eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
573 ویدیو
364 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥سرگذشت جالب! مرحوم آیت الله سید محمدباقر (حجت الاسلام) در ایام تحصیل خود در نجف و اصفهان به قدری فقیر بود که غالباً لباس از زیادی وصله به رنگ های مختلف جلوه می کرد گاهی از شدت گرسنگی و ضعف، غش می‌کرد، ولی فقر خود را کتمان می نمود و به کسی نمی گفت، روزی در مدرسه علمیه اصفهان، پول نماز وحشت در بین طلاب تقسیم شد وجه مختصری از این ناحیه به او رسید چون مدتی بود گوشت نخورده بود به بازار رفت و جگر گوسفندی را خریداری کرد، در مسیر راه ناگاه چشمش به سگی افتاد که بچه‌هایش روی سینه او افتاده و شیر می خورند. ولی از سگ بیش از مشتی استخوان باقی نمانده بود و از ضعف قدرت حرکت نداشت . 🔻حجت الاسلام به خود خطاب کرد و گفت اگر از روی انصاف داوری کنی این سگ برای خوردن این جگر از تو سزاوارتر است زیرا هم خودش و هم بچه های گرسنه اند ، از این رو جگر را قطعه قطعه کرد و جلوی آن سگ انداخت خود حجت الاسلام شفتی نقل می کند از وقتی پاره های جگر را نزد سگ انداختم گویی او را طوری یافتم که سر به طرف آسمان بلند کرد و صدایی نمود من دریافتم که او در حق من دعا می کند 🔰از این جریان چندان نگذشت که یکی از بزرگان از زادگاه خود *شفت* مبلغ ۲۰۰ تومان برای من فرستاد و پیغام داد که من راضی نیستم که از عین این پول مصرف کنید بلکه آن را نزد تاجری بگذار تا با آن تجارت کند و سود تجارت از او بگیر و مصرف کن. 🔹من به همین سفارش اقدام کردم ، و بعد از مدتی به قدری وضع مالیم خوب شد که از سود تجارت آن پول، مبلغ هنگفتی به دستم آمد و با آن حدود هزار دکان و کاروانسرا خریدم و یک روستا را که در اطراف محلمان بنا کرده بودند، بطور دربست آن روستا را خریداری نمودم ، که اجاره کشاورزی آن در هر سال نهصد خروار برنج می شد، دارای اهل و فرزند شدم وقریب صد نفر از در خانه من نان می خوردند ، تمام این ثروت و مکنت برای ترحمی بود که من به آن سگ گرسنه نمودم و او را برخورد ترجیح دادم . 📚اقتباس از کتاب صد و یک حکایت ص 158 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
اقتصادنا ۴٣- آیت‌الله سند- نظام اقتصادی از فقه سنتی ٣١ تیر-کم حجم.MP3
31.03M
💥نشست علمی استخراج نظام اقتصادی از فقه سنتی با تطبیق بر رمزارزها 🎤 آیت‌الله شیخ محمد (استاد حوزه‌های علمیه نجف) ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥کاش گاهی چرتکه‌ای می‌انداختیم! ✍آیت الله سید ره : به خدا قسم ، من خودم را می‌گویم که اگر یک صدم آن چه که به ظاهر می‌رسیدم، به باطن خود رسیدگی می‌کردم، وضعم بهتر از این‌ها بود. آن قدری که دقت دارم لباسم مرتب باشد، یقه‌ام کثیف نباشد، قبایم اتویش خوب باشد، جلوی آیینه می‌ایستم و خود را مرتب و منظم می‌کنم، اگر به باطن خودم رسیدگی می‌کردم و زشتی‌های آن را برطرف می‌کردم و محاسبه می‌نمودم که چه بدی‌هایی دارم، از نظر اخلاقی خیلی بهتر از این‌ها می‌توانستم باشم. کاش گاهی چرتکه‌ای می‌انداختیم و می‌دیدیم از نظر روحی در چه وضعی هستیم و چه مقدار سرمایهٔ معنوی و اخلاقی داریم. آیا این گونه که هستیم، خدا می‌پسندد؟ 📚 زلال حکمت ۲، سیدرضی شیرازی ، ص۱۸۰ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 #مستند "کوچه مقدس" - زندگینامه آیت الله مقدس از #علمای_تهران حاج آقای مقدس خیابانی امام جماعت مسج
💥زنده نگه داشتن مساجد و هیئات واجب است! مساجد باید جاذبه داشته باشند! متاسفانه مساجد کلا چند دقیقه برای نماز بازند و بعد بسته می‌شوند! نباید اینطور باشد باید رفت و آمد در مسجد دائمی باشد! هیئت هم همینطور است. 🎤 معظم انقلاب ✍پ.ن: امام جماعت خرج زندگیش در بیاد و مهارت تبلیغی بلد باشه میتونه مسجد رو فعال کنه، اما وقتی امام جماعت یک سوم خرج زندگیشم از مسجد در نمیاره ، مجبوره بره مسافر کشی ووو اون وقت دیگه اون وقتی که برای مسجد باید بزاره رو نمیتونه بزاره. اینها واضحاته مسئولین حوزوی و فرهنگی مثل شورای عالی حوزه و سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات ، امور مساجد ، سازمان اوقاف ووو باید بفهمند اینو! عکس مربوط به "مسجد روحانی" در تهران 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نیازمند کمک هستیم چند سالیست در روبیکا کانالی زدیم و پاسخ به سوالات و شبهات می دهیم. نیازمند طلاب
کانال روبیکامون که پاسخ به شبهات و سوالات دینی میدادیم بخاطر اینکه کسی نیست تبادل کنه اعضاش داره کم میشه متاسفانه کسی اگر تبادل کردن بلده یا کسی رو میشناسه به ما معرفی کنه، نیازمند تبادل کننده لیستی و تکی تو روبیکا هستیم اگر کسی مایل به همکاری بود ، به آیدی مدیر کانال پیام دهد. 👇 @Kashkoolenab 🔶 طلاب پاسخگو در ایتا👇 eitaa.com/tollabe_pasokhgoo 🌀طلاب پاسخگو در روبیکا🔻 https://rubika.ir/Tollabe_Pasokhgoo
النکت_الاعتقادیه_شیخ_مفید_یا_فخریه.pdf
378.6K
📕 کوتاه "النکت الاعتقادیه شیخ مفید یا فخریه فی الاعتقاد فخر المحققین؟" ✍استاد ابوالفضل بابلی و استاد علی اکبر صفری 🗃کتاب شیعه: بهار و تابستان 1389-شماره۱- (موسسه کتاب شناسی شیعه) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
1505420966.mp3
3.7M
💥ماجرای مباهله 🎤آیت الله شیخ عباس 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
سلام🌹✋ نمی‌رسی سخرانی‌های حضرت‌آقا رو ببینی؟🤔 خب به کانال نخبگانی راه‌بر امین سر بزن!💡 https://eitaa.com/joinchat/3498639669C0f6c9c6f9d اینجا میخوایم بدون حاشیه، هر موقع آقا سخنرانی داشتند، سخنرانی صوتی📻 و تصویری🎥 و متنیشو📝 در دسترستون بگذاریم میتونی از وقتای مرده‌ات استفاده کنی و توی راه و...سخنرانی رو گوش بدی💪 (گاهی هم به مناسبت، مطالبشون توی موضوعات مهم(مثل ) رو قرارمیدیم؛ تا با اندیشه‌های این اسلام‌شناس و متفکر، به تدریج بیشتر آشنا بشیم)👇 https://eitaa.com/joinchat/3498639669C0f6c9c6f9d
در مراسم دیروز دیدار با رهبری ظاهرا تنها شخصیت بزرگ حوزوی که می توانست روی صندلی بشینه ولی در بین طلاب نشست آیت الله شب زنده دار بود. خداوند ایشان را حفظ کند ما به همین چیزها در حوزه نیازمندیم، هرچه بیشتر باید رابطه علما و مسئولین حوزوی با بدنه طلاب نزدیک تر شود. برخی نوه یا داماد یک آقایی که خود آن آقا هم معروف نیست می شوند خود را گم کرده و در مراسمات روی صندلی می نشینند! خوب است آدم خودش را گم نکند! 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
در مراسم دیروز دیدار با رهبری ظاهرا تنها شخصیت بزرگ حوزوی که می توانست روی صندلی بشینه ولی در بین طل
حاشیه یکی از اساتید محترم درباره پست قبلی با تشکر از توجه و لطف این استاد محترم باید عرض کنیم روشن است که آنهایی که واقعا مشکلی مثل پا درد و کمر درد دارند معذور هستند ، کنایه ما بیشتر به جوانانی هست که بخاطر انتساب خود به برخی بیوت یا اساتید ، زودتر از بزرگترها کمر درد میگیرند و صندلی نشین میشوند! بعضی از بزرگان معاصر با کهولت سن و مریضی های متعدد تا آخر عمر بر زمین نشستند و البته در حوزه نجف هنوز هم بسیاری از علما و اساتید بر زمین می نشینند. در مراسمات متعددی دیده می شود که پیرمردهای ۷۰ ۸۰ساله چون آقازاده و... نیستند باید به سختی بر زمین بشینند اما برخی از جوان تر ها بر صندلی می نشینند! اینها با اخلاق اسلامی سازگار نیست. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
روحیه کتابخوانی را گسترش دهیم در بین نسل جدید و فرهنگ و تمدن و تاریخ اسلام و ایران را به آنها معرفی کنیم موبایل و تبلت و... برای کودکان و نوجوانان مضرات بسیار فرهنگی و جسمانی دارد، نسل آینده اگر از کودکی با کتاب انس نگیرند رشد عقلی نکرده و مشکلات فراوانی برای جامعه پدید خواهند آورد. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پیشرفت مسلمانان در علوم ریاضی 🌺دکتر گوستاو لوبون فرانسوى در کتاب تمدن اسلام و عرب مى نويسد: مسلمین
💥رهبر انقلاب تاکید بسیاری بر مساله تبلیغ کردند و اینکه باید به مبانی دشمن حمله کرد و نیز پاسخ به شبهات و مسائل روز را داد. این مساله باید با روش های مختلف برای سلایق مختلف انجام شود. نمونه موفق این کار توسط دوست قدیمی ایشان یعنی استاد شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد رخ داد. شهید هاشمی نژاد در سال 1337 کتاب "مناظره دکتر و پیر" را به صورت داستان و رمان نوشت. کاری که بی شک تا آن زمان میان روحانیون بی سابقه بود. گرچه محتوای کتاب که بیشتر پرسشهای نسل جوان و نوجوان درباره مسایل گوناگون دینی ، تاریخی ،فرهنگی و سیاسی است که خود می تواند دلیل توجه همگانی باشد، اما آنچه بیش از همه خوانندگان را تحت تاثیر قرار می دهد شیوه نگارشی داستانی مناظره دکتر و پیر بود، کتابی که کماکان نکته های ناب و جالبی را در پی دارد و مسائل و سوالات بسیاری از انسان امروزی را نیز پاسخگو خواهد بود. 📚دانلود نسخه pdfکتاب 👉 📽معرفی این کتاب توسط علما 🌐سایت شهید هاشمی نژاد 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
48.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 نمیرم بخونم!❗️ وقتی زیباکلام گیر می افته و فرافکنی می کنه و خودش اعتراف می کنه که علمی حرف نمیزنه! ✂️برشی از برنامه ۳ قسمتی گستره شریعت در موضوع علوم انسانی اسلامی ❓آیا تعریف واحدی از علوم انسانی وجود دارد؟ ❓آیا امکان تاسیس علوم انسانی اسلامی وجود دارد؟ ❓دغدغه ها و مشکلات در پیشرفت علوم انسانی چیست؟ 📽با حضور و گفتگوی: دکتر مهدی استاد عبدالحسین دکتر قاسم و دکتر صادق زیباکلام 🎞مشاهده گفتگو جنجالی سه قسمتی👇 قسمت اول 👉 قسمت دوم 👉 قسمت سوم 👉 پ.ن: بسیاری از منکرین علوم انسانی اسلامی مثل همین زیباکلام یکدونه کتاب در این بحث نخوندن، تعاریف مختلف نظریات مختلف رو ندیدن، یک تصور اشتباهی از بحث در ذهن خودشون ساختن همونو هر چند وقت یکبار ردّ میکنن مثل آقای علوی بروجردی[که البته در مناظره با آقای خسروپناه کاملا واضح و روشن بود که تصور درستی از اینجور بحث ها ندارن] و آقای محقق داماد و... 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥تذکری به مبلّغان ✍حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری (ره): فاضل ارجمند حجة الاسلام سيد موسي موسوي [۱] فرمود: بنده به لحاظ شرايط مساعدي كه از نظر تحصيلي داشتم، در كمتر از شش سال، مقدمات و سطح يك و سطح عالي را طي كرده و حدود پنج سال هم درس‌هاي خارج فقه و اصول را نزد اساتيدي همچون آيات عظام داماد و حائري و اراكي قدس سره بهره برده بودم و در شرايط بسيار اميدواركننده اي از نظر آينده علمي قرار داشتم و در حوزه، رسائل و مكاسب و كفايه تدريس مي‌كردم و در ضمن از اساتيد مدرسه حقّاني هم بودم. در اين موقعيت بود كه در تابستان ۱۳۵۰ش شهيد قدوسي ره به بنده فرمودند: با نظر مساعد حضرت امام، حجج اسلام حاج آخوند و زرندي و كريميان مدرسه اي در كرمانشاه تأسيس كرده اند و بنا دارند كه به سبك جديد، نظير مدرسه حقاني، برنامه ريزي كنند، شما كه به مجموعه برنامه‌هاي ما آشنايي كامل داريد، تابستان سال جاري را به كرمانشاه برويد و اين مدرسه را راه اندازي كنيد. بنده هم آن سال به جاي اصفهان به كرمانشاه رفتم. در آنجا وضعيتي پيش آمد كه مجبور شدم سال تحصيلي بعد هم آنجا بمانم. بعد از آن هم به لحاظ اوج گيري انقلاب و نياز جدّي كرمانشاه به روحاني مرتبط با جوانان و مراكز علمي و دانشگاهي و نفوذ گسترده انجمن حجتيّه و جريانات ماركسيستي در بين جوانان، با مشورتي كه با برخي از اساتيد بزرگوار، از جمله آية الله مشكيني [۱] داشتم، و اكثر آنان با مجموعه شرايط موجود، مصلحت را در ماندن بنده در كرمانشاه ديدند، گرچه سروراني هم نظير مرحوم آية الله العظمي [شيخ مرتضي] حائری به شدت ابراز مخالفت كرده و حتي در غياب بنده فرموده بودند: فلاني خود را ذبح كرده است. بالاخره به هر گونه بود چند سالي با نگراني شديد فكري و تحيّر در كرمانشاه ماندم. بحمدالله با توفيق الهي و با برنامه‌هايي كه با كمك دوستان، در مسجد و مراكز فرهنگي داشتيم، عرصه را هم بر ماركسيست‌ها و هم انجمن حجتيه تنگ كرديم، به طوري كه آن‌ها كاملاً به حاشيه رفتند و حتي برنامه اي براي قتل بنده ريختند كه به صورتي معجزه آسا نجات يافتم. سال حدود ۵۴ يا ۵۶ بود كه به رغم همه موفقيت‌ها بسيار منقلب شدم و تصميم گرفتم استخاره كنم و اگر خوب آمد همان وسط سال به قم بازگردم. در ساعت و حال مناسبي استخاره كردم، آيه «زحف» [۲] آمد، ولي باز به جهت شدت تأثر با اين كه هم معتقد و هم عامل به استخاره هستم به تصميم خود باقي مانده و مشغول جمع اثاثيه براي انتقال به قم شدم. در شب همان روز خواب عجيبي ديدم كه مهم ترين و شيرين ترين فراز زندگي‌ام را رقم زد. در عالم رؤيا ديدم در خيابان، جلوي مدرسه خان اتوبوس‌هايي بسيار زيبا و. غيرقابل وصف ايستاده و جمع خاصي را از انبوه متقاضيان انتخاب كرده و سوار مي‌كنند، همه مي‌دانند كه مقصد سفر بسيار مهم است، ولي به هيچ كس از چگونگي آن خبر نمي دادند. بالاخره جمع محدودي از جمعيت عظيم حاضر را سوار و حركت كردند. در نزديكي‌هاي مقصد، بوي عطر عجيبي به مشام رسيد كه همه را مدهوش كرد. بعد فهميديم همه اين عطر از فضاي باغ غيرقابل وصفي متصاعد است. دم باغ همه را پياده كردند. باز هيچ كس نمي دانست در داخل باغ چه خبر است. آنجا هم از همين جمعيت محدود، اكثر افراد را راه ندادند. فردي بود از بستگان بنده، هر چه اصرار كردم [كه به او اجازه ورود بدهند]، سه عيب از او گفتند _كه دقيقاً نقص‌هاي مهم معنوي اوست_ و فرمودند به جهت اين عيب‌ها نمي تواند وارد شود. سپس افراد منتخب را گروه گروه وارد باغ مي‌كردند. بنده و حجة الاسلام اوسطي و حجة الاسلام حاج شيخ محمود عبداللهي و مرحوم معصومي را با هم وارد باغ كردند. بعد از ورود فهميديم كه مولايمان مولي الكونين حضرت بقية الله_ ارواحنا فداه_ داخل باغ هستند. حضرت در خيمه اي وسط باغ بودند. به محضر مقدس شان رفتيم، شيريني و عظمت محضر قابل وصف نيست. بنده ناگهان به يادم افتاد كه اين بهترين فرصت است كه با كسب نظر مستقيم از حضرت [در باره ماندنم در كرمانشاه] تصميم بگيرم. پس از سؤال بنده، حضرت_روحي فداه_ آنچنان روي در هم كشيدند كه هنوز پس از سال‌ها تلخي آن در ذائقه بنده مانده است و فرمودند: «دل من از دست روحانيون خون است كه يا در قم و حوزه‌هاي مشابه آن به بهانه‌هاي مختلف مي‌مانند يا به جاهاي خوش آب و هوا و همراه با اقبال مردم مي‌روند. پس اين گونه مناطق را_كه بسيارند _ چه كساني تأمين نياز كنند!؟» 🔖پاورقی: ۱. حجة الاسلام موسوي نمايندۀ سابق ولي فقيه در كردستان بودند. ايشان در سفري كه اين جانب به كردستان داشتم، اين خاطره و چند خاطرۀ ديگر _ كه در فصل‌هاي بعدي بيان خواهد شد _ را برايم تعريف كردند. سپس بنا بر تقاضاي من آن‌ها را به صورت كتبي در اختيارم گذاشتند. ۲. آیات ۱۵ و ۱۶ انفال. در اين آيات پشت كردن به جبهۀ جنگ موجب خشم الهي و گرفتار شدن به عذاب جهنم دانسته شده 📚خاطره های آموزنده ، ری شهری، ص۷۰ @kashkolenab 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اگر امثال طبری در وسط بازار تهران شلاق بخورند خیلی از ایمان‌ها متزلزل نمی‌شود 🎤سردار نقدی (معاون هماهنگ کننده سپاه) در هفتمین جشنواره «گوهر فاطمی» نیروهای مسلح با موضوع عفاف و حجاب: 🔸 برخورد با مفسدینی که باعث تضعیف و تزلزل ایمان مردم می شود ضروری است 🔹برای استقرار سلامت دستگاه اداری برای استقرار صداقت و عدالت و و همه نیکی ها باید این مطالبات جزو مطالبات و کارهای فرهنگی ما باشد. باید نشان دهیم این رفتارهای زشت چه تاثیری در تردید ایمان های جوانان می گذارد. ✍پ.ن: خدارو شکر که برخی مسئولین به این مسائل توجه دارند ، مطالبه این مسائل از قوه قضائیه مهمترین نهی از منکر است 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
ظرفیت‌های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر__.pdf
250.6K
📕 ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر ✍آیت الله ابوالقاسم 💧چکیده: برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. 🗃منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62 🔴کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥برخی‌ها که شاید این کتب[ریاضیات قدیم] را ندیده‌اند، گفتند: این مباحث منسوخ شده! 🎙استاد رضا : 🔹یکی از وجوه علمی استاد علامه (ره)، ریاضیات و هیئت و تدریس ریاضیات در دوره اسلامی است. برخی‌ها که شاید این کتب را ندیده‌اند، گفتند: این مباحث منسوخ شده است اما برای اینکه روشن شود که منسوخ نشده و ارزشمند است باید به شواهدی اشاره کنم؛ استاد حدود ۹ سال تقویم استخراج کردند؛ یعنی تا سال ۱۳۴۲ و الآن هم تقویم ایشان موجود است. یکی از مباحثی که در ابتدای تقویم خود نوشته‌اند، همین بحث تشخیص قبله به وسیله خورشید در دو روز از سال است که خورشید هنگام ظهرِ مکه، قائم به کعبه است و هرکجا که روز باشد به وسیله شاخص می‌توان قبله را یافت. ایشان چنین کاری کرد و به صورت دقیق، قبله را پیدا کرد؛ چون قطب‌نما هم دقیق نیست و دقیق‌ترین راه برای تشخیص قبله همین است و این را استاد پیش از سال ۱۳۴۰ شرح داده بودند. البته مبدع این بحث است اما استاد این را به زبان روز نوشت و در تقویم شرح داد و منجمین امروزی هم صحت آنها را نشان داده‌اند. 🔹ایشان همچنین می‌گفتند؛ زمانی که آیت‌الله کاشانی رئیس مجلس بود، پیش‌بینی کرده بودند که ماه رمضان ۲۹ روزه است و در تقویم ۲۹ روز نوشته بودند. این در حالی بود که در آن سال، تقویم‌های دانشگاهی برای ماه رمضان ۳۰ روز را پیش‌بینی کرده بودند و حال آنکه در شب سی‌ام ماه را دیدند و مشخص شد که ماه ۲۹ روز است. چون آیت‌الله کاشانی عالِم بود، در روز عید همه نزد ایشان می‌رفتند. استاد می‌گفت ما هم رفتیم و آنها که می‌گفتند ماه رمضان ۳۰ روز است و محاسباتشان اشتباه از آب درآمد هم آمده بودند. آیت‌الله کاشانی خطاب به این افراد گفت: تقویم شما اشتباه بود و تقویم طلبه ما در این زمینه درست پیش‌بینی کرد. سپس در آن جلسه، آنها به استاد بی‌احترامی کرده بودند و گفته بودند: «گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری»، که نشان می‌دهد نتوانسته بودند این موضوع را هضم کنند. یکبار به استاد گفتم خوب است تقویم‌های آن زمان را ببینیم تا مقاله‌ای بنویسیم اما گفتند فایده‌ای ندارد و این کار انجام نشد. همچنین در یک مورد هم، ایشان خورشیدگرفتگی را پیش‌بینی کرده بودند و این در حالی بود که در دیگر تقویم‌ها چنین چیزی پیش‌بینی نشده بود و گویا در روزنامه اطلاعات نوشتند که خورشیدگرفتگی‌ای در کار نیست اما پس از اینکه این مسئله واقع شد، این بار از استاد عذرخواهی کرده بودند که چرا حرفشان را قبول نکردند. اینها را می‌گویم که نشان دهم این ریاضیات مورد استفاده استاد بوده است و به درد امروز هم می‌خورده است. 🔸یکی از نکات مهم نیز ادب استاد در رد مخالفین بود که در نهایت احترام نظر افراد را رد می‌کرد و توهینی در کلامش نبود و گاهی می‌فرمود: «فرمایش فرمودند» یا «ساحل‌ پیمایی‌ می‌کنند». بنابراین، اینهایی که به تعبیر استاد، ساحل‌پیمایی می‌کردند نتایجشان نادرست می‌شد. 🔹یکی دیگر از مباحث، تعیین قبله آمریکای شمالی و کانادا بود. برای مدتی طولانی، شیعیان مقیم آمریکای شمالی در مساجد به دو سمت نماز می‌خواندند. این موضوع برای زمانی است که آقای دکتر خرازی در سازمان ملل بود و از حضرت آیت‌الله  سؤال کرد که برای قبله آمریکا چه باید کنیم؟ آیت‌الله گلپایگانی به استاد حسن‌زاده ارجاع دادند، هر چند تشخیص موضوع، شأن فقیه نیست. استاد هم پاسخ داده بودند که قبله صحیح به سمت شمال شرقی است و از اینکه این ابهام پیش‌آمده ناراحت بودند و می‌گفتند این مسئله چرا باید سبب اختلاف شود. بنابراین متعجب بودند که چنین ابهامی پیش‌آمده و بعد هم گفتند: جهت صحیح قبله شمالِ شرقی است و آیت‌الله گلپایگانی هم همین را در پاسخ فرمودند. 🔻نکته دیگر اینکه، استاد خودشان نزد علامه  کتب ریاضی را تحصیل کرده بودند و از جمله کتب «اصول اقلیدس»، «شرح خَفری بر تذکره خواجه نصیرالدین طوسی» و «مجسطی بطلمیوس به تحریر خواجه نصیرالدین طوسی» را نزد علامه شعرانی خوانده بودند و برخی از این کتب را نیز تدریس و تصحیح کرده بودند و می‌گفتند یکی از کتب را یک دور در حوزه قم به مدت سه سال تدریس کرده‌اند. برخی از کتب که ایشان تصحیح کرده هم هنوز چاپ نشده است. ایشان گفتند اگر یکی از کتاب‌ها را یک دور در حوزه درس دادیم، تحریر اصول اقلیدس را سه بار تدریس کردیم... ادامه 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
پیام یکی از مخاطبین: ✍سلام وقت بخیر هنوز چند روز بیشتر از بیان رهبری نسبت به نگرانی ایشان برای تبلیغ نگذشته. این بیان بر روی خیلی ها اثرگذار بود و موجب تلنگری شد. اما فقط برای افراد نه برای مسئولین و نهادهای حوزوی. بنده برای تبلیغ به دفتر تبلیغ حوزه واقع در ساختمان دارالشفا مراجعه کردم. گفتند با نمایندگان استان ها تماس بگیرید تا اگر مبلغ نیاز دارند با ایشان هماهنگ کنید.هرجا زنگ زدم گفتند اعلام درخواست نشده. با مسئول مربوطه صحبت کردم گفتند از ما درخواست مبلغ نکرده اند.اگر جایی از شما دعوت شده بروید وگرنه ما کاری نمیتوانیم بکنیم. سوال این است که از طرفی گفته میشود ظرفیت تبلیغ زیاد است.متولی ان هم معاونت تبلیغ و...پس چرا وقتی مراجعه میکنیم میگویند اعلام نیاز نشده؟
کشکول ناب حوزوی
💥معنای لا اکراه فی الدین ✍شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: 🔸«لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَي
🔺آزادى در اسلام و غرب ✍️حضرت آیت الله : امروز مهم ترين مسأله اى كه انديشه ى نسل جوان و تحصيل كرده را به خود معطوف ساخته، مسأله ى آزادى عقيده و بيان است. كرامت انسان را در اين مى دانند كه انسان در گزينش هر نوع عقيده، و در نشر گسترش آن، آزاد باشد و هيچ شخص و مقامى نتواند انسان را به خاطر عقيده و انديشه اش نكوهش كند و يا از تبليغ و دعوت به آن، جلوگيرى نمايد. اين گروه احياناً براى ساكت كردن گروه مخالف به آيه ى (لا اكراه فى الدّين) استدلال مى كنند، و مى گويند: به حكم محكوميت اكراه در گزينش دين، انسان در انتخاب هر نوع عقيده و نشر آن آزاد مى باشد. اين نوع داورى درباره ى آزادى عقيده با فرهنگ غربى كاملا همسو است، زيرا ريشه ى آزادى در غرب، خواست و تمايلات انسان است، نه مصالح و سعادت او. به ديگر سخن: فلسفه و پشتوانه ى آزادى در غرب، خواستن و تمنّاى دل انسان است، در اين صورت هر نوع ايجاد مانع در برابر خواسته ى دل، نوعى مبارزه با آزادى تلقّى مى گردد. ولى در عين حال، مدافعان اين نوع نگرش بايد بدانند كه پيروى از هر نوع تمنّاى دل در غرب نيز مجاز و مشروع نيست، بلكه تمام حركت ها بايد پوشش قانونى داشته باشد و در غير اين صورت نوعى «آنارشيسم» و شورش كور، به شمار مى رود. در نظر اوّل، آزادى در غرب بسيار گسترده و چشم گير است، و مهاجرت گروه هاى مرفّه يا نيمه مرفّه از ايران اسلامى به غرب، به خاطر برخوردارى از آزادى و بهره گيرى از آن مى باشد ولى اگر دقت كنيم خواهيم ديد كه در آن جا قانونى كه آزادى ها را محدود مى سازد، ساخته و پرداخته ى توده ى مردم نيست، بلكه محصول تبليغات سرمايه داران بزرگ است كه نبض اقتصاد كشور را در دست دارند، اين گروه كه به نام«كمپانى» و «كارتل» معروفند، با تبليغات خاصى، افكار عمومى را به سوى آن چه كه مى خواهند هدايت مى كنند، و مردم خواسته و ناخواسته، به نخبه هايى رأى مى دهند كه مجريان منويات سرمايه داران باشند. شيوه ى تبليغات در غرب به هنگام انتخاب رئيس جمهور، يا مقامات ديگر، آن چنان هيجان انگيز، و شورآفرين است كه رأى به فلان نخبه يا نماينده را در مغز طرف كاشته و او را ناخواسته به سوى صندوق رأى سوق مى دهد. ♨️تفاوت هاى جوهرى دو نوع آزادى امروز جهان غرب پرچم آزادى را به دست گرفته و جنگ ها و نبردهاى بسيارى را به عنوان جنگ آزادى بخش، آغاز مى كند، حتى اشغال و جنگ عراق نيز به بهانه يافتن سلاح هاى كشتار جمعى صورت گرفت، تا مبادا روزى ديكتاتور عراق كه روزى دست نشانده ى خود آن ها بود، دست از پا خطا كند، حيات و زندگى ملت ها را به خطر افكند. اسلام نيز قرن ها پيش منادى آزادى بوده و هدف از اعزام نبى خاتم(صلى الله عليه وآله)، رهايى ملت ها از غل و زنجيرى بود كه به دست و پاى آن ها بسته شده بود. (و يضع عنهم اصرهم و الاغلال التى كانت عليهم) اعراف 157 «پيامبر) بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آن ها بود، بر مى دارد». ولى در عين حال ميان آزادى در غرب و اسلام تفاوت هايى وجود دارد كه به آن ها اشاره مى كنيم: 🔹1. آزادى در غرب فقط يك شرط دارد آزادى فرد در غرب مشروط بر اين است كه مزاحم ديگران نباشد و از آنان سلب آزادى نكند. و به ديگر سخن: آزادى در غرب از طريق قانون محدود مى گردد، و سر و كار قانون با امور اجتماعى و روابط افراد با يكديگر و مجموع با دولت است، در اين صورت آزادى افراد، تا آن جا محترم است كه با مصالح جامعه در تضاد نباشد در غير اين صورت هر چه مى خواهد بينديشد و بگويد و انجام دهد. 🔸2. آزادى در اسلام دو شرط دارد آزادى در اسلام علاوه بر اصل گذشته، شرط دومى دارد و آن اين كه: بايد بر سعادت فرد، لطمه اى وارد نسازد، اين جا است كه ازادى در عقيده و انديشه و فعل و رفتار از محدوديت بيشترى برخوردار مى گردد. بت پرستى و خضوع انسان والامقام، در برابر سنگ و گل، گاو و مار، اهريمن و شيطان، چون با سعادت او در تضاد است طبعاً نمى تواند مجاز و قانونى باشد. ميگسارى، و قمار بازى، مصرف انواع مخدّرات، ضربه شديدى بر رستگارى او وارد مى سازد، از اين جهت ممنوع است، در حالى كه در غرب، هيچ نوع محدوديتى در برابر اين نوع عقيده و انديشه ها، يا اعمال و رفتارها وجود ندارد. 🔹3. آزادى در غرب نفى تكليف است... 🌐مطالعه ادامه از کتاب 📚مسائل جدید کلامی ص۲۱۶👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥حسن آقامیری و مهدی نصیری در مهمانی اصلاحطلبان(فروردین ۱۴۰۱) در این جمع صادق زیباکلام ، یاشار سلطان
در مورد مهدی نصیری و حسن آقامیری پارسال مطلب کوتاهی نوشتیم ، همان کفایت می کند. حتما بخوانید👇 https://eitaa.com/kashkolenab/1341
استاد عابدینی.mp3
756.9K
💥سخنان جالب استاد عابدینی درباره جوانان امروزی کشور 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
🔻دولت با اصرار زیاد بالاخره بخشی از مجلس را با خود همراه کرد و "وزارت بازرگانی" تصویب شد! با برند مردمی رای گرفتند و در جهت تقویت یک اقلیت سرمایه دار عمل میکنند! به اسم "کمک به معیشت مردم" ارز ترجیحی را حذف و سفره مردم خالی تر و مردم را فقیرتر کردند! به اسم "مردمی سازی" آموزش را به بازار سپردند!و...از ابتدا قابل پیش بینی بود سیاست های نئولیبرال ضدمردمی در دولت اصولگرایان با سهولت بیشتری اجرا شود چون با روکش ارزشی-انقلابی توجیه می‌شود و اینگونه مقاومت ها می‌شکند و خیلی ها همراه میشوند در این دو سال در قضایای مختلف من جمله حذف ارز ترجیحی و...همه شاهد بودیم. 🔻شما می‌توانید همان سیاست های اقتصادی هاشمی را اجرا کنید و همان راه را بروید که می روید، فقط ما حزب اللهی های دهه۷۰ نیستیم که با شعار"مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر است" بشود سرمان کلاه گذاشت و ساکت بشویم. هم مردم آگاه شدند هم جوانان انقلابی؛ تغییر نکنید، تغییر خواهید کرد. ✍ @m_amin_rezai