14.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تیزر مستند ریسمان عدالت
اولین اکران فیلم #مستند "ریسمان عدالت"
در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
یکشنبه (فردا) ۹ دی ماه
سینما بهمن تهران
سالن شماره دو
سانس سوم
پیرامون روحانی جوان انقلابی حجت الاسلام محسن ریسمان سنج
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚این روزا که بچه ها درگیر درس خوندن و امتحانات هستند، نیاز به فعالیتی دارن که حال و هواشون عوض بشه
💡اگر شما هم به عنوان یک مربی تربیتی به فکر نوجوانان و متربیاتون هستید و می خواهید این روزا یک تفریح سالم و همچنین مفید داشته باشند، پیشنهاد ما اکران فیلم سینمایی باغ کیانوشه...
📞اگر تمایل دارید این فیلم یا فیلم های روز سینما رو در مسجدتون اکران کنید، به آیدی @admin_ekran پیام بدید.
☎️یا با شماره
۰۹۰۰۳۱۳۷۲۷۱تماس بگیرید. 🕌به کانال #مساجد_طراز بپیوندید👇 @besooye_masjede_taraz
💠🔸💠🔸💠🔸
🔰 اطلاعیه برنامه یکشنبه ۹دی حسینیه حضرت صاحب الزمان (عج)
🔸منزل حضرت استاد شریعت پناه (از علمای تهران)
🔹ویژه خواهران و برادران
🔺شروع برنامه از ساعت ۱۸:۳۰
🔷🔸 کانال نشر آثار حضرت استاد شریعت پناه(حفظهالله تعالی) 👇
@shariatpanah_ir
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
اگر برای محرومین.pdf
460.2K
📕گفتار "اگر برای محرومین کار نکنید، انقلاب اصلش بهخطر میافتد! "
✍شهید آیت الله بهشتی
📄۴ صفحه
🗃نشریهی جهاد ، دی ۱۳۶۰ش (شمارهی ۲۴)، ص۶-۷ و ۵۵ و ۶۹
#شهید_بهشتی
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
#مجالسات_علما
حضرت استاد شیخ حسین #شوپایی در محضر استادش آیت الله العظمی شیخ جواد #تبریزی
کانال دروس خارج
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺معاد را باور کرده بود!
مرحوم آیت الله صفایی خوانساری در روزهای جمعه مجلس روضه ای داشتند و بعد از روضه گعده و بحث علمی و گاهی هم خاطراتی از بزرگان بیان میشد.
یه وقتی ایشان فرمودند:
آیت الله العظمی #بروجردی معاد را باور کرده بودند.
برای من سنگین آمد و خدمت شان گفتم حضرت آیت الله ما هم معاد را باور کرده ایم.
فرمودند : باشه اما ایشان باور کرده بود.
دومرتبه گفتم و ایشان همان جواب را دادند.
سه مرتبه گفتم و ایشان همان پاسخ را فرمودند.
من عرض کردم که حتما نشانه ای دارید که این چنین میفرمایید.
فرمودند بله ؛ قبل از ساخت مسجد اعظم درس مرحوم آقای بروجردی در مسجد عشقعلی بود.
روزی که برف بر زمین بود و باران هم میبارید و بعد از درس از دربار وقتی برای شرفیابی به حضور ایشان گرفته شده بود در وسط درس شیخ عبدالله نامی که مسئله گوی منزل آیت الله العظمی گلپایگانی بودند اشکالی مطرح کردند و آقای بروجردی به حال عصبانیت جواب دادند.
درس که تمام شد به من فرمودند :
«آقای صفایی این چه خوی درندگی بود که از من به یک عالم ربانی منتقل شد.»
او را پیدا کنید من از او عذرخواهی کنم.
منزل شیخ در دروازه پایین و سمت جمکران بود.
درشکه آمد و آقا نشستند و یک طرف من و یک طرف مرحوم آیت الله گلپایگانی و رسیدیم و شیخ عبدالله را صدا کردم.
دو دستی روی سرش زد و آقا فرمودند که من به شما توهین کردم از من بگذر و مرا ببخش.
بعد از نقل این جریان به آقای صفایی عرض کردم نه آقا ما به این شکل معاد را باور نکرده ایم.
🎙استاد سیداکبر ناجی اصفهانی(استاد حوزه) در ۶دی۱۴۰۳-به نقل جناب محمدقلی ها
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
استاد گنجی ● شیوه آیت الله خویی در مراجعه به کتب فقهی.mp3
660.6K
🔺️روش آیت الله العظمی #خویی در مراجعه به کتب فقهی
🎤استاد #گنجی
#روش_شناسی_اجتهاد
#فقه
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
#مجالسات_علما
از سمت چپ:
مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی
آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی
مرحوم آیت الله احمدی میانجی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
💥تفاوت فقیه مُنزوی با فقیه اجتماعی در استنباط دین
✍استاد شهید #مطهری:
🔹فقیه و مجتهد، کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان بینی اش در فتواهایش زیاد تاثیر دارد.
🔸اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادله شرعیه و مدارک احکام مراجعه کنند، اما هر کدام یک جور و یک نحو به خصوص استنباط می کنند.
📚 مجموعه آثار ج.21 ص. 292
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
💠کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥انتشار نامه پرفسور مهدی گلشنی به آیت الله العظمی سبحانی در کتاب مدخل مسائل جدید کلامی همانطور که
💥علم دینی این نیست که تجربه را کنار بگذاریم
🎙پرفسور مهدی #گلشنی :
🔸من احساس کردم چیزی که فلاسفه علم نیمه دوم قرن بیستم تأکید دارند که بر هر علمی یکسری اصول حاکم است، بر علم فعلی هم یک اصلی حاکم است؛ اصل پوزیتیویسم. پوزیتیویسم یعنی غیر خدا، چون هر چیز غیرحسی را نفی میکند. پوزیتیویسم وقتی وارد علم شود، یکی از نتایج طبیعی آن سکولاریزم است.
بعد سکولاریزم از طریق علم وارد سازمان زندگی جمعی هم میشود و در فرهنگ هم تأثیرگذار است.
این اصل از خود علم گرفته شده؛ چیزهایی که میبینیم و میشنویم و به حواسمان میآید، اعتبار دارد. و چیزهای دیگر اعتبار ندارد؛ این را ما داریم وضع میکنیم.
علم دینی میگوید علم مبتنی بر چند چیز است؛ همانطور که قرآن تأکید کرده، اول از همه تجربه، بعد نظریهپردازی، بعد حاکمکردن یک سری اصول بر این نظریهها. اینجاست که دین وارد کار میشود. در ضمن دین به الهام و وحی هم اشاره میکند. یکسری اصول را ما میتوانیم از قرآن نتیجهگیری کنیم. بنابراین خیلی از اصول را از ادیان میتوانیم بگیریم. معنی آن این نیست که تجربه را کنار بگذاریم یا قرآن دایرهالمعارف است.
علم دینی به معنای حاکمکردن اصول کلی است واگر یک اصلی با دین منافات دارد، آن را کنار میگذارد.
🔻علم باید تأثیرگذار باشد
نفوذ غرب نگذاشته این لایه عوض شود. اخیراً هم رهبری فرمودند حق وتو با مقاله نباشد. مجلهی نیچر گفته معیارهایی که ما برای مقاله به کار میبریم، اشتباه است! نه جای چاپ مقاله مهم است و نه تعداد ارجاعات، بلکه اثرگذاری مقاله مهم است. همین نیچر یک مقاله 2018 یا 2019 چاپ کرده که آنجا میگوید از نظر اثرگذاریِ علم در کشور در این ناحیه، پاکستان اول است و ایران خیلی عقبتر است. درواقع یک بروکراسی علمی داریم تا علمی که خاصیت و کارکرد داشته باشد و نتیجهبخش باشد. براساس فرمایش رهبری علم اگر بخواهد در کشور اثر بگذارد، باید دو کار بکند؛ نوآوری داشته باشد و نیازهای کشور را رفع کند. هیچکدام از این دو کار نشد.
🔻علم نمیتواند به همهی سوالات جواب دهد
پیتر مداوار برنده نوبل در پزشکی هم میگوید جواب سوالهایی مثل《 از کجا آمدهایم و به کجا میرویم و چه کار میکنیم》 را از علم نمیتوان گرفت؛یا باید از فلسفه گرفت یا دین، اما طراز اولهای بعدیها میگویند جواب این سؤالها را فقط از دین میشود گرفت.
🔻علم اسلامی متفاوت از علم موجود نیست
اعتقاد به اینکه 《فیزیک یا شیمی اسلامی به کل با شیمی یا فیزیک موجود در گزارههای تجربی متفاوت است》باطل و مخالف نص قرآن است. قرآن به ما میگوید در زمین سیر کنید، یعنی آزمایش کنید، بعد میگوید کار نظری کنید.
علامهطباطبایی میفرمایند اگر چیزی در علم جدید کشف شد که خیلی بهطور واضح با قرآن میخواند، این را قبول کنید و تطبیق دهید. اما دیگر نباید علم تجربی را کش بدهیم تا با آیه قرآن بخواند.
🔻دین، دیدگاه کلنگر دارد
علم دینی معتدلترین راه برای حفظ حرمت، هم علم و هم تجربه و هم دین است.
دین، جهانبینی دینی را به شما میدهد. دوگانهنگری ندارید.
من دین را جامعتر از آن میبینم که صرفا برای معنادارکردن زندگی آمده باشد.
دینیبودن علم وابسته به عالم دینی نیست.
امیرالمؤمنین میفرمایند اگر یک مشرک حرفی را زد که درست بود، حرفش را قبول کنید.
🔻تاثیر دیدگاه علم دینی بر حکمرانی کشور و علوم دیگر
باید به فرهنگ دینی نگاه کرده و شایستهسالاری را رعایت کنند و آدمهای شایسته را سر جای خودش بگذارند. در دین ما صریحاً گفته شده اگر شغلی به شما میدهند که لیاقتش را ندارید، قبول نکنید. اگر بناست تغییر کنیم و خودکفا شده و روی پای خود بایستیم، باید حس هویت ملی و دینی تقویت شود و این هم از طریق احیای علوم انسانی در سطح مناسب ممکن است. از سطح دبیرستان تا دانشگاه باید این کار انجام شود. در غرب، الان دانشگاههای طراز اول مثل آکسفورد، مدرک مشترک فیزیک و فلسفه میدهد. علومانسانی به مهندس بینش میدهد که چگونه در جامعه دانشش را به کار گیرد و باعث میشود فرد ببیند چه ابعادی را باید در نظر بگیرد.
یعنی آن عقل فنی جزئینگر را به عقل کلی و غایتاندیش مجهز میکند.
💎 متن کامل گفتوگو 👉
#علم_و_دین
#علم_دینی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺استقامت مرحوم آیت الله سید محمد بادکوبه ای(از علمای آذربایجان) در ترویج دین
خاطره آیت الله قدسی مهر تبریزی:
در دولت شوروی به جهت مخالفت با سیاست های دین ستیزی و اصرار بر بر تن داشتن لباس روحانیت، سال های زیادی را در زندان بودند و پس از آن به تبریز هجرت کردند.
هنگام رحلت آن عالم جلیل القدر در عالم رویا مشاهده کردم که رسول خدا رحلت نموده است .
علامه امینی(ره) نیز در مورد ایشان مینویسد: «از خدمات علامه سید محمد (بادکوبهای) یکی تأسیس دانشسرای دینی بود که تعداد زیادی دانشجو داشت و خود در آن تدریس میکرد و علیرغم حمله ضد دینی بلشویکها رونق روز افزون یافت. شهیدان راه فضیلت، ص۵۴۵.
اطلاعات بیشتر
#تراجم_علما
#سیره_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab