eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.1هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
575 ویدیو
365 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کشکول ناب حوزوی
📚رساله "ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء" ✍حضرت آیت الله #صافی_گلپایگانی (ره) دانلود نسخه های
💥دليل الحكومة و الولاية في عصر الغيبة للفقهاء ✍حضرت آیت الله (ره): 🔹ففي الغيبة الكبري أو الطُّولي التي يطول زمانها كما أخبر به النبي صلي الله عليه و آله لا بد بطريقٍ أولي للإمام من رعاية مصالح شيعته، و دفع ما يؤدي إلي ضياع أمرهم و انحلاله، و ذلك بنصب القيِّم علي أمورهم، الحافظ لشئونهم الاجتماعية و السياسية، و قوانين دينهم و دنياهم. و ليس ذلك بالإجماع و الاتفاق إلا ولاية الفقهاء العدول المسماة بالنيابة العامة، فللفقهاء التدخل في أمور المسلمين بما تقتضيه مصالحهم، و يكون كل ما يقع تشريعاً تحت مسئولية الإمام عليه السلام و رعايته مما يرتبط بمصالح الامة الإسلامية و شئون الولاية علي الناس، و تقام لحفظها الحكومات يكون ذلك واقعاً تحت مسئولية الفقهاء و رعايتهم و إدارتهم. 🔸فعلي عاتقهم إحياء السنة، و دفع البدعة، و حفظ الشريعة، و كفالة الامة. 🔹فالزعامة لهم، و هم خلفاء الإمام و القائمون مقامه في تلك الشئون، و أمناؤه علي الحلال و الحرام، و لو لا ذلك لاندرس الدين و ضاعت آثار الشرع المبين... 📚ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء، ص: ۱۵ 💠 کشکول ناب حوزوی🔻 ❇️ @kashkolenab
💥جشن آزادی امام خمینی از حبس و حصر ، فروردین 1343. قم از سمت راست : سید محمود مرعشی نجفی ،سید مرتضی فقیه مبرقع(حاج داداش)، حضرت آیت الله ✍پ.ن: نقش علما و مراجع در حمایت از حرکت خمینی ره را نباید فراموش کنیم. ✅کشکول ناب حوزوی🔻 🇮🇷 @kashkolenab
💥مسأله ی چشم زخم ✍ استاد شهید : 🔹مقدمتاً دو مطلب را عرض بكنم. یكی اینكه چشم زخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما- بالاخص در میان طبقه ی نسوان كه فكر می كنند همه ی مردم چشمشان شور است- قطعاً نیست. همان كفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلكه معتقد بودند كه یك نفر وجود دارد و احیاناً در یك شهر ممكن است یك نفر یا دو نفر وجود داشته باشند كه چنین خاصیتی در نگاه و نظر آنها باشد. پس قطعاً به این شكل كه همه ی مردم دارای چشم شور هستند و همه ی مردم به اصطلاح نظر می كنند، نیست. 🔸دوم: اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید. اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد) و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم. نظر به اینكه روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد [آن را از پیش خود ساخته اند. ] 🔹از شعارهایی كه مردم انتخاب می كنند روحیه ی مردم را می شود شناخت. ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی كه برای شعار قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه ی آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. در هر خانه ای كه بروی می بینی یك «اِن یَكاد» آنجا زده اند، یعنی چشم تو كور كه خانه و زندگی من را می بینی، این تابلو را اینجا نصب كرده ام برای اینكه چشم تو كور باشد. این امر یك حالت خودخواهی در مردم از یك طرف و یك حالت بدبینی به دیگران از طرف دیگر را نشان می دهد. شما همه ی شهر تهران را بگردید، به ندرت دیده می شود كه در خانه ای مثلاً آیه ی «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» [1] تابلو شده باشد. برای شعار چه از این بهتر: «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» ؟ برای شعار چه از این بهتر: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّهِ أَتْقاكُمْ» [2]؟ اینقدر هست الی ماشاءاللّه، آیاتی كه انسان هر وقت یكی از آنها را نگاه كند برای او یك درس و آموزش است. اینها را انسان نمی بیند ولی در هر خانه ای كه بروید آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» را می بینید، یعنی منم كه خداوند چنین نعمتهایی به من داده و تویی كه چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای اینكه جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب كرده ام؛ و شاید كمتر خانه ای است كه چنین چیزی در آن نباشد. 🔸حال منطقاً چگونه است؟ آیا چشم زخم می تواند حقیقت باشد یا نه؟ و اگر حقیقت است آیا امر جسمانی است یا امر روحی و نفسانی؟ 🔹در اینكه اجمالاً چنین حقیقتی هست نمی شود تردید كرد، منتها بعضی از علمای جدید معتقدند كه در برخی از چشمها چنین خاصیتی هست، یعنی بعضی از چشمها نوعی اشعه از خود بیرون می دهند كه این اشعه یك اثر سوئی در اشیاء وارد می كند، مخصوصاً اگر با یك نگاه و نظر مخصوص باشد. قبول كردن این حرفها در قدیم خیلی مشكل بود كه انسان بگوید یك نفر وقتی كه نگاه می كند، از چشمِ او شعاعی بیرون می آید كه مثلاً می تواند یك سنگ را بتركاند؛ اصلاً قابل باوركردن نبود. ولی امروز كه میدان عمل این شعاعها و امثال اینها پیدا شده كه چقدر در طبیعت امواج وجود دارد و این امواج چه كارهای خارق العاده ای را انجام می دهند، دیگر این امر تعجبی ندارد كه شعاعی از چشم یك انسان بیرون بیاید و واقعاً یك شتر را به زمین بزند. [1] . زمر / 9. [2] . حجرات / 13. 📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج26 (آشنایی با قرآن ج ۸)، ص632 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥دانشمندی که «شیخ روزنامه‌خوان» خطاب می‌شد و نان برای خوردن نداشت! ✍ استاد شهید : 🔹خیلی وقتها خدمتی که افرادی می‌خواهند انجام بدهند اگر از مسیر عمومی کارهای حوزه‌های علمیه خارج باشد، مساوی است با خرد شدن و از بین رفتن آنها و این جریانات به هر حال هست. در حوزه‌های علمیه اگر کسی در رشته فقه و اصول کار کند و استعداد زیادی داشته باشد به مقامات عالیه‌ای می‌رسد و مردم هم از او تقدیر و تجلیل می‌کنند، و اخیراً رشته‌های علوم عقلی مثل فلسفه هم تا حدودی چنین حالتی پیدا کرده است. ولی از این حدود اگر خارج شود هر اندازه هم خدمت عظیم و بزرگ باشد دیگر جز یک فداکاری هیچ چیز دیگری نمی‌تواند باشد. 🔸مرحوم علامه شیخ محمدجواد گذشته از تفسیر در زمینه مذاهب اهل کتاب مانند یهودیت و مسیحیت هم کار کرده بود. وقتی در بغداد به مجامع مسیحیها می رفت با آنها به زبانهای عبری و سریانی و زبانهای قدیم صحبت می‌کرد و بر کتاب‌هایشان از خود آنها بیشتر مسلط بود. چنین مردی نان برای خوردن نداشت! 🔹آدمی که این جور است باید از اوضاع دنیا اطلاع داشته باشد. قهراً مجلات آنها را می‌خرید و مطالعه می‌کرد. مرحوم آقای می‌گفت: ما جوان بودیم و ایشان را نمی‌شناختیم. همین‌قدر می‌دانم که شیخ جواد که رد می‌شد می‌گفتند: شیخ روزنامه‌خوان! او را به عنوان شیخ روزنامه‌خوان می‌شناختند! 🔸غرض این بود که شما بدانید که حساب خدمت غیر از حساب نعمت است. 📚آشنایی با قرآن ج۷، ص۱۳-۱۵ (باتلخیص) 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
مقاله زبان شوخی در کلام معصومان علیهم السلام .pdf
349K
‍ 📕 زبان شوخی در کلام معصومان علیهم السلام ✍نویسندگان: عاطفه ستودیان  سید کاظم طباطبایی  سید علی‌اکبر ربیع نتاج   مهدی تقی‌زاده طبری 💦چکیده: با توجه به جایگاه مهم شوخی در تعاملات انسانی و نمود آن، شادی، که نیاز ضروری روح آدمی است، واکاوی نحوۀ برخورد پیامبر اکرم(ص) و ائمه (علیهم السلام) در این باره به‌عنوان اسوه، بسیار حائز اهمیت است. در بررسی‌های اولیه، دو دسته روایت سلبی و ایجابی در این موضوع رخ می‌نماید. در این مقاله در درجۀ اول، چیستی شوخی، سپس جمع‌بندی روایات در این زمینه، شکل‌های وقوع شوخی در کلام معصومان علیهم السلام و اهدافی که آن بزرگواران از شوخی داشتند، مطرح شده است. در این نوشتار بر آنیم تا با جمع‌آوری داده‌ها به روش کتابخانه‌ای و تحلیل ادبی آن داده‌ها، تبیین شایسته‌ای برای این موضوعات ارائه دهیم. 🌸 کشکول ناب 🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "نقش فاعلی امام در نظام آفرینش" ✍استاد علی #ربانی_گلپایگانی 💧چکیده💧 بحث درباره جایگاه و ن
💥متن جامعه کبیره حضرت آیت الله در وصف زیارت جامعه آورده اند: «متن زیارت جامعه کبیره به گونه ای است که هر منصفی صدور این معارف بلند را از غیرمعصوم محال عادی داند؛ افزون بر آن که خطوط کلی آن را با خطوط کلی معارف قرآن کریم [که مرجع نهایی در بررسی روایات است] هماهنگ می بیند و… 📚ادب فناى مقربان، ج ۱، ص ۸۷٫ 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
🚨مسئله ای که روحانیت نباید هرگز از آن عدول کند...! خمینی (ره) ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خویی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران ✍آیت الله ره: 🔹بر خلاف آنچه که بر علیه آیةالله تبلیغات شده است و افرادی سعی کرده‌اند ایشان را مخالف انقلاب و مرحوم امام معرفی نمایند، ایشان در تمامی مراحل نهضت از افرادی بودند که همگام با مرحوم امام از نهضت اسلامی دفاع کردند و اطلاعیه‌های بسیار تندی بر علیه دستگاه دادند و چه بسا در بعضی از موارد انقلابی تر از مرحوم امام عمل می‌کردند. 🔸مواضع آیةالله خویی در آن زمان (سال ۱۳۴۲ش) چنین بود. اما بعد که حکومت بعث و صدام سر کار آمد، اوضاع تفاوت کرد. خفقان و اختناق بر عراق حاکم شد به گونه‌ای که اگر کسی حرفی می‌زد، کشته می‌شد... 🔻در این فضای اختناق بعضی آقایان انتظار داشتند که آیةالله خویی همان مواضع تند و انقلابی سابق را داشته باشند. این توقعات (در محیط عراق) بسیار بیجا بود. اگر کسی کوچک‌ترین کاری انجام می‌داد، باید از زندگی خود می‌گذشت. لذا بعضی از آقایان درباره آقای خویی واقعاً بی انصافی کردند و البته بعد هم متوجه بی انصافی‌هایشان شدند. 🔹بعد از پیروزی انقلاب هم، آقای خویی در چند مورد نشان دادند که حامی انقلاب اسلامی ایران هستند. درباره همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، آیةالله خویی اطلاعیه‌ای صادر کردند و مردم را به انتخاب جمهوری اسلامی تشویق نمودند. 🔸در ایام جنگ مرحوم آسید علی لواسانی از آیةالله خوئی درباره مصرف سهم امام (علیه السلام) برای رزمندگان و آوارگان جنگِ ایران و عراق سؤال کرده بود و آقای خوئی هم اجازۀ نصف یا ثلث داده بودند. من خدمت مرحوم امام رفتم تا در رابطه با همین مسأله (مصرف کردن سهم امام برای رزمندگان در جنگ) از ایشان اجازه بگیرم. ایشان فرمودند: «از صدقات و خیرات استفاده کنید». من به ایشان عرض کردم: «آیةالله خوئی (که بعضی ایشان را ضد انقلاب می‌دانند) اجازۀ کتبی داده‌اند که نصف یا ثلث را خرج کنند.» امام خیلی تعجب کردند و بعد از این به بنده اجازه دادند. 🔸مرحوم هم در وفات آقازاده آیةالله خویی (مرحوم آقا سید جمال خویی) پیام تسلیت نوشتند که کاشف از این بود که تمام این حرف‌هایی که در مورد آقای خویی زده شده اشتباه بوده است. از این رو من در طول این سالها (قبل و بعد از انقلاب) هرگاه اسم مرحوم امام را می‌برم، اسم آقای خویی را هم دنبالش ذکر می‌کنم. 📚حدیث نصر ص ۳۹۶ ، ۴۰۵ ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ذکر مخصوص جمعه ذکری که عارف واصل مرحوم آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی(ره) به فرزندشون مرحوم آیت الله حاج آقا (ره) توصیه کردند برای دفع بلاها ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
🔅استاد سید عبدالله انوار در بیمارستان بستری است 💯جهت شفای عاجل این دانشمند بزرگ دعا کنیم🤲 🎞مستند حکایت دل: دیدار و گفتگو با استاد عبدالله انوار👉 📺گفتگو برنامه شوکران 👉 ✍استاد انوار شرح منظومه را نزد استاد شهید مطهری خوانده اند.
🔺علی، مرد است و مردان را دوست دارد! 💎مرحوم علامه محمد تقی نقل می‌کردند: یکی از نوه‌های مرحوم مورخ الدوله سپهر- نویسنده کتاب ناسخ التواریخ- به منزل ما آمد و اظهار داشت در شب عید غدیر در منزلی در شمال تهران، جشنی برقرار است و علاقه‌مندم شما هم در آن شرکت کنید. گفت: در این جشن تعداد زیادی از رجال لشکری و کشوری هستند. من تصور می‌کنم که اگر شما تشریف بیاورید و در آن محفل، مطالبی نیز بفرمایید، مؤثر واقع شود. 🔸محل برگزاری جشن، منزلی بزرگ و تقریبا جنگل مانند بود و بخش‌هایی از آن، به صورت آب نماهای بسیار بزرگ بود و به هرحال، باغی بود که کمتر نمونه آن را دیده بودم. وارد جلسه شدیم. دیدم سالنی بسیار بزرگ است که انواع و اقسام میوه‌ها و شیرینی‌ها جهت پذیرایی از حُضار در آن چیده شده است. در ادامه برنامه برخی آمدند و در وصف امیرالمؤمنین (ع) اشعاری خواندند. برخی از شعرها خوب بود و برخی نیز سطحی نداشت... 🔹من دیگر خسته شده بودم و بنا داشتم که بلند شوم که از در مجلس، سیّدی با ظاهری بسیار ساده وارد شد و حتی کفش خود را برداشت و به داخل آورد که البته در آن جا این کار، خلاف عادت بود و پیدا بود که صاحب مجلس و تعدادی دیگر ناراحت شده‌اند. 🔸عموم حضار به سید نگاهی تحقیر آمیز داشتند. کسی به او احترامی نگذاشت، ولی من در مقابلش به احترام برخاستم و او نیز سری تکان داد. سید، جوان بود و با یک طمأنینه و اطمینان خاصی بر روی زمین نشست و کسی هم تعارف نکرد که روی صندلی بنشیند. بالاخره نوبت به اشعرالشعرا رسید و از او دعوت کردند که بیاید و اشعارش را بخواند. این شاعر با یک طمطراقی آمد و شروع به قرائت اشعار نمود. 🔹وقتی بیت اول را خواند هر چند بد نبود ولی سید یک اشکال جدی به آن وارد کرد. اشعرالشعرا محل نگذاشت و بیت دوم را خواند. دوباره سید ایراد گرفت. شاعر همچنان توجه نمی‌کرد. وقتی بیت سوم را خواند، سید گفت: این هم اشکال دارد. شاعر عصبانی شد و گفت: چرا؟ سید گفت: 🔸خوب، این را اول می پرسیدی، الان برایت توضیح می‌دهم. سید بحثی از معانی بیان و صنایع ادبی را به صورت خیلی خلاصه بیان کرد... دیدم که دریایی است بیکران... چند نفر از حضار آمدند و احترام کردند و به زور سید را به بالای مجلس بردند. در این هنگام یکی از حضار به سید گفت: اولا خوش آمدید، هر چند که نمی‌دانیم چطور آمدید. دوم این که آیا خودتان هم شعر می‌گویید؟ سید گفت: گاهی اوقات. گفتند: می‌شود یکی از سروده‌های خود را بخوانید؟ گفت: آری و حتی می‌توانم همین الان شعر تازه بگویم. گفتند: پس بفرمایید. گفت: نه، چرا که ممکن است بگویید این اشعار را قبلا گفته‌ای. شما بگویید که چه بسرایم؟ 🔹آن‌ها با حالت اعجاب آمیز نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند: غزلی بگویید در مدح امیرالمؤمنین که دو بیت اول عاشقانه باشد و بیت سوم این باشد که اگر علی به خاری نگاه کند، گلستان می‌شود و بیت چهارم این باشد که اگر معصیت کاران عالم حتی فرعون، توسل به علی پیدا کنند، بهره‌مند می‌شوند. خلاصه، محدوده را برای او خیلی تنگ کردند. 🔸سید قبل از شروع نگاهی به حضار کرد که کسی اشعار او را ننویسد. من زیر عبا خودکار و کاغذ را آماده کردم تا اشعار را یادداشت کنم. فهمید اما اعتراضی به من نکرد. سید شعر را این گونه آغاز کرد: گر شمیمی ز سر طُرّه جانان خیزد تا قیامت ز صبا، رایحه جان خیزد واله‌ام من که چو ازخواب، تو بیدار شوی زچه رو، از سرِ چشمانِ تو مژگان خیزد؟ علیِ عالیِ اعلا که ز بیم نهلش روح از کالبد عالم امکان خیزد گر به خاری کند از قاعده لطف، نظر از بُنِ خار، دو صد روضه رضوان خیزد گر زند دست به دامان ولایش، فرعون از لحد با دو کف، موسی عمران خیزد داورا! دادگرا! جانب "جدّا" نظری کز پی مدح تو چون بحر، به طوفان خیزد ... معلوم شد که اسمش[تخلّصش] جدّا و قمی است. 🔻پس از خواندن شعر، سید خطاب به حاضران گفت: آقایان! علی(ع) از این جلسات که دور هم بنشینید و انواع غذاها را بخورید و چند بیت هم شعر بخوانید، راضی نیست. علی مرد است و مردان را دوست دارد. اگر مرد هستید و مردانگی دارید بروید سراغ محرومان، دردمندان و فقرا. یعنی همان کسانی که مورد عنایت علی بودند. این جا نشسته‌اید و غذاها، شیرینی‌ها و شربت‌های خوشمزه می‌خورید بعد می‌روید خانه و فکر می‌کنید که در مدح علی شعر گفته‌اید. صریح بگویم که باید وضعتان را عوض کنید و بروید سراغ محرومان جامعه! این را گفت و کفش خود را برداشت و از مجلس بیرون رفت. 🔹پس از رفتن او تا مدتی همه بُهت زده بودند... آن شب شاهد بودم که تعدادی از آن ها بسیار گریه می‌کردند. آقای سپهر، بعدها می‌گفت: تعدادی از آن‌ها زندگی‌شان را تغییر دادند و رفتند و به رسیدگی به محرومان پرداختند. 📚کتاب ابن سینای زمان، ص ۹۷-۱۰۲ 🔴 @kashkolenab 🌼
کشکول ناب حوزوی
💥متن جامعه کبیره حضرت آیت الله #جوادی_آملی در وصف زیارت جامعه آورده اند: «متن زیارت جامعه کبیره به
💥تبيين چگونگی ولی نعمت بودن ائمّه‌ اطهار (عليهم السلام) ✍آیت الله : به طور خلاصه مي توان گفت: همان گونه كه اشاره شد نعمت يا مادي است يا معنوي و «النعم» هر دو قسم را شامل مي شود. فيوضات الهي كه همان نعمت هاي مادي و معنوي اوست، توسط ملائكه كه مدبرات امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و ساير موجودات مي رسد. امام، انسان كاملي است كه ملائكه تحت فرمان او قرار دارند و براي انجام هر كاري خدمت او شرفياب مي شوند: «ما من مَلَكٍ يهْبطه الله فى أمرٍ ما يهْبط له إلاّ بدأ بالإمام فعرض ذلك عليه»[۱] . بنابر اين، بهره مندي از فيوضات مادي و معنوي تحت نظر، اراده و اجازه‌ي آنهاست، اگر در موردي يا موجودي اجازه دادند فرشتگان نيز در آن باره نازل مي شوند و اگر اجازه ندادند يا مصلحت ندانستند، نازل نمي شوند. بدين ترتيب اين حضرات، ولي نعمتي هستند كه گستره‌ي خوان نعمت مادي و معنوي آنان نظام هستي را فراگرفته، همگان از فيوضاتشان بهره مند مي شوند. در جاي جاي اين زيارت شريف وساطت ائمه‌ي اطهار (عليهم السلام) در نعمت هاي معنوي مورد تأكيد قرار گرفته است، مانند: موضع الرسالة، مختلف الملائكة، مهبط الوحى، خزّان العلم، أبواب الإيمان، محالّ معرفة الله، معادن حكمة الله، حفظة سرّ الله، حملة كتاب الله، أوصياء نبىّ الله، الدّعاة إلي الله، الأدلاّء علي مرضات الله، المظهرين لاي مر الله ونهيه،.... چنان كه وساطت در نعمت هاي مادّي نيز مورد اشاره‌ي اين زيارت است: بكم ينزّل الغيث، بكم يُمْسك السّماء أن تقع عليَ الأرض إلاّ بإذنه، بكم ينفّس الهمّ ويكْشف الضُرّ، بكم... أصلح ما كان فسد من دنيانا.... بنابر اين، مي توان گفت: اين جمله از جملاتي است كه در خود همين زيارت تشريح و تفسير شده است. بيان ديگر: در توقيعات شريف حضرت ولي عصر (عج الله تعالي فرجه) آمده است: «نحن صنائع ربّنا والخلق بعد صنائعنا» هضم اين بيان براي عالمان و انديشوران چندان صعب نيست، ليكن براي سطوح متوسط مردم در غايت صعوبت است. از اين رو تشريح و تبيين آن در حدّي كه همگان بفهمند چندان سهل نيست[لذا باید مراقب بود برداشت اشتباه نشود و کسی به سمت غلو کشیده نشود]... خلاصه اين كه طبق توقيع شريف حضرت ولي عصر (عج الله تعالي فرجه) نظام هستي، پرورش يافته‌ي دست ائمه‌ي اطهار (عليهم السلام) است و طبق بيان اميرالمؤمنين (عليه السلام) مردم براي ائمه‌ي اطهار (عليهم السلام) پروريده شده اند. هر يك از اين دو بيان كه ملاحظه شود جايگاه آن ذوات نوراني در تنزل فيض الهي روشن خواهد شد؛ چون طبق بيان اول، آنان واسطه‌ي فيض الهي هستند و مطابق بيان دوم غايت و هدف تفضلات او شمرده مي شوند. بيان دوم، در روايات ما نمونه هاي فراواني دارد[۲] از اين رو در دعاي عديله[۳] راجع به امام زمان (عليه السلام) آمده است: ببقائه بقيت الدنيا وبُيمنه رُزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض والسماء[۴] ؛ به بقاي او دنيا باقي است، به بركت او خلق روزي مي خورند و به وجود او آسمان و زمين پابرجاست. ------======------ [۱]ـ هيچ فرشته اي نيست جز اين كه خدا او را براي كاري كه نازل مي كند ابتدا خدمت امام زمان مي رسد و آن كار را بر او عرضه مي كند (بحار، ج26، ص357). [۲]ـ البته بيان اول، هم توجيه پذير است وهم شواهد روايي دارد. [۳]ـ هر چند كه برخي دعاي عديله را از منشآت علماي بزرگ شيعه دانسته اند، ليكن كسي در صحت واتقان مضامين دعاي مزبور و هماهنگي متن آن با قرآن و سنت خدشه نكرده است. [۴]ـ مفاتيح الجنان، ص167، دعاي عديله. 📚ادب فناي مقربان جلد1، صفحه 229 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
🔻سیره آیت اللّه بروجردی ره در صرف بیت‌ المال مرحوم آیت اللّه محسنی ملایری می‌گفت: روزی داماد آیت اللّه که از علما بود، به من گفت: برای شرکت در درس خارج نیاز به کتاب جواهر دارم و امکان خریدش را ندارم، شما به آقا عرض کنید پول یک دوره کتاب جواهر را به من عطا کند تا من آن را بخرم. من خدمت آیه‌اللّه بروجردی رحمه‌الله رفتم و گفتم: شما دامادتان را خوب می‌شناسید، طلبه خوبی است و وضع زندگی‌اش را می‌دانید. آقا فرمودند: بله، طلبه فاضلی است. بعد گفتم: ایشان تقاضا کرده‌اند 160 تومان مرحمت کنید تا ایشان یک دوره کتاب جواهر بخرد. آقا فرمودند: با این‌که می‌دانم آقا جعفر، طلبه خوب و زحمت‌کشی است اما مگر همه طلبه‌های قم کتاب جواهر دارند؟ داماد من هم مثل دیگران به کتاب‌خانه بروند و مطالعه کنند! آن عالم گفت: هر چه اصرار کردم آقا قبول نکردند. 📚برگرفته از کتاب انضباط اقتصادی، آیت الله ابراهیم ره 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
مقاله _ نقد و بررسي مکتب تفکيک با تاکید بر دیدگاه مخالفت دین با فلسفه.pdf
603.6K
📕 نقد و بررسي مکتب تفکيک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه ✍استاد روح الله سوری 💧چکیده💧 اخباري گري رويکردي ظاهرگرايانه است که به ترک بحث های مستقل عقلي در استنباط احکام فقهي توصيه مي‌کند. به کارگيري اين شيوه در مباحث اعتقادي «مکتب تفکيک» نامیده می شود. نحله سنتی مکتب تفکيک به گونه کامل با عقل و استدلال مخالف بوده، هم نوايي آن دو را با نقل برنمي تابد. اما نحله جديد ضمن پاس داشت عقل، دستاورد آنرا بشري و بيگانه از دين معرفی می کند. 🔻پیروان تفکیک، دلیل های گوناگونی بر مخالفت دین با فلسفه به دست می دهند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: 1. ‌اهداف سوء خلفا از ترجمه فلسفه؛ 2. وجود برخی روایت های ضد فلسفی؛ 3. مخالفت فقیهان با فلسفه. مقاله پیش رو پس از معرفی اجمالی مکتب تفکیک،‌ به نقدهای یادشده پاسخ می دهد. برپایه این پاسخ ها: 1. خاستگاه و انگیزه طرح یک اندیشه، دلیل درستی یا نادرستی آن نیست؛ 2. در مجموعه روايي شيعه تنها دو روايت ضد فلسفی يافته مي شود که یکی درباره فيلسوف نمایان و دیگری پيرامون فلاسفه دنياطلب است. اما روايت¬های بسياري در ستایش روش فلسفی (تعقل مستقل) دیده می شود؛ 3. ضرورت رجوع به متخصّص در مسائل تخصصی،‌ روشن می کند که مخالفت برخي فقیهان بزرگوار که آشنايي کاملي با فلسفه ندارند ادعاي اهل تفکيک را تایید نمی کند. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
⬅️حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی نشست بیست و سوم احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی 🎤ارائه دهنده: پروفسور مهدی 👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
محاضرات_في_علم_الرجال_دروس_الشيخ_النوري_الهمداني_تقرير_حبيب_آل.pdf
2.01M
📚محاضرات فی علم الرجال تقريرٌ -باللغة العربية- لدروس آية الله الشيخ النوري الهمداني دام ظله. ✍الشيخ حبيب آل حمادة القطيفي پ.ن: این کتاب فقط به صورت الکترونیکی در فضای مجازی منتشر شده است توسط خود مقرِّر ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا معماری و محیط زندگی واقعا میتونه در جامعه موثر باشه؟!؟ @zistshahr
فلسفه در کلام.m4a
44.36M
🔻نشست علمی؛ ضرورت و جایگاه فلسفه در علم کلام 🎤استاد حسن رضایی ...... ✨ امیر مومنان علیه السلام؛ العِلمُ نَهرٌ وَالحِکمَةُ بَحرٌ وَالعُلَماء حَول نَهر یَطُوفُون وَالحُکَماءُ وَسَط البَحر یغُوصون وَالعارِفُونَ فی سُفُن النَّجاة یَسیرُون 🔹قرآن و برهان و عرفان از هم جدا نیست 🔸از ضرورتهای جدی ما، حرکت سامان یافته و با ملاک در معرفت دینی و عقب نماندن از حرکت پرشتاب معرفت بشری است ✅مجموعه معارف نور است و باید نسبتهای آنها را دریابیم و طبقه بندی کنیم 🔺حکمت متکفل پایه ها و مایه هاست. 🔹نسبت حکمت با علوم ثلاثه، نسبت دریاست به بحر 🔸کلام در اثبات موضوع، در زیرساختها و برخی مسائل به فلسفه متکی است. این اتکا نقص کلام نیست کمال است. ♦️امروزه با هر "باید" دهها شبهه متوجه پشتوانه های معرفتی است. 💎صیانت نقل متکی بر ۵ اثبات مقدمی عقلی در خداوند، وحی و نبوت است 🔅حرکت جوهری برهان حدوث را نجات داد. برهان وجودی خدمتی بی نظیر بود. نقش فلسفه در معاد نیز محوری است. ✅آغاز کلام نقلی نیز، مصداق عقل در متن نقل است. عقل و نقل دو بال معرفت دینی است. عقل پایه نقل را تحکیم کرده و نقل عقل را دستگیری میکند. ❕مخالفان چه اشکالی در فلسفه دیده اند؟ علمی که موضوع آن هستی، طریق آن عقلی، و غایت آن کشف حقیقت است... 🏢مرکز تخصصی علم کلام (موسسه امام صادق علیه السلام) ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خویی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران ✍آیت الله #نصرالله_شاه_آبادی ره: 🔹
🔺احترام متقابل ✍ آیت الل‍ه رضا 🔹مرحوم آیت الله خادمی اصفهانی برای خودم نقل کرد می‌فرمود: یک وقتی شاه می‌خواست به اصفهان بیاید کسی آمد پیش من گفت: چند نفر از آقایان قرار است با شاه ملاقات کنند. خوب است شما هم تشریف بیاورید. می‌گفت: یک قدری فکر کردم که چگونه از این مخمصه خودم را خلاص کنم. بهانه آوردم و گفتم: فلانی من زود به زود باید به توالت بروم. اگر آنجا بیایم مجبورم در حضور شاه بلند شوم و به بیرون بروم و این برای او اهانت تلقی می‌شود. 🔻خود ایشان این قصه را با لهجه‌ی اصفهانی برایم نقل می‌کرد. خوب ایشان نگفته بود نه خیر شاه کافر و منافق است و من هرگز از وی استقبال نمی‌کنم. با این ترفند یک جوری خودش را از معرکه خلاص کرده بود. بعضی از آقایان محترمی در تهران بودند که با دربار و دولتیان ارتباط داشتند و از این طریق بسیاری از مشکلات مردم و روحانیون را حل می‌کردند. نامه می‌نوشتند واسطه می‌شدند تا گرفتاری یک زندانی را برطرف سازند. مثلاً از دوستان ما کسی بود که نوه‌ی یک آقایی بود‌، می‌گفتند: وقتی اسم ناصرالدین شاه را در منبر می‌برد، حالت تعظیم به خود می‌گرفت. گاهی این را با نوه‌اش به عنوان شوخی مطرح و به اصطلاح اذیتش می‌کردند. 🔸یک وقتی در منزل آقای روضه برگزار می‌شد، من هم حضور داشتم. آن روزها آغاز نهضت بود گاهی تظاهرات پراکنده انجام می‌گرفت. کسی آنجا گفت: الان داشتم می‌آمدم خودم دیدم مقابل مدرسه‌ی خان یک دسته راه افتادند. آقای آذری قمی نیز آنها را همراهی می‌کرد و شعار مرگ بر شاه می‌دادند. 🔹 یعنی او این حرکت را به عنوان یک عمل و دون شأن حوزه و روحانیت تلقی می‌نمود که چرا باید ما مرگ بر شاه بگوییم. از جمله فرهنگ‌های غلط آن زمان یکی هم این بود که می‌گفتند: هر کشوری ناچار است یا به بلوک غرب و در رأس آن آمریکا وابسته باشد و یا از بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی تبعیت بکند. جهان، جهان دو قطبی است. 🔸 آنقدر این را دیکته و تلقین کرده بودند که تا پوست و استخوان همه عجین شده بود. در مخیله‌ی کسی خطور نمی‌کرد که یک کشوری مستقل باشد؛ واقعاً هم این گونه بود. در دنیا یک کشور مستقل اصلا وجود نداشت. به خاطر همین یک دسته‌ای هم می‌گفتند: اگر شاه برود کشور کمونیستی می‌شود؛ چون شاه وابسته و نوکر بلوک غرب است، لازمه‌ی رفتن او آمدن دولت شوروی و مسلک کمونیستی است. 🔹مطلب مهمتر اینکه، با همه‌ی اختلاف نظرهایی که بین امام و دیگران وجود داشت در عین حال در سطح بزرگان و فضلا و طلاب فاضل و درسخوان احترام متقابل برقرار بود. هر دو طرف حریم یکدیگر را مراعات می‌کردند. محبت و صمیمیت در حوزه بود. انقلابی و غیر انقلابی در کنار هم بودند. 🔸از خودم مثال بزنم. با اینکه من جزو انقلابی‌ها نبودم، ولی به درس آقای و آقای آذری قمی می‌رفتم که هر دو از انقلابی‌های درجه یک و داغ بودند. آن وقت همین آقای خزعلی که استاد مکاسب من بود، در درس خارج آیت الله شریعتمداری شرکت می‌کرد. آقای که در ردیف انقلابی‌های درجه یک بود به درس آقای می‌آمد. ایشان یک درس خصوصی در مدرسه‌ی حجتیه داشت که اغلب اعاظم حوزه مانند آقای مکارم، آقای نوری، آقای ابطحی، آقای زنجانی و دیگران شرکت می کردند. 🔹این دسته بندی‌ها و درگیری‌های جناحی که متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب پیدا شد، آن وقت‌ها به این شدت اصلا نبود. الان جوری شده وقتی به جلسه سیاسی مثلاً جناح راست می‌روی، یک نفر آدم چپی در آنجا نمی‌بینی. برعکسش هم این طور است. یک راستی در جلسه‌ی چپی‌ها به چشم نمی‌خورد. 🔸البته در آن وقت هم یک سری تنش‌ها و درگیری‌های لفظی مانند ماجرای لیله‌الضرب اتفاق می‌افتاد، ولی اغلب اینها در سطح افراد پایین‌تر به چشم می‌خورد. بیشتر آنهایی به این مسائل روی می‌آوردند که چندان جوانب احتیاط و تقوا را رعایت نمی‌کردند و حرمت اشخاص را نگه نمی‌داشتند. 🔹مثلاً من خودم با یکی از این افراد در مدرسه فیضیه درگیر شدم. او نسبت به مرحوم آیت الله سید محمد وحیدی شبستری حرف‌های رکیکی زد. باز یکی دیگر بود که در مورد آقای شریعمتداری حرف‌های تندی به زبان می آورد. می گفتم: هر چه باشند این آقایان عالم، مجتهد و مرجع تقلید هستند. هرچه به زبانمان آمد که نباید در حق آنان روا بداریم. 📚خاطرات حاج شیخ رضا استادی، تدوین: عبدالرحیم اباذری، ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی،چاپ اول: ۱۳۸۷، ص ۱۸۶ - ۱۸۸ ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
آیت الله سید محمد (ره) و خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶ با صدور اعلامیه‌ای، رژیم پهلوی را به‌خاطر سرکوب قیام مردم تبریز و قم به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. با اقدام دولت بختیار در بستن فرودگاه‌ها و ممانعت از ورود امام خمینی(ره) به کشور، با صدور اعلامیه‌ای آن را محکوم کرد. ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶
مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة للحكيم المتألّه السبزواري - ج1 - السيد محمد الوحيدي.pdf
11.2M
📚 "مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة السبزواري" 🔻جلد اول ✍آیت الله سید محمد (ره) از جمله اساتید آیت الله وحیدی ، مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی و مرحوم آیت الله غروی اصفهانی (کمپانی) می باشد که مشرب فلسفی و عرفانی داشته اند. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶
مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة للحكيم المتألّه السبزواري - ج2 - السيد محمد الوحيدي.pdf
10.93M
📚 "مجمع الفوائد في شرح غرر الفوائد المشتهرة بـ المنظومة السبزواري" 🔻جلد دوم ✍آیت الله سید محمد (ره) از جمله اساتید آیت الله وحیدی ، مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی و مرحوم آیت الله غروی اصفهانی (کمپانی) می باشد که مشرب فلسفی و عرفانی داشته اند. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
روش استنباط نظرية اقتصادي از كتاب و سنت__.pdf
481.2K
📙 روش استنباط نظريه اقتصادی از كتاب و سنت ✍ استاد سید محمدکاظم رجایی و استاد مهدی خطیبی 💧چکيده تبيين روش استنباط نظريه اقتصادي از كتاب و سنت يكي از پيش‌نيازهاي نظريه‌پردازي در اقتصاد اسلامي است. اين مقاله با روش «اجتهادي ـ تحليلي» ضمن ارائه روشی برای استنباط نظريات اقتصاد اسلامي از کتاب و سنت، مراحل آن را بر «توازن» تطبيق مي‌كند. در روش پيشنهادي، پس از طرح موضوع و شناسايي اوليه متغيرهای مرتبط با آن، مجموعة اطلاعات به دست آمده به دانش اقتصاد رايج عرضه و موضوع‌شناسي عميق ـ در سه سطح مفهوم‌شناسي، بررسي سير تاريخي، و کشف مباني ـ در اقتصاد رايج صورت مي‌گيرد. در مرحلة بعد، جست‌وجو براي کشف مباني اسلامي مرتبط با موضوع آغاز مي‌شود. در ادامه راهبردهاي مرتبط با موضوع از کتاب و سنت، که نوعاً در قالب احکام پنج‌گانه ظهور پيدا مي‌کند، به روش «اجتهادي» استخراج مي‌شود. ضميمه شدن راهبردهاي استخراج شده به مباني، محقق را به سمت نظريه سوق مي‌دهد. در اين مرحله، متغيرهاي مرتبط با موضوع مجدداً ارزيابي مي‌شوند تا متغيري از قلم نيفتاده باشد و يا متغير غيرمرتبطي به مجموعة متغيرها افزوده نشده باشد. «انسجام‌بخشي و يکپارچه‌سازي» مرحلة پايانی و اساسی فرايند استنباط نظرية اقتصادي از کتاب و سنت است. 🌐 منبع 👉 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab