┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺#نکاتی_از_الغدیر 4⃣
نگارش الغدیر، گامی بلند در راستای وحدت اسلامی
🔅انگیزه ی بزرگان شیعه همچون علامه امینی رضوان الله علیهم از پرداختن به مسئله غدیر ، تبیینِ یکی از اصول مسلم و یکی از حقائقِ تردیدناپذیر اسلام در مسیر تحقق اخوت اسلامی بوده است . و در این راه از هرگونه اختلاف پراکنی و تفرقه افکنی پرهیز داشتند و هیچ گاه از مسیر انصاف و ادب خارج نشدند.
گواه روشن این مدعی، ستایش نامه هایی (۱)است که از سوی چهره های سرشناس جهان اسلام و غیر شیعه، بر کتاب الغدیر و خطاب به علامه امینی نگاشته شده است.
🔰یکی از درخشان ترین آنها نویسنده، محقق و ادیبِ مشهور و برجسته ی مصری ، "محمد عبدالغنی حسن" است که ستایش نامه ی او در آغاز جلد نخست الغدیر منتشر شده است .
وی علامه را چنین خطاب می کند :
سیدی الأستاذ العلّامة الکبیر عبدالحسین أحمد الأمینی
🔹و در معرفی انصافِ علمیِ علامه می نویسد:
و لکنّ الحق الذی یجب أن یُجهر به أن العلامة لم یکن مُحبّاً متعصّباً ولا ذاهوی متطرّف جموح ...
باید با صراحت و صدای بلند اذعان نمود که علامه امینی در عین شیفتگی و محبت سرشارش به امام علی، که سراسر وجودش را فرا گرفته، از تعصب و هوای نفس و جانب داری غیر منصفانه بدور است.
🔸مقام معظم رهبری مدظلّه العالی در عید غدیر ۱۴۰۰ به اعتراف او اشاره می کنند :
نه اینکه حالا این را ما بگوییم؛ این را علمای بزرگ اهل سنّت، نویسندگان، روشنفکران [میگویند]. مثلاً آن نویسندهی معروف مصری محمّد عبدالغنی حسن که یکی از تقریظنویسهای بر الغدیرِ علّامهی امینی است، از جملهی چیزهایی که میگوید [این است که] «هیچ تردیدی در واقعهی غدیر نمیشود داشت»؛ [بنابراین عید غدیر] یکی از مسائل مهم است.(۲)
🔹وی نامه اش را با این عبارت باشکوه و ماندگار پایان می دهد :
ولکن علامتنا الکبیر حریٌّ أن یغفر لصدیقه السنیّ المصری ...
و أسأل الله أن یجعل من هذا الغدیر الصافی ،صفاءً لما بین أهل السنة و الشيعة من أخوّة إسلامیة ...
این بود نگاهی گذرا و سریع بر کتاب الغدیر؛ هرچند سزاوار است که علامه بزرگوار ما، دوستِ سنی و مصری خود را بر قصورش ببخشاید ...
و از خدای متعال مسئلت می نمایم که از این چشمه زلال " الغدیر " صفا و یکدلی میان اهل سنت و شیعه در مسیر تحقق اخوت اسلامی پدید آورد تا با وحدت و یگانگی بتوانند امتی یکپارچه و بنایی استوار و زوال ناپذیر برای زندگی، توام با آزادی و شرف تشکیل دهند و روز افزون عزت اسلام و ارجمندی مقام آنان در جهان تامین گردد.
ــــــــــــــــــــــــ
۱. تقریظ
۲. لینک سخنان رهبری https://b2n.ir/a21848
#الغدیر
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
برگزیده ای از تازه های نشر کتاب #معرفی_کتاب 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
برگزیده ای از تازه های نشر کتاب
#معرفی_کتاب
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥اهدای نسخه برگردان کتاب نفیس و کهن "امالی شیخ #صدوق" به خط ابن سکون که سالها در اختیار مرحوم حاج #شیخ_عباس_قمی ره بوده به حضرت آيت الله صافی گلپایگانی(ره)
باسمه تعالی
این نسخه بسیار نفیس و کهن شیعی که ابن سکون حلی در سنه ۵۶۳ هق آن را شخصاً کتابت کرده است، با احترام به پیشگاه شیخ الفقهاء والمجتهدین حضرت آيت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله #صافی_گلپایگانی مدظله العالی تقدیم می دارم و بدینوسیله دوام توفیق و تأییدات آن وجود ذیجود را از درگاه ربوبی مسئلت مینمایم.
سید محمود المرعشی النجفی
📚محضر آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره/ بهکوشش: محسن اکبری شاهرودی
#نسخه_خطی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥صوت کامل جلسهی دربارهی غرب 🎤شهید #آوینی ▫️ مجموعه ی انفجار اطلاعات ❓ چطور باید با معرفت جامع
💥چالش اسلام و مدرنیته!
🔸...تا ۳۰ سال پیش، حتی متفکرانمان تصور میکردند که درگیری ما بین اسلام و مسیحیت است. با مراجعه به کتابهای شهید #مطهری میبینیم که مسئلهٔ او مدرنیته به آن معنا نیست. او دغدغهٔ بعضی مسائل انسانشناختی را دارد.
مخالفت شهیدمطهری عموماً با تودهایها و ماتریالیستهاست. جاهایی هم اختلافات کلامی با مسیحیان را مطرح میکند. اما آیا مشکل امروز ما با مسیحیان است؟ خیر. سال ۸۰ که اسقف ارشد اتریش به دانشگاه ما آمده بود، جلسهٔ سخنرانی ترتیب داده و تعدادی از کلامیهای زبردست را آورده بودند که اگر بحث اسلام و مسیحیت پیشآمد، چنداستدلال قوی بگویند و طرف مقابل را بهسکوت وادارند. کاردینال اعظم شروع کرد به سخنرانی و گفت که مسئله آنها امروز، ما نیستیم؛ مسئلهٔ ما هم آنها نیستند. مسئلهٔ امروزِ ما و آنها مدرنیته است. مسیحیت زیرچرخهای سکولاریسم و مدرنیته در حال لهشدن است. نمیگذارند کسی سراغ دین بیاید. دین کج و معوجی دارند ارائه میکنند بهاسم مسیحیت که اصلاً نمیتوان فهمید چیست.
🔸مدرنیته حتی دین مسیحیت را متناسب با ارزشها و فهم دنیاگرانهٔ خود تغییر داده و از کاتولیسیسم، پروتستانتیسم و پیوریتانیسم بیرون کشیده است. پروتستانتیسم مسیحیت مدرنشده است که در قرن هفده ظهور کرد. پروتستانتیسم مذهبی اصیل نیست، هرچند مارتین لوتر که بهوجودآورندهٔ این مذهب است ظاهراً با اهداف مقدس یعنی زهد و پرهیز از اشرافیت و دوری از کلیسای فاسدشدهٔ قرن هفدهم پایهگذار آن شده ولی نهایتاً مسیحیانی که دینداری و ارزشهای نوپدید غرب را برگزیده بودند، پروتستان شدند. ماکس وبر کتاب بسیار مهمی دارد بهنام «اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری» که نشان میدهد این مذهب جدید لوتر بود که راه را برای سرمایهداری اروپایی باز کرد وگرنه مسیحیت سنتی اروپا بهخاطر گرایش به زهد و قناعت و دوری از دنیا پذیرای روح سرمایهسالارانه و کنّازانه و پولپرستانه بشر جدید غربی نبود.
🔸پوریتانیسم که صورت دنیازده مسیحیت است ماهیتی منطقی و ضدّ سنت دارد و بههمینلحاظ، نهتنها در برابررویکرد اروپای شرقی به سرمایهداری و انقلاب تکنولوژیک ممانعتی ندارد، بلکه با این اعتبار که در میان همهٔ فِرَقِ پروتستانها مقبول است و حیات دنیایی انسانها را عین تکلیف الهیشان میانگارد، بهآن مدد میرساند. چه اینگونه فرض کنیم که ظهور پروتستانتیسم-یا پوریتانیسم-ناشی از رویکرد غرب به تفکر منطقی، ضدّ سنت و علمزده است و چه آنگونه که وجود پروتستانتیسم را آمادهگر بسط حاکمیت سرمایهداری و توسعهٔ تکنولوژی بدانیم، مسلّم آن است که تمدن صنعتی، بهطور کامل، تنها در جامعهای بنیان میگیرد که در آن ممانعتهای سنتی و مذهبی در برابر روح سودانِگارانهٔ سرمایهداری و حاکمیت تکنیک و اخلاق ملازم با آن وجود نداشته باشد. در جامعهٔ آمریکا اکنون اقوامی چون «آمیش»ها - در پنسیلوانیا - وجود دارند که با اتکا به تفسیر خاصی که از مذهب کاتولیک دارند با تمدن جدید مخالفت میورزند و حتی ظاهر جامعهٔ خویش را از لحاظ معماری و شهرسازی و معیشت بهصورت قرون وسطا حفظ کردهاند. در پرواز آمریکا به کانادا این مقاومتها آنقدر جدی است که حتی در هواپیما، هنگام عبور از آسمان اوتاوا، سرو مشروبات الکلی قدغن میشود!
🔸برگردیم به این حرفی که کاردینال زد. ما امروز درگیری کلامی چندانی با مسیحیان نداریم. ما با هم مسئلهٔ مشترکی داریم و آن مدرنیته است. آنها هم مثل ما ارزشهایی مثل خانواده و کرامت انسانی و پالایش روح و اخلاق اجتماعی پاکیزه برایشان مهم است و این ارزشها همه زیر چرخهای سبک زندگی مدرن در حال لهشدن است.
📚از کتاب "ماجرای فکر آوینی👉
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ اجمالی حضرت آیتالله جوادی آملی به اراجیف یکی از سران فتنه: «لااکراهفیالدین» به معنی بیحجابی و بی حیایی در جامعه نیست
⚠️این (طرز برداشت) میشود اباحیگری.
🚨اگر معنای این آیه اینگونه بود پس اینهمه بگیر و ببند در قرآن برای چیست؟
محمد خاتمی از لیدرهای فتنه ۸۸ در دیدار جمعی از فعالان مسایل زنان و بانوان فعال در عرصههای اجتماعی و سیاسی، بر لزوم تفکیک بین عفاف و حجاب عنوان کرده بود: وقتی خداوند میگوید «لا اکراه فیالدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟!
ما از جامعهی عفیف حمایت میکنیم اما به آن معنا نیست که عفت را با حجاب یکی بدانیم و آن را به زور به جامعه تحمیل کنیم!
✍پ.ن: خاتمی و دوستانش دین را بازیچه اغراض سیاسی کثیف خود کرده اند ، این واضح و روشن است ، اما تعجب از برخی بخصوص برخی عمامه بسرهاست که هنوز خباثت این افراد را متوجه نشدن یا نمیخوان متوجه بشن!!
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🎥 پاسخ اجمالی حضرت آیتالله جوادی آملی به اراجیف یکی از سران فتنه: «لااکراهفیالدین» به معنی بیحج
💥معنای لا اکراه فی الدین
✍شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
🔸«لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» ؛ در دين، اجبارى نيست؛ [زیرا] راه درست از راه انحرافى، روشن شده است.
🔹برخی افراد در فهم این آیه شریف به خطا میروند و گمان میکنند که اسلام، آزادی در پذیرفتن و نپذیرفتن دین را برای انسان تضمین کرده و بر پایه اصل آزادی فردی که تمدنهای نو به آن معتقدند، هرگونه اجبار بر دینداری را منع نموده است، اما این کاملاً خطا است.
🔻... مقصود اسلام از نفی اجبار در دین، این است که راه هدایت و انحراف روشن شده است و حق و گمراهی از هم متمایز هستند و ازآنجاکه نشانهها روشن و برهان آشکار و تفاوت بین تاریکی و روشنایی بر همه هویدا است، دیگر نیازی به اجبار نیست و اساساً امکان اجبار بر پذیرش دین وجود ندارد؛ زیرا دین فقط کلماتی بیروح که بر زبان جاری شوند یا آداب و رسومی سنتی که اعضا و جوارح انسان انجام دهند نیست، بلکه دین یک باور، یک نظام و یک شیوه برای اندیشیدن است.
📚پژوهشهای قرآنی، ص ۳۸۰
#شهید_صدر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربه همزمان حس خوب آزادی بیان و حس بد بی توجهی ها؛
📽 از وضعیت امتحانات شفاهی تا وضعیت معیشتی و اخلاقی طلاب
#صدای_طلاب
🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب
🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
کشکول ناب حوزوی
🔺اطلاعیه دروس بسم الله الرحمن الرحیم با عنایات حضرت حجت ارواحنا فداه درس ریاضی 'کتاب هندسه اقلیدس
🔺اطلاعیه
درس فقه "تبصرة المتعلمین" از ابتدا
فردا روز چهارشنبه 24 خرداد
ساعت 11تا 12 صبح
در شبستان نجمه خاتون(زیرزمین) حرم مطهر حضرت معصومه(س)
برگزار میشود.
دوستانی که امکان حضوری دارند تشریف بیاورند...
و من الله التوفیق
آیدی کانال
https://eitaa.com/Tabsera1214faghhi
ادمین @MYGH1214
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺#نکاتی_از_الغدیر 5⃣
الغدیر از نگاه شهید مطهری
❓ برای برخی این پرسش پیش آمده که آیا تالیف و نشر کتابی مانند "الغدیر" ، مانعی در راهِ هدفِ مقدس و ایده آل "وحدت اسلامی" ایجاد نمی کند ؟!
🔆شهید #مطهری پس از طرح این پرسش در مقاله ی "الغدیر و وحدت اسلامی" (۱) که پیش از انقلاب منتشر شده؛ می فرمایند :
علامه امینی طرفدار وحدت اسلامی هستند و بانظری وسیع و روشن بینانه بدان می نگرند. معظم له در فرصتهای مختلف در مجلدات الغدیر این مسئله را طرح کردند که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم :
🔹علامه در مقدمه جلد نخست الغدیر ، اشاره ی کوتاهی می کنند به اینکه الغدیر چه نقشی در جهان اسلام خواهد داشت و می گویند :
و انّا نعُدّ ذلک کله خدمةً للدین و إعلاءً لکلمة الحق و إحیاءً للأمة الإسلامية ...
هدف ما از نگارش این کتاب، خدمت به دین و برافراشتن کلمه حق و احیای امت اسلامی است.
🔸هم چنین در مقدمه ی جلد هشتم تحت عنوان "الغدیر یوحّد الصفوف فی الملأ الإسلامی" مستقیما به نقش الغدیر در وحدت اسلامی می پردازند و اتهامات کسانی که می گویند الغدیر موجب تفرقه مسلمانها می شود را پاسخ می دهند؛ و تبیین می کنند که اتفاقا الغدیر بسیاری از سوء تفاهم ها را از میان برمی دارد و موجب نزدیک تر شدن مسلمان ها به یکدیگر می شود.
آنگاه اعترافات دانشمندان اسلامیِ غیر شیعه را در این باره شاهد می آورند که نامه ی "شیخ محمد سعید دحدوح" از زمره ی آنها است.
وی در بخشی از نامه خود می گوید :
کنا نسمع من أساتذتنا أساتذة الأخذ و التألیف - عفی الله عنهم إن کانوا لایعلمون- 👈إنّ قصة الغدیر أسطورة صنعها الشيعة و أیّدها ملوکهم لحوائج سیاسیّة !!! 👉
ما از اساتید خود که اهل تحقیق نیز بودند می شنیدیم که :
واقعه ی روز غدیر ، افسانه ای است که شیعیان ساخته اند و پادشاهان شیعی با اهداف سیاسی آن را تایید کرده اند !!! آن وقتها آنچه ما و ایشان از غدیر می دانستیم از این تجاوز نمی کرد.
ــــــــــــــــــــــــ
۱. یادنامه #علامه_امینی به اهتمام دکتر سید جعفر شهیدی و محمد رضا حکیمی که سال ۱۳۵۲ منتشر شده است.
#الغدیر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥زندگینامه، خاندان و خاطرات مرحوم آیت الله سیدباقر آیت میردامادی (ره)
#تراجم_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جریان شناسی عبدالکریم سروش 🎤استاد اسدپور جلسه (۱) #نقد_سروش #نقد_روشنفکران_دینی ❇️ کشکول ناب حو
💥عبدالکریم سروش آنقدر مسخره و بی مزه شده که روشنفکران و سکولارها نیز او را گردن نمیگیرن و به فحاشی های وی و تناقضات فکری اش واکنش نشان می دهند و پروژه "عبور از سروش" را چند سالیست آغاز کرده اند.
نمونه اش یادداشت زیر است (البته در انتهای این متن، مختصرا به نقد مصطفی ملکیان و جواد طباطبایی نیز پرداخته شده که جالب است)
✍دکترسروش از پس خودش برنمیآید!
یادداشت سراسر فحش عبدالکریم سروش علیه رضا داوری، اگرچه نکتهٔ تازهای در بر نداشت و تلنباری از تکرار مکررات بود، ولی بهانهای است برای طرح چند نکته دربارهٔ دکتر سروش.
دکتر سروش پنج ماه دیگر ۷۸ ساله میشود. اینکه فردی ۷۸ ساله این قدر انگیزه داشته باشد برای تاختن به شخصی ۹۰ ساله، از عجایب است. چون در این سن و سال، افراد معمولا در آرامش و پختگیِ پیری به سر میبرند و اهل گلاویز شدن با این و آن نیستند.
تعداد فحشهای این نامه به قدری زیاد است که شمارش آنها آسان نیست. ولی بعضی از فحشها چنیناند: بیآبرو، سفله، مزدور، بیحریت، ذلیل، متفکرنما، مقلد، بیحیا، بیتواضع، جاهل، دروغگو، فحاش، چاپلوس، دریوزه، سیاهسابقه، مزدور به حد اعلا، ناجوانمرد، سابق بر ماکیاولی، خدمتگزار عملهٔ ظلم، فرومایه، روندهٔ راه رذالت، کارنامهسیاه، معلقزن، متملق، تبهکار، هتاک و …
جالب اینکه سروش در نوشتهاش نوشته: «دیده نشده بود که به نام نقد به فیلسوفی فحش بدهند»!...
ادامه
#نقد_سروش
#نقد_روشنفکران_دینی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥چالش اسلام و مدرنیته! 🔸...تا ۳۰ سال پیش، حتی متفکرانمان تصور میکردند که درگیری ما بین اسلام و مس
💥سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه
✍استاد شهید #مطهری
🔹سرمايه دارى در دنياى امروز یک پديده نو و بىسابقهاى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمىگذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث هايى كرده و مىكنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مىرود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد.
🔸ولى حقيقت مطلب اينطور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بىسابقهاى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. اين موضوع از لحاظ اصول علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مىشود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معاملهاى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مىخورد و مىبرد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايهدار با انصاف است يا بىانصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايهدار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است.
📚مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، جلد20، بخش سرمايه دارى و سوسياليسم از ديدگاه اسلام،ص479
✍پ.ن: خود همین تیز بینی شهید مطهری درباره اهمیت اقتصاد سرمایه داری و راس مسائل جدید دانستنش نشان از عمق شناخت شهید مطهری در مواجهه با مدرنیته و غرب می کند(که استاد قنبریان نیز بدان اشاره کردند) ، شهید مطهری فقط نزاع کلامی با مسیحیت و مارکسیسم نداشت، بلکه در اقتصاد و فقه مسائل جدید و مسائل زنان و جامعه شناسی و معرفت شناسی و مسائل تربیتی و... رویکرد فعالی داشت و به تولید علم می پرداخت.
#نئولیبرالیسم
#اقتصاد_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
41.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥آزاداندیشی، هویت علمی حوزه
تاکید بسیار #رهبر انقلاب بر گسترش فضای علمی و ارائه آراء علمی بدون ترس + توصیه به عدم تکفیر + جواب علمی دادن به مسائل + توصیه هایی برای نظریه پردازان
✂️بخشی از سفر رهبر معظم انقلاب به قم سال ۸۹
همراه با برخی فیلمهای منتشر نشده از دیدار با علما و مراجع
#نقد_حوزه
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺#نکاتی_از_الغدیر 6⃣
هر انسان منصفی شیفته و دلباخته علی علیه السلام می شود؛ هرچند مسیحی باشد!
🔅 #علامه_امینی در ج۳ الغدیر به معرفی برخی شاعران مسیحی پرداخته و می نویسد :
ربما یستغرب القارئ ما یجده من مدایح النصاری لأمیرالمومنین علیه السلام.
👈و لاغرابة فی ذلک ؛ فإنّ المنصف -مهما اعتنق مبدء غیر الاسلام- فإنه لایسعه انکار ما اکتنف مولانا من الفضائل ...👉
چه بسا خوانندگان از دیدن سروده های ستایش آمیز مسیحیان درباره امیرالمومنین علیه السلام دچار شگفتی شوند.
اما جای شگفتی نیست؛ زیرا هرکس دارای انصاف باشد - هرچند که مسلمان نباشد - او را نرسد که فضیلت هایی را که مولای ما در بر دارد ، انکار نماید؛ ویژگی های ارزنده ی شخصیتی ، دانش فراوان ، قهرمانی و دلیری ...
📌در ادامه علامه به دو تن از شاعران معاصر مسیحی از مصر و لبنان اشاره میکند :
🔸یکی از مسیحیان روزگاران اخیر که طولانی ترین قصیده را ( ۵۵۹۵ بیت!!! ) در مدح امیرالمومنین علیه السلام سروده، "عبدالمسیح انطاکی مصری" است.
وی در بخشی از آن قصیده می گوید:
کذا النصاری بحبّ المرتضی شغفت
ألبـــابُها و شدت فیه أغــــــانیـــــها
نیز دلهای مسیحیان از عشق مرتضی آکنده شده و در وصف او سروده ها سرداده اند.
و از آنان جز ستایش تابناک وی را نمی شنوی که در محافلشان بر زبان می رانند.
فارجع لقُسّانها بین الکنائس مع
رهبانها و هی فی الأدیار تأویها
پس برو نزد کشیشان ایشان در کلیساها و نیز راهبانشان در دیرهایی که مأمن آنها است
تجد محبّـــته بالإحترام أتـــت
نفوسها و له أبـــدت تصبّیهــــا
در می یابی که جان هاشان آمیخته ی احترام و عشق و اظهار دوستی به اوست.
🔹و فی الآونة الأخیرة نظم الأستاذ بولس سلامة قاضي أمّة المسیح ببیروت
👈 بعدما قــرأ کتابنا هذا "الغدیر"👉 قصیدته العصماء ...
هم چنین در دوره ی اخیر ، "استاد پولس سلامه" قاضی مسیحیان لبنان در بیروت ، پس از مطالعه همین کتابِ ما الغدیر ، قصیده ی ارزنده خویش را با نام عید الغدیر در ۳۰۸۵ بیت سروده که در ۳۱۷ صفحه به چاپ رسیده است.
#شعر
#الغدیر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا برخی نوجوونا در اغتشاش پارسال حضور داشتن؟
کلیپی ۲سال پیش منتشر شد از دختران نوجوانی که برای یک بازیگر(گلزار) گریه میکنند!
راه محمد رضا گلزار چه راهیست که بخشی از جوانان دهه هشتادی می خواهند آن را ادامه دهند؟ جنگ برای عدالت است؟ دفاع از مظلوم است ؟ تلاش برای دموکراسیست؟ نه
راه محمد رضا گلزار ، بی ام دبیلیو اِی هشت و بنز افسانه ایست که مخاطب باید برای داشتنش تمام عمر حسرت بخورد ؛ راه گلزار مصرف و مصرف بیشتر است ، راه گلزار تبلیغات و رویاهای لاکچری جلو مردم گرسنه رژه بردن است !
حالا این جمعیت عظیم👆 که به مشایعت گلزار الگو می روند ، مگر دهه هشتادی هستند؟
انگار می خواهیم این نظم مصرف و لاکچریسم را گردن دهه هشتادی ها بیاندازیم ، در حالیکه همه ما هستیم که گلزار را الگوی بچه هایمان کردیم و [الگوهای مناسب] را ، بی ارزش تلقی کردیم !
روزی باشد که این مملکت دفاع بخواهد، این مملکت غیرت و عزت بخواهد ، این مملکت علم بخواهد، این مملکت ارزشهای والای انسانی بخواهد، ولی راه گلزار و نسل طرفدار گلزار بگویند: ما مملکت نمی خواهیم ، وطن آنجاییست که بتوانیم خوب مصرف کنیم!
جوانانی که می خواهند راه گلزار را روی بیلبوردهای شهری دنبال کنند، بر خرابه های اقتصادی مملکت بی تولید و دلالی و مصرف گرایی ، راه او را نمی توانند بروند، بلکه آینده را از دست خواهند داد ؛ بیایید یک رویای جدید تعریف کنیم ، رویای یک مملکت مولّد، دانش محور، عدالت جو و آزاد که راه قهرمانان عدالت و ازادی و استقلال را می رود نه اسطوره های زیبایی و مصرف. و گرنه این راه به ترکستان است.
✍دکتر سیدمجید حسینی
🔴 @kashkolenab
چرا_در_بحث_با_اهل_سنت_نمیتوان_به.mp3
2.91M
❔🔺️چرا در بحث با اهل سنت نمیتوان به اخبار آحاد تمسک کرد؟
🎤آیتالله #شبیری_زنجانی
خارج #اصول فقه/جلسه 49
95-12-02
#علوم_حدیث
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab