📢 #روابط_انسانی_برطرف_کننده_محرومیت 👇🏼
در مجموع درباره #چگونگی_محرومیتزدائی ۸ سؤال اصلی مطرح شده است.
۲ سؤال به واکاوی #ریشههای_ایجاد_محرومیت در ایران و جهان میپردازد.
۳ سؤال #چگونگی_محرومیتزدائی را تشریح میکند.
۳ سؤال #مهارتهای_محرومیتزدائی را تبیین میکند.
در بخش مربوط به #شناسائی_عوامل_محرومیتزا
با سه دسته عامل شامل:
۱.قوانین محرومیتزا
مانند قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع
۲.نظریات محرومیتزا
مانند #نظریه_توانمندسازی_و_کاهش_فقر
۳.فرهنگهای محرومیتزا
مانند تمایل عمومی به پذیرش مشاغل اداری
روبرو هستیم.
#نظریه_تَعَرُّف در بخش تبیین #چگونگی_مقابله_با_محرومیت
جلوگیری از #تضعیف_روابط_انسانی را شاهراه مقابله با محرومیت میداند.
در نظریه تَعَرُّف ساختار روابط انسانی و چگونگی تکامل روابط انسانی در ۱۳ بخش موضوع مباحثه است.
۱.بهینه شدن رابطه انسان با امام
۲.بهینه شدن رابطه انسان با معلم
۳.بهینه شدن رابطه انسان با همسر و فرزندان و اعضای خانواده
۴.بهینه شدن رابطه انسان با همسایه
۵.بهینه شدن رابطه انسان با رفیق
۶.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در موضوع تجارت
۷.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در مسئله تولید و...
از جمله مصادیق روابط انسانی برطرف کننده فقر و محرومیت در جامعه است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
آیت الله بهجت :
علم و سواد بشر بدون وحی و تعلیم انبیا (علیهم السلام)، ضررش بیشتر از نفع آن است.
#در_محضر_بهجت ؛ ج ١ ص ٣٤١
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
مهمترین بخش #نظریه_تَعَرُّف
به تبیین مهارتهای مورد نیاز برای فرد فعال در این حوزه میپردازد.
مهارتهای مورد نیاز برای محرومیتزدائی در قالب سه سؤال بحث شده است
که مهمترین آنها
مهارت "ارتباطات اقامهای" برای فرد محرومیتزدا است.
یکسان انگاری ارتباطات اقامهای با لابیگریهای سیاسی و تعاملات فرهنگی،
آفتی بزرگ برای رفع محرومیت در کشور است.
#ارتباطات_اقامهای با قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا به دست میآید.
#نظریه_تَعَرُّف
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_النظام
در لایه اول به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی در حوزه #نظامسازی پرداختهایم.
به عنوان مثال در لایه اول،
#نظامسازی_به_محوریت_نظم_اختیاری
را با #طراحی_سیستم_به_محوریت_قوانین_عقلائی مقایسه میکنیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_التقدیر
در لایه دوم به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی درباره تقدیر میپردازیم.
به عنوان مثال مسئله #بیان_خاصیت و #وراثت در #بیوتکنولوژی
بر اساس مفهوم ناقص #ژن تحلیل میشود.
این در حالی است که بیان خاصیت و وراثت تابعی از #قواعد_تقدیر و جزئی از #مفهوم_رزق است.
تحلیل #چگونگی_ارتقاء_ظرفیت
براساس تصرف در نظام ژنوم
و مقایسه آن با چگونگی ارتقاء ظرفیت براساس #عمل_به_قواعد_تقدیر
یکی از مسائل لایه دوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_الخلق
در لایه سوم به بررسی و اصلاح #تحلیلهای_مخالف با #تعاریف_وحی درباره خلقت میپردازد.
به عنوان مثال در #فیزیک موجود #حرکات_نجوم براساس قانون ثابت تحلیل میشود.
این در حالی است که قرآن میفرماید:
و الشمس و القمر و النجوم
مسخرات بامره الا له الخلق و الامر
(اعراف ۴۹)
#تحلیل_نظم_کائنات براساس #امر
و مقایسه آن با تحلیل نظم کائنات براساس #قانون_ثابت
یکی از مسائل لایه سوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
"فقه نباشد، اسلام نمیتواند به راهش ادامه دهد"
🔹اسلام اگر خدای نخواسته هرچیز از دستش برود، ولی فقهش به طریقهی موروث از فقهای بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد.
🔹ولی اگر همهچیز به دستش آید و خدای نخواسته فقهش به همان طریقهی سلف صالح از دستش برود، راه حق را نمیتواند ادامه دهد و به تباهی خواهد کشید.
🗓1361/11/26
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مدیریت_مردمی_در_حفظ_جنگل
احیای بهرهبرداری صیانتی از #جنگل و #مراتع در قالب #طرح_قُری،
برنامه آغازین "نظریه تَعَرُّف" است.
در این طرح، مدیریت مردمی در حفظ جنگل و مراتع
جایگزین مدیریت نهادهای دولتی میشود.
احیای بهرهبرداری صیانتی
و #حذف_پروانههای_مرتعداری
و طرحهای مشابه،
#سامانه_پرورش_دام را از
سامانههای صنعتی به سامانههای محلی و مرتع محور تبدیل میکند...
رفع فقر از مراتع
#تولید_شیر_سالم
افزایش زاد ولد گونههای بومی دام
کاهش هزینههای دامداری
در نهایت تحقق قاعده نفیسبیل
بخشی از فوائد مطرح در طرح قُری است.
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#طرح_قُری
#نظریه_تَعَرُّف
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
بخشی از #نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
#تجربه_مبتنی_بر_استقراء حتی با اقتران قیاس خفی، به علم منتهی نمیشود؛ زیرا از شروط علم بودن یک گزاره، ملاحظه آن گزاره در #نظامگزارهها است
و الا به کاربردهای ناقص و غیر مفید منتهی خواهد شد.
به عنوان مثال طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_منزلت ، تحلیل یک گزاره را در کنار #منزلت
و جایگاه استقرار آن گزاره بررسی میکنیم.
و یا طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_انفتاح ، نقش یک گزاره در انفتاح معنائی برای یک گزاره دیگر را تحلیل میکنیم.
در تعریف #تجربه_مبتنی_بر_استقراء ، قواعد اصولی فقه البیان لحاظ نشده است؛ در نتیجه ماهیت انتاج در قضیه را با چالش روبرو میکند.
در بخش #تعریف_روش_تجربه ،
#نظریه_تجربه_مبتنی_بر_اشراف
را به دلیل لحاظ ارتباط گزارهها پیشنهاد نمودهایم، که در واقع پایهگذاری جدید برای #رشد_تفکر_در_جامعه است.
#فقه_العلم
#روش_تَجَرُّب
#نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#روش_کار_مدرسه_ببنات
#حضور_اجتماعی_ما به محوریت نظریات الگوی پیشرفت اسلامی است
و بدون استنباط و #تسلط به یک نظریه، مجوزی برای حضور اجتماعی وجود ندارد!
#سیر_استنباط_نظریه را در #فقه_البیان شرح داده شده است.
همچنین #روش_تدوین آن نظریه را در #الگوی_ساخت مطرح شده است.
مراد ما از نظریه، #معنای_پوزتویستی آن نیست
بلکه منظورمان از نظریه استنباط سیر صیرورت یک موضوع است.
ماهیت نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی اتکاء به #علم_امام علیهالسلام است که مبتنی بر اشراف است و نه #تجربیات_مبتنی_بر_استقراء
بعد از استنباط هر نظریه
چهار دسته فعالیت حول آن نظریه باید انجام شود.
که شامل
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب
۳.مدیریت کتابت
۴.مدیریت نمونهسازی
انجام میدهیم.
که تحفظ بر این چهار امر، #تحریک_فکر گستردهای در مخاطب و در فرد اقامه کننده ایجاد میکند.
این نوع از تفکر دهها برابر بیشتر و عمیقتر از مفهوم فعلی تفکر است
و لذا از #روش_اقامه به #چرخه_تحریک_فکر تعبیر نمودهایم...
#شکل_اقامه
#چرخه_تحریک_فکر
#مدرسه_بینات
#تحول_در_حوزه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
#گزارش_راهبردی_متنی
مبتنی بر #قواعد_نوع_سوم_تفکر یعنی تدبر است.
در واقع خواننده را به #تَدَبُّر در #عواقب_یک_تصمیم، ترغیب میکند.
برای دستیابی به ساختار تدبر در گزارش خود، مراحل زیر را طی کنید.
مرحله اول
#ملاکهای _تَدَبُّر مورد نظر خود را بصورت فقهی بحث کنید
و اگر بحث از ملاک مورد نظرتان نیازمند تفصیل است؛
حتما در پیوست شماره یک گزارش از این تفصیل را بیاورید.
مرحله دوم
گزارشی از #چگونگی_تعارض آن تصمیم با #زیرساختهای_هدایت را ارائه نمائید.
این بخش از گزارش کاملا مستدل نگارش میشود و آفت آن کلیگوئی و بررسی غیر دقیق است.
مرحله سوم
با ارائه پیشنهادی کاربردی و هماهنگ با #زیرساختهای_هدایت
به مدیریت زمینههای تصمیم موضوع گزارش بپردازید.
این قسمت از گزارش بسیار مهم است
و در واقع #تصمیم_جایگزین را به مدیر پیشنهاد میدهد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
ادامه بخش قبلی...
📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
مرحله چهارم
ارتباط میان #زیرساخت مرتبط با #زمینه_تصمیم با سایر #زیرساختهای_هدایت را بحث کنید.
در این مرحله به بررسی فقهی #انعکاس_زیرساختهای_هدایت
در یکدیگر میپردازد.
در واقع مطالعه آن، زمینه پیدایش تصمیمات مغایر با زیر ساختهای هدایت را کاهش میدهد.
بدون توجه به مرحله چهارم
امکان اتخاذ مجدد تصمیمات معارض
با زیرساختهای هدایت توسط مدیر وجود دارد.
مرحله پنجم
در بخش پایانی گزارش خود به #تصویرسازی درباره
#مشکلات
#لوازم
#مزیتهای_پردازش_همه جانبه زیرساختهای هدایت بپردازید.
بخش پنجم گزارش، افقی تمدنی را در #ذهن_مدیر ایجاد میکند.
بدون توجه به این بخش، گزارش راهبردی به انتزاعی و غیر کاربردی بودن متهم است.
#غیرکاربردی_بودن_گزارش_راهبردی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ارتباط_بین_نظامسازی_و_قواعد_تقدیر
چه ارتباطی میان نظامسازی و قواعد تقدیر وجود دارد؟!
یکی از مباحث پیچیده مدرسه تمدنی بینات
گفتگو درباره تقدیر و ارتباطش با نظامات اجتماعی است.
به اعتقاد ما
خمیر مایه نظامسازی فهم تقدیر است.
#مرز_سکولار_بودن_و_اسلامیت
به #فهم_حاکمیت_تقدیر در همه شئون بازگشت دارد.
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر ۲۱)
با تغییر اصطلاحات و نوشتن یک سند حقوقی نمیتوان به الگوی اسلامی پیشرفت دست یافت؛
الگوی پیشرفت اسلامی اولا و بالذات
یعنی مجموعهای از نظریات بخشی که در متن آن نظریه، ارتباط میان نظامسازی و تقدیر لحاظ و #تبیین شده باشد.
#نظام_سازی
#فقه_التقدیر
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢سه نکته درباره الگوی ساخت👇🏼
❌نکته اول
الگوی ساخت یا #الگوی_نظامسازی_اسلامی
ابزار مفهومیِ مدیرانی است که میخواهند بر اساس مفهوم #هدایت به مدیریت تحولات جامعه خود بپردازند.
⭕️این الگو جایگزینی برای مدلهای مختلف #مدیریت_راهبردی مانند:
ماتریس Swot و مدلهای مختلف #آینده_پژوهشی است.
❌نکته دوم
این الگو، #ساختار_تدبیر در هر مسئلهای را به سه رکن
#تعریف، #تصویر و #تصمیم
تقسیم میکند.
❌نکته سوم :
نظریه حاکم بر نظریات بخشهای مختلف الگوی پیشرفت اسلامی را
بر اساس #قواعد_فقه_البیان
و به صورت استظهاری و فقهی تولید و استنباط میکنیم.
👌🏻به عبارت سادهتر #تنظیم_روابط_انسانی وابسته به #نظامسازی بوده و نظامسازی هم بدون استنباط از فقه امکانپذیر نخواهد بود.
#الگوی_ساخت
#نظامسازی_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
🔴امام، اسطورهای دستنیافتنی
یا اسوه زندگی ؟؟؟
👌🏻بهترین موضوع مباحثاتی در ایام #نیمه_شعبان و سایر موالید و مناسبتهای مرتبط با ائمه علیهمالسلام، #تبیین_نقش_امام_در_نظامسازی است.
❌برخی میپندارند که امام علیهالسلام همین #نظام_آموزشی،
همین #نظام_سلامت،
همین #نظام_قانونگذاری
همین #نظام_روابط_بینالملل،
همین #نظام_ساخت_مسکن
همین #نظام_مدیریت_شهری
و سایر نظامات مدرن را میپذیرند
و
برخی دیگر، نقشی برای ایشان در نظامسازی قائل نیستند!!!!
❌برخی منبرها هم به #نقش_امام علیهالسلام در تقدیر و شفاعت در آخرت اشاره دارند
و به صورت کلی برای ایشان علمی خاص
بدون بیان کارکردهای آن علم در زندگی بشر تصویر میکنند
و البته هیچ اشارهای به
تعارض #تعریفهای_امام علیهالسلام از امور مختلف
با #تعریفهای_پوزیتویستی رایج ندارند...
⭕️این #تصویرسازیهای_ناقص از امام علیهالسلام در منابر و کتابها باعث شده است، که مردم و نخبگان نقشی محسوس در #نظم_اجتماعی و زندگی برای ایشان قائل نباشند
و بالتبع #انتظار_واقعی برای طلبِ امام علیه السلام هم ایجاد نشود!
❌امام زمان علیهالسلام در ذهن بسیاری از مردمان عصر ما
اسطورهای دستنایافتنی و نه #اسوه_زندگی است.
⭕️متأسفانه امام در ذهنیت ما،
اسوه آموزش | علم | معیشت |
روابط بینالملل | تزکیه | روابط انسانی | کشاورزی | ساخت مسکن | مدیریتشهری
و در یک جمله محور نظامسازی نیست...
#فقه_الامام
#موضوع_منبر
#جمعه_انتظار
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فواید_نظام_مقایسه
ما در مدرسه تمدنی بینات موظفیم به
"نظام مقایسه" درباره تعاریف غلطِ مطرح در #طبقهبندی_موجود_علم هستیم.
#تعاریف_متعارض_با_تعاریف_وحی،
در علوم مختلف وجود دارد
که #نظام_مقایسه معیوب بودن این تعاریف را روشن می کند
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#کنوانسیونهای_غربی به دنبال #تغییر_هویت_شهرهای_مذهبی هستند
✅ #محصولات_تراریخته که واردات غرب بشمار میآید
#سلامت_جامعه را با خطر روبرو کرده است.
✅امروز مردم با #کسب_و_کار_سنتی فاصله گرفتهاند.
در گذشته #مکاسب توسط روحانیون و علما در #بازار برای کسبه بیان میشد، ولی امروز از این خبری نیست.
بازار به دست « #اماکن » افتاده که تنها دستور میدهد و هیچ کس عمل نمیکند و امروز زنجیره بازار با حوزه علمیه قطع شده است.
✅ما در #نظام_مدیریت_شهری با مشکلاتی مواجه هستیم.
در برخی شهرها #سیتی_سنتر (مجتمع تجاری، تفریحی و توریستی) درست کردهاند
و مراکز شهر را که دارای بافت فرهنگی و دینی است خالی میکنند؛
این اقدام مدیران، موجب میشود که قلب شهر که نشان از #هویت_فرهنگی، دینی و مذهبی است
صرفا به #مرکز_تجاری تبدیل شود.
این #خطر، شهرهایی چون #مشهد، #قم و #اصفهان را تهدید میکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چگونه_نظم_غلط_یک_جامعه_را_اصلاح_کنیم؟
مدیریت حاکم بر شهرهای مذهبی در صدد عوض کردن تصویرها است.
متاسفانه در شهری مانند قم
#نماهای_رومی ساختمانها بر نماهای اسلامی در ساختمانها، غلبه پیدا میکند
و یا دستهایی بدنبال این هستند که این شهر مذهبی و پایگاه اصلی انقلاب اسلامی را به شهری تجاری تبدیل کنند
و کم کم کلمه « #زائر » را حذف و به جای آن از « #توریست » استفاده کنند.
شهری در مرکز ایران را به عنوان پایلوت برنامه جهانی #مسکن_ملل_متحد قرار دادهاند.
نباید روبه روی جلوههای یک فرآیند ایستاد
بلکه باید نقاط حساس را مورد بررسی و برخورد قرار داد.
اگر بخواهیم نظم غلط یک جامعه را اصلاح کنیم باید
ابتدا «تعاریف»، سپس «تصویرها»
و در انتها «تصمیمها» را در اولویت قرار دهیم و آنها را به چالش بکشیم.
امروز بیشتر دغدغهها و چالشهای ما صرفا بر روی «تصمیم» هاست.
به عنوان مثال به #حجاب که جلوهای از یک آسیب است توجه میکنیم
که لازم است
اما به فوندانسیون و اسکله فکری و گفتمانی این آسیب کم توجهیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #محل_نزاع_در_فقه_آینده👇🏼
⚡️ محل نزاع اصلی در فقه آینده #پردازش_حداکثری_فقه است
ما باید سعی کنیم بر اساس استضائه حداکثری به وحی در #فرآیند_تصمیمسازی_کشور حضور داشته باشیم.
#فقه_آینده
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#منشاء_اصلی_پیدایش_محرومیت_در_کشور👇🏼
#تعریف_غلط از #محرومیت_زدائی
مانند تعریف غلطی که کتاب مرجع بخش اول سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ از مسئله توانمندسازی ارائه داده است
منشاء اصلی پیدایش محرومیت در کشور است.
#توسعه_محرومیت_زاست
#توانمند_سازی
#سند_توسعه_پایدار_2030
#نظریه_تَعَرُّف
#کتاب_توانمندسازی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه بدون استفاده از #منطق و #فلسفه در مخاطب اثر بگذاریم؟
با استفاده از قواعد #فقه_البیان بهتر از فلسفه و منطق می توانیم #فکر_مخاطب را تحریک کنیم.
#تحریک_فکر مبتنی بر #فقه_البیان شامل
۱.ایجاد تأمل
۲.ایجاد تَعَقّل
۳.ایجاد تَدَبُّر
۴.ایجاد تَجَرُّب
۵.ایجاد تَفَقُه در مخاطب است.
اساساً محدود نمودن تفکر به سطوح چرائی، چیستی و چگونگی،
نوعی تنزل در حوزه تفکر محسوب میشود.
اعتقاد ما این است که همه انواع فلسفه و منطقهای موجود، تفکر را تنزل میدهند
و به همین دلیل فاقد حجیت
و #مانع_رشد هستند!
حجیت عروة الوثقی است.
نمیتوان حجیت را نادیده بگیریم.
تلاش مدرسه تمدنی بینات و انتقادات آن برای ارتقای #مفهوم_تفکر،
با انتقادات #مکتب_تفکیک
و انتقادات #تفقهِ_کاشف_معذِّر_و_منجِّز
و انتقادات #مکتب_اصالت_فاعلیت
به فلسفه و منطق تفاوتهای روشنی دارد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تربیت_قابل_تفویض_نیست
تربیت دارای پنج مرحله است:
۱.انتخاب همسر تا تولد فرزند
۲.هفت سال سیادت
۳.هفت سال ادب
۴.هفت سال مشورت
۵.دوران پختگی و تثبیت
هر کدام از این مراحل پنج گانه تاثیری بیبدیل بر #شکلگیری_شخصیت_انسان دارد.
#سیستم_آموزش_و_پرورش
مانعی برای تصور و تحقق این #مراحل_شخصیتساز محسوب میشود!
اشتباه مهلک مدیران و پدر و مادرهای عصر ما #تفویض_امر_تربیت به چنین ساختار معیوبی است.
لازم است که ساختار آینده آموزش و پرورش را به محوریت #خانوادههای_متکفل_تربیت طراحی کنیم.
#نظریه_آموزش_و_پرورش_آینده
به صورت تفصیلی
هدف، محتوا و روش آموزش و پرورش در آینده را ترسیم کرده است.
#فقه_التزکیه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مفاهيم_اصلی_تمدن_اسلامی_کدامند؟
برای دستیابی به نقشهای جامع برای تحقق #تمدن_اسلامی باید به دو پرسش پاسخ دهیم:
۱.مفاهیم تمدن اسلامی چیست؟
۲.چگونه باید مفاهیم تمدن اسلامی را محقق کرد؟
در پاسخ به پرسش اول:
اعتقاد ما این است که
مفاهیم تمدن اسلامی به دو دسته مفاهیم تقسیم میشود:
۱.مفاهیم اصلی
۲.مفاهیم بخشی
#مفاهیم_اصلی_تمدن_اسلامی
شامل سه دسته مفهوم میباشد:
۱.#تنظیم_روابط_انسان در حوزههای شانزده گانه
۲.#تسخیر_شئ_پایه
در مقایسه با تصرف عنصرپایه
۳.اتکاء به اسماء الهی
#مفاهیم_بخشی_تمدن_اسلامی هم در قالب ۱۰۰ نظریه فقهی در حوزههای
ساختمان
مدیریت شهری
آموزش و پرورش
سلامت
امنیت
برنامه و بودجه
میراث فرهنگی
خبر و...تئوریزه میشود.
در پاسخ به پرسش دوم:
اعتقاد ما این است که سه حوزه فعالیتی
زیر برای تحقق مفاهیم تمدن اسلامی ضرورت دارد.:
۱.برجسته کردن #پرسشهای_جهتساز
۲.#تدریس مفاهیم تمدن اسلامی
۳.#تصمیمسازی بر اساس مفاهیم فقهی
شایان ذکر است که برنامه اجرائی در هر سه حوزه اجرائی بر اساس نظریه چرخه چهاربخشی #تحریک_فکر تنظیم میشود.
#برنامه_جامع_تمدن_اسلامی
#نظام_سازی_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مسئله_فقه_البیان_چیست؟
قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛
مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت.
به بیان اول:
دغدغه #فقه_البیان تبیین ابعاد مختلف #زبان_شارع است.
به عبارت دیگر
ادلهای مانند #عدم_الردع شارع
و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل میدانیم
و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم،
تفاهم عمیقتری نسبت به #زبان_عرف با همه اعصار برقرار کرده است.
در #فقه_البیان ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح میدهیم.
(زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟)
به بیان دوم:
موضوع #فقه_البیان بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با #تاسیس_زبان توسط شارع است.
اگرچه شارع در همه مجالس گفتگوییِ خود اشارهای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است.
به عنوان مثال
قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان #قواعد_زبانی_مورد_تاکید_شارع بوده است.
(بررسی آیات و روایات روشی)
به بیان سوم:
در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم.
رعایت قواعد فقه البیان
به درایه و تدبر عمیق در وحی
و #کشف_معقولیت آن ختم میشود
و جامعه را از تکیه به #دستگاههای_فلسفی ناقص بینیاز میکند.
(چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟)
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تفاوت_فقه_معذر_و_فقه_نظام
گفتگوهای مرتبط با #فقه_نظام و #الگوی_اداره_جامعه
در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی روز به روز گسترش بیشتری مییابد
و بالتبع پرسشهای مرتبط با این حوزه،
هر روز عمیقتر و بیشتر میشود.
یکی از پرسشهای مهم این حوزه #تبیین تفاوتها در #استنباط محدود به #کشف_معذر_و_منجز
و #استنباط_نظامساز است.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان
متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است
و تبیین این قواعد اصولی
ضمن تبیین تفاوتهای میان این دو مکتب فقاهتی
سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز"
به سطح فقه نظام ارتقاء میدهد.
یکی از تفاوتهای این دو نوع فقاهت،
مسئله مهم #نظام_مقایسه است.
فقه نظام به بدعتها و غیّهای مقابل یک حکم شرعی توجه دارد
و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق میکند
ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحثها به نحو حداقلی وجود دارد.
به عنوان مثال
در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاقهای واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است
ولی احکام مرتبط با انفاق با ایدههائی معیوبی مانند
#تعریف_کینزی_پسانداز (Savings)
و
مفهوم #هدایت_نقدینگی در اقتصاد کلان
-که در نقطه مقابل انفاق عمل میکنند
مقایسه نمیشود.
عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد جلوی اجرای حکم شرعی را برای مردم میگیرد
و در خوشبینانهترین وضعیت
"بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه"
به #مهار_بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمیکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir