🏴 روز اول محرم، روز مخصوص دعا برای فرزنددار شدن است.
🔵 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ «امام رضا علیهالسلام به ريانبنشبيب فرمودند که در روز اول محرم حضرت زکريا دعا کردند و دعايشان مستجاب شد. [إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا... .]
◀️ تلقي من اين است که اگر کسي از اين جنس خواستهها دارد و ميخواهد نسلش آباد و در خدمت سيدالشهدا باشد و ميخواهد امکاناتش در خدمت سيدالشهدا باشد و توفيق خدمتگزاري به ساحت مقدس حضرت و تأسي به حضرت را در برنامههايش داشته باشد، راهش اين است که روز اول محرم #روزه بگيرد و #دعا کند که انشاءالله اين دعا در #روز_اول_محرم مستجاب میشود. هر دعايي وقتی دارد و بهار اين دعا در روز اول محرم است.
◀️ اگر کسي شهادت ميخواهد يا نسل پاک و آبادي ميخواهد که در مسير سيدالشهدا باشد و امکانات و مالش ميخواهد در مسير سيدالشهدا باشد از بيانات وجود مقدس امام رضا ارواحنا فداه اينطور ميفهمم که حضرت ميفرمايند روز اول محرم را روزه بگيريد و دعا کنيد دعاي شما هم مستجاب ميشود. اين يعني اول محرم فرصت اينطور درخواستها و اجابت اينطور دعاهاست؛ فرصت اول محرم يک باب خاصي به شهادت سيدالشهدا باز ميشود که از اين باب ميشود وارد شد و اجابت بشود.»
#امام_زمان
#محرم🏴
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آویزان شدن پیراهن خونین ارباب در اول محرم
به امام صادق سلام الله علیه عرض شد: آقای من! به فدایتان شوم وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه جلسه عزا می کنید. (در حالی که روز شهادت عاشورا است)
حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین سلام الله علیه را آویزان می کنند در حالی که پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است.
ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت می بینیم و نه بصر(چشم سر)، پس اشک های ما سرازیر می شود.
📚 ثمرات الاعواد جلد ۱ صفحه ۳۶ و ۳۷
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#بخش_اول
استاد آل مرتضی در ادامه طرح رضوان به موضوع عمل به دستور تعظیم شعائر الهی و بزرگداشت ائمه اطهار پرداختند.
🔹آثار بزرگ امام هادی علیه السلام: برای شیعیانشان
⬅️۱. زیارت جامعه کبیره
این زیارت مشتمل بر یک دوره کامل امام شناسی است و در آن با قدرت و عظمت امام آشنا میشویم و...
⬅️۲. زیارت غدیریه
این زیارت معروف به زیارت غدیریه قرآنی است زیرا در آن به بیان فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام در آیات قرآن می پردازد.
⬅️۳. زیارتنامه امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر
⬅️۴. تربیت شاگردان و وکلای با اخلاص
علی رغم وجود اختناق شدیدی که دستگاه عباسی ایجاد کرده بود اما امام هادی و امام حسن عسکری و امام زمان علیهم السلام، به تربیت شاگردان و وکلای خالص پرداختند.
امام هادی علیه السلام قریب به ۱۸۵ شاگرد تربیت کرده که زمینه را برای درک مردم از مساله ی غیبت امام زمان فراهم نمایند و موضوع غیبت کبری و صغرای امام زمان را مطرح کردند تا مقدمات غیبت فراهم آید.
❓سوال) روش کار یک مربی در ترییت شاگرد چگونه باید باشد؟
✅با الگوگیری از امام هادی علیه السلام یک مربی نباید فقط به تعلیم و تدریس اکتفا کند بلکه باید روح علم را نیز به شاگرد منتقل کند و این میسر نیست جز از طریق اینکه خود عامل باشد.
هر مربی باید از بین شاگردانش چند نفر را خاص و ویژه تربیت نماید تا این شاگردان خالص و مخلص ادامه دهنده راه او و انتقال دهنده معارف دین باشند.
🌠🌠🌠🌠
💫کلام امام هادی علیه السلام:
النّاسُ فِي الدّنيا بِالأموالِ، و في الآخِرَةِ بِالأعمالِ.
مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال.
امام هادی علیه السلام با بیان این حدیث قاعده مهمی را مطرح مینمایند :
ارزش در دنیا ◀️ اموال
ارزش در آخرت◀️ اعمال
پس در مییابیم که ارزش خانه ،ماشین، شغل و درآمد از امور دنیایی و رفتنی است ولی آنچه ماندگار است عمل صالحی است که برای خداست ما عندالله باق.
🔹زندگی سیاسی امام هادی علیه السلام
یکی از ابعاد زندگی سیاسی امام هادی علیه السلام، مبارزه با عقاید باطلی بود که در زمان امام هادی علیه السلام رواج داشت.
دستگاه بنی عباس برای پیشبر اهداف خود، انحرافاتی در دین وارد کردند همچون : ورود اسرائیلیات در دین، رواج فرقههای غلات، صوفیه، واقفیه و...
غلات
غلات، انسانهایى تندرو، افراطى و بی منطق بودند که درباره ی امامت، مبالغه ی بیش از اندازه نموده، امام را تا سر حد الوهیت و پرستش بالا مىبردند و با بهره گیرى از عقاید انحرافى خویش، بسیارى از واجبات الهى را حرام و بسیارى از گناهان کبیره را بر خود حلال شمرده بودند و موجبات بدنامى شیعه را در عصر گسترش فرهنگها فراهم مى آوردند.اما امام به سختى با آنان مبارزه کرده، آنان را طرد مىکرد.
یکی از سران این فرقه على بن حسکه ی قمى بود که امام با موضعى صریح و جدى، ضمن برائت و دورى جستن از او، حتى دستور قتل او را صادر کرد.
صوفیه
"صوفیان، گروه منحرف دیگری در درون جامعه اسلامی بودند که تحت پوشش زهد و کنارهگیری از دنیا به گمراه کردن تودههای مردم و منحرف کردن آنان از خط امامت مشغول بودند .
پیشوای دهم (علیهالسلام) همچون نیاکان بزرگوار خود خطر این گروه انحرافی را به مسلمانان گوشزد کرده آنان را از ارتباط و همنشینی با صوفیان برحذر میداشت.
امام (علیهالسلام) در برخورد با این افراد رو به صحابه کردند و فرمود: به این نیرنگبازان توجه نکنید زیرا آنان همنشینان شیاطین و ویرانکنندگان پایههای دین هستند برای تنپروری زهدنمایی میکنند.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🏴✻🏴••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#بخش_دوم
🔹 آیه ی ۳۰، حرمات الهی
وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۗ...
این آیه بزرگداشت برنامههای الهی را تاکید میکند و میفرماید که احترام آنها باید حفظ شود.
منظور از حرمات الله در اینجا اعمال و مناسک حج از جمله قربانی حج، رمی جمرات، مشعر، عرفات، طواف سعی و مروه و...
اما از دیگر حرمات الهی در این ایام، جان انسانها و حاجیها میباشد که محترم است و باید حفظ شود.
نه فقط آنچه به عنوان قربانی نشاندار شده و به حج آورده شده❗️❗️
❌دقت
❓آیا رفتار وهابیت و سعودیها با حاجیان و شیعیان در ایام حج مطابق آیه قرآن و حفظ حرمات الله بوده است ❓❗️❗️
🔹مصادیق حرمات الله:
اعیاد، ولادتها، شهادتها، بعضی از زمانها مانند لحظه اذان، زمان طلوع فجر، لحظه ی زوال خورشید، غروب... ساعتهایی هستند که زمان استجابت دعا هست و انسان مومن به این اوقات دقت دارد.
✅یکی از مصادیق شعائر الله: ولادت امامان معصومین علیهم السلام است .
در تعظیم این شعیره الهی روشهای مختلفی با توجه به مخاطب وجود دارد.
👈مادر در خانواده: با تزیین منزل، نوشتن حدیث، تهیه ی غذای خوشمزه و متنوع، پوشیدن لباس شاد و هدیه دادن و...
👈در کلاس درس: با مطالعه زندگی نامه این امام بزرگوار و توجه به سیره زندگی اجتماعی دینی و سیاسی امام معصوم
و سایر روشها
✅ استاد آل مرتضی در تدریس آیه ۳۰ و ۳۲ سوره حج که مصادف با ولادت امام هادی علیه السلام بود، علاوه بر بیان حدیث از ایشان و شرح آن، داستان مبارزه ادبی امام با شعرای دربار متوکل عباسی را مطرح کردند و ابیاتی از آن را خواندند و توضیح دادند و روش امام و تاثیر ایشان را تبیین نمودند تا اینگونه مصادیق تعظیم شعائر الهی را برای شاگردان خویش تبیین کنند.
بَاتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ
غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَلُ
زمامداران قدرتمند و خونریز بر قله کوهساران بلند، شب را به روز میآوردند، درحالیکه مردان دلاور و نیرومند از آنان پاسداری میکردند؛ ولی قلههای بلند نتوانست آنان را از خطر مرگ برهاند...
از دیگر مصادیق شعائر الهی
👈عید غدیر: عیدبزرگی که انسان شیعه و مخلص این روز را تعظیم میکند.
چگونه❓هم به بعد فردی و اعمال عبادی آن می پردازد و هم به بعد اجتماعی و دید و بازدید.
این عید را با نمایاندن آن به مردم، برپایی مراسم عبادی اجتماعی، حضور در امکان مذهبی و حرم معصومین علیهم السلام، مساجد... بزرگ می دارد.
استاد در این زمینه به برپایی مراسم غدیر که از سنت دیرینه ی موسسه است اشاره نمودند و اضافه نمودند که شاگردان برای انجام اعمال عبادی غدیر( قرائت خطبه غدیر، برپایی نماز قبل از زوال و...) به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف شوند.
ایشان یادآور شدند که چندین سالی است که موسسه توفیق برپایی این مراسم را در جوار کریمه ی اهل بیت علیهم السلام را دارد و از همه ی شاگردان خواستند که خود متولی برپایی این جشن باشند و در برپایی آن به موسسه کمک کنند و حضور حداکثری داشته باشند و با دعوت از خانواده و اطرافیان، مبلغین غدیر باشند و این گونه برپایی غدیر را فرهنگ سازی کنند.
🔹 فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ
و آنچه از تعظیم حرمات الله نصیب انسان می شود:
خیر پایدار: ... وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۹۰/ نحل
و دقت کنیم که بعضی امور در ظاهر خیرند و باعث غفلتند و آن چیزی که خداوند به آن تذکر می دهد:
خیر ناپایدار: مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ... ۹۰/ نحل
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🏴✻🏴••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#بخش_سوم
🔹آیه ۳۱
مناسک حج باچه کیفیتی باید انجام شود؟
ضمیر واو ذوالحالی است که کیفیت و حالش در ابتدای آیه ۳۱ بیان شده است:
⬅️ ۱.حُنَفَاءَ لِلَّهِ: مراسم حج و گفتن لبیک را در حالی انجام دهید که قصد و برنامه شما خالص برای خدا باشد.
⬅️ ۲. غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ: هیچگونه شرکی در مناسک حج نباید راه یابد نه شرک اعتقادی (نفاق در قلب) و نه شرک عملی (ریا در عمل)
🔹تشبیه عجیب
❓عاقبت شرک ورزی به خدا کدام است؟
فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ
کسی که شریک برای خدا قرار دهد گویی از آسمان به زمین سقوط کرده است.
در حقیقت آسمان کنایه از توحید است و شرک سبب سقوط از این آسمان میگردد.
انسان مومن در آسمان توحید و در نزد قرب الهی است.
📌نکته مهم: انسانی که در طول عمرش در مسیر مستقیم حرکت میکند ممکن است از لحاظ مادی و معنوی سقوط کند بارها زمین بخورد و شکست بخورد.
✅ اما مهم آن است که دوباره بلند شود انسان مومن با تلاش و کوشش مسیر الهی را میپیماید هر بار که به زمین میخورد دوباره عزم خود را جزم میکند برای برخاستن و جبران!
او آن قدر در این راه تلاش کرده، تمرین کرده و ظرفیت وجودیش را با تحمل سختیها بالا برده که اکنون، قدرت دوباره شروع کردن و بالا رفتن را دارد.
هنگامی که انسان از این علو رفعت سقوط میکند گرفتار یکی از دو سرنوشت زیر میشود:
⬅️الف) در وسط راه قبل از آنکه به زمین سقوط کند طعمه پرندگان لاشخور میگردد و به تعبیر دیگر با از دست دادن این پایگاه مطمئن در چنگال هوا و هوسهای سرکش گرفتار میشود که هر یک از آنها بخشی از هستی او را میربایند و نابود میکنند.
👈 فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ
و یا
⬅️ب) اگر از دست آنها جان به سلامت ببرد به دست طوفان مرگباری میافتد که او را در گوشهای دور دست آنچنان بر زمین میکوبد که بدنش متلاشی و هر ذرهای از آن به نقطهای پرتاب میشود.
👈أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ
❗️این طوفان کنایه از شیطان است که در کمین نشسته!
✅ آری کسی که پایگاه آسمان توحید را از دست داد یگر نمیتواند زمام سرنوشت خود را به دست گیرد هرچه در این مسیر جلوتر میرود شتابش در سقوط فزونی مییابد.
🔹آیه ۳۳
"لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ"
این آیه در مقام نفی تفکر خرافی عدم استفاده از منافع حیوانات قربانی تا قبل از روز ذبح می باشد و اجازه می دهد که مسلمانان، از منافع چهارپایانی که به عنوان قربانی تعیین شده اند بهره مند گردند از جمله، سوارشدن بر پشتشان، استفاده به عنوان باربری و یا استفاده از شیرشان و...
❌پاسخ به یک شبهه!
خداوند چه نیازی به این قربانیها دارد؟
این قربانیها تعدادشان زیاد است و چندان هم به مصرف نیازمندان هم نمی رسد بلکه بعد از جمع شدن، دفن می شوند...
پاسخ این است که خداوند می خواهد به انسان بیاموزد خرج کردن برای دین خدا را.
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا...
انسان مومن باید بداند که دین خدا و دینداری نیاز به انفاق مال هم دارد.
حاجی قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر باید خرج کند و این تمرینی است برای خرج مال در راه هدایت مردم و ترویج دین خدا.
در این مسیر هر انسانی موظف است با هر توان مالی به دین خداوند کمک کند و شعائر الهی را به پا دارد.
در مناسبتهای مذهبی با روشهای نوین و جذاب، نیروهای جوان را به سمت دین و احکام الهی جذب کند و در این مسیر از فقر مالی نهراسد که خداوند خود ضامن جبران آن میباشد و این پول چندین برابر به او برمی گردد.
مَن جَآءَ بِٱلحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشرأَمثالِهَاۖ
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🏴✻🏴••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدوسیوششم
«وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا؛
و خدا را بپرستید. و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید. و به پدر و مادر، نیکى کنید. همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید. زیرا خداوند، کسى را که متکبّر و فخرفروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى زند،) دوست نمى دارد.(نساء، ۳۶)
✅ موضوع: توحید در عبادت
❓در عبارت «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا» به چه نوع از اقسام توحید دعوت شده است؟
✍ جمله «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا»، دعوت به توحید می کند، اما توحید عملی و آن این است که شخص موحد اعمال نیک خود را که از آن جمله احسان است صرفا به خاطر رضای خدای تعالی انجام دهد، و در برابر انجام آن ثواب آخرت را بخواهد، نه این که هوای نفس را پیروی نموده، آن را شریک خدای تعالی در پیروی خود بداند.
⬅️ پس موحّد، هم حُسن فعلی دارد و هم حُسن فاعلی، لذا فاقد يكی از اين دو ويژگی، در مقام عمل، توحيد عملی ندارد و مؤمن نيست.
◀️ دلیل بر این معنا که منظور توحید عملی می باشد این است که دنبال جمله و اعبدوا اللّه فرموده: «و لا تشرکوا به شیئا…»، و بعدا همین معنا را تعلیل کرده به این که «انّ اللّه لایحب من کان مختالا فخورا» که در روایات فرموده اند:
👈 مختال فخور، بخیل و کسی است که مال خود را به عنوان ریاکاری در انظار مردم انفاق می کند،
👈 اینها کسانی هستند که به خدای تعالی شرک می ورزند، چون تنها او را نمی پرستند، هوای نفسشان را نیز پرستش می کنند.
🔸 «واو» در ولاتُشرِكوا بِهِ شيئا» حرف عاطفه به معنای تغاير معطوف و معطوف عليه نيست بلكه تقريباً جنبه تفسيری و شرحی دارد؛ يعنی شرح عبادت حق، نفی شرك است، زيرا عبادت حق خلائی ندارد تا جايی برای شرك باشد، بنابراين، جمله «واعبُدوا اللهَ ولاتُشرِكوا بِهِ شيئا» در ظاهر دو جمله است؛ ولی روح آن به يك جمله باز می گردد و روح اين دو وظيفه (عبادت خدا و شرك نورزيدن به او) يك چيز، يعنی
👈 اخلاص در توحيد است.
⬅️ عبادت خالصانه با شرك جمع نمی شود و توحيد با شرك سازگار نيست و انسان های صالح دو وظيفه ندارند (موحد بودن و مشرك نبودن)، بلكه نفی شرك، توضيح و شرح همان توحيد است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام صاحب زمان، صاحب من، مهدی جان
... و این آغازی دوباره است بر شوری بزرگ که هر سال در رگهای منجمد زمین میجوشد و جهان را جانی دوباره میبخشد ...
و من همرنگ منتظران سیاهپوشتان ، دلخوشم که در عزای جد غریبتان با شما شال عزا بستهام و به اقتدای شما بر سر و سینه میزنم ...
ای کاش این محرم پایان عزاداری هایمان باشد
پایان گریه های صبح و شب شما باشد، ای کاش ندای « ان جدی الحسین قتلوا عطشانا » بزودی به گوش جهانیان برسد ...
بحق العطشان عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔳 امام رضا علیه السلام فرمودند:
◼️ هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود .
📚 امالی صدوق، ص ۱۱۱
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حجت الاسلام عالی
💚 امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
🏴 هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین (علیه السلام) را خدمت حضرت زهرا (علیهاالسلام) آورده و از عرش الهی آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است. ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت و نه چشم سر میبینیم پس اشک های ما سرازیر می شود.
📚(ثمرات الاعواد: ج۱ ص ٣٧)
@moassese_nooralyaghin
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#یازدهمتیر۱۴۰۳
#بخش_اول
🍃وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمً»
💫 درجلسه تفسیر تخصصی روز دوشنبه مورخ یازدهم تیرماه سال ۱۴۰۳ استاد حسینی آل مرتضی مروری بر تفسیر بخشی از آیه ۶۴ نساء داشتند. ایشان خلاصه ای از موضوع اذن و نظر فخر رازی را در این باره ارائه دادند و فرمودند که فخر رازی معتقد به تکوینی بودن اذن است و می گوید اگر اذن تشریعی باشد تکرار موضوع و محمول است و مفهوم آیه این میشود که یعنی ما هیچ پیامبری را دستور ندادیم که مردم از او اطاعت کنند مگر به دستور ما و این تکرار موضوع و محمول است پس برای پرهیز از این تکرار اذن باید اذن تکوینی باشد.
در جواب علامه جوادی آملی میفرماید اذن تشریعی است چرا که هیچ پیامبری بدون اذن الهی مردم را دعوت به اطاعت نمی کند و اطاعت مردم از انبیاء الهی به اذن خداوند است و این اذن همان امر «اطیعوا» در آیه 59/نساء است واین اذن تشریعی است نه تکوینی و سیاق آیه مورد بحث نیز بیانگر تشریعی بودن این اذن است
در ارتباط با همین بحث مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه به معانی موضوع و محمول در علوم مختلف اشاره کرده و فرمودند:
موضوع و محمول در علم صرف و نحو یعنی مبتدا و خبر و در علم کلام یعنی صفت و موصوف و در علم معانی یعنی مسند و مسندالیه و در ادبیات فارسی یعنی نهاد و گزاره.
❇️ انواع «ال» تعریف
✅1.«ال» جنس که مشتمل بر «ال» استغراق مثل «خلق الإنسان ضعیفًا»
این نوع « ال» همه افراد جنس خود را شامل میشود بهگونهای که میتوان بهجای آن از کلمه کُل استفاده کرد «خُلق الإنسان ضعیفًا» مراد از انسان یعنی کل انسانها.
✅2. بیان حقیقت این نوع «ال» حقیقت و ماهیت جنس را بیان میکند ولی همه افراد جنس خود را در برنمیگیرد. «الحدید اصلبُ من الذهب؛ آهن سختتر از طلاست» حقیقت و ماهیت ماده و طبیعت آهن را در نظر میگیریم که از حقیقت و ماده طلا سختتر است.
❇️ نظرصاحب المنار در مورد عصمت انبیاء
صاحب المنار عصمت انبیاء الهی را در تمامی ابعاد زندگی آنها قبول ندارند و معتقد است پیامبران الهی تنها در دریافت و ابلاغ وحی عصمت دارند.
👈استاد آل مرتضی اظهار داشتند تفسیر المنار تفسیر عظیمی است که رشید رضا در ادامه تفسیر استادش محمد عبده نوشته است که حدود ۱۲ جلد است تفسیری است که ابعاد تربیتی فردی و اجتماعی را هم دربرمیگیرد و عوامل ضعف و ترقی امت اسلام را متذکر میشود ولی متأسفانه افکار اصلاحطلب و سلفیگری دارد که مخالفت زیادی با مذهب شیعه دارد و هیچ یک از اعتقادات شیعه را باور ندارد مثل واقعه غدیر، مباهله، شفاعت، تقیه، عصمت انبیاء، توسل به اهلبیت و پیامبر ایشان در ادامه فرمودند: اگر علم با معرفت همراه نباشد با تعقل و تفکر نباشد تأثیر لازم را نخواهد داشت.
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#یازدهمتیر۱۴۰۳
#بخش_دوم
💫در ادامه مرور تفسیر آیه ۶۴ نساء استاد محترم آل مرتضی پیرامون موضوعات مربوط به توجیه نادرست در مورد استغفار پیامبر و جواز و لزوم استغفار ایشان در حق مردم به طور خلاصه توضیحاتی ارائه نمودند.
❇️ توجیه نادرست درباره استغفار پیامبر
در تفسیر آیه ۶۴ نساء بعضی از مفسرین استغفار رسول اکرم را برای منافقان توجیه کرده و گفتند با ظاهر آیه منافات دارد زیرا هر کس در حق الله تعدی کرده میتواند بهطور مستقیم از خداوند طلب مغفرت کند و نیازی به استغفار پیامبر نیست اگر به حق الناسی تعرض کرده باشد باید جبران کند یعنی صاحب حق را راضی کرده و حق او را ادا کند گفتند منافقان چون به طاغوت مراجعه کردند و از پیامبر اعراض کرده و ایشان را ناراحت کردند پس باید علاوه بر طلب مغفرت از خدا از شخص پیامبر هم عذرخواهی و طلب عفو و گذشت کنند و او را راضی کنند که این بر خلاف تفسیر آیه مورد بحث است زیرا میفرماید: «واستغفر لهم الرسول» یعنی اگر رسول خدا برای ایشان استغفار کرده از خداوند برای منافقین طلب مغفرت کند تا خداوند رحمت خود را شامل حال آنها کند براساس مجموع نظر مفسرین شیعه، آیه شریفه شفاعت و توسل به پیامبر را بیان میکند نه جلب رضایت ایشان را از جانب منافقین، درست است که نص آیه درمورد منافقین است که به محکمه طاغوت مراجعه کردند و خداوند از آنها خواست استغفار کنند و در پی توبه آنها از پیامبر هم خواست برای آنها از خداوند طلب استغفار کند تا توبه آنها پذیرفته شود ولی ظاهر آیه عمومیت دارد و این مخصص و مقید اطلاق یا عموم آیه نمیشود .
یعنی هر کسی در هر زمان و مکانی مرتکب معصیت شود و بعد توبه کند و به پیامبر متوسل شود که حق الله و چه حق الناس باتوبه و توسل به پیامبر و اهلبیت دعا و توبه او به کمال میرسد و پذیرفته میشود.
❇️ جواز یا لزوم استغفار پیامبر
گاهی خداوند متعال در قرآن کریم شرط آمرزش گناهان را توبه میداند.
مصداق آیه ۱۳۵ آل عمران
🍃 «وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ»
در اینجا آیه عمومیت دارد و استغفار پیامبر کنار توبه گنهکار جایز است و اگر از پیامبر بخواهد شفاعت کند و شفاعت ایشان ضمیمه دعا باشد سریعتر به کمال و نتیجه میرسد ولی در آیه ۶۴ نساء آیه مورد بحث شرط قبولی توبه منافقین از جانب خداوند استغفار پیامبر برای ایشان است که وجوب استغفار پیامبر را میرساند تا توبه آنها پذیرفته شود و مغفرت خداوند تنها با شفاعت پیامبر حاصل میشود این آیه مقید است.
👇👇👇👇
در ادامه جلسه، مدیریت محترم موسسه نورالیقین مباحث مفصلی پیرامون انتخابات و انتخاب رئیس جمهور اصلح ارائه نمودند که متن پیام آن به صورت مجزا همان روز دوشنبه یازدهم تیرماه در تمام کانالهای مربوط به موسسه نورالیقین و کانالهایی که خبرهای موسسه نورالیقین را دریافت می کنند ارسال شده و موجود هست و عزیزان می توانند مراجعه کنند.
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
🏴🏴🏴🏴🏴
#جلسه_صد_و_سیام
✅ موضوع: عدول در نماز
م(۷۵۶_۷۶۳)
✅ مواردی که عدول جایز است:
👇
1⃣ نیت از نماز ادا به نماز قضا،با دو شرط:👇
الف) وقت نماز ادا تنگ نباشد،
ب)عدول ممکن بوده ومحل آن نگذشته باشد،البته این فرض،گاهی حکم استحباب را پیدا می کند ؛مثلا نماز گذار در حال خواندن نماز ظهر یادش می آید که نماز صبح را نخوانده است در این جا عدول از نماز ظهر به قضای صبح مستحب است، به شرطی که وقت وسعت داشته واز رکعت دوم نگذشته باشد.(۷۶۳)
2⃣ عدول از نماز جماعت به فرادا ؛البته برخی از فقها،در جایی که فرد قبل از نماز،قصد عدول وفرادا کردن نماز را داشته باشد،اشکال کردند.
3⃣ عدول از نماز شکسته به نماز تمام و عکس ،در اماکن چهار گانه ای که بین نماز شکسته وتمام مخیر است.
(مسجد الحرام_مسجد النبی_مسجد کوفی _ حرم امام حسین علیه السلام)
4⃣ عدول از یک امام جماعت به امام جماعت دیگر ،اگر مشکلی برای امام جماعت اول پیش آمد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ مواردی که عدول مستحب است:
👇
✅ از واجب به نافله
1⃣ در جایی که بخواهد به نماز جماعت برسد.
2⃣ در نماز ظهر جمعه مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود،اگر از روی فراموشی سوره دیگری به جای یکی از این دو سوره خوانده شود؛چنانچه به نصف سوره نرسیده باشد،مستحب است نماز را به نافله تغییر داده ومجددا نماز ظهر را (همراه با سوره جمعه ومنافقون )بخواند.
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مهدی جانم
ای داغداراصلی این روضه هابیا
صاحب عزای ماتم کرب و بلابیا
تنهاامیدخلق جهان یابن فاطمه
ای منتهای آرزوی اولیاء بیا
بالاگرفته ایم برایت دودست را
ای مردمستجاب قنوت و دعابیا
اللهم عجل لولیک الفرج
#آجرک_الله_یاصاحب_الزمان_عج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای من ، مهدی جان
وقتی قلبم در حرارت روضهها گُر میگیرد و سیلاب اشک بی امان، پهنای صورتم را میپوشاند، با ذره ذرهی وجودم زیر لب زمزمه می کنم : این الطالب بدم المقتول بکربلا...
▪️اللّهُمَّ عَجِّل فَرجَ
▫️مُنتَِقمِ الزَّهرٰاء سَلٰامُ اللهِ عَلَیها
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 حسینی بودن بدون مهدوی شدن، به درد نمیخوره!
#استاد_شجاعی
@moassese_nooralyaghin