eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات اهل بیت (ع)
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد.شماره(7) معظم له در کتاب جهادش از اول کتاب تا آخر آن ب
الی یوم القیامه و شدیم نخستین عامل و خالق هولوکاست .بر ضد یهود تا یهود هر چه مسلمان بکشد عقده اش خالی نشود. و غزه و لبنان شده محل خالی کردن عقده ناشی از این جعل برای یهود صهیونیستی. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد .شماره (8) در کل کتاب جواهر مثل باقی کتب فقهای عظام با وجود این که از تحولات جهانی در ابزار جنگ مطلع بوده و حتی از تفنگ نام برده و با وجود اینکه توجه داشته طرف مسلمین در اعصار اخیره چه کسانی هستند . و با وجود این که توجه داشته , برده داری از عصر غیبت به این طرف در حال انقراض بوده و برده ای خرید و فروش نمی شود. و جامعه دیگر جامعه نیست. ووو در عین حال گوئی ایشان در عصر برده داری کامل بسر می برده است. و گذشت زمان هیچ تاثیری در ایشان نداشته است و هیچ تحولی از تحولات قرون اخیره را ملحوظ نکرده است بلکه همچنان در عصر رسول خدا(ص) مانده است. و لذا این دیدگاه فقهی اگر( ولو آزمایشی) یک روز پیاده شود مسلمین توسط دشمنان مسلح به سلاح زمان قلع و قمع خواهند شد. صاحب جواهر در الرکن الثالث میفرماید : آیه ای که دلالت دارد باید مسلمانان از اهل کتاب (یهود و نصارای و مجوس) جزیه بگیرند و اگر آنها جزیه ندهند باید با شمشیر اسلام تار و مار شوند و از این آیه جهاد ابتدایی استفاده می کند،! آیه 29 سوره توبه است :《قاتلوا الذین لایوءمنون بالله و لا بالیوم الآخر ....》سپس می فرماید: و قدروت الخاصه و العامه ان النبی (ص) کان یوصی امراء السرایا بالدعا ءالی الاسلام قبل القتال فاءن ابوا فالی الجزیه فان ابوا قوتلوا.!! و این لحن عموم فقهای اسلام قدّس الله انفاسهم الزکیه است که دلالت دارد طبق برداشت این بزرگان ما ، این اسلام است که در حرکت خود مامور است در جلو خود تمام موانع را بردارد و هر کدام باقی ماند نابود شود! و این آیه را مفسرین هم آیه تلقی کرده اند. منتها هم فقها و هم مفسرین می فرمایند اول دعوت به تسلیم و اگر قبول نکردند دهند و اگر قبول نکردند توسط مسلمین قتل عام شوند.! اما قصه این نیست , ما باید مشرفانه به ادله نگاه کنیم. اخذ جزیه به معنای این است اسلام با غیر مسلمان کاری ندارد ولی چون مسلمین برای اداره کشور اسلامی زکات و خمس می دهند شما غیر مسلمانها نیز بنام جزیه بدهید. و اگر ایمان هم نیاوردید خوب، باشد، پس اخذ جزیه جریمه مضاعف بخاطر عدم ایمان نیست بلکه اگر کفار جزیه بدهند تازه در تحمل مالیات می رسند به حد مسلمین که هر دو محکوم پرداخت مالیات می شوند. این اولا :و ثانیا : دنبال آیه فوق میرسد به آیه 32 یریدون ان یطفئوا نورالله .... یعنی کفار دارای برنامه برای نابودی اسلام دارند . پس تهدید اسلام ابتدا برای تسلیم شدن کفار است تا توطئه نکنند و اگر نشد تهدید به اخذ جزیه و اگر قبول نکردند تهدید به قتل می کند . نه بخاطر جهاد ابتدایی ،! بلکه برای دفاع در قبال یریدون ان یطفئوا نورالله است و صددرصد دفاعی است در قبال اطفای نور اسلام توسط دشمن. پس اگر برنامه ای برای اطفای نور اسلام نداشته باشند اسلام دستور قتل نمی دهد. ثالثا : هنگامیکه قرآن می فرماید : لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون پس مشرکین از حرکت اسلام ناراحت و کراهت دارند و دارای برنامه بر ضد اسلام اند. و اما دلیل این که مشرکین دارای برنامه هستند برای نابود کردن اسلام ( و اسلام برنامه جهاد ابتدایی ندارد بلکه برای متلاشی کردن برنامه کفار و مشرکین به آنها حمله می کند و در واقع دفاع از خود می کند) آیه شریفه :کیف و ان یظهروا علیکم لایرقبوا فیکم الاّ ولا ذمه یُرضونکم بافواههم تابی قلوبهم .(توبه/8) یعنی اگر مشرکین فرصت پیدا کنند هیچ علقه ای از علقه های مانع از قتل شما را مراعات نخواهند کرد . نه علقه فامیلی و نه علقه قراردادی . و پس از چند کلمه می فرماید: فصدوا عن سبیله ....لا یرقبون فی مومن الاّ ولاذمّه. و اولئک هم المعتدون( توبه 9و10) پس صد سبیل خدا و عدم رعایت معاهده و اعتدا و تجاوز ووو همه از سوی است و اسلام از خود دفاع می کند. آیه خیلی صریح است در اینکه اگر کفار و مشرکین《 ان یظهروا علیکم لارقبون ....》اگر موفق شوند بر شما مسلط شوند دمار از روزگار شما در خواهند آورد. نتیجه اینکه دستور قرآن در آیه 29 سوره توبه برای جنگ با کفار و مشرکین دستور به متلاشی کردن ملتی است که درصدد نابودی مسلمین است و جهاد، جهاد دفاعی است و نه ابتدایی. در قرآن کریم 21 بار فرموده بدین دلیل شما مسلمین با کفار و مشرکین باید بجنگید که آنها صدّ راه خدا می شوند و هر وقت صد راه خدا شدند با کشتن شان راه خدا را باز کنید مانند آیات 160 و 167 نسا و 9 توبه و 24 نمل و 38 عنکبوت و 88 نحل و 1و 32 و 34 سوره محمد .و 16 مجادله و 2 منافقین . وووو در تمام آیات فوق خداوند متعال می فرماید: جهاد شما برای برداشتن موانع است . و برای دفاع از حرکت اصلاحی اسلام است. توطئه ، حمله ، دشمنی . اعتدا و تعدی از سوی دشمن است . و اثری از جهاد ابتدایی در قرآن نیست هر چه هست . رفع صد از سبیل الله است. حاصل اینکه استدلال به آیه 29 توبه از سوی صاحب جواهر و سایر👇
آیه خیلی صریح است در اینکه اگر کفار و مشرکین《 ان یظهروا علیکم لارقبون ....》اگر موفق شوند بر شما مسلط شوند دمار از روزگار شما در خواهند آورد. نتیجه اینکه دستور قرآن در آیه 29 سوره توبه برای جنگ با کفار و مشرکین دستور به متلاشی کردن ملتی است که درصدد نابودی مسلمین است و جهاد، جهاد دفاعی است و نه ابتدایی. در قرآن کریم 21 بار فرموده بدین دلیل شما مسلمین با کفار و مشرکین باید بجنگید که آنها صدّ راه خدا می شوند و هر وقت صد راه خدا شدند با کشتن شان راه خدا را باز کنید مانند آیات 160 و 167 نسا و 9 توبه و 24 نمل و 38 عنکبوت و 88 نحل و 1و 32 و 34 سوره محمد .و 16 مجادله و 2 منافقین . وووو در تمام آیات فوق خداوند متعال می فرماید: جهاد شما برای برداشتن موانع است . و برای دفاع از حرکت اصلاحی اسلام است. توطئه ، حمله ، دشمنی . اعتدا و تعدی از سوی دشمن است . و اثری از جهاد ابتدایی در قرآن نیست هر چه هست . رفع صد از سبیل الله است. حاصل اینکه آنچه در اسلام اصل است محتوای سوره کافرون است که می فرماید کفار با مسلمین و مسلمین با کفار کاری نداشته باشند. هر کدام به دین خود عمل کند . آری این اصل دائمی است . (بر خلاف نظر خیلی ها که می فرمایند : چون این سوره در اوایل بعثت نازل شده بوده و اسلام یار نداشته لذا میفرماید با هم در کنار هم هرکس به دین خود عمل کند. و هیچ برخوردی نداشته باشیم.) در حالی که اگر اسلام برنامه های خود را تبلیغ کند و کفار صد عن سبیل الله نکنند جهادی نخواهد بود. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر قُّدس سره الشریف در کتاب جهاد. شماره (9): در این شماره از مطلب ما هستیم و صراحت درباره جهاد ابتدایی، و هر چه قرآن دلالت کرد همان ملاک خواهد بود. و این آیات که ده تا است . بررسی می شود تا ثابت کنیم آنچه در کلام اسلام بنام تصور شده هیچ ماءخذ قرآنی ندارد. اول : در سوره مائده آیه 16 خداوند متعال اسلام را معرفی می فرماید . یعنی راه امن و به دور از نزاع. یعنی در ماهیت اسلام نزاع نیست. و با نزاع، برنامه ای پیش نمی رود. دوم : در سوره یونس آیه 25 دعوت به خانه سلام و صلح می کند والله یدعوا الی دارالسلام . سوم : در سوره زخرف آیه 89 می فرماید مشرکان را رها کن و بگو سلام و از آنها درگذر ، و سلام در این شرایط یعنی بدون درگیری فاصله بگیر . چهارم : در سوره بقره آیه 208 می فرماید: ای مسلمانان همه و همه داخل در فضال سِلم و صلح شوید، اُدخلوفی السِلم کافّه ؛ پنجم : در سوره انفال آیه 61 می فرماید: هر لحظه کفار و مشرکین از حالت جنگ با شما خارج شدند شما نیز خارج شوید: و ان جنحوا للسلم فاجنح لها. ششم : در سوره نسا آیه 90: اگر مشرکین دست از جنگ بر دارند دیگر شما راهی برای جواز جنگ با آنها ندارید . فان اعتزلوکم فلم یقاتلوکم والقوا الیکم السَلم فما جعل الله لکم علیهم سبیلا. یعنی اگر قصد جنگ با شما نداشته باشند دیگر شما مستمسک شرعی برای ندارید. هفتم : در آیه 91 همان سوره می فرماید: اگر دشمنان شما دست از جنگ بر ضد شما بر نداشتند شما هم هر جا گیرشان آوردید نابودشان کنید . فان لم یعتزلوکم و یلقوا الیکم السَلَم و یکف ایدیهم فخذوهم حیث ثقفتموهم . هشتم : در آخر همین آیه می فرماید: همین جنگ طلبی کفار است که دست شما برای جهاد با آنها را باز گذاشته است. : و اولئکم جعلنالکم علیهم سلطانا مبینا . نُهم : سوره ممتحنه آیه 8 که می فرماید: کفاری که با شما سر جنگ ندارند مانع شرعی ندارد رابطه مسالمت آمیز داشته باشید. ان تبرّوهم وتُقسطوا الیهم . ✳️نتیجه اینکه در اسلام قانونی و یا اصلی و یا حکمی بنام جهاد ابتدائی نازل نشده است و جهاد در مقابل هجوم دشمن است و بس. ُدَهُم : در سوره بقره آیه 194 می فرماید: منطق اسلام در برخورد و جنگ با دشمنانش از مقوله مقابله به مثل و است که بزنید می زنیم . بزنید قصاص می کنیم : الشهر الحرام بالشهرالحرام والحرمات قصاص. فمن اعتدای علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدای علیکم . یعنی تمام اعتداها و عملیاتهای اسلام از مقوله مقابله به مثل است و بس. و در اسلام قانونی بنام حمله ابتدایی تشریع نشده است. چه حاکم , پیامبر باشد چه امام معصوم باشد , چه غیر معصوم . ✅اینک با ملاحظه این آیات است که می گوییم سوره مبارکه اصل دائمی و ابدی اولیه اسلام است که اگر دیگران با مسلمین جنگ نکنند اسلام برنامه جنگ ابتدایی با هیچ ملتی ندارد. و این سوره منحصر به زمان اول بعثت نیست. حالا اضافه بفرمایید آیه شریفه لا اکراه فی الدین را که دلالت دارد که دین یک باور قلبی است ، با هر چیزی وارد قلب شود قطعا با زور شمشیر و تفنگ وارد قلوب ملل نخواهد شد. چرا که قدتبیّن الرشد من الغیّ . و فضا ، فضای زور نیست . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر درکتاب جهاد.شماره (10): جهاد یعنی شیوه و یا در برخورد با موانع سرِ راهِ گسترش اسلام ، این مفهوم و یا معنا در حدی وسیع است که معادل عبارت(سیاست آسمانی اسلام درباره نحوه حرکت اسلام در سطح جهان در طول زمان و کل مکان،) است این مفهوم در سراسر قرآن در آیات فراوان و روایات متواتر گسترده است و دهها آیه دارد . صدها روایت دارد. ولی فقه در حوزه نجف در طول زمان از مسائل کلان و حکومتی کم کم جدا شده فقط در مسائل فردی متمر کز شده است و کتاب جهاد از ریشه از مذاق اجتهاد حوزه نجف جدا و بیگانه است. کتاب جهاد عبارت است از کتاب سیاست، کتاب اقتصاد، (بخاطر غنایم جنگی) کتاب نظامی، کتاب امنیتی و اطلاعاتی و کتاب جامعه شناسی و کتاب تاریخ . هیچکدام از علوم فوق معمولا در نجف مطالعه و تدریس نمی شود. در یک کلام کتاب《 جهاد عدوّ 》کتاب حکومتی است که در فرض فقهای نجف معمولا ربطی به فقها ندارد. ولذا ضعف فقهای سنتی در باب جهاد منتظره است و نه غیر منتظره. فرض بفرمایید طرف جهاد ما در عصر حاضر آمریکا است . پس باید : یک : تاریخ آمریکا دو : مذهب مردم آمریکا سه : قانون اساسی آمریکا چهار: قدرت نظامی آمریکا پنج: قدرت اقتصادی آمریکا برای ادامه جنگ شش : کشورهای حامی ما و کشورهای حامی امریکا ووو توسط فقیه نویسنده کتاب جهاد مورد اجتهاد قرار گیرد که امروز هیچکدام در فضای حوزه های سنتی مورد اجتهاد نیست تا چه رسد انتظار داشته باشیم دو یست سال پیش اجتهاد کرده باشد. یکی از ضعیف ترین بخشهای کتاب جهاد جواهر مربوط به مسئله عدم جواز سکونت و احیای معابد ملل غیر مسلمان در ام القرای است. که اولا در جواهر اسمی از نیست. ثانیا: وقتی بجای ام القرای اسم از جزیره العرب می آورد توجه ندارد که این تعبیر عمدتا متخذ از عامه و اهل سنت است. ثالثا:حدود جغرافیایی جزیره العرب را هم درست ترسیم نفرموده است. رابعا : از فلسفه منع اهل کتاب از تسلط بر ام القرای هم اطلاعات بسیار ناقصی داشته است. در مسئله پیشنهاد صلح از سوی جبهه دشمن نیز مانند لمعه نظر داده که اگر مسلمین قدرت داشته باشند به پیشنهاد صلح از سوی دشمن اعتنا نکنند تا اسلام پیروز شود.!! و یا همه از ترس مسلمانان مسلمان شوند.! و آیات صلح را ناظر به همه فروض نمی دانند.! و ردّ صلح را در زمان قدرت اسلام قانون اسلام تشخیص داده است که برای ما مطابق متن قرآن قابل قبول نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
پاسخ به یک سوال مربوط به انتخابات: سوال: معیار شما برای شناخت کاندیداها چیست؟ پاسخ: رسول خدا(ص)فرمود: کسی که می خواهد در مقام شایسته مدیریت جامعه قرار بگیرد علامت دارد و آن اینکه چنین آدمی باید مانند کعبه در جای خود ثابت و ساکن بنشیند و دیگران بیایند دور او را بگیرند و طواف کنند، و مدیریتش را به رسمیت بشناسند ( و اگر دیدید کسی با خرج کردن پول، زمین و زمان را درهم کوبیده تا مردم او را به هرقیمتی انتخاب کنند، او مردم را برای خودش میخواهد و نه این که خود را خادم مردم بداند . چنین آدمی را مدیر کردن دزدی بر دزدان افزودن است.) ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر قدس سرّه در کتاب جهاد. شماره (11): در منطق کتب آسمانی خاصه قرآن کریم راه دعوت بشر به سوی دین خدا حکمت ، و و مناظرات و مباحثات منطقی مادّبانه است . اُدع ُالی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه، و جادلهم بالتی هی احسن. این است اصل قرآنی دعوت به سوی دین. ⭕️توجه کنید به منطق پیامبران : ابلّغکم رسالات ربی و انصح لکم(اعراف62) و ابلّغکم رسالات ربی و انا لکم ناصح امین.(اعراف68) و لقدابلغتکم رسالات ربی و نصحت لکم (اعراف93) و یا قوم لقد ابلغتکم رسالات ربی (اعراف79) والذین یبلغون رسالات الله (الاحزاب39) و انی اصطفیتک علی الناس برسالاتی و بکلامی (اعراف144) و رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل.(نسا^165) و فهل علی الرسل الا البلاغ المبین (نحل35) و مواردی که میفرماید تاتیهم رسلنا بالبینات و نظیر این تعبیر در قرآن به 52 مورد میرسد که می رساند ابزار عظام برای تبلیغ دین، آوردن معجزات ، آیات، براهین، بینات، کلام ، نصیحت ، موعظه است. و نه شمشیر و قتل و غارت ، و جهاد ابتدایی که ارث منحوسی است که از عمر ابن الخطاب رسیده است که مولودش برای بشر امروز ، و امثال آن است. حال توجه کنید به منتها الیه رسالت کل انبیاء عظام در منطق قرآن : وان تولوا فانما علیک البلاغ (آل عمران20) و این آیه و شبیه آن در سوره مائده دو بار و در سوره های رعد و ابراهیم و نحل دو بار و سوره نور و عنکبوت و یاسین و شورای و احقاف و تغابن و انبیا و جنّ تکرار و تاکید شده است ،! ✅پس کتاب جهاد در راه تبلیغ دین ابتدا و کلامی و منطقی است و شمشیر و تفنگ برای مقابله با مهاجمین است و نه برای مبلغین. اکنون توجه کنیم به آیات دعوت به سوی دین : یا قوم مالی ادعوکم الی النجاه و تدعوننی الی النار(غافر41) وانا ادعوکم الی العزیز الغفار(غافر42) و قل هذه سبیلی ادعو الی الله (یوسف 108) و ادع الی ربک(قصص87 ) فلذالک فادع و استقم .(شورای 15) و ادع الی ربک (حج67) و ادع الی ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه.(نحل125) ووو این هم دعوت کلامی بسوی دین و سخنی از هجوم و قتل غیر مسلمان نیست. وکذا صدها آیات دیگر با جملات دیگر. به علاوه یقاتل و یجاهد از باب مفاعله است یعنی طرف شما آماده قتل و جهاد است و خبری از یقتلون نیست مگر در مواردی که نظر به طرف حق باشد در مقاتله بین حق و باطل. ✳️ نتیجه این که کتاب جهاد اسلام ، کتاب ابلاغ احکام دین است و اگر مانعی از قدرت نظامی پیدا شد آن وقت است برنامه دفاع. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر قدّس سّره در کتاب جهاد شماره (12): در قرآن کریم سوره نساء آیه 128می فرماید: والصلح خیر. و در نامه مبارک امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر آمده : و لاتدفعّن صلحا دعاک الیه عدّوک ولله فیه رضا.... و در وصیت خود به امام حسن(ع) میفرماید: فان وادعته و صالحته کنت مقتدیا بجدّک (ص) فی موادعته بنی ضمره وبنی اشجع. پس گرایش به صلح در اسلام اصل است و نه گرایش به جنگ . در حدیث منسوب به ایشان در آمده: وجدت المسالمه مالم یکن وهن فی الاسلام انجح من القتال . حالا در راس تمام این مدارک اطلاق آیه شریفه وان جنحواللسلم فاجنح لها(انفال61 ). اگر اشکال شود در نامه به مالک قید شده لله فیه رضا پس اگر در جنگ رضایت باشد جهاد ابتدایی صحیح است . پاسخ این است : تنها یک مورد کافی است نشان دهید که خداوند متعال راضی شود ملتی را مسلمانان مورد هجوم قرار دهند که آنها طرحی بر ضد مسلمین نداشته باشند. بنابر آنچه ذکر شد علت گرایش ذهنی فقهای عظام قدس الله اسرارهم به باور مشروعیت ، روایات تزریقی عمال خلیفه دوم بوده است جهت مشروعیت بخشی به فتوحات شمشیری عمر و قطعی تلقی کردن روایت جعلی و ضد قرآن عمر《انی امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لااله الله》و باز انتقال آیه های باب بیستم سفر تثنیه تورات تحریف شده 《مبنی بر وجوب قتل عام تمام مردان غیر بنی اسرائیلی و به اسارت گرفتن زنان و کودکان آنها و غارت تمام اموال آنها 》به جهان اسلام و جعل قتل عام بنی قریظه بنام رسول خدا و باوراندن آن به فقهای جهان اسلام . بنابر این حکمی بنام جهاد ابتدایی نداریم. ✅بلی این قضیه هم بی تاثیر نبوده که چون هنگامیکه ائمه اطهار مانع حضور شیعه ها در فتوحات بنی امیه و بنی عباس می شدند طبعا شیعه ها هم سوال می کردند که چرا شرکت نکنیم ؟! اهلبیت هم پاسخ می دادند چون امام معصوم بر سرکار نیست. و منظور امام عدم مشروعیت جنگهای حاکمان بنی امیه و بنی عباس بوده ولی شیعه ها پاسخ امام را بدین شکل تفسیر می کردند که پس اگر امام معصوم بر سرکار باشد جهاد ابتدایی واجب و یا جایز است درحالی که نهی امام از حضور شیعه ها در جهاد خلفای جائر ناظر به اصل مشروعیت خلافت بوده است و بس. اما نتیجه : پیشانی اسلام ، سلام است، و سلام یعنی صلح و تفاهم ، پیشانی اسلام ، بسم الله الرحمن الرحیم است که دارای دو صفت رحمانیت و رحیمیت است. پیشانی اسلام رحمت است و در یک کلام پیشانی اسلام بعثت لاتمم مکارم الاخلاق است و نه امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لااله الاالله که ابن حزم در المحلی و در و دیگران در کتب خود در اول کتابشان بعنوان پیشانی اسلام معرفی کرده اند. و اینکه در کتابهای جهاد فقهای شیعه , مانند کتاب جهاد مرحوم صاحب جواهر و دهها کتاب جهاد دیگر فقهای شیعه روایت مجعول فوق متن کتاب قرار میگیرد ! غفلت بزرگی است . بنابر این باید و باید پس از این کتاب جهاد با نگاه جدید یعنی متکی بر متن قرآن و روایات اهلبیت و بدون روایات تزریقی تالیف شود. و این کتاب ِ جهادِ اهلِ سنتِ حاملِ روایتِ امرت ان اقاتل الناس است که داعش تربیت می کند. چون شعارش کل بشر است تا تابع اسلام خلیفه دوم شوند . و اما ما شیعه ها چرا اسلام را اسلام قتل معرفی می کنیم؟! عده ای از فضلا کوشش می کنند از برخورد حضرت سلیمان علیه السلام با بلقیس استفاده جهاد ابتدائی کنند. و اصرار هم دارند اما باید چند چیز را بدانند: اول : جریان سلیمان، داود، ذوالقرنین برای این در قرآن آمده است که مسلمانان را توجه دهد به این که بدانند تمام اَشکال و انواع تمدنهای صنعتی در آینده و آخرالزمان مقدور انبیاء و صلحا هم بوده اما خدا خواسته آنها هدایت بشر و اخلاقیات را مهم تر از تمدن سازی بدانند. ثانیا : احکام ویژه سلیمان اگر الهام گر این است که مسلمانان هم آنرا حجت بدانند . پس چرا مثل سلیمان از باد و از شیاطین در تسخیر طبیعت استفاده نمی کنند. ؟! و چرا حشرات و پرندگان را مثل سلیمان مسخر نمی کنند ؟! پس چرا از اسم اعظم استفاده نمی کنند؟ ثالثا : چرا احدی از معصومین شیوه سلیمان را برای مسلمانان حجت معرفی نفرموده اند؟! تا نوبت برسد به جهاد ابتدایی! رابعا : چرا خود سلیمان طبق نقل قرآن از خدا خواسته هیچ پیامبری دارای چنان قدرتی نشود؟! پس هیچ دلیلی بر اقتدای مسلمین به سلیمان نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام چرا باید دیه زن نصف مرد باشه؟ پاسخ : سلام چون زن ، هم مهریه می گیرد هم هزینه روزانه اش بر گردن شوهر است و هم هزینه اولادش برگردن شوهر است و هم معفو ّاز جهاد است. و هم معفو ّاز مسئولیت اقتصادی ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر درکتاب جهاد.شماره (13) مرحوم قدس سرّه الشریف پس از کتاب ، کتاب امر به معروف و نهی از منکر را آورده است. برای اینکه مطلب خسته کننده نشود بطور بسیار فشرده نکته هایی را در ضمن بندهای مستقل بیان میکنم تا با ملاحظه و انضمام منطقی آنها به یکدیگر این نتیجه را بگیریم که باب امر به معروف و نهی از منکر تفسیر جدید میخواهد. و این باب است که سازمان دهنده اجتماع تمام مسلمین است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر صرفا محدود به تذکر فرد متدین به فاسق در حین ارتکاب گناه نیست ، بلکه سازمانیست دقیق و دارای شعوب و انواع و اَشکال تعریف شده . ❎ پس صرفا ماهیت برخورد فیزیکی محض ندارد . اینک میرویم سراغ نکته ها که به منزله فهرست و قطعه های بحث است. (1): در قرآن کریم حداقل ده آیه دارد. (2) : از طریق شیعه حدود 420 روایت دارد. (3) : در سوره آل عمران آیه 104می فرماید: این امر باید دارای سازمان باشد و عده ی خاصی مسئول آن شوند. (4) : در از علی(ع) نقل می کند که فرمود: امربه معروف و نهی از منکر غایت دین است /جامع احادیث الشیعه خبر مسلسل 24920 (5) : در خبر شماره 24935 امام باقر(ع) فرموده: تمام نظام اسلام بر عنصر امربه معروف و نهی از منکر استوار است. (6) : در خبر 24936امام حسین از پدر بزرگوارش نقل می کند : علت ملعون شدن شاخه کافر از قوم بنی اسرائیل این بود که آخوندهایشان بخاطر وابستگی مالی و در آمدی به حاکمانشان؛ در قبال ظلمهای جاری در جامعه عُرضه نهی از منکر نداشته اند. (رغبه فیما کانواینالون مهم) و امر به معروف و نهی از منکر ستون خیمه نظام اسلام است . (7): در روایت 24940 امام می فرماید : یا امربه معروف و نهی از منکر را در فاز کلان یعنی در فضای حکومتی جدی بگیرید و یا منتظر تسلط اشرار و دیکتاتورها برخودتان باشید. و این روایت اگر در مرز تواتر نباشد در حد استفاضه است. و در بخشی از این دسته از روایات من جمله در وصیت امیر المومنین(ع) به حسنین(ع) پس از ضربت خوردن ازابن ملجم می فرماید: اگر امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته نشود دچار نوعی و دیکتاتوری می شوید که هر چه فریاد بکشید احدی به داد شما نخواهد رسید. (فیولیّ علیکم اشرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم )خبر24941 جامع احادیث الشیعه. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهادشماره(15): در روایت 24958 رسول خدا (ص) در خطبه غدیریه میفرماید : مقوله امر به معروف باید پایه اش در تبعیت از امام معصوم باشد 《ولا امر بمعروف ولا نهی عن منکر الا ّمع امام معصوم》پس آن وقتی امر به معروف و نهی از منکر ما انسانهای غیر معصوم واجب التبعیه است که کاملا در چهار چوب خط اهلبیت(ع) حرکت کنیم . و باید امرها و نهی ها حامل دستور تحریف نشده معصومین باشد تا واجب الاطاعه باشد .و بقول یکی از اعاظم امر فقیه شعبه و یا شعاعی از شعبه و شعاع دستورات رسول خدا و ائمه اطهار باشد. و در خبر 25959 جامع احادیث الشیعه از رسول خدا نقل می کند که فرمود هر کس امر به معروف و نهی از منکر نکند از ما نیست. حتی در خبر 24960 از امام صادق (ع) نقل میکند که فرمود چون یک عالم و عابد بنی اسرائیلی دیده بوده دو نوجوان برای تفریح بال و پر یک خروس را به وضع ناراحت کننده ای می کنند و نهی از منکر نکرده بود خداوند آن عالم و عابد را گرفتار بلا کرد . این روایت سطح انتظار خداوند متعال از عالمان جامعه در قبال ظلم جاری در جامعه را بخوبی بیان می کند. و در روایت 24961 رسولخدا می فرماید : خطرناکترین وضعیت جامعه اسلامی آن زمانی است که در اثر عدم امر به معروف ونهی از منکر عالمان، کار بدبختی مردم به آنجا منجر بشود که کار از امر به منکر و نهی از معروف هم (که خود بختی دیگری است) بگذر و برسد به این که در سطح جامعه معروف بشود مصداق منکر و منکر بشود مصداق معروف. یعنی کاروان آنقدر بیراهه هدایت میشود که خدا و مبغوضهای خدا محبوب مردم خواهد بود .و اگرجامعه این چنین شد مبدا بدبختی سکوت علما در قبال فساد مفسدین و ظلم ظالمین است. سپس در خبر 24962 علی (ع) می فرماید: عالمی که در قبال فساد و ظلم جامعه هیچ موضعی نداشته باشد به منزله میت زنده ها است. و نقش تمام خدمت ها پیش امر به معروف و نهی از منکر مانند نقش فوت کردن به آب اقیانوس است و بالاترین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر نیز عبارت است از اینکه انسانی در مقابل دیکتاتور جامعه بایستد و حق را رو در روی آن حاکم مستبد بیان کند 《وافضل من ذالک کله کلمه عدل عندامام جائر.》و در خبر 24976 امام باقر (ع)می فرماید: اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را برساند به سطح کلان تا جاییکه در قبال حاکم جائر ایستاده او را به راه خدا دعوت کند ثواب انس و جن را برای خود به ارمغان آورده است. و در خبر 24979 از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود : علت اساسی تسلط بخت النصر بر بنی اسراییل این بوده که علمای جامعه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده بودند. و در خبر 24980 رسول خدا(ص) می فرماید: اگر دیدید در جامعه ظلم و فساد گسترش پیدا کرده بدانید ریشه اش از اینجا نشات میگیرد که عالمان جامعه در قبال ظالمان با امربه معروف و نهی از منکر ایستادگی نکرده اند .و تمام روایات نقل شده در ذیل شماره 24986 که حدود ده روایت است جمعا یک پیام دارد و آن اینکه زمینه تسلط اشرار و ظالمین و دیکتاتورها بر جامعه یک منشاء اساسی دارد و آن این است که در سطح جامعه عالمان به وظیفه خود در وجوب ورود به میدان برای مقابله با ظلم دیکتاتورها و مفسدین بعنوان آمر به معروف و ناهی از منکر عمل نمی کنند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد شماره (16) بنابر برداشت این حقیر حق این بود مرحوم از ده آیه قرآن مربوط به و بیش از 400 روایت مربوطه این نتیجه را می گرفت که نگرفت : در منطق قرآن و اهلبیت (ع) مقوله امربه معروف و کنندگان دو مخاطب دارند اول: حاکمان و دولتمردان است که فاز حساس و کلان این مقوله است که ثوابش معادل ثواب کل انس وجن است. دوم : مخاطب این مقوله ، مردم کوچه و بازار است و آنچه تغییر دهنده و سر نوشت ساز و مورد توجه درجه یک قرآن و سنت است امربه معروف درجه اول است ، چون آن فاز است که در صورت نبودن آن مردم گرفتار حکومت ظالمین و دیکتاتورها می شوند. ولی در جواهر این تفکیک دیده نمی شود. و حتی روایت مطلق امیرالمومنین و امام باقر علیهم السلام در این باب را در صفحه 385 جلد 21 جواهر حمل میکند به این که این منطق فقط درباره خود او و اولاد او تطبیق می کند!!《ولکن من المعلوم انه اشاره بذالک الی نفسه ومن یقوم مقامه من اولاده (ع) ! لاسائر الناس،. این اشکال اول و اما اشکال دوم و اساسی تر این است که این همه روایات آمده که دلالت صریح دارد امربه معروف اگر انجام نشود دیکتاتورها حاکم می شوند ، صاحب جواهر از خود سوال نکرده مخاطب این روایات چه کسانی است !؟ اگر کل امت است . پس باید بفرماید نخستین وظیفه همراه با کل امت امربه معروف کردن حاکمان است چون این امربه معروف است که اجازه نمیدهد کشور بدست استبدادگران مصادره شود که چیزی در این خصوص نمی فرماید . اشکال سوم این است اگر روایات متواتر داریم که ثابت کرده تمام گرفتاری امتها که ناشی از دست حاکمان شرور بوده همه و همه ناشی از ایستادگی نکردن علما در قبال است اما صاحب جواهر نمی فرماید : پس آیا دوره غیبت استثنا شده و ما مسئولیت در امربه معروف نداریم!؟اگر بلی و ما مسئولیت نداریم! پس مدرک استثنا کجاست!؟ و اگرنه ما در دوره غیبت هم چنین وظیفه داریم چرا خود ایشان در قبال حکام چنین موضعی نگرفتند؟! و اگر بفرمایند باید معلوم شود که امربه معروف ما اثر دارد آن وقت واجب است و ما در نجف چنین تاثیری را بدست نیاورده بودیم . پاسخ عرض می کنیم . اگر تا قیامت شرایط تاثیر احراز نشود پس تا قیامت امر به معروف نداریم؟! بعلاوه در چند درصد روایات فوق قید تاثیر شده است؟! شاید در یک درصدش هم چنین قیدی دیده نمی شود. اشکال چهام این است در روایات زیادی فرموداند اگر امربه معروف نباشد هیچ حکمی از احکام اللهی ضمانت اجرایی نخواهد داشت. خوب وقتی این کتاب مفصل جواهر بدون امربه معروف هیچ ضمانت اجرایی نداشته باشد پس بنی اسرائیل چه کم داشتند که ملعون شده بودند؟! جز این است همه کتب فقهی را داشته اند اما امر به معروف نداشته اند.؟! ✅نتیجه این که نگاه سنتی مرحوم صاحب جواهر به جهاد و امربه معروف و نهی از منکر با نگاه قرآن و اهلبیت (ع) چندان سازگار نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit