eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
652 دنبال‌کننده
598 عکس
100 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://www.wsti.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 👇🏼 در مجموع درباره ۸ سؤال اصلی مطرح شده است. ۲ سؤال به واکاوی در ایران و جهان می‌پردازد. ۳ سؤال را تشریح می‌کند. ۳ سؤال را تبیین می‌کند. در بخش مربوط به با سه دسته عامل شامل: ۱.قوانین محرومیت‌زا مانند قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع ۲.نظریات محرومیت‌زا مانند ۳.فرهنگ‌های محرومیت‌زا مانند تمایل عمومی به پذیرش مشاغل اداری روبرو هستیم. در بخش تبیین جلوگیری از را شاهراه مقابله با محرومیت می‌داند. در نظریه تَعَرُّف ساختار روابط انسانی و چگونگی تکامل روابط انسانی در ۱۳ بخش موضوع مباحثه است. ۱.بهینه شدن رابطه انسان با امام ۲.بهینه شدن رابطه انسان با معلم ۳.بهینه شدن رابطه انسان با همسر و فرزندان و اعضای خانواده ۴.بهینه شدن رابطه انسان با همسایه ۵.بهینه شدن رابطه انسان با رفیق ۶.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در موضوع تجارت ۷.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در مسئله تولید و... از جمله مصادیق روابط انسانی برطرف کننده فقر و محرومیت در جامعه است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
آیت الله بهجت : علم و سواد بشر بدون وحی و تعلیم انبیا (علیهم السلام)، ضررش بیشتر از نفع آن است. ؛ ج ١ ص ٣٤١ مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
مهم‌ترین بخش به تبیین مهارت‌های مورد نیاز برای فرد فعال در این حوزه می‌پردازد. مهارت‌های مورد نیاز برای محرومیت‌زدائی در قالب سه سؤال بحث شده است که مهم‌ترین آنها مهارت "ارتباطات اقامه‌ای" برای فرد محرومیت‌زدا است. یکسان انگاری ارتباطات اقامه‌ای با لابی‌گری‌های سیاسی و تعاملات فرهنگی، آفتی بزرگ برای رفع محرومیت در کشور است. با قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا به دست می‌آید. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در لایه اول به بررسی و اصلاح تحلیل‌های مخالف با تعاریف وحی در حوزه پرداخته‌ایم. به عنوان مثال در لایه اول، را با مقایسه می‌کنیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در لایه دوم به بررسی و اصلاح تحلیل‌های مخالف با تعاریف وحی درباره تقدیر می‌پردازیم. به عنوان مثال مسئله و در بر اساس مفهوم ناقص تحلیل می‌شود. این در حالی است که بیان خاصیت و وراثت تابعی از و جزئی از است. تحلیل براساس تصرف در نظام ژنوم و مقایسه آن با چگونگی ارتقاء ظرفیت براساس یکی از مسائل لایه دوم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در لایه سوم به بررسی و اصلاح با درباره خلقت می‌پردازد. به عنوان مثال در موجود براساس قانون ثابت تحلیل می‌شود. این در حالی است که قرآن می‌فرماید: و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر (اعراف ۴۹) براساس و مقایسه آن با تحلیل نظم کائنات براساس یکی از مسائل لایه سوم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
"فقه نباشد، اسلام نمی‌تواند به راهش ادامه دهد" 🔹اسلام اگر خدای نخواسته هرچیز از دستش برود، ولی فقهش به طریقه‌ی موروث از فقهای بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد. 🔹ولی اگر همه‌چیز به دستش آید و خدای نخواسته فقهش به همان طریقه‌ی سلف صالح از دستش برود، راه حق را نمی‌تواند ادامه دهد و به تباهی خواهد کشید. 🗓1361/11/26 مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
احیای بهره‌برداری صیانتی از و در قالب ، برنامه آغازین "نظریه تَعَرُّف" است. در این طرح، مدیریت مردمی در حفظ جنگل و مراتع جایگزین مدیریت نهادهای دولتی می‌شود.  احیای بهره‌برداری صیانتی و و طرح‌های مشابه، را از سامانه‌های صنعتی به سامانه‌های محلی و مرتع محور تبدیل می‌کند... رفع فقر از مراتع افزایش زاد ولد گونه‌های بومی دام کاهش هزینه‌های دامداری در نهایت تحقق قاعده نفی‌سبیل بخشی از فوائد مطرح در طرح قُری است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
بخشی از حتی با اقتران قیاس خفی، به علم منتهی نمی‌شود؛ زیرا از شروط علم بودن یک گزاره، ملاحظه آن گزاره در است و الا به کاربردهای ناقص و غیر مفید منتهی خواهد شد. به عنوان مثال طبق قاعده ، تحلیل یک گزاره را در کنار و جایگاه استقرار آن گزاره بررسی می‌کنیم. و یا طبق قاعده ، نقش یک گزاره در انفتاح معنائی برای یک گزاره دیگر را تحلیل می‌کنیم. در تعریف ، قواعد اصولی فقه البیان لحاظ نشده است؛ در نتیجه ماهیت انتاج در قضیه را با چالش روبرو می‌کند. در بخش ، را به دلیل لحاظ ارتباط گزاره‌ها پیشنهاد نموده‌ایم، که در واقع پایه‌گذاری جدید برای است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
به محوریت نظریات الگوی پیشرفت اسلامی است و بدون استنباط و به یک نظریه، مجوزی برای حضور اجتماعی وجود ندارد! را در شرح داده شده است. همچنین آن نظریه را در مطرح شده است. مراد ما از نظریه، آن نیست بلکه منظورمان از نظریه استنباط سیر صیرورت یک موضوع است. ماهیت نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی اتکاء به علیه‌السلام است که مبتنی بر اشراف است و نه بعد از استنباط هر نظریه چهار دسته فعالیت حول آن نظریه باید انجام شود. که شامل ۱.مدیریت خبر ۲.مدیریت تضارب ۳.مدیریت کتابت ۴.مدیریت نمونه‌سازی انجام می‌دهیم. که تحفظ بر این چهار امر، گسترده‌ای در مخاطب و در فرد اقامه کننده ایجاد می‌کند. این نوع از تفکر ده‌ها برابر بیشتر و عمیق‌تر از مفهوم فعلی تفکر است و لذا از به تعبیر نموده‌ایم... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢👇🏼 مبتنی بر یعنی تدبر است. در واقع خواننده را به در ، ترغیب می‌کند. برای دستیابی به ساختار تدبر در گزارش خود، مراحل زیر را طی کنید. مرحله اول _تَدَبُّر مورد نظر خود را بصورت فقهی بحث کنید و اگر بحث از ملاک مورد نظرتان نیازمند تفصیل است؛ حتما در پیوست شماره یک گزارش از این تفصیل را بیاورید. مرحله دوم گزارشی از آن تصمیم با را ارائه نمائید. این بخش از گزارش کاملا مستدل نگارش می‌شود و آفت آن کلی‌گوئی و بررسی غیر دقیق است. مرحله سوم با ارائه پیشنهادی کاربردی و هماهنگ با به مدیریت زمینه‌های تصمیم موضوع گزارش بپردازید. این قسمت از گزارش بسیار مهم است و در واقع را به مدیر پیشنهاد می‌دهد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
ادامه بخش قبلی... 📢👇🏼 مرحله چهارم ارتباط میان مرتبط با با سایر را بحث کنید. در این مرحله به بررسی فقهی در یکدیگر می‌پردازد. در واقع مطالعه آن، زمینه پیدایش تصمیمات مغایر با زیر ساخت‌های هدایت را کاهش می‌دهد. بدون توجه به مرحله چهارم امکان اتخاذ مجدد تصمیمات معارض با زیر‌ساخت‌های هدایت توسط مدیر وجود دارد. مرحله پنجم در بخش پایانی گزارش خود به درباره جانبه زیر‌ساخت‌های هدایت بپردازید. بخش پنجم گزارش، افقی تمدنی را در ایجاد می‌کند. بدون توجه به این بخش، گزارش راهبردی به انتزاعی و غیر کاربردی بودن متهم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چه ارتباطی میان نظام‌سازی و قواعد تقدیر وجود دارد؟! یکی از مباحث پیچیده مدرسه تمدنی بینات گفتگو درباره تقدیر و ارتباطش با نظامات اجتماعی است. به اعتقاد ما خمیر مایه‌ نظام‌سازی فهم تقدیر است. به در همه شئون بازگشت دارد. وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر ۲۱) با تغییر اصطلاحات و نوشتن یک سند حقوقی نمی‌توان به الگوی اسلامی پیشرفت دست یافت؛ الگوی پیشرفت اسلامی اولا و بالذات یعنی مجموعه‌ای از نظریات بخشی که در متن آن نظریه، ارتباط میان نظام‌سازی و تقدیر لحاظ و شده باشد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢سه نکته درباره الگوی ساخت👇🏼 ❌نکته اول الگوی ساخت یا ابزار مفهومیِ مدیرانی است که می‌خواهند بر اساس مفهوم به مدیریت تحولات جامعه خود بپردازند. ⭕️این الگو جایگزینی برای مدل‌های مختلف مانند: ماتریس Swot و مدل‌های مختلف است. ❌نکته دوم این الگو، در هر مسئله‌ای را به سه رکن ، و تقسیم می‌کند. ❌نکته سوم : نظریه حاکم بر نظریات بخش‌های مختلف الگوی پیشرفت اسلامی را بر اساس و به صورت استظهاری و فقهی تولید و استنباط می‌کنیم. 👌🏻به عبارت ساده‌تر وابسته به بوده و نظام‌سازی هم بدون استنباط از فقه امکان‌پذیر نخواهد بود‌. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
🔴امام، اسطوره‌ای دست‌نیافتنی یا اسوه زندگی ؟؟؟ 👌🏻بهترین موضوع مباحثاتی در ایام و سایر موالید و مناسبت‌های مرتبط با ائمه علیهم‌السلام، است. ❌برخی می‌پندارند که امام علیه‌السلام همین ، همین ، همین همین ، همین همین و سایر نظامات مدرن را می‌پذیرند و برخی دیگر، نقشی برای ایشان در نظام‌سازی قائل نیستند!!!! ❌برخی منبرها هم به علیه‌السلام در تقدیر و شفاعت در آخرت اشاره دارند و به صورت کلی برای ایشان علمی خاص بدون بیان کارکردهای آن علم در زندگی بشر تصویر می‌کنند و البته هیچ اشاره‌ای به تعارض علیه‌السلام از امور مختلف با رایج ندارند... ⭕️این از امام علیه‌السلام در منابر و کتاب‌ها باعث شده است، که مردم و نخبگان نقشی محسوس در و زندگی برای ایشان قائل نباشند و بالتبع برای طلبِ امام علیه السلام هم ایجاد نشود! ❌امام زمان علیه‌السلام در ذهن بسیاری از مردمان عصر ما اسطوره‌ای دست‌نایافتنی و نه است. ⭕️متأسفانه امام در ذهنیت ما، اسوه آموزش | علم | معیشت | روابط بین‌الملل | تزکیه | روابط انسانی | کشاورزی | ساخت مسکن | مدیریت‌شهری و در یک جمله محور نظام‌سازی نیست... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
ما در مدرسه تمدنی بینات موظفیم به "نظام مقایسه" درباره تعاریف غلطِ مطرح در هستیم. ، در علوم مختلف وجود دارد که معیوب بودن این تعاریف را روشن می کند مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
به دنبال هستند ✅ که واردات غرب بشمار می‌آید را با خطر روبرو کرده است. ✅امروز مردم با فاصله گرفته‌اند. در گذشته توسط روحانیون و علما در برای کسبه بیان می‌شد، ولی امروز از این خبری نیست. بازار به دست « » افتاده که تنها دستور می‌دهد و هیچ کس عمل نمی‌کند و امروز زنجیره بازار با حوزه علمیه قطع شده است. ✅ما در با مشکلاتی مواجه هستیم. در برخی شهرها (مجتمع تجاری، تفریحی و توریستی) درست کرده‌اند و مراکز شهر را که دارای بافت فرهنگی و دینی است خالی می‌کنند؛ این اقدام مدیران، موجب می‌شود که قلب شهر که نشان از ، دینی و مذهبی است صرفا به تبدیل شود. این ، شهرهایی چون ، و را تهدید می‌کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ مدیریت حاکم بر شهرهای مذهبی در صدد عوض کردن تصویرها است. متاسفانه در شهری مانند قم ساختمان‌ها بر نماهای اسلامی در ساختمان‌ها، غلبه پیدا می‌کند و یا دست‌هایی بدنبال این هستند که این شهر مذهبی و پایگاه اصلی انقلاب اسلامی را به شهری تجاری تبدیل کنند و کم کم کلمه « » را حذف و به جای آن از « » استفاده کنند. شهری در مرکز ایران را به عنوان پایلوت برنامه جهانی قرار داده‌اند. نباید روبه روی جلوه‌های یک فرآیند ایستاد بلکه باید نقاط حساس را مورد بررسی و برخورد قرار داد. اگر بخواهیم نظم غلط یک جامعه را اصلاح کنیم باید ابتدا «تعاریف»، سپس «تصویرها» و در انتها «تصمیم‌ها»‌ را در اولویت قرار دهیم و آنها را به چالش بکشیم. امروز بیشتر دغدغه‌ها و چالش‌های ما صرفا بر روی «تصمیم» هاست. به عنوان مثال به که جلوه‌ای از یک آسیب است توجه می‌کنیم که لازم است اما به فوندانسیون و اسکله فکری و گفتمانی این آسیب کم توجهیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 👇🏼 ⚡️ محل نزاع اصلی در فقه آینده است ما باید سعی کنیم بر اساس استضائه حداکثری به وحی در حضور داشته باشیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
👇🏼 از مانند تعریف غلطی که کتاب مرجع بخش اول سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ از مسئله توانمندسازی ارائه داده است منشاء اصلی پیدایش محرومیت در کشور است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه بدون استفاده از و در مخاطب اثر بگذاریم؟ با استفاده از قواعد بهتر از فلسفه و منطق می توانیم را تحریک کنیم. مبتنی بر شامل ۱.ایجاد تأمل ۲.ایجاد تَعَقّل ۳.ایجاد تَدَبُّر ۴.ایجاد تَجَرُّب ۵.ایجاد تَفَقُه در مخاطب است. اساساً محدود نمودن تفکر به سطوح چرائی، چیستی و چگونگی، نوعی تنزل در حوزه تفکر محسوب می‌شود. اعتقاد ما این است که همه انواع فلسفه و منطق‌های موجود، تفکر را تنزل می‌دهند و به همین دلیل فاقد حجیت و هستند! حجیت عروة الوثقی است. نمی‌توان حجیت را نادیده بگیریم. تلاش مدرسه تمدنی بینات و انتقادات آن برای ارتقای ، با انتقادات و انتقادات و انتقادات به فلسفه و منطق تفاوت‌های روشنی دارد! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
تربیت دارای پنج مرحله است: ۱.انتخاب همسر تا تولد فرزند ۲.هفت سال سیادت ۳.هفت سال ادب ۴.هفت سال مشورت ۵.دوران پختگی و تثبیت هر کدام از این مراحل پنج گانه تاثیری بی‌بدیل بر دارد. مانعی برای تصور و تحقق این محسوب می‌شود! اشتباه مهلک مدیران و پدر و مادرهای عصر ما به چنین ساختار معیوبی است. لازم است که ساختار آینده آموزش و پرورش را به محوریت طراحی کنیم. به صورت تفصیلی هدف، محتوا و روش آموزش و پرورش در آینده را ترسیم کرده است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ برای دستیابی به نقشه‌ای جامع برای تحقق باید به دو پرسش پاسخ دهیم: ۱.مفاهیم تمدن اسلامی چیست؟ ۲.چگونه باید مفاهیم تمدن اسلامی را محقق کرد؟ در پاسخ به پرسش اول: اعتقاد ما این است که مفاهیم تمدن اسلامی به دو دسته مفاهیم تقسیم می‌شود: ۱.مفاهیم اصلی ۲.مفاهیم بخشی شامل سه دسته مفهوم می‌باشد: ۱. در حوزه‌های شانزده گانه ۲. در مقایسه با تصرف عنصرپایه ۳.اتکاء به اسماء الهی هم در قالب ۱۰۰ نظریه فقهی در حوزه‌های ساختمان مدیریت شهری آموزش و پرورش سلامت امنیت برنامه و بودجه میراث فرهنگی خبر و...تئوریزه می‌شود. در پاسخ به پرسش دوم: اعتقاد ما این است که سه حوزه فعالیتی زیر برای تحقق مفاهیم تمدن اسلامی ضرورت دارد.: ۱.برجسته کردن ۲. مفاهیم تمدن اسلامی ۳. بر اساس مفاهیم فقهی شایان ذکر است که برنامه‌ اجرائی در هر سه حوزه اجرائی بر اساس نظریه چرخه چهاربخشی تنظیم می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛ مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت. به بیان اول: دغدغه تبیین ابعاد مختلف است. به عبارت دیگر ادله‌ای مانند شارع و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل می‌دانیم و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم، تفاهم عمیق‌تری نسبت به با همه اعصار برقرار کرده است. در ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح می‌دهیم. (زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟) به بیان دوم: موضوع بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با توسط شارع است. اگرچه شارع در همه مجالس گفتگوییِ خود اشاره‌ای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است. به عنوان مثال قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان بوده است. (بررسی آیات و روایات روشی) به بیان سوم: در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم. رعایت قواعد فقه البیان به درایه و تدبر عمیق در وحی و آن ختم می‌شود و جامعه را از تکیه به ناقص بی‌نیاز می‌کند. (چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟) مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
گفتگوهای مرتبط با و در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی روز به روز گسترش بیشتری می‌یابد و بالتبع پرسش‌های مرتبط با این حوزه، هر روز عمیق‌تر و بیشتر می‌شود. یکی از پرسش‌های مهم این حوزه تفاوت‌ها در محدود به و است. متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است و تبیین این قواعد اصولی ضمن تبیین تفاوت‌های میان این دو مکتب فقاهتی سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز" به سطح فقه نظام ارتقاء می‌دهد. یکی از تفاوت‌های این دو نوع فقاهت، مسئله مهم است. فقه نظام به بدعت‌ها و غیّ‌های مقابل یک حکم شرعی توجه دارد و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق می‌کند ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحث‌ها به نحو حداقلی وجود دارد. به عنوان مثال در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاق‌های واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است ولی احکام مرتبط با انفاق با ایده‌هائی معیوبی مانند (Savings) و مفهوم  در اقتصاد کلان -که در نقطه مقابل انفاق عمل می‌کنند مقایسه نمی‌شود. عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد جلوی اجرای حکم شرعی را برای مردم می‌گیرد و در خوشبینانه‌ترین وضعیت "بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه" به و قانون مبتنی بر آن کمکی نمی‌کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir