تعدّد مىباشد.
و جمله «فمن وصف اللَّه فقد قرنه» تا آخر كلام، بيان محذور مغايرت موصوف و صفت است، و ماحصلش اين كه: وصف كردن ذات او با صفتى، نزديك قرار دادن صفت است بذات، يا به عكس، و لازم نزديكى، دوتايى انداختن، و لازم دوتايى انداختن، تجزيه و پارهپاره نمودن اوست.
و لازم تجزيه كردن وى، جهالت و گم كردن اوست (يعنى موصوف غير از مقصود است) و لازم جهالت و گم كردن، اين است كه با وصف از كنار به وى اشاره شود، و لازم اين اشاره مبنى بر جدايى و انقطاع، محدود قرار دادن او و لازم محدود قرار دادنش، معدود قراردادن و به شماره درآوردن اوست. البته خدايى كه امكان شماره در حقّش بيايد، منحصر بودنش به يك عدد، از يك علت بيرون از خودش، بايد تأمين شود و چيزى كه معلول و نيازمند ديگرى شود، خدايى را نسزد...
📚شيعه(مباحثه علامه طباطبایی با هانری کربن)،ص۱۲۰
#کلام_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🟡 @kashkolenab 🌹