eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت‌الله ملک‌زاده درباره تفقه جامع 🔹 تفقّه جامع، یک نظریه، بلکه یک کلان‌نظریه یا فرانظریه در حوزه دین‌پژوهی، معرفت دینی و اسلام‌شناسی است. توصیف این نظریه با عنوان کلان‌نظریه به جهت گستردگیِ قلمرو آن است. 🔹 در نتیجه تفقه جامع، تحقیقی همه‌جانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزه‌های اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوشش‌دهندۀ باورهای بنیادین، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها است. 🔹 دربرگیرندگیِ تفقه جامع نسبت به همه زندگی و جامعیت آن ناظر به حیات، شامل دو بُعد افقی و عمودیِ زندگی می‌شود. جامعیت ناظر به حیات، در بُعد افقی، به معنای شمول نسبت به همه اجزاء و زوایای حیات بشر است و جامعیت ناظر به حیات، در بُعد عمودی نیز به معنای شمول نسبت به همه سطوح حیات بشر؛ اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، می‌باشد. 🔹 تحقیقی همه‌جانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزه‌های اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوشش‌دهندۀ باورهای بنیادین، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها به غایت تحقّق در جان و کالبد فرد و جامعه و اجرا و عملیاتی شدن در تمامی اجزا، جوانب و سطوح حیات. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27500 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بررسی طرح بانکداری با هدف حذف ربا در مجلس شورای اسلامی 🔰 دکتر محمد باقر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر آلوده بودن اقتصاد کشور به ربا خبر داد که طرح بانکداری مجلس با هدف حذف ربا بزودی در مجلس بررسی می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 بررسی وضعیت دین‌داری در جامعه ایران در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🔹 وقتی از وضعیت دین‌داری در یک فرآیند صحبت می‌کنیم، به‌صورت مقایسه‌ای و نسبی می‌خواهیم اوج‌گیری یا افول آن را نشان بدهیم. برای نقطه مبدأ باید یک عدد و آماری داشته باشیم و برای نقطه منتها هم ارقام و آمار نیاز است تا بتوان آنها را مقایسه کرد. 🔹 دوم اینکه خود دین دارای سطوح، ابعاد و لایه‌های مختلفی است؛ وقتی که حتی با گونه‌ها و انواع دین‌داری مواجه هستیم یا وقتی که می‌خواهیم وضعیت دین‌داری را مقایسه کنیم باید به این سطوح، ابعاد، گونه‌ها، انواع و هویت آنها توجه داشته باشیم. 🔹 مسئله این است که ما در سنجش دین و دین‌داری ایرانیان باید ناظر به معنایی از دین که در ایران وجود دارد یعنی اسلام، تشیع و مانند آن پژوهش کرده و از این زاویه، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دین را هم بررسی کنیم. 🔹 انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دین‌داری ایرانیان بود که به‌نوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. 🔹 ما با سطحی از دین و دین‌داری مواجه هستیم که باید در تعاملات و ساختارهای قدرت اجتماعی، منطقه‌ای و جهانی به آن پرداخت و آن را مدنظر قرار داد. این مسئله ابتدا چندان به چشم مخاطبان این جریان دینی اجتماعی و سیاسی نمی‌آمد. اصلاً فکر نمی‌کردند که این یک واقعیت زنده و قابل تداوم است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29182 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 همایش ملی «دانشگاه و تمدن نوین اسلامی» 📆 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ (تمدید شد) 🌐 https://iscs.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 طرح‌های پژوهشی موسسه تحقیقات جمعیت وارد سیاستگذاری این حوزه شود 🔰 دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: 🔹 نتایج طرح‌های پژوهشی انجام شده در موسسه تحقیقات جمعیت وزارت علوم باید تبدیل به گزارش‌های سیاستی جمعیتی طبق نیازهای کشور شده و در متن قوانین وارد شوند. 🔹 مقام معظم رهبری و مسئولین کشوری همواره بر نقش مباحث جمعیتی تاکید داشته و بر اجرای سیاست­‌های جمعیتی کشور همواره در سخنانشان مباحث این حوزه را بیان فرمودند. این موسسه به عنوان تنها موسسه این حوزه در مراکز پژوهشی می تواند نقش خودش را بهتر از گذشته ایفا نماید. 🔹 بازنمایی رسانه‌ای تحولات جمعیتی کشور و اظهار نظر علمی در کمترین زمان در این خصوص می تواند در برندسازی و نقش بالای این موسسه در این حوزه تاثیرات خوبی داشته باشد، این موسسه در رصد مباحث جمعیتی در کشور و بررسی اظهار نظرهای مدیران می‌تواند موثر باشد. 🔹 ما در حوزه آموزش ضعف داریم. باید این حوزه باز تعریف شود تا مباحث جمعیتی در حوزه‌های مختلف در آموزش نفوذ نماید. جهت دهی پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه باید در دستور کار قرار بگیرد و رشته‌های بین رشته ‌ای تعریف شود. 🔹 معاونت فرهنگی و اجتماعی آمادگی خود را در موضوعات مختلف جمعیت در حوزه فرهنگی و به خصوص موضوعات مرتبط با مباحث خانواده، ازدواج دانشجویی و تهیه بسته­‌های فرهنگی در این راستا اعلام می نماید. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28540 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دوره‌های مجازی کوتاه‌مدت فلسفه و عرفان اسلامی 🔴برگزارکننده: مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌این دوره به صورت مجازی و به مدت دو ساله برای برادران و خواهران برگزار می‌گردد. 📅 مهلت ثبت نام: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ 👈 سامانه ثبت‌نام: http://elearn.nafahat-eri.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تعریف اقتصاد مقاومتی توسط دکتر عبدالملکی به زبان عربی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اقبال دانشجویان بین‌الملل به رشته‌های علوم انسانی بیشتر است 📝 دکتر هاشم‌داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان: دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های ایران، از سه طریق وارد دانشگاه می‌‌شوند؛ برخی از طریق کنکور سراسری(اغلب از کشور افغانستان و عراق)، بخش دیگر شهریه‌پرداز و گروه سوم مربوط به دانشجویان بورسیه می باشند. 📝 رشته‌های تحصیلی پر متقاضی در میان دانشجویان بین‌الملل به ترتیب شامل حقوق، کامپیوتر، پزشکی عمومی، حسابداری، زبان و ادبیات فارسی، علوم قرآن و حدیث، عمران، مدیریت بازرگانی، تربیت بدنی، برق اقتصاد، زبان عربی و ادبیات عرب، روانشناسی، مهندسی مکانیک، تاریخ، زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، مدیریت رسانه، مدیریت دولتی، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، پرستاری، دندانپزشکی است که حدود 71 درصد از متقاضیان دانشجویان بین‌الملل را تشکیل می‌دهد و مابقی از سایر رشته‌ها هستند. 📝 حدود 51 درصد از این دانشجویان متقاضی رشته‌های علوم انسانی، 15درصد متقاضی رشته‌های فنی و مهندسی و 5 درصد متقاضی رشته‌های علوم پزشکی هستند. بیشترین متقاضیان این رشته‌ها دانشجویان پسر بوده و از 23رشته، ۲۷ درصد دانشجویان دختر و ۷۲ درصد دانشجویان پسر هستند. 📝 دانشگاه‌های غیر علوم انسانی با توسعه کمی و کیفی مجموعه خود و شناساندن جایگاه علمی، در جذب دانشجویان تلاش کنند تا بتوانیم در همه رشته‌های دانشگاهی، از ظرفیت‌های موجود برای تبادل علمی بهره‌مند شویم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ صد و شانزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی دین و فضای مجازی 🔻با موضوع: آسیب‌های روان‌شناختی و تربیتی فضای مجازی برای افراد و خانواده‌ها ⬅️ باحضور حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر رضا مهکام عضو هیئت علمی گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📆 تاریخ: دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ 🕙 زمان: ۱۰:۳۰ صبح 📡 پخش زنده (با ترافیک رایگان): heyatonline.ir/graaph ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بازنشر گفت‌وگوی دکتر «فرشته روح افزا» با موضوع حجاب و عفاف 📚 من اول خواهشی دارم و این که عبارت «حجاب اجباری» دروغی بزرگ است، ما چیزی تحت عنوان حجاب اجباری نداریم و نمی‌توانیم داشته باشیم. اگر کسی بخواهد حجاب داشته و آرایش کند، با حجاب نیست، اگر کسی بد بخندد و یا بد رفتار کند و یا نگاه زشت کند، با حجاب نیست و عملاً حجاب را رعایت نکرده، حتی اگر پوشش خوب داشته باشد. 📚 ما در حال حاضر در کشورمان پوشش‌های نامناسب داریم، آیا این حجابی که ما اسم آن را حجاب اجباری بگذاریم؛ در حالی که این بی حجابی کامل است. ما در کشورمان" قانون رعایت حجاب" و مصوبات شورای عالی داریم، اما رعایت نمی‌شود. اما مظلوم نمایی دروغ و یک دروغ بزرگ که به مردم گفته می‌شود. اگر حجاب اجباری بود تمام افرادی که حجاب کامل نداشتند باید بازخواست می‌شدند، حال آن که چنین نیست. 📚 «حجاب اجباری» یک عبارت بازسازی شده برای منفور نشان دادن حریم دین خدا است؛ حجاب، حجاب زهرایی و زینبی است نه اجباری. این عبارت را آن سوی آب‌ها درست کردند و ما هم آن را متاسفانه تکرا رمی‌کنیم. 📚 متاسفانه رعایت حجاب را در بیمارستان‌ها در بین بیماران و پرستارها نمی‌بینیم. در ادرات دولتی رعایت حجاب را نداریم در مدارس و دانشگاه‌ها هم قانون حجاب اجرا نشده است. آنها به دنبال یک سانتاژ سیاسی هستند که حد یقف هم ندارد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29057 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📘 درباره هنر 🖌 علی اکبر رشاد 🔰 کتاب «درباره‌ی هنر» را با اندکی تسامح باید اثری در حوزه‌ی فلسفه‌ی هنر قلمداد کرد. در این اثر از منظر فلسفی و با رویکردی برخاسته از اندیشه دینی، به مباحثی چون حقیقت هنر و نسبت و مناسبات آن با دین، جایگاه هنر در جغرافیای معرفت، نسبت هنر و ارزش، رمزگرایی و نمادورزی هنر، قرآن و استخدام روایت هنری و هنر پرستشگاهی، پرداخته شده و از بسیاری از موضوعات حوزه فلسفه هنر سخن به میان آمده است _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📕 ششمین شماره ماهنامه «رویش اندیشه» منتشر شد 📚 ششمین شماره ماهنامۀ تخصصی رویش اندیشه با موضوع «حکمرانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی» به صاحب امتیازی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و مدیر مسئولی حمیدرضا پرهیزکاری و سردبیری نادر زینلی منتشر شد. 📚 بر اساس این گزارش، پرونده‌هایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است: یکپارچگی خط‌مشی و ابزارهای آن، آسیب‌‌شناسی حکمرانی صندوق‌های بازنشستگی، نظارت و کنترل در خط‌مشی عمومی، تعارض منافع در حکمرانی. 📚 در این شماره از مجله گفت‌وگوهایی با اساتید و کارشناسان از جمله دکتر غلامرضا گودرزی، دکتر سید احمد حبیب‌نژاد، دکتر سیدمجتبی امامی، دکتر احمد رفیعی، دکتر محمدابراهیم جواهری، دکتر مرتضی جوانعلی‌آذر، دکتر مهدی موحدی‌ بک‌نظر، دکتر سید محمدمهدی غمامی، دکتر حسین اصلی‌پور، دکتر محمدرضا عطاردی، دکتر سیدجعفر حسینی و دکتر فتاح آقازاده منتشر شده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29223 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 مدیریت اساتید و نخبگان معاونت علمی حوزه علمیه خراسان برگزار می‌کند: ✅ دوره تربیت مدرس 🔰 کلاس کارگاهی آموزش تفکرگرا و مهارت محور 🎙 استاد دوره: حجت الاسلام والمسلمین واسطی 🔹️ مدارس رزومه را فقط از طريق نامه(جداگانه) و افراد حقيقي از طريق آيدي ايتا tavanmandyasatidhkh@ ارسال نمايند 📆 زمان‌های ثبت‌نام، گزینش و شروع دوره: ۱. زمان ارسال رزومه تا تاريخ 23 مرداد ۲. بررسي رزومه و فراخوان مصاحبه از 24 مرداد تا 27 مرداد ۳. شروع دوره از 29 مرداد تا 3 شهريور خواهد بود (شنبه تا چهارشنبه 5 روز تمام وقت - 8 صبح تا 6 بعداز ظهر) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «بانکداری اسلامی» آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🔹 مقتضای عقد مضاربه آن است که مال نزد عامل به طور امانت باشد تا با آن تجارت کرده و سود حاصل از آن بین طرفین تقسیم کند. بر این اساس ضرر بر عهده صاحب سرمایه بوده نه عاملی که امین شمرده شده و با مال تجارت می‌کند. 🔹 به نظر ما شرط ضمان عامل در ضمن عقد لازم خارج دیگر، صحیح است. به این صورت که در ضمن عقد مضاربه هیچ اشاره‌ای به ضمان عامل نشود ولی در ضمن عقد دیگری که خارج از عقد مضاربه است، شرط ضمان عامل شود. 🔹 سؤال این است که آیا راهی برای حل ضمان ما لم یجب وجود دارد. به نظر ما چنین معامله‌ای صحیح است و دلیلی بر بطلان ضمان ما لم یجب نداریم؛ زیرا أصل مسأله بطلان ضمان ما لم يجب صحیح نیست. 🔹 بانک می‌تواند از عامل چک دریافت کرده و شرط کند که در برابر احتمال تلفی که ممکن است در آینده إتّفاق بیافتاد، ضامن است. ولو این که خسارتی فعلاً إتّفاق نیافتاده باشد. این چک به منزله تعهّدی است برای احتساب ضمان مال توسّط عامل. در نتیجه اگر بانک چنین عمل بکند مضاربه صحیح خواهد بود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28887 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزاری میکند : ⬅️ نشست مجازی «بررسی مبانی علامه طباطبائی ( ره) در اصول فقه» ⬅️ سخنران : حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی (زید عزه) 📆تاریخ برگزاری نشست : دوشنبه ٢۴ مرداد ١۴٠١ ساعت ١۶ ⬅️ هزینه شرکت در نشست : رایگان هزینه‌ ی صدور گواهی :٣٠ هزار تومان 💻لینک نشست : https://meeting.atu.ac.ir/ch/anjoman-afl 💻لینک ثبت درخواست صدور گواهی : https://digiform.ir/wcd44607a ☎️راه های ارتباطی با انجمن واتساپ انجمن : ٠٩٠۴۵۴٢٠١٢٩ اینستاگرام انجمن : jla.atu@ گروه واتساپ انجمن : https://chat.whatsapp.com/IYfj9JVG255L3Ra7avpGbE ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بیشتر از مخاطبان با تحصیلات دانشگاهی شبهات حجاب دریافت می‌شود 🔻 دکتر حسین مختاری، مدیر گروه حقوق و فلسفه احکام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات: 📚 اصل موضوع عفاف و حجاب و به ویژه حجاب بانوان در دین ما از ضروریات است که همه فقهای اهل سنت و شیعه نسبت به اصل وجوب حجاب اتفاق نظر دارند و آن را واجب شرعی می‌دانند؛ درباره میزان پوشش هم اتفاق نظر وجود دارد و اختلافی بین فقها نیست. بر اساس منابع فقهی و از جمله آیات قرآن و سنت پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام این برداشت را داریم که حجاب جزو ضرورت دین است و بر آن اتفاق نظر وجود دارد. 📚 شبهات عرصه عفاف و حجاب متنوع است. برخی در عرصه این که حجاب عرفی است یا شرعی و این که محدوده آن کدام است؟ مطرح می‌شود. مبنای فقهی و حقوقی اجبار حکومت بر حجاب نیز محور دیگری از این شبهات را شامل می‌شود و برخی درباره فلسفه حجاب و عفاف است. در این عرصه تنوعی داریم و با توجه به این تنوع، ممکن است در آینده هم انواع مسائل در حجاب و عفاف و بحسب اقتضای روز مطرح شود. 📚 بیشتر از مخاطبان با تحصیلات دانشگاهی شبهات دریافت می‌شود. البته با توجه به این که در این موضوع رده سنی ای که در عرصه فضای مجازی فعال هستند، به نظر می‌رسد رده سنی جوانان مخاطبان اصلی ما را تشکیل می‌دهند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29214 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب» 🔻 استاد شیخ محمد سند: 🔹 ما در کشورهای خودمان سریعا برای جلوگیری از این مشکلات سراغ مجازات می‌رویم و مجازات را تشدید می‌کنیم در حالی که استفاده از دستاورد کشورهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد و البته نیازمند یکسری زیرساخت‌ها است. 🔹 تبویب فقها نیازمند تعدیل و اصلاح است؛ مثلا فقه دولتی وجود دارد ولی سامان‌مند نیست و باید نهضت علمی در این زمینه ایجاد کنیم. ۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات شورای نگهبان فیش‌بندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود زیرا تمامی مباحث مستحدثه در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است. 🔹 ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و تحولات علمی روز دنیاست و خودبخود سبب می‌شود تا فقه ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشه‌های فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و می‌توان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم. 🔹 قانون جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانون‌دانها در آن باشند و همین قوانین به زبان‌های مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بین‌المللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را می‌بینیم. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29169 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ممنوعیت خلق پول توسط بانک‌های غیر دولتی 💢خلق پول توسط بانک مرکزی با شرایطی جائز است، لکن توسط بانک‌های غیردولتی ممنوع است. 💠 حجت الاسلام والمسلمین یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه یادآور شد بانک‌های غیردولتی از دو طریق خلق پول می‌کنند: ◀️ نخست ازطریق جمع آوری سپرده های مردم، می توانند در یک فرآیند بانکی 100 میلیون سپرده مردم را به 500 میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند. ⏪ راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک ها می توانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را چند هزار میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک ها به حساب می آید. در واقع بانک ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر می توانند هزاران میلیارد تومان از طریق عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند. 💠 ایشان تصریح کردند: ✅ رهبر معظم انقلاب درباره این فعالیت بانک‌ها فرمودند: باید جلوی خلق پول توسط بانک های غیر دولتی که کار غلط و اشتباهی است گرفته شود. ✅ همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی خلق پول را حرام، اکل مال به باطل، قمار و اضرار اعلام کردند. 💠 وی افزود: انحصار خلق پول برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و بانک مرکزی باید بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، اقدام به خلق پول کند و عدم اضرار به ثروت مردم و توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم را به عنوان شروط خلق پول رعایت کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ نسبت فقه و عدالت در پرتو آیات و روایات 📝 آیت‌الله علی اکبر رشاد: 💢 عدالت به امامت پیوند خورده است. در المستدرک از جعفریات نقل شده است که اصولاً حکومت و اجرای حدود را بی‌آنکه عدالت باشد، نمی‌‌شود پذیرفت. اصلاح حکم و حدود جزء با امام عادل دست‌‌یافتنی نیست. 💢 در مورد نسبت عدل به احکام از امیرالمومنین(ع) نقل است که فرمودند عدل حیات احکام است. اگر احکام تهی از عدل باشد، احکام مانند مرده‌‌ای است. فقه تهی از عدالت، فقه مرده است. فقه زنده فقه عدالت‌‌بنیاد است، عدالت‌‌محور است. همین‌طور سیاست توام با عدالت سیاست است والا سیاست نیست و سیاست نیک، سیاست عادلانه است. 💢 اساساً بی‌آنکه عدل در جامعه محقق شود، گویی حکومتی نیست و اگر عدالت اجرا شد، دولت‌‌ها در امان هستند. آبادی امور و شئون کشور و اصلاح عباد به عدل میسر است. خوشنامی والیان به عدالت‌‌ورزی آنها هستند. جز عدل نمی‌‌توان حال جامعه را اصلاح کرد. چیزی چونان عدل شهرها را آباد نمی‌‌کند. 💢 فقه همان احکام است. فقه آموزه‌‌های رفتاری الهی است. فقه موازین و قوانین تنظیم نسبت‌‌ها و مناسبت‌‌ها است. فقه رسالتش تدبیر مدن و تدبیر شئون است و اگر عدل نباشد، فقه نیست. چگونه ممکن است به فرع فقهی دست پیدا کنیم و به فتوایی تن در بدهیم که در آن ذره‌‌ای عدل نقض شود. فقه بی‌‌عدالت فقه نیست، اگر فقه است فقه جور است. ✅ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=24326 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 دیدار هیئت رئیسه دانشگاه باقرالعلوم(ع) با معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل وزارت علوم 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی ریاست دانشگاه ضمن اشاره به سابقه موفق دانشگاه باقرالعلوم(ع) در عرصه داخلی، به بیان سیاست‌های کلان و تصمیمات جدید دانشگاه جهت ورود جدی به عرصه بین‌الملل پرداخت. 🔸 در ادامه سید هادی ساجدی رئیس اداره امور بین‌الملل و دانشجویان غیر‌ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن قدردانی از اعطای مجوز بورسیه دانشجویان بین‌المللی از سوی وزارت علوم به دانشگاه باقرالعلوم(ع)، این موضوع را ظرفیتی راهبردی و اساسی جهت برنامه‌ریزی بلند مدت و جذب دانشجویان بر اساس نخبه گزینی، نیاز منطقه‌ای و توانمندی‌های علمی دانشگاه دانست. 🔹 دکتر محمدجواد سلمان‌پور معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل وزارت علوم گفت: ورود برنامه‌ریزی شده و بلند مدت در مناطقی در دنیا که مغفول مانده اند باید در دستور کار مسئولین دانشگاه قرار گیرد. 🔹 وی در ادامه به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و همچنین کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ایران نسبت به فعالیت در این مناطق غافل بوده‌ و از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در این مناطق بهره نبرده اند. 📚 در پایان معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل وزارت علوم ضمن بیان ضرورت برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه جهت ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی در این مناطق وعده همکاری با دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حمایت گسترده از آن را داد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 اخلاق خوب؛ باعث نشر اسلام در بلاد کفر است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط در دیدار علمای تانزانیا: 🔹 اساسا کارهای مستقیم تبلیغی بر اساس تجربه خیلی کارهای موفق و ارزشمندی نیستند تجربیاتی هم که ما از انتشار اسلام در آفریقا، آمریکا و جاهای مختلف داریم همین بوده که نوعا افرادی در این کار موفق بودند که در حوزه خدمات اجتماعی کار و تلاش کردند. 🔹 همین خدمات اجتماعی در کنار اخلاق خوش که هدف بعثت پیامبر بوده است«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» باعث انتشار اسلام در کشورهای مختلف شده است مثلا اولین باری که اسلام در آمریکا انتشار پیدا کرد از طریق یک پارچه فروش دوره گرد مسلمان بود که با دوچرخه خودش به روستاها می رفت و پارچه می فروخت! اگر کسی پول نداشت نسیه می داد و می گفت هر وقت داشتید این پول را به من بدهید. 🔹 یعنی او اسلام را مستقیم تبلیغ نمی کرد اما با همین اخلاق و رفتار این سوال را در ذهن آنها ایجاد می کرد که این فرد چه کسی هست چرا به این شکل با ما تعامل می کند؟ کم کم از او می پرسیدند و جواب می گرفتند که من مسلمانم و این تعلیم اسلام است که باید با مردم خوش برخورد باشیم به مشکلات آنها رسیدگی کنیم و همین رفتار و کردارها زمینه علاقه مندی پرس و جو و روی آوردن به اسلام می شد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29241 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 کتاب سیاست‌های کلی قانون‌گذاری؛ تحلیل محتوا و سازوکارهای اجرا منتشر شد ❇️ کتاب سیاست‌های کلی قانون‌گذاری؛ تحلیل محتوا و سازوکارهای اجرا به قلم محمد صادق فراهانی تحت نظارت دکتر علی فتاحی زفرقندی در ۱۴۰ صفحه و با قطع وزیری به همت انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد. ❇️ سیاست های کلی قانون گذاری را می توان نقشه راه قوا برای حل تنازعات، پیش بینی راهکارها و ترسیم آینده ای روشن در نظام تقنینی کشور در گام دوم دانست. این اثر در تلاش است تا در 17 بند ضمن تبیین مفهومی و تحلیل محتوای یکایک بند های سیاست های کلی قانون گذاری و شناسایی اقتضائات حاکم بر هریک از آنها، به ارائه سازوکار های اجرایی سازی هریک بر اساس ظرفیت های موجود در نظام حقوقی ایران بپردازد. ♦️علاقه‌مندان می‌توانند جهت خریداری این محصول به سایت انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان به نشانی www.nashr-rc.ir مراجعه نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_come
📝 واکاوی عناصر و ارکان قدرت ملی مرکب 🔻 یادداشتی به قلم آقای دکتر ابراهیم برزگر استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی؛ 📚 قدرت امری مرکب است. قدرت انواعی دارد، ولی معمولاً آن را به دو بخش قدرت سخت و قدرت نرم گونه‌شناسی می‌کنند. البته قدرت هوشمند شامل هر دو بخش قدرت نرم و قدرت سخت به‌طور ترکیبی و توأمان است. قدرت سخت شامل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک؛ منابع طبیعی و انرژی؛ قدرت نظامی و دفاعی؛ قدرت اقتصادی و نفوذ منطقه‌ای و عمق راهبردی قدرت نهادی و سیاسی و نفوذ در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. 📚 قدرت نرم هم به قدرت اقناع و منطق جذاب و تأثیرگذاری سبک فکری و زندگی و فرهنگی یک کشور برای سایر کشورها و بازیگران اطلاق می‌شود. فرهنگ و سبک زندگی و منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملت‌ها از دیگر بازوهای قدرت ملی است. جذب ملت‌ها برای هر کشوری، عمق راهبردی ایجاد می‌کند. 📚 عناصر و ارکان قدرت مرکب ملی، یک کل به‌هم‌پیوسته است و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. تقویت هم‌زمان همه سبدهای قدرت ملی ضروری است. قدرت مردم و اراده عمومی ملت یک کشور نباید تضعیف شود. به همین دلیل است که حضور حداکثری مردم در مواقع حساس انتخابات بسیار مهم است، زیرا به افزایش قدرت ملی می‌انجامد. جهانیان متوجه می‌شوند که نظام از پشتوانه مردمی برخوردار است. کشوری که در سیاست داخلی از انسجام ملی برخوردار باشد در سیاست خارجی هم می‌تواند قوی ظاهر شود، زیرا سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است. 🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27924 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «فقه تربیتی» آیت‌الله علیرضا اعرافی 🔹 یکی از وظائف ترجیحی و مؤکد در باب تربیت، عنوان تأدیب است. اخباری که در این خصوص وجود دارد به چند طائفه تقسیم می‌شوند. اخباری که تأدیب را حق اولاد دانسته‌اند، اخباری که تأدیب را وظیفه والدین معرفی کرده‌اند و اخباری که تأدیب را به عنوان یکی از مراحل تربیت دانسته‌اند. 🔹 تعابیری که در هفت سال اول آمده چند تعبیر می‌باشد، بعضی می‌گویند «دع ابنک» آزادش بگذار. بعضی می‌گویند «أَمْهِلْ صَبِيَّك‏» و بعض دیگر می‌گویند «يُرَبَّى‏ الصَّبِيُ‏ سَبْعا» یعنی به او رسیدگی و نیازهایش تأمین گردد. تعبیر دیگر سید و سیادت است یعنی در آن مرحله آقا است. 🔹 با بررسی مجموعه روایات چنین به دست می‌آید که در هفت سال نخست باید اموری مانند رسیدگی جسمانی، توجه معنوی، اخلاقی و روحی همراه با آزادی عمل بدون سختگیری و نظم و انظباط انجام شود. 🔹مرحله سوم که در برخی از روایات اشاره شده به مرحله بعد از تکلیف اشاره می‌کند که در این مرحله باید یادگیری احکام انجام شود. مراد از احکام آموزش‌های دینی به معنای خاص است. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29261 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com