🔴 دعایت زودتر مستجاب میشود!
سید بن طاووس میفرماید: تا میتوانی مواظب باش دیگری را در محبت و دعا بر امام زمانت مقدم نداری و هنگامی که خواستی برای آن مولای عظیم الشأن دعا کنی با تمام وجود دعا کن.
🔹 مبادا فکر کنی او به دعای تو محتاج است، هرگز چنین نیست و هرکس چنین فکری کند بیمار است.
🍃 اینکه میگویم برای او دعا کن، فقط برای این است که او حق بزرگی بر تو دارد و بسیار در حق تو احسان نموده است و اگر قبل از دعا برای خودت برای او دعا کنی، ابواب اجابت زودتر به رویت گشوده میشود، زیرا تو با گناهت باب دعا را بر روی خود بستهای، ولی هنگامی که برای آن مولایی دعا کنی که از خواص درگاه خداست، به احترام او باب اجابت به رویت گشوده میشود و آنگاه خود و همه کسانی که در حقشان دعا میکنی بر خوان و احسان او نشسته و مشمول رحمت، کرم و عنایت الهی میشوید.
📚 نجم الثاقب، ج۲، ص۴۵۳
اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@moassese_nooralyaghin
=☆🌺 ﷽ 🌺☆=
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_صد_چهل_شش
✅موضوع :توکل
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ●
پس اگر (از سخنان خداوند) روى گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافى است، هيچ معبودى جز او نيست، تنها بر او توكّل كردهام و او پروردگار عرش بزرگ است.(۱۲۹/توبه)
✍در آيهى قبل، سخن از رأفت و دلسوزى پيامبر بود، در اين آيه مىفرمايد: مبادا كسى خيال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نيازِ به مردم بوده است، زيرا اگر همهى مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همان گونه كه اگر همهى مردم رو به خورشيد كنند يا پشت به آن، هيچ اثرى در خورشيد ندارد.
💫در آیه می فرماید: بگو او مرا كافى است، و هيچ معبودى نيست جز او. پس، جمله " لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ" در مقام تعليل حكم به وجوب متابعت از آن جناب است. و مىرساند كه چون او از همه اسباب ظاهرى قطع نظر كرده، و تنها به خدايش اعتماد نموده او وى را كفايت مىكند. آرى، جز خداى تعالى كفايت كنندهاى نيست، چون تنها اوست معبود، و جز او معبودى نيست. احتمال هم دارد كه جمله " لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ " فقط بمنظور تعليم، ذكر شده باشد، نظير كلمه" سبحانه "در آيه " وَ قٰالُوا اِتَّخَذَ اَللّٰهُ وَلَداً سُبْحٰانَهُ" .
⚜جمله " عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ" كه حصر را مىرساند تفسيرى است كه جمله " حَسْبِيَ اَللّٰهُ " را كه به التزام، دلالت بر معناى توكل دارد تفسير مىكند. معناى توكل اين است كه بنده پروردگار خود را وكيل خود بداند و او را همهكاره و مدبر امور خود بداند، به اين معنا از تمسك به اسبابى كه از سببيت آنها آگهى دارد - و يكى از آنها خود اوست - كه علتى است ناقص، دست برداشته و به سبب حقيقى كه تمامى اسباب به او منتهى مىگردد تمسك بجويد.
⬅️ از همين جا معلوم مىشود كه چرا در آخر فرمود: " وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِيمِ" و منظور اين بود كه بفهماند خداى تعالى آن پادشهى است كه سلطنتش بر تمامى موجودات حاكم، و نسبت به همه مدبر است. و اگر فرمود: " فَقُلْ حَسْبِيَ اَللّٰهُ... " و نفرمود:" فتوكل على اللّٰه "براى اين است كه رسول گراميش را ارشاد كند به اينكه بايد توكلش بر خدا، توأم باشد با ياد اين حقايق كه معناى حقيقت توكل را روشن مىسازد.
🔰پيامهای آیه:
🔺روىگردانى مردم از دين، نبايد در ايمان و روحيّهى ما تأثير گذارد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اَللّٰهُ»
🔺 كسى كه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حَسْبِيَ اَللّٰهُ»
🔺توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ ... عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ.
=✼🌺🌸🌺✼=
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
┄┅•🍃🌸🍃•.
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_مومنون
#بخش_اول
#بیستوهشتم_مهر
👈مروری بر آیات ۱ الی ۴۱ سوره مؤمنون:
✅ مرحله اول : تبیین صفات مؤمنین راستین و پاداش آنها
✅ مرحله دوم: طرق تحصیل صفات مؤمنین
۱- تدبر در آیات انفسی و آفاقی(عالم طبیعت) و پی بردن به قدرت، عظمت و توحید خداوند متعال
۲- دقت در عالم شریعت
از جمله نشانههای خداوند در عالم شریعت ارسال پیامبران برای هدایت بشر است. انسان کنار عقل که رسول باطنی است، جهت کسب هدایت به رسولان الهی نیز نیاز دارد.
⬅️ اولین پیامبر اولوالعزم حضرت نوح بود. وی با دعوت قوم خود به توحید و پرستش خداوند یکتا، که زیر بنای تمام اصلاحات فردی و اجتماعی است، کلام خود را آغاز کرد.
💫آیه ۳۱
"ثُمَّ أَنشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ؛ ﺳﭙﺲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﻮﻣﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ."
✍معنای واژه «قرن»:
_معنای مکانی:
⬅️ﻗﺮﻥ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ "ﺍﻗﺘﺮﺍﻥ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻧﺰﺩﻳﻜﻰ ﺍﺳﺖ، ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﺟﻤﻌﻴﺘﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻭﺍﺣﺪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻗﺮﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ.
_معنای زمانی:
⬅️ ﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﻗﺮﻥ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﮔﻴﺮﻯ ﻣﺪﺕ ﻗﺮﻥ ﺑﻪ ﺳﻰ ﺳﺎﻝ ﻳﺎ ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺻﺮﻓﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﺎﺑﻊ سنتهاﻯ ﺍﻗﻮﺍم ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻰﺑﺎﺷﺪ.
❓❓مراد از «قَرْنًا آخَرِينَ» کدام قوم است؟
ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ:
⬅️ﻣﻨﻈﻮﺭ"ﻗﻮم ﺛﻤﻮﺩ ﺍﺳﺖ" ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻰ ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺣﺠﺎﺯ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻟﻬﻰ "ﺻﺎﻟﺢ" ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﺷﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺻﻴﺤﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ (ﺻﺎﻋﻘﻪﺍﻯ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ) ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻓﺘﻨﺪ.
✅ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ"ﺻﻴﺤﻪ" ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ آیه ۴۱ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﻮﺩ ﺁﻳﻪ 67 ﻧﻴﺰ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ "ﻗﻮم ﺻﺎﻟﺢ" ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
⬅️ ﻣﻨﻈﻮﺭ"ﻗﻮم ﻋﺎﺩ" ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ "ﻫﻮﺩ" ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﻧﻮﺡ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﻳﻨﻪﺍﻯ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺳﺖ.
👈ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻳﻦ ﻗﻮم ﻃﺒﻖ ﺁﻳﺎﺕ 6 ﻭ 7 ﺳﻮﺭﻩ "ﺍﻟﺤﺎﻗﻪ" ﺗﻨﺪﺑﺎﺩ ﺷﺪﻳﺪﻯ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻔﺖ ﺷﺐ ﻭ ﻫﺸﺖ ﺭﻭﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻰﻛﻮﺑﻴﺪ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻭﻝ صحیحتر است.
💫آیه ۳۲
"فَأَرْسَلْنَا فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ"
👈اولین رسالت هر پیامبری دعا به سوی توحید و تقوا و اعراض از معبودان باطل است.
💫آیه ۳۳
"وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِلِقَاءِ الْآخِرَةِ وَأَتْرَفْنَاهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا مَا هَٰذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَيَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ"
✍عکسالعمل اشراف کافر
❓❓عدم پذیرش دعوت انبیای الهی در کدام یک از اوصاف اقوام آنها ریشه دارد؟
پاسخ:
⬅️ حس برتریطلبی:(ﻗﺎﻝَ ﺍﻟْﻤَﻠَﺄُ ﻣِﻦْ ﻗَﻮْﻣِﻪ)
ﺟﻤﻌﻴﺘﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻰﺑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ "ﻣﻠﺎ" ﺑﻮﺩﻧﺪ (ﻇﺎﻫﺮﻯ ﭼﺸﻢ ﭘﺮ ﻛﻦ ﻭ ﺩﺭﻭﻧﻰ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺣﻖ ﺗﻬﻰ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ) ﭼﻮﻥ ﺩﻋﻮﺕ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺍ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻫﻮسهاﻯ ﺧﻮﺩ ﻣﻰﺩﻳﺪﻧﺪ، ﻭ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻧﺎﻣﺸﺮﻭﻉ ﻭ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻯﺟﻮﻳﻰ ﺑﻰدلیلشاﻥ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﺮﺩند، با او مخالفت میکردند.
⬅️۲. کفرورزی به توحید: (ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭا) غیر از خدا را میپرستیدند.
⬅️۳. تکذیب آخرت: کذّﺑُﻮﺍ ﺑِﻠِﻘﺎءِ ﺍﻟْﺁﺧِﺮَﺓِ
انها حیات را در دنیا خلاصه میکردند و مرگ را پایان راه میپنداشتند، در حالی که در اندیشه الهی، مرگ آغاز هجرت و قیامت، موقف پاداش و کیفر است.
⬅️ ۴. زندگی پرزرق و برق: ﺃَﺗْﺮَﻓْﻨﺎﻫُﻢْ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺤَﻴﺎﺓِ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴﺎ
ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺍﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻰ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺑﻰ ﻗﻴﺪ ﻭ ﺷﺮﻁ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻛﺎﻣﺠﻮﻳﻰ ﻭ ﺑﻬﺮﻩﮔﻴﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﺬﺍﺋﺬ ﺣﻴﻮﺍﻧﻰ تمایل ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭ ﭘﺮ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﻟﻬﻰ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻬﻤﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭﺟﺪﺍنشاﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻢ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.
ﻟﺬﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻳﻜﺒﺎﺭﻩ ﻃﻮﻕ ﻋﺒﻮﺩﻳﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﻥ ﺑﺮ ﻣﻰﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﺒﺪاء ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﻣﻰﮔﻴﺮﻧﺪ.
ﻓﺮﺍﻫﻢ کردن ﭼﻨﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﭘﺮ ﺯﺭﻕ ﻭ ﺑﺮﻕ ﺑﺪﻭﻥ ﻏﺼﺐ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﺗﺎ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
┄┅•🍃🌸🍃•.
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_مومنون
#بخش_دوم
#بیستوهشتم_مهر
💫آیه ۳۴
وَلَئِنْ أَطَعْتُم بَشَرًا مِّثْلَكُمْ إِنَّكُمْ إِذًا لَّخَاسِرُونَ؛
ﻭ ﺑﻲﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﮔﺮ ﺑﺸﺮﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﻳﺪ .
✍قاعده فلسفی حکم الامثال: فیما یجوز وفیما لایجوز واحد
⬅️اشیاء همانند، حکمی همانند را دارا خواهند بود، اعم از اینکه آن حکم مثبت باشد یا منفی. به عبارت دیگر حکم هر شی حکم مانند آن نیز است؛ بنابراین اگر موجودی به حکمی از احکام محکوم شود، موجود دیگری که مانند موجود اول است، به همان حکم محکوم میشود.
✅مثال: حکم تحریم خمر (الخمر حرامٌ لِاَنّه مُسکِرٌ)
شراب به علت، مستکننده بودن حرام است؛ بنابراین هر ماده دیگری که این صفت را داشته باشد نیز حرام است.
در این حدیث، علت حکم حرمت شراب، به صراحت بیان شده است؛ لذا می توان در قیاس به آن استناد کرد. به این نوع قیاس، قیاس منصوص العلة گفته میشود که موردتأیید شیعه است.
👈اشراف کافر ادعا داشتند که اگر رسول از جنس بشر باشد، پس ما هم میتوانیم این رسالت را به عهده بگیریم.
❌ آنها از این نکته غافل بودند که رسولان الهی برای دریافت وحی شایستگی دارند؛ در حالی که بشر عادی اینگونه نیست.
✍انکار معاد، سدی برای پذیرش دعوت انبیای الهی
💫آیه ۳۵
أَيَعِدُكُمْ أَنَّكُمْ مِتُّمْ وَكُنتُمْ تُرَابًا وَعِظَامًا أَنَّكُم مُّخْرَجُونَ
💫آیه ۳۶
هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لِمَا تُوعَدُونَ
⬅️هیهات: اسم فعل ماضی (اسمی در معنای فعل)
مقام اسم از فعل بیشتر است؛ لذا در اینجا به
جای فعل از اسم فعل استفاده شده تا تأکید بیشتر«بعید بودن حشر» را برساند.
💫آیه ۳۷
إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ
✍زنده بودن اعمال
❓❓ اعتقاد به معاد و زنده بودن اعمال چه نکات مهمی را تبیین میکند؟
✅پاسخ:
⬅️منکران معاد، زندگی را در همین دنیا خلاصه میکنند و با انکار دنیای پس از مرگ، اعمال آدمی را پوچ و بیارزش میپندارند.
⬅️اعتقاد به معاد، به انسان انگیزه میبخشد و او را به این باور میرساند که اعمالش زنده است؛ «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى، وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى»(39و40 نجم)
زنده بودن اعمال نکاتی را تبیین میکند
از جمله:
👈1.هیچ عملی نابود نمیشود.
👈2. عمل در خط تولید، تکثیر میشود، تعطیل نمیشود و به دیگران منتقل میشود.
👈3. همه افعال مُتِکَثّر ، با فاعل خود در ارتباطند، در آخرت همه انسان را رها میکنند ولی عمل، همیشه و همه جا به دنبال انسان است؛«لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی».
👈4. انسان در گرو اعمال خویش است؛
«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَة»
💫آیه ۳۸
إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا وَمَا نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِينَ
👈تفاوت افترا و دروغ
افترا نوعى کذب است، با این تفاوت که افترا دروغ بر ضد دیگران است با کلامى که آنان بدان رضایت ندارند اما کذب، گاهى ممکن است رضایت را به دنبال داشته باشد، مانند اینکه کلامى غیر واقعى در مدح شخصى یا با هدف اصلاح بین متخاصمین بیان شود که چنین کلامى دروغ است اما افترا نیست.
💫آیه ۳۰
قَالَ رَبِّ انصُرْنِي بِمَا كَذَّبُون
💫آیه ۴۰
قَالَ عَمَّا قَلِيلٍ لَّيُصْبِحُنَّ نَادِمِينَ
💫آیه۴۱
فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ بِالْحَقِّ فَجَعَلْنَاهُمْ غُثَاءً فَبُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
✍سرانجام قوم ثمود
قـوم ثـمود بر اثر صيحه آسمانى همچون غثاء گـشتند؛ غثاء:
1. در اصل به معنى گياهان خشكيده اى است كه به شکل بسيار در هم ريخته بـر روى سـيـلاب قـرار دارد.
2. بـه كـفـهـایى كـه روى ديـگ در حال جوشيدن پيدا مى شود نيز غثاء مى گويند.
تـشـبيه اجساد بى جان آنها به غثاء اشاره به نهايت ضعف و ناتوانى و در هم شكستگى و بـىارزش بـودن آنـهاست؛ چرا كه خاشاک روى سيلاب از هر چيز بىارزشتر و سبکتر اسـت، نه از خود ارادهاى دارد و نه بعد از گذشتن و فرو نشستن سيلاب اثرى از آن باقى مىماند.
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن
@moassese_nooralyaghin
السلام علیک یاصاحب_الزمان_عج
اے آنڪہ عزیزے و مرا جانے و جانان
صد یوسف مصرے ز غمٺ،سر بہ بیابان
اے ڪاش بیایے و بگویند ڪہ آمد
بر مصر وجود من قحطے زده،باران
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
📌#تلنگر_مهدوی
🔸حیف نیست انسان #امام_زمان عجل الله را اذیت کند؟ایشان بسیار مهربان هستند.
زمانی که به بهترین رفیق خود، 4 مرتبه بی محبتی کنید، به شما خواهد گفت:« خجالت بکش و پررویی نکن!»
🔸 اما من از روزی که مکلف شده ام، روزی بر من نمی گذرد که گناه نکنم، پرونده من را خدمت امام زمان عرضه می کنند، دل ایشان از گناه من می گیرد ولی یک مرتبه نفرموده اند: بی حیا برو و خجالت بکش.
🔸 ایشان باز هم علی رغم تمام این خطاها می فرمایند: «بیایید و رویتان را از ما برنگردانید، در هر حالی هستید، متوجه ما باشید، ما برای شما دعا می کنیم».
🔸در روایت داریم، حضرت ابراهیم در زمان سیر ملکوتی شدن، زمانی که به آسمان اول رسید، پرده ها کنار رفت و به زمین نگاهی انداخت و دید دو نفر در حال گناه کردن هستند، تاب نیاورد و نفرین کرد، به سبب نفرین پیامبر خدا، هر دو مردند.
به آسمان دوم رسید، و زمین را نگاه کرد و دید دو نفر دیگر در حال گناه هستند، مجدد نفرین کرد، عذاب نازل شد و هر دو در یک لحظه جان دادند،
رسید به آسمان سوم و مجدد در زمین دید که دو نفر دیگر در حال گناه هستند، تا بنای به نفرین کردن گذاشت، خطاب آمد صبر کن، سه تا گناه دیدی تاب نیاوردی؟!
🔸ابراهیم خلیل پیامبراولوالعزم بود، سه گناه دید، نفرین کرد، فدای این امام مهربان شویم که بیش از 1200 سال است، شیعه را در حال گناه، نافرمانی و معصیت هرروز می بیند اما یک مرتبه هم لسان به نفرین باز نکرده است و حتی دستانش را بلند می کنند و برای ما دعای می کنند و اشک می ریزند.
🖋حجت الاسلام هاشمی نژاد
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@moassese_nooralyaghin
اینجوری از امام زمان دور میشیم️
🔵 شیخ عباس قمی میگوید یک مرتبه یک بنده خدای مؤمنی بود که من را به منزلش دعوت کرد، از باب اینکه دعوت او را رد نکنم، به خانهی آنها رفتم. خیلی نمیدانستم درآمد و حقوق او چیست و از کجاست. غذایی خوردم و بعدها فهمیدم که او یک جاهایی در معامله رعایت حلال و حرام را نمیکند.
🔺 بعد از اینکه از خانهی آن شخص آمدم، تا چهل شب شبها برای سحر بیدار نمیشدم یا اگر بلند میشدم حال نماز شب نداشتم. تاچهل شب وضع من این طور بود.
🌕 رعایت نکردن حلال و حرام الهی توفیقات رو از انسان سلب میکنه و ما رو از امام زمانمون دور میکنه.
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
🥣غذاهامون نذر حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
💠زيـارت حضـرت اميـرالمؤمنيـن
علیـهالسلام در روز یڪشنبـه
【اَلسَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ وَ عَلى ضَجِيعَيْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، اَلسّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِکَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِکَ يا مَوْلایَ يا أَمِيرَالمُؤْمِنِينَ هَذا يَومُ الاَحَّدِ وَ هُوَ يَوْمُکَ وَ بِإِسْمِکَ وَ أَنا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ جارُکَ فَأَضِفْنی يا مَوْلایَ وَ أَجِرْنِی فإِنَّکَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ إِلَيْکَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهٌ مِنْکَ بِمَنْزِلَتِکَ وَ آلِ بَيْتِکَ عِنْدَ اللهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّکَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】
🌸🍃سلام بر درخت طیبه نبوت و کهن درخت تنومند هاشمی ڪه درختی است تابان و بارور بہ نبوت و سرسبز و خرم بہ امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح علیهما السلام
سلام بر تو و بر خاندان پاک و پاکیزهات
سلام بر تو و بر فرشتگانی ڪه تو را
در برگرفته و اطراف قبرت را گرفتهاند
ای مولای من ای امیرمؤمنان
امروز روز یکشنبه است
و آن روز تو و بہ نام تو است
و من در این روز مهمان تو و در پناه توأم
پس ای مولای من پذیرائیم کن و پناهم ده
ڪه براستی تو کریمی و مهمان نوازی را
دوست داری و مأمور بہ پناه دادنی
پس انجام ده آنچه را ڪه من میل بدان دارم
و از تو امیدوارم بہ حق مقام و منزلت تو
و خاندانت نزد خدا و منزلت او در نزد شما
و بہ حق پسر عمویت رسول خدا درود
و سلام خدا بر او و آلش و بر همه شما باد
✧✾════✾✰✾════✾✧
🦋 زيـارت حضـرت فاطمـة الزهـراء
سـلام الله عليهـا
【اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مُمْتَحَنَةُ إِمْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ فَوَجَدَکِ لِما امْتَحَنَکِ صابِرَةً أَنا لَکِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوکِ وَ وَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما وَ أَنا أَسْألُکِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُکِ إِلاّ أَلْحَقْتِيِنی بِتَصْدِیقِی لَهُما لِتُسِرَّ نَفْسِی فَاشْهَدِی أَنِّی ظاهِرٌ بِوَلايَتِکِ وَ وَلايَةِ آلِ بَيْتِکِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】
🌸🍃سلام بر تو اى آزمایش شده
آزمودت آن خدایى که تو را آفرید
پس تو را در آنچه آزمود بردبار یافت
و من مقام شامخت را تصدیق دارم
و بر آنچه پدرت و همچنین وصى او که
درود خدا بر ایشان باد آوردهاند صابرم
و از تو میخواهم که اگر تو را تصدیق کردهام
تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را
شاد گردانى و گواه باش که من پشتگرم
به ولایت تو و ولایت خاندانت
صلوات الله علیهم اجمعین هستم
@moassese_nooralyaghin
🌸🍃 🌸🍃
روز یکـشـنـبــه
🌸🍃 اذکــ📿ــار روز
◽️⇦《یـاذَالْجَـلاٰلِوَالاِڪْـرٰامْ》 100مرتبہ
◽️⇦ یـا فتـاح 489 مـرتبہ
🌸🍃 نمـاز روز یکشنبـه
◽️چهار رڪعت نمـاز بـجا آورد
◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد
◽️یک مرتبہ سـوره مُـلک
↶ مکان دهد خداوند او را در بهشت
در هر جا ڪه بخواهد
@moassese_nooralyaghin
سلام حضرت خورشید مهربان چہ خبر؟
سلام ما بہ تو یا صاحب الزمان چہ خبر؟
مـن از زبـان هـمـہ حـرف مـیـزنم بـا تـو
زمین مان شده ویران از آسمان چہ خبر؟
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام آقا جان صبحت بخیر اے سپیده دَم عاشقان
┄┄┄--┅-🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
راه رسیدن به امام زمان.mp3
6.15M
🌱صوت_مهدوی
📝 #پادکست «راه رسیدن به امام زمان»
👤 استاد #عالی
✍ چیکار کنیم که جزء یاران امام زمان باشیم؟
@moassese_nooralyaghin
دختران مومن سه ویژگی دارند:
متکبر،بخیل و ترسو هستند!
ﺍمیرالمؤمنین ﻋﻠﯽ علیه السلام ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺻﻔﺖ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ،ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ
🍀ﺍﻭﻝ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ
🍀ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺮﺳﻮ ﺑﺎﺷﻨﺪ
🍀 ﺳﻮﻡ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ
ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺑﺎ ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ ﻭ ﺗﺮﺷﺮﻭﯾﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﺑﺎ ﻋﺸﻮﻩ ﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﻧﺪ
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻫﻢ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺍﺭﺩ
ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻣﺎل ﺧﻮﺩ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ،ﮐﻤﺎﻝ ﺩﻗﺖ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺩﺍﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﺪ
📚خصال، ج 1. ص 317
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_چهل_و_هشتم
✅ موضوع: احکام قبله
(قسمت نهم)
✅ روش های تعیین جهت قبله
(قسمت پنجم)
۹- لانه مورچه ها
👈در بیابان مورچه های بزرگی وجود دارد که به مورچه خاکی،خر مورچه یا مورچه گاز گیر معروف هستند سوراخ لانه این مورچه ها اکثرا رو به شمال است.
👈 مورچه ها خانه هایشان را به این صورت می سازند تا نور مستقیم آفتاب به داخل لانه شان نتابد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
۱۰- تنه بریده شده درخت
👈وقتی شما مقطع بریده شده ی درخت را نگاه کنید،تعدادی دایره هم مرکز را مشاهده خواهید کرد که هر یک از آنها نشان دهنده یک سال عمر درخت است.
👈درختی که به طور دائم آفتاب به تنه آن بتابد ،دایره های نشان دهنده عمر آن درخت در یک سمت به هم نزدیکتر شده ودر سمت دیگر از هم دور خواهند بود
👈سمتی که دایره هایش از هم دورتر هستند،سمت جنوب است👌
(دليلش به خاطر تابش زیاد آفتاب ورشد بیشتر آن می باشد) وسمتی که دایره هایش به هم نزدیک ترند،سمت شمال است.لازم به یاد آوری است که در نیمکره جنوبی،جهت ها عکس این وضعیت خواهد بود.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
۱۱- پراکندگی خزه ها
👈خزه در جایی رشد می کند که دارای سایه و آب زیاد باشد،محل های خنک و نمناک،تنه درختان در سمت شمالی سایه و رطوبت بیشتری دارد،ودر نتیجه خزه ها معمولا بیشتر در این سمت میرویند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
۱۲-تپه ماهورها
👈 در تپه ماهورها، قسمتی از تپه که پوشیده شده و مرطوب هستند،منطقه ای است که در مقابل تابش آفتاب قرار نمی گیرند و در واقع این قسمت شمال محسوب شده وقسمتی که خشک است خورشید به آن تابیده ودر نتیجه جنوب را نشان میدهد.
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🕊💛🕊
زمستانِ بےتو
زمستانِ بےبهار
زمستانِ بےتو
زمستانِ دلتنگے....
نیستے و تمامِ روزهایمان بارانے است
روزهاے سرد و کوتاه
شبهاے سیاه و طولانے
بیا و رنگِ عشق بہ زندگےهایمان بده
رنگِ دوست داشتن
زمستان بےتو زیبا نیست
هیچ چیز بےتو زیبا نیست
مهربانی کجاست؟
بےتو همه ے زمستان بوے غم میدهد
بوے دلتنگی...
تو گلِ همیشه بهارِ منے
بیا و یک تنه دنیا را گلستان کن....
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
✨سلام صبح بخیر مولاے غریبم✨
┄┄┄--┅-🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «یاری یاران؛ قسمت اول»
👤 استاد #رائفی_پور
🔸 بدون یاریِ، یاران امام زمان نمیشه کار کرد.
🚩 نمیشه گفت من برای امام حسین (علیه السلام) کار میکنم ولی برای مسلم کاری نمیکنم.
@moassese_nooralyaghin
🥀 غریب یعنی چه؟
🔰 برای غریب سه معنی ذکر شده است:
1⃣کسی که از وطنش دور است.(۱)
2⃣فرد تنهایی که هیچکدام از خانواده و دوستانش نزد او نیستند.(۲)
3⃣کسی که یار و یاوری ندارد.(۳)
🌼 همه ی معصومین غریب هستند؛
🌸 اما بین آنها سه امام به صفت غریب توصیف شده اند:
💖امام حسین (علیه السلام )
💖امام رضا (علیه السلام)
💖امام زمان (عجل الله)
☘ از بین سه امام غریب هم حضرت حجه ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف
به خاطر طولانی بودن دوران غربت؛ زندگی مخفیانه؛ کمی یاران و تقسیم میراثش درحالی که زنده هستند؛ از همه غریب تر هستند.
🌷 تا جایی که امیرالمؤمنین (علیه السلام فرموده اند:
🍃 مهدی آواره و رانده شده و بی کس و تنهاست. (۴)
📚منبع:
(۱):لسان العرب ذیل واژه ی غریب
(۲):بحار الانوار ج۸ ص۱۲
(۳):مکیال ج۱ ص۱۶۵
(۴):کمال الدین ج۱باب۲۶ح۱۳
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
##جلسه_صد_و_پنجاه_و_چهارم
✅موضوع: اعراب آیه ۱۳۶ سوره بقره
👈قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ...
ترجمه : بگویید: ما ایمان آوردیم به خدا و آنچه به سوی ما نازل شده و به آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و نوادگان آنان فرود آمده،...
قُولُوا: فعل امر، مبنی بر ضم/ ضمیر متصل و بارز «واو» ، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
آمَنَّا: فعل ماضی، مبنی بر سکون/ ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی و محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف حرّ، مبنی بر کسر، عامل
اللَّهِ: لفظ جلاله، اسم مجرور بحرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
بِاللَّهِ: جار و مجرور، متعلق به «آمَنَّا»
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل
مَا: اسم موصول و مبنی، معطوف به «الله» ، محلا مجرور بنابر تبعیت
أُنزِلَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح/ ضمیر مستتر «هو» ، مبتی، محلا مرفوع، فاعل
إِلَي: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل
نَا: ضمیر متصل و مبنی، محلا مجرور بحرف جرّ
إِلَيْنَا: جار و مجرور، متعلق به «أُنزِلَ»
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل
مَا: اسم موصول و مبنی، معطوف به مای قبلی، محلا مجرور بنابر تبعیت
أُنزِلَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح/ ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
إِلَىٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل
إِبْرَاهِيمَ: اسم مجرور بحرف جرّ، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره ( اسم غیر منصرف)
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل
إِسْمَاعِيلَ: معطوف به اسم مجرور بحرف جرّ، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره ( اسم غیر منصرف)
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل
إِسْحَاقَ: معطوف به اسم مجرور بحرف جرّ، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره ( اسم غیر منصرف)
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل
يَعْقُوبَ: معطوف به اسم مجرور بحرف جرّ، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره ( اسم غیر منصرف)
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل
الْأَسْبَاطِ: معطوف به اسم مجرور بحرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
##جلسه_صد_و_پنجاه_و_چهارم
✅موضوع: اسم غیر منصرف
👈تعریف: اسم معربی است که تنوین نمیپذیرد و اگر مضاف و مقترن به (ال) نباشد در حالت جری به جای کسره، فتحه میگیرد.
👈اقسام غیر منصرف
اسمهای غیر منصرف بر دو قسم هستند:
الف: غیر منصرف به یک علت که
🍃یا بر صیغه منتهی الجموع باشد مانند:
اقارب، معابد، مفاتیح، مراسیل و یا
🍃آخر آن دو الف ممدوده و مقصوره باشد مانند: ذکری، مرضی، حمراء، صحراء
ب: غیر منصرف به دو علت که یا وصف میباشد یا علم
🍃اما وصف با یکی از سه علت زیر غیرمنصرف میشود:
۱- زیادت الف و نون مانند: غضبان، سکران
۲- وزن(افعل) که با تاء، مونث نمیشود مانند: اخضر خَضراء، افضل فُضلی ولی (اَرمل) که مونث آن (اَرمله) میباشد منصرف است.
۳- عدل مانند: اُحاد و مَوحَد، ثُناء و مثنی..... که شامل ده عدد اول که بر وزن فُعال و مَفعَل هستند: فَانکِحوا ما طابَ لَکُم من النساءِ مثنی و ثُلاثَ و رُباع
و لفظ (اُخَر) مانند: فَعدَّه من ایامِِ اُخَرَ
🍃اما علم در حالتهای زیر غیر منصرف است:
۱- هر گاه مرکب مزجی باشد مانند: بعلبک، حضرموت
۲- هر گاه به الف و نون زائد ختم شده باشد مانند: سلمان، رمضان
۳- هر گاه علم اعجمی و بیش از سه حرف باشد مانند: ابراهیم، یعقوب اما اگر سه حرفی ساکن الوسط باشد منصرف است مانند: نوح، لوط
۴- هر گاه علم مونث لفظی یا معنوی باشد مانند معاویه، زینب
۵- هر گاه به علم الف الحاق مقصور متصل شود مانند: علقی که علم برای گیاهی است.
۶- هر گاه علم بر وزن فعل بیاید مانند: احمد، یزید
۷- هر گاه علم معدول از اسم دیگری باشد مانند: عُمر، هُبَل
۸- در اسمهایی که بر وزن (فَعالِ) و مونث بوده و به راء ختم نشده باشد مانند: قَطامِ
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
✅ در آیه ۱۳۶ بقره کلمات ابراهیم، اسماعیل، اسحاق و یعقوب به علت علمیت و اعجمیت غیر منصرف هستند و به همین دلیل در حالت جری، فتحه به نیابت از کسره گرفتند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، صرف متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin