📢چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض میکنید؟
👌دسته سوم مباحثات حوزوی درباره حکومت موضوعش #مقایسه_نظم_اجتماعی_دینی و #نظم_غربی است.
در این دسته از مباحثات حوزوی، فرد تحت تاثیر نظامات اجتماعی مانند نظام آموزشی، نظام اقتصادی، نظام قانونی، نظام سیاسی و... تصویر میشود.
دسته سومِ مباحثات اشکالش به دسته دوم مباحثات
این است که چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض کنیم؟
چرا شأنی برای دین در حوزه ایجاد نظم جامعه قائل نیستید؟!
مبتنی بر این دیدگاه با اتکاء به قواعد اصولی فعلی مانند مجموعه قواعد لفظیه نمیتوان چگونگی ایجاد نظم را از دین استنباط کرد..
👌مباحث مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی در دسته سوم طبقهبندی میشود.
در این مباحث نظم را تابعی از عمق و گسترده هدایت میدانیم
و اصول دستیابی به استنباطهای مرتبط با نظم اجتماعی را در #فقه_البیان بحث میکنیم...
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظام_سازی
#توسعه_محرومیت_زاست
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فقه_الامام
بر اساس معارف الهی، امام منشاء
۱.علم
۲.نظم
۳.خودکنترلی
۴.تزکیه و تربیت
۵.نفی سبیل
۶.تعیین شاخص و ارزیابی
۷.بیان حکیمانه
۸.معیشت
۹.مدیریت مبتنی بر علم و عدالت
و در یک جمله #امام_منشاء_هدایت است.
وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : يَا كُمَيْلُ ! لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا.
کتاب وسائل الشیعه/ج۲۷/ص۱۰۳
ای #کمیل، همهچیز را فقط از ما فرابگیر تا از ما و تحت ولایت و سرپرستی ما باشی.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه دید فقیه نسبت به کلمات وحی ارتقاء مییابد؟
در مدرسه تمدنی بینات تعاریف فقه
تقسیماتی مانند #فقه_فردی و #فقه_حکومتی و #فقه_سیاسی و یا #فقه_نظام ندارد.
آنچه که در فقه رقم خورده است این است که تعاریف مشهور فقاهت تکامل یافته است
و این #تکامل_معنایی هم دامنه دید و هم دامنه تصرف فقیه را کامل میکند
و دیگر این تقسیمات و تقسیمات مشابه رنگ میبازد.
به عنوان مثال با اضافه شدن اصل
"#بیان_مبتنی_بر_ظرفیت"
و تعریف استظهاری و فقهی "#مراتب_ظرفیت"
و همچنین استنباط "شاخصههای تشخیص هر مرتبه از ظرفیت" در مخاطب؛
فقیه اولین کارش این است که متن آیه و روایت را با قرائن لفظی و مقامی و سایر قرائن، در یک درجه ظرفیتی طبقهبندی کند.
مثلا به اشتباه از یک آیه و یا روایت مرتبط با درجه تدبر، برای مخاطب مرحله تعقل استفاده نکند.
اگر این اصل در #فقاهت رعایت شود هم دید فقیه به کلمات وحی ارتقاء مییابد
-و کلمات وحی را مثل هم نمیبیند-
و هم تصرف و #نفوذ_کلمه اش به دلیل رعایت #ظرفیت_مخاطب ارتقاء مییابد...
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال
۹ امر #زیرساخت_هدایت است
و تحقق سایر احکام و معارف وابسته به تحقق این امور ۹ گانه دانسته شده است.
مثلا بدون #تزکیه اساساً انتظار هدایت و فهم حکمتِ احکام و انجام خالصانه آنها ممتنع است و لذا فقیهی که به دنبال #اقامه است
باید برنامه پردازش تزکیه داشته باشد.
درباره باقی زیر ساخت های هدایت هم مسئله به این شکل است.
یعنی فقیه نظامی از ارتباط میان گزارههای دین در ذهنش به محوریت زیرساختهای هدایت شکل می گیرد
که این خودش مصداق بزرگی از #توسعه_دید_فقیه است.
این موضوع هم درک فقیه از مسئله نظام احکام و معارف را تکامل میدهد و هم قدرت تصرف او را.
👌آنچه در مدرسه تمدنی بینات در مسئله فقه تئوریزه شده است
در واقع بیان قواعدی است که دید فقیه نسبت به نقل را توسعه میدهد
و ظرفیت استضائه بیشتر فقیه به نقل را ممکن میسازد.
اعتقاد ما این است تا زمانی که فقاهت با ذرهبین تعاریفی مانند #معذریت و #منجزیت و #حقالطاعه و #امضائی_بودن_زبان_شارع و... داخل در دریای نقل میشود
پاسخگوئیش در حد #مسائل_مستحدثه باقی میماند
و نمیتواند مدیریت تحولات مرتبط با هدایت را فهم و عهدهدار شود.
با استظهار از وحی دهها اصل مانند
"بیان مبتنی بر تامل"
"بیان مبتنی بر مکث"
"بیان مبتنی بر منزلت"
"بیان مبتنی بر انفتاح" و .... تأسیس شده است
که نتیجه اش #تکامل_مسیر_تفقه است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در مدرسه فقهی بینات خیلی از دوگانههای فعلی رنگ میبازد.
مثلا دیگر فقیه فقه را به فقه فردی و حکومتی تقسیم نمیکند و آنچه برایش مهم است،
#توسعه_هدایت است.
در مسئله هدایت هم گاهی امور زیر ساختی مانند تزکیه مطرح است و گاهی امور خرد و گاهی کسب اختیارات اجتماعی.
از هدایت به همه استلزاماتش منتقل میشویم و به همه حوزههای مرتبط ورود میکنیم.
این در حالی است که با تعاریف و اصول تفقه موجود اولا در تعریف ابواب جدید فقهی معرکه الاراء ایجاد شده است
و هم اینکه همه- تحقیقات- در مقام تعریف باقی ماندهاند
خروجی های حوزه در نظریهپردازی
محدود به #پاسخگوئی_به_شبهات است
و نه #مدیریت_جامعه . . .
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
نماز و روزه جزئی از #عوامل_تقویت_عقل هستند.
اینکه نماز و روزه را از #جنود_عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟
و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی ( آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم ) کجا؟!
امام صادق علیه السلام در حدیث تبیین جنود عقل و جهل میفرمایند:
والصَّلاة و ضدُّها الاضاعه و الصوم و ضدُّه الافطار.
👌این حدیث در مقام تحلیل مسئله عقل است ولی از مفاهیم آن تحلیل برخی مسائل دیگر هم متولد میشود.
به عنوان مثال امام علیه السلام نماز را از جنود عقل میداند و در واقع میفرمایند که عقل بدون نماز کامل نمیشود.
همچنین روزه را از جنود عقل شمردهاند؛
که بدون آن عقل ناقص است.
بنابر ظهور این حدیث، افطار دائمی توسعه دهنده جهل است.
👌وقتی باب سوم #فقه_البیان را در استنباط به کار میگیریم
درک ما از شریعت و مناسکش ارتقاء مییابد.
اینکه نماز و روزه را از جنود عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی (آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم)کجا؟!
👌تحلیل استظهاری و فقهی یک حکم، جزئی از #استنباط و البته زمینهساز پذیرش آن حکم است
که در #فقاهت_فعلی مغفول است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر #مفهوم_اقامه و #مفهوم_هدایت اختصاص یابد.
آیا مفهوم اقامه همان #مفهوم_تبلیغ است؟
و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راهگشا است.
بررسی استظهاری و فقهی به ما میگوید که #اقامه_دین و #هدایت_انسان
یک اَبَر کلید دارد و آن #تحریک_فکر افراد است.
برای #تحریک_فکر افراد هم باید چهار موضوع
۱.#مدیریت_خبر
۲.#مدیریت_تضارب
۳.#مدیریت_مکتوبات
۴.#مدیریت_نمونهسازی را جدی بگیریم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته دوم گفتگوها را در #شناسائی_بدعتها و حوزه های مبتلا به #ضلالت در عصر حاضر متمرکز کنیم.
طلبه ها باید درک دقیقی از #ضلالتهای_عصر خود داشته باشند.
آشنا کردن طلاب با #نقشه_دقیق_ضلالتها در حکم #هدایت_تحصیلی است
و تدریس و مباحثه را در حوزه جهتدار میکند.
در #نقشه_الگوی_پیشرفت_اسلامی
حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کردهایم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته سوم گفتگوهای مورد نیاز برای تحول در حوزههای علمیه
گفتگو درباره #میزان_کارآمدی_قواعد_اجتهاد_فعلی در استنباطهای مورد نیاز باشد.
به عنوان مثال اگر ما به مجموعه اصول لفظیه(اصول مرادیه) شامل
أصالة الحقیقة
أصالة عدم التقدیر
أصالة العموم
أصالة الإطلاق
أصالة الظهور
أصالة التطابق بین الإرادة الاستعمالیّة و الإرادة الجدیّة
أصالة الجدّ و عدم الهزل
أصالة عدم التقیّة و التوریة
أصالة عدم الاشتراک
أصالة عدم النقل
أصالة عدم الاستخدام و... اکتفاء کنیم
آیا میتوانیم برای حل مسائل مطرح شده در سطح دوم گفتگوها راه حل پیدا کنیم؟
ما در مدرسه تمدنی بینات در مباحث #فقه_البیان گفتهایم که برای #تحریک_فکر
که عامل اصلی #اقامه و #هدایت است
نیازمند قواعد دیگری مانند به کارگیری
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بیان مبتنی بر مکث
۴.بیان مبتنی بر نظام مقایسه
۵.بیان مبتنی بر رفق
۶.بیان مبتنی بر منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
و... هستیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تعریف_فقاهت
فقاهت یعنی بررسی یک موضوع در پنج مرحله تفکر
یک فقیه باید قدرت بررسی یک موضوع در پنج سطح را داشته باشد.
اساسا فقاهت به معنای #استنباط_قواعد و اصول مورد نیاز برای #تحریک_فکر در #مراحل_پنجگانه_تفکر است.
در واقع یک فقیه درباره #مفهوم_خانواده
باید بتواند در مخاطب خود
#تأمل
#تعقل
#تدبر
#تجرب
#تفقه
ایجاد کند.
البته قبل از آن فقیه باید براساس
#قواعد_تشخیص_ظرفیت
تشخیص دهد که مخاطب در چه درجه ظرفیتی قرار دارد...
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
زبان شارع، نه زبان امضاء است و نه زبان تأسیس
زبان شارع، زبان انحلال #ظرفیتهای_متفاوت در جهت #توحید است
#زبان_شارع، « #زبان_انحلال » است.
یعنی شارع مقدس ظرفیتهای متفاوت را در یک جهت واحد -که ما از آن جهتِ واحد به توحید تعبیر میکنیم- منحل میکند.
از جمله #علامتهای_فقیه این است که میتواند بحث را با ظرفیتهای مختلف آغاز کند؛
یعنی میتواند #نقطه_شروع_بحث خود را در عمقهای مختلف و راجع به #ظرفیتهای_مختلف طراحی و برنامهریزی کند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #مراحل_اعتبارسنجی_حدیث 👇🏼
برای بررسی #وثوق _صدوری یک روایت به معنای تکاملی به ترتیب پنج مرحله زیر را طی میکنیم.
اولین گام
#بررسی_مصدر_روایت برای دستیابی به مجوز بررسی است.
دومین گام
#بررسی_معنای_سند است.
آیا سند باید با محوریت خبر به معنای عرفی و جامعه شناسی معنا شود؟
و یا اینکه #سند_بخشی_از_ساختار_گسترش_هدایت با #مدیریت_امام علیه السلام است؟
سومین گام
بررسی ساختار اتکاء به اشراف
به صورت استظهاری و فقهی و متناسب با شرایط مخاطبین است.
چهارمین گام
بررسی شرایط زمانی و مکانی فقیه که مورد خدشه است
پنجمین گام
چگونگی استفاده از حدیث در ساختار ذکر شده در گام چهارم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #آیا_نظریات_حاکم_بر_قوانین_کشور_مصداق_هدایت_است؟
#مباحثات_مدرسه_بینات درباره #اسناد_بینالمللی بررسی ۱۲ سؤال و پاسخهای مرتبط است.
#شورای_نگهبان و همه کسانی که به فکر نگهبانی قویتر از نظام اسلامی هستند؛
میتوانند #نظام_مقایسه میان
"نظریات حاکم بر قوانین" و
"نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی"
را در برنامههای خود بگنجانند....
چرا شورای نگهبان و دلسوزان انقلاب، به نظریات حاکم بر #قوانین_کشور توجه ندارند
و آنها را از حیث تطابق با اسلام بررسی نمیکنند.
الان نظریات فراوانی همچون
#شاخصه_توسعه_انسانی
(Human Development Index)
و
شاخصههای wdi
و
نماگرهائی مانند #تولید_ناخالصی_داخلی (GDP)
و
نظریه بهبود فضای کسبوکار
و مجموعه نظریات مطرح در #سند_توسعه_پایدار۲۰۳۰
علی الخصوص دیدگاههای معیوب بخش سلامت
و....
مبنای تقنین و برنامهریزی کشور است.
پرسش اصلی این است که آیا این نظریات #مصداق_هدایت و #رشد است
و یا اینکه مصداق ضلالت و التقاط ؟
اگر مصداق التقاط است
چرا با گسترش آن در میان مدیران و نخبگان با روش #نظام_مقایسه مقابله نمیکنیم؟!
#قانون_اساسی در بخش تبیین #شیوه_حکومت_در_اسلام
#مقابله_با_افکار بیگانه و طاغوتی
را جزء انقلاب اسلامی میداند
ولی مبنای تصمیم سازی در دولت، مجلس و برخی نهادهای دیگر همان نظریات بیگانه و طاغوتی #توسعه_غربی است.
🔆 مدرسه تمدنی بینات
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
📢 #تفاوت_نظام با #سیستم_در_فقه 👇🏼
👌در نامه ۵۳ نهجالبلاغه میخوانیم که:
فَضَعْ كُلَّ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ
یعنی هر امری را در جایگاهش قرار ده
و همچنین امیرالمومنین علیبنابیطالب علیه السلام در کتاب بحارالانوار-ج ۷۲ می فرمایند:
اَلْعَدْلُ يَضَعُ اَلْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا
یعنی عدل به معنای قرار دادن امور در جایگاهش است
و همچنین ایشان در کتاب بحارالانوار-ج ۱ می فرمایند:
وَ قِيلَ لَهُ: صِفْ لَنَا اَلْعَاقِلَ، فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: هُوَ اَلَّذِي يَضَعُ اَلشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ
یعنی عاقل کسی است که اشیاء را در جایگاهش قرار دهد.
حال سوال این است که #جایگاه_اشیاء را چگونه تشخیص دهیم؟
آیا تشخیص آن به عهده #عرف_و_عقلاء است؟
و
یا اینکه جایگاه و منزلت امور را باید از امام پرسید؟
علی الخصوص اگر آن امر و شئ از #ارکان_هدایت باشد
تشخیص جایگاه آن هم بدون فقه قابل تشخیص نیست.
به عنوان مثال در مجموعهای از روایات و آیات به تبیین جایگاه و منزلت امور پرداخته شده است.
در زیارت جامعه می خوانیم که:
اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ
و یا می خوانیم:
اَلسَّلامُ عَلى مَحآلِّ مَعْرِفَةِ اللهِ.
یعنی اهلبیت پیامبر #جایگاه_رسالت و #محل_معرفت_الله هستند.
پس این دو موضوع را نباید در جایگاه و محل دیگری دنبال کرد.
#فقه_البیان
#بیان_مبتنی_بر_ظرفیت
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مهمترین_سؤال_الگوی_پیشرفت_اسلامی
آیا تاکنون نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی را مطالعه کردید؟!
در نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی به اصلیترین سؤال الگوی پیشرفت پاسخ دادهایم!
مهمترین سؤال الگوی پیشرفت اسلامی چگونگی جمع میان #نظم_اجتماعی و #اختیار_فرد است.
جامعه بدون نظم و نظام
و همچنین
فرد بدون اختیار مطلوب نیست
در نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی چگونگی نظم اختیاری را تحلیل کردهایم!
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظم_اختیاری
#نظریه_مادر_الگوی_پیشرفت_اسلامی
#فقه_النظم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #روابط_انسانی_برطرف_کننده_محرومیت 👇🏼
در مجموع درباره #چگونگی_محرومیتزدائی ۸ سؤال اصلی مطرح شده است.
۲ سؤال به واکاوی #ریشههای_ایجاد_محرومیت در ایران و جهان میپردازد.
۳ سؤال #چگونگی_محرومیتزدائی را تشریح میکند.
۳ سؤال #مهارتهای_محرومیتزدائی را تبیین میکند.
در بخش مربوط به #شناسائی_عوامل_محرومیتزا
با سه دسته عامل شامل:
۱.قوانین محرومیتزا
مانند قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع
۲.نظریات محرومیتزا
مانند #نظریه_توانمندسازی_و_کاهش_فقر
۳.فرهنگهای محرومیتزا
مانند تمایل عمومی به پذیرش مشاغل اداری
روبرو هستیم.
#نظریه_تَعَرُّف در بخش تبیین #چگونگی_مقابله_با_محرومیت
جلوگیری از #تضعیف_روابط_انسانی را شاهراه مقابله با محرومیت میداند.
در نظریه تَعَرُّف ساختار روابط انسانی و چگونگی تکامل روابط انسانی در ۱۳ بخش موضوع مباحثه است.
۱.بهینه شدن رابطه انسان با امام
۲.بهینه شدن رابطه انسان با معلم
۳.بهینه شدن رابطه انسان با همسر و فرزندان و اعضای خانواده
۴.بهینه شدن رابطه انسان با همسایه
۵.بهینه شدن رابطه انسان با رفیق
۶.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در موضوع تجارت
۷.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در مسئله تولید و...
از جمله مصادیق روابط انسانی برطرف کننده فقر و محرومیت در جامعه است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
آیت الله بهجت :
علم و سواد بشر بدون وحی و تعلیم انبیا (علیهم السلام)، ضررش بیشتر از نفع آن است.
#در_محضر_بهجت ؛ ج ١ ص ٣٤١
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
مهمترین بخش #نظریه_تَعَرُّف
به تبیین مهارتهای مورد نیاز برای فرد فعال در این حوزه میپردازد.
مهارتهای مورد نیاز برای محرومیتزدائی در قالب سه سؤال بحث شده است
که مهمترین آنها
مهارت "ارتباطات اقامهای" برای فرد محرومیتزدا است.
یکسان انگاری ارتباطات اقامهای با لابیگریهای سیاسی و تعاملات فرهنگی،
آفتی بزرگ برای رفع محرومیت در کشور است.
#ارتباطات_اقامهای با قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا به دست میآید.
#نظریه_تَعَرُّف
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_النظام
در لایه اول به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی در حوزه #نظامسازی پرداختهایم.
به عنوان مثال در لایه اول،
#نظامسازی_به_محوریت_نظم_اختیاری
را با #طراحی_سیستم_به_محوریت_قوانین_عقلائی مقایسه میکنیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_التقدیر
در لایه دوم به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی درباره تقدیر میپردازیم.
به عنوان مثال مسئله #بیان_خاصیت و #وراثت در #بیوتکنولوژی
بر اساس مفهوم ناقص #ژن تحلیل میشود.
این در حالی است که بیان خاصیت و وراثت تابعی از #قواعد_تقدیر و جزئی از #مفهوم_رزق است.
تحلیل #چگونگی_ارتقاء_ظرفیت
براساس تصرف در نظام ژنوم
و مقایسه آن با چگونگی ارتقاء ظرفیت براساس #عمل_به_قواعد_تقدیر
یکی از مسائل لایه دوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_الخلق
در لایه سوم به بررسی و اصلاح #تحلیلهای_مخالف با #تعاریف_وحی درباره خلقت میپردازد.
به عنوان مثال در #فیزیک موجود #حرکات_نجوم براساس قانون ثابت تحلیل میشود.
این در حالی است که قرآن میفرماید:
و الشمس و القمر و النجوم
مسخرات بامره الا له الخلق و الامر
(اعراف ۴۹)
#تحلیل_نظم_کائنات براساس #امر
و مقایسه آن با تحلیل نظم کائنات براساس #قانون_ثابت
یکی از مسائل لایه سوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
"فقه نباشد، اسلام نمیتواند به راهش ادامه دهد"
🔹اسلام اگر خدای نخواسته هرچیز از دستش برود، ولی فقهش به طریقهی موروث از فقهای بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد.
🔹ولی اگر همهچیز به دستش آید و خدای نخواسته فقهش به همان طریقهی سلف صالح از دستش برود، راه حق را نمیتواند ادامه دهد و به تباهی خواهد کشید.
🗓1361/11/26
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مدیریت_مردمی_در_حفظ_جنگل
احیای بهرهبرداری صیانتی از #جنگل و #مراتع در قالب #طرح_قُری،
برنامه آغازین "نظریه تَعَرُّف" است.
در این طرح، مدیریت مردمی در حفظ جنگل و مراتع
جایگزین مدیریت نهادهای دولتی میشود.
احیای بهرهبرداری صیانتی
و #حذف_پروانههای_مرتعداری
و طرحهای مشابه،
#سامانه_پرورش_دام را از
سامانههای صنعتی به سامانههای محلی و مرتع محور تبدیل میکند...
رفع فقر از مراتع
#تولید_شیر_سالم
افزایش زاد ولد گونههای بومی دام
کاهش هزینههای دامداری
در نهایت تحقق قاعده نفیسبیل
بخشی از فوائد مطرح در طرح قُری است.
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#طرح_قُری
#نظریه_تَعَرُّف
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
بخشی از #نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
#تجربه_مبتنی_بر_استقراء حتی با اقتران قیاس خفی، به علم منتهی نمیشود؛ زیرا از شروط علم بودن یک گزاره، ملاحظه آن گزاره در #نظامگزارهها است
و الا به کاربردهای ناقص و غیر مفید منتهی خواهد شد.
به عنوان مثال طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_منزلت ، تحلیل یک گزاره را در کنار #منزلت
و جایگاه استقرار آن گزاره بررسی میکنیم.
و یا طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_انفتاح ، نقش یک گزاره در انفتاح معنائی برای یک گزاره دیگر را تحلیل میکنیم.
در تعریف #تجربه_مبتنی_بر_استقراء ، قواعد اصولی فقه البیان لحاظ نشده است؛ در نتیجه ماهیت انتاج در قضیه را با چالش روبرو میکند.
در بخش #تعریف_روش_تجربه ،
#نظریه_تجربه_مبتنی_بر_اشراف
را به دلیل لحاظ ارتباط گزارهها پیشنهاد نمودهایم، که در واقع پایهگذاری جدید برای #رشد_تفکر_در_جامعه است.
#فقه_العلم
#روش_تَجَرُّب
#نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#روش_کار_مدرسه_ببنات
#حضور_اجتماعی_ما به محوریت نظریات الگوی پیشرفت اسلامی است
و بدون استنباط و #تسلط به یک نظریه، مجوزی برای حضور اجتماعی وجود ندارد!
#سیر_استنباط_نظریه را در #فقه_البیان شرح داده شده است.
همچنین #روش_تدوین آن نظریه را در #الگوی_ساخت مطرح شده است.
مراد ما از نظریه، #معنای_پوزتویستی آن نیست
بلکه منظورمان از نظریه استنباط سیر صیرورت یک موضوع است.
ماهیت نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی اتکاء به #علم_امام علیهالسلام است که مبتنی بر اشراف است و نه #تجربیات_مبتنی_بر_استقراء
بعد از استنباط هر نظریه
چهار دسته فعالیت حول آن نظریه باید انجام شود.
که شامل
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب
۳.مدیریت کتابت
۴.مدیریت نمونهسازی
انجام میدهیم.
که تحفظ بر این چهار امر، #تحریک_فکر گستردهای در مخاطب و در فرد اقامه کننده ایجاد میکند.
این نوع از تفکر دهها برابر بیشتر و عمیقتر از مفهوم فعلی تفکر است
و لذا از #روش_اقامه به #چرخه_تحریک_فکر تعبیر نمودهایم...
#شکل_اقامه
#چرخه_تحریک_فکر
#مدرسه_بینات
#تحول_در_حوزه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir