✅ کانال رسمی
▫️ديدگاهها
▫️نظرات فقهی
▫️نظرات تاریخی
▫️نظرات قرآنی
◾️سیدحسین موسوی زنجانی
پیج دیگری از استاد موسوی زنجانی به آدرس (سیدصاحب سخن)
seyed_saheb_sokhan
👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/3473473562Ca2a3a86c0f
ارتباط با ادمین @mousavi1551
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال :
نظرتان در ارتباط با مطلب جناب فرحزاد چیست که نقل می کند اگر کسی به همسرش صمیمانه کمک کند بدون محاکمه وبدون حساب و کتاب وارد بهشت می شود.!؟
پاسخ: شخص نامبرده روحانی محترم ومفید و فاضلی هستند اما منبع آن حدیث کتاب جناب شعیری است بنام جامع الاخبار این کتاب فاقد سند و فاقد اعتبار است وهیچ حجیتی ندارد و روایت فوق هم جزء روایات مجعول است. و بخش زیادی از محتوای آن خلاف مسلمات کتاب و سنت است. و چنین روایتی را تا قرن 5 نیافتیم.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
سلام استاد عزیز. نظرتان را درباره صحت و سقم دعای معراج را بیان کنید (یا سید و یا سند و یا صمد...)
✅پاسخ: چنین دعایی (دعای معراج) در عالم اسلام نیست منتها یک فرد بی کاری اسماالله الشریفه را نشسته از دعای جوشن کبیر استخراج کرده و برده به معراج، همین.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
راجع به اعتبار دعای ندبه چه نظری دارید چون پاسخ های شما درباره دعاهای گذشته ما رو به این موضوع حساس کرده .
ممنون
✅پاسخ: اولا در کل #عالم_اسلام غیر از #قرآن و #نهج البلاغه و #صحیفه_سجادیه ، مجموعه ای به اندازه دعای #ندبه حاوی استدلال دقیق نیست . حتی اگر بزوفری را هم توثیق نکنیم محتوای دعا فریاد #شیعه است ، #فرهنگ_شیعه است ، #منطق_شیعه است ، #پیام شیعه است ، #استدلال_شیعه است ، و هدف شیعه است. بنده 666 صفحه قطع وزیری فقط اسناد محتوائی برای دعای ندبه دارم.
بنده با دست خودم روایاتی که حامل محتوای دعای شریف ندبه است را شمرده ام 1310روایت است که در تاریخ دعاهای جهان اسلام نظیری برای آن از این حیث نمی شناسم . و قطعه های آن دعای بی نظیر را حدود 500 کتاب نقل کرده اند که مجموعه آن موجود است. و به هیچ وجه اعتبار دعا تابعی از اعتبار بزوفری راوی آن نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه بحث آزادی دراسلام:
(9)در جریان افک (تهمت وافترا)به ماریه قبطیه همسر رسول خدا(ص)(که بعدها عایشه می گوید آن زن من بودم ) توسط تعدادی از اراذل و اوباش داخل همین امت ،، رسول خدا(ص) فرمود هیچ حکمی جز همان حد قذف که درباره دیگران هست بر این افترا زنندگان جاری نکنید به جرم این که آبروی ناموس حاکم و طبعا و تَبعا خود حاکم را برده اند. چون برای امت در آن زمان جرم سیاسی تعریف نشده بوده و در بین مواد مورد بیعت و مبایعه جرم سیاسی وجود نداشت و درباره جرم سیاسی بیعت نکرده بوده اند چرا که چنین حکمی نازل نشده بوده است.
لذا فقط حد قذف جاری شد و بس. و عملا مردم از محکوم شدن به جرم سیاسی در آن مقطع آزاد بوده اند.
(10)طبق روایات #اهلبیت،، رسول خدا فرمود چون این کنیز(ام ایمن) توان تحلیل تمام ابعاد سیاسی اسلام را ندارد مادامی که زنده است پیش ایشان بحث امامتِ پس از رسول خدا(ع) را پیش نکشید چون وقت آن نرسیده پس مکلف به ایمان به آن نیست. امام صادق(ع) می فرماید ام ایمن تا آخر عمرش موظف نبوده عقاید تشیع را بداند. بنابر این حوزه محکومیت یک انسان به تکلیف تابعی از تسلیم اختیاری اوست حالا که برای انتخاب ام ایمن چنین حوزه انتخابی وجود نداشته پس مکلف هم نبوده است. و نتیجتا از تکلیف انتخاب امام معصوم معذور و آزاد بوده است.
(11)طبق متون تاریخی و حدیثی امام امیرالمومنین(ع) در مشروعیت خلافتش مکلف بوده به رای مردم استناد کند(لولا حضورالحاضر...) یعنی مشروعیت خلافت من ناشی از《آزادی در انتخاب》مردم است و نفرمود من منصوب خدا هستم. اگر چه بودند و امام حسین هم (ع) در کربلا برای حرکت خود به سوی کوفه به 18000 نامه و بیعت غیر حضوری عراقی ها استناد فرمود. و نه به امامت آسمانی خود اگر چه چنین امامتی داشته اند یعنی امامت من ناشی از《آزادی در انتخاب》مردم است.
(12)طبق متن صریح دعای #ندبه نبوت و #امامت آسمانی برای این به مردم عرضه می شود که فردا مردم یقه خدا را نگیرند که چون به ما راه درست را نشان ندادی ما جنایت کردیم. و این عرضه #دین هم به منزله ارائه سبیل است و مستحفظ دین بودن است و بی سرپرست نماندن طریق #حق است و بس و اجباری در کار نیست.
(13) و اگر در دین #حکومت و #قوانین سفت و سخت هست این مقتضای ضرورت حفظ #امنیت جامعه است که کم و کیف آن را باز خود مردم تعیین و تصویب می کنند. و اگر در فضای دین سخن از ولایت انبیا و ائمه و فقها بر مردم هست یعنی حجت بسوی خدا وجود دارد نه اینکه بدون انتخاب و رای و بیعت مردم برای اجرا احکام دین این حجت خدا در دخالت در امور مردم زمینه فعلی دارد. نه خیر در دعای ندبه این حجج به منزله کاندیداتور است و بس لذا ورودش به اِعمال قدرت مشروط به رای و انتخاب مردم است.
و #نکته_مهم این است حوزه اختیارات حاکم تا آنجایی است و مشروع است که در حین بیعت مردم تعیین شده است. و در داخل یکی از انواع بیعت هایی است که در بالا آورده ایم. اگر مردم به حاکمی رای بدهد شما اسلام را پیاده کنید در این صورت قدرت حاکم مطلق است تا هر جا که دین اقتضا می کند حق دارد برود. و این اطلاق و یا قدرت مطلقه را مردم داده اند. و داد و فریاد بعدیشان از عوارض ناشی از اطلاق قدرت حاکم بجایی نمی رسد تا در رفراندمی رای خود را پس بگیرند و اگر چنین حاکمِ دارایِ قدرت مطلقه،، اسلام را پیاده نکند خودش بیعت خود را نقض کرده است. و خود مشروعیت حکومت خود را زیر سوال برده است. پس تعیین حوزه اختیارات حاکم با انتخاب آزادانه مردم است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
فیلمنامه حضرت موسی (ع)
صبح سینما/ ایوب سلحشور فرزند مرحوم فرج الله سلحشور طی نامه ای خطاب به رئیس صدا و سیما نوشت:
«ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر علی عسکری
سلام علیکم و رحمت الله
احتراما معروض میدارد، قبول کارگردانی سریال «موسی کلیم الله» توسط برادر عزیز و ارجمند، جناب ابراهیم حاتمی کیا و اهتمام مسئولین آن سازمان برای تولید این اثر جهانی، خبر خوشی بود که کام علاقه مندان به هنر دینی و انقلابی را شیرین و پس از سال ها، بارقه ی امیدی در دل مشتاقان به ساخت این اثر قرآنی روشن نمود ولی متاسفانه خبربازنویسی و پژوهش دوباره ی این اثر و حذف قسمت هایی از فیلمنامه ی مرحوم فرج الله سلحشور، کام مان را تلخ و افکار عمومی را با این سوال مواجه نمود که دلیل حذف ۲۲ قسمت از ۷۲ قسمت فیلمنامهی مذکور و خلاصه نمودن آن در ۵۰ قسمت چیست؟! این چندمین بار است که فیلمنامه ی موسی کلیم الله نوشته ی مرحوم سلحشور، بدون هیچ اذن و اجازه ای مورد بازنویسی و تغییرات گسترده قرار می گیرد، بطوریکه آگاهان معتقدند با این تغییرات، فیلمنامه ی جدیدی بوجود آمده که با فیلمنامه ی قبلی بسیار متفاوت است و اگر مرحوم پدر زنده بود قطعا اجازه چنین تغییراتی را نمیداد و از مالک اثر نیز همین انتظار می رود.
بی شک، ورّاث مرحوم سلحشور نیز مانند ایشان، وفق شرع و قانون، مالکیت معنوی فیلمنامه مذکور را (که در تاریخ ۱۳۹۰/۳/۲۳به شماره ۲۶۸۱ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی به ثبت رسیده است)از آنِ خود دانسته و پیگیری حقوقی بابت هرگونه دخل و تصرف و تغییر در محتوای آن را بدون اذن و اجازه ی آنان، وظیفه ی خود می دانند. با تشکر از توجه و پیگیری آن مقام ارجمند.»
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar
بسمه تعالی
با توجه به هشدار خانواده مرحوم #سلحشور در نامه فوق و طبق اطلاعات رسیده، عدّه ای از دست اندرکاران جدید فیلم حضرت موسی (ع) که مامورند باقی کارهای این فیلم عظیم و تاریخی و سرنوشت ساز را پس از فوت کارگردان شایسته برادر عزیزمان مرحوم فرج الله سلحشور و پس از بیمار شدن برادر عزیز دیگرمان جناب آقای #شورجه بر عهده گیرند و طبق اخبار رسیده بر عهده هم گرفته اند. ولی گویا می خواهند تغییراتی را بدون اطلاع و مشورت با مشاورین تاریخی و علمی آن فیلم بزرگ منجمله این بنده حقیر در آن ملحوظ کنند ، از آنجائی که تنها این بنده حقیر 64 مورد اصلاحیه در بخش تاریخی فیلمنامه بخدمت مرحوم سلحشور ارسال کرده بودم که لحاظ کردن 7 مورد آن شرط استمرار همکاری بنده بوده و ایشان نیز طی جلسه ای در کتابخانه بنده حقیر در قم و سپس طی تماس تلفنی تصریح فرموده بودند بجز یک مورد قطعا 6 مورد را ملحوظ خواهند کرد، لذا با توجه به اطلاعات رسیده و با توجه به هشدار وراّث مرحوم سلحشور به دست اندرکاران محترم جدید مبنی بر عدم اجازه خانواده ایشان برای ایجاد تغییر در #محتوای_فیلم ، اینجانب نیز بدین وسیله اعلام می کنم اگر تذکرات ما و اصلاحیه ما دست بخورد اعتبار #تاریخی این فیلم مورد تایید ما نخواهد بود. بعلاوه تمام موارد جعلی و اسرائیلی آنرا (بشرط حیات) همزمان با پخش فیلم با استناد به منابع معتبر تاریخی بعنوان موارد تحریفی و #اسرائیلی فیلم باطلاع عموم رسانده و آنرا فیلم مجعول و بیرون از چهار چوبهای معتبر #تاریخی_مسلمین اعلام خواهیم کرد. بنابر این انتظار این است بلکه شایسته این است اگر برادر عزیزمان جناب آقای حاتمی کیا حفظه الله تبارک و تعالی نمیخواهند زحماتشان هدر برود و نمی خواهند اعتبار فیلمشان زیر تیغ #نقد برود و نمی خواهند زحمات پرحاصلشان زیر سوال برود حتما تغییرات را با مشورت با مشاورین قبلی انجام دهند و فیلم مربوط بکل #امت بلکه مربوط به کل #بشر را طبق ذوق بعضی ها نسازند که قطعا نتیجه عکس خواهند گرفت. جناب حاتمی کیا کارگردانی است بسیار تیز هوش ، نکته سنج , رازدان ، همه جانبه نگر ، خط شناس، زبردست ، انتظار اولیه از چنین انسانی این است زیربار این ریسک نروند، شما برادر عزیز از مشاورین محترم خود بپرسید جریان #حدیث_کسا که مربوط به #پنج_تن_آل_عبا است در کدام سفر #تورات بین بنی اسرائیل اجرا شده بوده و پیامش برای مسلمین چه بوده است که در فیلم #موسی پیامی را از آن برای مسلمین برگیریم؟
اگر《 مشاورین محترم درتغییر فیلم 》 پاسخ مستند دادند کارتان را ادامه دهید که پاسخ مستند نخواهند داشت و شما با این خلاء های موجود در پیامهای اصلی فیلم، نمی توانید فیلم را گویا کنید. بهرحال، چون حل مشکل هیچ هزینه ای ندارد . اصلاحاتشان را تکثیر کرده در اختیار مشاورین قبلی فیلم قرار دهند ،و نظرات آنها را هم ملاحظه کنند سپس تصمیم بگیرند والسلام.
سید حسین موسوی زنجانی.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
اهل سنت درباره اثبات امام مهدی (عج) کتاب نوشته اند؟
✅پاسخ:
بنده لیست 160 عنوان کتاب از ایشان دارم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم
سیدنا آیا به کتاب فقه الرضا میشود استناد کرد .
اگر نمیشود ، لطف بفرمایید ، دلایلی رو بفرمایید ، تا در مقابل غلات بگوییم
✅پاسخ :
سلام علیکم وقتی محتوای کتاب فقه الرضا با محتوای رساله فقهی پدر صدوق یکی شود نتیجه روشن است که کتاب روایی نیست.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
یعنی ، این کتاب کلا ، فتوای پدر مرحوم صدوق میشود؟
یا مطالب مخلوط است
✅پاسخ : قطعا همه اش مال ایشان نیست بلکه مثل بعضی از کتب قدما دستهایی در حین استنساخ حدود بیست درصد دست برده اند. و اضافه کرده اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
یکی از محققین احتمال داده فقه الرضا همان مدینه العلم صدوق است.
به نظر شما چقدر احتمال دارد درست باشد؟
✅پاسخ: هیچ درصد، چون طبق اطلاع مدینه العلم سقا قلیخان حیدرآبادی (که درالذریعه وجودش در اختیار نامبرده تایید شده )طبق خبری (توسط یک درویش دهری مسلک و باقی مانده از پیروان مکتب قائل به عرفان فرعونی) به بنده در کتابخانه بزرگ بمبئی هندوستان است و گویا حدود 11جلد است. این اولا و
ثانیا : #فقه_الرضا مدتی در اختیار جعالین #صوفی بوده و آنها به ذیل ایاک نعبد و ایاک نستعین اضافه کرده اند قاری این آیه باید به ذهنش شیخ و قطب را بیاورد. بعلاوه حدود 50 صفحه اش جزء کتاب نیست روایات مختلف و محتمل الجعل است. و از بخشی از این کتاب هویدا است که عبارات عین عبارات کتاب شرایع پدر #صدوق علی ابن #بابویه است.
✳️ پس برای بنده چند چیز قطعی است اول : این کتاب مال امام رضا نیست.
دوم : یک کتاب نیست بلکه چند #رساله است.
سوم : رساله کاملا دست نخورده شلمقانی هم نیست.
چهارم : مدینه العلم صدوق هم نیست. و پنجم : کتاب روائی کامل هم نیست و ششم : کتاب فتوایی خالص هم نیست .
هفتم : همه اجماعات منقوله اش هم معتبر نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
استاد از روزی که شما عنوان کردید تا فقه اجتماعی اسلام استخراج نشود و در اختیار جامعه و حکومت قرار داده نشود ممکن نیست حوزه جان بگیرد و اثر گذار باشد و بتواند مشکلات اجتماعی را حل کند لطف کنید راهنمایی کنید مواد اولیه فقه اجتماعی را از کجا تهیه کنیم ؟!
✅پاسخ : تمام کتاب الحیات استاد حکیمی فقه اجتماعی است شما حوزه و حکومت را وادار کنید تا این کتاب را تبدیل به کتاب درسی حوزه کنند اگر چنین شود دنیای سیاست هم دگرگون می شود. البته روزی چنین خواهد شد. و اگر شما می خواهید کاری کنید رانتخواران و دلار زاده ها و دنیا طلبان ملبس به لباس مدافعین دین توسط ملت قلع و قمع شوند کتاب الحیات را به درون خانه های مردم تزریق کنید. و ما خیال می کنیم اگر طلبه ای یک بار این کتاب را نخواند به درد زمان ما نمی خورد. شما کوشش کنید امامان جمعه یکی از خطبتین را اختصاص دهند فقط به این کتاب همه چیز حل میشود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال:
به اطلاع استاد برسانید وقتی که در یک برنامه زنده در یکی از شبکه های مذهبی ماهواره ای گفتید تشابه کامل ادیان الهی اقتضا می کند مسلمانان هم مثل بنی اسرائیل سالیان متمادی در وادی تیه در حیرانی بمانند و ایشان اضافه کردند دوره غیبت امام عصر(عج) دوره تیه مسلمین است ، استاد مدارکی دارند ؟
✅ پاسخ: مگر در دعای ندبه نمی خوانید الی متی احارفیک تا کی دروادی تحیر دنبال شما منتظر بمانم که در
کمال الدین صفحه 287 خبر 286 و صفحه 304خبر16 و کافی جلد1صفحه 338 خبر7 و بحار و اعلام الورای و کشف الغمه و دلایل الامامه و غیبه نعمانی و اختصاص منسوب به مفید. و کفایه الاثر. ووو آمده
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
نظرتان در رابطه با متن ذیل 👇که منتسب به انشتین است چیست؟
خوشحالم که پس از مدتها مطلبی داشتم میخواندم خیلی لذت بردم برایتان ارسال میکنم امیدوارم لذت ببرید وقتی انیشتین در دانشگاه های ایالات متحده سخنرانی می کرد، سوال تکراری بیشتر دانشجویان از او این بود: آیا به خدا اعتقاد داری؟ و او همیشه پاسخ می داد:
- من به خدای اسپینوزا ایمان دارم.
باروخ دو اسپینوزا فیلسوف هلندی ، به همراه دکارت ، از بزرگ خردگرایان فلسفه قرن۱۷ بود.*اسپینوزا می گفت: خدا می گوید:* دست از دعا بردارید.کاری که من می خواهم انجام دهی این است که از زندگی لذت ببری. من از تو می خواهم آواز بخوانی و لذت ببری. از همه چیزهایی که برای تو ساخته ام. دیگر از رفتن به آن معابد تاریک و سرد که خود ساخته ای دست بردار و نگو آنجا خانه خداست. خانه من در کوه ها، جنگل ها، رودخانه ها، دریاچه ها و سواحل است.
من در همه جا با تو زندگی می کنم و عشق خود را به تو ابراز می کنم. از سرزنش خود در زندگی دست بردار. من هرگز به تو نمیگویم مشکلی داری یا گناهکاری.مرا بخاطر هر آنچه باور تو را برانگیختند سرزنش نکن. اگر نمی توانی مرا در طلوع آفتاب، در منظره ای، در نگاه دوستان یا در چشمان پسرت یا ذره ذره وجودت دریابی... در هیچ کتابی پیدا نخواهی کرد! دیگر از من نپرس که چگونه کارم را انجام می دهم؟" به عقلت رجوع کن خواهی فهمید.دست از ترس من بردار من تو را نه قضاوت می کنم، نه انتقادی. نه عصبانی می شوم و نه اذیت می شوم. من عشق خالص هستم. تقاضای بخشش را متوقف کن، چیزی برای بخشش وجود ندارد. اگر تو را ساخته ام ... پر از احساسات، محدودیت ها، لذت ها، ، نیازها، ناسازگاری ها ... و اراده آزادواندیشمند ساخته ام. اگر به چیزی که در تو قرار داده ام پاسخ دهی چگونه می توانم تو را سرزنش کنم؟ چگونه می توانم تو را مجازات کنم که چرا اینگونه هستی، اگر من آنم که تو را ساخته؟ فکر می کنی آیا می توانم مکانی برای سوزاندن همه فرزندانم که رفتار بدی داشته اند ایجاد کنم؟ چه خدایی این کار را می کند؟ به همسالان خود احترام بگذار و آنچه را برای خود نمی خواهی برای دیگران هم نخواه.. تنها چیزی که از تو می خواهم این است . به زندگی خود توجه کن، هوشیاری راهنمای توست. محبوب من، این زندگی نه امتحان است، نه یک قدم در راه، نه یک تمرین و نه مقدمه ای برای بهشت. این زندگی در اینجا و اکنون تنها چیزی است که به آن نیاز داری. من تو را کاملابا اراده آزادوعقل خلق کرده ام، نه جایزه و مجازاتی، نه گناه و فضیلتی، هیچکس سابقه ای را ثبت نمی کند. در زندگی کاملا آزادی. بهشت یا جهنم؟ من به تو نمبگویم که آیا چیزی بعد از این زندگی وجود دارد یا نه ، اما می توانم یک نکته را به تو بگویم: طوری زندگی کن که انگار بعد از این زندگی چیزی نیست. این تنها شانس برای لذت بردن و دوست داشتن است. بنابراین، اگر بعد از این چیزی وجود نداشته باشد، از فرصتی که به تو داده ام لذت خواهی برد. و اگر وجود دارد، مطمئن باش که نمی پرسم که آیا رفتار صحیحی داشته ای یا اشتباه، من می پرسم. خوشت آمد؟ خوش گذشت؟ از چه چیزی بیشتر لذت بردی؟ چی یاد گرفتی؟...به چه حدی از کمال رسیدی؟
دیگر از اعتقاد به من دست بردار. ایمان، فرض و حدس و تخیل است. من نمی خواهم به من ایمان داشته باشی، می خواهم که به خود ایمان داشته باشی. می خواهم وقتی معشوق خود را می بویی، وقتی دختر کوچک خود را لمس می کنی، وقتی سگ خود را نوازش می کنی، وقتی در دریا استحمام می کنی مرا در خود حس کنی. دیگر از تعریف و تمجید من دست بردار، فکر می کنی من چه نوع خدای خودخواهی هستم؟ حوصله ستایش ندارم. خسته شدم از تشکر، احساس قدردانی می کنی؟ این را با مراقبت از خود، سلامتی، روابط خود و دنیا ثابت کن. شادی را ابراز کن! این راه ستایش من است. دیگر چیزهای پیچیده را متوقف کن و آنچه را در مورد من آموخته ای یک بار دیگر مرور کن. به چه معجزات بیشتری نیاز داری؟ این همه توضیح؟ تنها چیز مطمئن این است که تو اینجایی و زنده. و این دنیا پر از شگفتی است.پس انسان باش وزندگی کن .
*اسپینوزا*