🌀 اعتراض به یک مصوبه قانونی یا تسویه حساب با روحانیت؟!
🖋 کریم دلفانی
🔹 ماجرا از آنجا شروع شد که سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دفترچه آزمون استخدامی، طلاب دارای مدرک سطح دو و سه حوزه علمیه را برای انتخاب یکی از ۸ رشته علوم انسانی و احرازصلاحیت شغل معلمی در رشته های "دبیری عربی، مربی امور تربیتی، دبیری معارف اسلامی، آموزگاری ابتدایی، دبیری ادبیات فارسی، دبیری علوم اجتماعی، دبیری تاریخ و دبیری فلسفه" مجاز دانست تا در صورت پذیرش و طی مراحل قانونی در همان رشتهای که قبول شدهاند به استخدام آموزش و پرورش درآیند.
🔹 مجموعه پذیرفته شدگان از جمله طلاب پس از قبولی در آزمون استخدامی که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزارمیشود و احراز صلاحیت علمی و حرفه ای که در مصاحبه تخصصی کسب می شود، دوره یک ساله مهارتآموزی (ماده ۲۸ اساسنامه فرهنگیان) را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و بعد از پایان دوره به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام میشوند.
🔻 اعلام این خبر همان و سیل بیانیه ها و نامه های سرگشاده به مسئولین آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط همان، که چه خوابیده اید و مملکت و کشور به دست غیر متخصصان افتاده است!، یکی بر غربت زبان و ادبیات فارسی گریست و نامه نوشت، دیگری بر مهجور بودن علوم اجتماعی افسوس خورد و آن یکی هم بر خطر افول دروس تاریخ و فلسفه و ... زانوی غم در بغل گرفت.
🔻 منتقدان حضور طلاب در آموزش و پرورش در رشته های مورد نظر، بد نبود ابتدا سری به سایتهای حوزه و تنوع رشته های تحصیلی آن میزدند وعناوین رشتههای دروس تخصصی را ملاحظه می کردند آنگاه اگر از مواد درسی دانشگاه برای معلم تربیتی غنی تر نبود داد سخن سر میدادند.
🔹 طلاب امروز حوزه علمیه ضمن اعتقاد راسخ به فقه جواهری با درک شرایط زمان و مکان پس از گذراندن سطح یک حوزه که شش سال به طول می انجامد به تناسب علاقه و گرایش خود در رشته های تخصصی ادامه تحصیل میدهند و همزمان نیز در مراکز علمی مطرح حوزوی و دانشگاهی مدارج علمی و آکادمی را طی می کنند.
🔹 گوشه ای از ظرفیت های بی بدیل حوزه امروز برای گرامیانی که از سر دلسوزی حضور طلاب فاضل در رشته های مورد نظر را غیر تخصصی میدانند بیان میشود🔻
◻️ دانشگاه حوزوی باقرالعلوم(ع)
◻️ مراکز تخصصی حوزه علمیه
◻️ مرکز تخصصی آموزش زبانهای خارجی حوزه علمیه
◻️ پدیده عظیم حوزه علمیه خواهران
◻️ دروس تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان
◻️...
متن کامل یادداشت:
https://hawzahnews.com/x9R7L
#حوزه_و_اجتماع
#آموزش_پرورش
@Manahejj
🌀 قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب
📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰
📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکههای اجتماعی KHAMENEI.IR
#امام_حوزه
#اربعین
@Manahejj
🌀 اربعین شروع جاذبه مغناطیس حسینی
💠 امام خامنهای
🔹 شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشد، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.
#حب_الحسین_یجمعنا
#اربعین
@Manahejj
هدایت شده از فقه و معارف
زیارت اربعین.pdf
2.13M
📥 دریافت متن زیارت امام حسین علیهالسلام در روز اربعین
💻 @khamenei_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 جبران زیارت سیدالشهداء برای جاماندگان
🎥 خواب مرحوم آیتالله سیبویه و توصیه حضرت سیدالشهداء علیهالسلام
🔹 مرحوم آیتالله سیبویه پس از ۴۰ سال امامت جماعت حرم حضرت قمر بنیهاشم از عراق به ایران تبعید شد.
🔹 پیش از سفر به ایران به حرم سیدالشهداء علیه السلام رفت و گله کرد از محرومیت از زیارت حضرتش.
✅ خواب مرحوم سیبویه...
#اربعین
@Manahejj
🌀 دهمین سالگرد ارتحال رهبر شیعیان عربستان
📝 اربعین، سالروز درگذشت آیتالله محمد علی العَمری
🔹 مرحوم آیتالله محمد [بن] علی العمری در سال ۱۳۳۲ هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد. وی در ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد و در طول حضور بیستسالهی خود در این حوزه علمیه، از مدرسان و علمای بزرگ عالم تشیع بهره جست.
🔹 از جمله اساتید ایشان:
➖ شیخ محمدطاهر آل راضی نجفی
➖ علامه محمدرضا مظفر
➖ شیخ حسین حلی
➖ آقا ضیاءالدین عراقی
➖ میرزای نائینی
➖ سید ابوالحسن اصفهانی
➖ علامه محمدجواد مغنیه
🔹 این عالم ربانی به عنوان شخصیت اول شیعیان مدینه منوره و امام جماعت مسجد شیعیان این شهر، در طول بیش از ۶۰ سال برای گسترش مکتب اهلبیت(ع) تلاش فراوانی نمود و ۴۵ سال از عمرش در زندانهای عربستان سپری کرد.
رهبر فقید شیعیان عربستان، در سالروز اربعین حسینی و در سن ۱۰۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 گوشهای از خدمات و مجاهدتهای پدر معنوی شیعیان عربستان
🔹 از جمله خدمات شصت ساله مرحوم آیتالله عَمری در مدینه:
1⃣ انسجام شیعیان حجاز -مخصوصا شیعیان مدنی- و جلوگیری از تشتت؛ [همچنین] وحدت روش در برگزاری اعمال و مناسک مذهبی؛
2⃣ سرپرستی و حمایت از شیعیان و طلاب مدینه منوره و تکریم و تضييف زائران؛
3⃣ اقامه باشکوه نماز جماعت و مجالس به مناسبت مواليد و وفيات اهل بیت و جلسات مذهبی هفتگی و خانگی؛
4⃣ كمک به رفع حوائج مادی شیعیان از طریق صندوقهای قرضالحسنه خیریه و اهدای کمکهای بلاعوض و مساعدت در ازدواج جوانان کم بضاعت؛
5⃣ تشکیل حوزه علمیه و تربیت مبلغان و عالمان دینی و راهیکردن آنان به مناطق مختلف عربستان جهت تبلیغ؛
6⃣ حفظ اجتماع و پایگاه شیعیان در مدینه از طریق تعامل مسالمتآمیز با اهل سنت و تقویت رابطه میان تشیع و تسنن و رفع اختلاف شیعیان با اصلاح ذاتبین و میانجیگری در نزاعها.
🔹 مرحوم عَمری در طول زعامت و مدیریت خویش در مدینه به اندازهای در خدمت به اسلام و شیعیان خوش درخشید كه به عنوان «پدر معنوی شیعیان مدینه» مشهور شد. در واقع مرحوم عَمری تمام شیعیان را به مثابه یک خانواده بزرگ مینگریست و خود را موظف به اداره و رسیدگی آنها میدانست. ایشان بارها علیه تبعیض و ظلم بر شیعیان حجاز ومدينه خروشید و با تذکر لسانی و مكتوب خواستار رفع آنها و برقراری عدالت و تساوی در حقوق شهروندی و ادای اعمال شرعی و مذهبی شد.
🔹 البته این خروش مقدس و سرچشمه یافته از غیرت دینی، بیهزینه نبود و بارها در معرض تهدید و تعدّی قرار گرفت (۴۵ سال رنج حبس و زندان)؛ به طوری که در آخرین اعتراض، دستگاه حاکم سعودی او را محکوم به اعدام کرد که با [توسل و] عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها نجات یافت.
📗 برگرفته از مجله کتاب شیعه، ش ۱۱ و ۱۲
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 در راستای تحول اجتهادی حوزههای علمیه
🔹 ۱۵ درس رسمی خارج فقه معاصر:
۱. فقه سرمایهگذاری جسورانه (استارت آپ ها)
۲. بیت کوین و رمز ارزها
۳. ارز بین المللی SDR
۴. ماهیت و احکام پول
۵. بورس و بازار سرمایه
۶. عقود مستحدثه
۷. نظام اقتصادی اسلام
۸. ماهیت شخص حقوقی و احکام آن
۹. نظریات حقوقی در شرایط معاملات
۱۰. قانون و قوه مقننه
۱۱. نظام سیاسی و رهبری
۱۲. حقوق عامه و شهروندی
۱۳. پزشکی و روشهای تعیین جرم
۱۴. شبکههای اجتماعی و پیام رسانها
۱۵. حقوق کودک
🔔 ثبتنام دروس خارج فقه معاصر تا ۲۰ مهرماه تمدید شد
#فقه_معاصر
@Manahejj
🌀 ثبتنام درس الفائق تا ۲۰ مهر تمدید شد
🔹 انتخاب واحد درس الفائق در سامانه آموزش انجام میشود و مثل سایر دروس سطوح عالی برای طلاب پایه ۹، ۱۰ و درس خارج قابل انتخاب است.
🔹 مزایای شرکت در درس الفائق: 🔺منظور شدن معدل نمره کتبی درس الفائق ۱و۲ به جای نمره شفاهی کفایه پایه ۱۰.
🔺معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول و منظور شدن معدل نمره کتبی درس الفائق ۱و۲ به جای نمره مصاحبه شفاهی درس خارج اصول.
🔺تاثیر مثبت در امتیازات لازم برای شهرک مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزههای علمیه.
🔺برخورداری از مزایای معیشتی طلاب طرح هدایت علمی تربیتی.
🔹 تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق ۱ و ۲ را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمیشود.
🌐 دفتر فقه معاصر
#فقه_معاصر
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 استاد حوزه علمیه خواهران:
یادم هست سال دوم حوزه بودم که مقالهام در یکی از جشنوارهها برنده شد و همون شد آغاز کار من در نوشتن مقاله.
بعدها متوجه شدم مجلهای منتسب به یکی از نهادهای مذهبی، هم مقالاتمون را چاپ میکنه، هم حقالتألیف میدهد. دیگه تشویقی بالاتر از این نبود برای یک نویسنده. هر از چندگاهی مقاله مینوشتم و در قبالش حقالتألیف هم دریافت میکردم.
کم کم با عنایات الهی مقالات رنگ علمیتری پیدا کرد تا اینکه نوشتن مقالات علمی-پژوهشی را شروع کردم.
در جایگاه استادی فقط از روی عشق و علاقه مینوشتم چر که اینجا هیچ امتیاز و رتبه و ارتقایی درکار نیست جز تنظیم یک رزومه که اگر جایی لازم شد ارائه دهی یا نهایتا برای تحصیل در مقاطع بالاتر شاید بتوانی از مزایای آن بهرهمند شوی.
اما امروز مجلات مختلف علمی برای ارزیابی و چاپ مقاله، هزینههای هنگفت طلب میکنند و دیگر از روی عشق نوشتن هم به صرفه نیست.
هم اکنون یک استاد حوزه بعد از یک سال زحمت بر روی یک مقاله و ارسال به همان مجلهای که روزی حقالتألیف میدادند و به نظر میرسد برای حمایت و تشویق مبلغین تشکیل شده بود، اما شش ماهی هست که به خاطر عدم تمکن مالی در پرداخت هزینه چاپ مقاله یا بهتر بگویم نصرفیدن چاپ آن، نتوانسته به مرحله ارزیابی مقاله دست پیدا کند.
سوال این است که اگر نهادهای حمایتی مبلغین و طلاب نخواهند در این عرصهها حمایتی داشته باشند پس چه کسی برای دین باید قلم بزند؟ و اینکه تشویق افراد به نوشتن، آن هم در عرصه دین از کجا آغاز میشود؟
#نظر_اعضا
#عدم_حمایت_از_نویسندگان_حوزوی
@Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۷؛ «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف»
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
🔹 «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد، زیرا که عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است. وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد.» (امام خامنهای)
🔹 یکی از اقشاری که در مقابله با تحریف وظیفه ذاتی دارد حوزه و روحانیت است. حوزه و روحانیتی که منشأ به وجود آمدن انقلاب اسلامی هستند؛ در برابر حراست انقلاب و نظام اسلامی در برابر تحریف، انحراف و دشمنیها نیز وظیفه دارند.
📌 دانلود گاهنامه در کانال #مناهج
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej17.pdf
3.39M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۷؛ «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف»
🔹 چندی پیش هفدهمین پرونده مناهج با عنوان «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف» در رسانه حوزوی مناهج تقدیم شد.
📌 فایل این پرونده به پیوست تقدیم شده است.
#مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 پیشبینی حضور سالانه ۲۰۰۰ طلبه سرباز در آموزش و پرورش
👤 حاجیانزاده مشاور وزیر آموزش و پرورش
🔹 در گذشته ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش شدند و پیش بینی شده سالی ۲ هزار نفر از طلاب به عنوان امریه وارد آموزش و پرورش شوند. تاکنون این مسئله با همکاری حوزه صورت گرفته است.
🔹 راه اندازی مدارس امین از طرح های موفق حوزه در مدارس آموزش و پروش است و در این شرایط حساس که مدارس تعطیل شده، نباید بحث تربیت تعطیل شود.
🔹 هم اکنون شش هزار مبلّغ طرح هجرت در استانها وجود دارند و آموزش و پرورش می تواند از مبلغین توانمند در بحث مدارس آموزش و پرورش بهره ببرد. این مسئله هم می تواند مورد توجه دو نهاد قرار گیرد و مبلغین توانمند مورد گزینش قرار گیرند و ممکن است این تعداد به یکهزار و پانصد نفر برسد.
🌐 خبرگزاریحوزه
#آموزش_پرورش
@Manahejj
🌀 عدم توانایی سازمان اوقاف در رسیدگی به موقوفات حوزوی
📝 لزوم واگذاری مدیریت موقوفات حوزوی به مرکز مدیریت حوزههای علمیه
👤 حسینینژاد، مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزههای علمیه
🔹 در حال حاضر و براساس آمار سازمان اوقاف در کشور سه هزار و پنجاه موقوفه متعلق به حوزه علمیه وجود دارد که این موقوفات، ۱۹۲ هزار رقبه هستند.
🔹 یکی از مشکلات، عدم اشراف کافی مرکز مدیریت حوزههای علمیه بر موقوفات متعلق به حوزه علمیه است چراکه از گذشته تاکنون در کشور و نظام جمهوری اسلامی، متولی رصد موقوفات کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است. اگرچه این سازمان برای رصد این موقوفهها زحمت زیادی میکشد، ولی در شرایط فعلی که حوزههای علمیه با مشکلات مالی و کمبود اعتبار از سوی دولت مواجه است، ادعای ما این است اگر مدیریت این موقوفهها به مرکز مدیریت حوزههای علمیه واگذار شود، اتفاقات بهتری برای حوزه در بحث اداره گسترده و مهم حوزههای علمیه میافتد.
🔹 بالاخره حوزه در بحث هزینه مشکلاتی دارد. سازمان اوقاف هم پیگیری میکند، ولی پیگیری سازمان اوقاف نمیتواند پاسخگوی مشکلات حوزههای علمیه و هزینههای جاری آن باشد. چرا که معتقدیم سازمان اوقاف در کشور میلیونها رقبه در اختیار دارد و نمی تواند به وضعیت همه رقبهها مانند رسیدگی به آنها، اجاره دادن، گرفتن اجاره بهاء، واگذاری همه آنها و ... اقدام کند.
🔹 وقتی سخن از واگذاری مدیریت موقوفههای متعلق به حوزه میشود، برای این است که این قضیه آن قدر مهم است که تنها در یک فقره، حوزه علمیه استانی پیگیر زمین وقفی متعلق به حوزه بوده و چند میلیون برای احیای آن هزینه و در اختیار سرمایهگذار قرار داده و در عمل پول خوبی هم بدست آمده و این پول را صرف هزینههای جاری مدارس استان خودش کرده است.
پس وقتی هزینههای حوزههای علمیه کشور زیاد میباشد و موقوفات حوزههای علمیه که سازمان اوقاف عهدهدارش است و بابت آن هزینههایی میدهد، نمیتواند پاسخگوی هزینههای حوزه باشد، باید دنبال راهی برای رفع این مشکل باشد که در شرایط فعلی بهترین تصمیم همین عهدهداری مدیریت این موقوفات متعلق به حوزه است.
🌐 hawzahnews.com/x9PZt
#موقوفات_حوزوی
#اوقاف
@Manahejj
#اختصاصی
🌀 لوازم احیای موقوفات حوزوی
📝 مرکز مدیریت، جدیتر وارد شود
🖋 مسؤول پیگیری موقوفات استان؛ نام محفوظ
🔹 بزرگان و زعمای حوزوی همیشه تاکید بر استقلال مالی حوزههای علمیه داشتند و دارند و امروز نظر اکثر بزرگان حوزههای علمیه بر احیای موقوفات حوزه میباشد که حقا و انصافا ایده بسیار درست و به جایی هم هست. ولی احیای موقوفات، لوازمی دارد؛ از جمله اقدام جدی و جهادی برای رسیدن به این هدف بزرگ.
🔹 در این زمینه میتوان پیشنهاداتی ارائه کرد:
1⃣ شناسایی تمام موقوفات حوزههای علمیه کشور که بحمدالله در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.
2⃣ تشکیل دفتر وکلای حوزههای علمیه در هر استان: امروز برای برآوردهشدن احیای موقوفات، لازم است در زیرمجموعه مراکز مدیریت استانها وکلای قوی برای امور حقوقی باشند. لذا در این بخش نیاز به حمایت جدی داریم و اگر در این مورد اقدامی صورت نگیرد قطعا در احیای موقوفات موفق نخواهیم بود. اطلاع داریم که در مرکز مدیریت قم وکلای قوی برای این امر حضور دارند؛ ولی احیای موقوفات استانها وکیل قوی بومی میخواهد.
3⃣ تشکیل نیروی حفاظت از موقوفات حوزههای علمیه با همکاری نیروی انتظامی و یا سپاه پاسداران و یا تشکیل پلیس وقف.
بسیاری از متصرفین موقوفات بخاطر خویشتنداری روحانیت، هیچگاه زیر بار پرداخت اجاره و یا خلع ید زمین یا مغازه و غیره نمیروند و اگر از طریق قانونی هم برخورد کنیم تا نیروی حفاظتی نداشته باشیم به نتیجه نمیرسیم.
4⃣ تعیین یک نیروی مسلط بر مسائل حقوقی بر سمت معاونت حقوقی حوزه علمیه هر استان.
5⃣ رایزنی جدی با قوه قضائیه برای تسریع در رسیدگی به پروندههای مربوط به موقوفات حوزههای علمیه.
🔹 ایده بسیار زیاد است و تا در این موارد اقدام جدی انجام نشود، پرداختن به ایدههای دیگر بینتیجه است و تا به این امور توجه لازم نشود همچنان حوزه علمیه شاهد محرومیتها و چالشهای جدی خواهد بود و فشار اقتصادی هر روز زندگی را بر اساتید، طلاب و اداره حوزههای علمیه سختتر خواهد کرد.
#احیای_موقوفات
#وظایف_مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 عدالتخواهی و کارنامه حوزه در این زمینه
👤 حجتالاسلام #فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه
🔹 سازمان روحانیت در جنبش عدالتخواهی در دو لایه باید حضور چشمگیر داشته باشد:
1⃣ تبیین مبانی حاکمیت دینی و جامعه دینی
2⃣ تبیین منطق رفتار سیاسی
🔹 روحانیون در تبیین ملاکات عدالتخواهی کمکاری کرده و لایه حضور در فضاهای سیاسی را در برخی موارد گم کردهاند؛ وظیفه اصلی سازمان روحانیت نه حضور در جریانات سیاسی، بلکه در تبیین خطوط و ملاکهاست؛ در عین حال همیشه باید در جریان انقلابی و حاکمیت دینی باشد، اما روحانیون کارهایی برای جریان انقلابی و تقویت حاکمیت دینی میتوانند انجام دهند که دیگران نمیتوانند انجام دهند، برای انجام آنها نباید کمکاری کنند.
🔹 بزرگان حوزه، در مبانیِ حاکمیت دینی و عدالت علوی به خوبی وارد شدهاند؛ اما در مورد اصول رفتار عدالتخواهانه، آنچنان که باید، کار خوبی صورت نگرفته است؛ اینهایی که گفتم، لایههای تبیینی بود.
🔹 اما لایه دیگری که روحانیت باید در آن نقشآفرینی کند حضور در صحنههای اجتماعی و نظارت بر عملکرد حاکمیت و کارگزاران نظام اسلامی است.
اگر روحانیت در این لایه ضعیف عمل کند، مفاسد مسؤولانِ نظام اسلامی، به پای دین نوشته میشود اما اگر روحانیت؛ چه در سطح مرجعیت و چه در سطح عموم طلاب، علیه عملکردهای سوئی که دیده میشود اعتراض کند و در مطالبات مردمی پیشگام باشد، هیچ یک از مفاسد حاکمیت دینی به پای دین نوشته نمیشود. مانند فسادهایی که در زمان حضرت علی علیه السلام وجود داشت که هیچکدام را نمیتوان به پای آن حضرت نوشت زیرا ایشان در مقابل ذرهای ظلم، سکوت نمیکردند و با جدیت اقدام میکردند.
🌐 rasanews.ir/002n5Q
#عدالتخواهی
#حوزه_روحانیت
@Manahejj
🌀 دلیل معارضهی طواغیت با پیامبران
📝 پیامبران، صرفا مرشد معنوی نبودند
💠 امام خامنهای
🔹 اگر انبیاء اداره دنیا را از برنامه دعوت خود حذف میکردند و اگر به اداره زندگی میاندیشیدند و فقط تهذیب و تزکیه اخلاقی و عقیده قلبی را توصیه میکردند هرگز با آنان معارضه نمیشد.
🔹 اگر پیغمبران الهی تربیت و حرکت تکاملی انسانها را به شکل فردی و جدا از یک نظام اجتماعی ممکن میدانستند و تشکیل و اداره جوامع را به غیر خدا میسپردند مبارزه آنان با سلاطین زمان تمام میشد و تبریّ از نمرودها و فرعونها و قیصرها و کسریها و ابوجهلها و ابولهبها جزو دین پیامبران محسوب نمیگشت.
🔹 پس دین اداره دنیا را با دولتی الهی میپسندد و دولت حق تنها دولتی است که از این «اداره» الهی نشأت میگیرد مابقی اگر به نام دین است #خرافه است و اگر به نام دولت است طاغوت.
〰〰〰〰〰
📗 بیانات در نخستین گنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات در رابطه با نقش دین در اداره جوامع بشری و همبستگی مذهب و سیاست
📅 ۸ دی ۱۳۶۱
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 سه سطح اجتهاد
📝 استظهار، استنباط، استنطاق
👤 استاد سید منذر حکیم
🔹 سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی.
در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تأسيس نمود.
🔸 سطح اول اجتهاد؛ #استظهار است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمنی يا التزامی این آیات و روایات به دست میآید.
🔹 سطح دوم اجتهاد؛ #استنباط است؛ این پیچیدهتر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست میآيد و استظهار میشود. وقتی تمام کلیات فقهی منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مسالهای مطرح میشود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجهاى روشن برسد؛ لذا گفته میشود استنباط رد الفروع الی الاصول است.
✅ سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ #استنطاق است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمیشود.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید؛ یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصهها و زمینهها را دارد؛ اما به شرطی که با #روش_استنطاقی وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است.
🌐 روششناسی اجتهاد
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 ‼️پوستر جالب توجه:
با وجود اینکه اکثر سخنرانان محترم #حوزوی هستند، اما بلااستثناء در کنار همهشان عنوان #دکتر قید شده است!!
این امر نشان میدهد چقدر #مدرک_حوزوی در تبلیغات بی اهمیت نشان داده میشود و برای مخاطبین، حتی مخاطب حوزوی عنوان #دکتر جذابیت دارد!
@HozeTwit
#یادداشت_مهمان
🌀 بحران مدرک و تناقضات حوزوی
📝 عامل فرار مغزهای حوزوی
🖋 سید هادی حسینی اصل
🔹 متاسفانه مسأله مدرک حوزوی و گرایش به مدارک و عناوین دانشگاهی، به یکی از چالشهای دو دهه اخیر بدل گشته است. یکی از ریشههای این موضوع، عدم حل تناقض مباحث ارزشی -یا ارزش انگاشتهشده- با واقعیات اجرایی است.
🔹 حوزه علمیه از یک سو از اوان طلبگی بر مفاهیمی همچون #اخلاص، درسخواندن برای امام زمان(عج) و قبح مدرک و مدرکگرایی فراوان تأکید میکند؛ در یک کلام، اینگونه القاء میشود که فقط مقام ثبوت مهم است و نه اثبات.
🔹 از سوی دیگر در همین حوزه علمیه -و به طریق اولی در دانشگاه و ...- در هنگامهی استخدام، واسپاری پژوهش، پروژه و... فقط و فقط با همان مقام اثبات کار دارند. حتی بخشنامه اخیر مرکز مدیریت درباره محدودیت موضوع پایاننامه سطح ۴، شاهد همین داستان است.
🔹 لذا غیر از معدودی از اساتید و فضلا که آینده خود را صرفا در نقشهای سنتی حوزه -نظیر تدریس سطح و خارج- تعریف میکنند -که البته بعضا دستیابی به کرسی تدریس نیز علاوه بر توانایی های علمی تابع شرایط فراعلمی نیز شده!- و بخش دیگری که ولو بدون جایگاه خاص حوزوی (به دلایلی که ذکر آنها مجال دیگری مطلبد) نمیخواهند یا نمیتوانند از حوزه علمیه بیرون روند، بخش سوم که از قضا عمدتا افراد ارزنده حوزوی نیز هستند گرایش به تحصیل مدارک، مدارج و عناوین دانشگاهی خواهند داشت. و این یعنی مهاجرت بخش قابل توجهی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی به بیرون حوزه، یا به تعبیر علامه جوادی آملی #نهال_فروشی!
🔹 به همه اینها روند شکل یافتن #هویت_شغلی و صنفی طلاب در حوزه را نیز باید اضافه نمود که برخلاف مسیر مشخص دیگر صنوف و رشتهها، دارای فرایندی طولانی -و در بسیاری مواقع ناتمام- است و همین مسأله میتواند از نظر روانشناختی و مباحث اخلاقی و تهذیبی، زمینهساز بحران هویت فردی و حتی دچار شدن به اختلالاتی نظیر افسردگی و مشکلات خانوادگی نیز باشد. رد پای این بحران هویت را میتوان در ورود طلاب به فعالیتهای غیرمرتبط با رسالتهای حوزوی و حتی بعضا مضر به جایگاه روحانیت مشاهده نمود.
🔺 امروز تصمیمسازان و تصمیمگیرندگان حوزه از جمله شورای عالی و مرکز مدیریت در برابر فرار مغزهای حوزوی به محیطهای دیگر نظیر دانشگاه مسؤول هستند. لذا خواهشمندیم قبل از آنکه بیش از این دیر شود، راهی برای علاج و حتی تبدیل این تهدید به فرصت، اندیشیده شود.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان
🌀 مدرک دانشگاهی آری؛ مدرک حوزوی نه!!
📝 قابل توجه دلسوزان #حوزه
🖋 مهدی یزدانی
🔹 همانطور که میدانید آموزش و پرورش از بچههایی که قصد ورود به کلاس اول ابتدایی را دارند تست میگیرد تا مشخص شود دانش آموز به مدرسه عادی می رود یا مدرسه استثنایی.
🔹 یکی از بستگان که جزو مشاورین برای این تست است داستانی نقل کرد که بسیار جای تامل دارد:
🔹 گفت یک روز یک دختر و مادری که از نوع حجابشان معلوم بود از خانواده روحانی هستند وارد اتاق شدند تا از دخترشان تست بگیریم.
🔹 قبل از این که تست را شروع کنیم از میزان تحصیل و شغل والدین سوال میکنیم. شغل و میزان تحصیل در برگهای درج شده و ما فقط با جواب مخاطب آنها را تیک میزنیم.
🔹 از دختر سوال کردم شغل پدرت چیست گفت طلبه است من به گزینههایی که در برگه تست بود نگاه کردم دیدم هیچ کدام چنین گزینهای یا حتی نزدیک به آن را ندارند تا تیک بزنم دوباره پرسیدم شغل پدرت چیست گفت طلبه است گفتم چنین گزینهای نداریم. مادر و دختر مانده بودند چه جوابی بدهند دیدم نمیشود خودم یکی از گزینهها را تیک زدم که البته ربطی به طلبگی نداشت.
🔹 نوبت به نوع مدرک تحصیلی رسید گفتم مدرک تحصیلی پدرت چیست دوباره گفت طلبه است این دفعه همکارانی که کنار من بودند هم خندهشان گرفت گفتم مگر طلبگی مدرک تحصیلی میشود مدرک تحصیلی: لیسانی فوق لیسانس دیپلم ... دیدم باز میخواهد بگوید طلبه است مادرش گفت خوب بزنید لیسانس!!
🔺 نگارنده معتقد است این که بعد از این همه سال حوزه علمیه نتوانسته تعریف درستی از شغل و مدرک تحصیلی طلاب داشته باشد واقعا درد بزرگی است.
🔻 عدم توجه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به این قشر جای خود دارد اما چرا باید برای روحانیت از عناوین دانشگاهی استفاده کرد و نباید حوزه برای خود یک عنوان شغلی و تحصیلی جدا وجود داشته باشد.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 حوزه خواهران و لزوم انتخاب آزادانه استاد
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 یکی از شیوههای رایج در حوزههای قدیم برادران، شیوهی انتخاب آزادانهی استاد به وسیلهی طلبه بود. هر طلبه به محض ورود به حوزه، حق انتخاب استاد را داشت و میتوانست آزادانه از بین اساتید حاضر، دست به انتخاب بزند.
یکی از عواملی که تبعیت انسان را از دیگری افزایش میدهد، میزان علاقهمندی انسان است. هرچقدر علاقهی انسان به شخصی بیشتر باشد، توجه او به تذکرات و نصایحش بیشتر خواهد شد.
🔹 عشق و علاقهای که میان شاگرد و استاد ایجاد میشود، شاگرد را به درس ترغیب میکند. این امر باعث میشود که از یک سو، استاد همواره با سپاسگزاری از سمت شاگرد مواجه شود و تمایلش برای ارائهی بهتر درس، افزونتر گردد و از سوی دیگر، شاگرد نیز با تمام توجه درس را فراگیرد.
🔹 علاوه براین از این پتانسیل نیز میتوان در جهت تهذیب عملی شاگردان در معیت استاد بهره برد. چراکه وقتی گرایشی قلبی میان شاگرد و استاد ایجاد شود نصایح استاد نه صرفا تذکر، که رهنمودهایی پدرانه تلقی میگردد و شاگردانی که به درس نظری استاد علاقمندترند، سیرهی عملی او را نیز راحتتر دنبال میکنند.
🔹 این شیوهی رایج در حوزههای قدیم، برای حوزههای علمیهی خواهران اجرا نمیگردد و خواهران حوزوی از حق انتخاب استاد بهرهی چندانی ندارند. با توجه به اینکه همجنس بودن استاد و شاگرد شرایط راحتتری را از حیث انس، مباحثات علمی و دریافت سیرهی عملی فراهم میآورد بهتر است فضای بیشتری برای اساتید خواهر در حوزههای علمیه فراهم شود و تا جایی که امکانپذیر است تدریس حوزههای خواهران حتی در سطوح بالا نیز به اساتید خواهر سپرده شود و شاگردان نیز در این زمینه حق انتخاب آزادانهی استاد را داشته باشند.
#انتخاب_استاد
#حوزه_خواهران
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 یک نکته دیگر راجع به کل حوزه:
🔹 من چندین بار گفتم ظاهرا برای مسئولان #سخت است!
‼️ کسی که درسی را میخواند نیاز به #مدرک دارد نیاز به #شهادت دارد!
🔻 #اشتباه_بزرگ این بود که آمدند این شهادت را با شهادتهای دانشگاهی مخلوط کردند، اول که خواستند اسمش را دکترا بگذارند که غلط بود، بعد هم #معادل گذاشتند که آن هم غلط بود!
💬 امام خامنه ای
#مدرک_حوزوی
@HozeTwit
🌀 لزوم اعطای مدرک اصیل حوزوی
📝 مطالبات امام خامنهای از شورای عالی
🔹 بعضى از آقایان خیال مىکنند که اگر ما بخواهیم درس طلبهاى را ارزشیابى کنیم، باید بگوییم این سطح از تحصیل در حوزه با فلان دورهى دانشگاهى- مثلًا لیسانس یا فوق لیسانس یا دکترا- معادل است. لزومى ندارد این کار را بکنیم. دروس حوزه یک چیز است و دروس دانشگاهى چیز دیگر.
📌 مناهج:
⏱ بیش از ۲۵ سال است که مطالبه فوق از شورای عالی حوزههای علمیه خواسته شده است؛ اما همچنان مدارک حوزوی، هویت و اعتبار استقلالی ندارند و ذیل مدارک دانشگاهی تعریف میشوند.
🔻 به یقین این امر، لطمات جدی به هویت حوزه و روحانیت وارد خواهد ساخت که امید است شورای محترم عالی هرچه زودتر در این امر، تدابیر لازم را بیندیشند.
✅ امیدی که به شورای هشتم بسته شده است، نباید ناامید شود و انشاءالله نخواهد شد...
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 نمونه گواهی تحصیلی در سال ۱۳۳۰ شمسی
📝 برای کتب مطول، معالم و شرح شمسیه
🖋 با امضای آیات: سید احمد حسینی شبیری زنجانی و شیخ عبدالحسین صاحب الداری بروجردی
📌 مناهج:
🔹 در گذشته شهادت (تصدیقی) شبیه آنچه به پیوست آمده است، برای تحصیلات حوزوی مرسوم بوده و بالاترین تصدیق هم اجازه اجتهاد بوده است.
🔹 بعدها با شکلگیری نظام اسلامی و قرار گرفتن حوزه در معرض انجام وظایف و مناصب اجتماعی، لازم بود ارزیابی مدون و مشخصی از دانشآموختگان حوزوی وجود داشته باشد؛ منتها به معادل عناوین مدارج دانشگاهی اکتفا شد!
و از همین جا، متأسفانه هویت مستقل حوزوی و اعتبار آن تا حد زیادی از قلم افتاد و مغفول واقع شد.
🔹 در صورتی که حوزه علمیه میتوانست -هنوز هم میتواند- مدرکی مستقل و با ارزش برای دانشآموختههای خود تعریف کند. و در مرحله بعد با تصویب آن مدارج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای عرضه به مناصب مختلف اجتماعی، تطبیقات آن را هم تعیین نماید؛ نه اینکه از ابتدا ذیل معادل عناوین دانشگاهی تعریف شود؛ که نه حوزویان آن را قبول داشته باشند و نه دانشگاهیان!
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj