eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.1هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
575 ویدیو
365 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ کم اند اما هستند. امشب روحانی ملبّسی را سوار بر ماشین شاسی بلندی دیدم. نمی دانم اینگونه تجمل گرایی ها، آنهم در این شرائط سخت اقتصادی، چقدر مردم را نسبت به طبقه شریف روحانیت بدبین می کند. ✅ یاد مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بخیر که سوار بر تاکسی زرد، برای کلنگ زنی کتابخانه ای عظیم در نزدیکی حرم مطهر تشریف آوردند. نه عمامه مرتب و شیکی داشتند، نه ماشین شاسی بلند، نه محافظ و بادیگاردی. اما هزاران هزار برکت، از وجودشان می بارید. ⁉️ من ِ محرومِ مطرودِ مغبونِ بیکاره، برای دین چه کار کرده ام؟ ——————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
کشکول ناب حوزوی
💥طب اسلامی و مشکلات پیش رو (2) ✍استاد محمدباقر ملکیان(رجالی و نسخه پژوه): ✅ طب اسلامی در یک تعریف
⁉️اینگونه برداشت سطحی از روایات بدون بررسی موضوعی و بررسی سندی و بررسی منابع و بررسی فقه الحدیثی و... توسط آقای تبریزیان ، اگر اخباری گری نیست ، پس چیست؟! 🔻برای نمونه یک بخشی از متن درس خارج طب اسلامی آقای تبریزیان را در اینجا قرار می دهیم. قضاوت با شما ▫️متن بخشی از درس خارج طب اسلامی : 💡موضوع درس: روشن کردن چراغ ها قبل از غروب با اینکه می‌دانیم اسلام روی مسئله‌ی اقتصاد و عدم اسراف تاکید دارد ولی در خصوص این مورد اسراف نیست و برای انسان نفع دارد. روشن کردن چراغ ها قبل از غروب حتما منافعی دارد. لَيْسَ فِيمَا يَنْفَعُ‌ الْبَدَنَ‌ إِسْرَافٌ‌ إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَتْلَفَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَن‌ یعنی در چیزی که برای بدن نافع است اسراف نیست همانا اسراف در چیزی است که مال را تلف کند و به بدن ضرر برساند. با اینکه هوا روشن است، چراغ ها باید روشن شود و این کار اسراف نیست. البته روایات به مسئله‌ی فقر اشاره می‌کند و می‌فرماید روشن کردن چراغ ها قبل از غروب فقر را از بین می‌برد. جَصِّصِ الدَّارَ وَ اكْسَحِ الْأَفْنِيَةَ وَ نَظِّفْهَا وَ أَسْرِجِ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ الشَّمْسِ كُلُّ ذَلِكَ يَنْفِي‌ الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‌ یعنی خانه را گچ کن و حیاط خانه را جارو و تمییز کن و قبل از غروب خورشید چراغ روشن که هر یک از این کارها فقر را از بین می‌برد و روزی را زیاد می‌کند. به طور کلی روشن کردن چراغ مفید است. در روایت آمده است: إِسْرَاجُ‌ السِّرَاجِ‌ قَبْلَ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ يَنْفِي الْفَقْر یعنی روشن کردن چراغ قبل از غروب آفتاب فقر را از بین می‌برد. بر خلاف آنچه متصور است که روشن کردن چراغ، به جهت هزینه داشتن‌ شاید سبب فقر شود ولی ائمه(ع) می‌فرمایند نه تنها باعث فقر نیست بلکه روزی را زیاد می‌کند. در مقابل سفارش شده است موقع خواب چراغ ها خاموش بشود. این سفارش مخصوص است و علت آن این است که «فویسقه» یعنی موش چراغ ها را می‌اندازد و خانه آتش می‌گیرد. اگر علت خاموش کردن چراغ در شب موش و اتش گرفتن خانه باشد، امروزه با وجود لامپ های امروزی، این علت وجود ندارد. بنابراین شاید امروزه اگر چراغ موقع خواب روشن باشد، مشکلی نداشته باشد ولی از آنجایی که در گذشته امکان محافظت چراغ از موش وجود داشته است و با این حال امر به خاموش کردن چراغ شده است، بعید نیست که خاموش بودن چراغ هنگام خواب مطلوب باشد. این صرفا یک استشعار و برداشت است. 🌐منبع(بدون هیچگونه دخل و تصرفی)👇 https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tabrizian/teb/95/951105/ ✍پ.ن(۱): آقای تبریزیان بارها تاکید کرده که وی نه تنها اخباری نیست بلکه حتی خبر واحد را نیز مورد اعتماد نمی داند و فقط به خبر قطعی عمل می کند(برای نمونه مصاحبه وی با فطرس مدیا را ببینید) ، در حالیکه همانطور که به عنوان نمونه متن بالارو اگر کسی بررسی کند کاملا واضح است که این مبنارو ایشون به هیچ وجه رعایت نکرده! ✍پ.ن(۲): روایات طبی را باید بدون تعصب و تعبد مورد بررسی علمی(خصوصا تجربی) و بررسی فقهی قرار داد و نتیجه گیری کرد و این روش آقای تبریزیان غلط است. 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #معرفی_کتاب اقتصاد تعاونی ✍آیت الله شهید #بهشتی  ✂️بخشی از کتاب: به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض م
💥 نظریه بازار ضد عدالت است (۱) ✍️ دکتر سید مهدی زریباف 🔸 مفهوم بازار یکی از مشهورترین انگاره‌های ضد عدالت است. نظریه بازار اگر مطلق انگاشته شود و به‌عنوان محور یک علم یعنی Market theory در نظر گرفته شود، ضد عدالت است. اصلاً بازار آمده است که عدالت نباشد و فضایی را به نفع اغنیا و مستکبرین ایجاد کند. در حقیقت نظریه بازار کمک به طاغوت است اما در کتاب‌ها طوری مطرح می‌شود که بازار عین عدالت است. 🔹 اغلب متفکران، جریان‌های فکری و مکاتب در خصوص عدالت بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند و این مسئله در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل بحث و مناقشه است. همین امر نشان می‌دهد که عدالت یک امر فطری است. 🔹 وجه تمایز اسلام با سایر مکاتب در خصوص عدالت بسیار روشن است. نمی‌توان تماماً مکاتب را نفی کرد. زیرا که هر یک از مکاتب به‌اندازه معرفت و فهم خودشان بخشی از حقیقت عدالت را درک می‌کنند. این هم به‌لحاظ فطری بودن مورد احترام است. البته یک تذکری که لازم است در این خصوص مطرح شود این است که برخی دشمنان عدالت هستند و کسانی که اعتقادی به عدالت در نظام تکوین ندارند و عمدتاً هم در مکاتب شیطانی هستند، آن‌ها هم صحبت از عدالت می‌کنند اما منظورشان از عدالت، ظلم است و تلاش می‌کنند از این مفهوم مقدس استفاده ابزاری کنند و در مخالف خودش به کار بگیرند و این خودش در نظریات اقتصادی مدرن و اقتصاد نئوکلاسیک دارای انگاره‌های زیادی است. 🔻 ادامه مطلب👇 🌐 http://zaribaf.qasd.ir/articles/602#start ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⛔️ نظام آموزشی غربی، رمز بقاء و توسعه نظام سرمایه‌داری ✍شهید سید مرتضی #آوینی: 🔹هر آدم منصفی با کم
💢تمدن غرب ، تمدن اسراف و تبذیر ✍شهید سید مرتضی علامه‌ی شهید (ره) در کتاب «جامعه و تاریخ» بعد از بیان این حقیقت که «اصل تقدم ماده بر روح و تقدم جسم بر روان و اصالت نداشتن نیروهای روانی و ارزشهای روحی و معنوی، از اصول اساسی ماتریالیسم فلسفی است» و رئالیسم که روش فلسفی اسلام است بالعکس به روح و نیروها و نیازهای آن اصالت می‌دهد، می‌فرمایند: انسان لااقل در وجود اجتماعی خویش، دوگونه نیاز دارد. نیازهای مادی از قبیل نیاز به نان و آب و مسکن و جامه و دوا و امثال اینها. نیازهای معنوی از قبیل نیاز به تحصیل دانش و ادبیات و هنر و تفکرات فلسفی و ایمان... سخن در اولویت و تقدم این نیازها است که کدامیک بر دیگری تقدم دارد؟... نظریه‌ی تقدم نیازهای مادی بر آن است که نیازهای مادی اولویت و تقدم دارند و این اولویت و تقدم تنها در این جهت نیست که انسان در درجه‌ی اول در پی تأمین نیازهای مادی است و آنگاه که این نیازها تأمین شد به تأمین نیازهای معنوی می‌پردازد بلکه خاستگاه نیازهای معنوی، نیازهای مادی است و نیازهای مادی سرچشمه‌ی نیازهای معنوی است. نقطه‌ی مقابل این نظریه، نظریه‌ی اصالت نیازهای معنوی است. طبق این نظریه هر چند در فرد انسان نیازهای مادی از نظر زمانی زودتر جوانه می‌زند و خود را نشان می‌دهد، چنان‌که از حال کودک پیداست که از آغاز تولد در جستجوی شیر و پستان مادر است، ولی به‌تدریج نیازهای معنوی که در سرشت انسان نهفته است می‌شکفند، به طوری که در سنین رشد و کمال انسان نیازهای مادی خویش را فدای نیازهای معنوی می‌کند. به تعبیر دیگر: لذتهای معنوی در انسان هم اصیل است و هم نیرومندتر از لذتها و جاذبه‌های مادی. بشر در تمام طول تاریخ از نیازهای مادی و غرایز حیوانی برخوردار بوده و به‌راستی جای این سؤال وجود دارد که چرا بعد از هزارها سال زندگی بر کره‌ی زمین، بشر در قرن هیجدهم میلادی پای در عصر تمدن صنعتی می‌گذارد؟ چرا؟ آیا در قرون گذشته بشر به تأمین نیازهای مادی و غرایز حیوانی وجود خویش اهمیتی نمی‌داده است؟ چطور ممکن است؟ مگر اعتقاد عام بشر امروز در مغرب زمین بر این نیست که انسان ـ معاذالله ـ از نسل میمون است؟ اگر این نظریه را بپذیریم، لاجرم غرایز حیوانی و نیازهای مادی بشر در گذشته از شدت و حدت بیشتری برخوردار بوده است. جواب این است که بشر همواره از نیازهای مادی و غرایز حیوانی برخوردار بوده، اما آنچه که در قرون اخیر در این زمینه رخ داده است، از دو جهت با همه‌ی تاریخ تفاوت و تباین دارد: ١. هرگز بشر برای حیوانیت و نیازهای مادی وجود خویش قائل به اصالت نبوده است. ٢. بشر امروز در مغرب زمین، در برابر ارضای شهوات و تبعیت از اهوای خویش هیچ‌گونه محدودیت اخلاقی یا مقیدات مذهبی نمی‌شناسد. شکی نیست که با توجه به محدودیت منابع، ادامه‌ی توسعه‌ی صنعتی و اقتصادی قطب استکباری جهان تنها در صورتی ممکن است که آن نیمه‌ی دیگر جهان در فقر و گرسنگی مطلق زندگی کنند، و به قول شوماخر، با یک ملاحظه‌ی ساده درمی‌یابیم که رشد نامحدود مادی در یک جهان محدود امری محال است. بحث تفصیلی در اطراف این مهم را به مباحث مربوط به فقر و عدالت اجتماعی و مسئله‌ی گرسنگی وا می‌گذاریم.  در تمدن غرب قراردادهای اجتماعی ـ و به تعبیر خودشان قانون ـ جانشین اخلاق شده است و سعی بشر غربی در این است که با اصالت دادن به قوانین مدنی و مقررات اجتماعی از اخلاق مذهبی و شریعت بی‌نیاز شود؛ یعنی به عبارت بهتر، جامعه‌ای بسازد که در آن هیچ کس نیازی به خوب‌بودن نداشته باشد، و در عین حال که هیچ کس التزام اخلاقی در برابر وجدان خویش ندارد، همه بتوانند بدون تجاوز به حقوق یکدیگر از حداکثر آزادی و ولنگاری برای ارضای شهوات حیوانی و تمتع از لذایذ مادی برخوردار باشند ـ و الحق بهترین نظام سیاسی که می‌تواند اهداف مذکور را تأمین کند، سیستم دموکراسی است. 📚بخشی از کتاب "توسعه و مبانی تمدن غرب" شهید آوینی 💥مطالعه کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب به شدت توصیه می شود💥 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
چرا شيعيان نمازهاى پنجگانه را در سه وقت مى خوانند؟ ✍پاسخ آیت الله : مسأله «جمع بين الصلاتين» از مسائل مهم فقهى و حساس است كه اخيراً از طرف دانشمندان محقق شيعه مورد بحث و بررسى قرار گرفته است؛ زيرا برخى تصور مى كنند كه جمع بين دو نماز نوعى خواندن نماز در غير وقت شرعى است، براى روشن شدن موضوع ابتدا نكاتى را يادآور مى شويم: [۱] ۱. همه گروه هاى اسلامى در اين مسأله اتفاق نظر دارند كه در «عرفات» مى توان هر دو نماز ظهر و عصر را در وقت ظهر، با هم و بدون فاصله ادا كرد، و در «مزدلفه» نيز جايز است نماز مغرب و عشا را در وقت عشا بجا آورد. ۲. حنفى‌ها مى گويند: جمع بين نماز ظهر و عصر در يك وقت، و نماز مغرب و عشا در يك وقت، تنها در همان دو مورد «عرفه» و «مزدلفه» جايز است و در ساير موارد، جايز نيست ۳. حنبلى ها، مالكى‌ها و شافعى‌ها مى گويند: جمع بين نماز ظهر و عصر و يا جمع ميان نماز مغرب و عشا در يك وقت خاص، علاه بر دو مورد ياد شده، در حال سفر نيز جايز است. برخى از اين گروه ها، با هم خواندن دو نماز را در موارد اضطرارى؛ مانند زمانى كه باران ببارد و يا نمازگزار بيمار يا در هراس از دشمن باشد، جايز مى دانند. [۲] ۴. شيعه بر آن است كه هر يك از نمازهاى ظهر و عصر و نمازهاى مغرب و عشا، يك «وقت خاص» دارند و يك «وقت مشترك»؛ الف. وقت خاص نماز ظهر، از آغاز ظهر شرعى (وقت زوال) است تا مقدار زمانى كه چهار ركعت نماز خوانده مى شود، در اين مدّت محدود، تنها نماز ظهر را مى توان بجا آورد. ب. وقت خاصّ نماز عصر، زمانى است كه از آن لحظه تا وقت غروب، تنها به اندازه مدّت خواندن نماز عصر، فرصت باشد ج. وقت مشترك بين دو نماز ظهر و عصر، از انتهاى وقت خاص نماز ظهر، تا ابتداى وقت خاص نماز عصر است. سخن شيعه آن است كه در تمام اين وقت مشترك، مى توان نماز ظهر و عصر را با هم و بدون فاصله خواند اهل سنت به خاطر ديدگاه خاصى كه در تقسيم وقت (از زوال تا غروب) دارند، هيچ گاه به وقت مشترك ميان ظهر و عصر مثلًا قائل نيستند، زيرا معتقدند كه از اوّل زوال تا سايه شاخص به اندازه آن گردد، وقت مختص نماز ظهر است و نمى توان نماز عصر را در اين وقت به جا آورد، از آن به بعد وقت نماز عصر آغاز مى گردد تا غروب، و مختص به آن مى باشد با چنين ديدگاهى هرگز نمى توان بين دو نماز جمع كرد، زيرا لازمه آن اين است كه انجام يكى از آن در غير وقت خود باشد 🔻شيعيان معتقدند كه اين تقسيم بندى، مربوط به وقت فضيلت هر دو نماز است، نه وقت اجزاء، يعنى بهتر است نماز عصر را موقعى خواند كه سايه شاخص به اندازه آن باشد، ولى اگر كسى قبل از آن هم بخواند مجزى است، دقت فرماييد از طرف ديگر روايات زيادى حاكى است كه رسول خدا، در سفر و احياناً در حضر بدون كوچك ترين عذر، ميان دو نماز جمع نموده است و آنان براى حفظ ديدگاه خود در تقسيم وقت ناچار شدند كه اين روايات را به نحو بسيار بعيد از واقع توجيه كنند، به تفسير اين روايات از ديدگاه شيعيان و اهل سنت توجه كنيد: الف. شيعه بر آن است كه بر مبناى اين روايات، پس از اتمام نماز ظهر، مى توان نماز عصر را بجا آورد و همچنين پس از خواندن نماز مغرب، مى توان نماز عشا را ادا نمود و اين مسأله به زمان يا مكان يا شرايط خاصّى بستگى ندارد، بلكه در همه جا و همه وقت، جايز است ب. ديگران به خاطر نفى وقت مشترك و منحصر كردن وقت به وقت اجزاء مى گويند: مقصود روايت اين است كه نماز ظهر، در آخر وقت آن، و نماز عصر در اوّل وقت آن بجا آورده شود دقت در فلسفه جمع بين دو نماز، بى پايگى اين تفسير را روشن مى سازد، زيرا علت تجويز جمع بين الصلاتين، ايجاد سهولت بر امت اسلامى است كه بتوانند در تمام حالات هر دو نماز ظهر و عصر را- مثلًا- در يك زمان بخوانند و اين در صورتى تحقق پيدا مى كند كه جز به مقدار چهار ركعت از اوّل و چهار ركعت از آخر، بقيه زمان‌ها «وقت مشترك» هر دو نماز باشد امّا اگر جمع بين دو نماز را مطابق با نظر اهل سنت تفسير كنيم و بگوييم پيامبر (ص) ظهر را در وقتى بجا آورد كه با پايان آن، سايه شاخص به اندازه خود آن شود و سپس بلافاصله نماز عصر را بخواند، در اين صورت به جاى تسهيل، كار را مشكل و پيچيده تر كرده ايم، زيرا شناخت اول وقت و آخر آن در تمام اعصار، خصوصاً در مناطقى كه ابزار و ادوات دقيق موجود نباشد، بسيار كار مشكلى است 📌[۱]: درباره جمع بين صلاتين رساله هاى ارزنده اى نوشته شده است، مانند: رسائل فقهيه نگارش علامه شرف الدين عاملى، و الجمع بين الصلاتين، نگارش نجم الدين عسكرى، و الانصاف فى مسائِلَ دامَ فيها الخلاف، از اين قلم. آنچه در اينجا مى خوانيد عصاره اى از تحقيقات گذشتگان، به قلم آقاى سيد رضا حسينى نسب در كتاب «شيعه پاسخ مى دهد»، است. 📌[۲]: با اقتباس از: «الفقه على المذاهب الأربعه»، كتاب الصلاة، الجمع بين الصلاتين تقديماً وتأخيراً. 📚راهنمای حقیقت ، ص۲۳۶ و ۲۳۷ 🔴 @kashkolenab
‍ 📕 : کلام اجتماعی اسلام چیستی، گستره و روش 🔹تاکنون کاربست کلام اجتماعی، به شکل تحقیقی مستقل و نظام‌مند و در قالب اثری علمی، مورد پژوهش قرار نگرفته است؛ از این‌رو این پژوهش به دلیل نو و بدیع بودن موضوع و همچنین نبود طرح و الگوی مشخص، گام اول در این مسیر است. 🔸کتاب «کلام اجتماعی اسلام؛ چیستی، گستره و روش» که 240 صفحه دارد، در راستای بیان چیستی، قلمرو و روش کلام اجتماعی است و در بر دارندة یک مقدمه و چهار بخش می‌باشد: در بخش نخست طی دو فصل به کلیات پژوهش، مفهوم‌شناسی و مبادی بحث پرداخته شده و در بخش دوم، مبانی نظری بحث در ضمن سه فصل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل اول به خاستگاه و پیشینه کلام اجتماعی، فصل دوم به روی‌کردهای مختلف نسبت به آموزه‌های اجتماعی کلام و فصل سوم به نسبت‌سنجی کلام اجتماعی و جامعه‌شناسی دین اختصاص دارد. در بخش سوم ضمن دو فصل، قلمرو کلام اجتماعی در آرای اندیشمندان متقدم، متأخر و معاصر مورد کنکاش قرار گرفته و در بخش چهارم نیز روش‌شناسی کلام اجتماعی با سه فصل درآمدی بر روش‌شناسی کلام اجتماعی، روش‌های نقلی و عقلی، مورد دقت نظر و بررسی واقع شده است. 🗃ناشر: دفتر نشر معارف ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🌀معرفی کانال اساتید سطح و خارج حوزه علمیه🌀 🔻آیت الله #مکارم_شیرازی @makaremdars http://makarem.ir
🔹 💥استاد شیخ مسلم (از شاگردان آیت الله خویی) "اصول علم الرجال" در دو جلد از مهمترین تالیفات استاد می باشد. ✴️کانال دروس خارج استاد🔻 @aldavari https://zil.ink/aldavari 🌐سایت مؤسسه امام رضا (علیه السلام)👇 www.ridhatorath.com ❇️محل تدریس دروس: قم ، خیابان معلم کوچه۱۲بن بست دوم، پلاک ۴۲ موسسه تحقیقاتی امام رضا علیه السلام ☎️شماره تلفن مؤسسه: ۳۷۷۴۲۹۰۳-۰۲۵ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
▪️إنا لله و إنا إلیه راجعون در کمال تأسف و تأثر ارتحال عالم ربانی و حکیم صمدانی، حضرت آیت‌الله حاج سید از علما و فلاسفه حوزه علمیه تهران را به اطلاع می‌رسانیم😔 ▪️ برنامه‌های مربوط به تشییع و تدفین ایشان متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. نثار روح ایشان صلوات و فاتحه ای بفرستیم🤲 🌐 منبع 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥آقاسید رضی شیرازی (ره) جانشین ندارد! 🎤استاد مهدی : جایگاه علمی مرحوم آیت الله سیّد در جامعه علمی ما بسیار والاست. 🔹من آیت‌الله سید رضی شیرازی را بیش از هفتاد سال پیش می‌شناسم. او نمونه تمام و کمالی از یک روحانی اندیشمند بود. زمانی که در مدرسه مروی درس می‌خواندم. چند سال بعد از شهریور ۲۰ بود و طلاب یک شور خاصی نسبت به تحصیلات حوزوی و تحصیلات قدیمه داشتند، به ویژه طلاب جوان از جمله مرحوم حاج آقا محیی‌الدین انواری، حاج آقا جزایری. در آن میان، جناب آقاسیدرضی شیرازی درخشش بیشتری داشتند. « بالای سرش ز هوشمندی می‌تافت ستاره بلندی » واقعاً مصداق این شعر بودند که: فی المهد ینطقُ عن سعاده جدّهِ، اثر النّجابه ساطع البرهانِ. 🔸هنگامی که ایشان امامت مسجد شفا را در خیابان یوسف‌آباد عهده‌دار شدند، گاه گاه در اعیاد من خدمت ایشان می‌رسیدم و یاد دوران گذشته را زنده می‌کردیم. دوره‌ای که ، دوره درخشانی بود و مرحوم آشتیانی «کفایه» تدریس می‌کردند و ما که تازه شروع کرده بودیم، نزد مرحوم آقا سید هادی ورامینی درس مقدمات می‌خواندیم. 🔹مرحوم جلال آل احمد که آن هنگام دانش‌آموز دبیرستان دارالفنون بود هم می‌آمدند خدمت ایشان درس می‌خواندند و ایشان پسر آقا سید احمد طالقانی از علمای تهران بودند. غرض، یک شور و نشاطی در آنجا بود و خصوصاً نه تنها در آنجا بلکه استادانی بودند که در منازل شان تدریس می‌کردند، مثلاً مرحوم آقا شیخ که من افتخار شاگردی ایشان را داشتم در منزل خود چهار راه حسن‌آباد تدریس می کردند. من خودم در مدرسه سپه‌سالار قدیم حجره داشتم، خدمت مرحوم آقا درس می‌خواندم و در آن‌جا حوزه تهران ، واقعاً حوزه‌ای به معنای واقعی بود.  🔸شاید تا ۱۵ مُدرس در مدارس یا در منازلشان تدریس می‌کردند. اما امروز واقعاً باعث تأسف است که روز به روز این شور و نشاط کمتر می‌شود در حالی که باید زیادتر شود. ما هر عالمی که از دنیا می‌رود می‌گوییم متأسفانه جانشین ندارد، در حالی که سنت اسلامی مبنی بر این بوده که هر عالمی که در ۳۰ سال به یک مرتبه‌ای رسیده در ۲۰ سال به شاگردش درس بدهد و آن ۱۰ سال را شاگردان آن علم را ترقی و تعالی ببخشند و حتی محمدبن زکریای رازی در کتاب «الشکوک علی الجالینوس» می‌گوید: سرّ این که متأخرین با سوادتر از متقدمین هستند،همین است که اگر بنا باشد نسلی بعد از نسل علم تنزل کند، یعنی علم به کجا کشیده می‌شود؟! 🔹و قطب الدین شیرازی نیز در اول کتاب «شرح الکتاب القانون تحفه السعدیه» می‌گوید؛ زیان‌آورترین جمله‌ای که در مدارس علمیه گفته شده این جمله بوده است: «ماترک الاول للاخره شیء». اگر طلبه بیاید بگوید: «من هر کاری کنم به مرتبه آیت‌الله بروجردی نمی‌رسم»، این غلط است. باید بگوید من باید معلومات ایشان را بدست بیاورم و بعداً چیزی بر آن‌ها بیافزایمالان آن سنت علمی که در آن وقت وجود داشت، کاملاً بر عکس شده است. چه استاد دانشگاه چه استاد حوزه. متاسفم که باید بگویم که امروز آقا رضی شیرازی هم جانشین ندارد. ⁉️کجاست حاج محمد تقى آملى؟! وقتى آیت الله به من می فرمودند که: من و آقاى آیت الله دوتا بچه ۱۶ تا ۱۷ ساله از مازندران به اینجا آمدهایم و اگر حمایت مادى و معنوى آقاى شیخ محمدتقى آملى نمیبود، ما دو نفر می بایست شاگرد بقال می شدیم. ببینید یک چنین محیطى وجود داشت. آن وقتى که آقا میرزا مهدى آشتیانى در مدرسه سپهسالار قدیم به من حجره و حقوق دادند و شهریه معین کردند، من کوچکترین طلبه آن مدرسه بودم و استادها تشویق می کردند و طلاب را به منزله فرزندان خود می دانستند. 🌐 متن سخنرانی 👉 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
مفردات الراغب الإصفهاني مع تعليقات علي الكوراني .pdf
11.78M
📚 المفردات للراغب الإصفهاني مع تعلیقات و ملاحظات الشیخ علي العاملي 💥الطبعة الجديدة💥 🌐 منبع 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥رابطه عدالت اجتماعی و اخلاق جامعه ✍استاد شهید : اگر عدالت اجتماعی در جامعه نباشد، خواه از این جهت که رسوم و مقررات و سنن آن اجتماع منشأ بی‌عدالتیها شده باشد و جامعه را منقسم کند به طبقه مرفّه و مترَف و طبقه محروم و بدبخت، و یا از این جهت که عدالت و دادگستری ضعیف باشد و برخی بر جان و مال و آبروی برخی دیگر ستم کنند، اخلاق اجتماعی مردم فاسد می‌گردد. زیرا انسان وقتی می‌تواند اخلاق خوب و سالم داشته باشد که روح و روانی آرام داشته باشد؛ اگر به علتی آرامش روحی به‌هم بخورد (خواه به علت نازپروردگی یا محرومیت و احساس غبن یا ستمگری و جباری یا مظلومیت و عقده انتقام) دیگر قادر به حفظ تعادل روحی که مادر همه اخلاق پسندیده است نخواهد بود. 📚حکمت‌ها و اندرزها، ج 2، ص193 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
▪️إنا لله و إنا إلیه راجعون در کمال تأسف و تأثر ارتحال عالم ربانی و حکیم صمدانی، حضرت آیت‌الله حاج
🏴انا لله و‌انا الیه راجعون یکی دیگر از بزرگان تهران از میان رفت آیت الله حاج شیخ جواد عَلّامی کرمانشاهی دار فانی را وداع گفت ▪️آیت الله علّامی از اعاظم علماء و ائمه محترم جماعات تهران و از شاگردان آیت الله سید محمدحسن الهی طباطبایی(برادر علامه طباطبایی) بودند. ایشان مدتی در مسجد سراج الملک بازار تهران اقامه نمازجماعت می کردند و در کرمانشاه نیز فعالیتهای تبلیغی انجام می دادند. مراسم تشییع پیکر آن عالم ربانی روز یکشنبه 14 آذر ساعت 9:30 صبح از مسجد گیاهی واقع در میدان تجریش به طرف آستان مقدس امام زاده صالح علیه السلام برگزار می گردد. نثار روحشان فاتحه و صلواتی هدیه کنیم🤲 🌐منبع 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
اربعین شیخ بهایی.mp3
10.26M
🔺درسگفتار آشنایی با کتاب شیخ بهایی(۱) 🔹جلسه اول 🎤استاد رفیع پور تهرانی @Menhajalsalehin دوشنبه۱۴۰۰/۸/۱۷ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔹 #معرفی_اساتید 💥استاد شیخ مسلم #داوری (از شاگردان آیت الله خویی) "اصول علم الرجال" در دو جلد از م
💥آیت الله شيخ فاضل مالكي (از شاگردان شهید صدر) 🔹کانال استاد مالکی(به زبان عربی) در تلگرام🔻 https://t.me/maktabalmaleki 🔸کانال دروس خارج در تلگرام👇 https://t.me/alduros 🔰کشکول ناب حوزوی 👈 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عنایت الهی و به مدد مولا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه تدریس کتاب مطول تفتازانی در علم بلاغت توسط استاد احمدی از روز چهارشنبه هفدهم آذرماه ۱۴۰۰ شروع خواهد شد ان شاء الله. مکان درس: قم، خیابان معلم، پشت مجتمع ناشران، کتابخانه شهید محقق. زمان درس: هر روز ساعت ۴ عصر شرط حضور: گذراندن یکدور بلاغت و منطق و تسلط بر صرف و نحو.
کشکول ناب حوزوی
#معرفی_اساتید 💥آیت الله شيخ فاضل مالكي (از شاگردان شهید صدر) 🔹کانال استاد مالکی(به زبان عربی) در ت
🔹حضرت استاد علی ✴️کانال دروس خارج کلام جدید🔻 @kharejkalam 🌐آرشیو صوت های دروس خارج در سایت مدرسه فقاهت👇 http://eshia.ir/Aqaed/Archive آیت الله سبحانی بارها فرمودند که در حوزه، حرف اول را در علم کلام اقای ربانی گلپایگانی می زند. استاد ربانی در فیضیه درس خارج کلام می گویند و همچنین در موسسه امام صادق علیه السلام تدریس دارند ♦️دانلود مقالات استاد 👉 💠کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دکتر کشاورز همان کسی‌ست که از پرفسور درخشان پرسیده بود دستاورد اقتصاد اسلامی چیست؟ باز هم می‌گویند اصلا اقتصاد اسلامی گزاره علمی ندارد چون مبتنی بر گزاره‌های ایدئولوژیک و دینی است. بلافاصله خودشان می‌گویند: نظریه‌های علمی بر پایه اصول موضوعه ساخته می‌شوند! اصول موضوعه‌ای هم که لیبرالها با انسان‌شناسی ماتریالیستی و معرفت‌شناسی سکولار دارند لابد بدیهی‌اند 😊 ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
کشکول ناب حوزوی
💥رابطه عدالت اجتماعی و اخلاق جامعه ✍استاد شهید #مطهری : اگر عدالت اجتماعی در جامعه نباشد، خواه از
💥معنای عدالت اجتماعی اسلامی 🎤رهبر معظم انقلاب: عدالت، به معنای عدم تبعیض در حقوق و حدود و احکام است. عدالت، یعنی کمک به مردم محروم و ضعیف. عدالت، یعنی این که برنامه‌ها و حرکت کلی کشور، در جهت تأمین زندگی مستضعفان باشد. عدالت، به معنای این است که کسانی که در زیر سایه‌ی سنگین نظام طاغوتی، از حقوق خود محروم ماندند، به حقوقشان برسند. عدالت، یعنی اینکه عده‌ی خاصی برای خودشان حق ویژه‌یی قائل نباشند. عدالت، یعنی اینکه حقوق انسانی و اجتماعی و عمومی و حدود الهی، یکسان بر مردم اجرا شود. ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥کمی بعد از مباحثه داغ علمی در کنار بحث علمی ، صمیمیت و رفافت در جای خود محفوظ است آیت الله سید ره و آیت الله موسوی خلخالی ره نشر دهید 💯 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
📚 "در آینه فقه" ✍استاد محمد حسن ربانی به موضوع نقش دو دانش ادبیات عربی و کلام در علم فقه می پردازد. این کتاب در بردارنده مسائل کاربردی در حوزه های میان رشته ای ادبیات و فقه و کلام و فقه است برای مبتدیان جنبه انگیزشی دارد و برای متوسطان و منتهیان در کشف مسائل کاربردی و تحقیق مدد می رساند. 🛍با استفاده از لینک زیر از تخفیف ۱۰ هزار تومانی نیز بهره مند گردید: https://basalam.com/ketabeadib/product/47182?ref=O3bN 💠کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
New Recording.m4a
7.4M
🔺درسگفتار آشنایی با کتاب شیخ بهایی(۲) 🔹جلسه دوم 🎤استاد رفیع پور تهرانی @Menhajalsalehin 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab