هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
#بزرگترین_مانع_رجوع_به_معصومین علیهمالسلام
❌آژانسهای تخصصی سازمان ملل سازوکار قانونی برای ملتها در نظر گرفتهاند که باعث شده تحت هر شرایطی #مرجع_همه_ملتها بمانند
و مردم به فکر رجوع به #علم_خطاناپذیر_معصومین علیهمالسلام نباشند.
⭕️یکی از این سازوکارها #اسناد_بینالمللی هستند.
اسنادی مثل #سند2030 #دستگاه_محاسباتی_مسئولین را به نفع توسعه غربی تغییر میدهد؛ لذا ناخودآگاه تصمیماتی اخذ میکنند
که در نهایت جامعه از #علم_معصومین علیهمالسلام محروم میشوند.
🔴حال چگونه باید جلوی #تصمیمسازی_اسناد_بینالمللی را بگیریم؟
✅شورای الگوی پیشرفت اسلامی
به مسئولین پیشنهاد میکند تا با پذیرش تکامل در الگوی نگهبانی از نظام،
مانع تصمیمسازی اسناد بینالمللی در کشور بشوند.
👌🏻" الگوی جدید نگهبانی از نظام " با ابزار #نظام_مقایسه میان "نظریات فقهی" و "نظریات توسعه غربی"؛
زمینه صیانت از نظام تصمیمسازی کشور و محاسبات مسئولین را فراهم میآورد.
جهت آشنایی با الگوی جدید نگهبانی از نظام مدرسه فقهی هدایت👇🏻
https://eitaa.com/olgou4/2054
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
با شروع قرن جدید
دوازده اولویت تمدنی را مورد توجه خود قرار دادهایم.
تبیین این بسته تمدنی وضعیت زندگی مردم را بهبود بخشیده و ما را یک گام به تمدنسازی نزدیک خواهد کرد .
این تبیین چهار فایده مهم خواهد داشت:
اولین فایده
ایجاد حس #امید در بین مردم است.
همه مسائل مطرح در بسته #اولویتهای_تمدنی، بدلیل قابل فهم بودن، مردم را امیدوارتر خواهد کرد.
دومین فایده
جلوگیری از انحلال جمهوری اسلامی در نظم غلط جهانی است.
سومین فایده
رونق گفتگوهای تمدنی در میان جریانهای تحولخواه است.
متأسفانه بسیاری از جریانهای تحولخواه در سطح #مبانی_نظری گفتگو میکنند و کماکان قدرت حل مسائل تمدنی را ندارند.
چهارمین فایده
زمینهسازی برای ارتقای گفتمانی جریانهای سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا است.
متاسفانه دعواهای سیاسی هر دو جریان، ارتباط مشخصی با زندگی مردم ندارد.
🗞پینوشت:
شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، بزرگترین راهحلهایی فقهی برای ایجاد تغییر در
۱. الگوی ساخت مسکن
۲. الگوی مدیریت شهری
۳. الگوی سلامت کشور
۴. الگوی آموزش و پرورش
۵. الگوی محرومیتزدائی
۶. الگوی نگهبانی از نظام
۷. الگوی مدیریت راهبردی
۸. الگوی برنامه و بودجه
۹. الگوی تجارت کشور
۱۰. الگوی تنظیم و انتشار خبر
۱۱. الگوی تقنین کشور
۱۲. الگوی امنیت کشور
را پیشنهاد داده است.
📚معرفی اولویتهای تمدنی قرن جدید در سایت مدرسه بینات👇🏻
https://wsti.ir/?page_id=2393&preview=true
#اولویتهای_تمدنی
@wsti_ir
به رئیس جمهور محترم پیشنهاد میکنیم:
در فصل تدوین #برنامه_هفتم_توسعه، #سازمان_برنامه_و_بودجه و اسناد برنامهای کشور و برنامه پیشرفت آتی کشور را براساس مفاهیم اصلی و بخشی الگوی پیشرفت اسلامی بازسازی کند.
تجربه ۷۰ ساله برنامههای توسعه غربی در ایران، نشانگر شکست قطعی توسعه غربی در ایران است.
دولت مردمی میتواند آغازگر تحول در این #نظام_برنامهریزی_ناکارآمد باشد.
📸عکس آرشیوی:
دومین رونمایی از
محصولات الگوی پیشرفت اسلامی
٤ آذر ۱۳۹۴ - مدرسه علمیه مروی تهران
#اولین_برنامه_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
⭕️یک مطلب مهم #مخصوص_مدیران👇🏻
چگونه بدون به چالش کشیدن
#آزادی و #اختیار افراد،
حرف خود را به کرسی بنشانیم؟؟؟👇🏻
الگوی فقهی ساخت، #روش_تبویب_راهبردی مباحث را
برای دستیابی به #نظم_اختیاری در اختیار یک #مدیر قرار میدهد!
هر مدیر و مسئولی برای پیاده کردن برنامههای خود دو راه پیشروی خود دارد :
یا باید به #اجبار و #قانون روبیاورد
و
یا کاری کند که زیرمجموعه با اختیار، راه درست را انتخاب کنند.
قطعا #انتخاب_از_روی_آزادی
مطلوب تمام مدیران است؛ بنابراین بهترین راهحل استفاده از #الگوی_ساخت_اجمالی و سپس بکارگیری #الگوی_ساخت_تکمیلی در بین مجموعه است.
🛑اما شیوه #ساخت_اجمالی👇🏻
#تبویب مباحث در الگوی ساخت اجمالی دارای سه مرحله زیر است :
۱. تعریف یعنی #تحلیل_موضوع
۲. تصوير یعنی
#ثبت_موضوع یا #پرورش_موضوع
۳. تصميم یعنی #پردازش_موضوع
❌این نوع از تبویب به #تحریک_فکر و #ساخت_اندیشه در محیط انسانیِ پیرامونِ یک مدیر کمک میکند
و از ایجاد تنش و نزاع در محیط #تشکیلات جلوگیری میکند.
🔴بعد از تبویب تفکر راهبردی،
مدیر میتواند #ساخت_تکمیلی تفکر خود را آغاز نماید.
به عنوان مثال در تدوین راهبردهای مدیریتی تأکید بر
منزلتیابی صحیح در امور،
یک راهبرد تکمیلی در الگوی ساخت محسوب میشود.
🔺با تَتبع در آیات و روایات، به این نتیجه رسیدهایم که ساخت تکمیلی ۸ مرحله دارد.
♦️حوزههای تکمیلی ساخت
عبارت است از توجه به :
۱. ظرفیت
۲. تأمل
۳. منزلت
۴. انفتاح
۵. سیاق
۶. کم
۷. مقایسه
۸. رفق
در مجموعههای مدیریتی است.
#اولویتهای_تمدنی
#اولویت_هفتم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
📢دروس مدرسه و دانشگاه مردم را از همراهی با امام دور میکند...
🔶لازمه #شناخت_امام و #همراهی_با امام علیهالسلام #سوال از او #در_همه_امور_زندگی است.
🔷درباره #معماری، #شهرسازی، #سلامت، #تربیت_فرزند، #آموزش_و_پرورش، #صنعت ، #کشاورزی، #سیاست_خارجی و.... باید از امام سوال کنیم؛ تا همراه او باشیم.
🔶لازمه #سوال_از_امام علیهمالسلام در همه حوزه های زندگی، تأسیس یک #طبقهبندی_جدید_از_علم
-مبتنی بر کتاب و سنت- است.
🔷آموزش و علم آموزی مبتنی بر طبقه بندی آقای #فرانسیس_بیکن یعنی تقسیم علوم به #علوم_پایه، #علوم_تجربی و #علوم_انسانی، انسان را از همراهی با امام دور میکند
و در مرحله #محبت_به_امام نگه میدارد.
بدلیل اینکه این علوم هیچ ارتباطی با #علم_امام نداشته و
مبانی این علوم، ذاتاً مسموم است.
#فقه_العلم
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 اگر انسانهایی که مأمور به ایجاد #تحول_در_تاریخ هستند، خود از #معیارهای_عصر_خویش تبعیت کنند، دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد.
"شهید سید مرتضی آوینی"
#عدم_تبعیت_از_معیارهای_غلط
#شهید_آوینی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
📢 از امام سوال کنید؛ تا در معیت او باشید!
⭕️#لازمه_سوال_از_امام علیهالسلام در همه حوزههای زندگی، تأسیس یک #طبقهبندی_جدید_از_علم است.
🔆برای دستیابی به #مقام_همراهی_با_امام
نه دسته #علم پایهگذاری کردهایم!
👌🏻این نه دسته علم عبارت است از :
۱.علوم مرتبط با امامت
۲.علوم مرتبط با تولید و آموزش علم
۳.علوم مرتبط با مکاسب
۴.علوم مرتبط با تزکیه
۵.علوم مرتبط با نظم
۶.علوم مرتبط با فرقان
۷.علوم مرتبط با بیان
۸.علوم مرتبط با پیشگیری از جرم
۹.علوم مرتبط با نفی سبیل
#نظام_سازی_فقهی
#طبقهبندی_جدید_علوم
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️با تدوین برنامه هفتم توسعه مخالف هستیم!
#اولین_برنامه_پیشرفت
#توسعه_محرومیت_زاست
#جمعه_انتظار_ولی_عصر
@olgou4
1_1516730342.pdf
4.99M
📢 طرح تمدنی #محله_امام_رضاعلیهالسلام
👌🏻ایدهی اصلی انقلاب اسلامی،
تحقق #تمدن_اسلامی است.
❌قرار نیست در برنامهریزیهای بخشهای مختلف از جمله مدیریت شهری، از #ایدههای_تمدن_مدرنیته کپیبرداری کند.
⭕️ما معتقدیم که شهر را باید به محوریت محلهها اداره کرد.
لذا طرح تمدنی محله امام رضا علیهالسلام ذیل نظریه مادر
" مدیریت شهری محله محور "
قرار میگیرد.
⭕️این مدیریت شهری محله محور وقتی به اصفهان برود؛ میشود محله چهارباغ، وقتی به قم برود؛ میشود محله حضرت معصومه علیهاالسلام
و وقتی به مشهد بیاید میشود :
محله امام رضا علیهالسلام.
🗞متن کامل گزارش راهبردی مدرسه فقهی هدایت با موضوع: تبیین طرح تمدنی محله امام رضا علیه السلام - ۱۲۹ صفحه
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضاعلیهالسلام
#مشهد_آینده | #طرح_اربعین
#مدیریت_شهری_محله_محور
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
❌متاسفانه در شهر مشهد مقدس و دیگر شهرهای ایران
" نظريه آمریکائی نوشهرگرایی " حاکم است.
⭕️ مشکل اصلی این نظریه، ایجاد اختلال در روابط بین انسانهاست.
👌🏻مدیران شهری باید بدانند، وقتی روابط انسانی در یک شهر به چالش کشیده شود، مخارج شهر هم افزایش پیدا خواهد کرد.
#محله_امام_رضاعلیهالسلام
#مشهد_آینده
#نظامسازی_فقهی
#مدیریت_شهری_محله_محور
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ببینید
✅گزارشی از نشست تخصصی تبیین طرح تمدنی محله امام رضا علیه السلام در شهرداری مشهد (۲۴ دی ۱۴۰۰) - قسمت اول
❌علیرغم دلسوزی مدیران و مسئولین،
در حال حاضر
شهر مشهد ضد روابط انسانی اداره میشود .
#مشهد_آینده
#مدیریت_شهری_محله_محور
#محله_امام_رضا
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
مدرسه تمدنی بینات
❌متاسفانه در شهر مشهد مقدس و دیگر شهرهای ایران " نظريه آمریکائی نوشهرگرایی " حاکم است. ⭕️ مشکل اصلی
#توضیح_نظریه_آمریکائی_نوشهرگرایی
نوشهرگرایی از نظریات معاصر شهرسازی میباشد که در سالهای ابتدایی دهه 1990 توسط تعدادی از معماران و #شهرسازان_آمریکایی بوجود آمد.
#نظریه_نوشهرگرایی
(New Urbanism)
بر اساس دو الگوی اصلی
“توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی”
(Transit Oriented Development)
یا همان TOD
و
“توسعه مبتنی بر واحد همسایگی”
(Transit Neighborhood Development)
یا همان TND شکل گرفته است.
این نظریه در واقع واکنشی است نسبت به #پراکندگی_شهری
و جلوگیری از #گسترش_افقی_شهرها.
اصول نظریه نوشهرگرایی عبارتند از👇🏻
۱. تقویت #حمل_و_نقل_هوشمند
از طریق اتصال و پیوستگی
۲. تقویت #پیاده_مداری
از طریق ایجاد کاربریهای مختلط و متراکم
۳. ایجاد گونههای مختلف #مسکن
۴. #افزایش_تراکم_در_بافت
۵. #بهبود_کیفیت_معماری
۶. حفظ و تقویت #فضاهای_سبز
۷. توجه به #بافتهای_تاریخی
طرحهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بر مبنای مدل #پیتر_کالتورب شکل میگیرند.
بنابراین یک محله در فاصله متوسط پیادهروی ۱۰ دقیقه از ایستگاه حمل و نقل عمومی یا هسته تجاری | ترکیب کاربریهای مسکونی | خرده فروشی | اداری | فضاهای باز | کاربریهای عمومی در محیط پیاده مدار | استفاده از حمل و نقل عمومی | دوچرخه سواری | پیاده روی | اتومبیل را برای ساکنین و شاغلین در حوزه محلی مربوط تسهیل میکند.
#مشهد_آینده
#مدیریت_شهری_محله_محور
#محله_امام_رضا
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
⭕️در برنامهریزی شهری،
#توسعه_حملونقل_محور
Transit-oriented development
یا همان TOD نوعی #توسعه_شهری است که میزان فضای مسکونی، تجاری و تفریحی را به گونهای به حداکثر میرساند که وسایل حمل و نقل عمومی در فاصلهای کوتاه و قابل طی با پای پیاده باشد.
👌🏻مدیران شهری توجه ندارند که مدیریت شهر مبتنی بر #نظریات_نوشهرگرایی مثل TOD, TND و ... چه چالشهایی در #روابط_انسانی ایجاد میکند.
#تنظیم_روابط_انسانی
#مدیریت_شهری_محله_محور
#مدیریت_شهری_حملونقل_محور
#توسعه_حملونقل_محور_محرومیتزاست
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
🔅اسماء الهی چه آثاری در زندگی ما دارند؟
🔅چگونه میتوان از #اسماء_الهی در جهت #اداره_شهر و #اداره_جامعه استفاده کرد؟
👌🏻#جدول_اسماء_الهی یکی از علوم پایه مدرسه بینات محسوب میشود.
🌀در این جدول به شرح فقهی اسماء الهی و تبیین آثار مدیریتی این اسماء میپردازیم.
⭕️با استفاده از مجموعهای از اصطلاحاتِ مطرح در آیات و روایات، ۹۹ اسم ربوبی را شرح داده
و از این مفاهیم فقهی در فرآیند #مدیریت_جامعه_به_سمت_اهداف_امام علیهالسلام استفاده میکنیم.
❌#مدیریت_اسلامی، یک #مدیریت_جبری و یا یک مدیریت مبتنی بر #تحریک_حرص و #قرارداد_محور نیست
بلکه انگیزه تحرک اجتماعی را از طریق #اسماء_الهی محقق میکند.
شرح فقهی اسماء ربوبی،
علاوه بر جریان دادن اسماء ربوبی در #نظام_سازی؛
پدیده معیوب ارائه شرح صوفیانه و فلسفی از اسماء الهی را به انزوا میکشاند!
#جدول_اسماء_الهی
#علوم_پایه
#مدیریت_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
🔴امام، اسطورهای دستنیافتنی
یا اسوه زندگی ؟؟؟
👌🏻بهترین موضوع مباحثاتی در ایام #نیمه_شعبان و سایر موالید و مناسبتهای مرتبط با ائمه علیهمالسلام، #تبیین_نقش_امام_در_نظامسازی است.
❌برخی میپندارند که امام علیهالسلام همین #نظام_آموزشی،
همین #نظام_سلامت،
همین #نظام_قانونگذاری
همین #نظام_روابط_بینالملل،
همین #نظام_ساخت_مسکن
همین #نظام_مدیریت_شهری
و سایر نظامات مدرن را میپذیرند
و
برخی دیگر، نقشی برای ایشان در نظامسازی قائل نیستند!!!!
❌برخی منبرها هم به #نقش_امام علیهالسلام در تقدیر و شفاعت در آخرت اشاره دارند
و به صورت کلی برای ایشان علمی خاص
بدون بیان کارکردهای آن علم در زندگی بشر تصویر میکنند
و البته هیچ اشارهای به
تعارض #تعریفهای_امام علیهالسلام از امور مختلف
با #تعریفهای_پوزیتویستی رایج ندارند...
⭕️این #تصویرسازیهای_ناقص از امام علیهالسلام در منابر و کتابها باعث شده است، که مردم و نخبگان نقشی محسوس در #نظم_اجتماعی و زندگی برای ایشان قائل نباشند
و بالتبع #انتظار_واقعی برای طلبِ امام علیه السلام هم ایجاد نشود!
❌امام زمان علیهالسلام در ذهن بسیاری از مردمان عصر ما
اسطورهای دستنایافتنی و نه #اسوه_زندگی است.
⭕️متأسفانه امام در ذهنیت ما،
اسوه آموزش | علم | معیشت |
روابط بینالملل | تزکیه | روابط انسانی | کشاورزی | ساخت مسکن | مدیریتشهری
و در یک جمله محور نظامسازی نیست...
#فقه_الامام
#موضوع_منبر
#جمعه_انتظار
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مدارس_علمیه_آینده_چه_ویژگیهایی_دارند؟
مدرسه تمدنی بینات برای #حضور_اجتماعی_طلاب،
ساختاری ۷ بخشی -مبتنی بر چرخه چهار بخشی تحریک فکر- تعریف کرده است؛ که فهم عمیق آن، قدرت #تحریک_فکر و هدایتگری را در طلبه ارتقاء میدهد!
⭕️طلاب آینده را مسلط به این ساختار ۷ بخشی میدانیم
و
معتقدیم بدون این نوع از #تحریک_فکر،
#نظام_سازی_فقهی و #جامعه_سازی_فقهی
خوابی شیرین محسوب میشود!
#چرخه_تحریک_فکر
#فقه_آینده
#مدارس_علمیه_آینده
#راه_تغییر_تصمیمات_غلط_راهبردی
#حضور_اجتماعی_طلاب_به_چه_صورت_است؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مدارس_علمیه_آینده_چه_ویژگیهایی_دارند؟
مدرسه تمدنی بینات برای #حضور_اجتماعی_طلاب،
ساختاری ۷ بخشی -مبتنی بر چرخه تحریک فکر- تعریف کرده است؛ که فهم عمیق آن، قدرت #تحریک_فکر و هدایتگری را در طلبه ارتقاء میدهد!
⭕️بخش اول این ساختار بدیع،
فهم و تمرین مسئله #مدیریت_خبر است.
مدیریت خبر، دارای دو بخش :
1⃣مدیریت خبر در رسانههای مدرن
و
2⃣مدیریت خبر در قالب #خانه_عالم است.
در مجموع مدیریت خبر #نقطه_شروع_تحریک_فکر_مخاطب است!
⭕️بخش دوم این ساختار، مرور و بررسی نظری و عملی مفهوم #تضارب_آراء است.
تشکیل #خانواده_روایت برای مفهوم تضارب و سپس تمرین عملی برای مدیریت جلسات تضاربی؛
دومین هدیه مهم مدرسه بینات به طلاب خود است!
تضارب از مهمترین ابزارهای تحریک فکر در یک جامعه محسوب میشود.
⭕️بخش سوم از ساختار تحریک فکر، مسئله #مدیریت_مکتوبات است.
طلبهای که کتابت نداشته باشد، به زنبوری بیعسل تشبیه میشود!
مهمترین مصادیقِ مکتوبات شامل:
1⃣تدوین دورههای مباحثاتی
2⃣تدوین پیادههای فوری
3⃣تدوین نمودارهای پژوهشی است؛
که هرکدام دارای پیچیدگیهای فنی خاصی است!
⭕️بخش چهارم این ساختار مدیریتی، تلاش برای مسلط نمودن طلبهها بر نحوه نوشتن #گزارشهای_راهبردی
( #روش_تَدَبُّر ) است.
بدون گزارش راهبردی نمیتوانیم #تصمیمات_غلط_اجتماعی در حوزههای مختلف را تغییر دهیم.
در مدرسه بینات تدوین گزارش راهبردی(روش تَدَبُّر) را نظری و عملیاتی آموزش میدهیم!
⭕️بخش پنجم این ساختار ۷ بخشی، بر ارتقاء قدرت طلبه ها در جهانی سازی اندیشههای پیامبران تمرکز دارد.
به دلیل محوریت منطقه غرب آسیا در فرآیند جهانی جبهه حق
و البته به دلیل نزول اندیشه کاربردی وحی به زبان عربی، آموزش زبان عربی فصیح نقش مهمی در جهانی سازی اندیشه پیامبران ایفاء میکند!
⭕️بخش ششم ساختار تحریک فکر مدرسه بینات، فهم و اجرای فرآیند نمونه سازی است.
#مدیریت_نمونه_سازی متکی به ۲۵ بخشِ پیچیده است؛
که در نهایت خود قدرت هدایت بخشی و تحریک فکر را در جامعه ارتقاء میدهد.
اگر طلبه قدرت نمونه سازی نداشته باشد، عامه و خواص مردم او را آرمان گرای، غافل از واقعیتها میپندارند!
⭕️در نهایت، مهمترین بخش ساختار تحریک فکر را قدرت تشکیل و معرفی نمایشگاه میدانیم.
طلبههای که قدرت تشکیل نمایشگاه برای نظریات فقهی خود را دارند،
آسانتر ۶ بخش فوق الذکر را مدیریت میکنند.
البته نمایشگاه علاوه بر کارکرد گفته شده، ابزاری برای خود ارزیابی طلبهها در مسیر تفقه و نظام سازی محسوب میشود!
⭕️طلبه آینده را مسلط به این ساختار ۷ بخشی میدانیم
و
معتقدیم بدون این نوع از #تحریک_فکر،
#نظام_سازی_فقهی و #جامعه_سازی_فقهی
خوابی شیرین محسوب میشود!
#چرخه_تحریک_فکر
#فقه_آینده
#مدارس_علمیه_آینده
#راه_تغییر_تصمیمات_غلط_راهبردی
#حضور_اجتماعی_طلاب_به_چه_صورت_است؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #فضای_آموزشی_در_مدارس_علمیه_آینده_چگونه_است؟
⭕️فضای آموزشی در #مدارس_علمیه_آینده بهگونهای است که بستر #حضور_اجتماعی_طلاب را فراهم کرده و آنها را بصورت جدی، آماده #مواجهه_با_بدعتهای_زمانه خود میکند.
❌تصور برخی از مسئولین حوزه و روحانیون از مسئله تبلیغ، صرفا به #تعطیل_کردن_دروس در ماه مبارک رمضان و دهه محرم و منبر رفتن محدود میشود.
👌🏻مدرسه تمدنی بینات با ارائه #نظریه_هستههای_توازن_فرهنگی ،
به طلاب خود کمک میکند تا ابتدا به شناسائی و تنقیح نظام مسائل عصر خود که مبتلا به #بدعت شده است بپردازند.
👌🏻سپس در گام بعدی با ارائه الگوی نظامسازی اجتماعی یعنی #الگوی_ساخت ، به طلاب خود کمک میکند تا برای حل هر مسئله، یک فرآیند فقهی پیشنهاد کنند.
⭕️در آخر برای پیادهسازی نظریه فقهی در جامعه، با ارائه ساختار ۷ بخشی مبتنی بر #چرخه_تحریک_فکر ، قدرت تحریک فکر و هدایتگری طلاب خود را ارتقا میدهد.
#فقه_آینده
#تحول_حوزه
#مدارس_علمیه_آینده
#الگوی_نظامسازی_اجتماعی
#برنامه_مدرسه_بینات_برای_حضور_اجتماعی_طلاب_چیست؟
مدرسه تمدنی بینات
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
🔴امام، اسطورهای دستنیافتنی
یا اسوه زندگی ؟؟؟
👌🏻بهترین موضوع مباحثاتی در ایام #نیمه_شعبان و سایر موالید و مناسبتهای مرتبط با ائمه علیهمالسلام، #تبیین_نقش_امام_در_نظامسازی است.
❌برخی میپندارند که امام علیهالسلام همین #نظام_آموزشی،
همین #نظام_سلامت،
همین #نظام_قانونگذاری
همین #نظام_روابط_بینالملل،
همین #نظام_ساخت_مسکن
همین #نظام_مدیریت_شهری
و سایر نظامات مدرن را میپذیرند
و
برخی دیگر، نقشی برای ایشان در نظامسازی قائل نیستند!!!!
❌برخی منبرها هم به #نقش_امام علیهالسلام در تقدیر و شفاعت در آخرت اشاره دارند
و به صورت کلی برای ایشان علمی خاص
بدون بیان کارکردهای آن علم در زندگی بشر تصویر میکنند
و البته هیچ اشارهای به
تعارض #تعریفهای_امام علیهالسلام از امور مختلف
با #تعریفهای_پوزیتویستی رایج ندارند...
⭕️این #تصویرسازیهای_ناقص از امام علیهالسلام در منابر و کتابها باعث شده است، که مردم و نخبگان نقشی محسوس در #نظم_اجتماعی و زندگی برای ایشان قائل نباشند
و بالتبع #انتظار_واقعی برای طلبِ امام علیه السلام هم ایجاد نشود!
❌امام زمان علیهالسلام در ذهن بسیاری از مردمان عصر ما
اسطورهای دستنایافتنی و نه #اسوه_زندگی است.
⭕️متأسفانه امام در ذهنیت ما،
اسوه آموزش | علم | معیشت |
روابط بینالملل | تزکیه | روابط انسانی | کشاورزی | ساخت مسکن | مدیریتشهری
و در یک جمله محور نظامسازی نیست...
#فقه_الامام
#موضوع_منبر
#جمعه_انتظار
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
امیرالمومنین امام علی علیهالسلام میفرمایند:
قرآن را به #نطق در بیاورید.
آگاه باشید که در قرآن، #علم_آینده ، حدیث روزگاران گذشته ، شفای دردهای شما و #تنظیم_کننده امور فردی و اجتماعی شما قرار دارد.
قرآن سخن نمیگوید
اما من، شما را از معارف آن آگاه میکنم
پس اگر از من سوال کنید
حتما به شما تعلیم خواهم داد.
نهجالبلاغه/خطبه ۱۵۸
الکافی/ج۱/ص۶۱
#تنظیم_روابط_انسانی
#الگوی_سوال
#از_امام_بپرس
#فقه_العلم
شهادت مولا امیر المومنین باب علم النبی، حضرت علی بن ابی طالب علیهمالسلام را تسلیت عرض میکنیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چگونه_الگوی_سازش_روابط_انسانی_را_به_چالش_میکشد؟
🔻 رهبر معظم انقلاب :
مردم فلسطین در سه دهه گذشته دو الگوی متفاوت را تجربه کردهاند،
#الگوی_مقاومت و #الگوی_سازش . ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
📢براساس تعالیم انبیا، #سازش_با_دشمن
روابط انسانی را به چالش میکشد.
👌🏻مردم فلسطین متوجه شدهاند که
برای از بین بردن ریشه اصلی تولید فساد در خشکی و دریا
باید #الگوی_مقاومت را پیگیری کنند.
📚ما در نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور به بررسی دلایل #پیدایش_جنگ_و_صلح در روابط بینالملل میپردازیم.
🔰اختلال در روابط انسانی سیزدهگانه،
ریشه اصلی پیدایش جنگ
و
#تنظیم_روابط_انسانی
ریشه پیدایش صلح محسوب میشود.
#نظریه_سیاستخارجی_قبلازظهور
#نظریه_سازهانگاری
#جمعه_انتظار
#روز_قدس
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
⭕️مرکز شهر ، مرکز محله و مرکز بازار کجاست؟
⭕️گسترش شهر را چگونه ارزیابی کنیم؟
دو روایت در زمینه #مدیریت_شهر👇🏼
1⃣ امام علی علیهالسلام میفرمایند:
نماز در بیت المقدس برابر با هزار نماز است
و نماز در مسجد اعظم برابر با صد نماز
و نماز در مسجد قبیله برابر با بیست و پنج نماز
و نماز در مسجد بازار برابر با دوازده نماز
و نماز تنها در خانهی خود برابر با یک نماز است.
📚(وسائل الشیعه، ج۵، ص۲۸۹)
2⃣حضرت رضا علیهالسلام در ضمن پاسخ به سؤال محمد بن سنان که از علت قرار دادن خانهی کعبه یا مسجد الحرام در وسط زمین پرسیده بود فرمود:
این مسجد نخستین بقعهای است که در زمین بر پا شده است؛ لذا وسط است برای اینکه تکلیف بر اهل مشرق و مغرب برابر باشد.
📚(علل الشرایع، ج۲، ص۳۹۶).
نکاتی که از این دو روایت برداشت میشود👇🏼
1⃣ در #مرکز_شهر باید #مسجد_جامع قرار داشته باشد نه #ساختمان_شهرداری.
#شهر_مشهد باید به محلات گوناگون تقسیم شده و هر محله به مرکزیت مسجد #مدیریت شود.
❌تقسیم بندی شهر براساس مناطق شهری تقسیم بندی صحیحی نیست.
2⃣ مسجد قبیله، (بخوانید #مسجد_محله) باید در وسط تمامی محلات قرار داشته باشد تا علاوه بر اقامه نماز، #محرومیتزدایی
از قبیل محرومیت مالی، علمی، معرفتی، سلامتی و ...اتفاق بیفتد.
3⃣ برای کاسبان باید در وسط بازار یک مسجد با عنوان #مسجد_بازار قرار داشته باشد تا #فقه_المکاسب فرابگیرند.
پ.ن: شهر مشهد فقط از سمت غرب (قاسم آباد) گسترش پیدا کرده و #مسجد_گوهرشاد بعنوان مسجد جامع، از مرکزیت افتاده است.
#مدیریت_شهری_محله_محور
#مشهد_آینده
https://eitaa.com/olgou_mashhad
📢ما در باب #عمومی_سازی_تجارت بدنبال این هستیم که هر خانوادهای در #محله خودش #تولیدات داشته باشد.
👌🏻گروههای جهادی که از روی دلسوزی به مساله #محرومیتزدایی میپردازند، باید مساله #فقر و #محرومیت_مالی مردم را بصورت محلهای، آن هم از پایگاه #تجارت برطرف کنند.
⭕️اگر مساله #عمومیسازی_تجارت در مقیاس ملی تکثیر شود، علاوه بر تحقق شعار #تولید_دانشبنیان_اشتغالآفرین، بلاشک مساله #ارز_ترجیحی، #یارانه، #یارانه_پنهان و... طی یک پروسه بدیهی حل خواهد شد.
#کارگروه_فقه_المکاسب
ادامه مطلب در کانال مدرسه بینات👇🏻
@wsti_ir
📢ما در باب #عمومی_سازی_تجارت بدنبال این هستیم که هر خانوادهای در #محله خودش #تولیدات داشته باشد.
👌🏻گروههای جهادی که از روی دلسوزی به مساله #محرومیتزدایی میپردازند، باید مساله #فقر و #محرومیت_مالی مردم را بصورت محلهای، آن هم از پایگاه #تجارت برطرف کنند.
با این کار #توزیع_بستههای_غذایی به حداقل رسیده و مساله فقر سریعتر کنترل خواهد شد. ان شاءالله
👌🏻زمانی که مردم محله دست به تولید مایحتاج خود زده و در بازار محله بفروشند، چند فایده بیبدیل نصیبشان خواهد شد👇🏻
1⃣ #کسالت، #تنبلی، #بیانگیزگی در خانواده و همچنین در محله از بین رفته و #نشاط و #امید به اعضای خانواده و محله برمیگردد.
2⃣ مساله #تعرف و #شناخت_طرفینی در محله گسترش پیدا خواهد کرد که این خود چند فایده بیبدیل دیگر دارد👇🏻
🌱 #افزایش_امنیت در آن محله
🌱 #کاهش_جرم در آن محله
🌱 #گسترش_ازدواج در آن محله
🌱 #افزایش_صله_رحم
3⃣ هر خانواده از تولیدات خودش استفاده کرده و میتواند مازاد آن را در #بازار_محله به فروش برساند.
این مساله هم چند فایده دارد👇🏻
🌱#افزایش_کیفیت_محصول
توضیح:
⭕️مصرف تولیدات خانگی ۱۰۰% بهتر از محصولاتی است که #مواد_نگهدارنده سرطانزا دارند. با یک تامل ساده متوجه خواهید شد که #تولید_انبوه کیفیت محصولات غذایی را پایین میآورد.
🌱 #کاهش_مخارج_خانواده
توضیح:
⭕️در حال حاضر بیشترین مخارج خانواده در حوزه #غذا است.
به طبع زمانی که خانواده از تولیدات خودش استفاده کند، شاهد کاهش مخارج خانوار خواهیم بود.
🌱 #کاهش_قیمت_محصول
توضیح:
⭕️وقتی در یک محصول، به اصطلاح دست زیاد شود، فروشندگان مجبورند قیمت را به پایینترین حد ممکن کاهش بدهند تا محصولشان خریدار داشته باشد.
🌱 #حذف_دلال
توضیح:
⭕️یکی از پدیدههای مرسوم در کشور ما مساله دلالی است. وقتی واردکننده محصول یک یا فقط چند نفر باشند، طبیعتا محصول تا بدست مردم برسد دست واسطههای زیادی میچرخد و این باعث #افزایش_قیمت_محصول میشود.
🌱 #حفظ_محیط_زیست
توضیح:
⭕️زمانی که #تولیدات_خانگی باشد و در خود محله و در بین همسایگان به فروش برسد، نیاز به بستهبندی به حداقل میرسد.
#بستهبندی_پلاستیکی علاوه بر پایین آوردن کیفیت محصول(بعلت ارتباط مواد شیمیایی و مصنوعی با محصول طبیعی)
باعث #آلودگی_محیط_زیست هم خواهد شد.
🌱 #رقابتپذیرترشدن_محصول
توضیح:
⭕️ پایین آمدن قیمت محصول و افزایش کیفیت آن، منجر به #رقابت_پذیرتر شدن آن محصول در یک محله خواهد شد.
پ.ن:
اگر مساله #عمومیسازی_تجارت در مقیاس ملی تکثیر شود، علاوه بر تحقق شعار #تولید_دانشبنیان_اشتغالآفرین، بلاشک مساله #ارز_ترجیحی، #یارانه، #یارانه_پنهان و... طی یک پروسه بدیهی حل خواهد شد.
#کارگروه_فقه_المکاسب
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#جهاد_تبیین_در_شورای_شهر_مشهد
🔸در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد با حضور حدود ۲۰ نفر از اعضای کمیسیون خدمات شهری شورا و کارشناسان شهرداری مشهد در روز یکشنبه (۲۵اردیبهشت۱۴۰۱)طرح تمدنی #محله_امام_رضاعلیهالسلام تبیین شد.
🔶در این جلسه، برشی از پیشنهادات طرح تمدنی محله امام رضا علیهالسلام شامل #خدمات_سلامت_شهری شهرداریها و #شاخصهای_ارزیابی_شهری مطرح شد.
👌🏻محلههای شهر مشهد اگر با #نظریات_الگوی_پیشرفت احیاء شوند، مخارج شهر کاهش پیدا کرده و مردم زندگی بهتری خواهند داشت.
پ.ن:
طرح تمدنی محله امام رضا علیهالسلام ذیل نظریه مادر " مدیریت شهری محله محور "
قرار داشته و دارای سه بخش👇🏻
1⃣مفاهیم پایه مدیریت شهری (مبانی نظری)
2⃣ساختار طراحی محله و شهر
3⃣تصمیمات کاربردی است.
🔴متن گزارش اول درباره طرح تمدنی محله امام رضا علیهالسلام👇🏻
https://eitaa.com/wsti_ir/1567
#مدیریت_شهری_محله_محور
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضاعلیهالسلام
#مشهد_آینده
#جهاد_تبیین
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir