✍ مدل رشد سازمانی گرینر | 5 مرحله تکامل سازمان ها
✅ چالش های یک سازمان فقط مخصوص ابتدای مسیرِ راه اندازی کسب و کار نیستند. اعضای سازمان در تمامی مراحلِ رشد کسب و کار، با بحران های مختلفی روبه رو می شوند؛ که روبرویی با آن ها نیاز به آگاهی از علت به وجود آمدن بحران و داشتن راه حل هایی برای رفع مشکلات است.
✅ #نظریه_رشد_سازمانی_گرینر یک تئوری در حوزه مدیریت سازمانی است. گرینر در این مدل به بررسی فرایند رشد سازمانها و تغییرات و چالش هایی که آنها در طول زمان تجربه می کنند؛ میپردازد و برای حل هر کدام از بحران های به وجود آمده راه حلی ارائه می دهد که سازمان برای رشد خود می تواند از این راهکار استفاده کند.
#Growth_Theory_of_Organizations
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل رشد سازمانی گرینر | 5 مرحله تکامل سازمان ها ✅ چالش های یک سازمان فقط مخصوص ابتدای مسیرِ راه
#مدل_رشد_گرینر
✅ مدل رشد گرینر (Growth Theory of Organizations) یکی از مهم ترین مدل های _چرخه_حیات_سازمانی است که توسط لاری گرینر ارائه شده است. این مدل در ابتدا براساس پنج مرحله اصلی برای توسعه و رشد سازمان بود که بعد از گذشت چند سال گرینر مرحله ششم را هم به آن اضافه کرد.
✅ #مدل_گرینر با توجه به سن کسب و کار، بحران های اصلی که در مراحلِ مختلف، برای سازمان ایجاد می شود را پیش بینی می کند. کسب و کار برای رشد و بقا و عبور از این بحران ها، باید راه حلی در مقابل هرکدام از این مشکلات داشته باشد؛ پس 6 فرایند را برای رشد و تکامل طی می کند.
✅ در واقع در هر مرحله، در مقابل هر یک از بحران های بوجود آمده، راه حل متفاوتی وجود دارد و رشد سازمان از طریق یک #فرایند خاص اتفاق می افتد. این فرآیندها شامل موارد زیر هستند:
▪خلاقیت
▪هدایت
▪تفویض اختیار
▪هماهنگی و همکاری
▪اتحاد
🔴 مراحل رشد و تکامل سازمان ها
1⃣ رشد از راه خلاقیت (Growth Through Creativity)
▪در این مرحله، معمولاً #سازمان به تازگی تأسیس شده است؛ تعداد افراد تیم زیاد نیست و ارتباطات غیررسمی و صمیمانه تر است. در ابتدای کار سازمان، افراد در حال راهاندازی فعالیتهای جدید و تامین نیازهای اولیه برای رشد کسب و کار هستند و تلاش می کنند با استفاده از خلاقیت و ایده های نو، محصولات یا خدمات جدیدی را اضافه کنند. در این مرحله برای رشدِ سازمان، باید به نوآوری و تولید ایدههای جدید توجه شود.
2⃣ رشد از راه هدایت (Growth Through Direction)
در این مرحله، بحران رهبری که در مرحله قبل ایجاد شده بود؛ با انتخاب یک فرد به عنوان #رهبر_اصلی و تیم مدیران ( هیئت مدیره) و مشخص کردن چارچوب های سازمان، کنترل می شود در واقع در این دوره رشد از راه هدایت و جهت دهی اتفاق می افتد.
▪در این دوره، سازمان به مرور بزرگتر میشود و تلاش میکند با گسترش فعالیتها و افزایش تولید، در حوزه ای که در آن فعالیت میکند؛ #مزیت_رقابتی ایجاد کند و با تغییرات بازار هماهنگ شود. گرینر می گوید اینجا سازمان بیشترین رشد و توسعه را تجربه میکند و به همین دلیل، نیاز به ساختار و فرآیندهای مناسبی برای مدیریت و کنترل دارد.
3⃣ رشد از راه تفویض اختیار (Growth Through Delegation)
▪در این مرحله برای حل #بحران_استقلال، سازمان ها بخشی از مدیریت را به افراد دیگر میسپارند تا شرکت را به سمت رشد و توسعه هدایت کنند. به این ترتیب قسمت های مختلف شرکت که با رشد کسب و کار به وجود آمده اند (مثل امور مالی، منابع انسانی و…) هرکدام یک مدیر مجزا خواهند داشت و مدیر ارشد میتواند فقط بر مسائل نظارتی کلی داشته باشد.
▪چالشی که در این مرحله وجود دارد این است که بسیاری از بنیان گذاران کسب و کارها چون در ابتدای کار همه تصمیم گیری ها را خودشان انجام می دادند؛ واگذاری تصمیمات و #تفویض_اختیار برایشان مشکل است. هچنین مدیران میانی و جدید هم، وظیفه جدیشان به عنوان رهبر برایشان چالش برانگیز است.
▪#سازمان در این دوره باید بتواند تسهیل تصمیمگیری در سطوح پایینتر را ایجاد کند و با اعتماد نسبت به همکاران و سپردن اختیارِ تصمیمات به آنها منجر به رشد و فراروی بیشتر سازمان شود.
4⃣ رشد از راه هماهنگی (Growth Through Coordination)
▪در این مرحله، سازمان برای حل بحران کنترل، نیازمند رسیدن به حالتی استوار و متعادل است و برای حفظ ثبات باید سعی کند بهینه سازی #عملکرد خود را ادامه داده و با تغییرات محیط همگام شود.
▪در این دوره، سازمان به پایداری و استحکامی که ایجاد کرده است؛ تمرکز میکند. با توجه به مدل گرینر، برای رشد و #توسعه کسب و کار، باید قدرت هماهنگی و همسو سازی بین بخشهای مختلف و دستگاههای مدیریتی تقویت شود تا همه به یک هدف مشترک متمرکز باشند.
5⃣ رشد از راه همکاری (Growth Through Collaboration)
▪در این مرحله، برای حذف تشریفات زائد اداری و راه ها و قوانین سختگیرانه، سازمان باید با تقویت همکاری و ایجاد ##حس_همدلی بین کارکنان به رشد و توسعه برسد.
▪در این دوره سازمان باید بتواند به طور صحیح با دیگران #همکاری کند و روابط مؤثر و مثبتی را با همکاران، مشتریان، رقبا و سایر ارکان خارجی بهبود بخشد.
6⃣ رشد از راه اتحاد (Growth Through Alliances)
▪گرینر مرحله ششم را بعد از گذشت چند سال به مدل خود اضافه کرد. در مرحله نهایی، سازمان تنها می تواند چالش های خود را از طریق #مشارکت با سایر سازمان ها از طریق اقداماتی مانند برون سپاری، خرید، ادغام و همکاری با شرکتهای دیگر حل کند.
▪#مهارت مورد نیاز برای پیشرفت در مرحله اتحاد این است که، سازمان روی چشم انداز، ماموریت و استراتژی خود تمرکز کند و با سازمان هایی شریک شود که به بهترین وجه آن را پیش می برند.
#Growth_Theory_of_Organizations
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل رشد فردی
اگر شما به #رشد_فردی نرسیده باشید و اعتماد به نفس کافی به خودتان نداشته باشید واکنشتان به مواجه با مشکلات مشابه این افراد چیست؟ واکنش اولیه بسیاری از افراد در مواجهه با مشکلات این است که میگویند «چرا من؟». اما شخصی که به رشد فردی دست یافته باشد با گفتن «من از این موقعیت چه چیزهایی را میتوانم بیاموزم؟» به مواجهه با مشکلات میرود.
✅ چشم انداز شما برای کسب و کارتان چیست؟
✅ آیا چشماندازتان به اندازه کافی روشن است؟
✅ برای رسیدن به آن چه کارهایی میکنید؟
✅ آیا خودتان را قادر به رسیدن این نقطه میبینید؟
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
🔴 مدل رشد فردی اگر شما به #رشد_فردی نرسیده باشید و اعتماد به نفس کافی به خودتان نداشته باشید واکنش
🔴 مدل رشد و توسعه فردی مدیران
✅ مدل رشد فردی، پنج مرحله مهم را در رشد شخصی شما نشان می دهد، از جمله باور، برنامه ریزی، اقدام، نتیجه گیری و بازنگری.
✅ هویتی که تائید میکنید. نقاط مثبت و نقاط قابل بهبود شما چیست؟این مدل پنج مرحله مهم را فهرست میکند که به رشد شخصی منجر میشود و به شما کمک میکند تا به بهبودی که در همه جنبهها به دنبال آن بودید، برسید.
🔴 رشد و توسعه فردی
1⃣ باور
برای شروع این چرخه، ابتدا باید باورهای خود را #تغییر دهید. این شامل:
▪نحوه درک شما از مفهوم موفقیت
▪دوست دارید به چه کسی تبدیل شوید؟
▪مواردی که باور دارید برای رسیدن به اهدافتان مفید هستند
▪ارزش هایی که انتخاب میکنید. اولویت های زندگی شما چیست؟
▪هویتی که تائید میکنید. نقاط مثبت و نقاط قابل بهبود شما چیست؟
2⃣ برنامه ریزی
مرحله بعدی #برنامه_ریزی است. برنامه ریزی فقط به لیست کار های شما ختم نمیشود؛ بلکه از تعیین هدف تا استراتژی کارهای شما را نیز شامل میشود.
▪اهداف موثری را تعیین کنید که میتوانند به شما انگیزه دهند.
▪اطلاعات، زمان و کارهای پیش رو را مرتب و دسته بندی کنید.
▪برای رسیدن به این هداف، استراتژی هایی را تدوین کنید.
3⃣ اقدام
حالا سخت ترین قسمت اینجا است. انجام اقدامات و #تلاش برای رسیدن به هدف.
▪برنامه های خود را مرحله به مرحله اجرا کنید.
▪ایجاد عادت هایی که به برنامه های شما کمک می کنند.
▪استفاده از تاکتیک ها و مهارت های بهره وری و به حداکثر رساندن اثربخشی خود
4⃣ نتیجه گیری
بسته به ماهیت برنامه و اقدامات شما، نتایج می تواند به اشکال مختلف باشد. اشکال رایج #نتیجه_گیری عبارتند از:
▪نتیجه عملکرد شما شامل محصول، نتیجه پژوهش شما و…
▪بازخوردی که از کارفرما، مخاطب و مشتریان خود میگیرید.
▪پاداشی که از عملکرد خود بدست میآورید، میتواند احساسی باشد که پس از انجام کارها دارید.
5⃣ بازنگری
در نهایت پس از نتیجه گیری باید بازنگری صورت گیرد تا این چرخه و موفقیت های حاصل شده، ادامه دار باشد. #بازنگری میتواند از روش های زیر قابل اجرا باشد:
▪ارزیابی میزان پیشرفت شما
▪ارزیابی اقداماتی که منجر به پیشرفت شما شده اند
▪باز طراحی استراتژی هایی که به شما کمک میکنند سریع تر به اهداف خود برسید
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل ارتقای صلاحیت های حرفه ای مدیران آموزشی در دانشگاه ها
✅ انسان ارزشمندترین ثروت جامعه است لذا آموزش او امری حیاتی است. افراد شایسته قادر به استفاده از دانش، توانایی ها، مهارت ها، قابلیت ها و ویژگی های فردی، برای دستیابی به #اهداف و استانداردهای مورد نیاز نقش ها و عملکردشان و در نتیجه بهبود مستمر سازمان برای #مزیت_رقابتی باشند.
✅ لذا شناسایی و ارتقاء مهارت، دانش و توانایی ها و خصیصه های فردی و شایستگی های آنان برای #موفقیت سازمان ضروری و اجتناب ناپذیر است.
✅ از جمع بندی مطالعات و پژوهش های پیشین عوامل، ابعاد و مولفه های مدل صلاحیت های حرفه ای #مدیران_آموزشی دانشگاه ها به دست آمد. این عوامل عبارتند از:
▪انگیزش
▪مدیریتی
▪تکنولوژی و فناوری
▪مهارتهای بین فردی
▪ویژگی های شخصیتی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ اهداف مدیریت استراتژیک منابع انسانی
✅ هدف اساسی خلق قابلیت استراتژیک از طریق تضمین و اطمینان از این نکته است که سازمان از کارکنان ماهر و متعهد و با انگیزه برای تلاش در راستای حصول به مزیت رقابتی پایدار برخوردار است.
✅ منطق مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر ارائه و توافق بر سر طراحی روشهایی برای مدیریت کارکنان در بلندمدت استوار میباشد. این منطق، اساس مفهوم دستیابی #مزیت_رقابتی از طریق مدیریت منابع انسانی را تشکیل میدهد.
✅ به نظر میرسد متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که در رابطه بین #مدیریت_استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی نقشآفرینی میکنند. این متغیرها که در قالب ارزشهای رقابتی قابل طرح هستند عبارتند از:
▪پویایی محیطی (تغییرات محیطی)
▪پیچیدگی محیطی
▪فرصتهای محیطی (سخاوتمندی محیطی)
▪اندازه سازمان
▪استراتژی تمایز (تفکیکی)
▪استراتژی رهبری هزینه
▪استراتژی تمرکز (تاکیدی)
✅ سازمانها به تدریج میپذیرند که مدیریت کارکنان یکی از حلقههای ارتباطی اساسی برای خلق مزیت رقابتی است. اغلب واژههای «مدیریت استراتژیک منابع انسانی» و «استراتژی منابع انسانی» به جای یکدیگر استفاده میشوند.
✅ اما بین این ۲ واژه تفاوت وجود دارد. این رویکرد استراتژیک مدیریت کارکنان، نگرشی را توصیف میکند که توسط مدیران ارشد پذیرفته میشود و بر مسایل بلندمدت و همچنین بر تعیین جهت کلی سازمان تاکید میکند.
✅ در حالیکه استراتژی منابع انسانی را میتوان محصول این نگرش دانست که در واقع مقاصد سازمان را در پیوند با مسایل کلیدی و فعالیتها یا وظایف خاص آن نشان میدهد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
@modiryar
مدل آمادگی پذیرش مدیریت دانش
✍ #دکتر_مریم_اخوان_خرازیان
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_دانش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل رابطه هوش اطلاعاتی با رفتار اطلاعاتی
✅ #اس_پینک رابطـه هـوش اطلاعاتی بـا رفتـار اطلاعاتی را در چارچـوب نظـری خاصـی ارائـه کـرده اسـت.
✅ وی #رفتار_اطلاعاتی را بر اساس سطوح پنجگانه ای اسـتوار دانسـته و مـدل او به منظور تفهیم رفتار اطلاعاتی به کار می رود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل ارزیابی موفقیت پایدار
#انجمن_مدیریت_کیفیت_ایران
✅ #مدل_ارزیابی_موفقیت_پایدار بر بهبود توانایی سازمانها در دستیابی به موفقیت پایدار در محیطهای پیچیده متمرکز است.
✅ این مدل با تأکید بر اصول #مدیریت_کیفیت، به سازمانها راهنمایی میکند که با تمرکز بر مشتری و مدیریت روابط بین ذینفعان، نیازها و انتظارات آنان را برآورده کنند.
✅ این #مدل به عنوان یک راهنمایی قدرتمند برای تحقق #موفقیت_پایدار در سازمانها، توانایی و امکانات بسیاری را در اختیار سازمان های پیشرو قرار می دهد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل فیلیپس
✅ #مدل_فیلیپس یکی از مدلهای های تدوین راهبرد منابع انسانی است. این مدل از نوع مدلی از مدلهای عقلایی تدوین راهبرد منابع انسانی است که بر مبنای راهبرد کسب وکار،راهبرد منابع انسانی را شکل می دهد. این مدل در شرکت فیلیپس و به منظور ارزیابی سطح توسعه یافتگی فرآیندها تدوین شده است.
✅ این مدل ابزاری است که:
▪️اول به #مدیریت_منابع_انسانی کمک می کند تا کیفیت فرآیندهای منابع انسانی را بسنجد،
▪️دوم اینکه #برنامه_بهبود مستمری را تدوین می کند که وظایف منابع انسانی را در سفر به سوی تعالی توسعه می دهد.
✅ #شرکت_فیلیپس از بنیانگذاران بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) و از اعضای اصلی آن است. فیلیپس به عنوان یکی از تعهدات راهبردی خود از سال ۲۰۰۴ ابزارهایی تحت عنوان ابزارهای ارزیابی فرایند طراحی کرده است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل فیلیپس ✅ #مدل_فیلیپس یکی از مدلهای های تدوین راهبرد منابع انسانی است. این مدل از نوع مدلی از
🔴 عناصر ده گانه مدل فیلیپس
✅ استراتژی منابع انسانی (عنصر۱):
▪️#فرایند_استراتژی_منابع_انسانی در مدل فیلیپس استراتژی کسب و کار را به اهدف و فعالیتهای منابع انسانی مرتبط میکند، به گونهای که در نتیجه استراتژی کسب و کار سهیم باشد.
▪️در این فرایند سهم حداکثری فعالیتهای منابع انسانی در #تحقق_اهداف کسب و کار تضمین میشود. در نتیجه فرایندهای منابع انسانی نیز با اهداف کسب و کار پیوند میخورند.
✅ توسعه قابلیتهای سازمان (عنصر۲) :
▪️#توسعه_قابلیت_های_سازمان بر رشد سازمان جهت تحقق استراتژیهای کسب و کار تمرکز میکند. قابلیتهای سازمانی میتواند از طریق رهبری، فرهنگ و شایستگیها، ردیابی شود.
✅ اهداف و اولویتها در رابطه با فرایندهای دیگر منابع انسانی (کارگزینی، توسعه کارکنان، مدیریت استعداد، مدیریت عملکرد و پاداش و شناسایی) جهت تحقق کامل اهداف سازمانی، مشخص میشوند. در اینجا توانایی #سازمان در مدیریت تغییرات، بهبود فرایندها و یادگیری نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
✅ کارگزینی (عنصر۳):
▪️#فرایند_کارگزینی در مدل فیلیپس شامل ۴ فرایند فرعی است. اول، تعریف اهداف استراتژیک و اولویتها برای فرایند کارگزینی.
▪️این امر، خروجی #فرایند_استراتژی منابع انسانی و توسعه قابلیتهای سازمان است. شکاف بین آینده استراتژیک و برنامههای جاری، باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و تحلیل شکاف صورت پذیرد.
▪️تحلیل شکاف، شامل پیشبینی دقیق در خصوص #استخدام از بازار کار داخل و خارج سازمان بر اساس استراتژیها و اولویتها است. فعالیتهای مورد نیاز جهت انجام تغییرات و جابجاییهای داخلی نیز باید تعریف شود.
✅ توسعه کارکنان (عنصر۴):
▪️#توسعه_کارکنان شامل یادگیری، برنامهریزی توسعه، اجرای برنامه توسعه و برنامهریزی بهبود است.
▪️این فرایند باید رشد فردی را به جهت #استراتژیک کسب و کار از طریق خروجیهای توسعه قابلیت سازمانی و سایر فرایندهای منابع انسانی،مرتبط سازد.
▪️#رشد_فردی باید در جهت از بین بردن شکاف بین شایستگیهای فعلی و مورد نیاز حرکت کند.
✅ مدیریت استعداد (عنصر ۵):
▪️#فرایند_مدیریت_استعداد در مدل فیلیپس یک شکل خاص از توسعه کارکنان است که جهت شناسایی گروههای هدفی که برای رسیدن به اهداف آتی سازمان ضروری هستند، صورت میپذیرد.
▪️فرایند مدیریت استعداد کلیدی است برای جذب، نگه داشت، انتخاب، نگهداشت و توسعه استعداد برای #رهبران آینده سازمان است.
✅ مدیریت عملکرد (عنصر۶):
▪️#مدیریت_عملکرد فرایندی است که اهداف کسب و کار را به اهداف فردی برای دوره تعریف شده آینده مرتبط میکند.
✅ پاداش و شناسایی (عنصر ۷):
▪️فرایند پاداش و شناسایی در جذب، نگهداشت و انگیزش افراد سهم دارد. فرایند اعطا پاداش به #کارکنان بر اساس ایجاد ارزش افزوده برای سازمان که میتواند مالی یا غیر مالی باشد.
✅ ایمنی و سلامت (عنصر ۸):
▪️ایمنی و سلامت، شرایط کاری را در بر میگیرد. این فرایند بر مدیریت و بهبود رویههای سلامت و ایمنی، جلوگیری از کار افتادگی و #بهبود_شرایط کار تمرکز دارد.
✅ ارتباطات درونی و بیرونی (عنصر ۹) :
▪️این فرایند در مدل فیلیپس تشریح میکند که مدیران منابع انسانی چگونه با درون و بیرون سازمان تعامل دارند. همچنین از آگاهی آنها از تاثیر سازمان بر جامعه بومی و محیط، اطمینان حاصل میکند.
▪️#ارتباطات_درون_سازمانی مواردی همچون کارکنان، مشاوران کاری و سایر نمایندههای کارکنان را شامل میشود.
▪️#مدیریت_روابط_برون_سازمانی شامل ارتباط با اتحادیههای کارگری و سایر نمایندگان کارکنان در خارج از سازمان میشود.
✅ مدیریت داده و سیستمهای منابع انسانی (عنصر۱۰) :
▪️این فرایند در #مدل_فیلیپس شامل رویهها و سیستمهای جمعآوری، نگهداری، پردازش و تحلیلهای دادههای منابع انسانی میباشد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar