eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═✼ ﷽ ✼═┅ موضوع :مشرکان حق ورود به مسجدالحرام ندارند! یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ● قَاتِلُوا الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلَا یُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید حقیقت این است که مشرکان ناپاکند پس نباید از سال آینده به مسجدالحرام نزدیک شوند و اگر (در این قطع رابطه) از فقر بیمناکید پس به زودى خدا اگر بخواهد شما را به فضل خویش بى نیاز مى گرداند که خدا داناى حکیم است ● ای اهل ایمان با هر که از اهل کتاب (یهود و نصاری) که ایمان به خدا و روز قیامت نیاورده و آنچه را خدا و رسولش حرام کرده حرام نمی‌دانند و به دین حق (و آیین اسلام) نمی‌گروند قتال و کارزار کنید تا آن‌گاه که با دست خود با ذلت و تواضع جزیه دهند.(۲۹- ۲۸) ⁉️ در آیه" إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ " مراد از نجاست چیست؟ ✍ «راغب» در کتاب «مفردات» درباره معنى این کلمه مى گوید: «نَجاسَت» و «نَجَس» به معنى هر گونه پلیدى است و آن بر دو گونه است: یک نوع پلیدى حسّى، و دیگرى پلیدى باطنى است. و «طبرسى» در «مجمع البیان» مى گوید: به هر چیزى که طبع انسان از آن متنفر است «نَجَس» گفته مى شود. به همین دلیل، این واژه در موارد زیادى به کار مى رود که مفهوم آن یعنى نجاست و آلودگى ظاهرى هم وجود ندارد، مثلاً: 💥دردهائى را که دیر درمان مى پذیرد، عرب «نَجَس» مى گوید. 💥اشخاص پست و شرور با این کلمه توصیف مى شوند. 💥پیرى و فرسودگى بدن را نیز «نَجَس» مى نامند. ⬅️از اینجا روشن مى شود: با توجه به آیه فوق به تنهائى نمى توان قضاوت کرد که اطلاق کلمه «نَجَس» بر مشرکان به این خاطر است که جسم آنها آلوده است، همانند آلوده بودن خون، بول و شراب. ⬅️و یا به خاطر این که عقیده بت پرستى یک نوع آلودگى درونى دارد. ⚜بلکه باید گفت : مراد از انسان نجس در این آیه، بت پرست ومنکر خدا و معاد است. مراد این آیه از نجاست، شرک ظاهری نیست بلکه مراد همان ناپاکی درونی وی یعنی عقایدشرک آلود و افکار اوست.چه بسا بسیاری از کفار از لحاظ پاکیزگی جامعه و خوشبویی تن در حد اعلا باشند ولی نباید فراموش کرد که آنها آلودگی درونی دارند یعنی مثلا روحیه و نفس یک فرد آدمکش، آلوده به نجاست بیرحمی است.کسانی که عقاید باطل و منحرف دارند روحشان آلوده و پلید است و معاشرت با آنها و قرار گرفتن تحت تاثیر تبلیغات و رفتار سوء آنان، روح آدمی را از سلامت فطری در می آورد و آن را نجس و پلید می گرداند. ⬅️در یک کلمه باید از مشرک تنفر داشت همان طور که از نجاسات ظاهری متنفر هستیم. اگر ما آنها را از نظر ظاهری هم نجس بدانیم و دست مرطوب زدن به آنها را ممنوع بدانیم به خاطر این است که آن ها خون و بول و شراب رانجس نمی دانند و از این امور اجتناب نمی کنند. 🔰در آيات قبل، سخن از پليد بودن مشركان و نبرد با آنان بود، در آيه ۲۹ شيوه‌ى برخورد با اهل كتاب را بيان مى‌كند كه يكى از دو راه در پيش آنان است: جنگ، يا پرداختِ جزيه.همان‌گونه كه مسلمانان با پرداخت خمس و زكات، به دولت اسلامى كمك مى‌كنند و از مزاياى امنيّت و خدمات بهره‌مند مى‌شوند، اهل كتاب نيز با پرداخت مبلغى به نام جِزيه، بودجه‌اى را كه صرف آنها مى‌شود، تا حدّى تأمين مى‌كنند. ⁉️چرا خدا اهل کتاب را در این آیه بی ایمان معرفی می کند؟ ✍با اينكه اهل كتاب، به خدا و قيامت ايمان دارند، ولى در آيه آنان را نسبت به خدا و قيامت بى‌ايمان معرّفى كرده است، زيرا قرآن، كسانى را كه به بخشى از معارف ايمان دارند و بخشى را منكرند، كافر مى‌داند. به علاوه اگر ايمان به مبدأ و معاد آميخته به خرافات باشد، به منزله‌ى كفر است. ┅═✼🏴✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🏴مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت آفتاب ، مهدی جان بی روی ماهتان ، زندگی به بازیچه ای کودکانه می ماند ... تکراری و ملال انگیز ... ایمان به طلوع روشن شماست که امیدمان می دهد ، جانمان می بخشد و پویایمان می کند .‌.. روزی به همین زودی ، به همین نزدیکی ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «آخرالزمان و راهکارهای حفظ دین، 👤 استاد 🔺 ده راهکار برای نزدیک شدن به امام زمان... 🔸 ‌در همه هلاک می‌شوند الّا کسانی برای فرج دعا می‌کنند... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام 👈قسمت دوم ◀️ مقام حضرت عباس علیه السلام نزد ائمه علیه السلام ⬅️ اگر بخواهیم مقام و منزلت حضرت عباس علیه السلام را از دیدگاه امامان معصوم علیهم السلام دریابیم، کافی است به سخنان آن بزرگوار درباره حضرت عباس علیه السلام توجه کنیم. ↩️ در شب عاشورا، وقتی دشمن در مقابل کاروان امام حسین علیه السلام حاضر شد و در راس آنها عمربن سعد شروع به داد و فریاد کرد، امام حسین علیه السلام به حضرت عباس علیه السلام فرمود: 👈برادر جان، جانم به فدایت، سوار مرکب شو و نزد این قوم برو و از ایشان سوال کن که به چه منظور آمده اند و چه می خواهند. در این ماجرا دو نکته مهم وجود دارد 1⃣ یکی آنکه امام به حضرت عباس می فرماید: من فدایت شوم. این عبارت دلالت بر عظمت شخصیت عباس علیه السلام دارد، زیرا امام معصوم العیاذ بالله سخنی بی مورد و گزاف نمی گوید 2⃣ نکته دوم آنکه، حضرت به عنوان نماینده خود عباس علیه السلام را به اردوی دشمن می فرستد. روز عاشورا هنگامی که حضرت عباس علیه السلام از اسب بر روی زمین افتاد، امام حسین علیه السلام فرمودند:  😭«الان انکسر ظهری و قلت حیاتی؛ یعنی اکنون پشتم شکست و چاره ام کم شد». 👌این جمله بیانگر اهمیت حضرت عباس علیه السلام و نقش او در پشتیبانی از امام حسین علیه السلام است. 👈امام زمان علیه السلام، در قسمتی از زیارتنامه ای که برای شهدای کربلا ایراد کردند، حضرت عباس علیه السلام را چنین مورد خطاب قرار می دهند:  👈«السلام علی ابی الفضل العباس بن امیرالمومنین المواسی اخاه بنفسه، الاخذ لغده من امسه، الفادی له، الوافی الساعی الیه بمائه، المقطوعه یداه لعن الله قاتله یزید بن الرقاد الجهنی و حکیم بن طفیل الطائی»  👈«امام زین العابدین علیه السلام به عبیدالله بن عباس بن علی بن ابی طالب علیه السلام نظر افکند و اشکش جاری شد. سپس فرمود: 🔹هیچ روزی بر رسول خدا علیه السلام سخت تر ازروز جنگ احد نبود، زیرا در آن روز عموی پیامبر، شیر خدا و رسولش حمزه بن عبدالمطلب کشته شد و بعد از آن روز بر پیامبر هیچ روزی سخت از روز جنگ موته نبود، زیرا در آن روز پسر عموی پیامبر جعفر بن ابی طالب کشته شد سپس امام زین العابدین علیه السلام فرمود: 🔹هیچ روزی همچون روز مصیبت حضرت امام حسین علیه السلام نیست که سی هزار تن در مقابل امام حسین علیه السلام ایستادند و می پنداشتند، که از امت اسلام هستند و هر یک از آنها می خواستند از طریق ریختن خون امام حسین علیه السلام به پروردگار نزدیک شوند. به خدا سوگند، آن حضرت، ایشان را موعظه می فرمود ولی در آنان مؤثر واقع نشد و کار را تا آنجا کشاندند که حضرتش را از روی ظلم وجور و دشمنی به شهادت رساندند. آنگاه امام زین العابدین علیه السلام فرمود: 🔹خداوند حضرت عباس علیه السلام را رحمت کند که به حق ایثار کرد و امتحان شد و جان خود را فدای برادرش کرد تا آنکه دو دستش قطع شد. لذا خداوند عزوجل در عوض، دو بال به او عطا کرد تا همراه ملائکه در بهشت پرواز کند، همان طور که به جعفر بن ابی طالب علیه السلام هم دو بال عطا فرمود و به تحقیق، حضرت عباس علیه السلام نزد پروردگار مقام و منزلتی دارد که روز قیامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه می خورند». این مطلب ادامه دارد  ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این (اجازه ازدواج با کنیزان) برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال نیز) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است. و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ مقدمه ✍ آیه ۲۵ نساء در مورد ازدواج با کنیزان است و این مطلب اکنون مورد ابتلا جامعه نیست وحکم آن منتفی شده است، لذا نیاز به فراگیری تفسیر آن دیده نمی شود. 👈 اما از آن جا که، علامه طباطبایی در تفسیر آیه فوق از روش استدلال اصولی و منطقی خاصی بهره گرفتند، دانش پژوه با مطالعه تفسیر آیه، روش استدلالی علامه را کاملا یادگرفته و قدرت پذیرش و ردَ نظریه های متفاوت با ارائه دلایل منطقی و محکم را پیدا می کند همان گونه که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «نحن اصحاب الدلیل» ✅ محصنات ❓بنابر نظر علامه طباطبایی «محصنات» در عبارت «أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ» در کدام معنا به کار رفته است؟ ✍ ماده «حصن» در اصل بر حفظ و احاطه کردن و مصون نگه داشتن دلالت دارد و به عبارت دیگر بر مطلق محفوظ و مصون ماندنی که به خود شیء برگردد دلالت دارد. 🔸 برخی گفته‌اند «حِصْن» و «حَصِین» هر موضعی است که به درون آن نتوان وارد شد، و برخی هم بر این باورند که «حِصْن» مکانی است که به خاطر بلند بودنش دست‌نیافتنی است. ⬅️ این ماده به ماده «حفظ» ‌بسیار نزدیک است و در تفاوت این دو گفته‌اند که «حفظ» متعدی است و بیشتر ناظر به نسبت شیء با دیگران و از دست تجاوز و تعدی اغیار مصون ماندن است، اما «حصن» شبیه کلمه «عفت» حالتی درونی است که به خود شیء و صیانت درونی خود شیء‌ برمی گردد؛ و البته وقتی به باب افعال می‌رود و متعدی می‌شود، بیش از آنکه تاکید بر «محافظت» در برابر دیگران باشد، به معنای «دارای حصن گرداندن» است: « ...إِلاَّ قَلیلاً مِمَّا تُحْصِنُونَ؛ مگر اندكى كه نگه مى‌دارید». «وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ؛ و به [داوود] فن زره [سازى‌] آموختيم، تا شما را از [خطرات‌] جنگتان حفظ كند». ◀️ در کاربردهای قرآنی فعل «أحصَنَ» و تعبیر «محصَنة» در خصوص روابط زنان در چهار معنا به کار رفته است: 1⃣ زنان آزاد 2⃣ زنان عفیف 3⃣ زنان مسلمان و مومن 4⃣ زنان مسلمان و مومن ◀️ مراد از محصنات در این آیه زنان آزاد است، چون در مقابلش فتيات را آورده، كه به معناى كنيزان است ◀️ مراد از محصنات در این آیه زنان عفيف نيست چون اگر بود شامل زنان آزاد و برده هر دو مى شد، ديگر زنان برده را در مقابلش ذكر نمى كرد، و بلكه در مقابل زنان عفيف زنان غير عفيف را نام مى برد ◀️ منظور از محصنات در این آیه، زنان شوهردار نيست، براى اينكه زنان شوهردار را نمى توان نكاح كرد. ◀️ منظور از محصنات در این آیه زنان گرويده به اسلام نيست و گرنه احتياج نداشت بفرمايد زنان محصنه بلكه همان قيد مؤمنات كافى بود زيرا مؤمنات، مسلمات نيز هستند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام_زمانم سلام بر تو ای مولایی که هرکس تو را یافت به تمام خیر و خوبی ها رسیده. سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، زمین از خیر و خوبی لبریز خواهد شد. 🥀اللهم-عجل-لولیک-الفرج🥀 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍مخفی کردن گناه 🎙استاد عالی ‌‌‌ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ چرا تعـداد گناهـان کبیـره مشخص نیست؟ 🔸موضوعی که در بعضی از اذهان مےآید این است که چرا قـرآن مجید تعداد گناهان کبیـره را تعیین نفرموده، و دیگر اینکه چرا در اخبـار در این مسئله اختلاف است؟ در بعضی اخبـار ، تعداد گناهان کبیره پَنج، در برخی هَفت و در پاره ای نُه و در بعضی بیست و یک و در پاره ای سی و یک عدد برشمرده‌اند. در ابهام گناهـان کبیـره و تعیین نکردن آن در قرآن مجید، حکمتی عظیم و لطفی بزرگ از جانب پروردگار عالم به بندگانش می باشد، زیرا اگر تعیین می گردید مردم سعی می کردند که فقط از آنها اجتناب کنند و از روی جهالت و هوای نفس، بر اقدام به سایر گناهان جرأت مےنمودند، به خیال اینکه سایر گناهان به ایشان صدمه‌ای نمےزند. آنگاه به مفاسد کثیره ای دست مےزدند که از آن جمله جرأت نمودن بر مخالفت نواهی الهی است. چه بد بنده ای است کسی که بر مولای خود، جَری شود و اُموری را که امر به ترک آن فرموده ، مخالفت کند، بلکه این جرأت و بی حیایی سبب مےشود که جرأت بر کبائر هم بنماید. زیرا کسی که نسبت به نواهی پروردگارش به صغائر بی پروا باشد، کم کم نسبت به گناهان کبیره هم بی باک مےگردد. 📚 بررسی گناهان کبیره در مواعظ و کلام حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) ص ۱۶ و ۱۷ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیضصاحب عادت عددیه (مساله ۴۹۳) ✍صاحب عادت عددیه اگر بیشتر از ۱۰ روز خون ببیند وخونها مختلف باشد،برای شروع حیض به صفات رجوع می کند واگر یکسان (همه خونها بدون صفت یا صفت دار)باشد ،شروع خونریزی ،ابتدای حیض است وانتهای حیض در هر دو صورت عدد عادت خواهد بود. مثال عادت عددیه 1⃣ عدد عادت .۶ روز ؟ 👈خونها مختلف است وخون صفت دار از ایام عادت کمتر است ⬅️ خون صفت دار ویک روز بعد از آن حیض ومابقی استحاضه است. 2⃣ عدد عادت .۷ روز ؟ 👈خونها مختلف وخون صفت دار کمتر از ایام عادت ⬅️ ۳ روز خون صفت دار است به علاوه روزهای آخر ۵ روز می شود وچون تا عدد عادت دو روز کسری داریم،برای تکمیل آن ۲ روز از روزهای قبل خون صفت داررا قرض می گیریم. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ عددیه خون بیشتر از ۱۰ روز 🔹خونها یکسان است ⬅️ از ابتدای دیدن خون به مقدار عدد 🔹خونها مختلف است 👇👇 👈خون صفت دار به اندازه ایام عادت یا بیشتر از آن است⬅️ از ابتدای خون صفت دار به اندازه ایام حیض👌 👈 خون صفت دار کمتر از ایام عادت است⬅️ از ابتدای خون صفت دار حیض وبرای تکمیل عدد از ما بعد یا ما قبل قرض می گیرد.👌 ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# تفسیر_سوره_ طه رضوان اول _زین العابدین _نورالیقین ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ آیه 15 موضوع :مخفی نگاه داشتن زمان قیامت از آنـجـا كـه بـعـد از ذكـر (تـوحـيـد) و شـاخ و بـرگـهـاى آن ، دومـيـن اصـل اساسى مساله (معاد) است در آيه بعد اضافه مى كند: (رستاخيز به طور قطع خـواهـد آمـد، مـن مـى خـواهـم آن را پنهان كنم ، تا هر كس در برابر سعى و كوششهايش جزا ببيند) (ان الساعة آتية اكاد اخفيها لتجزى كل نفس بما تسعى ). ✅ منظور از" اکاد اخفیها" این است که خداوند زمان قیامت را مخفی نگه می دارد . بعضی مفسران عقیده دارند تعبیر فوق یک نوع مبالغه است ومفهومش این است که تاریخ شروع قیامت بسیار مخفی وپنهان است . 🔰علت مخفی نگاه داشتن تاریخ قیامت طبق آیه فوق آن است که : _خداوند می خواهد هرکسی را به تلاش وکوشش هایش پاداش دهد . _با مخفی بودن آن یک نوع آزادی عمل برای همگان پیدا می شود . _چون وقت قیامت مشخص نیست نتیجه اش حالت آماده باش دائمی ویا پذیرش سریع برنامه های تربیتی است . ✅پس با مخفی بودن زمان وقوع قیامت حساسیت ها ودقت در اعمال بیشتر خواهد بود تا همگان بدانند قیامت بسیار به آنها نزدیک است. "الساعه"اشاره به روز قیامت است چراکه کلمه "ساعه"بدون "ال"معنای زمان می دهد اما هر جا که همراه با "ال "باشد به روز قیامت تا کید دارد . "لتجزی کل نفس بما تسعی "متضمن یکی از دلایل وقوع قیامت است تا مردم بدانند روزی بایدبه تمام کردار و پندار هایشان حساب پس دهند ودر دنیا مراقبه داشته باشند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم در کوی تو به ملک جهانم نیاز نیست با روی تو،به باغ جنانم نیاز نیست تنها نشان عاشق تو،بی‌نشانی است من عاشقم،به نام و نشانم نیاز نیست از هرچه غیر دوست دگر دل بریده‌ام جز دیدن امام زمانم نیاز نیست ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘پای صحبت آیت الله فاطمی نیا: 🍁گناهکار چند نوع است. ✍ عده ای گناه می کنند، بعد ناراحت و پشیمان می شوند. سوز و گداز دارند. توبه می کنند و هرگز فکر نمی کنند که روزی این توبه را بشکنند؛ 👈 اما دوباره می شکنند. دوباره، سه باره، ده باره. در حدیث داریم که این اگر در تمام توبه شکستن ها سوز و گداز واقعی داشته باشد، در نهایت بر شیطان پیروز می شود. 👈اما اگر نه؛ دفعه اول سوز و گداز داشت، دفعه دوم کمتر، دفعه سوم کمتر و اگر برایش معمولی شد؛ او طعمه شیطان می شود 👌. شدیدترین گناه، گناهی است که صاحب آن، آن را کوچک بشمارد. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 راهی برای همراه شدن با قافله اربعین 🎙 حجت الاسلام حسینی قمی ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۸۴ سوره بقره 👈 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ. و (به یاد آرید) هنگامی که از شما عهد گرفتیم که خون یکدیگر را نریزید و یکدیگر را از خانه و دیار خود نرانید، پس بر آن عهد اقرار کرده و خود شما بر آن گواه می‌باشید. وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْ: اسم زمان، مبنی، مفعول به برای «اُذکُر» مقدر، محلا منصوب اَخَذنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِیثاقَ: مفعول‌ٌبه برای «اَخَذنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَسفِکون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. دماءَ: مفعول‌ٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تُخرِجونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. انفسَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه مِن : حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. دیارِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جرّ کسره ظاهری من دیارِ: جار و مجرور، متعلق به «تخرجونَ» کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه ثمّ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اقررتُم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. انتم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا تَشهدونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل. فعل مضارع خبر و محلا مرفوع برای «انتم» •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع : انواع فعل (از نظر حروف اصلی) 👈فعل از نظر صحّت و اعتلال حروف اصلى بر دو قسم است: 1⃣ فعل صحيح: آن است كه حروف اصلى آن از حروف علّه يعنى (واو- ياء- الف) نباشد. 2⃣ فعل غير صحيح: آن است كه يكى از حروف اصلى آن، حرف علّه باشد كه به آن اصطلاحاً «معتل» گويند. 🔹اقسام فعل صحيح: فعل صحيح گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» و در پاره‌اى اوقات غير اين دو مى‌باشد. •مهموز: فعلی که در يكى از حروف اصلى آن «همزه» باشد و آن بر سه قسم است: 1- مهموز الفاء: يعنى فاء الفعل آن همزه باشد. مثال: أمَرَ 2- مهموز العين: يعنى عين الفعل آن همزه باشد. مثال: سَأَلَ. 3- مهموز اللّام: يعنى لام الفعل آن همزه باشد. مثال: قَرَأَ. •مضاعف: فعلی که دو حرف اصلى آن از یک جنس باشد. مثال: مَدَّ (مدد)، قَرَّ (قرر). •غیر مهموز و مضاعف: فعلى است كه نه تنها يكى از حروف اصلى آن حرف علّه نبوده بلكه همزه يا حرف مكرّر نيز نباشد. مثال: ضَربَ ، نَصَرَ •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۴ از سوره مبارکه بقره: فعل «أَخَذنا» فعل «مهموزالفاء» نامیده می شود. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ آیه 16 موضوع :عدم پیروی از هواپرستان 🔰توجه و الزام به کدام اصل اساسی ضامن اجرای همه برنامه های عقیدتی و تربیتی می باشد؟ ✅در آيه "فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَىٰ" به يك اصل اساسى كه ضامن اجراى همه برنامه هاى عقيدتى و تـربـيـتـی اسـت اشـاره كـرده مـى فـرمـايـد: (هـرگز نبايد افرادى كه ايمان به رسـتـاخـيـز نـدارند و از هوسهاى خويش پيروى كرده اند تو را مانع از آن شوند كه اگر چنين شود هلاك خواهى شد) 🔰در بـرابر افراد بى ايمان و وسوسه ها و كارشكنى هاى آنان محكم بايست ، نه از انبوه آنـهـا وحـشـت كـن ، و نـه از تـوطـئه هـاى آنـهـا تـرسـى بـه دل راه ده ، و نه هرگز در حقانيت دعوت و اصالت مكتبت از اين هياهوها شك و ترديدى داشته بـاش . ✅الإمامُ عليٌّ عليه السلام در کلام گهرباری می فرمایند: أيُّها النّاسُ ، لا تَسْتَوحِشوا في طريقِ الهُدى لِقلّةِ أهلِهِ. [بحار الأنوار : 67 / 158 / 1 .] امام على عليه السلام :اى مردم! در راه راست، به دليل شمار اندك رهروان آن، احساس تنهايى نكنيد؛ ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin